تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,545,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,617,143 |
بررسی ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان دکتر هوشنگ تقیزاده1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 4، شماره 10، اردیبهشت 1390، صفحه 113-124 اصل مقاله (478.52 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هوشنگ تقیزاده1؛ نازل اسدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشیار گروه مدیریت صنعتی؛ تبریز- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز- تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از این مقاله دستیابی بر ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی استکه تعداد آنها 380 نفرمیباشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری دادهها مربوط به ویژگیهای فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی از نوع پرسشنامه استاندارد است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی تحت عنوان ویژگیهای فردی و اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). از بین متغیرهای موردبررسی متغیرمیزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درکار با خشنودی شغلی ارتباط بیشتری دارد. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ضریب و شدت ارتباط بین ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی پیشنهادهایی ارائه شده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خشنودی شغلی؛ ویژگیهای فردی و اجتماعی؛ کارکنان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان دکتر هوشنگ تقیزاده1 نازل اسدی2 تاریخ دریافت مقاله:24/3/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:31/11/1392 چکیده هدف از این مقاله دستیابی بر ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی استکه تعداد آنها 380 نفرمیباشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری دادهها مربوط به ویژگیهای فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی از نوع پرسشنامه استاندارد است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی تحت عنوان ویژگیهای فردی و اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). از بین متغیرهای موردبررسی متغیرمیزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درکار با خشنودی شغلی ارتباط بیشتری دارد. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ضریب و شدت ارتباط بین ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی پیشنهادهایی ارائه شده است. واژگان کلیدی: خشنودی شغلی، ویژگیهای فردی و اجتماعی، کارکنان.
مقدمه امروزه، کارکنان با توجه به توان جمعی، فیزیکی و فکری خود در مجموع نیروی کار قابلی را به وجود میآورند. این نیروی کاربدون عرضه تولید یا خدمت فاقد ارزش کارکردی است و زمانی ارزش واقعی پیدا میکندکه درتولید محصول یا خدمت اثربخش باشد(پرهیزکار، 1382). در مطالعات سازمانی مشخص شده است که توجه به رضایت شغلی، عدالت سازمانی و رفتار مدنی با عواملی همچون تمایل به غیبت، ترک خدمت، استعفاء، اخراج، درگیریها، فشارهای عصبی و بیماریهای جسمی و روحی کارکنان رابطه دارد منظور از ویژگیهایفردی مجموعه صفاتی استکه شخصیت فرد را شکل میدهد. شخصیت عبارت از مجموعۀ صفات جسمانی، عقلانی، هیجانی و ارادی فرد وتعامل با این عوامل است که به وسیلۀ ظاهر، رفتار، عادات و روابط با دیگران آشکار میشود(سیاسی، 1374، به نقل از محمود ساعتچی). اگر شخصیت فرد یا الگوهای معمولی پاسخهای وی در برابر موقعیتها را بشناسیم میتوانیم رفتار او را درموقعیتهای جدید پیشبینیکنیم(آزاد، 1372). ویژگیهای فردی و اجتماعی کارکنان دراین تحقیق عبارت ازسن، نوع استخدامی، میزان تحصیلات، سابقه خدمت، میزان دریافتی، تعداد فرزندان، تمایل به غیبت، احساس تبعیض در سرکار، درگیری و استرس کار میباشندکه اهم آنها ذیلاً تشریح میگردد. نوع استخدامی نوع ارتباطی است که کارکنان با سازمان به یکی از شکلهای قراردادی، رسمی آزمایشی، رسمی قطعی و ... دارند. سابقۀ خدمت، مدت زمانی استکه فرد با سازمان رابطۀ استخدامی داشته و براساس مقررات مربوط وظایف محوله را به انجام میرساند. هرچه سابقۀ شغلی فرد بیشتر باشد قدرت جابجایی و تحرک شغلی او کمتر خواهد شد و تخصص و مهارت وی نیز به سازمان خود اختصاص خواهد یافت. استرس هر نوع محرک یاتغییر درمحیط داخلی استکه ممکن است باعث اختلال درتعادل حیاتی گردد و درشرایط خاص بیماریزاباشد(سلطانی وهمکاران، 1387). سیاستهاینسنجیده وخط مشیهای ناعادلانهموجب تبعیضات ناروا در محیط کار میشوند و از عواملی هستند که موجب استرس، فقدان انگیزه، پایین آمدن روحیه و دلسردی در کارکنان میشود. طبق تئوری برابری[2] کارکنان دریافتی مادی و غیر مادی خود را با وظایف منظور ازخشنودی شغلی نگرشی است که چگونگی احساس مردم را نسبت به مشاغلشان بطور کلی و یا نسبت به حیطههای مختلف آن نشان میدهد(اسپکتور[3] ،2000). خشنودی شغلی پنج حیطه دارد که عبارتنداز: خشنودی از کار، خشنودی ازسرپرستی، خشنودی از همکاران، خشنودی از حقوق و خشنودی از ترفیعات. ازجمع این حیطهها خشنودی شغلیکلی حاصل میشود. خشنودی شغلی موضوعی است که هم مورد علاقه گسترده کارکنانی است که در سازمانها کار میکنند و هم محققان و پژوهشگرانی که آن را مورد مطالعه قرار میدهند(شکرکن و همکاران،1380). مطالعات متعددی در مورد ویژگیهای فردی، اجتماعی و خشنودی شغلی وجود دارد که مراجعه کوتاه به مجلات علمی روانشناسی صنعتی و سازمانی این ادعا را تائید میکند. خشنودی شغلی متغیری است که بیشترین مطالعات رفتارسازمانی را در پژوهشهای نظری و عملی، از طراحی شغل گرفته تا سرپرستی به خود اختصاص داده است و به عنوان متغیر اصلی در این مطالعات محسوب میشود(اسپکتور، 1997). نتیجه تحقیقات گوناگون در زمینۀ ویژگیهای شخصیتی و موفقیت شغلی نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی باعملکرد شغلی همبستگی دارد و درشرایطی این همبستگی قوی استکه یکعامل شخصیتی باشرح شغل فرد مرتبط باشد(تت[4] و دیگران به نقل از ساعتچی، 1384). اینگرید نیلسن[5] و راسل اسمیت[6] (2008) در تحقیقات خود نشان دادند که رضایت شغلی کارکنان با ویژگیهای سن، تحصیلات، نوع شغل و درآمد ارتباط معنیداری دارد. در پژوهش دیگریکه درخصوص ویژگیهای پرسنل و با استفاده ازنمونهگیری تصادفی ساده 1430 نفری ازپرستاران دریکی ازبیمارستانها توسط بریگید امگیلسپی[7] و همکارانش (2009) انجام گرفت نشان داده شدکه ویژگیهای شخصی پرستاران اتاق عمل مثل تجربه، تحصیلات و سن بر عملکرد آنان تاثیرگذار است. لاک[8] (1976) مطرح کرده است که تا سال 1972 در حدود 3350 مقاله مربوط به خشنودی شغلی چاپ شده است. افزون بر آن، هر سال بیش از 300 پژوهش در مورد این موضوع انجام میگیرد(اسپکتور، 1997). این ارقام واعداد نشان میدهندکه هیچ موضوعی در روانشناسی صنعتی و سازمانی به اندازه خشنودی شغلی از سابقة پژوهش برخوردار نیست. خشنودی شغلی پیامدهای رفتاری و سازمانی زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به رفتار غیبت[9] (فارل[10] و استام[11]، 1988)، ترک شغل[12] (کرامپتون[13] و واگنر[14]، 1994)، فرسودگی شغلی[15] (لی و آشفورت، 1996)، سلامت جسمانی و روانشناختی (ادریسکول[16] و بیهر[17]، 1994)، رفتارپرخاشگرانه و دزدی درحل کار (چن[18] و اسپکتور، 1992) و خشنودی زندگی (هاگیک[19] و لئونارد[20]، 1991) اشاره کرد. در تحقیقی که توسط مختار ویسی و همکارانش در سال 1379 انجام گرفت نشان داده شدکه بین استرس شغلی و سلامت روان کارکنان رابطه وجود دارد که این رابطه باضریب همبستگی 28/0-=r منفی و معنیدار بود. همچنین آنها نشان دادندکه بین میزان استرس شغلی با خشنودی شغلی کارکنان رابطه وجود دارد و ضریب همبستگی برابر 36/0-=r میباشد. میزان همبستگی بین خشنودی شغلی باعملکرد شغلی در تحقیقات پتی[21] و مک گی[22] (1984)، 23/0 و در نتیجۀ مطالعات یافالدانو[23] وموچینسکی[24] (1985)، 17/0 به دست آمد. وروم[25] (1970) یک ارتباط مفهومی قوی بینادراک برابری وخشنودی شغلی بدست آورد. «پروتر واستیرس[26] (1973) مشاهده کردندخشنودی شغلی تصمیم فرد را در باقی ماندن یا ترک سازمان تعیین میکند. اسکول، کوپر و مکنا[27](1987) در تحقیقی به همبستگی بین عدالت تحصیلی[28] وعدالت سنی[29] باخشنودی شغلی پی بردند»(به نقل ازنعامی ودیگری، 1383). پژوهشهای چندی نیز تأثیر مفید حمایتهای اجتماعی را در کاهش ابتلا به بیماری به هنگام رویارویی باعامل استرسزا نشان دادهاند(محمدزاده ودیگری، 1376). لینگهسیو چن[30] (2008) در تحقیقی به ارتباط مثبت ومعنیدار ویژگیهای شغلی بارضایت شغلی پیبرد، وی ضریبهمبستگی 616/0 را بین این دومتغیر بدست آورد و نشان دادکه سه بعد مهارت، بازخور و میزان اختیار پرسنل (ابعاد ویژگیهای شغلی) بیشترین تاثیر را در افزایش رضایت شغلی کارکنان دارد. با توجه به سوابق مذکور و ارتباط انکارناپذیر ویژگیهایفردی، اجتماعی وشغلی کارکنان باخشنودی شغلی، این پژوهش درراستای شناسایی و خنثیسازی اثرات منفی عوامل مذکور برخشنودی شغلی کارکنان انجام میگیرد. با توجه به موارد فوق مشخص میشود که بررسی رابطه بین ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان ضرورتی اجتنابناپذیر است. بر همین اساس، فرضیههای زیر تدوین شده است:
روش تحقیق این تحقیق بر اساس هدف، از نوع کاربردیو بر اساس ماهیت و روش انجام کار از نوع تحقیقات همبستگی است. در این تحقیق ویژگی های فردی- اجتماعی به عنوان متغیرهای پیشبین (مستقل) و خشنودی شغلی بعنوان متغیرملاک (وابسته) در نظر گرفته شده است. برای تکمیل ادبیات نظری و مرور سوابق تحقیقات، از روش کتابخانهای وبه منظور جمعآوری دادهها از روش میدانی بهره گرفته شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه کارکنان اداری و اعضای هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1388-1387 میباشد (380=N). نمونه آماری این تحقیق با استفاده از جدول کرجسی ومورگان (1970) شامل 202 نفر[31] از کارکنان زن و مرد دانشگاه میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده گزینش شدهاند. تعداد 12 نفر از نمونه انتخاب شده پس از توزیع پرسشنامه به دلایل مختلف ازتکمیل و ارائه آن خوداری نمودند. نهایتاً دادههای بدست آمده از 190 نفر جهت بررسی متغیرها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. جامعه آماری تحقیق و نمونه آن به تفکیک نوع شغل و جنسیت در جدول (1) مشخص شده است:
برای گردآوری دادههای مربوط به ویژگیهای فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی ازنوع پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. پرسشنامه محققساخته شامل 18 سؤال استکه ویژگیهای فردی، شغلی واجتماعی فرد را مورد سنجش قرارمیدهد. ازجمله این ویژگیهاشاملسن، جنسیت، وضعیتتأهل، میزاندریافتی، سابقهخدمت، نوع شغل واستخدامی، تحصیلات و ... میباشد که روایی آن با استفاده از روایی محتوای مشخص شده است. از پرسشنامه معتبر خشنودی شغلی مینهسوتا نیز برای بررسی میزان خشنودی شغلی استفاده شده است. این پرسشنامه 20 ماده داردکه ضریب پایایی این پرسشنامه به روش تنصیف و آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0 و 89/0 محاسبه شده و ضریب اعتبار آن 63/0 به دست آمده استکه درسطح 01/0 آماری معنیدار بود(نعامی و دیگری، 1383). همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
یافتههای تحقیق یافتههای پژوهش در دو بخش یافتههای توصیفی و یافتههای مربوط به نتایج حاصل از آزمون فرضیهها به شرح ذیل ارائه میگردد.
یافتههای توصیفی
جدول (2) نشان میدهدکه ازمجموع افراد شرکتکننده درمطالعه حاضر 114 نفر (60%) کارمند و 76 نفر (40%) عضو هیأت علمی دانشگاه میباشند. همچنین این جدول نشان میدهد که بیشترین تعداد شرکت کننده مربوط به جنس مذکر و در گروه کارمندان است و کمترین تعداد شرکت کننده مربوط به جنس مؤنث و در گروه اعضای هیأت علمی است.
جدول (3) نشان میدهدکه بیشترکارمندان با تعداد 60 نفر (6/52 درصد) دارای مدرکتحصیلی لیسانس هستند و هیچکدام از آنان دارای مدرک تحصیلی دکترا نمیباشند. همچنین بیشتراعضای هیأت علمی دارای مدرکتحصیلی دکتری با تعداد 43 نفر (6/56 درصد) هستند و هیچکدام از آنان در مقاطع تحصیلی پایینتر از فوق لیسانس نیستند.
جدول (4) نشان میدهد که اکثر افراد شرکت کننده متأهل هستند و این تعداد در کارمندان با 113 نفر (1/99 درصد) بیشترین است.
همانطورکه درجدول(5) مشاهده میشود دربین کارمندان میانگین سن، سابقهخدمت ومیزان دریافتی به ترتیب 26/36، 73/10 و 06E+21/4 است و دربین اعضای هیأت علمی نیز به ترتیب 75/39، 22/8 و 06E+27/12 میباشد. همچنین میانگین کل سن، سابقه خدمت و میزان دریافتی در بین شرکتکنندگان به ترتیب 65/37، 73/9 و06E+43/7 است.
جدول (6) نشان میدهدکه بیشتر کارمندان ازنظر نوع استخدامی پیمانی و رسمی قطعی هستند وبیشتر اعضای هیأت علمی نیز رسمی قطعی هستند و هیچکدام از آنان به صورت استخدام شرکتی نیستند.
جدول (7) میانگین و انحراف معیار خشنودی شغلی را نشان میدهد. همانطور که در جدول مشاهده میشود میانگین و انحراف معیار نمرات خشنودی شغلی درکارکنان اداری به ترتیب 16/64 و 45/15 بوده و این مقدار در اعضای هیأت علمی 11/71 و 62/8 میباشد. میانگین کل و انحراف معیارخشنودی شغلی نیز به ترتیب 94/66 و 56/13 میباشد.
جدول شماره (8) میانگین و انحراف معیار خشنودی شغلی را نشان میدهد. همانطور که در جدول مشاهده میشود میانگین و انحراف معیارنمرات خشنودیشغلی به ترتیب درکارکنان مرد 59/65 و 47/13 و این مقدار در کارکنان زن 16/74 و 86/11 میباشد. میانگین و انحراف معیار کلی خشنودی شغلی به ترتیب 94/66 و56/13 میباشد.
یافتههای مربوط به نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق باتوجه به اینکه مقیاس دادهها کمی وحجم نمونه بیشتر از 30 است، بنابراین طبق قضیه حدمرکزی میتوان توزیع دادهها را نرمال فرض نمود. درنتیجه دراین پژوهش جهت آزمون فرضیهها از آزمون آماری t بهرهگیری شده است. نتایج در جداول (9)، (10) و (11) نشان داده شده است.
جدول شمارة (9) نشان میدهدکه بین دوگروه کارکنان مذکر و مؤنث از نظر میانگین خشنودی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). همانطوریکه ملاحظه میشود میانگین خشنودی شغلی درگروه کارکنان زن بالاتر از کارکنان مرد است. بنابراین فرضیه اول تأیید می گردد.
فرضیۀ دوم بیانگر آن استکه بین دو گروه از کارمندان اداری و اعضای هیأت علمی از نظر میانگین خشنودی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). جدول شمارة (10) نشان میدهد که میانگین خشنودی شغلی دراعضای هیأت علمی بالاتر است؛ بر این اساس فرضیه دوم نیز مورد تایید قرار میگیرد.
جدول (11) نشانمیدهد ازنظر خشنودی شغلی بین دوگروه ازکارکنان متأهل ومجرد تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<)؛ یعنی میانگین خشنودی شغلی در کارکنان مجرد بالاتر است؛ لذا فرضیه سوم نیز تایید میشود. در جدول (12) نیز رابطه بین ویژگیهای فردی و اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده است.
همانطورکه درجدول (12) مشاهده میشود همه متغیرهای ویژگیهای فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری دارند (001/0P<). این ارتباط بین میزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درسرکار با خشنودی شغلی بیشتر ازسایر متغیرها است و به صورت منفی و معنادار است.متغیرهای میزان دریافتی ماهیانه ومیزان تحصیلات رابطه مثبت معنیداری باخشنودی شغلی دارند. سایر متغیرهای مذکور در جدول رابطه منفی معنیداری باخشنودی شغلی دارند، یعنی با افزایش آنها خشنودی شغلی کاهش خواهد یافت. در نتیجه فرضیه چهارم نیز تایید میگردد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای تحقیق نشانگر آن است که بین دو گروه کارکنان مذکر و مؤنث از نظر میانگین خشنودی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). بین دو گروه از کارمندان اداری و اعضای هیأت علمی نیز از نظر میانگین خشنودی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). همچنین از نظر خشنودی شغلی بین دو گروه ازکارکنان متأهل و مجرد تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). بنابراین برای هرگونه تصمیمگیری و برنامهریزی در حوزه مدیریت منابع انسانی، هریک ازگروه کارکنان مورد بحث باید به طور جداگانه و بر اساس ویژگیهای همان گروه مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که عوامل تاثیرگذار بر خشنودی شغلی و میزان آنها در بین گروههای فوق متفاوت خواهد بود. پر واضح است خشنودی شغلی زمانی حاصل خواهدشدکه فرایند تخصیص درپستهای سازمانی و احالۀ شغل براساس تفاوتهای آنان از نظر جنسیتی، تاهل و ردۀ کارمندی (هیات علمی یا کادر اداری) انجام گیرد. نتیجۀ دیگر پژوهش حاضراین استکه ویژگیهای فردی واجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری دارند (001/0P<). هرچه استرس کارکنان بیشتر باشد خشنودی شغلی آنان کاهش خواهدیافت و همبستگی میان آنها 29/0- میباشد. سن و تحصیلات و ... نیز ارتباط معنیداری با خشنودی شغلی دارند. همچنین مشاهده شدکه کارکنان دارای سابقه خدمت بیشتر، در مقایسه با کارکنان با سنوات خدمت کمتر، ازخشنودی شغلی پایینی برخوردارندکه این امرمنجر به کارآییکمتر آنان خواهد شد. سازمانها برای افزایش خشنودی شغلی در چنین کارکنانی باید میزان حقوق دریافتی آنان را افزایش دهند یا باید با ارائه تسهیلات ویژه و یا ایجاد انگیزه به طرق مختلف، زمینۀ افزایش رضایت شغلی را فراهم سازند. بطور کلی این یافتهها با نتایج تحقیقات (عطار، 1374)، (راس[32] و آلتمایر[33]، 1377، به نقل از غلامرضا خواجهپور)، (اشنیک[34]، 1991)، (پودساکف[35] و همکاران، 1990)، (اینگرید نیلسن و راسل اسمیت، 2008)، (بریگید ام گیلسپی، 2009)، (لینگ هسیو چن، 2008) و سایر تحقیقات مذکور در مقدمه همخوانی دارد. توجه به ویژگیهای فردی و اجتماعی درمرحله استخدام و تخصیص بهینۀ مشاغل از حیث تناسب شغل با شاغل، نکتۀ مهمی است که سازمانها باید مد نظر داشته باشند. رضایت شغلی امری درونی و فردی است که مدیران باید شرایط سازمانی را طوری فراهم نمایند تا کارکنانشان ازکار کردن درسازمان راضی و خشنود باشند. سازمانها باید بااتخاذ تدابیری درحوزۀ مدیریت منابعانسانی، ساختارسازمانی، اهداف ونظام پاداشدهی را در جهت افزایش رضایت شغلی و توانمندسازی کارکنان تعریف نمایند و با فراهم کردن منابع خودکارآمدی مانند الگوسازی، تشویقها، حمایتهای کلامی و اجتماعی و برانگیختن حالات عاطفی شرایط لازم برای افزایش توانمندی کارکنان را فراهم نمایند(عبدالهی و دیگری، 1385). بسیاری از افراد تمایل دارند شغلی را که با شخصیت آنان همخوانی دارد انتخاب کنند(هولند[36]، 1973 به نقل از ساعتچی، 1384). مدیران سازمانها میتوانند با درک تفاوتهای موجود بین کارکنان و شخصیت آنها در انتخاب، آموزش، ارزیابی عملکرد و به کارگیری آنان موفقتر عمل نمایند(ساعتچی، 1384). رابینز (1993) مطرح کرده است افراد دوست دارندکه سیستم پرداخت وارتقاء بدون ابهام و مطابق با انتظاراتشان باشد. علاوه بر آن، تنها میزان حقوق نیست که رضایت شغلی را به بار میآورد بلکه خشنودی شغلی در گرو نوع پنداشت یا درکی است که فرد از رعایت انصاف و عدالت در سازمان دارد. بنابراین اگر سیاست حقوق و مزایا و ارتقای اعضای سازمان بر پایه عدل وانصاف گذاشته شده باشد و فرایند تخصیص مشاغل و انتصابات بر اساس اصول علمی انجام گیرد میزان استرس، درگیری، بهانهجویی و حتی تمایل به غیبت در میان کارکنان کاهش و احتمالاً رضایت شغلی کارکنان افزایش خواهد یافت.
منابع آزاد، ح. (1372). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت. پرهیزکار، ک. (1382). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: انتشارات آگاه. رابینز، ا، پ. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارسائیان و دیگری. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه. چاپ اول. راس، ر؛ و دیگری. (1377). استرس شغلی. ترجمه: غلامرضا خواجه پور. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. ساعتچی، م. (1384). روانشناسی کار. تهران: موسسۀ نشر ویرایش. چاپ هفتم. سلطانی، م؛ و دیگران. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. شکرکن، ح؛ و دیگران. (1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال هشتم، شمارههای 3 و 4، ص 22-1. عبدالهی، ب؛ و دیگری. (1385). توانمندسازی کارکنان. تهران: انتشارات نشر ویرایش. عطار، ح. (1374). بررسی ارتباط بین استرس شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران. محمدزاده، ع؛ و دیگری. (1376). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: انتشارات سحاب. نعامی، ع؛ و دیگری. (1383). بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال یازدهم، شماره های 1 و 2، ص 70-57. ویسی، م؛ و دیگران. (1379). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان. مجله اندیشه و رفتار. سال ششم، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان 1379. Chen, L. H. (2008). Job satisfaction among information system (IS) personnel. International Journal of computers in human behavior. 24, 105-118. Chen, P.Y. & Spector, P. E. (1992). Relationship of work stressors with aggression, withdrawal, Theft and substance use. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 65, 17-184. Crampton, S. M., & Wagner, J. A. III. (1994). Precept-percept inflation in micro organizational citizenship behavior. Journal of Management. 16, 705-121. Farrell, D., & Stamm. C. L. (1988). Meta-analysis of the correlated of employee absence. Human Relation, 41, 211-227. Gillespie, B. M., Chaboyer, W. & Wallis, M. (2009). The influence of personal characteristics on the resilience of operating room nurses: A predictor study. International Journal of nursing studies. 46, 968-976. Hugick, L., & Leonard, J. (1991). Job dissatisfaction grows: the Gallup poll News service. 5b, 1-11. Iaffaldano, M. T., & Muchinsky, P. M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, Vol, 97,252-273. Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Lee, R. T., & Ashrorth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology. 81, 123-133. Lock, E. A. (1976). The nature and causes of Job satisfaction. In M.D. Dunnete (ED), Handook of Industrial and Organizational Psychology (PP, 1297-1349). Chicago: Rand MCNally, pp 1297-1349. Nielsen, I., & Smyth, R. (2008). Job satisfaction and response to incentives among China’s urban workforce. International Journal of Socio-Economics. 37, 1921-1936. O' Driscoll, M. P., & Beehr, T. A. (1994). Supervisor behavior, role stress and uncertainty as predictors of personal outcomes for subordinates. Journal of Organizational Behavior. 15, 141-155. Petty, M. M., & Mcgee, G. W. (1984). A meta-analysis of the relationships between Individual job satisfaction and individual performance. Academy of management Review, 9, 712-721. Podsakoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behavior and their effects on trust, satisfaction, and organizational citizenship behavior. The Leadership Quarterly. 1, 107-142. Schnake, M. (1991). Organizational citizenship: A review, personal model, and research agenda. Human Relations. 44, 735-759. Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction. Sage publications. Thousand oaks London New Delhi. Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology. John Wiley & sons, Inc. Vroom, V. (1970). Work and Motivation. New York Wiley & Sons. 1. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشیار گروه مدیریت صنعتی؛ تبریز- ایران. E-mail: taghizadeh@iaut.ac.ir & E-mail: taghizadeh46@yahoo.com 2. دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز- تبریز. E-mail: savalan1352@yahoo.com
[1]. Robbins [2]. Equity Theory [3]. Spector [4]. R.P. Tett [5]. Nielsen [6]. Smyth [7]. Gillespie [8]. Lock [9]. Absenteeism [10]. Farrell [11]. Stamm [12]. Turnover [13]. Crampton [14]. Wagner [15]. Burnout [16]. O'Driscol [17]. Beeher [18]. Chen [19]. Hugick [20]. Leonard [21]. petty [22]. Mc gee [23]. Iaffaldano [24]. Muchinsky [25]. Vroom [26]. Proter & Steers [27]. School, Cooper & Mckenna [28]. Education equity [29]. Age equity [30]. Chen .[31] بر اساس جدول کرجسی ومورگان، اگر حجم جامعه آماری 380 نفرباشد 192 نفر بایستی به عنوان نمونه آماری انتخاب شود. در این تحقیق جهت اطمینان از برگشت پرسشنامه به تعداد مورد نیاز، 202 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. [32]. Ross [33]. Altmaier [34]. Schnake [35]. Podsakoff [36]. John Holland | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آزاد، ح. (1372). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت. پرهیزکار، ک. (1382). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: انتشارات آگاه. رابینز، ا، پ. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارسائیان و دیگری. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه. چاپ اول. راس، ر؛ و دیگری. (1377). استرس شغلی. ترجمه: غلامرضا خواجه پور. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. ساعتچی، م. (1384). روانشناسی کار. تهران: موسسۀ نشر ویرایش. چاپ هفتم. سلطانی، م؛ و دیگران. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. شکرکن، ح؛ و دیگران. (1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال هشتم، شمارههای 3 و 4، ص 22-1. عبدالهی، ب؛ و دیگری. (1385). توانمندسازی کارکنان. تهران: انتشارات نشر ویرایش. عطار، ح. (1374). بررسی ارتباط بین استرس شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران. محمدزاده، ع؛ و دیگری. (1376). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: انتشارات سحاب. نعامی، ع؛ و دیگری. (1383). بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال یازدهم، شماره های 1 و 2، ص 70-57. ویسی، م؛ و دیگران. (1379). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان. مجله اندیشه و رفتار. سال ششم، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان 1379. Chen, L. H. (2008). Job satisfaction among information system (IS) personnel. International Journal of computers in human behavior. 24, 105-118. Chen, P.Y. & Spector, P. E. (1992). Relationship of work stressors with aggression, withdrawal, Theft and substance use. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 65, 17-184. Crampton, S. M., & Wagner, J. A. III. (1994). Precept-percept inflation in micro organizational citizenship behavior. Journal of Management. 16, 705-121. Farrell, D., & Stamm. C. L. (1988). Meta-analysis of the correlated of employee absence. Human Relation, 41, 211-227. Gillespie, B. M., Chaboyer, W. & Wallis, M. (2009). The influence of personal characteristics on the resilience of operating room nurses: A predictor study. International Journal of nursing studies. 46, 968-976. Hugick, L., & Leonard, J. (1991). Job dissatisfaction grows: the Gallup poll News service. 5b, 1-11. Iaffaldano, M. T., & Muchinsky, P. M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, Vol, 97,252-273. Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Lee, R. T., & Ashrorth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology. 81, 123-133. Lock, E. A. (1976). The nature and causes of Job satisfaction. In M.D. Dunnete (ED), Handook of Industrial and Organizational Psychology (PP, 1297-1349). Chicago: Rand MCNally, pp 1297-1349. Nielsen, I., & Smyth, R. (2008). Job satisfaction and response to incentives among China’s urban workforce. International Journal of Socio-Economics. 37, 1921-1936. O' Driscoll, M. P., & Beehr, T. A. (1994). Supervisor behavior, role stress and uncertainty as predictors of personal outcomes for subordinates. Journal of Organizational Behavior. 15, 141-155. Petty, M. M., & Mcgee, G. W. (1984). A meta-analysis of the relationships between Individual job satisfaction and individual performance. Academy of management Review, 9, 712-721. Podsakoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behavior and their effects on trust, satisfaction, and organizational citizenship behavior. The Leadership Quarterly. 1, 107-142. Schnake, M. (1991). Organizational citizenship: A review, personal model, and research agenda. Human Relations. 44, 735-759. Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction. Sage publications. Thousand oaks London New Delhi. Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology. John Wiley & sons, Inc. Vroom, V. (1970). Work and Motivation. New York Wiley & Sons. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 450 |