تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,623 |
بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کادر آموزشی شاغل در مدارس ناحیه سه کرج در سال تحصیلی 93-92 | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 38، اردیبهشت 1393، صفحه 1-24 اصل مقاله (799.13 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سعدی پور1؛ مریم شجاعی2 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، سنجش سرمایه روانشناختی کادر آموزشی شاغل در مدارس شهر کرج وبررسی ارتباط این سرمایه با تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشد. به این منظور، از میان 4750 نفرکادر آموزشی شاغل در مدارس ناحیه سه شهر کرج درسال تحصیلی 93-92, تعداد 250 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش تصادفی ساده گزینش شدند. به منظور بررسی سرمایه روان شناختی از پرسشنامه استاندارد لوتانز و همکاران(2007) استفاده گردید. پایائی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0.77) مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان از پرسشنامهای که توسط تقی زاده،(1390) مورد استفاده قرار گرفته و پایا یی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رضایت شغلی 0.78 و برای تعهد سازمانی 0.7 مورد تایید است استفاده شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. دادههای جمع آوری شده توسط نرمافزار spss22 مورد تحلیل قرار گرفت و با توجه به نوع دادهها، روش تحقیق، و توزیع دادهها روش همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت و یافتهها رابطه مثبت و معنیداری را بین سرمایه روانشناختی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی مثبت؛ سرمایه روانشناختی؛ تعهد سازمانی؛ رضایت شغلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,126 |