تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,247,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,300,109 |
بررسی میزان اثر چسبندگی تایر با سطح ناهمواریهای جادهای بر پویایی رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، خرداد 1391، صفحه 17-23 اصل مقاله (523.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
محمد جعفر استاد احمد قرابی* 1؛ علیرضا ارغوان2؛ کاظم رضاکاشیزاده3 | ||
1استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران | ||
2مربی، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران | ||
3کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
تأثیر یک سیستم تعلیق مناسب در میزان راحتی سرنشین و فرمان پذیری خودرو امری بدیهی است، بنابراین انجام تستهای سیستم تعلیق که تأثیر مستقیم بر روی ایمنی و آسایش مشتری دارد الزامی و حائز اهمیت است. مسئله مهم دیگر هزینه زیاد انجام تستها بصورت عملی است و برای این منظور باید راههای مختلف مورد شناسایی قرار گیرند. یکی از بهترین راههای انجام این کار مدلسازی و انجام تستها در محیطهای مجازی است. برای انجام مدلسازی جنبههای مختلفی وجود دارد که از جمله این جنبهها عبارتند از منابع تحریک یا ورودیها که سبب ایجاد نوسانات میشوند، این تحریکات برای سیستم تعلیق بطور عمده ناشی از ناهمواریهای جاده هستند. در این مقاله برای تحلیل دینامیکی خودرو، در ابتدا با استفاده از محیط کدنویسی نرمافزار مطلب ناهمواریهای جادهای بر اساس استاندارد جادههای بین شهری ایران ( معادل استاندارد اروپایی و کلاسهبندی سوم از ایزو 1-2631) و با سرعت ثابت حد مجاز 34Km/h بدست آمد و در ادامه با استفاده از تابع تبدیل فوریه، چگالی طیفی توانی جاده ناهموار بر حسب فرکانس با در نظر گرفتن حالت بحرانی برای شرایط خودروی ایستا (fn=1.0Hz) در مدل 4/1 خودرو (مشخصات خودرو) در محیط سیمولینک نرمافزار شبیهسازی شده و به محاسبه نیروهای وارده به سیستم تعلیق پرداخته شده است. در نهایت میزان اثر چسبندگی تایر به سطح ناهمواریهای جادهای و نیز اثر آن بر رفتار پویایی سیستم تعلیق خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
چسبندگی تایر؛ ناهمواریهای جادهای؛ رفتار دینامیکی؛ سیستم تعلیق خودرو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,871 |