تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,196,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,244,697 |
اثر تعدیل کننده عدم اطمینان محیطی بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 7، شماره 26، شهریور 1394، صفحه 51-66 اصل مقاله (398.01 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ولی خدادادی1؛ مهدی عربی2؛ صادق آل بوعلی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی واحد ماهشهر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف تحقیق، بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی است. مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری حاصل از تخمین مدل معرفی شده توسط توسط کوتاری، لئون و وازلی (2005) سنجیده شـده است. عدم اطمینان محیطی از طریق ضریب تغییرات میزان فروش شش سال اخیر برای هر شرکت محاسبه شد. دادههای تحقیق برای ۱۴۲ شرکت نمونهی آماری از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورهی زمانی 1386 تا 1391 انتخاب گردیدهاند و به روش دادههای ترکیبی و مدل اثرات تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایـج تحقیق نشان داد که مدیـریت سـود در شرکتهای مورد مطالعه با عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط مثبت معناداری دارد. همچنین، در یک محیط با عدم اطمینان بالا، شدت ارتباط مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد. به بیان دیگر، با افزایش عدم اطمینان محیطی، مدیریت با اعمال بیشتر مدیریت سود عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش میدهد. Abstract The purpose of this research is Investigation of the Effect of Environmental Uncertainty on Relationship between Earnings Management and Information Asymmetry. This study used earnings management measure constructed by Khotari et al (2005). Environmental Uncertainty was measured through the coefficients of variation for each company's sales over the recent six years. Data are analyzed using a sample of 142 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period of 2007-2012 by using of the Panel Data system and Random Effect Model. The results of the study showed that earnings management in firms with information asymmetry has a significant positive relationship. Also, in an environment of high uncertainty, intense relationship between earnings management and information asymmetry is reduced. In other words, with increasing environmental uncertainty, management with greater earnings management practices to reduce information asymmetry. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عدم اطمینان محیطی؛ مدیریت سود؛ عدم تقارن اطلاعاتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده هدف تحقیق، بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی است. مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری حاصل از تخمین مدل معرفی شده توسط توسط کوتاری، لئون و وازلی (2005) سنجیده شـده است. عدم اطمینان محیطی از طریق ضریب تغییرات میزان فروش شش سال اخیر برای هر شرکت محاسبه شد. دادههای تحقیق برای ۱۴۲ شرکت نمونهی آماری از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورهی زمانی 1386 تا 1391 انتخاب گردیدهاند و به روش دادههای ترکیبی و مدل اثرات تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایـج تحقیق نشان داد که مدیـریت سـود در شرکتهای مورد مطالعه با عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط مثبت معناداری دارد. همچنین، در یک محیط با عدم اطمینان بالا، شدت ارتباط مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد. به بیان دیگر، با افزایش عدم اطمینان محیطی، مدیریت با اعمال بیشتر مدیریت سود عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش میدهد.
واژههای کلیدی: عدم اطمینان محیطی، مدیریت سود، عدم تقارن اطلاعاتی.
1- مقدمه سرمایهگذاران و دیگر کاربـران زمانی میتوانند از سودهای شرکت برای تصمیمهای سرمایهگــذاری و پیشبینی جریانهای نقدی و سودهای آینده به طور صحیح بهره بگیرند که سودهای شرکت بر مبنای عملکرد مالی واقعی شرکت و نه بر اساس اعمال نظر مدیریت در استفاده از روشهای حسابداری، گزارش شده باشد (حبیب[i]، 2004، 6). استانداردهای حسابداری به مدیران اجازه میدهد که طیف وسیعی از اختیارات را در انتخاب روشهای مختلف حسابداری برای محاسبهی سود در اختیار داشته باشند. البته، ممکن است مدیران از تمام این اختیارات برای تحقق اهداف شرکت استفاده نکنند. اقلام تعهدی نسبت به اقلام نقدی تشکیل دهندهی سود، بیشتر در کنترل مدیریت هستند. در واقع، مدیریت بنگاه تجاری میتواند با استفاده از این روشهای انعطافپذیر مجاز، سود را برای اهداف خود مدیریت کند (سمائی و شریعتپناهی، 1383، 58). هدف مدیریت، نشان دادن شرکتی پویا و باثبات در نظر سرمایهگذاران و بازار سرمایه است. زیرا، اغلب سرمایهگذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکتهایی که روند سودآوری مناسبی دارند و سود آنها دچار تغییرات عمده نمیشود نسبت به شرکتهای مشابه، ارزش بیشتر و قابلیت پیشبینی و مقایسهی بیشتری دارند (نوروش، سپاسی و نیکبخت، 1384، 41). سرمایهگذاری مالی سالم و شفاف برای هر شخصی اهمیت دارد. به عبارت دیگر، سرمایهگذاران نگاهی به آینده دارند. لـذا، آیندهی مالی با تصمیمات درستی که امروز در خصوص سرمایهگذاری اتخاذ میشود، شکل میگیرد. تصمیمات مالی مناسب با استفاده از اطلاعات صحیح و به موقع صورت میگیرد. یکی از شروط رقابت کامل، شفافیت اطلاعات است. زمانی که اطلاعات مربوط به شرکت به صورت شفاف و به طور مساوی بین مدیران و سهامداران توزیع نشده باشد، عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد میشود. مدیران شرکتهای سهامی معمولاً دربارهی ارزش شرکت و قیمت سهام نسبت به سهامداران خارج از شرکت اطلاعات بیشتری دارند. عدم تقارن اطلاعاتی منجر به اعمال مدیریت سود میشود. هدف این تحقیق تبیین رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی است. لذا، مسالهی اساسی در این تحقیق این است که آیا شدت رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در محیطی با عدم اطمینان بالا، تغییر میکند؟
2- مبانی نظری تحقیق سودهای گزارش شدهی شرکتهای سهامی، همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیمگیری مالی، دارای اعتبار ویژهای بوده است و تحلیلگران مالی، سود را به عنوان یک عامل اساسی در بررسیها و قضاوتهای خود مد نظر قرار میدهند. همچنین، به طور عام پژوهشگران بر این باورند که سرمایهگذاران ترجیح میدهند در شرکتهایی سرمایهگذاری کنند که دارای یک روند سودآوری یکنواخت و ثابت باشند و شرکتهایی که سود پر نوسانی گزارش میکنند، ریسک بیشتری نسبت به شرکتهای دیگر دارند. به همین دلیل، مدیران برای نشان دادن تصویری مطلـوب از شرکت و کاهش ریسک سرمایهگذاری انگیزهای قوی دارند تا سود را مدیریت کنند. (کاشانیپور و یعقوبی، 1385، 88). مدیریت سود[ii] به رفتار آگاهانهای اطلاق میشود که از جانب مدیریت شرکت و به طور عمده برای کاهش نوسانهای دورهای سود انجام میشود (یوجا و بروسا[iii]، 2011). بسیاری از پژوهشگران، هیپورث[iv] را نخستین کسی میدانند که بحث هموارسازی سود را معرفی کرده است (دیفاند و جیمبالو[v]، 2006، 149). به طور کلی، مدیریت سود اثرگذاری روی سود شرکت است، به نحوی که منافع و خواستههای شرکت و مدیران آن را تامین کند (شیپر[vi]، 1989، 94). اصولپذیرفتهشدهیحسابداری اجازه میدهدبسیاریازمعاملاتبایک یاچندروشمختلفثبتشود.به عنوانمثال،ازبینروشهایارزیابی موجودیها، روشهای محاسبهیاستهلاکداراییهایثابتویا روشهایشناساییسودبرایقراردادهای بلندمدتمیتوانیکیازآنهاراانتخابکردوبعدها دوباره آن راتغییرداد. فعالیتهایینظیرزمانبندی ثبتفروش،کاهشارزشموجودیهاوتجهیزات، تعمیروپیاده سازیتجهیزاتومواردیازایندست،به اختیارمدیریتانجام میشود (حبیب[vii]، 2004، 7). بهرهگیری از اطلاعات مالی شرکتها و تصمیمگیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکانپذیر است که اطلاعات یاد شده به موقع، مربوط و کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حائز اهمیت است. در صورتی که انتقال اطلاعات به صورت نابرابر و نامتقارن، بین افراد صورت گیرد میتواند نتایج متفاوتی را نسبت به یک موضوع واحد سبب شود. عدم تقارن اطلاعاتی[viii] پیامدهای نامطلوب مختلفی را از قبیل کاهش کارایی بازار، افزایش هزینههای معاملاتی، ضعف بازار، افزایش هزینه حقوق صاحبان سهام، نقد شوندگی پایین و به طور کلی، کاهش سود حاصل از معاملات در بازار های سرمایه در پی دارد (کارمیر، هول و لیداکس[ix] ، 2013، 29). مدیریت سود، عدم اطمینان از جریانهای نقدی آتی شرکت را برای سهامداران افزایش میدهد که این موضوع منجر به عدم تقارن اطلاعات بین سهامداران و مدیران میشود (باتاچاریا و همکاران[x]، 2012، 188). مدیریت سود فرصت طلبانه در مواقعی که عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر است، بیشتر اتفاق میافتد (ترومن و تیتمن[xi]، 1988). سود حسابداری که بر مبنای تعهدی اندازهگیری میشود به دو قسم نقدی و تعهدی تقسیم میشود. برخی از اقلام تعهدی سود با اختیار مدیریت قابل دستکاری میباشند. ژی[xii](2001)نشان داد که بازار سرمایه درک درستی از اقلام تعهدی اختیاری که ناشی از اختیارات مدیریت است، ندارد. در زمان دستکاری اقلام تعهدی، بین سرمایهگذاران آگاه (که قادر به شناسایی و ارزشگذاری مناسب اقلام تعهدی هستند) و سرمایه گذاران نا آگاه عدم تقارن اطلاعاتی به وجود میآید. لذا، میتوان انتظار داشت هرچه مدیریت سود بیشتری اعمال شود و اقلام تعهدی بیشتری در ترکیب سود باشد، عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایهگذاران آگاه و نا آگاه نیز بیشتر میشود (کارمیر، هول و لیداکس ، 2013، 30). یکی از عواملی که میتواند باعث متفاوت بودن واکنش بازار به مدیریت سود شود، عدم اطمینان محیطی[xiii] است. عدم اطمینان محیطی به عنوان نرخ تغییرپذیری در محیط خارجی سازمانها، که شامل مشتریان عمده، رقبا، قوانین دولتی، و اتحادیه های کارگری هستند تعریف شده است (حبیب و همکاران[xiv]، 2011، 16). عدم اطمینان محیطی بالا، ریسک تخمین دقیق سودهای آتی توسط سهامداران را افزایش میدهد و آن را به یک موضوع بغرنج برای آنها تبدیل میکند. در صورتی که مدیریت اقدام مناسب را برای کاهش این نوسانپذیری انجام ندهد، عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهامداران حادتر میشود. عدم اطمینان محیطی، محدودیتهای جدی برای شرکت ایجاد میکند و بر استراتژی و تصمیمات مدیران در شرکت موثر است. در چنین شرایطی مدیران فرصتهای استراتژیکی برای مقابله با این شرایط خواهند داشت. یکی از این فرصتها، مدیریت سود است (کارمیر، هول و لیداکس، 2013، 30). برخی تحقیقها نشان دادند که در یک محیط با عدم اطمینان بالا، تشخیص مدیریت سود توسط سهامداران را با دشواری مواجه میکند (لیم، دینگ و تانگ[xv]، 2008). زیرا، گزارشگری مالی و سنجش عملکرد در شرکتهایی که عملیات تجاری متغیر و پر نوسانی دارند، پیچیده تر است. لذا، انتظار میرود سودهایی که در این پیچیدگی محیطی مدیریت میشوند توسط بازار سرمایه شناسایی نشود. بنابراین، با توجه به مطالب بیان شده سوال اساسی تحقیق این است که آیا با افزایش عدم تقارن اطلاعاتی بین ذینفعان در شرکت، میزان مدیریت سود نیز افزایش مییابد؟ و آیا عدم اطمینان محیطی و پیچیدگی و نوسان در فروش، بر ارتباط بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی موثر میباشد؟
3- پیشینه تحقیق مهمترین پژوهشهای انجام شده در زمینه موضوع تحقیق حاضر به شرح زیر بوده است: باچتیار[xvi] (2008) به بررسی رابطهی بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی طی دورهی 2005 تا 2007 در کشور اندونزی پرداخت. نتایج این تحقیق نشان داد که بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین، یافتههای تحقیق حاکی از رابطهی مثبت و معنیداری بین اقلام تعهدی غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی بوده است. حبیب و همکاران[xvii] (2011) واکنش بازار سهام به هموارسازی سودها را در یک محیط با عدم اطمینان بالا بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که قیمت جاری سهام، دارای محتوای اطلاعاتی بیشتری دربارهی سودهای آتی در محیطهای با عدم اطمینان بالا میباشد. به عبارت دیگر، رابطه مثبت بین بازده جاری سهام و سودهای آتی شرکتهایی که سود را هموار میکنند، در یک محیط با عدم اطمینان بالا قویتر است. همچنین در چنین محیطی هموارسازی سود، ثبات سودها را افزایش میدهد. کارمیر و لیدوکس[xviii] (2012) در تحقیق خود به بررسی اثر تعدیلکنندگی افشای اختیاری بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای کانادایی پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت سود و افشا اختیاری هر دو عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش میدهند و افشای اختیاری اثر تعدیل کنندگی بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی دارد.کارمیر، هول و لیداکس[xix] (2013) در تحقیق خود بین 569 شرکت کانادایی و آمریکایی طی دوره 2001 تا 2005 به این نتیجه رسیدند که بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط مثبتی برقرار است و پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی منجر به تشدید ارتباط بین مدیریت سود (اقلام تعهدی اختیاری) و عدم تقارن اطلاعاتی میشود. خدامیپور و قدیری (1389) با بررسی رابطه بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی نشان دادند که یک رابطهی مثبت و معنیدار بین اقلام تعهدی غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی وجود دارد. رحیمیان، همتی و سلیمانیفرد (1391) در تحقیق خود به بررسی ارتباط بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در 59 شرکت بورس تهران طی دوره زمانی 1383 تا 1388 پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط معناداری وجود دارد و کاهش کیفیت سود منجر به افزایش عدم تقارن اطلاعاتی میگردد.
4- فرضیههای تحقیق همانطور که پیشتر اشاره شد، اعمال مدیریت سود منجر به دشواری پیش بینی دقیق اقلام تعهدی سود توسط سهامداران و تحلیلگران مالی میشود. همچنین، مدیریت سود منجر میشود که سهامداران از اطلاعات دقیق داخلی شرکت آگاهی کمتری داشته باشند. در شرایط عدم اطمینان و نوسان میزان فروش در شرکت، پیش بینی سود توسط سهامداران دشوار تر میشود. از سوی دیگر، مدیران نیز با دستکاری سود در صدد هستند که وضعیت مالی شرکت را بهتر نشان دهند و قابلیت پیش بینی سود را برای سهامداران تسهیل کنند. به دلایل مزبور، فرضیههای تحقیق به شرح زیر تدوین شدند: فرضیهی اول: بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. فرضیهی دوم: عدم اطمینان محیطی، ارتباط بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی را تضعیف میکند.
5- روش تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، از نوع همبستگی است. این تحقیق بر اساس طرح تحقیق نیمه تجربی و با استفاده از رویکرد پس رویدادی (از طریق اطلاعات گذشته) انجام شده است. برای تدوین مبانی نظری تحقیق حاضر از مطالعهی کتابخانهای و سپس با استفاده از سایت بورس اوراق بهادار[xx] و همچنین نرم افزار تدبیر پرداز دادههای اولیهی مربوط به شرکتها به طور مستقیم از بورس اوراق بهادار تهران و صورتهای مالی شرکتها گردآوری شده و برای محاسبهی متغیر مستقل و وابستهی تحقیق استفاده شده است. بنابراین، روش گردآوری دادهها در تحقیق حاضر از نوع بررسی میدانی است. برای پردازش اطلاعات از نرم افزار Excel (ویرایش 2007) و Eviews (ویرایش 7) استفاده شده است.
6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و متغیرهای تحقیق برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگـرسیون چند متغیره[xxi] با تکیه بر رویکرد دادههای ترکیبی[xxii] بهره گرفته شده است. مزیت این روش امکان برآورد پویایی متغیرها در طول زمان است. در ایـن رویکرد، برای انتخاب نـوع روش مناسب بـرآورد مدل، از آزمونهای چاو یا F مقید[xxiii] و هاسمن[xxiv] استفاده میشود. در تحقیق حاضر، از چهار گروه متغیر شامل متغیرهای مستقل، وابسته، تعدیلکننده و کنترلی استفاده شده است که نحوهی عملیاتی کردن آنها به شرح زیر میباشد: شاخص اندازهگیری مدیریت سود (یعنی اقلام تعهدی اختیاری) که توسط کوتاری، لئون و وازلی[xxv] (2005) ارائه شده و به مدل تعدیل شده جونز (1991) معروف است، به شرح مدل شمارهی (1) است: (1) در رابطهی (1): TAit : نشانگر جمع کل اقلام تعهدی؛ At-1 : نشانگر جمع داراییهای شرکت در دوره قبل (ابتدای سال)؛ Salesit∆ : نشانگر تغییرات درآمدهای فروش سال جاری؛ RECit∆ : نشانگر تغییرات حسابهای دریافتنی سال جاری و سال قبل و PPEit : نیز نشانگر جمع ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات (داراییهای ثابت) است.
در مدل (1) بـرای استانـدارد شدن متغیرها، همه متغیـرهای مدل بر جمع کل داراییهای ابتدای سال (At-1) تقسیم شدهاند. اقلام تعهـدی کل (TA) از طریق رابطـهی شمارهی (2) محاسبه میشود: (2) TA = EARN - CFO
در رابطهی (2)، EARN بیانگر سود خالص و CFO نیز جریان وجه نقد حاصل از عملیات تعریف شده است. اندازهی نهایی مدیریت سود مقادیر باقیماندههای حاصل از تخمین مدل (1) بوده که بیانگر اقلام تعهدی اختیاری میباشد. عدم تقارن اطلاعاتی یک مفهوم کیفی است و برای اینکه قادر باشیم آنرا در قالب اعداد و ارقام بیان کنیم، به مدلی نیاز داریم تا آنرا کمی کنیم. برای این کار به پیروی از کارمیر، هول و لیداکس (2013) از دامنهی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام استفاده میکنیم. زیرا، هر چه قیمتهای پیشنهادی خریداران و فروشندگان سهام یک شرکت بیشتر باشد، اطلاعات موثر بر تصمیمگیری بین آنان متفاوت و نامتقارن است. روش مزبور به شرح رابطهی (3) است: (3) در رابطهی (3): Asy : نشانگر دامنهی قیمتهای خرید و فروش سهام شرکت است که به عنوان شاخص عدم تقارن اطلاعاتی به کار رفته است؛ AP[xxvi] : میانگین قیمت پیشنهادی فروش سهام شرکت و BP[xxvii] : میانگین قیمت پیشنهادی خرید سهام شرکت است.
برای انجام محاسبات، ابتدا بهترین قیمت پیشنهادی خرید و فروش هر سهم برای سه هفته قبل و بعد از اعلام سود سهام برآوردی استخراج میشود (منظور از بهترین قیمت پیشنهادی خرید، عبارت است از بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید سهم در هر روز و بهترین قیمت پیشنهادی فروش نیز، کمترین قیمت پیشنهادی برای فروش هر سهم در هر روز است). سپس، با استفاده از میانگین آنها دامنهی تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام محاسبه میگردد. برای اندازهگیری عدم اطمینان محیطی از ضریب تغییرات فروش استفاده شده است. زیرا، هر چه نوسان فروش بیشتر باشد، محیط فعالیت شرکت با عدم اطمینان بیشتری همراه است (برگ و لاولس[xxviii]، 1988). روش مزبور به شرح رابطهی (4) است: (4) در رابطهی (4): :EU بیانگر ضریب تغییرات فروش است و شاخص متغیر عدم اطمینان محیطی؛ : بیانگر انحراف معیار فروشهای شرکت طی یک دوره شش ساله (از سال t-5 تا t ) و : بیانگر میانگین فروشهای شرکت طی یک دوره شش ساله (از سال t-5 تا t ).
این معیار عدم اطمینان محیطی که ویژهی واحد تجاری است با استفاده از اطلاعات تاریخی در طول یک دوره شش ساله محاسبه میشود.
مدل رگرسیون برای آزمون فرضیههای تحقیق به صورت مدل شمارهی (5) تدوین شده است: (5)
متغیرهای استفاده شـده در مـدل (5) بـه شـرح زیر توضیح داده میشود: ASY: (متغیر وابسته) نشانگر عدم تقارن اطلاعاتی؛ SysRisk: (متغیر کنترلی) نشانگر ریسک سیستماتیک است و به بتا معروف میباشد (نحوه اندازهگیری این متغیر در ادامه بیان میشود)؛ RETURN : (متغیر کنترلی) نشانگر بازده سهام است (نحوه اندازهگیری بازده سهام در ادامه بیان میشود)؛ DACC : (متغیر مستقل) بیانگر اقلام تعهدی اختیاری سود و شاخص مدیریت سود است؛ EU : (متغیر تعدیل کننده) بیانگر عدم اطمینان محیطی است؛ SIZE : (متغیر کنترلی) اندازه شرکت است. (از طریق لگاریتم جمع کل داراییهای شرکت بهدست میآید) و ԑ: مقدارخطای قابل برآورد در مدل است.
برای محاسبهی ریسک سیستماتیک (SysRisk) از رابطهی (6) استفاده شده است: (6) که در رابطه (6): SysRisk= ریسک سیستماتیک سهام عادی؛ Ri= نرخ بازده سهام عادی شرکت i و Rm = نرخ بازده پرتفوی بازار (شاخص کل سهام بورس) است. بازده سهام به صورت زیر قابل محاسبه است:
که در رابطه (7): RETURN: نشانگر بازده واقعی i امین سهم درسال t ؛ P1: نشانگر قیمت سهام شرکت در پایان سال t ، P0: نشانگر قیمت سهام شرکت در ابتدای سال t و : نشان دهندهی سود سهام نقدی میباشد.
مدل (5) توسط کارمیر، هول و لیداکس (2013) معـرفی و به کار گرفته شد. پس از برآورد مدل رگرسیون چنانچه ضریب شاخص مدیریت سود β3 از نظر آماری معنادار باشد، فـرضیهی اول مورد تایید قرار میگیرد. انتظار بر این است که ضریب مزبور مثبت باشد زیرا، با افزایش مدیریت و دستکاری در سود اطلاعات آگاهی دهنده در سود کم میشود و عملکرد واقعی شرکت به سرعت در اختیار همهی کاربران قرار نمیگیرد و در نتیجه بین سهامداران عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد میشود. همچنین، چنانچه ضریب شاخص مدیریت سود و عدم اطمینان محیطی β4 از نظر آماری معنادار باشد، فـرضیهی دوم مورد تایید قرار میگیرد. زیرا، انتظار بر این است که با افزایش عدم اطمینان در شرکت (نوسان بالای درآمد)، مدیریت تلاش کند که قابلیت پیش بینی سود را از طریق مدیریت بیشتر سود، در نظر سهامداران افزایش دهد. این امر منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران میشود. لذا انتظار بر این است که ضریب β4 از نظر آماری مثبت و معنادار و از ضریب β3 کمتر باشد.
7- جامعه و نمونهی آماری جامعهی آماری تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1386 تا پایان سال 1391 به مدت 6 سال بوده است که در طی این دوره عضویت خود را در بورس اوراق بهادار حفظ کردهاند. برای دستیابی به نتایج قابل اتکا، شرکتهایی که پس از سال 1386 وارد بورس شده یا در طی دورهی تحقیق از بورس خارج شدهاند در جامعهی آماری قرار نگرفتند. افزون بر این، به منظور افزایش قابلیت مقایسهی دادههای تحقیق، جامعهی آماری با استفاده از شرایط زیر تعدیل شده است: 1) نمونه شامل شرکتهای از نوع تامین کنندهی مالی، سرمایهگذاری و بیمهای نباشد. 2) شرکتهای نمونه دارای سال مالی منتهی به پایان سال تقویمی (29 اسفند) باشند. 3) دادههای متغیرهای تحقیق برای شرکتهای مورد نظر برای کل دورهی زمانی قابل دسترس باشد. با توجه به این محدودیتها، 142 شرکت شرایط حضور در جامعـهی آماری را داشتهاند. همـهی شرکتهایی که شرایـط مورد بـررسی در جامعـهی آماری را داشتهاند، برای آزمون فرضیهها در نظـر گرفته شـده و از نمونهگیری استفاده نشده است.
8- یافتههای تحقیق 8-1-آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق به منظور شناخت بهتر جامعهی مورد تحقیق و آشنایی بیشتر با متغیرهای تحقیق، قبل از تجزیه و تحلیل دادههای آماری، لازم است این دادهها توصیف شوند. توصیف آماری دادهها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آنها و پایهای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در تحقیق به کار میرود. آمار توصیفی متغیرهای مورد استفاده در تحقیق در جدول شمارهی (1) ارائه شده است. آمارههای توصیفی شمایی کلی از دادههای تحقیق ارائه میکند. در خصوص متغیر بازده سهام ملاحظه میشود که اندازهی این متغیر به طور متوسط در بین کل دادههای تحقیق معادل 212/0 بوده و میانهی آن 229/0 است. این مقدار نشان میدهد که حدوداً نیمی از دادهها بیشتر از این مقدار و نیمی دیگر کمتر از آن است. همچنین، دادههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین بازده سالانه 662/0 و کمترین آن 382/0- بوده است. بقیهی دادهها نیز به این شکل قابل تفسیر است.
8-2- گزینش مدل مناسب در دادههای ترکیبی در این تحقیق، ارزش کمی متغیرهای مستقل و وابسته از یک سو، مربوط به شرکتهای مختلف بوده (142N=) و از سوی دیگر، دورهی زمانی 1391-1386 (6T=) را در بر میگیرد. در چنین حالتی، تعداد مشاهدات ترکیبی تحقیق، 852 سال- شرکت میباشد. این روش که به روش دادههای مقطعی- سری زمانی[xxix] نیز معروف است، به شکلهای مختلف انجام شده و مدلهای متنوعی دارد که با توجه به شرایط تحقیق یکی از آنها استفاده شده است. برای انتخاب مدل مناسب با شرایط تحقیق، از آزمونهای F مقید (چاو) و هاسمن استفاده شده است. آزمون چاو بـرای انتخاب مدل مناسب از بین روشهای پانل (Panel) و دادههای یکپارچه شده (Pooled) بهکار میرود. نتایج آزمون چاو و هاسمن در جدول شمارهی (2) ارائه شده است.
جـدول (1)- نتایح آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
جـدول (2)- نتایج آزمونهای چاو و هاسمن
منبع: یافتههای پژوهشگر
همانطور که مشاهده میشود، نتایج آزمون چاو نشان داد که روش تخمین دادههای ترکیبی (تلفیقی) مناسب نیست و باید از دادههای تابلویی استفاد کرد. لذا، آزمون هاسمن برای انتخاب از بین روشهای اثرات ثابت و تصادفی انجام شده است. نتایج آزمون هاسمن نیز بیان میکند که روش اثرات تصادفی برای آزمون مدل تحقیق، مناسبتر است.
8-3) آزمونهای فروض مدل رگرسیون پیش از آنکه مدل مربوط به آزمون فرضیهها، برآورد شود لازم است تا فرضهای مربوط به مدل رگرسیون مورد آزمـون قرار گیرند. این فرضها عبارتند از 1- نرمال بودن باقیماندههای مدل، 2- همسانی واریانس باقیماندهها، 3- عدم هم خطی متغیرهای توضیحی و 4- عدم خود همبستگی اجزای خطا. نتایج حاصل از آزمون نرمال بودن و همسانی واریانس باقیماندههای مدل تحقیق در جدول شمارهی (3) ارائه شده است.
جدول (3)- نتایج آزمون نرمال بودن و همسانی واریانس باقیماندههای مدل رگرسیون
منبع: یافتههای پژوهشگر
همانطور که در جدول (3) مشاهده میشود آمارههای آزمون نرمال بودن21 و همسانی واریانس22 و سطح معناداری آنها فرض صفر این آزمونها مبنی بر نرمال بودن و یا همسانی واریانس را تایید کردهاند. به بیان دیگر، باقیماندههای حاصل از تخمین مدل تحقیق، دارای توزیع نرمال و واریانس ثابت بوده است. در ارتباط با عدم همخطی متغیرهای مستقل نیز باید بیان نمود که با توجه به ضرایب همبستگی ارائه شده در جدول شمارهی (4)، برای همبستگی بین متغیرهای توضیحی مدل تحقیق مقادیر بزرگی حاصل نشده است. کوچک بودن این ضرایب حاکی از عدم وجود همخطی بین متغیرهای توضیحی در مدل است (افلاطونی و نیکبخت، 1389). برای بررسی خود همبستگی باقیماندههای مدل رگرسیون از آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. نتایج این آزمون همزمان با تخمین مدل رگرسیون در فضای نرم افزار ایویوز بهدست میآید. میزان مطلوب آن برای عدم وجود خود همبستگی 2 میباشد. اگر مقدار این آماره بین 5/1 تا 5/2 باشد، خود همبستگی در مقادیر خطای مدل رد میشود. آمارهی آزمون دوربین واتسون مدل رگرسیون معادل 187/2 (جدول شمارهی 5) میباشد. با توجه به میزان آمارهی دوربین واتسون حاصل شده وجود خود همبستگی در مقادیر خطای مدل نیز رد میشود. پس از بررسی فرضهای چهارگانهی مربوط به مدل رگرسیون و اطمینان از مطلوب بودن مدل، نتایج مربوط به تخمین مدل مورد بررسی قرار میگیرد.
جـدول (4)- ماتریس همبستگی پیرسـون بین متغیرهای تحقیق
* خانههای رنگ شده نشان دهندهی معنیداری در سطح 1% و 5% است. منبع: یافتههای پژوهشگر
8-4- برآورد مدل رگرسیون و آزمون فرضیهها نتایج برآورد مدل تحقیق به وسیلهی رگرسیون حداقل مربعات معمولی در جدول شمارهی (5) ارائه شده است. طبق نتایج تخمین مدل تحقیق به صورت ترکیب کل دادهها آمارهی F (فیشر) در سطـح خطای 1% معنیدار است. لذا، مدل تحقیق با اطمینان 99% در کل معنادار است. ضریب تعیین تعدیل شده حاصل از آزمون مدل تحقیق (Adj R2) معادل 39/0 میباشد. به بیان دیگر، 39 درصد از تغییـرات عدم تقارن اطلاعاتی (متغیر وابسته) ناشی از تغییرات در متغیرهای توضیحی بوده و 61 درصد دیگر تغییرات آن ناشی از سایـر عوامل است. برای بررسی ارتباط معنادار بین تک تک متغیرهای مستقل با متغیر وابسته، از مقادیر حاصل شده برای آمارهی t و میزان سطح معناداری مربوط به آن استفاده میشود. همانگونه که در جدول شمارهی (5) مشاهـده میشود، آمارهی t مربوط به متغیر مستقل اول یعنی شاخص مدیریت سود (β3) در سطح خطای 1%، معنیدار بوده است. بنابراین، نتایج تحقیق بیانگر عدم رد فرضیهی اول بوده است. به بیان دیگر، بین اقلام تعهدی اختیاری به عنوان شاخص مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی، از نظر آماری ارتباط معناداری برقرار است. نتایج مربوط به متغیر مستقل دوم (متغیر تعدیلگر عدم اطمینان محیطی و متغیر مدیریت سود β4) نشان میدهد که آمارهی t آزمون مدل، در سطح خطای 5% معنیدار بوده و مقدار ضریب این متغیر (082/0) کمتر از ضریب متغیر مدیریت سود به تنهایی (420/0) است. این مقادیر نشان میدهد که با اضافه شدن متغیر عدم اطمینان محیطی (ضریب تغییرات فروش) به مدل، شدت ارتباط بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یافته است. بنابراین، نتایج تحقیق بیانگر تایید فرضیهی دوم میباشد. یکی از متغیرهای اثرگذار بر عدم تقارن اطلاعاتی که به عنوان متغیر کنترلی در مدل رگرسیون تحقیق استفاده شد، اندازهی شرکت است. نتایج حاصل از تخمین مدل تحقیق نشان داد که اندازهی شرکت با اطمینان 99% با عدم تقارن اطلاعاتی رابطهی منفی معنادار دارد. یعنی، در شرکتهای بزرگتر، عدم تقارن اطلاعاتی کمتری ایجاد میشود. نتـایج تحقیق کارمیر، هول و لیداکس (2013) نیز نشان داد که شرکتهای با اندازهی بزرگتر، عدم تقارن اطلاعاتی کمتری دارند. همچنین، سایر متغیرهای کنترلی، یعنی ریسک سیستماتیک و بازده سهام با عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط مثبت معنادار داشتهاند.
جدول (5)- نتایج آزمون مدل تحقیق در سطح دادههای ترکیبی
متغیر وابستهی مدل: عدم تقارن اطلاعاتی (ASY) ** بیانگر معناداری در سطح خطای 1% و * بیانگر معناداری در سطح خطای 5% میباشد. منبع: یافتههای پژوهشگر
9- بحث و نتیجهگیری در این تحقیق رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی و همچنین اثر عدم اطمینان محیطی بر رابطهی مزبور بررسی شد. نتایج تحقیق در سطح خطای یک درصد بیانگر تایید فرضیهی اول بوده است. به بیان دیگر، مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با عدم تقارن اطلاعاتی رابطهی مثبت معناداری دارد. زمانی که اطلاعاتی غیر شفاف در اختیار سهامداران قرار بگیرد و سرمایهگذاران از نیت مدیریت به درستی آگاه نشوند (یعنی زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی وجود داشته باشد)،مدیریت سود به صورت فرصتطلبانه اعمال میشود. این موضوع، سبب میشود که سهامداران از اطلاعات داخلی شرکت آگاهی کمتری داشته باشند و عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد شود. نتایج یافتههای مربوط به این فرضیه با نتایج تحقیقهای باچتیار (2008)، کارمیر و لیدوکس (2012) و کارمیر، هول و لیداکس (2013) همخوانی دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهی دوم نیز در سطح خطای پنج درصد بیانگر تایید این فرضیه بوده است. بر این اساس، مشاهده شد که ارتباط مستقیم مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با اضافه شدن متغیر عدم اطمینان محیطی همچنان برقرار بوده، اما از شدت ارتباط کاسته میشود. لذا، میتوان ادعا نمود که در یک محیط با عدم اطمینان بالاتر (نوسان بیشتر درآمد فروش) مدیریت با دستکاری و هموارسازی سود قصد دارد تا قابلیت پیش بینی سود را برای سرمایهگذاران افزایش دهد. زیرا، سودهایی که نوسان کمتـری دارند، قابلیت پیش بینی اطلاعات مالی آینـده را افزایش میدهند. این امر خود سبب عدم تقارن اطلاعاتی میشود اما، به دلیل تلاش مدیریت در جهت ارائهی اطلاعات قابل اتکا، عدم تقارن اطلاعاتی کمتر از میزان آن در شرایط عادی است. نتایج یافتههای مربـوط به آزمون این فـرضیه با نتایج تحقیق کارمیر، هول و لیداکس (2013) مشابهت دارد. محدودیتهایی نیز در مسیر تحقیق وجود داشته است. یکی از این محدودیتها، عدم کنترل بعضی از عوامل موثر بر نتایج تحقیق از جمله تاثیر متغیرهایی مانند عوامل اقتصادی، شرایط سیاسی، وضعیت اقتصاد جهانی، قوانین و مقررات و... است که خارج از دسترس محقق بوده و ممکن است بر بررسی روابط اثرگذار باشد. محدودیت دیگر، عدم تعدیل اقلام صورتهای مالی به واسطهی وجود تورم است که میتواند بر نتایج تحقیق موثر باشد. با توجه به مبانی نظری و نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی مقررات و استانداردهایی برای کنترل هر چه بهتر رفتار مدیریت شرکتها در انتخاب روشهای متعدد حسابداری و مقررات دولتی که میتواند منجر به دستکاری و ارائهی غیر واقعی سود شود، تدوین کنند. در فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری در ایران توسط سازمان حسابرسی، ادبیات و تعریف شفافی از مدیریت سود ارائه نشده است. همچنین، به حسابرسان مستقل و سازمان حسابرسی پیشنهاد میشود که تدابیر بیشتری در خصوص میزان و نحوهی افشای اطلاعات مالی و غیر مالی شرکتها که خود عاملی جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی است، بیاندیشند. با توجه به نتایج حاصل شده از تحقیق، انجام تحقیقهایی به شرح زیر در آینده پیشنهاد میشود: الف) بررسی تاثیر مدیریت سود بر عدم تقارن اطلاعاتی و مقایسهی رابطهی مزبور در صنایع مختلف. ب) بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی به کمک شاخص نوسان سود برای عدم اطمینان و مقایسه با نتایج تحقیق حاضر. ج) بررسی تاثیر سایر متغیرها مانند کیفیت افشا و کیفیت حسابرسی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی.
[i]. Habib [ii]. Earnings Management [iii]. Ujah and Brusa [iv]. Hepworth [v]. Defound and Jiambalvo [vi]. Schipper [vii]. Habib [viii]. Information Asymmetry [ix]. Cormier, Houle and Ledoux [x]. Batacharia et al [xi] . Trueman and Titman [xii]. xie [xiii]. Environmental uncertainty [xiv]. Habib et al [xv]. Lim, Ding and Thong [xvi]. Bachtiar [xvii]. Habib et al [xviii]. Cormier and Ledoux [xix]. Cormier, Houle and Ledoux [xx]. www.rdis.ir [xxvi]. ASK Price [xxvii]. BID Price [xxviii]. Bergh and Lawless [xxix]. Time Series-Cross Section Data | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع 1) افلاطونی، عباس و لیلی نیکبخت ،(1389)، "اقتصاد سنجی در حسابداری و اقتصاد"،انتشارات ترمه، چاپ اول، تهران. 2) خدامیپور، احمد و محمد قدیری ،(1389) ،"بررسی رابطه میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، شماره 59، صص 29-1. 3) رحیمیان، نظام الدین، همتی، حسن و ملیحه سلیمانیفرد، (1391)، "بررسی ارتباط بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله دانش حسابداری، شماره 10، صص 181-157. 4) سمائی، حسین و مجید شریعت پناهی ،(1383) ،"هموارسازی سود و بازده تعدیل شده براساس ریسک"، ماهنامهی تدبیر، شماره 146، صص 63-56. 5) کاشانیپور، محمد و مهدی یعقوبی ،(1385)، "مدیریت سود و امنیت شغلی"، پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی ، شماره 21، صص 104-83. 6) نوروش، ایرج، سحر سپاسی و محمدرضا نیکبخت ،(1384)، "بررسی مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 2، صص 52-38. 7) Bhattacharya, N., Desai, H, and Venkataraman, K ,(2012), "Does Earnings Quality Affect Information Asymmetry? Evidences from Trading Costs". Contemporary Accounting Research, No 191, PP. 184-207.
8) Cormier, D., and Ledoux, M ,(2012), "Performance Reporting by Oil and Gas Firms: Contractual and Value Implications". Journal of International Accounting, Auditing & Taxation, No 11, PP. 131–153.
9) Cormier, D, Houle, S and Ledoux, M ,(2013), "The Incidence of Earnings Management on Information Asymmetry in an Uncertain Environment: Some Canadian Evidence". Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. No 22, PP. 26–38.
10) Defond, T and Jiambalvo, S ,(2006), "Debt Covenant Violation and Manipulation of Accruals". Journal of Accounting and Economics, No 17, PP.145-176.
11) Habib, A ,(2004), "Impact of Earnings Management on Value-Relevance of Accounting Information". Journal of Managerial Finance. No 11, PP. 1-15.
12) Habib, A, Hossain, M, and Jiang, H ,(2011), "Environmental Uncertainty and Market Pricing of Earnings Smoothness", Advances in International Accounting, No 32, PP. 11-40.
13) Jones, S ,(1991), "Earnings Management During Import Relief Investigations". Journal of Accounting Research, No 29, PP. 193-228.
14) Lim, C. Y., Ding, D. K., and Thong, T. Y ,(2008), "Firm Diversification and Earnings Management: Evidence from Seasoned Equity Offerings". Review of Quantitative Finance and Accounting, No 30, PP. 69–92.
15) Trueman, B and Titman, S ,(1988), "An Explanation for Accounting Income Smoothing". Journal of Accounting Research, No 26, PP. 127–139.
16) Schipper J ,(1989), "Earning Management". Accounting Horizons, No 21, PP. 91-108.
17) Ujah, N and Brusa, J ,(2011), "Earnings Management, Financial Leverage, and Cash Flow Volatility: Do Economic Conditions Matter?", Online, www.ssrn.com.
18) Xie, H ,(2001), "The Mispricing of Abnormal Accruals". The Accounting Review, No 76, PP. 357-382. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,078 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,886 |