تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,547 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,389,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,413,955 |
تدوین الگوی بهینه برای شبکه انتقال میوه میان مراکز تولید، نگهداری (سردخانهها) و مصرف در استان فارس | ||
بوم شناسی گیاهان زراعی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 13، بهمن 1387، صفحه 45-60 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا شاهدی* 1؛ حمید محمدی1؛ زکریا فرج زاده2؛ مجید رحیمی1 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
کاهش هزینههای انتقال از طریق تدوین الگوی حمل و نقل کمهزینه میتواند به کاهش قیمت تمام شده محصول در محل مصرف منجر شده و افزایش کارایی را در بر داشته باشد. این مطالعه با هدف ارایه یک الگوی بهینه جهت انتقال میوه در شبکه انتقال محصول شامل مراکز تولید تا سردخانهها و سردخانهها تا مراکز توزیع یا میادین میوه و ترهبار صورت گرفت. محصولات نیز عمدتاً شامل سیب، مرکبات و انجیر بود. سردخانههای میوه استان فارس در شهرستانهای فیروزآباد، جهرم، سپیدان، استهبان، شیراز و کازرون واقع هستند. مراکز تولید نیز که سردخانههای فوق از آنها تغذیه میشوند، شامل شهرستانهای جهرم، داراب، سپیدان، استهبان و سمیرم (استان اصفهان) میباشند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه در سال 1385 در مراکز واقع در شهرستانهای یاد شده به دست آمد. در این بررسی تابع هزینه دارای دو جز کلی شامل هزینه انتقال محصول در شبکه میان مراکز تولید و سردخانهها و سردخانهها تا مراکز توزیع بود. در الگوی فعلی، مجموع هزینههای انتقال محصول در هر دو شبکه برابر با 2105 میلیون ریال است در حالی که در الگوی بهینه این رقم به 2/1886 (معادل 4/10 درصد) میلیون ریال کاهش مییابد. در الگوی بهینه، مسیرهای انتقال جهرم به کازرون، جهرم به شیراز، داراب به کازرون، سپیدان به فیروزآباد، سپیدان به جهرم، سمیرم به شیراز، شیراز به تهران و شیراز به اصفهان حذف شدند. در 3 الگوی تقریباً بهینه از میان مسیرهای یاد شده به جز مسیرهای سمیرم به شیراز و سپیدان به جهرم، سایر مسیرهایی که در الگوی بهینه شبکه انتقال محصول دخالت نداشتند، حداقل در یکی از سه الگوی تقریباً بهینه وارد شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
میوه؛ سردخانه؛ حمل و نقل؛ الگوی بهینه؛ استان فارس | ||
مراجع | ||
1- بینام. 1385. پایگاه اینترنتی وزارت جهاد کشاورزی www.agri-jahad.ir 2- ترکمانی، ج و ع. ر. شیروانیان. 1377. تعیین مدل بهینه حمل و نقل گندم در استان فارس. مجموعه مقالات دومین گردهمایی اقتصاد کشاورزی ایران، 70-63. 3- طراز کار، م. ح. و ج. ترکمانی. 1384. مکانیابی تأسیسات ذخیرهسازی گندم در استان فارس. مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، زاهدان، 48-37. 4- عبدالهی عزتآبادی، م. 1381. مطالعه نوسانات درآمدی پستهکاران ایران: به سوی سیستمی از بیمه محصول و ایجاد بازارهای آتی و اختیار معامله. پایاننامه دکتری دانشگاه شیراز، صفحه 25. 5- عرب مازار، ع. ا. و ک. ا. امیری. 1375. مکانیابی تأسیسات ذخیرهسازی گندم: بررسی موردی استان لرستان. مجله پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، شماره 3، جلد 3، 53-45. 6- کیانی، غ. ح. 1380. تعیین الگوی اقتصادی حمل و نقل گندم در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران، صفحه 78. 7- محمودی، ع. 1376. نقش شاخصهای تخصص منطقهای در مکانیابی و کارکرد بازارچههای مرزی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 2، جلد 4، 114-95.
10.Ioannou, G. 2005. Streamlining the supply chain of the Hellenic sugar industry. Journal of Food Engineering 70: 323-332. 11.Monterosso, C. D. B., L. W. Charls, M. C. Lacerda and N. Fugi. 1985. Grain storage in developing areas: Location size of facilities. American Journal of Agricultural Economics 59: 101-111. 12.Rabulland, G., A. kunth and R. Auy. 2005. Central Asian's transport cost burden and its impact on trade. Economic system 29: 6-31. 13.Tyrchniewicz, E. W. and R. J. Tosterud. 1963. A model rationalizing the Canadian grain transportation and handling system on regional basis. American Journal of Agricultural Economics 55: 806-813. 14.Wen, M. 2004. Relocation and agglomeration of Chinese industry. Journal of World Development 730: 324-347. 15.Willis, C. and M. S. Willis. 1993. Multiple criteria and nearly optimal solutions in greenhouse management. Agricultural System 41: 289-303.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,625 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |