تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,134 |
بررسی چگونگی کاربرد فناوری اطلاعات در مجموعه سازی و سازماندهی منابع در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای آزاد مستقر در شهر تهران | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 23، اسفند 1392، صفحه 9-22 اصل مقاله (348.23 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
هادی جعفری | ||
دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش، شناسایی و تعیین میزان امکانات سخت افزاری و نرمافزاری، نیروی انسانی و چگونگی کاربرد فناوری جدید و مشکلات و موانع احتمالی آن در بخش مجموعه سازی و فهرست نویسی کتابخانههای مورد بررسی در پژوهش میباشد. روش پژوهش: روش مناسب برای انجام این تحقیق روش پیمایشی - توصیفی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه میباشد که پرسشنامه به چندین نفر از اساتید و متخصصین رشته کتابداری ارائه شده تا در صورت عدم وجود روایی کلمات یا عباراتی که باعث بروز مشکل میشدند، حذف و اصلاحات صورت پذیرد. از این رو اعتبار پرسشنامه مشخص گردیده و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها در دو قسمت توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. قسمت توصیفی به وسیله جدولهای توزیع فراوانی و رسم نمودار برای دریافت وضعیت موجود ارائه شده و در بخش استنباطی با استفاده از آزمونهای آماری به روابط موجود بین متغیرها و تعیین میزان معنیداری متغیرها پرداخته شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیشترین امکانات سختافزاری در کتابخانهها شامل رایانهها و چاپگرها بوده، و بیشترین امکانات نرمافزاری موجود شامل نرمافزار جامع کتابخانه میباشد که 40 درصد از نرمافزار نوسا و 7/37 درصد از نرمافزار پارس آذرخش استفاده میکنند. در این میان استفاده از بخش فهرست نویسی نرمافزار (2/82 درصد) بیشترین میزان استفاده، و بخش سفارشات (2/2 درصد) کمترین میزان را داراست. 9/88 درصد کتابخانهها فاقد وب سایت مستقل هستند و از امکانات وب سایت کتابخانه مرکزی جهت خدماتدهی به کاربران استفاده میکنند. علاوه بر کتاب، بیشترین منبع مورد استفاده جهت مجموعهسازی و فهرست نویسی، پایاننامهها میباشند. جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی (9/48 درصد) و به همین میزان اطلاعیابی و جستوجو در اینترنت بیشترین حوزههایی هستند که نسبت به سایر زمینهها، کارکنان مجموعهسازی با آن آشنایی دارند. وب سایتهای مربوط به کتابداری و سازماندهی با 22 کتابخانه (9/48 درصد) و ابزارهای جستوجو با 20 مورد (4/44 درصد) از مهمترین امکانات اینترنتی هستند که بیشترین استفاده را برای انجام فرایند فهرستنویسی، در میان جامعه پژوهش دارند. نتیجه گیری: در بخش مجموعهسازی کمبود اعتبار مالی و در بخش فهرستنویسی کمبود نیروی متخصص به طور معنیداری، از مهمترین مشکلات و موانع در استفاده از این فناوریها است. دارا نبودن وب سایت مستقل در بیشتر کتابخانههای مورد نظر، و پیوسته نبودن چکیده پایان نامهها از موارد مهمی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. عدم آشنایی کافی کارکنان کتابخانههای دانشگاه آزاد و کمبود نیروی متخصص در بخش مجموعهسازی منابع الکترونیکی و اینترنتی نیز از مشکلات عمدهای است که مانع از خدماترسانی لازم به دانشجویان و اساتید دانشگاهها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات؛ مجموعهسازی؛ سازماندهی؛ فهرست نویسی؛ کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه آزاد | ||
مراجع | ||
Baziliion, Richard. J (2001). Academic libraries in the digital revolution: libraries in the midst of revolution need new ways of thinking about their mission. Educause quarterly, 1, 52- 54
Darudi. F. (2009). Strategic planning for efficient utilization of information technology in public libraries at the University of Central Iran (M. A). MA Thesis, Library and Information Science, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran. [In Persian]
Davarpanah. M. (2003). Information technology infrastructure planning in developing countries. Journal of Library and Information Science, 2(3). [In Persian]
Engstron, M. (2001). use and development of information technology at two university libraries in costarica .
Fattahi. R. (1999). Cataloging: principles and methods. fourth edition. Tehran: Nashre ketabdar. [In Persian]
Kentucky, L. (2002). University libraries: policy on the use of information thechnology. Esource: http://www. Louisville. edu/it/dcs/secpolcy.html# 11 sep 2002.
Khurshid, Z. (2003). The Impact of Information Technology of job Requirements and qualification for catalogers, Information Technology and libraries. March 2003.
Mazinani. A. (2000). Libraries and librarians. Tehran: Institute for Humanities University studying scriptures (SAMT) [In Persian]
Mohsenzadeh. F. (2009). The study of the use of information technologies in academic libraries in Kerman (M.A). MA Thesis, Library and Information Science, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran. [In Persian]
Nakhoda. M. (2007). Factors influencing the use of information technology with an emphasis on academic libraries: research in text. Library Journal, (Spring and Summer). [In Persian]
Shirvani nia. Z. (2001). The Future of Technology in Libraries: Challenges and Opportunities.shirazeh: electronic journal, Science Library, Archives and Information, 1(3).
Yari firuzabadi, H (2009). IT infrastructure of the academic units of the five Islamic Azad University Central Library (M.A). MA Thesis, Library and Information Science, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran . [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |