تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,163,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,212,588 |
تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و درک مطلب دانش-آموزان دختر دبیرستانی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 32، مهر 1391، صفحه 1-16 اصل مقاله (738.19 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بیدی1؛ دکتر جواد صالحی فدردی2؛ مهدی نامداری پژمان3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی،مشاور آموزش و پرورش، بجنورد، ایران | ||
2دکترای روان شناسی بالینی و سلامت، دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از سازه های جدید در روانشناسی تربیتی، فراشناخت است که توجه بسیاری از پژوهشگران تربیتی را به خود معطوف کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر انگیزهی پیشرفت و درک مطلب دانش آموزان بود. روش: روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. دو کلاس از بین دانشآموزان دختر سال دوم رشتهی علوم انسانی از دبیرستانهای شهرستان اسفراین به شیوهی تصادفی انتخاب شدند که یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (32 نفر؛ میانگین سن= 4/16؛ انحراف استاندارد= 2/1) و کلاس دیگر به عنوان گواه (30 نفر؛ میانگین سن 6/16؛ انحراف استاندارد= 1/1) در نظر گرفته شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی انگیزه پیشرفت ادواردز (EPPS) و آزمون محقق ساخته درک مطلب استفاده شد. آموزش مهارتهای فراشناختی در 15 جلسه اجرا شد. در تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای فراشناختی بر انگیزهی پیشرفت دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. هم چنین تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر افزایش درک مطلب دانشآموزان گروه آزمایش معنادار بوده است. نتیجهگیری: پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردها و مهارتهای فراشناختی را بر پیشرفت تحصیلی به ویژه درک مطلب و انگیزهی پیشرفت تأیید کرد. پیشنهاد میشود به منظور بهبود انگیزه پیشرفت و درک مطلب دانشآموزان، آموزش این راهبردها در دستور کار معلمان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ انگیزه پیشرفت؛ درک مطلب؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 565 |