تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,279,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,333,159 |
رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 6، دی 1388، صفحه 29-49 اصل مقاله (166.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری دانش آموزان مقطع ابتدائی در شهر تبریز می باشد. روش این مطالعه از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دخترو پسر ابتدایی در سال تحصیلی 90-89 در تبریز است؛ با نمونه گیری خوشه ای 1032 دانش آموز توسط مقیاسSI-4 C (اسپیرافکین و گادو، سال1994)دارای اختلال تشخیص داده شدند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون خی دو استفاده شد. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان رابطه معناداری دارد (01/ 0 p<و 434 /0 r=). همچنین بین تمام مؤلفه های بلوغ عاطفی مادران با میزان اختلالات رفتاری فرزندان رابطه معنادار یافت شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات رفتاری؛ بلوغ عاطفی مادران؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
- ارغوانیان، ژیلا (1388)، رابطه اختلال شخصیتی مادران با مشکلات رفتاری دانش آموزان دبستانی تبریز در سال88-87 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز. - بیات، مریم (1387)، بازی درمانگری بی رهنمود در کودکان مبتلا به مشکلات درونی سازی شده. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال 4، شماره 15، صفحات 276-267. - حافظ آبادی، فهیمه و بافتی، فاطمه (1386)، تفاوت بلوغ عاطفی دانشجویان خانم مجرد و متاهل 30 - 18 ساله. پایان نامه کارشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان. - خانجانی، زینب؛ هداوند خانی، فاطمه و حججی، سید نوید (1389)، اختلات درونی سازی نقش اضطراب و افسردگی مادران در سلامت روان دختران نوجوان. مجله روانشناسی بالینی، سال 2، شماره 1(پیاپی 5) ، صفحات 50-41. - خدام، حمیرا؛ مدانلو، معصومه؛ ضیایی، طیبه؛ کشتکار، عباسعلی (1388)، اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. پژوهش در حیطه پرستاری، دوره 4، شماره 14، صفحات 37-29. - روشن بین، مهدیه؛ پوراعتماد، حمیدرضاو خوشابی، کتایون (1386)، تاثیر آموزش برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. فصلنامه خانواده پژوهی، دوره 3 ، شماره 10، صفحات 572- 555 . - رحیمی، رقیه (1387)، بررسی روابط ساده و چندگانه سلامت روان و بلوغ عاطفی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان های عادی و تیزهوشان شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران. - سلطانی فر، عاطفه و بینا، مهدی (1386)، بررسی شیوع نشانه های افسردگی کودکان دبستانی 11-9 ساله در تهران و رابطه آن با عملکرد خانواده. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال9، شماره 33و34، صفحات 14-7. - سینگ، ی و بهارگاوا، م. مقیاس بلوغ عاطفی(1389)، ترجمه ابوالفضل کرمی (1974). روان تجهیز سینا. - غیاثی، نسرین؛ نظرپور، فریبا؛ بختی، فریبا، پور نجف، عبدالحسین و شیرینی، خسرو (1386)، بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهر ایلام درسال تحصیلی 85-86 . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره 16،شماره 1 ، بهار 87 . - فرج الهی، مهران؛ سرمدی، محمدرضا و تقدیری نوش آبادی، امیر (1388)، مقایسه عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش آموزان پسر کم شنوای مدارس استثنایی و تلفیقی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال9، شماره 3، صفحات 281-273. - فرزادفر، زینب و هومن، حیدرعلی (1387)، نقش آموزش مهارتهای فرزندپروری برکاهش تنیدگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال4، شماره 15، صفحات 292-277. - محمدزاده، علی و نجفی، محمود (1389)، نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی. مجله روانشناسی بالینی، سال1، شماره 4، صفحات66-59. - محمدی، سید داوود و غرایی، بنقشه (1386)، ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان. مجله دانشگاه کرمان، دوره 14، شماره 4، صفحات 299-289 . - ملکشاهی، فریده و فرهادی، علی (1385)، بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهرستان خرم آباد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، شماره 3، صفحات 65- 57. - نامداری، پریساو نظری، هدایت (1386)، میزان شیوع اختلال های رفتار ایذایی در کودکان دبستانی شهر خرم آباد در سال1384. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دوره9، شماره 3 ، صفحات40- 35 . - نجفی، محمود؛ فولادچنگ،محبوبه؛علیزاده،حمیدو محمدی فر، محمدعلی (1388)، میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، اختلال سلوک و نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال9، شماره 3، صفحات 254-239 . - وندر زندن، ج(1386)، روان شناسی رشد ترجمه حمزه گنجی. تهران : موسسه نشر ساوالان. - هالاهان،دو کافمن،ج(1387)،کودکان استثنایی مقدمه ای بر آموزشهای ویژه.ترجمه مجتبی جوادیان.(1944). مشهد: نشرآستان قدس رضوی. - Fanti, k.a. (2007), trajectories of pure and co-occurring internalizing and externalizing problems from age2to12: findings fromthenichd.study of the requirements for PhD degree. Georgiastste University.
- Fortin, L;lessard, A;&marcotte, D.(2010),Comparison by gender of students with behavior problems who dropped out of school. Journal of social and behavioral sciences. , 2.Retrieved december2, (2009).from http://www.sciencedirect.com.
- Jansen, H;&mathisen, K.(2008), Temperament profiles from infancy to middle childhood devel opment and associations with behavior problems .developmental psychology.44(5),1314-1328.
- Lubenko, J; & sebre, S (2010), Longitudinal associations between adolescent behavior problems and perceived family relationships. Journal of procedia social and behavior sciences.5. Retrievedjaunuary20, 2010.from http://www.sciencedirect.com.
- Nazemi, F; mohammadkhani, P; &khoshabi, K. (2010), parent management used in abusive parent-children intervention in children withADHD. Journal ofprocediasocial and behavioral sciences.5, 244-249.
- Oguz, V. (2010), the factors influencing children's drawings. Journal of procediasocial and behavioral sciences. January, 3003-3007.
- Stefan, C; &Miclea, M.(2010), Prevention program for children with emotional and social competencies. Journal of prcedia social and behavioral sciences, 5,127-139.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,853 |