تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,318,760 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,369,241 |
سطحبندی میزان توسعهیافتگی استانهای کشور بر مبنای شاخصهای حمل و نقل جادهای با استفاده از تلفیق تکنیکهای AHP و TOPSIS | ||
آمایش محیط | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 29، شهریور 1394، صفحه 75-98 اصل مقاله (400.76 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهمن احمدی* 1؛ محمد دادگر2؛ سجاد ربیعی3 | ||
1(دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران) | ||
2(دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران) | ||
3(دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقهای پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران) | ||
چکیده | ||
در جهان کنونی پیشرفت در بخش حملونقل از شاخصهای توسعهیافتگی محسوب میشود و کارشناسان بر این باورند که هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم یک و نیم تا دو واحد رشد در مجموعهی بخش حمل و نقل میباشد؛ به این خاطر، از آن به عنوان زیربنای توسعه نام برده میشود. حملونقل جادهای در میان کشورهای جهان یکی از محورهای اصلی ترانزیت کالا و مسافر تلقی میشود و بیش ترین جابهجایی مسافر و کالا در این بخش صورت میگیرد و به لحاظ اقتصادی سبب کاهش هزینه تمام شده تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات میشود و بستر مناسبی برای جابهجایی مسافر به واسطه ارزانی، ایمنی و در دسترس بودن میباشد. هدف از این پژوهش سطحبندی میزان توسعه استانهای کشور بر مبنای شاخصهای حملونقل جادهای میباشد؛ بدین منظور با توجه به ابعاد محدوده مورد مطالعه از 10 شاخص تبیین کننده موضوع استفاده شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و در آن به منظور جمعآوری اطلاعات از سالنامه آماری سازمان راهداری کشور در سال 1390 استفاده شده است. برای تحلیل دادههای خام از تکنیک دلفی و مدل تصمیمگیری سلسله مراتبی (AHP) به منظور وزندهی شاخصها و مدل تاپسیس به منظور سطحبندی استانها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که استانهایی چون تهران، اصفهان و خوزستان در سطوح بالا و استانهای قم، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، البرز و خراسان شمالی در پایینترین جایگاه سطحبندی میزان توسعه استانها بر مبنای شاخصهای حملونقل جادهای، قرار گرفتهاند. همچنین فاصلهی امتیازی زیاد سطوح بالا به نسبت سطوح میانی و پایین در بین استانها نشان از عدم تعادل و توازن منطقهای از لحاظ برخورداری از تأسیسات و تسهیلات حمل و نقل جادهای را در کشور دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سطحبندی؛ توسعهیافتگی؛ حمل و نقل جادهای؛ مدل تاپسیس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |