تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,626 |
تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 24، دی 1389، صفحه 1-19 اصل مقاله (592.23 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین خدری1؛ شراره حبیبی2 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، مدرس و سرگروه آموزشی. | ||
2- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
چکیده | ||
هدف اساسی از انجام پژوهش حاضر، شناخت و آگاهی از نقش استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایند آموزشی درس قرآن در مدارس دورهی ابتدایی بود. به این منظور با توجّه به مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، سه سؤال در رابطه با مؤلفههای مورد مطالعه مطرح و از جامعهی آماری هزار و صد و چهل و شش نفر معلّم، سیصد نفر (صد و بیست و نه نفر شهری و صد و هفتاد و یک نفر روستایی) با فرمول کوکران در سطح اطمینان 95% و با میزان دقّت 5% به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی از بین معلّمان دورهی ابتدایی استان گلستان، شهرستان گنبد کاوس انتخاب شدند. برای پاسخ به این سؤالها، از پرسشنامهی محقق ساخته حاوی سی و یک سؤال، شامل: اطلاعات عمومی، سؤالات کمی و سؤالات مربوط به متغیرهای پژوهش بر حسب طیف طبقهبندی لیکرت استفاده که برای تعیین روایی[1]، از قضاوت متخصصان و برای تعیین پایایی[2] یک اجرای آزمایشی بر روی سی نفر از معلّمان، از طریق آلفای کرونباخ ضریب برابر 81/0 دادههای لازم به دست آمد. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی شامل: محاسبهی فراوانی، فراوانی درصدی، جداول و نمودار و آمار استنباطی شامل: آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج خیدو نشان داد که: بین استفاده از فناوری IT,ICT و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. بین استفاده از فناوری IT,ICT و بهبود فرایند آموزشی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. استفاده از فناوری IT,ICT در صورت مشارکت فعّال دانشآموزان تأثیر بیشتری در فرایند تدریس قرآن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری؛ فرایندآموزشی؛ یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 935 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 713 |