تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,318,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,369,256 |
مدل سازی مکان یابی پارکینگهای طبقاتی با استفاده از روش AHPو شاخص همپوشانی وزنی در محیط GIS (مطالعه موردی: منطقه 2 اردبیل) | ||
آمایش محیط | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 27، اسفند 1393، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بختیار عزت پناه* 1؛ مصطفی شگوری2؛ اکبر مددی2 | ||
1(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مرند، ایران) | ||
2(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند) | ||
چکیده | ||
امروزه با افزایش رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهرهای بزرگ، کمبود فضاهای پارکینگ عمومی در آن ها محرز میباشد. وجود فضاهای پارکینگ عمومی در شهرهای در حال توسعه یکی از مباحث مهم در سیستم حمل و نقل شهری است. شهر اردبیل به عنوان یکی از مراکز استانهای جدید التاسیس کشور به دلیل محرومیت و عدم برخورداری از زیرساختهای لازم در حوزهی حمل و نقل به تناسب افزایش تعداد خودروها و برخورداری از خیابانهای کم عرض (که به گفتهی برخی ۶۰ سال پیش برای عبور درشکه ایجاد شده)، شاید اولین شهر کشور باشد که با وجود این که هنوز به کلان شهر تبدیل نشده، اما به لحاظ ترافیک گوی سبقت را از تمام کلان شهرها ربوده است. این شهر که از بافت قدیمی و فرسوده برخوردار است عمدتاً فاقد نقشههای اصولی یا فضاهای لازم برای تردد وسایل نقلیه به خصوص در ساعات پر ترافیک است و این عوامل در کنار توریستی بودن شهر اردبیل لزوم احداث پارکینگها را در جهت حذف ترافیک درونشهری ایجاب مینماید. لذا در پژوهش حاضر جهت جلوگیری از حجم ترافیک درونشهری با بهرهگیری از روشهای تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و شاخص همپوشانی وزنی[1] اقدام به مکان یابی احداث پارکینگ در منطقه 2 شهر اردبیل گردید. با بررسیهای انجام گرفته در زمینهی لایهی خروجی در روش AHP و شاخص همپوشانی، شاهد کارایی هرچه بیش تر روش سلسله مراتبی (AHP) هستیم. زیرا که با توجه به انعطاف پذیری که در این روش وجود دارد، میتوان به تولید نقشههای با ریسک کم تا بسیار زیاد اقدام کرد در حالی که در روش شاخص همپوشانی وزنی تنها میتوان لایه را در 3 یا 4 طبقهی نامناسب تا مناسب تقسیم کرد. لایهی خروجی حاصل از این روش با لایهی تولیدی روش AHP با ریسک متوسط مطابقت دارد. بیش تر مکانهای انتخابی جهت احداث پارکینگ در هر دو روش در زمینهای بایر، قرار دارند. [1] - Overly index Waited | ||
کلیدواژهها | ||
مکان یابی؛ ترافیک درونشهری؛ پارکینگ؛ GIS؛ شهر اردبیل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,901 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,932 |