تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,550 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,480,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,508,924 |
انواع تحلیل موردی و کاربرد تثلیث در آن | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 5، شماره 14، اردیبهشت 1391، صفحه 69-87 اصل مقاله (768.92 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد عباسزاده1؛ علی بوداقی2؛ فریدون کریمی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تبریز- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
درعصرحاضر، در روشهای پژوهشهای اجتماعی هم مثل سایر عرصهها گذار اتفاق افتاده است. حرکت پژوهشهای اجتماعی از روشهایکمی وسخت به روشهای کیفی ونرم انسانگرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را درتحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. مطالعۀ موردی[1] نیز، یکی از رایجترین روشهای تحقیق کیفی استکه به بررسی یکهنگارانه از یک واحد اعم ازفرد، سازمان، خانواده، جامعه و... میپردازد. در روش یاد شده، طبق دیدگاه لین پدیدهها داخل متن زندگی واقعی بصورت یکپارچه وعمیق با رویکرد استقرایی و باهدف نظریهسازی بررسی میشوند. با عنایت به اینکه یکی از انتقاد های وارده بر روش مطالعۀ موردی، پایین بودن اعتبار درونی تحقیق است. در مقاله حاضر، محققین در صددند ضمن تشریح مطالعه موردی و انواع آن (ذاتی، ابزاری و اصلی) کاربرد تثلیث را در این روش، به منظور معتبر کردن یافتههای تحقیق مطالعۀ موردی (اعتبار سازهای مطالعۀ موردی) مطرح نمایند. امید آن میرود که استفاده از روش تثلیت در پژوهش کیفی به خصوص در تحلیل موردی در غلبه براین نقصان یاری رساند؛ چراکه کارکرد اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور تقلیل تفسیر غلط، بهبود اعتبار درونی و همچنین همگرا ساختن چشماندازهای مختلف است. 5. Construc Validity | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انواع مطالعهی موردی؛ اعتبار سازهای؛ تثلیث؛ نظریهسازی؛ تثلیث روششناختی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انواع تحلیل موردی و کاربرد تثلیث در آن دکتر محمد عباسزاده[1] علی بوداقی[2] فریدون کریمی[3] تاریخ دریافت مقاله:24/9/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:21/2/1393 چکیده درعصرحاضر، در روشهای پژوهشهای اجتماعی هم مثل سایر عرصهها گذار اتفاق افتاده است. حرکت پژوهشهای اجتماعی از روشهایکمی وسخت به روشهای کیفی ونرم انسانگرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را درتحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. مطالعۀ موردی[4] نیز، یکی از رایجترین روشهای تحقیق کیفی استکه به بررسی یکهنگارانه از یک واحد اعم ازفرد، سازمان، خانواده، جامعه و... میپردازد. در روش یاد شده، طبق دیدگاه لین پدیدهها داخل متن زندگی واقعی بصورت یکپارچه وعمیق با رویکرد استقرایی و باهدف نظریهسازی بررسی میشوند. با عنایت به اینکه یکی از انتقاد های وارده بر روش مطالعۀ موردی، پایین بودن اعتبار درونی تحقیق است. در مقاله حاضر، محققین در صددند ضمن تشریح مطالعه موردی و انواع آن (ذاتی، ابزاری و اصلی) کاربرد تثلیث را در این روش، به منظور معتبر کردن یافتههای تحقیق مطالعۀ موردی (اعتبار سازهای مطالعۀ موردی) مطرح نمایند. امید آن میرود که استفاده از روش تثلیت در پژوهش کیفی به خصوص در تحلیل موردی در غلبه براین نقصان یاری رساند؛ چراکه کارکرد اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور تقلیل تفسیر غلط، بهبود اعتبار درونی و همچنین همگرا ساختن چشماندازهای مختلف است. واژگان کلیدی: انواع مطالعهی موردی، اعتبار سازهای[5]، تثلیث[6]، نظریهسازی[7]، تثلیث روششناختی.
مقدمه در عصر حاضر، تغییرات شگرفی در نظریهها و سرمشقهای جامعهشناختی به مثابه راهنمای فکر و عمل محقق (درتمامی پروسه پژوهش) اتفاق افتاده است. به طوریکه در نظریات جامعهشناختی ما شاهد گذار وحرکت ازساختارگرایی به عاملیت و ازکلانگرایی به خردگرایی هستیم. روشهای پژوهش اجتماعی هم مستثنی از این قائده نیست. در روشهای پژوهش اجتماعی هم، گذار یا حرکت از روشهای مبتنی بر کاربرد نگرشهای اثباتگرایانه و کمی و به قول بلومر روش سخت به روشهای کیفی، تفسیری و روشهای نرم انسانگرایانه هستیم. در پژوهش کیفی پدیدهها در بافت طبیعی بدون برهم زدن صحنه پژوهش با هدف نظریهسازی مطالعه میشود و در روش یاد شده ماهیت موضوع، صراط پژوهش را تعیین مینماید. بسیاری ازمحققان کیفی معتقدند روش کیفی برای حل مسائل و مشکلات ناشی از کاربرد روشهای اثباتگرایانه درعلم اجتماعی به وجود آمده و به دوره مابعداثباتی تعلق دارد. براساس نظر دنزین و لینکلن (2005)، محققانکیفی باید برای رفع مشکلات تحقیقات اجتماعی درسنت اثباتی و مابعداثباتی، از دستورالعملها و روشهای کمتر سخت استفاده نمایند(عباسزاده و دیگری،1390: 148). مطالعه موردی نیزیکی از رایجترین روش تحقیق کیفی استکه طبق دیدگاه لین یک مورد مطالعه، تحقیق تجربی است به یک معنا، در این روش پدیدهها داخل متن زندگی واقعی بررسی میشوند. همچنین دراین روش وقتیکه مرز بین پدیده و زمینه (آن پدیده) بطور دقیق مشخص نیست ازمنابع متعددی از شواهد استفاده میشود. تفاوت بین روش مطالعه موردی و دیگر روشهای تحقیق، تفاوت بین روش تحقیق کمی و کیفی نیست، اما هنوز رویکرد کیفی در علوم اجتماعی، منجر به روش مطالعه موردی شده است(اسودن[8]، 1993: 445). طبق دیدگاه رابرت استیک مطالعهموردی یک انتخاب روششناختی نیست، بلکه انتخاب چیزی است که قرار است مطالعه شود. در این روش، محقق تلاش میکند تا واحدها را مطالعه نماید. به این نحو که دراین روش مطالعه واحدها بصورت تجزیهای یا بطور کلی (هولیستیک) یا کاملاً با روشهای هرمونتیکی یا فرهنگی و با روشهای ترکیبی صورت میگیرد. اما آنچه در این روش مسلم است حداقل، تمرکز به یکی از این مورد است. به عنوان یک نوع از تحقیق، مطالعه موردی تعریف شده با گرایش به (مطالعه) موارد مجزا (فردی)، نه با روشهای تحقیق به کار رفته. شاید، اکثریت محققان کار موردی در مطالعاتشان را با نامهای دیگری همچون کار میدانی و ... میشناسند(دنزین[9] و لینکلن[10]، 2003). مطالعه موردی همسو با رویکرد تحقیق استقرایی است و در این روش تعمیم نظری بر اساس یک تعداد مشخص از مورد خاص است(اسودن، 1993: 446). روش یاد شده به بررسی یکهنگارانه یک واحد یا مورد بصورت یکپارچه و عمیق میپردازد. در مقاله حاضر، محققین در صددند ضمن تشریح مطالعه موردی و انواع آن (ذاتی، ابزاری و اصلی) کاربرد تثلیث را در این روش به منظور معتبرکردن یافتههای تحقیق مطالعه موردی (اعتبار سازهای مطالعه موردی) مطرح نمایند. دلیل توجه به کاربرد تثلیث در مطالعه موردی در این امر نهفته است که با استفاده از روش مثلثسازی اعتبار درونی یافتههای محققان موردی چک میگردد. به یک معنا، اصل اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور افزایش قابلیت تکرارپذیری و تقلیل تفسیر اشتباه محققین و همگرا ساختن چشماندازهای مختلف است. بنابراین سوال مقاله حاضر بر این محور دور میزند که اولاً روش مطالعه موردی چیست؟ ثانیا انواع مطالعه موردی کدامند؟ و در نهایت تثلیث چه کاربردی در تحلیل موردی دارد؟
مطالعه موردی مطالعه موردی قبل از این که به عنوان یک روش در نظر آید، به عنوان یک روش تحلیل مطمح نظر قرار میگیرد. ویلیام گود[11] در اثرش با نام «روشها درتحقیقات اجتماعی» آن را دیدی میداندکه براساس آن، هر واحد اجتماعی همچون یک واحد به حساب میآید، این واحد میتواند یک فرد، یک سازمان، یک خانواده، حتی یک جامعه باشد. در حین حال سلسله فنونی را میرساند که ابعاد گوناگون یک پدیده را به بررسی گذارد. به نظر اودم[12] و جوچر[13] اولین بار تاریخ نویسان با تشریح یک ملت یا یک گروه، ازاین روش استفاده کردند. اولین بار به طور منظم توسط لوپله[14] به کار آمد، لیکن تا زمانی که هیلی[15] اثرش را با نام «فرد بزهکار» وتوماس[16] و زنانیخی[17] اثرش را تحت عنوان «روستایی لهستانی درامریکا و اروپا» منتشر نساخته بودند، این روش عالمگیر نشد، درمورد ارزش این شیوه درتحقیقات انسانی باید گفتکه این روش پژوهشی به شناخت پیوند بین عوامل گوناگونیکه همواره درارتباط با یکدیگرند و بافتی پیوسته تشکیل میدهند، کمک میکند. همچنین، به فهمکل موجود (انسان، گروه یاجامعه در زمانی خاص کمک شایانی میکند. جدایی از آز مونهای مقطعی، محدود و یک بعدی یکی از جهات مثبت مطالعه موردی میباشد مطالعه موردی موضوع مورد علاقه در ادبیات روششناختی است. پلات[18] با مرور تاریخی کاربرد این روش شاهد پیشرفت کاربرد اولیه این روش از دهه 1930 و پسرفت آن در خلال جنگ جهانی دوم است و همچنین این روش تحقیق در اواخر دهه 1960 یا اوایل 1970 دوباره کاربرد جدیدی پیدا کرده است. پلات در نقد گرایش احیا شده این روش نشان داد که مطالعه موردی به مثابه استراتژی پژوهش بیرون از سنتهای روششناختی تحقیقهای کمی و کیفی و به عنوان رویکرد تئوری زمینهای و منطق طرحهای تجربی رشدکرده است. همچنین یان[19] (1981 و 2003) نشان دادکه درسالهای اخیرکاربردمطالعه موردی درتحقیق علوم اجتماعی، افزایش یافته است. به طوریکه کاربرد این روش را به طور مکرر در زمینههایی چون انسانشناسی، روانشناسی، جامعهشناسی، علوم سیاسی، مطالعات اجتماعی، تجارت و بازاریابی، امور اجتماعی، تحقیقات سازمانی، تاریخ زندگی افراد یاخانوده، روابط صنعتی، آموزش وپرورش، حقوق، پزشکی و حتی برنامههای آموزشی ملاحضه میگردد. طبق دیدگاه نامبرده، با وجود کاربرد فراوان مطالعه موردی، روش یاد شده، به طور قالبی به عنوان رویکرد پژوهشی ضعیف- خصوصاً در مطالعات اکتشافی که اغلب به نتایج غیرقابل تائید منجر میشود) درک شده است. بنابراین این روش باید به عنوان روش پژوهشی گرهگشا مورد استفاده قرار گیرد(ایکساو[20] و اشمیت[21]، 2005: 739). دررابطه با ویژگیهای موردمطالعه میتوان اذعان نمودکه یک مورد ممکناست ساده یا پیچیده باشد. آن ممکن یک کودک یا یک کلاس درس، سازمان و ... باشد. آن دارای ویژگیهایی چون خاصگرایی، هدفمندی، انسجام و عمل طرحریزی شده است. درنهایت، محقق در مطالعه موردی ممکن است بیشتر علاقهمند به پدیدههای عمومی یا به موارد جمعی باشیم تا مورد فردی. ما نمیتوانیم این واحدها را بدون دانشی درباره موارد دیگر بفهمیم. اما در این روش ما فقط آن (مورد) خاص را به منظور فهم پیچیدگی آن مطالعه میکنیم. به هرحال، طبق دیدگاه رابرت استیک، مطالعه موردی کاوش تمرکز یافته به یک مورد منفرد است و هم یک فرایند تحقیق و هم محصول آن تحقیق است. در این روش، محققان تنوع وسیعی از چیزها را مطالعات موردی مینامند. اما بیشتر شی مورد مطالعه، خاص، بینظیر، سیستم فرو بسته است(Denzin and Linkoln, 2003). محتوای جدول شماره (1) خصوصیات روش مطالعه موردی را از دیدگاه مریام نمایش میدهد.
جدول شماره (1): خصوصیات اصلی مطالعه موردی از دیدگاه مریام
(به نقل از رحمانزاده، ؟: 3). دریک نگاه، مطالعه موردی روشی برای بررسی نظاممند ویژگیها یا رفتارهای فرد یا یک واحد خاص به منظور جمعآوری دادهها برای توصیف یا تبیین وضعیت آن فرد یا واحد است. از رویکرد مطالعه موردی در جایی استفاده میشود که پژوهشگر به توصیف جنبهای از پدیده، کنش یا رفتار و یا جنبهای در یک یا چند آزمودنی به صورت مجزا علاقهمند باشد، زیرا اعتقاد بر این است که مطالعه کنش در فرد بیشتر از مطالعه گروههای بزرگ آزمودنیها آشکارکننده ندانستهها و نهفتههاست. ضمنا در برخی از مطالعهها، بررسی گروههای بزرگ در عمل امکانپذیر نیست و چارهای جز توسل به مطالعههای موردی باقی نمیماند. هدف مطالعه موردی، شناخت یک دوره یا بخش مهمی از یک دوره از زندگی یک واحد مطالعاتی است. ازمطالعه موردی بیشتر به عنوان یک روش مطالعه طولی برای رشد و توسعه در طول زمان استفاده میشود(میرزایی، 1388: 75). محققان مطالعه موردی هم هر آنچه که عام و هر آنچه که درباره موردمطالعه خاص است را جست و جو میکنند اما، نتیجه نهایی به طور منظم، شرح چیزهایی است که نادر و غیر عادی است. مطالعه موردی شامل مقولههای زیر میباشد. 1. ماهیت مورد 2. زمینه تاریخی مورد مطالعه 3. زمینه فیزیکی (جسمانی) 4 زمینههای دیگر (اقتصادی، سیاسی، شرعی وهنری) 5. موارد دیگریکه ازطریق مورد(مطالعه) شناختهشدهاند. 6. اطلاعاتی که از طریق مورد (مطالعه) شناخته میشود. دراین روش آنچه که همه باید درباره یک مورد مجرد بگویند کاملاً متفاوت است از آنچه که درباره همه موارد گفته میشود. درهر موردمطالعه، ویژگی خاص، رویداد، روابط و موقعیتها، مهم تلقی میشود. جست و جوی فهم چیزهای استثنایی نه نتها زمان را از مطالعه قابلیت تعمیم میگیرد بلکه ارزش مطالعه را در حد گسترده کاهش میدهد. برخی از محققان به مطالعه موردی به عنوان کشفی که مقدمات تعمیم یافتههای تحقیق را فراهم میکند وگاه گاهی، گام اولیه درساختن تئوری میباشد؛ نگاه میکنند. بنابراین، محققان موردی در تلاشند تا موارد را درقالب روایت توصیفی، توصیف کنند. تا این که خوانندگان، به طور نیابتی، رویدادهایشان را تجربه کنند و به نتیجهگیری برسند که ممکن است متفاوت از نتیجهگیریهای محققان باشد(Denzin and Linkoln, 2003). مطالعه موردی بررسی یکهنگارانه از یک فرد، گروه یا جامعه خاص است. هدف اصلی این نوع مطالعه عبارت است از توصیف، اگرچه تلاش برای تبیین نیز در آن پذیرفتنی است(ببی، 1388: 585). شاید راحتترین راه برای روش کار در مطالعه موردی این باشد: محقق تمرکز خود را بر روی جریان اصلی که اتفاق میافتد بگذارد. در این رویکرد، دادهها به طور مداوم تفسیر میشوند. سوابق و جدولبندی نه تنها برای طبقهبندی وتشخیص الگو به دقت بررسی میشوند بلکه معمولاً برای تأمل و تفسیر متقاطع نیز بکار میروند. روش یاد شده، با صرف هزینههای زمانی زیاد، درمحل بودن، حفظ شخصیت در برخورد با مخاطبین و عملکرد هر مورد، خاصیت بازتابپذیری و تجدید نظر در مورد آن چه که پیش میرود؛ مشخص میشود. این روش شامل مشاهده جزء به جزء، مصاحبه، کدگذاری، مدیریت دادهها و تفسیر است. به طوری که مستندسازی تفسیرهای عادی بیشتر اوقات برای گردآوری دادهها و غالباً برای نظم دادنها، تحلیلها و مفصل نوشتن گزارشها، زمان زیادی میبرد. وقتی که مورد مطالعه برای یک محقق بسیار بزرگ باشد، به منظور فهم جامع و یکپارچه ازمورد، کدگذاری میتواند کارساز باشد(Denzin and Linkoln, 2003). از مطالعه موردی انتظار آن میرود که پیچیدگی یک مورد مجرد را تحلیل نماید. روشیکه نه تنها درعلوم اجتماعی بلکه درحوزههایی چون روانشناسی، انسانشناسی، اقتصاد و... میتواند توسعه یابد. دیدگاههای متفاوتی درباره این سوال که مورد مطالعه چیست؛ وجود دارد. اگرچه محققین در صددند تا به ویژگیهای مشترک محققان مطالعه موردی (یان، 1994؛ مرین[22]، 1994؛ استیک، 1995 و 1998 و میلس[23]و هوبرمن[24]، 1994؛ گیلهام[25]، 2001) که توافق دارند؛ اشاره نماییم که به شرح زیر است: در مطالعه موردی باید یک مورد که شی مورد مطالعه است باید: الف) یک واحد پیچیده باشد. ب) در زمینه طبیعی با روشهای متنوع قابل تحقیق و بررسی باشد. ج) مربوط به رویدادهای معاصر باشد. در نهایت، تعریفی که درمقاله حاضر مطمح نظر محققیق است، تعریف رابرت استیک میباشدکه طبق دیدگاه نامبرده، مطالعه موردی گرایش به مطالعه مورد منفرد دارد. یکی از ویژگیهای مهم روش مطالعه موردی آن استکه در این روش، روشهای مختلف با هدف توضیح و شفافسازی یک مورد ازمورد دیگر ترکیب میشوند. بطوریکه با ترکیب روشهای مختلف مثلثسازی صورت میگیرد(Johansson, 2003: 3-4). ویژگی مطالعه موردی، جست و جوی معانی امیک[26] توسط افراد داخل مورد (پدیده) است. در مطالعه موردی از طریق گزارشهای موردی، دانش گزارهای و تجربی افزایش مییابد. دادههای موردی مردم نگارانه، طبیعتگرایانه، در حالت گسترده، بیشترین فرایندهای بنیادی آگاهی و فهم را تقویت میکند. در یک فرایند اجتماعی؛ افراد با همدیگر دانششان را شرح، ادغام و یکپارچه میکنند. تا آنچه را که اتفاق افتاده برحسب آن چه دیگران به عنوان تجربیاتشان نشان میدهند؛ بدانیم. در این روش، همکاری (همنشینی) موجب روابط و روابط موجب تئوری میشود(Denzin and Linkoln, 2003). در رابطه با ساخت تئوری از طریق یافتههای موردی میتوان گفت که کاربرد اصلی تحقیق مطالعه موردی ساخت تئوری است[27] در حالی که تحقیق پیمایشی درصدد آزمون فرضیههاست. تحقیق مطالعه به یک معنا، مطالعه موردی، اساساً برای توسعه نظریه جدید بکار میرود (بنبست و همکاران[30]، 1987، گرسیک[31]، 1988، هاری و استون[32]، 1986، وان دون، 1989). محققان در این روش با منطق استقرایی، تنوعی از روشها را به منظور جمعآوری دادههایکیفی به کار میگیرند تا تئوریهای معاصر و آزمونپذیر را توسعه نمایند. به منظور ساخت تئوری از طریق یافتههای موردی، محققان باید تمرکز روشنی داشته باشند تا به صورت سیستماتیک دادههای خاص را جمعآوری نمایند. چنین تمرکزی به محقق کمک میکند تا سوال تحقیق و انواع دادهها را به منظور گردآوری و سازماندهی آنها، تعریف نماید، اگرچه سوالهای تحقیق ممکن است در طول پژوهش اصلاح و بازنگری شوند. در این راستا، واحد تحلیل باید به طور دقیق مشخص باشد. وقتی که واحد تحلیل مبهم باشد؛ سوالها و نتایج تحقیق تحتالشعاع قرار میگیرد. دوبه و پاره(2003)، نشان دادند که اگر ما بخواهیم بدانیم که چطور مورد مرتبط با پهنه وسیعی از دانش است، تعریف روشن واحد تحلیل در مطالعه موردی خیلی مهم است. همچنین واحد تحلیل در تحقیقهای اکتشافی به محقق کمک میکند تا مرزهای تئوری مشخص گردد. همچنین به محقق کمک میکند تا پدیدههای مورد بررسی را روشن سازد(.(Barratt and etal, 2009: 331 تحقیقات کیفی بر یک نگرش کلی استوار استکه پدیدههای اجتماعی و ماهیت موارد، موقعیت محور است و تحت تاثیر تعدادی از رویدادها است. نظر به این که برخی از وقایع هدفمند و تعدادی موقعیتی (موقعیتمدار) و تعدادی ازآنها مرتبط به هم است. آنها درطرحهای تحقیقیشان مایلند که عملکردهای مختلف توصیف دادهها بر روی مورد را جست و جو کنند. مطالعه موردی مثل سایر تحقیقات، ساختار مفهومی دارد. آن به تعداد کوچکی از سوالهای تحقیق نظم میدهد. سازماندهندگان مطالعه موردی تلاش میکنند مورد ویژه را عمیقاً بفهمند. تحقیق با یک علاقه خاص شروع میشود، محققان ممکن است مسائل از پیش تعیین شده را مطرح کنند. ضمن تمرکز بر موضوع، همراه با مشاهدات، الگوهای تفسیر داده، در نهایت موضوع را به عنوان اعلام قطعی سازماندهی میکند(Denzin and Linkoln, 2003). زمینههای روششناختی کاربرد این روش تحقیق را از طریق انواع مختلف مطالعه موردی توضیح میدهد. استین[33](1975) انواع مطالعه موردی را به مطالعه یکهنگارانه، مطالعه طبقهبندی شده، مطالعه موردی ذاتی دستهبندی کرده است. همچنین، یان[34](2003 )، انواع مطالعه موردی را به صورت توصیفی، اکتشافی و تبیینی طبقهبندی کرده است که هریک از اینها، در زمینهها و موقعیتهایی که بررسی یا استراتژیتجربی پیچیده است بعنوان ابزار تحقیق کارآمد؛ مطرح میشود(and Smith, 2006: 239 Xiao). شاید مهمترین جنبه ویژه مهم مطالعه موردی درعلوم اجتماعی وانسانی، انتخابنمونه برای مطالعه است. چرا که فهمیدن پدیدههای ویژه و مهم به انتخاب موارد خوب بستگی دارد. برای این منظور، طرح نمونهگیری رسمی لازم است. انتظار میرود این نمونهها بخشی از جامعه آماری را نشان دهد. وقتی یک مطالعه موردی گسترده پیش رو داریم، اندازهنمونه بسیار کوچکتر به ما کمتر اجازه میدهد که انتخاب تصادفی داشته باشیم. در فرآیند انتخاب نمودن، تعادل و تنوع نمونهها بسیار مهماند. در این روش، هرچند نمونههای حساس از ابتدای امر تصمیمگیری میشود؛ معمولاً انتخابهای ثانوی که به وسیله اشخاص، مکانها و رخدادها گرفته میشود نیز مشاهده میگردند(Denzin and Linkoln, 2003). به یک معنا، در پژوهش کیفی، جنس نمونهگیری محقق متفاوت از پژوهش کمی است. در تکنیک تحلیل موردی نمونهگیری نظری مطرح است، به این نحو که در این نوع از نمونهگیری محقق نمونهگیری را تا جایی ادامه میدهد که اشباع نظری صورت بگیرد و نمونه برای تحلیل موردها کفایت کند (یافتههای پژوهش). درمطالعه موردی ازمنابع متعددی استفاده میشودکه به منظور جلوگیری از اطاله کلام در قالب شکل شماره (1) نمایش داده میشود.
شکل شماره (1 ): منابع متعدد در مطالعه موردی منبع: (and Smith, 2006: 740 Xiao). رابرت استیک نیز سه نوع مطالعه موردی را مطرح مینماید: الف) ذاتی یا اصلی ب) ابزاری و در مطالعه موردی ابزاری، تحلیل مورد، علاقه ثانویه است. آن نقش حمایتی (مشوق) دارد. در این روش، به مورد (هنوز) از عمق نگریسته میشود. زمینههای آن ژرفنگری شده که همه اینها به دلایلی به محققان کمک میکند تا انگیزههای بیرونی را دنبال کند. در روش یاد شده، انتخاب مورد، فهم و دانش ما را از گرایشهای (علاقه) دیگر، بالا میبرد. به دلیل اینکه محققان با هم چندین گرایش دارند، مرزی وجود ندارد که مطالعه موردی ذاتی را از مطالعه موردی ابزاری متمایز کنیم. یک محقق ممکن است به منظور تحقیق یک پدیده، جمعیت یا یک وضعیت عمومی تعدادی ازموارد را مطالعه کندکه این نوع ازمطالعه را مطالعه موردی تجمعی مینامیم. در واقع، آن مطالعه گسترده چندین مورد است. در این روش، تنوع هریک از موارد مهم است. موارد انتخاب شدهاند به دلیل اینکه عقیده بر این است که تحلیل آنها به دانش و استدلال درباره یک مجموعه وسیعی از موارد منجر میشود(Denzin and Linkoln, 2003). همچنین، انواع مطالعه موردی، همان طور که اشاره گردید به ساخت تئوری کمک شایانی مینمایند و روش یادشده مرتبط با روششناسیکیفی ازقبیل تئوریزمینهای[35] است(and Smith, 2006: 741 Xiao). چرا که در رویکرد نظریه زمینهای، مفاهیم از دادههای تجربی به دست آمده، و به هم ربط داده شده و با دادههای دیگر جهت اصلاح، مورد مقایسه قرار میگیرند. بر این اساس، این رویکرد، استقراء و قیاس را در هم آمیخته و در فرآیندی یکسان آنها را به کار میبرد. در واقع، این امر کمک میکند که فراتر از توصیف پدیدهها حرکت کنیم؛ چیزی که هدف بیشتر روشهای کیفی و پدیدارشناسی است (عباسزاده و دیگری،1390: 150). انواع مطالعه موردی در قالب مدل زیر نشان داده میشود.
شکل شماره (2): مدل تحلیلی انواع مطالعه موردی
مطالعه موردی مثل سایر تحقیقات کیفی درکنار مزایایی چون شناخت یکپارچه یک واحد یا مورد و ... معایبی به شرح زیر دارد (جدول شماره 2).
جدول شماره (2): معایب مطالعه موردی
منبع: (به نقل از رحمانزاده، ؟: 3)
در مطالعات موردی، یان(2003) نشان دادکه طرحهای پژوهشی نیاز به توسعه چهار وضعیت برحسب اعتبار و پایایی دارند (جدول شماره 3).
جدول شماره (3): تکنیک های مطالعه موردی برای آزمونهای طرح چهارگانه
خلاصه، کیفیت تحقیق مطالعهموردی، ازطریق، تاکتیکهای خاصکه مطابق باتجربه تحقیق متفاوت است، چک میشود و از طریق فرآیندهای تحقیق مطالعه موردی، نگرانیهای اعتبار و پایایی با وجود طرحهای تحقیقی چندگانه، مقایسهای و مجرد، به کار گرفته میشود(and Smith, 2006: 740 Xiao). در این راستا، برای معتبرکردن پژوهش کیفی خصوصاً مطالعه موردی چند مساله باید لحاظ شود: الف) معرف بودن[36]: پژوهش میبایست در محیط و بافت طبیعی انجام شده باشد و دادهها معرف رفتار طبیعی آزمودنیها باشد. ب) تائیدپذیری[37]: تائیدپذیری به توانایی پژوهشگرجهت تائید یافتهها ازطریق بررسی مجددیا به وسیله ارائه یافتههای مشابه از طریق منابع مختلف مربوط میشود. همچنین، میبایست تاثیر ذهنیت پژوهشگر را نیز کنترل کرد. تائید نتایج را میتوان با استفاده از فرآیندی تحت عنوان مثلثسازی یا تکرار پژوهش، استفاده از بیش ازیک مشاهده و یا ابزارهای میکانیکیایکه به صورت مخفی در جمعآوری دادهها به کار گرفته شدهاند. مثلثسازی روش تعیین فاصله و موقعیت استکه در آن فاصله بین دو نقطه ثابت سنجیده و بعد زاویهای هر یک از این نقاط با نقطه سوم مشخص میگردد. اگر بتوانیم ثابت کنیم که پژوهشهای دیگر نیز به نتایج مشابه برسند. بنابراین، میتوانیم اعتبار نتایج خود را ثابت کنیم. ج) قابلیت بازیابی: این جنبه از اعتبار به دسترسی پژوهشگر به پاسخهای آزمودنیها، پروندههایثبتی، صورت جلسههای آزمایشها و بطور کلی به کلیههای دادههایی که در پژوهش جمعآوری شدهاند؛ دلالت دارد(میرزایی، 1388: 73). درمطالعه موردی مثلسایر تحقیقاتکیفی سوگیریها (تورشهایی) منبعث ازخطای محقق یا پاسخگو در فرآیند پژوهش وجود دارد که روش تثلیث[38] در کنترل و به حداقل رساندن این نوع از خطاها به محقق یار میرساند. چرا که کارکرد اصلی تثلیت در مطالعه موردی، ارائه روشهایی به منظور غلبه بر عوامل تهدید کننده تحقیق همچون تورشهای اساسی در هر مورد مجرد است. در این روش محققان موردی با استفاده از روشهای مختلف، ضمن افزایش اعتبار یافتههای تحقیق، خطای مشاهدات را نیز کاهش میدهند(Modell, 2005: 233 ). رویکرد مقاله حاضر معرفی کارکرد تثلیث در تحلیل موردی است و اینجاست که تثلیث ما را در غلبه بر تورشهای این پژوهش یاری میرساند، مضافاً منابع متعددی از مدارک به ایجاد اعتبار سازهای نیز در تحقیق کیفیکمک مینماید. بنابراین، درطی تکمیل مصاحبه، پاسخگویان درسوالات تحقیق برای توسعه اسناد مورد سوال قرار میگیرند. این اسناد بایگانی و ضبط شده شامل، نامهها، اساسنامهها، پیشنهادها، یادداشتهای جلسه و ... میباشد. قابل اتکا بودن منابع متعدد یاد شده، مفهومش این است که پاسخهای آزمودنیها درهر لحظه کنترل شده تا به نوعی در میان یافتهها، تناقضهای ایجاد شده رفع گردد(عباسزاده و دیگری،1390: 150). تثلیث به مثابه یک روش، درتحقیق بر روی یک پدیده، از منابع متعددی از روشها، مشاهدات، دادهها، تئوریها استفاده مینماید و اتخاذ این روش به اعتبار و همچنین به تکمیل داده با نتایج بدیع کمک مینماید(آمن ورث[39] و همکاران، 2003: 239). خلاصه روششناسی تثلیث، شامل کاربرد روشهای چندگانه کمی و کیفی به منظور مطالعه پدیدههاست(Guion, 2011: 2). با توجه به اینکه یکی از انتقادهای وارده بر روش مطالعه موردی، پایین بودن اعتبار دورنی و بیرونی پایین است، استفاده از روش تثلیت در پژوهش کیفی به خصوص در تحلیل موردی در غلبه بر این نقصان یاری میرساند. چرا که اصل اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور تقلیل تفسیر غلط و همچنین همگرا ساختن چشماندازهای مختلف است. بنابراین، مقاله حاضر، با هدف معرفی انواع مطالعه موردی نگاشته شده است و در نظر دارد کاربرد تثلیث را در پژوهشهای موردی مشخص سازد و در نهایت ضعف تحلیل موردی را برجسته سازد.
تثلیث استعاره تثلیث ازاستراتژیهای نظامی و ناوبری گرفته شده استکه هدف آنها استفاده ازمراجع متعدد برای تعیین محل و جایگاه دقیق آنها بوده است. پس از این، رشتههای علوماجتماعی، روانشناسی، مدیریت و جز آنها، از آن برای حل مشکلات خود در زمینه تفسیر و ساخت نظریه استفاده مینمایند. تثلیث از روشهای متعدد تحقیق برای مطالعه یک پدیده، سود میجوید. در واقع، اصل اساسی تثلیث، کاربرد استراتژیهای مناسب و روشهای متعدد برای شناخت پدیده است. اهداف اساسی تثلیث، تائید یافتهها از طریق همگرا ساختن چشماندازهای مختلف میباشد (عباسزاده و دیگری،1390 : 151). در رابطه با پژوهش موردی، به نظرمیرسد اعتبار یافتههای موردی سوال برانگیز است. اگرچه صحت و درستی یافتههای موردی زمانی خواهد بود که همه چیز قابل استنباط کردن باشد. یعنی در پی مطالعه موردی محققین نباید بدون اطلاعات کامل اشتباه قضاوتکنند. برای کاهش احتمال تفسیرغلط، محققین طرز کارهای مختلفی را به کار میگیرند. دو مورد از عمدهترین راهها، گردآوری تعداد زیادی از اطلاعات و دیگری چالشهای رویهای برای توضیحات است. برای کار موردی، مجموعه این رویهها را مثلثسازی مینامند. این فرایند معمولاً شامل استفاده از ادراک چندگانه برای روشن کردن معنا، شناسایی قابلیت تکرارپذیری یک مشاهده یا تفسیر را در بر میگیرد. اما این تصدیق نتیجه، حتماً متضمن این نیست که مشاهده یا تفسیر کاملاً تکرار پذیرند، مثلثسازی معمولاً برای روشن کردن معنا به وسیله شناسایی راههای مختلفی که یک پدیده دیده میشود به ما کمک میکند(Denzin and Linkoln, 2003). در مطالعه موردی با استفاده از روش تثلیث، محققین موردها را زیرکانه با دیگران مقایسه میکنند. بسیاری ازمحققان موردی کمیگرا در تلاشند برخی ازمقایسهها را گاهی با استفاده از آماده کردن یک یا چند منبع از موردها و بعضی اوقات با استفاده ازمهیا کردن قواعد آماری برای گروههای مرجع که هرکدام از آنها از مورد فرضی میتواند به دست بیاید؛ انجام دهند. هردو رهیافت کمی و کیفی درصدد ایجاد یک زمینه محدود برای مقایسه محکم و استوار از موارد هستند. در این روش، مقایسهپذیری یک استراتژی معرفتشناسی محکم ویک مکانیزم مفهومی قوی استکه توجه محقق را برروی یک یا چندویژگی ثابت جلب میکند. دراین راستا، دانش موردی نامفهومیکه رد شده است بوسیله مقایسه آسان میشود(همان). این امر محقق را متوجه نقش مهم تثلیث در مطالعه موردی مینماید. در علوم اجتماعی، تصور از تثلیث، قبل از کامبل[40] و فیسک[41](1959)، بیمعنی بود. بر اساس دیدگاه نامبردگان، تثلیث، کاربرد روشهای چندگانه کیفی برای دسترسی به اعتبار همگرا و واگرا است. به همین خاطر، تثلیث بین روشهای مطالعه موردی و پیمایشی شاید ابزارهای نیرومندی را برای دسترسی به درجهای از همگرایی و همچنین واگرایی بین نتایج مطرح شده را در اختیار محقق قرار میدهد. برای مثال، پیمایش فهممان را از وقوع یک پدیده ویژه و روابط مشاهده شده در مطالعه موردی را شکل و تقویت مینماید. علاوه بر این، روشهای مطالعه موردی ممکن است؛ فهم کلیتر از پیمایش ارائه نماید و کمک شایانی به معماهای به وجودآمده از مشاهدات کند. دنزین و رویان ایتل[42](2002) در مطالعاتشان از سه نوع تثلیث بحث کردهاند که شامل: الف) تثلیث دادهای[43]، ب) تثلیث بررسی کننده[44] و ج) تثلیث تئوریکی[45](Modell, 2005: 233). در طبقهبندی دیگر گوین[46]، دایهی[47] و مک دونالد[48] پنج نوع تثلیث را مطرح کردهاند که به شرح زیر است: 1. تثلیث دادهای: شامل استفاده از منابع متعددی از اطلاعات به منظور افزایش اعتبار مطالعه است. 2. تثلیث جست و جو کننده: شامل استفاده از محققان مختلف در فرآیند تحلیل.
4. تثلیث نظریهای: کاربرد دیدگاههای چندگانه، به منظور تفسیر یک مجموعه مجرد از دادهها است. در این روش از متخصصان بیرون از زمینه مطالعه، استفاده میشود. اگر هر ارزیاب کننده، اطلاعات را از اصول متفاوت به یک روش تفسیر کند؛ اعتبار به دست میآید. 5. تثلیث روششناختی[50]: شامل استفاده از روشهای کمی و کیفی به منظور مطالعه برنامهها است 6. کاربرد تثلیث، برای نشان دادن اعتبار موضوعات مختلف، باید ارزیابی روابط انواع سوالهای تحقیق و نتایج تئوریها باید باشد(Modell, 2005: 233 ). باید توجه داشته باشیمکه اصطلاح تثلیث فقط وقتی پدیده با یک سوال تحقیق بررسی میشود؛ مورد استفاده قرار میگیرد. اصطلاح تثلیث، به طور قاطع، مرتبط با اصطلاح ارزیابی روش چندگانه[51] است. به نظر میرسد که در رویکرد تثلیث از روشهای تثلیث استفاده میشود. ما میخواهیم تاکید کنیم که تثلیث محدود به روش و رویکرد نیست و بیشتر در موقعیت تحقیق مشخص، مناسب است. وقتی که روشها را ارزیابی میکنیم، محقق میتواند بین روشهای کمی و کیفی انتخاب کند. در سنتهای عینیگرایی، روشهای کمی چون پرسشنامه و در سنتهای ذهنیتگرایی، روشهای کیفی از قبیل مصاحبههای باز و بسته مورد استفاده قرار میگیرد(2003: 239 Ammenwert,). بنابراین، تثلیث میتواند تورشهای بالقوه و نارساییهای موجود در روشهای بهکار رفته در رهیافتهای کیفی را مرتفع میسازد. تثلیث یک استراتژی و آزمونی برای بهبود اعتبار، پایایی و ارزیابی یافتههاست. ماتیسون[52](1988) در این ارتباط چنین میگوید: «تثلیث یک نوع روششناختی مهمی است که در رهیافتهای کیفی برای ارزیابی به منظور کنترل خطاها و ایجاد قضایا[53] کاربرد دارد، زیرا، روشهای علمی سنتی در این گونه موارد کاربرد آن چنانی ندارد». پاتن[54](2001) با بیان اینکه تثلیث بر کارآمدی یک مطالعه ازطریق ترکیب چندین روش میافزاید، به استفاده ازاین مفهوم تاکید ورزیده است. به عبارتی در تثلیث، از چندین نوع داده و روش نظیر رهیافتهای کمی و کیفی استفاده میگردد؛ هرچند که این ایده ترکیب روشهای متعدد از سوی باربور[55] مورد انتقاد گرفته است. باربور معتقد است ترکیب پاردایمها میتواند عملی گردد، اما ترکیب چندین روش در یک پاردایم، مسئلهساز است. به هر حال، تثلیث در پارادایم کمی به منظور تائید و تعمیم تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد. اما باربرو(2001) مطرح میکند که ما نیاز داریم از چندین منابع دادهای در تحقیق کمی ممکن است پیشبینیها از فرضیات درست از آب در نیاید، اما پیشبینیها در تحقیق کیفی با بهبود و یا تجدید نظر در نظریهها عملی است(عباسزاده و دیگری، 1390: 153). خلاصه تثلیث به عنوان یک روش مهم، اعتبار تحقیق مطالعه موردی را تضمین می نماید. به طور عادی، روشهایجمعآوری دادهها سه سویهسازی میشوند (با تعدادی ازروشها ترکیب میشوند). مضافاً، در این روش، منابع دادهها، تئوری یا یافتههای محققان مثلثسازی میشوند(Johansson, 2003: 8). بر اساس آن چه که در بالا اشاره شد، میتوان گفت که در ساخت نظریههای غنی که یکی از اهداف پژوهشکیفی خصوصاً مطالعه موردی است، استفاده ازچهار نوع استنباط از تثلیث به شرح ذیل مفید فایده خواهد بود:
نهایتا، استفاده از تثلیث به ما اجازه میدهد که به عقب بر گشته و برای ایجاد نظریه و چارچوب تحقیقی در مورد یافتههای قبلی تاملی بیشتر نماییم (فرا استنباط)[59]. در واقع فرا استنباط اشاره به ادغام استنباطات به دست آمده از طریق مطالعات کمی و کیفی دریک مجموعه پیچیدهای از روشها دارد(عباسزاده و دیگری، 1390: 153-154). در تحقیقات کیفی خصوصاً مطالعه موردی اعتبار درونی به این بستگی دارد که تا چه حد دو یا چند مشاهدهگر در مورد یک موضوع توافق دارند. برای افزایش قابلیت اعتماد و اعتبار درونی از روشهای گوناگون سه سویهسازی (تثلیث) استفاده میکنندکه در آن ازمقایسه اطلاعات برای تعیین اینکه همگرایی در مورد یک مفهوم، وجود دارد یا خیر استفاده میشود. در این لحظه از پژوهش برایعینیت بخشیدن بهمفهوم یادشده به پژوهشی باعنوان عوامل تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در این تحقیق جهت بررسی اعتبار درونی با بهرهگیری از روش سه سویهسازی با مشارکت و اعلام نظر ذینفعان حوزه تجاریسازی به شکل نمودار زیر بوده است(امینمظفری و دیگری، 1390: 19).
اعضای هیئت علمی مدیران دانشگاه
کارشناسان خبره باتوجه به اینکه پژوهش مطالعه موردی، در زمینههای روابط صنعتی وجامعهشناسی کار و .... همیشه شامل، شامل کاربرد روشها و رویکردهای چندگانه است. به هر حال، روششناسی کمتری وجود دارد که چالشهای ویژه ترکیب شکلهای متنوعی از داده، روشها، تئوریها و محققان داخل یک مورد منفرد را منعکس کند. در مقابل عمل تحقیق ویژه و بحثهای روششناسی درباره تثلیث: اولاً، تثلیث دقیق وقتی که مطالعه موردی در زمینه علمی انجام میگیرد به محدودیت میرسد. دوماً، تثلیث، به ندرت ابزار معتبر به نظر میرسد، اما بیشتر جایگزینی برای آن است(Pfluger, 2012: 150). همچنین در رابطه با معایب تثلیث میتوان گفت که روش تثلیث زمان بر بوده و گردآوری دادهها نیاز به منابع گسترده، طرح و سازماندهی دارد که به راحتی چنین منابعی قابل دسترس نیست. احتمال ناهماهنگی بر اساس تورشها و خطاهای محقق و تناقضهای چارچوب تئوریکی تحقیق وجود دارد، در نهایت، دانش قانع کنندهای درباره این که چرا استراتژی تثلیث به کار برده میشود؛ وجود ندارد(Guion, 2011: 1-2).
بحث و نتیجهگیری با عنایت به عنوان موضوع، هدف اصلی این مقاله تحلیل نظری انواع مطالعه موردی و کاربرد تثلیث درآن بوده است. درخصوص مطالعه موردی میتوانگفتکه تحلیل موردی یکی از رایجترین روشتحقیق کیفی است که در این روش (طبق دیدگاه لین) پدیدهها داخل متن زندگی واقعی بررسی میشوند. محقق در این روش همسو با رویکرد تحقیق استقرایی به بررسی یکهنگارانه یک واحد یا مورد میپردازد. این روش پژوهشی به شناخت پیوند بین عوامل گوناگونی که همواره در ارتباط با یکدیگرند و بافتی پیوسته تشکیل میدهند کمک میکند. بطوریکه کاربرد این روش درزمینههایی چونانسانشناسی، روانشناسی، جامعهشناسی، علوم سیاسی، مطالعات اجتماعی، تجارت و بازاریابی، امور اجتماعی، تحقیقات سازمانی، تاریخ زندگی افراد یا خانوده، روابط صنعتی، آموزش و پرورش، حقوق، پزشکی و حتی برنامههای آموزشی ملاحظه میگردد. تحلیل موردی دارای ویژگیهایی چون خاصگرایی، توصیفی، استقرایی و اکتشافی است. در هر مورد مطالعه، ویژگی استثنایی، رویداد، روابط و موقعیتها، مهم تلقی میشود. از روشهایی چون مشاهده، مصاحبه، کدگذاری، مدیریت دادهها و تفسیر نیز در مطالعه موردی استفاده میشود. در این راستا، ماهیت مورد، زمینه تاریخی، فیزیکی، اجتماعی وفرهنگی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی مورد مطالعه ازجمله مفاهیمی است که در تحلیل موردی مورد توجه محقق است. کاربرد اصلی تحقیق مطالعه موردی، ساخت تئوری است. در این راستا اسنهارت(1989) بر این باور است که تحقیق مطالعه موردی سه مشوق در ساخت تئوری را دارد: الف) احتمال تولید تئوریهای جدید ب) آزمونپذیری تئوریهای تجربی یا فرضیهها ج) احتمال اعتبار تجربی تئوریهای حاصله. همچنین واحد تحلیل در تحقیقهای یاد شده به محققکمک میکند تا مرزهای تئوری را تعریف نماید. در رابطه با نمونهگیری ازموردهای مطالعه میتوان اذعان نمود که در این روش، جنس نمونهگیری متفاوت از پژوهش کمی است. در تکنیک تحلیل موردی، نمونهگیری نظریکاربرد زیادی دارد. درمقاله حاضر در رابطه با انواع مطالعه موردی، دیدگاه رابرت استیک مطمح نظر محقق بوده که نامبرده بر سه نوع مطالعه موردی در تحقیقات خود اشاره نموده که عبارتند از: 1. مطالعه موردی ذاتی یا اصلی 2. مطالعه موردی ابزاری 3. مطالعه موردی تجمعی. وی معتقد است، در مطالعه موردی ذاتی محققان درصدند مورد خاص را بهتر بفهمند و این نوع از مطالعه بدلیل انگیزه اصلی در آن، تحتالشعاع قرار میگیرد. در مطالعه موردی ابزاری، تحلیل مورد، علاقه ثانویه است. در روش یاد شده، انتخاب مورد، فهم و دانش ما را ازگرایشهای دیگر، بالامیبرد. درمطالعه موردیتجمعی هم محقق به منظور تحقیق یک پدیده، جمعیت یا یک وضعیت عمومی تعدادی از موارد را مطالعه میکند. عنوان گردید که انواع مطالعه موردی، به ساخت تئوری کمک شایانی مینمایند و روش یاد شده مرتبط با روششناسی کیفی از قبیل تئوری زمینهای است. چرا که در رویکرد نظریه زمینهای، مفاهیم از دادههای تجربی به دست آمده و به هم ربط داده شده و با دادههای دیگر جهت اصلاح مورد مقایسههای دائم قرار میگیرند. مطالعه موردی بدلایلی چون فقدان نظم و انسجام عملی، عدم تعیینپذیری، زمانبری و فقدان اعتبار درونی در لبه تیغ انتقاد قرار گرفت و محققیق با لحاظ چالشهای مطالعه موردی در حوزه اعتبار و پایایی، کاربرد تثلیث در این روش را با تکیه بر نظریهپردازیهای مرسوم برجسته نمود، به این نحو که برای معتبر کردن پژوهش کیفی خصوصاً مطالعه موردی توجه به مسائل معرف بودن، تاییدپذیری لازم و ضروری است. تاییدپذیری به توانایی پژوهشگر جهت تایید یافتهها از طریق بررسی مجدد یا به وسیله ارائه یافتههای مشابه از طریق منابع مختلف مربوط میشود. تایید نتایج را میتوان با استفاده از فرآیندی تحت عنوان مثلثسازی یا تکرار پژوهش، استفاده از بیش از یک مشاهده و یا ابزارهای میکانیکیای که به صورت مخفی در جمعآوری دادهها به کار گرفته میشود؛ بدست آورد. چرا که در مطالعه موردی مثل سایر تحقیقات کیفی، سوگیریهای منبعث از خطای محقق یا پاسخگو در فرآیند پژوهش وجود دارد که روش تثلیث در کنترل و به حداقل رساندن این نوع از خطاها به محقق یاری میرساند. بنابراین، کارکرد اصلی تثلیت در مطالعه موردی، ارائه روشهایی به منظور غلبه بر عوامل تهدید کننده تحقیق همچون تورشهای اساسی درهر مورد مجرد است. در این روش، محققان موردی با استفاده از روشهای مختلف، ضمن افزایش اعتبار یافتههای تحقیق، خطای مشاهدات را نیز کاهش میدهند. خلاصه، روششناسی تثلیث، شامل کاربرد روشهای چندگانه کمی و کیفی به منظور مطالعه پدیدهها و کاهش تفسیر غلط و در نهایت افرایش اعتبارتحقیق است. اصل اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور تقلیل تفسیر غلط و همچنین همگرا ساختن چشماندازهای مختلف است. درتحلیل موردی، روش تثلیث امکان مقایسه موردها را فراهم مینماید. این امر ما را متوجه نقش اساسی روش تثلیث در مطالعه موردی (که به ابهامزدایی از چهره یافتههای موردی میانجامد) میکند. دنزین و رویان ایتل، گوین، دایهی و مک دونالد در مطالعاتشان از پنج نوع تثلیث بحث کردهاند که شامل: الف) تثلیث دادهای ب) تثلیث بررسی کننده
منابع امینمظفری، ف؛ و دیگران. (1390). بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری. سال سوم، شماره 4، صص 29-15. ببی، ا. (1388). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: م، ر؛ فاضل. تهران: انتشارات سمت. رحمانزاده، م. (بی سال). مطالعه موردی www. Ensani.ir. ساروخانی، ب. (1387). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات. عباسزاده، م؛ و دیگران. (1390). کاربرد تثلیث در پژوهش کیفی (با تاکید بر رویکرد نظریه زمینهای). فصلنامه روششناسی علوم انسانی. سال 17، شماره67، صص 166- 147. میرزایی، خ. (1388 ). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی. تهران: انتشارات جامعهشناسان. Ammenwertha, E, Illerb, C, Mansmann, U .(2003). Can evaluation studies benefit from triangulation A case study. International Journal of Medical Informatics. 70, Pp: 237_/248. Barratt, M, Choi, T, Li, M. (2011). Qualitative case studies in operations management: Trends, research outcomes, and future research implications. Journal of Operations Management. 29,Pp: 329–342. Denzin, N, Linkoln, Y. (2003). Strategies of qualitative inquiry. segepublicashions, Second Edition. Guion, L, Diehl, D, McDonald, D. (2011). Triangulation: Establishing the Validity of Qualitative Studies. University of Florida. Jaspers, F. (2007). Case study research: Some other applications besides theory building, Journal of Purchasing & Supply Management. 13, Pp: 210–212. Johansson, R. (2003). Case Study Methodology, Royal Institute of Technology. Infrastructure / Urban Studies / Built Environment Analysis. Modell, S. (2005). Triangulation between case study and survey methods in management accounting research: An assessment of validity implications. Management Accounting Research. 16, Pp: 231–254. Pfluger, Je. (2012). Triangulationin der arbeits-und industriesoziologischen Fallstudienforschung. Berichte undDiskussionen, Koln Z Soziol , 64:Pp:155–173. Sweden, L. (1993). Case study methods in design management research, Department of Business Administration. School of Economics and Management, Lund University. Xiao, H, Smith .(2006). Case studies in tourism research: A state-of-the-art analysis. Tourism Management 27, Pp: 738–749.
[1]. دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز- ایران. m.abbaszadeh1@yahoo.com:E-mai [2]. دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز- ایران. a20_Boodaghi@yahoo.com :E-mai [3]. دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تبریز- ایران. E-mai: e.soorenayahoo.com 4. Case Study [8]. Sweden [9]. Denzin [10]. Linkoln [11]. W. Good [12]. H. W. Odum [13]. K. Jocher [14]. Leplay [15]. W. Healy [16]. W. l. Thomas [17]. F. Znoniecki [18]. Platt [19]. Yin [20]. Xiao [21]. Smith [22]. Merriam [23]. Miles [24]. Huberman [25]. Gillham [26]. Emic [27]. Theory Building [28]. Dubois [29]. Araujo [30]. Benbasat et al [31]. Gersic [32]. Arris and Sutton, H [33]. Eck Sein [34]. Yin [35]. Grounded Theory [36]. Representativeness [37]. Confirmability [38]. Triangulation [39]. Ammenwerth [40]. Campbell [41]. Fiske’s [42]. Ryan et al [43]. Data Triangulation [44]. Investigator Triangulation [46]. Guion [47]. Diehi [48]. Mc Donald [49]. Triangulation Environmental [50] .Methodological Triangulation [51]. Multi- Method Evaluation [52]. Mathison [53]. Propositions [54]. Patton [55]. Barbour [56]. Complementary Inference [57]. Convergent Inference [58]. Divergent Inference [59]. Meta Inference | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امینمظفری، ف؛ و دیگران. (1390). بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری. سال سوم، شماره 4، صص 29-15. ببی، ا. (1388). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: م، ر؛ فاضل. تهران: انتشارات سمت. رحمانزاده، م. (بی سال). مطالعه موردی www. Ensani.ir. ساروخانی، ب. (1387). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات. عباسزاده، م؛ و دیگران. (1390). کاربرد تثلیث در پژوهش کیفی (با تاکید بر رویکرد نظریه زمینهای). فصلنامه روششناسی علوم انسانی. سال 17، شماره67، صص 166- 147. میرزایی، خ. (1388 ). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی. تهران: انتشارات جامعهشناسان. Ammenwertha, E, Illerb, C, Mansmann, U .(2003). Can evaluation studies benefit from triangulation A case study. International Journal of Medical Informatics. 70, Pp: 237_/248.
Barratt, M, Choi, T, Li, M. (2011). Qualitative case studies in operations management: Trends, research outcomes, and future research implications. Journal of Operations Management. 29,Pp: 329–342.
Denzin, N, Linkoln, Y. (2003). Strategies of qualitative inquiry. segepublicashions, Second Edition.
Guion, L, Diehl, D, McDonald, D. (2011). Triangulation: Establishing the Validity of Qualitative Studies. University of Florida.
Jaspers, F. (2007). Case study research: Some other applications besides theory building, Journal of Purchasing & Supply Management. 13, Pp: 210–212.
Johansson, R. (2003). Case Study Methodology, Royal Institute of Technology. Infrastructure / Urban Studies / Built Environment Analysis.
Modell, S. (2005). Triangulation between case study and survey methods in management accounting research: An assessment of validity implications. Management Accounting Research. 16, Pp: 231–254.
Pfluger, Je. (2012). Triangulationin der arbeits-und industriesoziologischen Fallstudienforschung. Berichte undDiskussionen, Koln Z Soziol , 64:Pp:155–173.
Sweden, L. (1993). Case study methods in design management research, Department of Business Administration. School of Economics and Management, Lund University.
Xiao, H, Smith .(2006). Case studies in tourism research: A state-of-the-art analysis. Tourism Management 27, Pp: 738–749.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,362 |