تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,541,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,610,516 |
بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 13، شهریور 1390، صفحه 39-50 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایرج مرادی1؛ نجلا حریری* 2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. روششناسی: روش پیمایشی ـ توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل 82 پرسش درباره منابع و خدمات مرجع میباشد. جامعه پژوهش کتابخانههای مرکزی 75 واحد بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی است. یافتهها: پژوهش بیانگر آن است که 51.5 درصد از کتابداران مرجع مرد، و 45.3 درصد زن هستند و از بین مدارک مرتبط، کارشناسی کنابداری با 28.2 درصد، و کارشناسی ارشد کتابداری با 9.8 درصد بیشترین مقدار را دارند. نتایج حاکی از آن است که از بین خدمات مرجع سنتی، تهیه فتوکپی با 21.6درصد و مصاحبه مرجع با 20 درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص دادهاند. آموزش مراجعان در 49.5 درصد از موارد به صورت غیر رسمی و آموزش فردی است. مراجعه به مخزن منابع مرجع با 27.8 مهمترین شیوه جستجو برای یافتن پاسخ مراجعان و کمبود منابع مرجع با 18 درصد، مهمترین علت عدم پاسخگویی به نیازهای مراجعان است. نتیجهگیری: یک ساختار سازمانی برای بخش مرجع کلیه کتابخانههای مرکزی با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی لازم است که در این پژوهش پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خدمات مرجع؛ کتابخانه مرکزی؛ ساختار سازمانی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
مراجع | ||
جناب زاده، رویا(1382). خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی. دفتر کتابداری، سال سی و هفتم، دفتر چهلم، ص، 215-20 حری، عباس(1371). مفهوم متاب مرجع. پیام کتابخانه. سال دوم، شماره اول، بهار. حمزه پور، محمد کاظم(1371)."برسی میزان آگاهی و شناخت کتابداران کتابخانههای پزشکی از مراجع اصلی پزشکی".پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران. فیضی، علیرضا(1369).”تعیین میزان رضایت استفاده کننده از خدمات مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تربیت مدرس، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر”. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری. تهران دانشگاه تربیت مدرس. عطاری، علیرضا(1375). “تاثیر خودآموز استفاده از کتابخانههای پژشکی بر میزان آگاهی دانشجویان در شناخت و نحوه استفاده از کتابخانه”. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرادی، ایرج(1383).” بررسی وضعیت منابع و خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر اراک”. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. مرادی، ایرج(1387). “بررسی وضعیت منابع و خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه الگوی متاسب”. رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. Bunge, Charles. A. (1967).professional Education and Reference Efficiency.Ph.D.Dissertation,Ilions State University.
Bunge, C. A. (1999), Reference Services, Reference librarian, Vol.66,pp.99-185.
Bruke, L, (2008), Models of Reference services in Australian academic libraries, Journal of Librarianship and Information Science,Vol.40No.4,pp86-269.
Campbell, J. (1992), Sharking the Conceptual Foundations of Reference: a Perspective, Reference Services Review, Vol.20 No.40, pp. 29-36.
Claoghly, Karen (2004)."Digital reference services: how do the library-based services compare with the expert services?"Library www.emeraldinsight.com Riview, Vol.53, No.1, pp.17-23.Available at
Green,S(1876), Personal Relations Between Librarians and Readers, American Library Journal, Vol.1 No.1,pp74-81.
Katz, W.(1987), Introduction to Reference Work, 5th ed., Vol.1 McGraw-Hill, New York, NY.
Lochore, Stephen (2004)."How Good are the Free Digital Reference Services? Comparison of library – based and expert services”. Library Review, Vol.53, No.1, pp. 24-29.
McKinnon, M.(1982), Administration of Reference Services In some Australian University Libraries, Australian Academic and research Libraries,Vol.13No2,pp. 82-94.
Moradi, I. Hariri, N. (2009), A Survey of Iranian Academic Reference Services in Terms of Librarians’ Discipline. Reference Services Review. Vol.37.No3.355-362.
Powell, Ronald R(1978).An Investigation of the Relationships Between Quantifiable Reference Services Variables and Reference Performance in Public libraries. the Libraray Quarterly.48(January):1-19
Rettig, J. (1993), Reference and Information Services, in Wedgeworth, R.(Ed.), World Encyclopedia of library and Information Services, American Library Association, Chicago, IL, pp 703-8.
Rothestein, S.(1953), The Development of the Concept of Reference Service in American libraries, 1850-1900, the Library Quarterly, Vol. 23No 1 pp.1-15.
RUSA (2008), Definitions of Reference, Reference and User services Association, Chicago IL, Available at: www.ala.org/ala/mgraps/divs/rusa/resources/ guidelines/ definitionsreference.cfm (accessed 2 May 20090.
Schmidt, J. (2007), Promoting Library Services in a Google world, Library Management, Vol. 28 Nos6/7, pp. 337-46.
Tenopier, Carol. (1993), Electronic Access to Periodicals. Library Journal, Vol. 118.Nov.PP:54
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |