تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,354,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,388,443 |
بررسی و سنجش کارایی نظام مالیاتی ایران در برنامه های توسعه (رویکرد منطق فازی) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 7، شماره 24، شهریور 1392، صفحه 9-35 اصل مقاله (737.99 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وحید جلالوند1؛ محمد نبی شهیکی* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه سیستان و بلوچستان، سرباز قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص)، گروه تخصصی شهید رجایی، قسمت امور پیمانها و رسیدگی، زاهدان.ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دکتری اقتصاد صنعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان.ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گسترده شدن تعهدات دولتها در جهت تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمت ها، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، مخارج دولت را با روندی صعودی مواجه کرده است که دولتها را برآن میدارد تا از راههای گوناگون به تأمین مالی آن اقدام نمایند. در این راستا مالیات به عنوان یکی از مهمترین راههای تأمین مالی همیشه مورد توجه بوده است. در مطالعه حاضر به محاسبه و ارزیابی نظام مالیاتی کشور با استفاده از رویکرد منطق فازی اقدام شده است و نهایتا شاخصی برای آن استخراج گردیده است. در این تحقیق با استفاده از منطق فازی و با توجه به شاخصهای سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت، سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینههای دولت و نسبت درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی، به ارزیابی کارایی نظام مالیاتی ایران پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متوسط کارایی نظام مالیاتی درطی سالهای (87-1357) به روش مرکز جرم، برابر 55/0 بوده که به ترتیب با سطوح متوسط و تقریبا بزرگ صورت گرفته است. همچنین بیشترین سطح کارایی نظام مالیاتی در سالهای (79-1377) بوده است. Abstract The obligations of the state towards economic growth, price stability, increased employment, equitable distribution of income, government spending has faced with rising The government is forced to act through a variety of financing them. In this regard the tax as one of the main ways of financing has always been the case. The present study evaluated computed using the tax system and the systems engineering approach to fuzzy logic modeling and eventually indicator was derived. This study uses fuzzy logic and the share of total income tax revenues in public administration, The share of government spending and tax revenues, the coverage ratio of tax revenues to GDP In the upper part of the explanation of the tax system has been recognized and established economic base, rules based on expert opinions. Research findings show that the average efficiency of the tax system over the years (1357-87) centroid method, which is 0.55 times the average level was rather large The highest level of efficiency in the tax system (1377-79), respectively. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژگان کلیدی: نظام مالیاتی؛ منطق فازی؛ درآمدهای مالیاتی؛ روش مرکز جرم | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی و سنجش کارایی نظام مالیاتی ایران در برنامه های توسعه (رویکرد منطق فازی) وحید جلالوند[1] محمد نبی شهیکی تاش[2] دریافت: 01/04/1392 پذیرش: 04/06/1392 چکیده گسترده شدن تعهدات دولتها در جهت تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمت ها، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، مخارج دولت را با روندی صعودی مواجه کرده است که دولتها را برآن میدارد تا از راههای گوناگون به تأمین مالی آن اقدام نمایند. در این راستا مالیات به عنوان یکی از مهمترین راههای تأمین مالی همیشه مورد توجه بوده است. در مطالعه حاضر به محاسبه و ارزیابی نظام مالیاتی کشور با استفاده از رویکرد منطق فازی اقدام شده است و نهایتا شاخصی برای آن استخراج گردیده است. در این تحقیق با استفاده از منطق فازی و با توجه به شاخصهای سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت، سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینههای دولت و نسبت درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی، به ارزیابی کارایی نظام مالیاتی ایران پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متوسط کارایی نظام مالیاتی درطی سالهای (87-1357) به روش مرکز جرم، برابر 55/0 بوده که به ترتیب با سطوح متوسط و تقریبا بزرگ صورت گرفته است. همچنین بیشترین سطح کارایی نظام مالیاتی در سالهای (79-1377) بوده است.
واژگان کلیدی: نظام مالیاتی، منطق فازی، درآمدهای مالیاتی، روش مرکز جرم
1- مقدمه طراحی هر نظام مالیاتی باید براساس سه اصل عدالت، کارایی و توجیه اداری - اجرایی صورت گیرد. اصل عدالت به این معناست که اخذ مالیات با برداشت جامعه از عدالت منطبق باشد. مفهوم کارایی اقتصادی این است که اخذ مالیات نباید موجب هزینههای اضافی اجتناب پذیر برای دولت شود و در دستیابی به اهداف رشد و توزیع عادلانه خللی وارد سازد. به بیان دیگر، اخذ مالیات در صورتی موجه است که منجر به افزایش کارایی در دسترسی به این اهداف شود. مراد از توجیه اداری و تشکیلاتی نیز این است که هزینههای اجرای نظام، نسبتی مطلق با درآمدهای کسب شده داشته باشد. اگرچه اصول فوق در شکل خود مورد پذیرش است، ولی اعمال سلیقههای مختلف در کاربرد آنها ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. تأکید زیاد بر عدالت مالیاتی ممکن است اثر نامطلوبی از نظر کارایی اقتصادی یا جنبههای اجرایی داشته باشد. همچنین پافشاری زیاد بر دستیابی به هدفهای خاصی از رشد و استقلال اقتصادی ممکن است منجر به غیرعادلانه شدن نظام مالیاتی شود. و بالاخره، تأکید بیش از اندازه بر جنبههای اجرایی - تشکیلاتی نظام مالیاتی ممکن است مانع بروز نوآوری باشد که مشوق عدالت و کارایی اقتصادی است. بنابراین، مهمترین مسأله، دستیابی به ترکیب مناسبی از سه اصل یاد شده است. (کردبچه؛1376) به طور کلی موفقیت سیاستهای مالی در دستیابی به اهدافی چون افزایش نرخ سرمایهگذاری، تشویق سرمایه گذاریهای مطلوب اجتماعی، افزایش فرصتهای اشتغال، تثبیت شرایط اقتصادی در مقابل عدم ثبات بینالمللی، مقابله با تورم و رکود اقتصادی و باز توزیع درآمد ملی میباشد که رسیدن به این اهداف، به حجم و چگونگی جریان درآمدها و هزینههای عمومی دولت بستگی دارد. لذا مالیاتها به عنوان مؤثرترین ابزار سیاست مالی برای رسیدن به اهداف مزبور مطرح میباشد. کارایی سیاستهای مالیاتی نیز به ساختار نظام مالیاتی کشور در دو بعد قوانین و نظام اجرایی بستگی دارد. (صیامی نمینی؛ 1376) مالیاتها در ایران، پس از نفت مهمترین منبع درآمدی دولت است. هرچه پیشبینی مالیات با تکیه بر آمار، اطلاعات و اصلاح سیاستهای مالیاتی دقیقتر انجام شود، بیشتر میتواند سیاستگذاران را در جهت تحقق هدفهای توسعه و رشد اقتصادی یاری دهد. زیرا برنامه ریزی توسعه اقتصادی، به تخمین درستی از منابع درآمدی به منظور تأمین مخارج بخش عمومی نیاز دارد. با توجه به اینکه سطح و میزان درآمدهای مالیاتی در هر کشور براساس فعالیتهای اقتصادی، سیاستها و نظام مالیاتی موجود کشور تعیین میشود، ضروری است- که میزان کارایی نظام مالیاتی کشور را به کمک مهمترین شاخصهای اثر گذار مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق با استفاده از شاخصهای، سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت ( )، سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینههای دولت ( ) و سهم یا نسبت درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی ( )، به ارزیابی کارایی نظام مالیاتی با رویکرد منطق فازی پرداخته میشود. از این رو در بخش دوم ابتدا به پیشینه تحقیق، در بخش سوم به توصیف نظام مالیاتی کارا، بخش چهارم که مربوط به مبانی نظری میباشد به بررسی کارایی نظام مالیاتی با توجه به رویکرد منطق فازی پرداخته شد و در نهایت در بخش پنجم، با توجه به نتایج حاصل از بررسی به عمل آمده، پیشنهاداتی برای رفع مشکلات و نارساییهای موجود نظام مالیاتی کشور ارائه گردیده است. 2-مروری بر مطالعات انجام شده در ایران مطالعات محدودی در زمینه کارایی نظام مالیاتی صورت گرفته است. از جمله مهمترین مطالعات میتوان به کار جمشید پژویان و باقر درویشی(1389) تحت عنوان اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی ایران اشاره نمود، با استناد به این مطالعه، شاخصهای ارزیابی نظام مالیاتی کشور (سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی 58درصد، سهم مالیاتها از منابع تأمین بودجه کل حدود 31درصد) بیانگر آن است که نظام مالیاتی کشور از ساختار مطلوبی برخوردار نیست. در حالیکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برای کشورهایی با ساختار اقتصادی ضعیفتر از ایران (آذربایجان، کامرون، نیجریه و هند) 12درصد و برای کشورهای با ساختار مشابه اقتصادی کشور ما (پاکستان، مصر، سوریه، چین و اندونزی) برابر با 17درصد و در کشورهای پیشرفته اروپایی این رقم بالغ بر 30 درصد می باشد. بررسی آمار مربوط به گروه کشورهای مختلف (کشورهای صنعتی، منطقه اروپا، کشورهای در حال توسعه آفریقا، کشورهای اروپایی بدون کشورهای صنعتی و نیم کره غربی) نشان میدهد که نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در این کشورها در حداکثر و حداقل مقدار به ترتیب برابر با 28 و 19درصد است که بسیار بالاتر از رقم ذکر شده در ایران است. همچنین سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع تأمین بودجه سالیانه، بین 81 و 92.25درصد است یعنی در کشورهای مورد بررسی دولتها در بدترین حالت 81 درصد و در بهترین حالت 92.25 درصد منابع مالی بودجه را از طریق مالیاتها تأمین می کنند. در اقتصاد ایران، در بهترین حالت سهم مالیاتها از منابع تأمین بودجه حدود 40 درصد است (این رقم در اقتصاد ایران بین 17 تا 40 درصد در طی سالهای 1386-1370 در نوسان بوده است) یعنی سهم مالیاتها از کل منابع تأمین مالی بودجه کشور در بهترین حالت نصف حداقل مقدار (80 درصد سایر کشورها) کشورهای مورد بررسی بوده است. لازم است توجه شود که قسمت اعظم این 40 درصد نیز مالیات بر درآمدهای حاصل از نفت است[3].(پژویان، درویشی؛ 1389) براساس اطلاعات سری زمانی مندرج در معاونت امور اقتصادی و هماهنگی دفتر اقتصاد کلان (80-1376) میانگین سهم درآمدهای مالیاتی از درآمدهای دولت طی سالهای (1379-1342) حدود 28 درصد با انحراف معیار 0.08 و سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ایران در سالهای (1379-1338) حدود 6درصد با انحراف معیار 0.01 بوده است. این شاخصها نقش اندک نظام مالیاتی در تأمین هزینههای دولت در اقتصاد کشور را نشان می دهد. قابل ذکر است که در ایران مطالعات محدودی برای بررسی کارایی سیستم مالیاتی صورت گرفته است. برخی از این مطالعات مانند کردبچه (1364)، کمیجانی و یحیایی(1370)، مهرگان (1384)، فلاحتی و همکاران (1388) به بررسی ظرفیت مالیاتی پرداختند و برخی از مطالعات مانند قلیحی (1383) تلاش سیستم مالیاتی را برآورد نمودند و در مطالعاتی دیگر مانند شاکری (1382) و عرب مازار و موسوی (1388) به محاسبه و بررسی کارایی سیستم مالیاتی پرداختند. در جدول (1) به اجمال به مهمترین مطالعات انجام شده در این حوزه اشاره شده است. جدول1. مروری بر سایر پژوهش های انجام شده
منبع: مطالعات محقق 3- نظام مالیاتی کارا کارایی به معنای انجام درست کار و رسیدن به یک سطح خروجی مورد انتظار از یک یا چند ورودی مشخص است. کارایی به معنای تولید کمترین مقدار ضایعات و کمترین میزان هزینه است، به طوری که کمیت و کیفیت ثابت نگه داشته شود. (عربزاده، موسوی؛ 1389) در مورد کارآیی، باید به این نکته توجه کرد که آیا قانون مربوطه از نظر اجرای سیاستهای مالیاتی، کارآیی و اثربخشی را دارد. به عبارت دیگر قانونی کارآ و اثربخش است که نتیجهی مورد نظر از تصویب آن حاصل شود. به عنوان مثال یکی از اهداف قانون برای الزام مؤدیان مالیات بر شرکتها به منظور ارایهی اظهارنامه و ترازنامه و سود و زیان، میتواند شناخت کامل از نحوهی گردش مالی یک شرکت در اقتصاد و استفاده از اطلاعات مالی این شرکت برای ردیابی مفاسد مالی بنگاههای دیگر باشد. چنانچه این هدف قانونگذار، با ارائهی درست ترازنامه و سود و زیان شرکتها حـاصل شود میگوییم قانون، کارآ (اثربخش) بوده است. (مهرگان؛ 1383) مالیات برای اجرای سیاستگذاری مالی است. اجرای سیاستگذاری مالی دارای سه دسته اثر مهم بوده که عبارتند از: آثار اقتصادی، آثار اجتماعی و آثارسیاسی. آثار اقتصادی اجرای سیاستگذاری مالی در چهارچوب محدودیت مصرف یک کالای بخصوص، حمایت از یک صنعت بخصوص، حمایت از یک منطقه بخصوص و حمایت از صنایع داخلی مطرح است. آثار اجتماعی اجرای سیاستگذاری مالی رسیدن به اهداف اجتماعی پیشبینی شده در قانون اساسی هر کشور، منعکس شده در برنامههای میانمدت و بلندمدت توسعه اقتصادی و اجتماعی آن است. آثار سیاسی اجرای سیاستگذاری مالی رسیدن به اهداف سیاسی پیش بینی شده در قانون اساسی هر کشوراست. (بخشی، ص 139؛ 1389) بطور کلی نظام مالیاتی بهینه باید هر گونه تحولات توسعهای را در خود جای دهد و اصل عدالت، کارایی و اثربخشی را در خود داشته و از ابهام و ضعف مبرا باشد. آدام اسمیت اقتصاددان معروف چهار اصل عمده را به عنوان اصول یک نظام مالیاتی مطلوب بیان میکند: 1. اصل عدالت و برابری: براساس این اصل بار مالیات باید به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود و به توانایی پرداخت مالیات دهنده بستگی داشته باشد. وی مالیات تناسبی را به عنوان مالیاتی عادلانه تلقی میکند. 2. اصل معین و مشخص بودن: براساس این اصل، مبلغ مأخذ مالیات، زمان پرداخت و طریقه پرداخت باید دقیقاً مشخص و معین باشد. ۳. اصل سهولت یا سهلالوصول بودن: براساس این اصل، کسب رضایت نسبی افراد و تسهیلات مختلف برای پرداخت مالیات مدنظر است و تنظیم شرایط جهت پرداخت و طریقه پرداخت باید باتوجه به حداقل فشار ممکن باشد. ۴. صرفهجویی: براساس این اصل، درجمعآوری مالیات باید حداکثر صرفهجویی به عمل آید. (بان؛ ۱۳۸۸) گذشته از این، یک نظام مالیاتی مطلوب در دو بعد قوانین مالیاتی و مسایل اجرایی نیز میبایست از خصوصیات مشروحه ذیل برخوردار باشد: 1. ساده، صریح و بدون ایهام باشد. این ویژگی در مشارکت مؤدیان در پرداخت به موقع مالیات نقش مهمی ایفا می کنند. 2. در طراحی نظام مالیاتی می بایست به بهبود مدیریت مالیاتی توجه کافی شود. 3. در طراحی نظام مالیاتی می بایست به شرایط قانونی، فرهنگی و اجتماعی کشور از یک سو، و شرایط و مقررات کشورهای طرف معامله خارجی از سوی دیگر عنایت کافی شود تا بدین ترتیب تا حدی از فرار سرمایه به خارج از کشور جلوگیری به عمل آید. 4. معافیتها و تبعیضهای مالیاتی به تدریج حذف گردند. 5. گسترش عدالت مالیاتی از طریق برقراری معافیتهای مالیاتی برای کالاهایی که مورد استفاده بیشتر گروههای کم درامد جامعه است و در مقابل افزایش نرخهای تصاعدی در مورد کالاهای تجملی که مورد استفاده بیشتر گروه های پر درآمد جامعه است. 6. گسترش پایههای مالیاتی به همراه تعدیل مالیاتی به نحوی که از یک سو سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت گردد و از سویی دیگر اختلالی در فعالیتهای اقتصادی ایجاد نکند. 7. نرخهای مالیاتی میبایست عقلایی گردد. 8.کاهش سطح و انواع نرخهای تعرفهای وارداتی و حذف محدودیتهای مقداری و استفاده از تعرفه به جای آن. 9. استفاده صحیح از مالیاتهای تکلیفی بر حقوق و دستمزد و همچنین مالیات علی الراس برای آن دسته از مؤدیانی که اخذ مالیات از آنها دشوار است. 10. اختصاص کد اقتصادی و پستی به مؤدیان از یک سو، و جمعآوری اطلاعات مؤدیان از سویی دیگر، میتواند ضمن آشنایی منابع درآمدی و تشخیص وصول مالیاتها، کارایی تصمیمگیری نظام را افزایش دهد. 11. نظام مالیاتی باید با توجه به تغییرات اقتصادی انعطاف پذیر باشد. 12. در طراحی نظام مالیاتی باید نگرش منظم و سیستمی داشت و توجه نمود که اصلاح این نظام باید به دقت با سایر تصمیمات متخذه برای تعدیل ساختاری هماهنگ شود. (صیامی نمینی؛ 1376) از دیدگاه توسعه نیز، مالیاتها ابزار مؤثری برای مقابله با تقاضای اضافی برای کالاهای مصرفی که در جریان توسعه اقتصادی ایجاد میشود و در نتیجه برای کنترل فشارهای تورمی در داخل اقتصاد می باشد. همچنین مالیاتها در ایجاد انگیزه لازم برای افزایش پسانداز و سرمایهگذاری نقش مهمی ایفا میکنند. در این خصوص مالیاتهای تصاعدی بر درآمدهای بالاتر میتواند ابزار مؤثری برای جمعآوری پساندازهای اجباری و کاهش مصرف بخش خصوصی و انتقال قدرت خرید مصرفگنندگان بخش خصوصی به دولت باشند. دولت میتواند از این منابع درآمد برای تکمیل سرمایهگذاریهای خاصی استفاده کند که آنها را برای اقتصاد به ویژه در بلندمدت کارا می داند. این سرمایهگذاریها می تواند سطح و کیفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی را در آینده تا حد ممکن افزایش دهند. در این راستا دولت میبایست نرخ مالیات را در سطحی تعیین کند که مازادی برای بخش خصوصی و حتی مؤسسات دولتی در جهت افزایش کیفیت سرمایهگذاری باقی بماند. نقش دیگر مالیاتها، کاهش شکاف درآمدی بین گروههای متعدد جامعه است. همچنین مالیاتها باید موجب بسیج مازاد تولید اقتصادی برای توسعه، استمرار و گسترش ابعاد آن شوند و در کانالهای مولد جامعه مورد استفاده قرار گیرند. در این خصوص به هنگام وضع مالیات میبایست به دو اصل استفاده از خدمات[4]و توانایی پرداخت[5]توجه شود. اصل استفاده از خدمات بر پایهی استفاده منافع ناشی از خدمات استوار است. اصل توانایی پرداخت نیز نوعی شیوهی اخذ مالیات را نشان میدهد که براساس آن بار مالیاتی باید با توجه به توانایی افراد جامعه سرشکن شود. (صیامی نمینی؛ 1376) از این رو ضرورت نظام مالیاتی ما را بر آن داشت تا به منظور ارزیابی عملکرد و تخمین کارایی نظام مالیاتی که مشتمل بر دو جزء نظام اجرایی و قوانین و مقررات مالیاتی است، به کمک شاخصهای اثرگذار مشروحه ذیل که نقش توضیحدهندگی بیشتری با توجه به اهداف موضوع دارد با رویکرد منطق فازی، کارایی نظام مالیاتی را تخمین بزنیم: شاخص توضیحی اول، شاخص سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت ( ) می باشد که پس از درآمدهای نفتی، بخش عمدهای از دریافتیهای دولت را تشکیل داده است. نمودار1. روند شاخص سهم درآمد های مالیاتی در کل درآمد های عمومی دولت
با توجه به نمودار و آمار موجود، سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت در بدترین حالت برای کشور در سال 1374 در حدود 17.5 درصد و این شاخص در سال 1365 با 60 درصد بهترین حالت را داشته است و پس از آن با روندی نزولی در سال 1377 به 46 درصد رسید. و در طی سال های 87-1380 با روندی صعودی میزان شاخص به 40 درصد در اقتصاد ایران رسیده است. شاخص توضیحی دوم، شاخص میزان پوشش پرداختهای عمومی دولت اعم از جاری و عمرانی به وسیله درآمدهای مالیاتی است. این شاخص به صورت نسبت مالیاتها به کل منابع تأمین بودجه دولت ( ) تعریف شده است که بزرگ بودن این نسبت نشان دهنده عملکرد مالی مثبت دولت است. این معیار در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج افزایش یافته است. نمودار2. روند شاخص سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینه های دولت
مقدار این شاخص طبق بررسی در کشورهای مختلف در بدترین حالت 81 درصد و در بهترین حالت 92.25 درصد بیان شده است. در اقتصاد ایران، در بهترین حالت این شاخص حدود40 درصد است. لازم به ذکر است که قسمت اعظم این 40 درصد نیز مالیات بر درآمدهای حاصل از نفت است. (پژویان، درویشی؛ 1389) به طور کلی سهم درآمدهای مالیاتی در کل پرداختهای عمومی دولت در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بتدریج افزایش یافته است. ولی با اصلاح نرخ ارز مورد استفاده در محاسبات بودجهای در سال های پس از 1372، سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینه های عمومی دولت اعم از جاری و عمرانی کاهش یافت و از 19درصد در سال 1372 به 17.6درصد در سال 1374 رسید. پس از آن با روندی افزایشی، در سال 1378 به بیشترین درصد یعنی 43 درصد رسید و پس از آن تا سال 1387 با توجه به آمار موجود نوسانی در حدود 30 درصد را نشان میدهد. شاخص توضیحی سوم، شاخص سهم یا نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ( ) است. این شاخص یک معیار مهم جهت بررسی کارایی نظام مالیاتی میباشد. استفاده از این نسبت به عنوان ضابطهای جهت نشان دادن اصل رعایت عدالت و مساوات است. نمودار3. روند شاخص نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی
حدکثر و حداقل مقدار شاخص مذکور برای گروه کشورهای مختلف به ترتیب 28 و 19درصد است. که این رقم برای ایران 53/7 درصد میباشد. پایین بودن این رقم در کشور میتواند ناشی از عواملی مانند ناکارآمدی نظام مالیاتی، محدود بودن پایههای مالیاتی کشور و فرار مالیاتی گسترده در نظام مالیاتی ایران باشد، زیرا وقتی این نسبت در اقتصاد بسیار پایین باشد، سیاستهای انقباضی و انبساطی مالی که از طریق مالیاتها اعمال می شوند تأثیر ناچیزی بر اقتصاد خواهند داشت. (پژویان، درویشی؛ 1389) طبق نمودار، متوسط سهم درآمدهای مالیاتی از تولید ناخالص داخلی طی سالهای 83 تا 86 معادل 6/6 درصد است. بنابراین به این ترتیب ما با هدف برنامه چهارم توسعه (8 درصد) برای این نسبت فاصله داریم. با این وجود برآوردهای موجود، ظرفیتهای بالاتری را برای کسب درآمدهای مالیاتی با توجه به سطح تولید ناخالص داخلی، نمایان میسازد. 4-مبانی نظری فازی در ادامه به مبانی نظری ارزیابی کارایی نظام مالیاتی براساس منطق فازی می پردازیم. 4-1-روش شناسی منطق فازی و محاسبات نرم محاسبات نرم یک روش جدید محاسباتی به کمک تخصص انسان در راستای ایجاد قواعد if-then در راستای حل مسائل واقعی است که تواناییهای شاخص ذهن انسان را برای استدلال و فراگیری در یک محیط نامعین و نادقیق گرد هم میآورد. منطق فازی نظریه ای برای اقدام در شرایط عدم اطمینان است. این نظریه قادر می باشد بسیاری از مفاهیم، متغیرها و سیستمهایی را که نادقیق و مبهم هستند، چنانچه در علم واقعیت اغلب چنین است، صورتبندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد. (لطفی زاده ؛ 1965) در بسیاری از تحلیلهای تجربی در زمینههای اقتصادی و مالی از تئوری مجموعههای فازی و مدلهای منطق فازی استفاده می شود. بر خلاف روشهای پارامتری مرسوم، منطق فازی از نیاز به مدلسازی ریاضی محض و فروض توزیعی مربوطه اجتناب می کند. منطق فازی توصیفات زبان طبیعی سیاستهای تصمیمگیری را به الگوریتمی که از یک مدل ریاضی استفاده می کند، ترجمه مینماید. این چنین مدلی شامل فازیسازی ورودی ها، اعمال عملگر فازی بر روی بخشهای قسمت فرض، اعمال روش دلالت، استدلال و فازیزدایی است. (کیا؛ 1389) که مراحل فوق به کمک نرم افزار MATLAB و به کمک روش استنتاج فازی ممدانی که رایج ترین روششناسی فازی است در ادامه تشریح میگردد. 4-2-سیستم استدلال فازی انسان با استفاده از قوانین استدلال می کند و به جواب می رسد. قوانین "ایده ها" را به هم مربوط میسازند. در سیستمهای استدلال فازی نیز معمولا دانش افراد خبره با استفاده از قواعد استخراج میگردد و مجموعهای از این قواعد، یک پایگاه قاعدهی فازی را تشکیل می دهد. که استنتاج از این قواعد با استفاده از سیستم استدلال فازی صورت می گیرد. به صورت کلی، سیستمهای استدلال فازی از پنج بخش اصلی تشکیل میگردد، که در شکل 1 نمایش داده شده است. شکل1. اجزای سیستم استدلال فازی
معمولاً پایگاه قاعده و پایگاه داده را در یک مجموعه تحت عنوان پایگاه دانش قرار می دهند. در ادبیات منطق فازی، انواع مختلفی از استنتاج های فازی پیشنهاد گردیده است و از معروفترین آنها سیستم استدلال سوگنو[6](1985) و سیستم استدلال ممدانی[7] (1977) هستند. در مقالهی حاضر سیستم استدلال ممدانی مورد استفاده قرار می گیرد که در شکل (1) نحوهی استنتاج این سیستم در یک پایگاه قاعده با سه متغیر ورودی، با بردار (x1,x2,x3) در بخش فرض و یک متغیر خروجی،y، در بخش نتیجه مشاهده می گردد. مراحل اجرایی استدلال فازی (عملیات استنتاج از قواعد اگر- آنگاه فازی) در این سیستم استدلال فازی به شرح زیر است: 1. مقایسهی بردار متغیر ورودی با توابع عضویت در بخش فرض که در نتیجه آن میزان عضویت یا سازگاری متغیر با هر یک از مجموعه های فازی یا برچسب های زبانی به دست می آید (این گام اغلب فازی سازی نامیده می شود). 2. ترکیب مقادیر عضویت متغیرهای ورودی در بخش فرض با استفاده از عملگر T- نرم (معمولاً عملگر حداقل) که از طریق آن "قوه ی تحریک" هر قاعده به دست می آید. 3. تولید نتایج فازی مناسب برای هر یک از متغیرهای ورودی با توجه به قوهی تحریک به دست آمده و مجموعههای فازی بخش نتیجه. 4. ادغام نتایج فازی به دست از هر یک از قواعد و تولید یک خروجی صریح (این گام فازی زدایی نامیده می شود). در هنگام ادغام نتایج ممکن است با یک متغیر ورودی، دو قاعده متفاوت با مجموعهی فازی یکسان در بخش نتیجه با میزان قوهی تحریکهای مختلف تحریک گردند، که در این حالت با استفاده از یک عملگر S- نرم مناسب (اغلب اوقات عملگر ماکزیمم) قوهی تحریک مربوط به این مجموعه فازی به دست می آید. پس از تعیین قوهی تحریک هر داده در مجموعههای فازی خروجی میتوان نتایج را با یکدیگر ادغام و نتایج صریح را محاسبه نمود. روشهای فازیزدایی مختلفی پیشنهاد شده اند که به برخی از آنها مانند مرکز سطح، مرکز مجموع ها سطوح، روش ارتفاع و روش مرکز بزرگترین سطح می توان اشاره نمود. (کیا؛ 1389)
4-3-فازیسازی در این تحقیق شاخصهای سهم درآمدهای مالیاتی در کل درآمدهای عمومی دولت ( )، سهم درآمدهای مالیاتی در پوشش هزینههای دولت ( ) و سهم یا نسبت درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی ( )، مهمترین متغیرهای اثرگذار بر اندازهی کارایی نظام مالیاتی در نظر گرفته شده اند. به منظور فازیسازی متغیرهای فوق، در مرحله اول برای هر یک از متغیرهای ورودی عبارات زبانی، خیلی پایین (VL)، پایین (L)، نرمال (N)، بالا (H) و خیلی بالا (VH) و از سوی دیگر عبارات زبانی خیلی کوچک (VS)، کوچک (S)، متوسط (A)، بزرگ (B) و خیلی بزرگ (VB) به منظور توصیف اندازهی کارایی نظام مالیاتی در نظر گرفته شدند (شکل های 2 و 3) شکل2. نمایش توابع عضویت شاخصهای توضیحی (ورودی)
0.674 0.5491 0.443 0.337 0.231 0.1249 0
0.5364 0.4111 0.3397 0.2682 0.1967 0.1253 0
9.9 8.473 7.198 5.923 4.648 3.373 0
شکل3. نمایش توابع عضویت بخش نتیجه (کارایی نظام مالیاتی)
منبع: یافتههای تحقیق به کمکMATLAB سپس برای هر یک از عبارات زبانی متغیرهای ورودی، توابع عضویت مثلثی با تعیین میانگین (Mean) و دامنهی (R) داده ها به دست آمد، که نحوهی محاسبهی آنها در جدول (2) مشاهده میگردد و توابع عضویت برای هر شاخص به عنوان متغیر ورودی در جداول (2،3و4) موجود در پیوست نشان داده شده است. توابع عضویت مجموعههای فازی خروجی نیز با تعیین مقیاس مورد نظر برای شاخص اندازهی کارایی نظام مالیاتی تعیین و تخمین زده شد که اندازه کارایی نظام در جدول (7) قابل مشاهده میباشد[8]. جدول2. توابع عضویت متغیرهای بخش فرض
4-4- پایگاه قواعد فازی پس از تعیین توابع عضویت فازی برای هر یک از عبارات زبانی مربوط به متغیرهای ورودی و متغیر خروجی، پایگاه قواعد مبتنی بر دانش خبره تشکیل میگردد که در این خصوص از مطالعات و نقطه نظرات خبرگان اقتصادی استفاده شده است. با توجه به اینکه برای هر یک از سه متغیر ورودی پنج مجموعه فازی تعریف گردید، تعداد کل قواعد فازی برابر با 53 = 125 میباشد که به عنوان مثال قاعدهی اول بیان میکند، اگر شاخص اول خیلی بالا، شاخص دوم وسوم نیز خیلی بالا باشند، میزان کارایی نظام مالیاتی خیلی بزرگ خواهد بود. همانطور که مشاهده میگردد، قاعدهی بالا منطبق با برداشت منطقی فرد خبره از تأثیر این متغیرها بر میزان کارایی نظام میباشد. از این رو قواعد فازی بر خلاف مدلسازیهای ریاضی دیگر، به سادگی قابل درک و کاربرد هستند. 4-5-استدلال فازی و فازی زدایی پس از ساخت پایگاه قواعد فازی، می توان عملیات استدلال فازی را روی آن انجام داد. سیستم استدلال کاربردی در این مطالعه از نوع سیستم استدلال ممدانی است. ابتدا ″قوه ی تحریک″[9]دادهها برای یک قواعد به دست میآید بدین منظور از عملگر حداقل (Min) استفاده می شود.
در رابطهی فوق x بردار داده ورودی شامل مقادیر شاخصها میباشد، i شمارهی قاعده و ، و به عبارات زبانی متغیرهای ورودی، درجهی قاعده i ام، عبارات زبانی مربوط به میزان کارایی در قاعده i ام و قوهی تحریک x در مجموعه فازی یا عبارات زبانی در قاعده i ام میباشد. که به عنوان مثال در در سال 1383 برای 4 سطح متفاوت اندازه ها برآورد گردیده است:
جدول5. نحوهی برآورد میزان کارایی نظام مالیاتی در سال 1383
منبع: محاسبات محقق با توجه به قواعد و توابع عضویت به همین طریق جدول (6) برای سری زمانی برآورد شده است. قوهی تحریک هر یک از مجموعههای فازی خروجی پس از تعیین به ازای دادههای مورد مطالعه، برآورد و پس از به دست آوردن نتایج فازی جهت دستیابی به یک شاخص به منظور مقایسهی دادههای مختلف براساس اندازهی کارایی نظام مالیاتی مرتبط با آنها، مستلزم اجرای عملیات فازی زدایی است.
در رابطه فوق، قوهی تحریک بردار ورودی x در مجموعه فازی است که در مرحلهی قبلی تعیین گردیده و خروجی صریح به دست آمده، به ازای بردار ورودی x است.(کیا؛ 1389) با توجه به حجم جدول، به جای درج جدول تخمین با کدهای ISIC چهار رقمی، از جدول (4) که صنایع را با کدISIC دو رقمی نشان میدهد استفاده شد. جدول6. اندازه میزان کارایی نظام مالیاتی دراقتصاد ایران با رویکرد فازی
منبع: محاسبات محقق
نمودار3. میزان کارایی نظام مالیاتی کشور با رویکرد فازی
جدول7. بررسی کارایی نظام با توجه به برنامههای توسعه
منبع: بررسیهای محقق با توجه به نتایج تحقیق
در بررسی حاضر پس از برآورد میزان کارایی نظام مالیاتی در هر سال که با نسبت دادن مقادیر0، 25/0، 5/0، 75/0 و1 که به ترتیب با سطوح بسیار کوچک، کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ برای میزان کارایی نظام مالیاتی صورت گرفته است، به وسیله سطوح ذیربط همراهی وزندار شده اند. پس از آنکه میزان کارایی نظام مالیاتی و درجه عضویت در هر سال تخمین و برآورد گردید، با استفاده از برنامهMATLAB و سیستم استنتاج فازی ممدانی ارزیابی و در نهایت براساس ارزیابی قواعد اتخاذ شده و ترکیب قواعد (تجمیع خروجیها)، میزان کارایی نظام مالیاتی در اقتصاد ایران طبق نمایشگر قواعد[10] که یک نقشه کلی از فرآیند استنتاج فازی را نشان میدهد در طی سالهای 87-1357 به روش مرکز جرم به میزان 55/0 برآورد گردید. شکل4. نمودار سیستم استنتاج فازی و پایگاه قواعد فازی و تخمین کارایی نظام مالیاتی به روش مرکز جرم [11](TE=0.55)
منبع: یافتههای تحقیق به کمکMATLAB (توجه: از شکل کامل قواعد خودداری شده است) 5- نتیجهگیری و پیشنهادات مالیات به عنوان اساسیترین رکن درآمدهای دولت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و برنامهریزی برای به فعلرسانی ظرفیتهای بالقوه آن برای افزایش درآمدهای مالیاتی کشور لازم است. از این رو، برای دستیابی به این مهم، کشور به یک نظام مالیاتی کارآمد، مؤثر، کارا، یکپارچه و نظاممند نیاز دارد تا بتواند در یک دوره زمانی کوتاهمدت دولت را به اهداف عالیه عدالت مالیاتی برساند. به همین جهت بررسی و شناسایی مشکلات موجود نظام مالیاتی با توجه به وضعیت و شرایط کنونی برای تسریع در امور آن حیاتی است و از اولویتهای اصلی برنامهریزان و سیاست گذاران بخش عمومی کشور به شمار میآید، تا از این رهگذر بتوان با یک بازنگری و روششناسی بهنگام تحول و دگرگونی در نظام مالیاتی کشور ایجادکرد. به طور کلی، افزایش سهم مالیاتها در بودجه دولت (اعتبارات هزینهای) و همچنین افزایش این سهم در کل درآمدهای عمومی دولت و تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاستهای دولت، منوط به تحول اساسی در سیستم وصول درآمدهای مالیاتی و حرکت به سمت یک سیستم یکپارچه اخذ مالیات، یکسانسازی سیاستها و مقررات در وضع انواع مالیاتها، عوارض و هماهنگ کردن بخشهای مختلف اقتصادی و تمرکز آن تحت یک مدیریت کارآمد در چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متوسط کارایی نظام مالیاتی درطی سالهای (87-1357) به روش مرکز جرم، برابر 55/0 بوده که به ترتیب با سطوح متوسط و تقریبا بزرگ صورت گرفته است که بیشترین سطح کارایی نظام مالیاتی در سالهای (79-1377) بوده است. بنابراین با دقت به جدولهای (6) و (7) عنوان میشود که تا سال 1387 کمترین میزان کارایی نظام در سال 1372 با 0.01 درصد و بیشترین میزان در سال 1378 با 98 درصد ارزیابی گردید. علاوه براین با توجه به آمار و ارقام جدولها میتوان دورههای زمانی زیر را از بعد شرایط اقتصادی، اجتماعی و زمانی نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد: دوره اول که مربوط به دوره پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و از سال 1357 شروع شده و تا سال اجرای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ادامه دارد میزان کارایی نظام به طور متوسط 0.44 درصد برآورد گردید. دوره دوم مربوط به برنامههای توسعهای اول و دوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که میزان کارایی به طور متوسط 8 درصد افزایش پیدا کرد به طوری که با روندی صعودی در طی دوره برنامه دوم بیشترین کارایی را در نظام مالیاتی کشور ایجاد نمود. دوره سوم نیز مربوط به برنامههای سوم و چهارم توسعه است که در دوره برنامه سوم میزان کارایی به شدت نزول پیدا نمود به طوری که میزان کارایی از 98 درصد درسال 1378 به 52 درصد در سال 1383 رسید. از اینرو برای ارتقا کارایی نظام مالیاتی کشور نکات زیر پیشنهاد میگردد: 1. حرکت برای تبدیل درآمد نفت و گاز به داراییهای مولد به منظور پایدارسازی فرآیند توسعه و تخصیص و بهرهبرداری بهینه از منابع، چرا که این امر توجه برنامه ریزان سیاسی و اقتصادی را به سایر منابع درآمدی غیرنفتی مانند درآمدهای مالیاتی بیشتر نمایان میسازد. 2. مدلسازی و سنجش متغیرهای اثرگذار بر شاخصهای نظام مالیاتی، که خود میتواند الگویی جهت سیاستگذاری در امر مالیات باشد. 3. تعیین نرخ بهینه مالیات برای حداکثر کردن درآمدهای مالیاتی با توجه به نرخ تورم موجود. 4. ایجاد کُد اقتصادی برای شناسایی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و ردیابی آنها موقع عدم پرداخت مالیات ها و فرار از آن به روشهای الکترونیکی، مانند ایجاد سیستم بانک اطلاعاتی الکترونیکی مؤدیان مالیاتی. 5. شاخص بندی مالیاتهای معوقه، اعمال جریمه بر مالیاتهای به تأخیر افتاده حداقل به میزان نرخ تورم. 6. ایجاد بسترهای پیاده سازی مالیات بر مجموع درآمد در اقتصاد کشور.
[1]. کارشناس ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه سیستان و بلوچستان، سرباز قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص)، گروه تخصصی شهید رجایی، قسمت امور پیمانها و رسیدگی، زاهدان.ایرانEmail:Vahid.jalalvand@yahoo.com [2]. دکتری اقتصاد صنعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان.ایران(نویسنده مسؤل) Email: Mohammad_tash@yahoo.com، Email: Mohammad_tash@eco.usb.ac.ir 1. عملیات محاسباتی مربوطه با استفاده از برنامه نویسی Visual Basic در محیط نرم افزار Excel انجام گرفته است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع - بخشی لطفعلی.، آشنایی با مالیه ی عمومی، نشر اقتصاد فردا، تهران، چاپ اول 1389. - بان حسن.، پایه مالیاتی REIT، مالیاتی نوین در بازارهای مسکن و سرمایه، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره 7: ص 175، 1388. - پژویان جمشید، درویشی باقر؛ اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی ایران، پژوهشنامه مالیات، شماره هشتم، 1389. - داده های بانک مرکزی ایران، 1391. - شاکری عباس، موسوی میر حسین؛ بررسی کارایی سیستم مالیاتی در اقتصاد ایران با توجه به کشش قیمتی و وقفه مالیاتی، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره هفدهم، 1382. - صیامی نمینی سیما؛ ارزیابی نظام مالیاتی کشور با تأکید بر بخش صنعت، مجله سیاسی اقتصادی ، 1373. - طیبنیا علی؛ مقدمه ای بر اصلاح نظام مالیاتی ایران، طرح پژوهشی، سازمان امور مالیاتی کشور، 1384. - عرب مازار عباس، موسوی یحیی؛ محاسبه کارایی و کوشش مالیاتی کشور به روش تحلیل پوشش داده ها، پژوهشنامه اقتصادی، شماره دوم، 1389. - فلاحتی علی و همکاران؛ برآورد ظرفیت مالیاتی کشور با استفاده از شبکه های عصبی، پژوهشنامه مالیات، شماره هشتم، 1389. - فلیحی نعمت؛ برآورد تلاش مالیاتی بالقوه در ایران، پژوهشنامه مالیات و توسعه، تهران، 1389. - قانون مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور، 1390. - کردبچه محمد؛ نسبت مالیاتی ،ظرفیت مالیاتی،کوشش مالیاتی، تهران، سازمان برنامه بودجه، دفتر اقتصاد کلان، 1364 . - کردبچه محمد؛ بررسی درامدهای مالیاتی در ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مجله برنامه و بودجه، شماره پنجم، 1376. - کیا مصطفی.، منطق فازی در MATLAB، انتشارات کیان رایانه سبز. چاپ اول، 1389. - مهرگان محمدرضا؛ مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد ادارات، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1383.
- Zadeh. L.A., Fuzzy Logic, Neural Networks, and Software Computing. Commun. ACM, 37 (3): 77-84, (1994). - Zadeh,L.A., FuzzyLogic,Computer,Vo1.1,No.4,pp.83-93, (1988) - Mamdani,E.H., Applications of fuzzy logic to approximate reasoning using linguistic synthesis, IEEE Transactions on Computers, Vo1.26,No.12,pp.1182-1191,(1977).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,579 |