تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,624 |
بررسی تطبیقی گرایشهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلستان، کانادا و آمریکا با ایران: با تاکید بر تاثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بینالمللی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 16، خرداد 1391، صفحه 83-96 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی طاهری* 1؛ محمد علائی آرانی2 | ||
1دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت گرایشهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلیس، آمریکا، و کانادا[1] با ایران و تاثیر آن بر میزان تولید علم تخصصی در عرصه بینالمللی در این کشورها انجام شد؛ روش/رویکرد پژوهش: رویکرد مورد استفاده برای انجام پژوهش، رویکرد تحلیلی ـ مقایسهای بود، و گردآوری دادهها بر اساس روش اسنادی (کتابخانهای)صروت گرفت؛ یافتهها: یافتههای پژوهش در مورد تعداد گرایشهای رشته کتابداری در کشورهای مورد مقایسه با ایران نشان داد، آمریکا دارای 46 گرایش، کانادا 24 گرایش، و انگلستان 20 گرایش تخصصی است. این درحالی است که ایران فقط دارای 10 گرایش آن هم به صورت پراکنده و غیر هدفمند در چندین نوع دانشگاه و نظام آموزشی است. از سوی دیگر، میزان تولیدات علمی در این رشته در کشورهای مورد مقایسه با ایران در مجموع بیش از 43 درصد از کل تولیدات علمی دنیا (نمایه شده درپایگاهوب علم (WOS)،موسسه اطلاعات علمی تامسون (آی.اس.آی)) را در بین سالهای 2000 تا 2009 در مقابل سهم 0.255 درصدی ایران بود. نتیجه گیری: تفسیر یافتهها حاکی از آن است که تعدد گرایشهای تخصصی که بر اساس نیازهای جامعه بومی، همگامی با تحولات همه جانبه و فناوریهای نوین اطلاعاتی، و به طور کلی بلوغ رشته کتابداری و اطلاعرسانی است، بر میزان تولید علم کشورها در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی تاثیر مستقیم دارد. 3ـ در آغاز پژوهش قرار بود کشور استرالیا نیز در کنار کشورهای مورد مقایسه با ایران قرار بگیرد تا مقایسه بین کشورها انگلو-ساکسون با ایران باشد. اما به دلیل عدم وجود اطلاعات دقیق و روزآمد از گرایشهای رشته کتابداری و اطلاع رسانی در استرالیا (علیرغم بررسی گسترده پژوهشگر)، نام این کشور از جامعه پژوهش حذف گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابداری و اطلاعرسانی؛ گرایشهای تخصصی؛ آموزش؛ تولید علم؛ مطالعه تطبیقی؛ ایران؛ آمریکا؛ کانادا؛ انگلستان | ||
مراجع | ||
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران (1389). نشانی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران. پیوسته: http: //www.ilisa.ir/framework.jsp?SID=67. (بازدید 1 بهمن 1389). حسن زاده، محمد (1390). مفهوم میان رشتهای و دلالتهای آن در علوم کتابداری و اطلاعرسانی. کتاب ماه کلیات، (166). علیمحمدی، داریوش (1390). برنامه درسی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی: مطالعه تطبیقی ایران و آمریکای شمالی. کتاب ماه کلیات، (166). فتاحی، رحمت الله و دیگران (1383). برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی (طرح پژوهشی). به سفارش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری. پیوسته: http: //www.dr-dayani.com/matn.asp?17. (بازدید 1 بهمن 1389) گروه بحت کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد (LIS@ferdowsi.ac.ir) (1390).]فهرست گروههای کتابداری و اطلاعرسانی ایران[. (بازدید 10 اردیبهشت 1390). مرتضایی، لیلا (1380). تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در انگلستان، آمریکا، هند و ایران: بررسی تطبیقی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. منصوریان، یزدان (1390). "گرایشهای "تخصصی" و "بین رشتهای" در علوم کتابداری و اطلاعرسانی". کتاب ماه کلیات، شماره 166 (مهر 1390). American Library Association (2010a). Library and Information Science: DirectoryofInstitutionsOffering Accredits Master's Programs. [online], available at: http: //www.ala.org /ala/educationcareers /education /accreditedprograms /directory/pdf/lisdir2010.pdf. [26 Jan. 2011].
American Library Association (2010b). Education for Librarianship. [online], available at: http: //www.ala.org/ala/educationcareers/education/index.cfm. [26 Jan. 2011].
Buckland, Mishael (2011). What Kind of Science Can Information Science Be?.[online], available at: http: //people.ischool.berkeley.edu/~buckland/whatsci.pdf. [05Dec. 2011].
Chartered Institute of Library and Information Professionals. [online], available at: http: //www.cilip.org.uk/pages/default.aspx. [26 Jan. 2011].
Institute for Science Information (ISI). "Web of knowledge" (database). [online], available at: http: //www.isiwebofknowledge.com/. [26 Jan. 2011].
Jarvelin, Kalervo; Vakkari, Pertti (1992). The evolution of library and information science 1965-1985: A content analysis of journal articles. Journal of American Society for Information Science, 24( 6), 425-436.
Liu, Ziming (1992). Comparative Study of Library and Information Science Education: China and the United States. International Information & Library Review, 24(2), 107-118
Rochester, Maxine; Vakkari, Pertti (1998). International LIS Research: A Comparison of National Trends. IFLA Journal, 24( 3).
Saracevic, Tefko (1999). Information Science. [online], available at: http: // comminfo.rutgers.edu /~tefko / JASIS1999. pdf. [26 Jan. 2011]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 662 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |