تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,985 |
تعداد مقالات | 83,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,609,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,721,748 |
عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، اردیبهشت 1388، صفحه 77-97 اصل مقاله (44.85 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نعمتاله تقوی1؛ صمد صباغ2؛ لطفاله بابایی اونبربگلو3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33- کارشناسیارشد علوم اجتماعی- جامعهشناسی. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان در شهر بیلهسوار میباشد. پس از طرح سئوال آغازین و ارائه اهداف پژوهش، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریههای جامعهشناختی ارتباطات و ترکیبی از رویکردهای مبانی نظریه استفاده و خشنودی، نظریه گرایش فیش باین - آیزین، نظریه سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی و ... با توجه به موضوع و اهداف تحقیق انتخاب گردید و فرضیات این پژوهش از مدل تئوریکی فوق اقتباس شد. این فرضیات رابطه گرایش دانشجویان را با عوامل اجتماعی میآزماید. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 201 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی به منظور آزمون تحلیلی روی نمونه مورد نظر پرسشنامهای با انواع سئوالات وگویهها طراحی گردید. سپس میزان روائی و اعتبار این وسیله اندازهگیری برآورد گردید. مقدار آلفای کرونباخ که دلالت بر میزان روائی و پایداری درونی گویهها در داخل مقیاس دارد حدود 78 درصد برآورد گردید که این مقدار نشانگر اعتبارکافی برای ابزاراندازهگیری است. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که متغیرهای جنس، میزان دینداری، رضایت دانشجو ازبرنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد دانشجو به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی، میزان سرمایه اجتماعی، هویتپذیری اجتماعی و رضایت از خدمات شهری با متغیرگرایش به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیداری دارند و این نتایج فرضیات تحقیق را مورد تأیید قرار دادند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اعتماداجتماعی؛ سرمایه اجتماعی؛ هویت اجتماعی؛ گرایش؛ استفاده و خشنودی؛ مخاطب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
دکترنعمتاله تقوی[1] دکترصمد صباغ [2] لطفاله بابایی اونبربگلو [3]
چکیده هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد واژگان کلیدی: اعتماداجتماعی، سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی، گرایش، استفاده و خشنودی، مخاطب.
1- مقدمه و طرح مسئله اطلاعات همواره و در همه اعصار و جوامع بشری یکی از حیاتیترین عناصر زندگی اجتماعی بوده است. وجود جریان اطلاعات نه تنها در درون تمامی فرهنگها واجتماعات، بلکه در مورد جوامع معاصر نیز بهرهمندی ازاطلاعات جهانی امری اجتناب ناپذیراست(محسنی،1380: 30). از میان وسایل ارتباط جمعی، رادیو- تلویزیون مهمترین وسیله پخش خبر یا اطلاع در عصر ما محسوب میشود. این دو وسیله کوچک شدن کره زمین و ایجاد همبستگی و نزدیکی میان ساکنان آن را فراهم آوردهاند(دادگران، 1387: 121). ارتباط اجتماعی، مانند هر فرآیند دیگر، جبراً به ابزار و دستگاه یا رسانه نیاز ساختاری دارد. اگر رسانه ارتباطی ضروریترین عامل وجودی ارتباطات و ارتباطات ضروریترین عامل وجودی جامعه باشد، پس پیوند رسانه ارتباطی یا جامعه حیاتی و ماهوی است و مراحل پیدایش، رشد، تحول و تنوع رسانه مراحل پیدایش، رشد، تطور و تنوع اجتماعی را نشانهگذاری میکند. در تحقیق حاضر تلاش شده است تا ضمن ارایهی گزارش مختصری از روند معرفی و نفوذ پخش در شهرستان مرزی بیلهسوار از استان اردبیل به پیامدها و عوامل مؤثر برگرایش برنامههای جمهوری آذربایجان در کنار ارائه پیشنهادها و سیاستهای مرتبط برآن ارائه میگردد. امروزه در جامعه به قول گربنر تلویزیون به صورت بازوی فرهنگی در جامعه آمده است، به طوری که بیننده عادی به طور متوسط روزانه چهار تا شش ساعت در روز تلویزیون تماشا میکند.
2- چارچوب مفهومی مطالعه 2-1- نظریه استفاده و خشنودی نظریه استفاده وخشنودی[4] از جمله نظریاتی است که برای اولین بار انسان را به عنوان عامل در فرآیند ارتباطی فعال ارزیابی میکند و جایگاه خاصی را برای آن قائل میشود. در محیط تعاملی جامعه و در ارتباطات انسانی، انسان فاعل محسوب میشود نه منفعل. مهمترین فرض این نظریه این است که مخاطب از میان مجاری ارتباطی و محتواهایی که به او عرضه میشود، دست به انتخابی آگاهانه و انگیزهدار
2-2- نظریه پذیرشیکی دیگر از نظریههای که در این تحقیق مورد استفاده قرارگرفته نظریه پـذیرش میبـاشد. طبـق این نظـریه مخـاطب پویا فرض میشود و برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود به وسایل ارتباطی روی میآورد. طبق این نظریه مخاطبان، پیامهای ارتباطی را برای «پاداش آنی» و «پاداش آتی» انتخاب میکنند. ویلبر شرام «پاداش آنی» را شامل مطالب و اخبار مربوط به جنگ، جنایت، سوءاستفاده، حوادث، ورزش، اتفاقات، و رویدادهای سیاسی و اقتصادی میداند، مخاطب به رفع نیازهای در مورد مسایل عادی روز به وسایل ارتباطی رجوع میکند و پاسخ خویش را به سرعت از سوی آنان دریافت میکنند. در مقابل پاداش آنی، پاداش آتی وجود داردکه شامل مسایل نسبتاً سنگین و پیچیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و زیست محیطی است. درک چنین مسایلی نیازمند اطلاعاتی است که قبلاً از سوی مخاطبان، تجربه و درک شده است و او ر اجهت درک آنها به تامل و تدبر وا میدارد(مهدیزاده، 1384: 192).
2-3- نظریه سرمایه اجتماعیامروزه، عبارت سرمایه اجتماعی[5] به صورت گستردهای درگفتمانهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به کار میرود. سرمایه اجتماعی در مطالعه اجتماع دو تعریف متفاوت اما مربوط به هم دارد. تعریف اول ریشه در رویکرد تحلیل شبکه دارد و بر منابع و ابزار موجود در داخل شبکههای اجتماعی تأکید میکند. بر اساس این تعریف، دسترسی به پیوندهای اجتماعی متنوع و با میزان استحکام متفاوت، دسترسی به منابع حمایتی متنوع را ممکن میسازد. تعریف دوم، برهنجارهای اعتماد و مقیاس عمل جمعی و همبستگی گروهی تأکید دارد که یادآور تونیز درباره روابط اجتماع است. این تعریف بر ارزش اجتماع متراکم، حمایتی و یکپارچه تأکید میکند، در حالی که سرمایه اجتماعی شبکه، با توجه به رویکرد شبکه اجتماعی، بر اجتماع رها شده و با تراکم کم تأکید میکند. این دو تعریف مکمل هم هستند و تاحدی همپوشی دارند(باستانی، 1387: 56). مسائل مربوط به اعتماد و سرمایه اجتماعی، توجه زیادی از کارشناسان علوم اجتماعی را برانگیخته است. پژوهشگران مفهوم (سرمایه اجتماعی) به شیوههای گوناگون عملیاتی کردهاند. وول کاک استفادههای گوناگون از این اصطلاح را به طورگسترده برای اشاره به «اطلاعات، اعتماد و هنجارهای عمل متقابل و تعاونی که در ذات شبکههای اجتماعی قرار دارد» قلمداد مینماید(تونکیس، 1387: 98). بر اساس تعریف بوردیو[6] سرمایه اجتماعی در سیستمهای سرمایهداری، به عنوان ابزاری برای تقویت و تثبیت جایگاه اقتصادی افراد به شمار میآید. در این سیستمها، سرمایه اقتصادی پایه است و سرمایه اجتماعی و فرهنگی ابزاری برای تحقق آن محسوب میشود. بر این اساس، اگر سرمایه اجتماعی نتواند موجب رشد اقتصادی شود، کاربری نخواهد داشت.
2-4- هویت اجتماعییکی دیگر از نظریههای به کار گرفته شده در این تحقیق هویت اجتماعی است. هویت اجتماعی[7] وگروهی، مجموعهای از خصوصیات و مشخصات اجتماعی، فرهنگی، روانی، فلسفی، زیستی و تاریخی همسانی است که بر یگانگی یا همانندی اعضای آن دلالت میکند و آن را در یک ظرف زمانی و مکانی معین، به طور مشخص، قابل قبول و آگاهانه، از سایر گروهها متمایز میسازد(جنکینز، 1381: 5). هویت مقولهای است که هم در سطح فرد میتواند مطرح باشد و هم در سطح اجتماع. بررسی هویت قومی و هویت ملی بیشتر از این که در سطح فرد مطرح باشد در سطح اجتماع مطرح است. اولین نظریهها برای تعیین وتعریف هویت، نظریههایی هستند که بیشتر فردمدار بودند و واحد تحلیل آنها فرد بود و بعدها کسانی دیگر بحث هویت را در اجتماع مطرح کردند. در سطح فردی تحلیل هویت کسانی مثل مید[8] و گافمن[9] و کولی[10] را میتوان مثال زدکه تأثیر زیادی روی کسانی چون ریچارد جنکینز و هنری تاجفل دو نظریهپردازی که در سطح اجتماعی هویت کار میکنند گذاشتند(آموسی، 1387، اینترنت).
3- پیشینه تحقیق برای پیشینه تحقیق که به منظور دستیابی به مطالعات و تحقیقات انجام شده در زمینه تلویزیون و ماهواره صورت گرفت، به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مراجعه شد و طی مطالعاتی که انجام شد حاصل جستجو وجود چند مورد پژوهش مرتبط با موضوع بود که چکیدهای از آنها در ذیل ارایه میشوند. به این تحقیقات، در دو بخش داخلی و خارجی پرداخته میشود.
3-1- تحقیقات داخلی عمده تحقیقات انجام شده درکشور در خصوص تاثیر تلویزیون و ماهواره تحقیقی با عنوان «عوامل مؤثر برگرایش مردم اردبیل در استفاده از شبکههای ماهوارهای ترکیه و آذربایجان» که به عنوان پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد از سوی محمد باقر سپهری در سال 1386 در دانشکده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پنج فصل تدوین و ارایه شده است. هدف اصلی تحقیق و هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر استفادهکنندگان اردبیلی از کانالهای ماهوارهای کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است. در این تحقیق، از روش پیمایشی (Survey) استفاده شده است. روش نمونهگیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری غیراحتمالی[11] و انتخاب این روش با توجه به دلایلی از جمله: مشخص نبودن چارچوب نمونهگیری، حساسیت موضوع ماهواره چه در محافل رسمی و چه غیر رسمی، ممنوعیت قانونی ماهواره که در سال 1373 توسط مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است، همچنین فضای مذهبی و محافظهکارانهای که بر جامعه مورد مطالعه (شهر اردبیل) حاکم است و ... باعث شد تا در این پژوهش از روش نمونهگیری غیر احتمالی استفاده شود. جامعه آماری این پژوهش را افراد 18 سال و بالاتر ساکن در شهر اردبیل که در منزل از ماهواره استفاده میکنند، تشکیل میدهد. نتایج به دست آمده ناشی از این تحقیق را میتوان چنین خلاصه کرد: در این پژوهش فرضیههای اول، دوم، سوم، چهارم، هشتم ودهم تحقیق که در آنها فرض وجود ارتباط بین اشتراکات فرهنگی، نبود شبکههای ترکی، میزان تنوع
3-2- تحقیقات خارجیجیمز کلمن[12] از جمله افرادی است که به تاثیر رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی اعتقاد دارد. از نظر او کنشگران، افراد عاقلی هستند که بر مبنای محاسبه سود و زیان حاصل از کنش، به یک انتخاب عقلانی دست میزنند(جواهری، 1385: 5). «سرمایه اجتماعی، تلویزیون و جهان زشت، اعتماد، خوشبینی و مشارکت مدنی» عنوان پژوهشی است که بین سالهای 1995 تا 1998 توسط اوسلنر انجام گرفته است. نتیجه این تحقیق، رابطه میان تماشای تلویزیون و میزان اعتماد اجتماعی را تأیید نمیکند. پاتریشیا موی[13] در فاصله سال 1996-2000 «تاثیر رسانهها بر اعتماد اجتماعی وسیاسی» را مورد بررسی قرارداد. در این تحقیق فرضیه محقق مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین میزان بهرهمندی از رسانه جمعی و میزان اعتماد اجتماعی تأیید شده است(جواهری، 1385: 3).
4- روش شناسی 4-1- نوع و روش تحقیقاین تحقیق در دو بخش به دو روش انجام خواهدگرفت. در بخش اول از روش تحقیق اسنادی برای جمعآوری اطلاعات با استفاده از آرشیوها و بایگانیهای موجود در کتابخانهها و تحقیقات پیشین استفاده شده و در بخش دوم از روش تحقیق پیمایشی استفاده خواهد شد. با توجه به این که در این تحقیق صرفاً به توصیف پدیده پرداخته نمیشود بلکه به تبیین پدیده نیز توجه خواهد شد و نیز رفتار دانشجویان مورد مطالعه بر اساس انتخاب نمونهای انجام مییابد از روش پیمایش استفاده شده است. همچنین از آن جـایی که واحـد تحلیل دانشجویان است، روش پیمـایشی به عنوان مناسبتـرین جمعآوری اطلاعات برگزیده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد بیلهسوار تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 1389 تحصیل مینمایند. کل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیلهسوار 829 نفر میباشد و با توجه به این که حجم جامعه محدود و مشخص میباشد برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. تعداد حجم نمونه 201 دانشجو میباشد از این تعداد 138 نفر مرد (70 درصد) و 63 نفر زن (30 درصد) میباشند.
4-2- ابزارگردآوری اطلاعات و اعتبار و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق در بخش اول مطالعه منابع و فیشبرداری و در بخش دوم پرسشنامه و مصاحبه است. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته بوده و برای برآورد اعتبار و پایایی هر یک از سازهها و متغیرهایی که در سطح سنجش رتبهای هستند، برای بررسی اعتبار وسیله اندازهگیری از اعتبار صوری و محتوایی و برای بررسی پایایی هر یک از متغیرها و سازهها از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده شده و میزان روایی هر یک از ابعاد بیش از 50 درصد و معتبر میباشد.
5-یافتههای تحقیق 5-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق5-1-1- رابطه بین جنسیت دانشجویان با گرایش دانشجویان به برنامههای
|
جنسیت |
تعداد |
میانگین |
انحراف معیار |
مرد |
138 |
217/10 |
209/3 |
زن |
63 |
031/9 |
257/3 |
برای بررسی میزان گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان با در نظرگرفتن وضعیت تأهل آنها و نتایج به دست آمده ازجدول از آزمون تفاوت میانگینها ((t.test استفاده شده است. نتایج آزمون باتوجه به مقدار t به دست آمده (208/0) و سطح معنیداری آن (835sig= . /) که از آلفای 05/0 بزرگتر است نشان میدهد که با سطح اطمینان 95% تفاوت معنیداری از نظر بین وضعیت تأهل دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه وجود ندارد.
جدول 5- 2: میانگین و انحراف معیار گرایش دانشجویان به
برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان با توجه به وضعیت تأهل
وضعیت تاهل |
تعداد |
میانگین |
انحراف معیار |
هرگزازدواج نکرده |
109 |
88/9 |
22/3 |
همسردار |
92 |
79/9 |
23/3 |
بی همسر براثر طلاق |
- |
- |
- |
بی همسر براثر فوت |
- |
- |
- |
یکی از فرضیات تحقیق رابطه بین سن دانشجویان وگرایش آنان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان است. برای آزمون رابطه بین سن دانشجویان وگرایش ازآزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتیجه آزمون با توجه به سطح معنیداری آن 842sig=./ که از آلفای 05/0 بزرگتر است نشان میدهد که با سطح اطمینان 95% تفاوت معنیداری از نظر بین گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و سن دانشجویان رابطهای وجود ندارد.
جدول شماره 5-3: ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنیداری بین متغیرهای سن و گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
سن |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
014/0 |
سطح معنیداری |
842/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات جدول (5-4) ملاحظه میشود که طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مقدار 52/0 F= با سطح معنیداری 32/0sig= محاسبه شده است که به دلیل بزرگتر بودن سطح معنی داری از 05/0 نشانگر این است بین وضعیت اشتغال دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیدار وجود ندارد.
جدول شماره 5-4: مقایسه میانگین وضعیت اشتغال دانشجویان و گرایش دانشجویان به
برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
متغیرها |
وضعیت اشتغال |
تعداد |
میانگین |
انحراف استاندارد |
اشتباه معیار |
مجموع مجذورات |
میانگین مجذورات |
F |
df |
سطح معنیداری |
|
گرایش |
شاغل |
69 |
52/9 |
31/3 |
3985/0 |
بین گروهی درون گروهی |
049/11 17/2119 |
525/5 70/10 |
516/0 |
2 198 |
598/0 |
بیکار جویای کار |
84 |
02/10 |
42/3 |
3733/0 |
|||||||
غیرشاغل |
48 |
10 |
92/2 |
4221/0 |
برای آزمون رابطه بین وضعیت اقتصادی وگرایش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. بر اساس اطلاعات جدول شماره (5-5) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون از آن جایی که سطح معنیدار محاسبه شده 448/0=p بزرگتر از آلفای 5.% است پس نتیجه گرفته میشود که بینوضعیت اقتصادی دانشجویان با گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذریایجانرابطه معنیدار وجود ندارد.
جدول شماره 5-5: ضریب همبستگی پیرسون و سطح
معنیداری بین متغیرهای وضعیت اقتصادی خانوار دانشجویان
با گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذریایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
وضعیت اقتصادی خانوار دانشجویان |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
054/0 |
سطح معنیداری |
448/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-6) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین میزان دینداری و گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معکوس معنیدار وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 35/0- r = با سطح معنیداری 000/0sig= محاسبه شده است. این ضریب بیانگر این است که با افزایش میزان دینداری در میان دانشجویان، از میزان گرایش آنان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان کاسته میشود.
جدول شماره 5-6: ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنیداری بین متغیرهای میزان دینداری و گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
میزان دینداری |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
35/0- |
سطح معنیداری |
000/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-7) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین رضایت از خدمات شهری دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معکوس معنیدار وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 22/0- r=با سطح معنیداری 100/0sig= محاسبه شده است. این ضریب بیانگر این است که با افزایش خدمات شهری در میان دانشجویان، از میزان گرایش آنان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان کاسته میشود.
جدول شماره 5-7: ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنیداری
بین متغیرهای رضایت از خدمات شهری دانشجویان و گرایش
دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
رضایت از خدمات شهری |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
22/0- |
سطح معنیداری |
001/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-8) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین اعتماد دانشجویان به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معنیدار معکوسی وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 73/ -0r= با سطح معنیداری 000/0sig= محاسبه شده است.
جدول شماره 5-8: ضریب همبستگی پیرسون وسطح معنیداری بین متغیرهای اعتماد دانشجویان به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی و گرایش دانشجویان
به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
اعتماد دانشجویان به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
73/0- |
سطح معنیداری |
000/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-9) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین رضایت دانشجویان از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معنیدار وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 79/0r= با سطح معنیداری 000/0 sig=محاسبه شده است. این ضریب بیانگر این است که با رضایت دانشجویان از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و میزان گرایش آنان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول شماره 5-9: ضریب همبستگی پیرسون وسطح معنیداری بین متغیرهای رضایت دانشجویان از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان وگرایش دانشجویان
به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
رضایت دانشجویان از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
79/0 |
سطح معنیداری |
000/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-10) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بینهویتپذیری اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معکوس معنیدار وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 41/0- r= با سطح معنیداری 000/0sig= محاسبه شده است. این ضریب بیانگر این است که با افزایش هویتپذیری اجتماعی دانشجویاناز میزان گرایش آنان به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان کاسته میشود.
جدول شماره 5-10: ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنیداری بین
متغیرهای هویتپذیری اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان
به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
هویت اجتماعی |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
41/0- |
سطح معنیداری |
000/0 |
||
تعداد |
201 |
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-11) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیدار وجود دارد. به طوری که ضریب همبستگی برابر با 46/0 -r= با سطح معنیداری 000/0sig= محاسبه شده است. این ضریب بیانگر این است که با سرمایه اجتماعی دانشجویان و میزان گرایش آنان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیداری معکوسی وجود دارد.
جدول شماره 5-11: ضریب همبستگی پیرسون وسطح معنیداری بین متغیرهای میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
ردیف |
متغیر مستقل متغیروابسته |
سرمایه اجتماعی |
|
1 |
گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
ضریب همبستگی پیرسون |
46/0 - |
سطح معنیداری |
000/0 |
||
تعداد |
201 |
دراین مدل متغیرهای مستقل پژوهشی اعم ازجنس، سن، وضعیت اقتصادی خانوار، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، میزان دینداری، میزان سرمایه اجتماعی دانشجو، رضایت از خدمات شهری، رضایت از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی، هویتپذیری اجتماعی دانشجو وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان وارد معادله شدهاند و از روش Enter استفاده شده است.
بر اساس داده های جدول (5-12) ضریب همبستگی چندگانه برابر با 85/0R= میباشد که مجذور آن یعنی ضریب تبیین برابر با 39/0=R2 است. ضریب تبیین خالص برای مدل مذکور 71/0 است که نشان میدهد 71 درصد از تغییرات متغیر وابسته (گرایش دانشجویان) ناشی از متغیرهای مستقلی است که وارد مدل نهایی تحلیل شدهاند و 29 درصد تغییرات متغیر وابسته ناشی از عوامل دیگری است که در این تحقیق مدنظر قرار نگرفته است.
جدول شماره 5-12: ضریب همبستگی چندگانه برای تبیین میزان گرایش دانشجویان
دانشگاه آزاد بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
|
ضریب همبستگی چندگانه |
ضریب تبیین |
ضریب تبیین خالص |
اشتباه معیار برآورد |
متغیرهای مستقل |
852/0 |
726/0 |
710/0 |
758/1 |
جدول شماره 5-13: ضرایب متغیرهای مستقل باقی
مانده در شکل رگرسیونی به روش اینتر
ترتیب ورود متغیرهای مستقل در شکل |
ضرایب خام
|
ضرایب استاندارد شده |
T |
Sig |
|
B |
Std.Error |
||||
مقدار ثابت |
076/3 |
908/1 |
|
613/1 |
109/0 |
سن |
019/- |
029/0 |
033/0- |
671/0- |
503/0 |
جنس |
466/0- |
283/0 |
066/0 |
643/1- |
102/0 |
وضعیت تأهل |
138/0- |
292/0 |
021/0- |
472/0- |
637/0 |
وضعیت اشتغال |
115/0- |
187/0 |
027/0- |
612/0- |
541/0 |
وضعیت اقتصادی |
018/0 |
120/0 |
006/0 |
149/0 |
881/0 |
میزان دینداری |
027/0- |
018/0 |
064/0 |
485/1- |
139/0 |
میزان سرمایه اجتماعی |
051/0 |
014/0 |
164/0 |
778/3 |
000/0 |
میزان هویتپذیری اجتماعی |
008/0 |
009/0 |
040/0 |
864/0 |
389/0 |
میزان رضایت از خدمات شهری |
031/0- |
014/0 |
089/0- |
238/2- |
026/0 |
اعتماد به برنامه تلویزیونی شبکههای داخلی |
223/0 |
043/0 |
289/0 |
145/5 |
000/0 |
رضایت از برنامه تلویزیونی جمهوری آذربایجان |
496/0 |
055/0 |
509/0 |
058/9 |
000/0 |
در مجموع طبق اطلاعات جدول شماره (5-13) و با توجه به ضرایب بتاهای استاندارد نشده ملاحظه میشود که با مقدار ثابت آلفا (α) برابر 076/3، سن با بتای 019/0- =β، جنس با بتای 466/0- =β، وضعیت تاهل با بتای 138/0- =β، وضعیت اشتغال با بتای 115/0- =β، وضعیت اقتصادی با بتای 018/0=β، میزان دینداری با بتای 027/0- =β، میزان سرمایه اجتماعی با بتای 051/0، هویت اجتماعی با بتای 008/0، میزان رضایت از خدمات شهری با بتای 031/0-، اعتماد به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی با بتای 223/0، رضایت از برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان با بتای 496/0 در تبیین گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان سهم معنیداری دارند.
6-نتیجهگیری
به طور خلاصه نتایج تحقیقات به وضوح میرساند که امروزه نقش رسانه گروهی مخصوصاً تلویزیون به شکل فراگیری گسترش پیدا کرده و درکنارآن امکانات زیادی درحال گسترش میباشد. به نظر میرسد سبک زندگی در جامعه جدید در حال تغییر است. این تغییر، هم از جهت ورود وگسترش رسانههای مختلف حالت شتابی دو چندانی گرفته است و هم از جهت پیامدهای که استفادهکننده از رسانه گروهی میتواند داشته باشد تعیینکننده است.
یکی از ضعفهای عمده رسانه ملی (صدا و سیما) ایجاد شبکههای عمده رسانه محلی یا شبکه استانی است. مخاطبان شبکههای استانی معتقدند برنامههای پخش شده در شبکههای استانی یا برنامههای تکراری تولید شده در شبکههای سراسری هستند که در این صورت هیچ محتوای محلی را در بر نمیگیرند یا تولیدات شبکه استانی با یک رویکرد غیربومی هستند وکمتر پیش میآید که برنامه جذاب محلی در این شبکهها پخش شود.کیفیت ضعیف محتواهای تولید شده غالباً با کم اهمیت دادن به زبان و فرهنگ محلی از سوی مخاطبان محلی عنوان شد. شبکههای استانی بیشتر ازآن که در راستای بومیسازی عمل کند به یکسانسازی میپردازد. ساختار فربه و دولتی صدا و سیما مجالی برای تنفس رسانههای بومی را نمیدهد. به طور کلی به قول مهدی محسنیان ما در ایران تعدد رسانه داریم و نه تکثر رسانه.
با وجود این در ذیل راهکارها و پیشنهادهایی به عنوان راه حل و به منظور جلوگیری از نفوذ برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان در میان دانشجویان آورده میشود. در ارائه پیشنهادهای ذیل به غیر از مطالب و محتوی پرسشنامهای، از نظرات شفاهی وکتبی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیلهسوار نیز استفاده شده است.
1- متنوع وجذاب شدن برنامهها
2- پخش فیلمهای محلی
3- توجه به مشکلات اهالی بومی
4- تمرکز برجنبههای فرهنگی بومی
5- توجه به مسایل روز شهروندان استانی
6- افزایش توان کیفیت برنامههای تلویزیونی استانی
7- توسعه و تقویت انجمنهای ورزشی، تفریحی
8- برنامهریزی برای تقویت میزان تواناییها و مهارتهای تخصصی رسانه جمعی
9- اطلاع رسانی مناسب از اهداف و برنامهریزیهای کشورهای مقابل از پخش برنامههای شان به دانشجویان.
منابع
باستانی، س. (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در 10محله تهران. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دوم ، شماره 2.
تونکیس، ف. (1387)، اعتماد و سرمایه اجتماعی. ترجمه: م، ت، دلفروز.
انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
جنکیز، ر. (1381)، هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. شیرازه.
جواهری، ف و بالاخانی، ق. (1385)، رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تاثیر
رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان
تهرانی). مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی،
مشهد، بهار و تابستان.
دادگران، س، م. (1387)، مبانی ارتباطات جمعی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ یازدهم.
سپهری، م، ب. (1386)، عوامل مؤثر برگرایش مردم اردبیل در استفاده
ازشبکههای ماهوارهای در ترکیه و آذربایجان. پایاننامه تحصیلی
کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
محسنی، م. (1380)، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشردیدار.
مهدیزاده، ش. (1384)، تلویزیون و مخاطب و نگرش نو. مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4.
باستانی، س. (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در 10محله تهران. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دوم ، شماره 2.
تونکیس، ف. (1387)، اعتماد و سرمایه اجتماعی. ترجمه: م، ت، دلفروز.
انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
جنکیز، ر. (1381)، هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. شیرازه.
جواهری، ف و بالاخانی، ق. (1385)، رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تاثیر
رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان
تهرانی). مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی،
مشهد، بهار و تابستان.
دادگران، س، م. (1387)، مبانی ارتباطات جمعی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ یازدهم.
سپهری، م، ب. (1386)، عوامل مؤثر برگرایش مردم اردبیل در استفاده
ازشبکههای ماهوارهای در ترکیه و آذربایجان. پایاننامه تحصیلی
کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
محسنی، م. (1380)، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشردیدار.
مهدیزاده، ش. (1384)، تلویزیون و مخاطب و نگرش نو. مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4.