تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,132 |
معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتشناختی آن در آراء ابوزید | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 8، مهر 1393، صفحه 109-138 اصل مقاله (205.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد علی اکبرزاده1؛ مصطفی سلطانی2 | ||
1دانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
2استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
چکیده | ||
نصر حامد ابوزید بهعنوان یکی از اندیشمندان معاصر عرب و از شخصیتهای مهم جریان نومعتزله، دیدگاههای خاصی را درباره فهم و تأویل متون دینی بهویژه قرآن ارائه کرده که برخی از آنها باب مجادلات فراوانی را گشودهاند. ابوزید با استفاده از تحلیلهای زبانشناسانه مفهوم جدیدی از تأویل ارائه میکند و با نگاهی که به لایههای معانی متون دارد، هر نوع مفهومگیری از آیه را داخل در تأویل میداند. او تلاش میکند نگاه رسمی عالمان دینی به متون را مورد انتقاد قرار دهد و اختلاف در نوع تأویل متون را چیزی شبیه به اختلاف در اجتهاد میداند. وی با طرح بحث تأویل و تلوین، تأویلهای ایدئولوژیمحور از متون دینی را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است تلوین همان قرائت مغرضانه و دخالت دادن ایدئولوژی در فهم متون است. بهتعبیر دیگر، وی برای تأویل متعهد به ایدئولوژی، اعتبار و ارزش معرفتشناختی قائل نیست و معتقد است تأویل باید بدون هر گونه انقیادی انجام شود. او تأویلی را معتبر میداند که در آن نگاه ایدئولوژیک و متعصبانه دخیل نباشد. ابوزید موضع معتزله در فهم قرآن را میستاید و معتقد است آنان نخستین گروهی بودند که تأویل متون قرآن را با روشی درست آغاز کردند، چراکه در فهم متن، عقل را بهطور مستقل بهکار میگرفتند و برای عقل هیچ تعهد و وابستگیای نسبت به شرع قائل نبودند. امروزه نیز باید با همین عقل آزاد و رها سراغ تأویل متون دینی رفت. به اعتقاد ابوزید در مواجهه با متون دینی هدف از فعالیت معرفتشناسانه بهطور عام و عمل قرائت بهطور خاص، کشف حقایقی از وجود است که در سطحی خارج از افق ذات شناساننده یا خواننده قرار دارد و این همان تأویل صحیح است. در این مقاله دیدگاههای وی درباره مفهوم تأویل و ارزش معرفتشناختی آن مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ تلوین؛ قرائت ایدئولوژیک؛ قرائت خلاق؛ معرفتشناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |