تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,510 |
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 37، مهر 1392، صفحه 81-89 اصل مقاله (234.01 K) | ||
نویسندگان | ||
وحید سرمدی سلطان1؛ فرشاد زارعی میانکلی2؛ حسین سلیمی بجستانی3 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره خانواده | ||
2کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی | ||
3استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه بود. از بین 500 دانشجوی سال اول، 40 دانشجو با بیانگری متوسط به پایین و مطلوبیت اجتماعی متوسط به بالا به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری به عنوان گروه گواه و گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 90 دقیقهای (دو بار در هفته) آموزش مهارتهای زندگی دریافت کرد. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. شرکت کنندگان هر دو گروه، قبل و پس از مداخله به مقیاس بیانگری (لی، هالبرگ، سلمون، و هاس، 1985) و مقیاس مطلوبیت اجتماعی (کراون و مارلو ،1960) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که بین میزان بیانگری و مطلوبیت اجتماعی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی، بیانگری و مطلوبیت اجتماعی را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتهای زندگی؛ بیانگری؛ مطلوبیت اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |