تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,406 |
طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 8، دوره 9، 3(34)پاییز، مهر 1394، صفحه 161-174 اصل مقاله (500.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسدالله خدیوی* 1؛ آیدا الهوردی خان وزیری2 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان ،تبریز،ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تبریز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 93-92 برابر 1950 نفر می باشد .حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 320 نفر برآورد گردیده است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و در دل خوشه ها از روش طبقه ای نسبتی استفاده شده است.با مطالعه مبانی و پیشینه تحقیق، مؤلفههای الگوی ارزشیابی استخراج و زیر طبقات هر مؤلفه نیز به طور جداگانه مشخص شدند. سپس با الهام از مؤلفه های اصلی و فرعی ابزار پژوهش در قالب پرسش نامه 80 سؤالی بسته پاسخ در طیف لیکرت تنظیم گردید. روایی پرسش نامه با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با بهره گیری از تکنیک آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان دادکه هفت مؤلفه تعهد حرفهای، فعالیت های پژوهشی، توسعه حرفه ای، تدریس و فعالیت های آموزشی، مشاوره، خدمات اجرایی و علمی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی الگوی ارائه شده مورد تأیید هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ارزشیابی عملکرد؛ عملکرد؛ اعضای هیأت علمی؛ تعهد حرفه ای | ||
مراجع | ||
Bland C. J. (2002). Evaluating Faculty Performance: A Systematically Designed and Assessed Approach. Academic Medicine, 5(1), 30-77. - Chenari, A. R., Sharifi, H. P., & Ghurchian, N. Gh. (2011). Providing a Model for Assessing the Professional Capabilities of Non-medical Faculty Members of Azad University. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 2, 13-28, (In Persian). - Dunn, V. (2000). Principal Leadership for Equity and Excellence, a Case Study of an Inclusive Exemplary School, PhD Thesis, University of Huston. - Gordon P. A. (2005). Running Head: Student Evaluations of College Instructors. Accessible at: http://chiron.valdosta.edu/ whuitt/files/tcheval.html. - Halimi, S. M. (2010). Formulation and Prioritization of Performance Standards for Primary School Teachers in Tabriz. Master's Thesis, Tabriz: Islamic Azad university, (In Persian). - Jesarati, A. (2012). The Evaluation Valuation Indicators of Performance of Faculty Members of Islamic Azad University of Tabriz and Providing a Suitable Model for It. Master's Thesis, Tabriz: Islamic Azad university, (In Persian). - Quenin, S. (1994). The Use of Performance Indicators in Universities: An International Survey. Jess Caking Slay - Rajabi, S., & Papzan, A. H. (2010). Combining Quantitative and Qualitative Methods for Designing a Tool for Evaluating the Performance of Faculty Members. Iranian Higher Education, 1, 151-169, (In Persian). - Safi, M. H., Falahi Khoshtab, M., Rasel, M., & Rahgozar, M. (2011). Determine and Prioritize the Needs of Faculty Members Based on the Kano Model. Payesh, 4, 459-468, (In Persian). - Staples J. (2005). Department of Family Practice Community Health, University of Minnesota: Faculty Evaluation and Merit Review System, Scale Rating the Quality Productivity of Research and Research Related. Accessible at: http://www.med.Umn.edu fp/ rsrch/ pdfs/research.pdf. - The University of California. (2005). Mentoring Handbook; Mentored Clinical Research Training Program. Accessible at: http://www.som.ucdavis.edu/students/k30/StrategicCareerDevelopmn/ MCRTP.Complete.Handbook.Pdf. - The University of North Carolina at Pembroke. (2000). Accessible at: http://www.Uncp.edu./aa/handbook/01-02/pdf/Chapter_4A-1_11.6.PDF. - Malehshahi, F., Shikhian, A., & Tarrahi, M. J. (2010). A Survey on the Viewpoints of Students of Lorestan Medical Sciences about the Priorities of Faculty Evaluation. Iranian Journal of Nursing Research, 19, 16-24, (In Persian). - Marks, B. K. (1999). The Faculty Evaluation System. Accessible at: http://www.shsu.edu/vaf,www/aps/820317.html. - Mesdaghkhah, M., & Saket Chaghush, A. R. (2011). Designing a Model for Performance Evaluation of Valuable Institutions by Case Study: Basij Mostazafan Organization. Journal of Islamic Management, 1, 201,223, (In Persian). - Washington State University. (2005). Section XI. Annual Performance Review. Accessible at: http://www.nursing.wsu.edu /fm/ Section XI_05.pdf.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 739 |