تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,290,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,345,069 |
نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده برای اولیاء دانشآموزان ناحیه یک تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 7، شماره 26، شهریور 1393، صفحه 7-24 اصل مقاله (319.09 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضوان حکیم زاده1؛ محمدعلی میرزابیگی2؛ مقصود رسولیسقای3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشآموخته کارشناسیارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش به منظور بررسی نیازهای آموزشی اولیاء شرکتکننده در برنامههای آموزش خانواده آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش از نظر اجرا روش توصیفی، پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل والدین کلیه دانشآموزان که در سالتحصیلی92-91 در این ناحیه مشغول به تحصیل بودند. برای انجام تحقیق، تعداد 382 نفر والدین به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه محقق ساخته به ترتیب (پرسشنامه والدین دانشآموزان ابتدایی 59 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ)، (پرسشنامه والدین دانشآموزان راهنمایی 55 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) و (پرسشنامه والدین دانشآموزان متوسطه 62 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) در یک مقیاس لیکرت 5 درجهای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط پنج نفر از اساتید دانشگاههای تهران و تبریز تأیید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 980/0، 871/0 و 976/0 محاسبه شده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق 5 سؤال پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمونt مستقل، واریانس یک راهه(Anova)) در نرمافزار spss استفاده گردید. نتایج به دست آمده از یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی مهمترین نیاز آموزشی اولیاء در برنامههای آموزش خانواده هستند. ابعاد اجتماعی- فرهنگی، روانشناختی- تحصیلی، مسائل نوپدید و مسائل جسمی- بهداشتی در اولویتهای بعدی نیازهای آموزشی والدین قرار دارند. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که میان نیازهای آموزشی والدین و متغیرهایی همچون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنیداری وجود ندارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نیاز آموزشی؛ نیازسنجی آموزشی؛ آموزش والدین؛ آموزش خانواده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده برای اولیاء دانشآموزان ناحیه یک تبریز
دکتر رضوان حکیمزاده[1]* دکتر محمدعلی میرزابیگی[2] مقصود رسولیسقای[3]
چکیده: این پژوهش به منظور بررسی نیازهای آموزشی اولیاء شرکتکننده در برنامههای آموزش خانواده آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش از نظر اجرا روش توصیفی، پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل والدین کلیه دانشآموزان که در سالتحصیلی92-91 در این ناحیه مشغول به تحصیل بودند. برای انجام تحقیق، تعداد 382 نفر والدین به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه محقق ساخته به ترتیب (پرسشنامه والدین دانشآموزان ابتدایی 59 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ)، (پرسشنامه والدین دانشآموزان راهنمایی 55 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) و (پرسشنامه والدین دانشآموزان متوسطه 62 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) در یک مقیاس لیکرت 5 درجهای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط پنج نفر از اساتید دانشگاههای تهران و تبریز تأیید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 980/0، 871/0 و 976/0 محاسبه شده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق 5 سؤال پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمونt مستقل، واریانس یک راهه(Anova)) در نرمافزار spss استفاده گردید. نتایج به دست آمده از یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی مهمترین نیاز آموزشی اولیاء در برنامههای آموزش خانواده هستند. ابعاد اجتماعی- فرهنگی، روانشناختی- تحصیلی، مسائل نوپدید و مسائل جسمی- بهداشتی در اولویتهای بعدی نیازهای آموزشی والدین قرار دارند. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که میان نیازهای آموزشی والدین و متغیرهایی همچون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنیداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی: نیاز آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آموزش والدین، آموزش خانواده. مقدمه: پرداختن به موضوع خانواده، اگرچه جدید نیست، امّا همچنان جدی است. چرا که هستی و هویت جوامع بر آن استوار است. "خانواده پایۀ اساسی و سازندۀ مهمترین ساخت اجتماعی است و وجود همۀ نظامات دیگر اجتماع بستگی به مشارکت در نظام خانوادگی دارد"(جی گود[4]، 1352: 23). والدین، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در زندگی به شمار میآیند. نقش والدین در زندگی فرزندانشان چندگانه و دشوار است و آنان بر اساس درکی که از نقش خود دارند، با مهارت، دانش، تجارب و انگیزههایشان میتوانند تأثیری سازنده بر زندگی فرزندانشان داشته باشند و یا برعکس (بازرگان، 1387). به عقیدۀ طالبزاده (1385) والد بودن در عین حالی که از مهمترین وظایف افراد است، ولی یک مهارت ذاتی نبوده و بر عهده گرفتن آن، به حمایت و آموزش نیاز دارد. وی عقیده دارد که در اکثر برنامههای آموزش خانواده بایستی به طور مستمر تغییراتی داد تا این آموزش بتواند برآورده کنندۀ نیازها و علایق والد امروزی باشد. پژوهشهای متعددی نشان داده است که هر قدر والدین داناتر و آگاهتر باشند، با مشکلات کمتری روبهرو میشوند. از سوی دیگر خانوادههایی که نسبت به نقشها، وظایف و مسئولیتهای خود بیشتر آگاهی دارند، بهتر میتوانند با فرزندانشان رابطه برقرار کنند و آنان را در این دورۀ حساس و پرانرژی به طریق مطلوب هدایت نمایند (به پژوه، 1391). تحقیقات نشان میدهد، آموزش اولیاء در زمینۀ ایجاد جو مطلوب در خانه، از طریق رفتارهای سنجیده و استفاده از کتب و سایر منابع فرهنگی و نیز آماده ساختن والدین برای فراهم کردن پایههای سواد در کودکان، به ویژه در دوران پیش از دبستان، اثری معنیدار بر رشد اخلاقی، ذهنی و عاطفی فرزندان خواهد گذاشت. (بازرگان، 1387). جلسات آموزش خانواده در مدارس، مهمترین زمینۀ همکاری و تلاش در جهت همسویی میان دو نهاد اجتماعی «خانه و مدرسه» است. آموزش والدین میتواند نقش مهمی را در تسهیل دستیابی والدین به اطلاعات و مهارتهایی که آنها نیاز دارند، ایفا نماید. از سوی دیگر باید توجه داشت که نیاز مخاطبان و آموزش پذیران، اصلیترین منبع و معیار برای تعیین محتوای آموزش است. نتیجه یک بررسی تحت عنوان «عوامل مؤثر در جذب اولیاء به کلاسهای آموزش خانواده در شهر یزد» نشان میدهد که نیازسنجی آموزشی اولیاء شرکتکننده از نظر 96/90 درصد شرکتکنندگان، ضروری اعلام شده است (ثابتی، 1375). همچنین نتایج برخی تحقیقات انجامشده در سالهای اخیر نشان میدهد، یکی از عوامل مهمی که موجب کاهش استقبال و گرایش اولیاء، نسبت به آموزش خانواده شده، کاربردی نبودن محتوا و مطالب آموزشی برای اولیاء دانشآموزان است (قمری مهران، 1377؛ ثابتی، 1375 و تقیزاده، 1375). محمدخانی(1376) بیان میکند، اعتقاد صاحبنظران بر این است که برای جذب بهتر و بیشتر والدین به کلاسهای آموزش خانواده، در ابتدا میبایست نیازهای آنان را شناخت و بدان توجه کرد. در میان نیازهای گوناگون والدین، نیازهای آموزشی جایگاه خاصی دارد که بدون توجه به آن، مسلماً امر آموزش خانواده، کم ثمر مانده، به درستی محقق نخواهد شد. بهزعم سوآرز[5](1991) نظرات و عقاید افراد و گروهها در زمینۀ نیازها، کانون اصلی نیاز سنجی است. لوینستین و لوینستین[6](2007) در گزارش برنامۀ «خانۀ والدین- کودک» تحت عنوان «پیام از خانه: برنامۀ خانۀ والدین- کودک برای جبران محرومیتهای آموزشی»[7] به این نتیجه رسیدند که در محیطهایی که والدین انگیزۀ زیادی برای یادگیری ندارند، ترویج ارتباطات و ایجاد فضای شاد و بانشاط در میان والدین و فرزندان میتواند انگیزه برای یادگیری مادامالعمر برای هر دو گروه پدر و مادر و فرزندان ایجاد نماید. پاملا و دیویس[8](2005) دریک پژوهش با مطالعه بر روی 868 نفر از والدین(436 زن و 433 مرد) به بررسی روندی از «چگونگی وضعیت اجتماعی و اقتصادی به ویژه درآمد و آموزش والدین و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی کودکان» پرداختند. نتایج نشان داد آموزش والدین از طریق ارتباط با باورها و رفتار والدین در پیشرفت تحصیلی کودکانشان مؤثر است. بلوم[9](2002) در پژوهش خود با عنوان «نقش آموزشخانواده در افزایش برابری آموزشی بین کودکان خانوادههای غنی و کودکان خانوادههای فقیر» ضمن تأکید بر نقش این آموزشها در ایجاد برابریهای آموزشی میان هر دو گروه از کودکان خانوادههای غنی و فقیر، توجه به تنوع نیازهای آموزشی دو گروه اولیاء را از عوامل مهم و تأثیرگذار بر کیفیت دورههای آموزش خانواده دانسته است(بهنقل از بزرگیان، 1389). کرونل[10](1987) در مطالعهای که به منظور «بررسی سازگاری تحصیلی و اجتماعی کودکان در سنین مدرسه» طراحی شده بود، تفاوت معنیداری در عملکرد تحصیلی کودکان مورد بدرفتاری قرارگرفته(که والدین آنها به انجام وظایفشان آگاهی و مهارت کافی ندارند) و گروه کنترل کشف کرد(به نقل از برود هرست[11]، 1380). «شرح الگوی آموزش در منزل و تصمیم والدین به آموزش فرزندانشان در منزل» عنوان پژوهشی است که گالن و جین[12](1987) انجام دادهاند. برخی از نتایج به دست آمده از این تحقیق بدین شرح است: 1. آموزش در منزل، بنیان خانوادهها را تقویت و مستحکم خواهد کرد. 2. مدارس، ارزشها و اعتقاداتی را به کودکان میآموزند که مستقیماً در تضاد با آن چیزهایی است که والدین مایلاند فرزندانشان یاد بگیرند. 3. والدین تنها نیازهای آموزشی ویژه را برای کودکانشان میپسندند. چاکر[13](1993) عنوان میکند که وزارت آموزش و پرورش ایالاتمتحده آمریکا برای دستیابی آمریکاییان به استاندارد برتر جهانی و مدارس برتر جهان، استانداردهایی را برای خانوادهها و والدین پیشنهاد میکند که از جملۀ این پیشنهادها این است که مسئولان آموزشی باید منشور والدین را که مسئولیت متقابل مدارس و والدین را مشخص میکند تنظیم کنند. شنوک[14] (1990) به نقل از طالبزاده(1385) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که شناخت نیازهای والد ممکن است پیشنیازی برای مداخله و درمان والدینی باشد که در مورد کودکشان سوء رفتار دارند. در راهنمای جامع «هستۀ چارچوب برنامۀ درسی آموزش والدین(2011)»[15]دانشگاه مینه سوتا، نیازسنجی آموزشی والدین اولین و مهمترین گام اجرای این الگو معرفی شده است. مشکل اساسی این است که: نیازهای والدین، به عنوان مخاطبان برنامههای آموزش خانواده تا چه حد در ارائۀ محتوای علمی و سرفصلهایی که در کلاسهای آموزش خانواده مورد بحث قرار میگیرد، در نظر گرفته شده است؟ آیا در این زمینه نیازسنجی صورت گرفته و یا میگیرد؟ با توجه به بررسیهای انجامشده، سالهای مدیدی است که علیرغم برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر تبریز، انجام پژوهشی در زمینۀ «نیازسنجی آموزشی اولیاء شرکت کننده در این کلاسها» مشاهده نشده و این امر خود به یکی از دلایل مهم عدم رغبت به شرکت اولیاء در این کلاسها بدل گردیده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای آموزشی اولیاء است، تا از این طریق اطلاعات کافی برای برنامهریزی مناسب جهت تشکیل کلاسهای آموزش خانواده در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر تبریز بر اساس نیازهای آموزشی والدین فراهم گردد. و این امر به نوبۀ خود موجب استقبال خانوادهها از این کلاسها شود. در راستای هدف فوق سؤالات پژوهش بدین ترتیب مطرح میگردند: 1. آیا نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی دارای ابعاد اجتماعی- فرهنگی یا اخلاقی- مذهبی است؟ 2. آیا ابعاد جسمی- بهداشتی و روانشناختی جزء نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده میباشد؟ 3. آیا اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده علاوه بر ابعاد فوق، نیازهای آموزشی نوپدیدی دارند؟ 4. آیا میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده از نظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت وجود دارد؟ 5. اولویت نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی کداماند؟
روش پژوهش روش پژوهش در این تحقیق از نظر اجرا روش توصیفی، پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. شیوۀ نیازسنجی در این پژوهش نیز با برداشت سوآرز بیشتر همخوانی داشته و الگوی نیازسنجی آن یک الگوی ترکیبی است.
جامعه آماری پژوهش والدین کلیه دانشآموزان دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر تبریز که در سال تحصیلی 92- 1391 مشغول به تحصیل هستند که تعداد آنها 62137 نفر می باشد، جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل میدهند. روش نمونهگیری و افراد مورد مطالعه حجم نمونه پژوهشی بر اساس فرمول کوکران 382 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. بدینترتیب که با توجه به تقسیمبندی مدارس ناحیه به سه گروه (مدارس برخوردار، نیمه برخوردار و محروم) از هر گروه، مقطع و جنسیت دو مدرسه انتخاب و از میان اولیاء مدارس منتخب نیز تعداد نمونه به صورت نمونهگیری تصادفی در داخل مدارس مشخص شدند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از سه پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شده است. محور اصلی تدوین این پرسشنامهها و فهرست نمودن نیازهای احتمالی آزمودنیها و همچنین تعیین ابعاد نیازها، نظریههای موجود در روانشناسی رشد در ابعاد مختلف، اهداف ذکرشده در کتاب راهنمای نظام جامع ارتقای آموزش خانواده (راهنمای مدرس) برای تشکیل کلاسهای آموزش خانواده (تألیف اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، 1387)، سرفصلهای مطرحشده در کتب اول تا پنجم آموزش خانواده (ویژۀ مدرسان آموزش خانواده)(تألیف استادان طرح جامع آموزش خانواده، 1387)، نیازهای مطرحشده از سوی اولیاء دانشآموزان در بیش از پنجاه شماره از مجلۀ پیوند (از مهر سال 1386 تا آبان 1391) و نیازهای آموزشی مشخصشده در دو پژوهش عمدۀ انجامیافته قبلی: (عصاره و نصری، 1383)، (نبوی، 1384) بوده است. همچنین، پس از ساخت ابزارها، در مرحلۀ مطالعه مقدماتی، نظرات چهار نفر از صاحب نظران و متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی فعال در حوزۀ آموزش و مشاورۀ خانواده در مورد بخشهای گوناگون گردآوری شد. با حضور 19 نفر از مدرسان آموزش خانواده(10 نفر مدرس زن و 9 نفر مدرس مرد) و برگزاری جلسه بحث و گفتگوی حضوری و انجام نیازسنجی آموزشی به شیوۀ بارش مغزی با تعداد37 نفر از اولیاء دانشآموزان شرکتکننده در مراسم اهداء گواهینامۀ شرکت در دورههای آموزش خانواده(شامل 21 نفر مادر و 16 نفر پدر)، سؤالات پرسشنامهها حک و اصلاح شد. سپس نیازهای به دست آمده پس از ویرایش صوری و محتوایی در پنج مقیاس (جسمی- بهداشتی، اجتماعی- فرهنگی، اخلاقی- مذهبی، روانشناختی- تحصیلی و مسائل و نیازهای نوپدید) قرارگرفته و نسبت به تهیۀ گویههای پرسشنامهها اقدام شد. این گویهها مجدداً در اختیار مدرسان آموزش خانوادۀ ناحیه قرار داده شده و نظرات ایشان در حک و اصلاح آنها اعمال شد. فرم نهایی حاوی موضوعات نیازهای آموزشی مجدداً به مدرسان آموزش خانواده تحویل و پس از اخذ نظرات ایشان، آخرین بازبینی در آنها صورت گرفت. پس از فراهم شدن توافق کلیۀ مدرسین (بررسی در یک جلسۀ حضوری با شرکت 28 نفر از مدرسان آموزش خانواده ناحیه یک تبریز)، فرم پرسشنامه در یک مقیاس لیکرت 5 درجهای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) به شرح ذیل تنظیم گردیده است: تمامی پرسشنامهها علاوه بر مقدمهای در مورد اهداف تحقیق و سؤالاتی چند دربارۀ ویژگیهای جمعیت شناختی و هویتی آزمودنیها و یک سؤال بازپاسخ، برای اولیاء دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به ترتیب دارای 55 سؤال، 62 سؤال و 59 سؤال بسته پاسخ در ابعاد گوناگون (جسمی- بهداشتی، اجتماعی- فرهنگی، روان شناختی(شامل جنبههای ذهنی، عاطفی- هیجانی و تحصیلی)، اخلاقی- مذهبی و مسائل نوپدید) بود. آزمودنیها پاسخهای خود را بر مبنای یک مقیاس لیکرت پنج درجهای از خیلی زیاد (5) تا خیلی کم (1) مشخص میکردند. این پرسشنامهها از سوی والدین دانشآموزان (هم پدران و هم مادران) تکمیل میشد. پرسشنامههای پژوهش قبل از اجرای نهایی به صورت مقدماتی و آزمایشی در سه مدرسه از مدارس ناحیه(ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) اجراء شد. برای بررسی روایی محتوای ابزار تهیهشده، پرسشنامهها ضمن تأیید استاد راهنما، به چهار نفر از اساتید دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز نیز تحویل داده شده و روایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین برای تعیین پایایی ابزار مورد استفاده در این پژوهش تعداد 30 نفر از میان والدین دانشآموزان هر یک از مقاطع(ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخابشده و ضمن اجرای پرسشنامه، با تأکید بر همسانی درونی از روش ضریب آلفا یا همان ضریب آلفای کرانباخ استفاده گردید. ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) به دست آمده برای پرسشنامههای والدین دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به ترتیب 98/0 ، 871/0 و 976/0 محاسبه شد که مبین پایایی قابلتوجه این پرسشنامهها است. روشهای تحلیل آماری دادههای گردآوریشده در این پژوهش با استفاده از روشها و شاخصهای آمار توصیفی شامل انواع فراوانیها، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و همچنین روشها و شاخصهای آمار استنباطی شامل آمارهای پارامتریک مثل آزمون t تک نمونهای، آزمون t برای مقایسۀ اختلاف دو میانگین و آزمون F، تحلیل گردیدهاند. لازم به ذکر است که کلیۀ فعالیتهای آماری تحقیق در نرمافزار (SPSS) انجام گرفته است. یافتهها سؤالهای1و 2و 3: آیا نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی دارای ابعاد اجتماعی- فرهنگی یا اخلاقی- مذهبی است؟ آیا ابعاد جسمی- بهداشتی و روانشناختی جزء نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده میباشد؟ آیا اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده علاوه بر ابعاد فوق، نیازهای آموزشی نوپدیدی دارند؟ برای بررسی ابعاد نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی، از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج بهصورت خلاصه در جدول (1) نشان داده شده است. جدول (1) نتایج آزمون تی تک گروهی جامعه برای بررسی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی
براساس نتایج آزمون تی تک گروهی و مقایسۀ میانگینها با میانگین فرضی جامعه (3«متوسط») میتوان مشخص کرد که همۀ میانگینهای بهدست آمده دارای تفاوت آماری در سطح خطای 05/0 هستند و مقادیر t به دست آمده از 79/10 تا 06/18 است. با توجه به این که عدد 3 به عنوان حد متوسط در نظر گرفته شده است، فلذا به هر میزان پاسخهای افراد بالاتر از 3 باشد بیانگر نیازهای آموزشی بیشتر در زمینه آن نیاز آموزشی بوده است. بر این اساس اولویت نیازهای آموزشی در مقطع ابتدایی آموزش اخلاقی- مذهبی، سپس بعد اجتماعی- فرهنگی، مسائل نوپدید، بعد روانشناختی- تحصیلی و در نهایت بعد جسمی- بهداشتی میباشد. نیازهای آموزشی براساس میانگین و نتایج آزمون تی تک گروهی در مقطع راهنمایی ابعاداخلاقی- مذهبی، سپس بعد اجتماعی - فرهنگی، مسائل نوپدید، بعد روانشناختی و در نهایت بعد جسمی بهداشتی میباشد. همچنین براساس میانگین و نتایج آزمون تی تک گروهی، نیازهای آموزشی در مقطع متوسطه نیازهای آموزشی با ابعاد اخلاقی- مذهبی، سپس بعد اجتماعی فرهنگی، بعد روانشناختی- تحصیلی، مسائل نوپدید و در نهایت بعد جسمی- بهداشتی میباشد. جهت بررسی تفاوت میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در دورههای مختلف تحصیلی، آزمون واریانس تک راهه انجامگرفته و نتایج در جدول شماره (2) درج شد. جدول (2) نتایج مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در مقاطع مختلف تحصیلی
براساس نتایج جدول فوق بین میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنیدار وجود ندارد. همچنین از نظر تمامی گروههای نمونه اولیاء، نیازهای اخلاقی- مذهبی به عنوان مهمترین نیاز آموزشی اولیاء دانشآموزان تمامی دورههای تحصیلی مشخص شده است. البته تمامی پنج مقیاس و ابعاد نیازهای موجود در پرسشنامههای پژوهش در نتایج تحقیق، میانگینی بالاتر از میانگین فرضی به دست آورده و به عنوان نیاز آموزشی برای اولیاء دانشآموزان شرکتکننده در کلاسهای آموزش خانواده محسوب میشوند. 4) آیا میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده از نظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت وجود دارد؟ جهت بررسی این موضوع از نظر متغیر جنسیت آزمون تی مستقل انجامگرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در برنامههای آموزش خانواده از نظر جنسیت فقط بین نیازهای آموزشی بعد جسمی – بهداشتی و بعد اجتماعی –فرهنگی تفاوت معنیدار وجود دارد. اما در بقیه ابعاد بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود ندارد. به عبارت دیگر اولیاء زن و اولیاء مرد دانشآموزان، هر دو نیازهای آموزشی یکسانی برای کلاسهای آموزش خانواده مطرح کردهاند.
جدول (3) نتایج آزمون تی مستقل جهت بررسی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان از نظر جنسیت آنها
همچنین جهت بررسی تفاوت میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در برنامههای آموزش خانواده از نظر سن، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و شغل اولیاء چهار آزمون واریانس یک راهه انجامگرفته و نتایج به صورت خلاصه به ترتیب در جداول شماره (4)، (5)، (6) و (7) درج گردیده است.
جدول (4) نتایج آزمون تحلیل واریانس تکراهه جهت مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان از نظر سن آنها
جدول (5) نتایج آزمون واریانس تک راهه جهت مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان از نظر میزان تحصیلات آنها
جدول (6) نتایج آزمون تحلیل واریانس تکراهه جهت مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء بر اساس رشته تحصیلی آنها
جدول (7) نتایج آزمون واریانس تک راهه جهت مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان بر اساس شغل آنها
براساس نتایج این جداول، بین میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در برنامههای آموزش خانواده براساس سن، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنیدار وجود ندارد. 5) آیا میان اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی تفاوت وجود دارد؟ برای بررسی تفاوت میان اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی تحلیل آماری صورت نگرفته و بر اساس میانگینهای به دست آمده از نظر ابعاد نیازها، جدول شماره (8) تنظیم گردید. جدول (8) اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء در دورههای مختلف تحصیلی
اطلاعات جدول شماره (8) نشان میدهد که میان اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در برخی موارد تفاوت وجود دارد. جهت بررسی دقیقتر تفاوت میان اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی، بالاترین فراوانی میانگینهای به دست آمده برای هر سؤال بر اساس پاسخهای مجموع گزینههای «زیاد» و «خیلی زیاد» استخراج و 15 نیاز ضروری در جداول (9) تا (11) تنظیم گردید. جدول (9) مهمترین نیازهای آموزشی اولیاء دوره ابتدایی
جدول (10) مهمترین نیازهای آموزشی اولیاء دوره راهنمایی
جدول (11) مهمترین نیازهای آموزشی اولیاء دوره متوسطه
بحث و نتیجهگیری این مطالعه نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان برای برنامههای آموزش خانواده را در سطح آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز گزارش میکند. قصد این مطالعه درک بهتری از نیازهای آموزشی والدین، یافتن ضروریترین نیازهای آموزشی و اولویتبندی آنها در برنامههای آموزش خانواده میباشد. این مطالعه با دو مطالعۀ قبلی (عصاره و نصری، 1383) و (نبوی، 1384) که در اولی نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان مقطع متوسطه و در دومی نیازهای آموزشی والدین تمامی دورههای تحصیلی، مورد بررسی قرار گرفته بود ارتباط پیدا میکند. مطالعۀ عصاره و نصری نیازهای والدین را دارای ابعاد جسمیبهداشتی، اجتماعی، روانشناختی- تحصیلی و اخلاقی- مذهبی و فرهنگی نشان میدهد. گزارش تحقیق حاکی از آن بود که نیازهای آموزشی پدران و مادران تقریباً یکسان بوده و تنها از نظر اولویتبندی با یکدیگر متفاوت است. این یافتهها تا حدود زیادی با یافتههای مطالعه کنونی تأیید میشوند. مطالعۀ نبوی بعد اخلاقی- مذهبی نیازهای آموزشی را در والدین تمامی دورههای تحصیلی دارای اولویت میداند. گزارش تحقیق حاکی از آن بود که «آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان» و «نحوۀ رابطه والدین با یکدیگر» در تمامی دورههای تحصیلی؛ و «ویژگیهای خانواده متعادل»، «آسیبهای اجتماعی و چگونگی مقابله با آنها»، «کمک به هویتیابی نوجوان» و «نحوۀ گذران مطلوب اوقات فراغت در نوجوانان» در دورههای راهنمایی و متوسطه، از نیازهای آموزشی مشترک والدین دانشآموزان میباشد. مطالعۀ حاضر به بررسی برخی مسائل و نیازهای آموزشی نوپدید پرداخته است که در مطالعات قبلی به آنها اشاره نشده بود. برخی از این نیازها عبارتند از: «چگونگی نظارت والدین بر استفادۀ نوجوان از رسانههای صوتی و تصویری»، «گروههای مخرب، عرفانهای دروغین و شیطان پرستی» و «نقش و جایگاه فراشناخت در یادگیری کودکان». همچنین در این مطالعه به بررسی تفاوت میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان و ارتباط آن با متغیرهایی همچون سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل والدین نیز پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان برای برنامههای آموزش خانواده دارای ابعاد اخلاقی- مذهبی، بعد اجتماعی- فرهنگی و به ترتیب بعد روانشناختی- تحصیلی، بعد مسائل نوپدید و در نهایت بعد جسمی- بهداشتی میباشد. نتیجه به دست آمده با نتایج پژوهش عصاره و نصری (1383) همسو میباشد. همچنین این یاقته با نتایج پژوهش اسدی (1379) که نیازهای آموزشی والدین را دارای ابعاد اخلاقی، مذهبی و روانشناختی (تحصیلی) میداند، همسوئی دارد. در تبیین این یافته میتوان گفت که روایی بالای پرسشنامهها و همچنین احساس نیاز والدین امروزی به یادگیری مهارتهای لازم برای داشتن خانوادهای سالم و پرورش فرزندانی موفق از دلایل فراوانی بیشتر از میانگین فرضی پاسخهای ارائه شده از سوی اولیاء حاضر در پژوهش است. همچنین این یافته میتواند دلیلی بر این مدعا باشد که به نظر اولیاء دانشآموزان، آموزشهای خانواده یکی از راهکارهای اساسی حل مشکلات اخلاقی، رفتاری، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء برای برنامههای آموزش خانواده در دورههای مختلف تحصیلی وجود ندارد. در تبیین این یافته میتوان گفت که علاقمندی والدین به داشتن دانش و مهارتهای لازم برای فرزند پروری موفق از یک سو و اعتقاد به اینکه جریان تربیت یک حرکت مداوم بوده و نقص یا توانایی در هر مرحله موجب شکست و یا موفقیت در مراحل بعدی است از سوی دیگر، از دلایل نزدیکی دیدگاههای والدین دورههای مختلف تحصیلی در مورد نیازهای آموزشیشان میباشد. تحقیقات نبوی (1384) با این یافتهها کاملاً همسو است. وی در مطالعۀ خود به اشتراک نظر زیادی میان نیازهای آموزشی والدین دورههای مختلف تحصیلی دست یافته است. سایر نتایج نشان داد که میان نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان برای برنامههای آموزش خانواده به جز موارد جزئی در ابعاد جسمی- بهداشتی و اجتماعی- فرهنگی و جنسیت اولیاء، تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ بعبارت دیگر پدران و مادران برای برنامههای آموزش خانواده نیازهای آموزشی یکسانی دارند. این یافتهها نتایج پژوهشهای فتحآبادی و عمویی (1381)، عصاره و نصری (1383) و نبوی (1384) را تأیید میکند. همچنین نتایج سایر آزمونهای انجامیافته نشان داد تفاوت معنیداری بین سن، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و شغل والدین با نیازهای آموزشی آنان وجود ندارد. در تبیین این یافتهها میتوان گفت که «والد» بودن مهارتی است که برای تمامی پدران و مادران فارغ از جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و شغل آنان، مهم بوده و نیازهای آموزشی ویژهای را میطلبد که برنامههای آموزش خانواده بایستی در پی پاسخگویی به این نیازها برآیند. در بادی امر به نظر میرسید که میان نیازهای آموزشی والدین با رشتههای تحصیلی، میزان تحصیلات و شغلهای مختلف تفاوتی وجود داشته باشد، درحالیکه نتایج خلاف این تصور را اثبات کرد. در تبیین این یافته شاید عدم ارائه آموزشهای لازم برای والد پروری (چه به شکل پیشگیرانه و قبل از به عهده گرفتن نقش والدینی به دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان و قبل از اینکه آنها تشکیل خانواده دهند و چه به شکل واکنشی یعنی بعد از ازدواج و تولد فرزندان) که نه تنها در میان آموزشهای مختلف ارائه شده در دبیرستانها و دانشگاههای کشور مطالبی در این راستا ارائه نمیشود، بلکه این مهارتهای حیاتی برای هیچ گروه سنی یا شغلی والدین در محیطهای کاری ایشان نیز آموزش داده نمیشود را از دلایل عمدۀ این مسئله عنوان نمود. برود هرست(1380) اعتقاد دارد که آموزش مهارتهای والدینی باید بهصورت بخش جدایی ناپذیری از برنامه آموزشی دبیرستانها درآید و این برنامهها نباید فقط یک طیف یا جنسیت(مثلاً دختران) را آماج قرار دهد چرا که محدود کردن این آموزشها به گروههای کوچکی از جمعیت بدان معنا است که بیشتر والدین آینده درباره مسألهای که یقیناً یکی از بزرگترین چالشهایی است که بهعنوان والدین در آینده با آن مواجه خواهند شد هیچ آموزشی دریافت نمیکنند. طالبزاده (1385) اعتقاد دارد که تمام والدین صرفنظر از تمام مهارتها و تجارب قبلیشان، برای عهدهداری نقش «والدگری» به آموزش و حمایت نیاز دارند. نتایج بررسیهای انجامیافته نشان داد، در حالت کلی و در مجموع اولیاء دورههای مختلف تحصیلی، نیازهای اخلاقی- مذهبی، به عنوان اولین اولویت نیازهای آموزشی والدین در کلاسهای آموزش خانواده تعیین شده است. والدین دانشآموزان نیازهای روانشناختی- تحصیلی را به عنوان دومین اولویت نیازهای آموزشی برای خود تعیین کردهاند؛ در مورد سومین و چهارمین اولویت نیازهای آموزشی اولیاء، نیازهای اجتماعی- فرهنگی را سومین و نیازها و مسائل نوپدید را چهارمین اولویت نیازهای آموزشی خود میدانند. نیازهای جسمی- بهداشتی آخرین اولویت نیازهای آموزشی اولیاء برای کلاسهای آموزش خانواده اعلام شده است. البته در این اولویتبندی به استثناء اولویت اول (نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی) در سایر ابعاد میان اولیاء دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی در تقدم و تأخر اولویتهای دوم تا پنجم، تفاوتهایی به چشم میخورد. نتایج مطالعات عصاره و نصری (1383)، نبوی (1384) نیز تفاوتهایی را در اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء دورههای مختلف تحصیلی گزارش نمودهاند. در تبیین این یافته هم میتوان نوع نگرش و زاویه دید اظهارنظر کنندگان در گروههای نمونه را دلیل این اولویتبندیها دانست؛ به عبارت دیگر، تفاوت میان نیازهای والدین دورههای مختلف تحصیلی، به صراحت تفاوت در نحوۀ دیدگاه و تجارب آنها را نشان میدهد. در ارتباط با قرار گرفتن نیازهای ابعاد اخلاقی- مذهبی در صدر نیازهای آموزشی والدین شاید بتوان گفت که نیاز انسان امروزی به دین و اخلاق و سرخوردگی او از مادیات و احساس خلأ معنویت در زندگی، از دلایل کلی، و توجه به بافت اخلاقی و مذهبی شهر تبریز و منطقۀ مورد مطالعه از دلایل جزئی این امر باشد. والدین بیش از هر چیزی علاقمندند تا شیوههای تربیت اخلاقی- مذهبی فرزندانشان در برنامههای آموزش خانواده طرح و بحث شود. همچنین احتمال میرود پیشرفت روزافزون بهداشت و برخورداری و دسترسی مطلوب جامعۀ مورد پژوهش به مسائل بهداشتی و همچنین ارائۀ اطلاعات مورد نیاز از سوی رسانهها در این زمینه، باعث شده است تا نیازهای آموزشی با ابعاد جسمی و بهداشتی در انتهای اولویت نیازهای آموزشی اظهار شده از سوی والدین قرار گیرد. البته لازم است مدرسان و مدیران دیدگاههای خود را نسبت به این نیازها اصلاح کنند و با در نظر گرفتن این یافتههای پژوهشی نسبت به برنامهریزی و اجرای کلاسهای آموزش خانواده اقدام نمایند. همچنین برخی از نیازهای هماهنگ میان سه گروه والدین، زیربنای تفاهم مطلوب میان آنها برای شروع و علاقمندسازی والدین برای حضور در کلاسهای آموزش خانواده مدارس باشد، چرا که در موارد متعدد اولیاء دارای فرزندانی از دورههای مختلف تحصیلی هستند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مدرسان آموزش خانواده علاوه بر آموزش سرفصلهای مصوب، به آموزش با عناوین پیشنهادی تحقیق حاضر که- جزء نیازهای آموزشی والدین میباشد- نیز بپردازند. همچنین با توجه به اشتغال اکثر والدین دانشآموزان و عدم امکان شرکت بیشتر آنها در کلاسهای حضوری آموزش خانواده، پیشنهاد میشود با همکاری مدرسان و اساتید صاحبنظر، نسبت به تهیه بروشورهای آموزشی در راستای برطرف کردن نیازهای آموزشی والدین که در این پژوهش مشخص شدهاند، اقدام شود. همچنین با توجه به اشتغال اکثر والدین در ادارات دولتی، با هماهنگی معاونت برنامهریزی فرمانداری تبریز، ترتیبی اتخاذ شود تا حد امکان کلاسهای آموزش خانواده در ادارات مختلف شهر برگزار و نسبت به توزیع بروشورهای آموزشی در این زمینه از سوی مسئولین این ادارات اقدام جدی، همراه با برنامههای تشویقی در جهت مطالعه و استفاده از این کلاسها و بروشورها از سوی کارمندان، مخصوصاً پدران به عمل آید. منابع: اسدی، شهرام(1378). بررسی میزان تأثیر آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین نسبت به فرزندان خود در دورۀ راهنمایی و متوسطه شهرستان شهرضا. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره68، زمستان: 102-81. بازرگان، زهرا (1387). محیط فرهنگی خانواده و انگیزۀ مطالعه در کودکان. مجله پیوند، شماره 349، آبان: 6-4. برود هرست، دایاندی (1380). نقش مربیان و معلمان مدارس در پیشگیری و درمان کودکآزاری و غفلت از کودکان. ترجمۀ شهرام محمدخانی. تهران: انتشارات ورای دانش. بزرگیان، منصور (1389). شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت دورههای آموزش خانواده در مدارس متوسطه شهر صحنه در سال تحصیلی 89-88. پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه تهران (چاپنشده). به پژوه، احمد (1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات آوای نور. تقیزاده، احسان (1375). اهمیت آموزش خانواده و ضرورت بازنگری در آن. تهران: ماهنامۀ تربیت، دورۀ یازدهم، شماره 10: 123-121. ثابتی، حسن (1375). بررسی نگرش اولیاء دانشآموزان دربارۀ عوامل مؤثر در جذب آنها به کلاسهای آموزش خانواده در شهر یزد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی (چاپنشده). جیگود، ویلیام (1973). خانواده و جامعه. ترجمۀ ویدا ناصحی(بهنام)(1352). تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. طالبزادهنوبریان، محسن (1385). طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش خانواده. تهران: انتشارات پیام مؤلف. عصاره، علیرضا و نصری، صادق (1383). بررسی نیازهای آموزشی و تربیتی والدین دانشآموزان مقطع متوسطه کشور در خردهفرهنگهای مختلف ایران. تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی: شماره 14، زمستان 1384. فتحآبادی، جلیل و عمویی، رضا (1381). بررسی عملکرد کلاسهای آموزش خانواده از نظر والدین و مدیران مدارس شهرستانهای استان تهران. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای تهران (چاپ نشده). قمریمهران، علیاشرف (1377). بررسی نظرات اولیاء، مدیران و مدرسین پیرامون علل گرایش و عدم گرایش اولیاء نسبت به آموزش خانواده. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان همدان (چاپ نشده). محمدخانی، کیهان (1376). بررسی نگرش والدین دانش آموزان شهر تهران در مورد میزان اثربخشی برنامههای آموزش خانواده در برآوردن نیازهای آموزشی آنان. پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی (چاپنشده). نبوی، سید صادق (1384). نیازسنجی آموزشی اولیاءی دانشآموزان جهت آموزش خانواده در مدارس. تهران: فصلنامه خانواده و پژوهش. سال دوم، شماره 3، پاییز: 115-97. Besser, Richard. ; Falk, Henry. ; Arias, Ileana. ; Hammond, Rodney. (2009). Parent Training Programs: Insight for Practitioners. U. S. Department of Health and Human Services, Atlanta, Georgia. Chalker, D. & Hurley, J. C. (1993). “Beastly People”, Executive Deucator, 15(1): 24- 26. Galan, V. & Jane, A. (1987). Explain Home Education: Oarents Accounts of their Decisions to Teach Their Own Children. Journal Article (080), Research Report (143). Urban Review, V.19, N.3. P: 167- 177. Kurcinka, M. S.; Marietta, R. & Mary, S. (2011). Parent Education Core Curriculum Framework. Minnesota Association for Family and Early Education (MNAFEE). Levenstein, Phyllis. ; Levenstein, Susan. (2008). Massages from Home: The Parent–Child Home Program for Overcoming Educational Disadvantage. Philadelphia: TEMPLE UNIVERSITY PRESS. Copyright©2008 by Temple University All rights reserved Published 2008. Pamela E. Davis-Kean. (2005).The Influence of Parent Education and Family Income on Child Achievement: The Indirect Role of Parental Expectations and the Home Environment. University of Michigan: Journal of Family Psychology Copyright 2005 by the American Psychological Association 2005, Vol. 19, No. pp2, 294–304. Suarez, T.M. (1991). Need Assessment Studies.International encyclopedia of curriculum. " Edited By: Anderson. Pergamon Press. P: 433-35.
1- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران hakimzadeh@ut.ac.ir (نویسنده مسئول) 2- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران mbeigi@ut.ac.ir 3- دانشآموخته کارشناسیارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهرانmrasoli@ut.ac.ir [4]- J, Goode [5]- Suarez [6]- Levenstein & Levenstein [7]- Massages from Home: The Parent–Child Home Program for Overcoming Educational Disadvantage [8]- Pamela E. Davis-Kean [9]- Katrina Nord Blum [10]- Cornell [11]- Broadhurst, Diane D. [12]- Galan, V & Jane, A [13]- Chalker [14]- Shanook [15]- Parent Education Core Curriculum Framework 20117 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسدی، شهرام(1378). بررسی میزان تأثیر آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین نسبت به فرزندان خود در دورۀ راهنمایی و متوسطه شهرستان شهرضا. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره68، زمستان: 102-81. بازرگان، زهرا (1387). محیط فرهنگی خانواده و انگیزۀ مطالعه در کودکان. مجله پیوند، شماره 349، آبان: 6-4. برود هرست، دایاندی (1380). نقش مربیان و معلمان مدارس در پیشگیری و درمان کودکآزاری و غفلت از کودکان. ترجمۀ شهرام محمدخانی. تهران: انتشارات ورای دانش. بزرگیان، منصور (1389). شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت دورههای آموزش خانواده در مدارس متوسطه شهر صحنه در سال تحصیلی 89-88. پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه تهران (چاپنشده). به پژوه، احمد (1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات آوای نور. تقیزاده، احسان (1375). اهمیت آموزش خانواده و ضرورت بازنگری در آن. تهران: ماهنامۀ تربیت، دورۀ یازدهم، شماره 10: 123-121. ثابتی، حسن (1375). بررسی نگرش اولیاء دانشآموزان دربارۀ عوامل مؤثر در جذب آنها به کلاسهای آموزش خانواده در شهر یزد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی (چاپنشده). جیگود، ویلیام (1973). خانواده و جامعه. ترجمۀ ویدا ناصحی(بهنام)(1352). تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. طالبزادهنوبریان، محسن (1385). طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش خانواده. تهران: انتشارات پیام مؤلف. عصاره، علیرضا و نصری، صادق (1383). بررسی نیازهای آموزشی و تربیتی والدین دانشآموزان مقطع متوسطه کشور در خردهفرهنگهای مختلف ایران. تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی: شماره 14، زمستان 1384. فتحآبادی، جلیل و عمویی، رضا (1381). بررسی عملکرد کلاسهای آموزش خانواده از نظر والدین و مدیران مدارس شهرستانهای استان تهران. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای تهران (چاپ نشده). قمریمهران، علیاشرف (1377). بررسی نظرات اولیاء، مدیران و مدرسین پیرامون علل گرایش و عدم گرایش اولیاء نسبت به آموزش خانواده. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان همدان (چاپ نشده). محمدخانی، کیهان (1376). بررسی نگرش والدین دانش آموزان شهر تهران در مورد میزان اثربخشی برنامههای آموزش خانواده در برآوردن نیازهای آموزشی آنان. پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی (چاپنشده). نبوی، سید صادق (1384). نیازسنجی آموزشی اولیاءی دانشآموزان جهت آموزش خانواده در مدارس. تهران: فصلنامه خانواده و پژوهش. سال دوم، شماره 3، پاییز: 115-97. Besser, Richard. ; Falk, Henry. ; Arias, Ileana. ; Hammond, Rodney. (2009). Parent Training Programs: Insight for Practitioners. U. S. Department of Health and Human Services, Atlanta, Georgia.
Chalker, D. & Hurley, J. C. (1993). “Beastly People”, Executive Deucator, 15(1): 24- 26.
Galan, V. & Jane, A. (1987). Explain Home Education: Oarents Accounts of their Decisions to Teach Their Own Children. Journal Article (080), Research Report (143). Urban Review, V.19, N.3. P: 167- 177.
Kurcinka, M. S.; Marietta, R. & Mary, S. (2011). Parent Education Core Curriculum Framework. Minnesota Association for Family and Early Education (MNAFEE).
Levenstein, Phyllis. ; Levenstein, Susan. (2008). Massages from Home: The Parent–Child Home Program for Overcoming Educational Disadvantage. Philadelphia: TEMPLE UNIVERSITY PRESS. Copyright©2008 by Temple University All rights reserved Published 2008.
Pamela E. Davis-Kean. (2005).The Influence of Parent Education and Family Income on Child Achievement: The Indirect Role of Parental Expectations and the Home Environment. University of Michigan: Journal of Family Psychology Copyright 2005 by the American Psychological Association 2005, Vol. 19, No. pp2, 294–304.
Suarez, T.M. (1991). Need Assessment Studies.International encyclopedia of curriculum. " Edited By: Anderson. Pergamon Press. P: 433-35. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,343 |