تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,550 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,479,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,508,843 |
بررسی جامعهشناختی رابطه سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی (مطالعه موردی شهر تبریز) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 5، شماره 14، اردیبهشت 1391، صفحه 141-157 اصل مقاله (535.97 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منصور وثوقی1؛ مرتضی حضرتی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد جامعهشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف بررسی جامعهشناختی رابطه بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش پیمایش است. تکنیک مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل افرادبالای پانزده سال مناطق شهری شهرتبریز میباشد. نمونهی آماری با استفاده ازفرمول کوکران 387 نفر در نظر گرفته شد و به شیوه نمونهگیری طبقهبندی و سیستماتیک نمونهها انتخاب گردیدند. پس از جمعآوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که در نهایت با توجه به فرضیههای پژوهش نتایج زیر به دست آمد: بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی رابطه وجود دارد، همچنین بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق مدنی و بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق اجتماعی نیز رابطه وجود دارد، تنها در یک فرضیه که مربوط به سرمایه نمادین و نگرش یه حقوق سیاسی بود، رابطهای دیده نشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شهروندی؛ سرمایه نمادین؛ حقوق مدنی؛ حقوق سیاسی؛ حقوق اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی جامعهشناختی رابطه سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی (مطالعه موردی شهر تبریز) دکتر منصور وثوقی[1] مرتضی حضرتی[2] تاریخ دریافت مقاله:27/9/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:25/3/1393 چکیده این پژوهش با هدف بررسی جامعهشناختی رابطه بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش پیمایش است. تکنیک مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل افرادبالای پانزده سال مناطق شهری شهرتبریز میباشد. نمونهی آماری با استفاده ازفرمول کوکران 387 نفر در نظر گرفته شد و به شیوه نمونهگیری طبقهبندی و سیستماتیک نمونهها انتخاب گردیدند. پس از جمعآوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که در نهایت با توجه به فرضیههای پژوهش نتایج زیر به دست آمد: بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی رابطه وجود دارد، همچنین بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق مدنی و بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق اجتماعی نیز رابطه وجود دارد، تنها در یک فرضیه که مربوط به سرمایه نمادین و نگرش یه حقوق سیاسی بود، رابطهای دیده نشد. واژگان کلیدی: شهروندی، سرمایه نمادین، حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی.
مقدمه ازنظر حقوقی انسان موجودی است اجتماعی که دریک محیط اجتماعی زندگی میکند و خواستههای انسانها با هم شباهتهای زیادی دارند. از سوی دیگر نزاع بر سر منافع بیشتر و خواستههای بیحد و حصر ایجاب مینماید که یک سلسله قوانین در جامعه این خواستهها را تعدیل بسازد و برایش خط قرمز تعیین نماید که امروز ما این قواعد و خط قرمز را که عبور از آن جواز ندارد حقوق میخوانیم که حق فرد را در یک جامعه معین نظم میبخشد. موضوع جامعهشناسی حقوقی، فهمیدن معنای رفتار معنادار اعضای یک گروه اجتماعی در رابطه با قوانین معتبر وتعیین معنای اعتقاد آنان به اعتبار یا بهنظمی استکه قوانین درجامعه برقرار نمودهاند. بنابراینکوشش جامعهشناسی حقوقی صرف این میشودکه بفهمد درچه شرایطی قواعد و قوانین حقوقی از طرف مردم مراعات میگردد و چگونه افراد به تبع آنها به رفتارشان جهت میدهند(فروند، 1383: 232). در ادبیات اجتماعی و سیاسی جامعه ما کلمه شهروند واژه جدیدی است. در واقع در جامعه ایران تا قبل از مشروطیت به جای کلمه مذکور از واژه رعیت استفاده میشده است. بعد از مشروطیت مردم از منظر حقوق، تبعه دولت فرض میشدند. بعضی مردم باید تابع دولت متبوع خود باشند. به بیانی دیگر، در این دوره از کلمه تبعه یا تابع به جای شهروند، استفاده میشده است. به همین سبب در فرهنگهای فارسی "معین" و "عمید" کلمه شهروند وجود ندارد. بنابراین کلمه مذکور در فارسی هم میتواند معنای شهرنشین و هم اهل یک مملکت و جامعه سیاسی را داشته باشد. مفهوم امروزی کلمه شهروند به معنای ساکن یا اهل شهر نیست، بلکه اساسیترین بار معنایی آن این است که در اداره امور عمومی شهر دخالت و مشارکت دارند(فرمهینی فراهانی، 1389: 5). شهروندی ازجمله مفاهیم نو پدیدی استکه بطور ویژهای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژهای پیدا کرده است. مقوله «شهروندی» وقتی تحقق مییابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصتهای مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند. ضمن اینکه شهروندان بعنوان اعضای یک جامعه درحوزههای مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقیکه دارند، مسئولیتهایی را نیز در راستای اداره بهتر جامعه و ایجاد نظم بر عهده میگیرند، و شناخت این حقوق و تکالیف نقش مؤثری در ارتقاء شهروندی و ایجاد جامعهای بر اساس نظم و عدالت دارد. اسلام بعنوان یک دین فراگیر که به همه ابعاد زندگی بشر توجه نموده است، دستورات صریح و شفافی برای روابط اجتماعی انسانها دارد و نه تنها به کمال معنوی انسانها توجه نموده است بلکه به چگونگی ساختن جامعهای نمونه نیز توجه دارد. از جمله مسائل مهم حقوق شهروندی دراسلام توجه به کرامت انسانها به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حیات و زندگی افراد، برابری بدون توجه به نژاد، رنگ، پوست و ... هدفمند نمودن خلفت انسانها وبیهوده نبودن زندگی انسان میباشد.
بیان مساله شهروند بودن، در قدم اول به معنای اقدامی است که فرد در جهت قدرت بخشی به خود در برابر محیطی که در آن زاده شده است، انجام میدهند (بوبیو،1990؛ به نقل از کاستلز و دیوید سون، 1382: 94). به طور خلاصه شهروندی با سلطه ناسازگار است، خواه منشا سلطه دولت، خانواده و شوهر باشد و خواه کلیسا، گروه قومی و هر نیروی دیگری که ما را به عنوان فرد مستقل و قادر به اداره خود به رسمیت نمیشناسد(فالکس، 1385: 13). سرمایه نمادین از شان و حثیت شخص سرچشمه میگیرد، مجموعه ابزارهای نمادین چون پرستیژ، احترام، قابلیتهای فرد در رفتارها (کلام و کالبد) و نیز شکوه و فرهمندی را به فرد اعطا مینماید(فکوهی، 1384: 300؛ به نقل ازهمان: 28). میتوان با سنجش نگرش افراد دارای سرمایه نمادین نسبت به حقوق شهروندی از میزان توجه و آگاهی این افراد نسبت به آن بیشتر آگاه شد و این آگاهی در ارایه راهکارهای مناسب در برنامهریزی برای تصحیح آموزش یا گسترش بیشتر آن در جامعه به ما یاری رساند، چرا که شرط تحقق مردم سالاری، شهروندی و آشنایی با حقوق مربوط به آن میباشد. و نمیتوان تصور کرد که یک نظام سیاسی بدون تحقق شهروندی، بتواند مردمسالار باشد این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوالات است: 1. آیا رابطهای بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق مدنی وجود دارد؟ 2. آیا رابطهای بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق اجتماعی وجود دارد؟ 3. آیا رابطهای بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق سیاسی وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت تحقیق امروزه حل بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در گرو آگاهی و رفتار اعضای جامعه است، چرا که آنها را در رسیدن به حقوق خویش تواناتر میسازد. بنابراین اهمیت دانستن طرز نگرش افراد یک جامعه درباره مسئله مهمی چون حقوق شهروندی از جهات بسیاری نمایان میشود. حل مسائل جامعه و ایجاد تغییر در آنها، تنها ازطریق مشارکت فعالاعضای جامعه عملی است و این مشارکت زمانی نتیجه مناسب را در پی خواهد داشت که در مسیر درست حرکت کند و این نیز در گرو انسانهایی با آگاهی از حقوق و مسئولیتهای خود شکل خواهد گرفت. وجود حکومتی پاسخگو در صورت وجود شهروندی آگاه نسبت به حقوق خود معنی پیدا میکند و در پی آن حرکت به سوی قانون و قانونگرایی و تخلف از آن با واکنش شهروندان خواهد بود. درجامعهای با افراد آگاه ازحقوق و مسئولیتهای خود، تبعیض براساس جنس، نژاد، منشاء، زبان و عقیده، به حداقل خود خواهد رسید. قطعا اشارهای کوتاه به این مفهوم اهمیت و ضرورت بررسی بیشتر آن را نشان می دهد و نیاز به تحقیق در ابعاد مختلف آن ضرورت پیدا میکند و با شناخت بیشتر نسبت به این موضوع راهکارهای مناسب برای حل مسایل مطرح در این باره را به دست آوریم.
پیشینه تجربی تحقیق مریم اسکافی(1385)، تحقیقی با عنوان "بررسی میزان آگاهی جوانان از حقوق و تکالیف شهروندی و عوامل موثر بر آن در شهر مشهد" انجام داده است. برای جمعآوری دادهها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بیش از 70 درصد نمونه از حقوق و تکالیف شهروندی اگاهی زیادی دارند و اگاهی مردان بیش از زنان است. با افزایش بعد خانوار و پایگاه اقتصادی فرد، میزان آگاهی نیز افزایش مییابد. مهمترین متغیر موثر بر میزان آگاهی به شرکت در انتخابات است. طرز تلقی جوانان از نوع و میزان مشارکت در امور شهروندی به عنوان وظایف شهروندی، سن پاسخگو، میزان آگاهی سیاسی، جو سیاسی خانواده و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده متغیرهای موثر دیگری هستند که به ترتیب وارد معادله شدهاند. مریم ابراهیمیمنش(1387)، تحقیقی با عنوان "نقش آگاهی از حقوق و تعهدات شهروندی بر سرمایه اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهروندان44-30 شهرشیراز" انجام دادهاست. برای جمعآوری دادهها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق متغیرهای آگاهی از حقوق و تعهدات شهروندی درمجموع توانستهاند 5/24 درصد از تغییرات متغیر سرمایه اجتماعی را تبیین نمایند. از کل تبیین صورت گرفته توسط مدل 7/78 درصد از تغییرهای متغیر سرمایه اجتماعی مربوط به اثر متغیر آگاهی از تعهدات شهروندی میباشد. بنابراین نتایج این تحقیق حاکی از این اثر قوی افزایش میزان اگاهی از تعهدات شهروندی بر افزایش میزان سرمایه اجتماعی شهروندان میباشد. کبری طهماسبپور(1388)، تحقیقی با عنوان"اخلاق شهروندی و رابطه آن با تحصیلات در شهر رشت" انجام داده است. این بررسی با هدف مطاله رابطه تحصیلات با اخلاق شهروندی و مولفههای تشکیل دهنده آن در شهر رشت به انجام رسیده است. روش مطالعه پیمایشی وتکنیک مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته میباشد. نتایج این تحقیق: علاوه برتحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی نیز به عنوان عواملی که می توانند در تغییر میزان تعهد و اخلاق شهروندی موثر باشد، در فرضیات تحقیق وارد شدند. این تحقیق نشان میدهدکه متغییر تحصیلات به عنوان متغییر زمینهای در تحقیق حاضر بیشترین تاثیرگذاری در میزان پایبندی و اخلاق شهروندی داشته است و افراد تحصیلکرده که از آموزش عالی برخوردار بودهاند نسبت به اخلاق شهروندی پایبندی نشان دادهاند. سمیرا صفرپور(1389)، تحقیقی با عنوان "بررسی نگرش شهروندان تبریز نسبت به حقوق شهروندی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن" انجام داده است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه و روش نمونهگیریخوشهای و سیستماتیک انجام یافتهاست. نتایج اینتحقیق: نگرش به حقوق شهروندی با فراغت زمانی، مشارکت اجتماعی، همبستگی اجتماعی و دسترسی شهروندان به منابع، همبستگی مستقیم و معنیدار داشت. همچنین نگرش به حقوق شهروندی بر اساس پایگاه اقتصادی- اجتماعی شهروندان معنیدار بود و شهروندان با پایگاه بالا نگرش مثبتتری نسبت به حقوق شهروندی خود داشتند ولی نگرش به حقوق شهروندی بر اساس جنسیت شهروندان معنیدار به دست نیامد.
نظریههای حقوق شهروندی تی. اچ. مارشال: مارشال به تفکیک سه نوع حقوق شهروندی که یک توالی تاریخی توسعه یافتهاند، میپردازد. نوع اول این حقوق، حقوق مدنی بودکه در قرن هجدهم بصورت حقوق سلبی ظهور کرد شامل آزادی فردی در برابر تجاوز غیرقانونی دولت به مالکیت خصوصی، آزادی شخصی و عدالت بود. حقوق مدنی، از قرن نوزدهم به بعد به حقوق سیاسی ایجابی پیوند خورد که به وسیله آن، شهروند فعال میتوانست در شکلگیری افکار عمومی و تصمیمگیری سیاسی مشارکت جوید. حقوق اجتماعی، در قرن بیستم توسعه یافت که از مجرای آن شهروندان بر اساس استاندارد پایهای مشخصی از نظر رفاه اجتماعی و اقتصادی، چه بوسیله حق کار و چه تامین رفاه، مورد حمایت قرار میگرفتند. این حقوق اجتماعی، بدین علت حایز اهمیت حیاتی بود که به اعضای طبقه کارگر فرصت مشارکت حقیقی در جامعه بعنوان شهروند را میداد(مارشال،1950 و 1964؛ به نقل از کاستلز و دیگری، 1382: 213). کارل مارکس: او در مانیفیست کمونیست به ماهیت وابستگی متقابل شهروندان اشاره میکند و استدلال مینماید که پیشرفت آزادانه هر فردی شرط پیشرفت آزادانه همه است. این ایده در تقابل با نگرش مارکس در مورد حقوق لیبرال قرار دارد چرا که او این حقوق را تشویق کننده افراد به توجه به دیگران میدانست اما توجهی نه در جهت تحقق آزادی دیگران بلکه در جهت محدود نمودن آن. سپس مارکس در مقایسه با نویسندگان امروزی نظیر اتزیونی نگرش اجتماعگرایانه قابل اتکاتری در مورد شهروندی ارائه میدهد. این بدان دلیل استکه او میخواهد به فراتر از ظاهر شهروندی نظر کند و به این موضوع بپردازدکه چگونه بستر یک دولت سرمایهداری معنای شهروندی را به عنوان تجلی حیات جمعی و اشتراکی از بین میبرد. از این روست که برنشتاین مارکس را نه مخالف حقوق بلکه تنها مخالف محدودیتهایی میداند که حقوق لیبرال بر مشارکت سیاسی و اجتماعی تحمیل میکند(فالکس، 1380: 103). آلکسی دو توکویل: درنظریه توکویل، تاکید عمده برفضیلت مدنی است. به عقیده وی غیر از حمایت قانون از شهروندی، جنبه دیگر شهروندی در فضای عمومی قرار دارد که حاکی از عضویت داوطلبانه فرد در گروههای خصوصی و غیرانتفاعی جامعه مدنی است، در حالی که داوطلب نشدن آنها نیز مجازاتی از سوی دولت ندارد. داوطلب شدن و فضیلت مدنی، عناصر اصلی جامعه مدنی در انتقادات دوتوکویل از جامعه اواخر دهه اول قرن بیستم است. به عقیده میشل والرز علاقمندی به مسائل عمومی و دلبستگی به اهداف عمومی علائم اصلی فضیلت مدنی میباشند. مطمئنا همه فعالیتهای سیاسی شایسته لقب با فضیلت یا کمک به جامعه مشترک نمیباشند. پذیرش مداوم و تعقیب منافع عمومی به هزینه همه اهداف تماما فردی و خصوصی را میتوان معنی اصلی فضیلت مدنی نامید(پاتنام، 1380: 157؛ به نقل از یوسفی و دیگری،1387: 7). تالکوت پارسونز: اهمیت ویژهایکه پارسونز به شهروندی میداد ناشی از این واقعیت بود که او تصور میکرد درجوامع دموکراتیک، شهروندی به معیاراصلی همبستگیملی تبدیلمیشود. درگذشته، تفاوتهای مبتنی بر مذهب، قومیت یا سرزمین آن قدر مهم بود که تعیین میکرد چه کسانی عضو جامعه به شمار آیند، یا از عضویت در آن به طور کلی محروم گردند. با وجود این، در جامعهای کاملاً مدرن مانند ایالات متحده وضعیت مشترک شهروندی شالودهای کافی برای همبستگی ملی فراهم میکند. مفهوم این امر برای پارسونز این بودکه خصلت پلورالیستی جامعه آمریکا مشکلی اساسی برای شکلگیری هدف و هویت مشترک ملی ایجاد نمیکند. اختلافهای قومی، مذهبی و منطقهای را میتوان با هویت برتر ملی همساز کرد و ستیزههای ناشی از این اختلافات را میتوان حل کرد، بدون ترس از اینکه جامعه را از هم بگسلد، یا به جنگ خونین داخلی منجر شود(همان: 101-100). یورگن هابرماس: نظریه شهروندی گفتگویی هابرماس صورتبندی متمایزی از نظریههای شهروندی موجود و مطرح (مدرن، پسامدرن، فمینیستی و مدرن متاخر) استکه با اتکا به جامعهشناسی و فلسفههای اجتماعی سیاسی و حقوق و اخلاق عرضه شده است ومحتوا و جهتگیری آن ترکیبی هوشمندانه و موفق ازعناصر تحلیلی و هنجاری با قرائتی انتقادی از وضع موجود به همراه تیپ ایدهآل مطلوب است. درنظریه شهروندی گفتگویی هابرماس همزمان این عقلانیت ارتباطی، اخلاق گفتگویی و کنش ارتباطی تفهمی تفاهمی توافقی هستند که ماهیت و محتوای وظیفه و حق شهروندی را تعیین میکند، آن هم در زیست جهانی که فارغ از سلطه قدرت، زور، سرکوب، فریب، تحریف، هژمونیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی است(منوچهری و دیگری، 1385: 24).
نظریه سرمایه نمادین مفهوم سرمایه نمادین مهمترین بخش از کار بوردیو در زمینه تئوری قدرت نمادین میباشد. وی در تعریف این مفهوم میگوید: "من به هر نوع از سرمایه (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) چنانچه براساس مقولات مفاهمه، دریافت شود، به اصول بینش و تقسیم، به نظامهای طبقهبندی کننده و به قالبهای شناختیکه تا اندازهای محصول درون کالبد شدن ساختارهای عینی مربوطه یعنی ساختارهای توزیع سرمایه در میدان هستند، سرمایه نمادین میگویم"(بوردیو، 1384: 155؛ به نقل از طاهرخانی، 1389: 26). سرمایه نمادین میتواند همان سرمایه فرهنگی باشد و این به رسمیت شناختن نشانه شان اجتماعی آن است که در هیچ زمینه اجتماعی غیرعادی نیست. بنابراین آن نوعی از سرمایه است که به طرزی به رسمیت شناخته شده و مشروعیت یافته است. در حوزه آموزش و همچنین در حوزه تولیدات فرهنگی (به طور محدود) سرمایه فرهنگی همان سرمایه نمادین است(اشینکل و دیگری، 2011: 78). مبارزه برای به چنگ آوردن هر چیزی که در دنیای اجتماعی، از جنس عقیده و اعتبار، ادراک و ارزیابی، شناخت پذیرش است نام، آوازه و شهرت، شان، افتخار، شوکت، اقتدار، یا هر چیزی که قدرت نمادین را به قدرت پذیرفته شده تبدیل میکند همیشه به صاحبان ممتاز ومتشخص این قدرت و چالشگران متظاهر و خودنما مربوط میشود(بوردیو، 1390: 344). به نظر بوردیو، بالاترین سود را اشخاص زمانی میتوانند از سرمایه نمادین به دست آورندکه عدم علاقه خود را درکسب مادیات به وسیله درگیرشدن در مصرف واضح و یا سخاوتمندی واضح، نشان دهند(بلیگ بیرد و دیگری، 2008: 223). تئوری متفکرانه بوردیو درباره سرمایه نمادین در فهم نوعی احساس رنجش هم موثر است، که در ترسیمات معماری نمایان است. احساس رنجش نشانهای هشدار دهنده از تنش رو به افزایش بین دولت محلی و خواست مردم است(فان، 2005: 1). سرمایه نمادین بدلیل موقعیتهای کاریزماتیک و یا با تکیه برنمادها و قدرتهای پیش زمینهای برای نمونه نهادها، سازمانها، دین، قومیت و ... برای فرد ایجاد میشود(فکوهی، 1384: 145). سرمایه نمادین از شرافت و وجهه شخص نشئت میگیرد(ریتزر، 1389: 318). سرمایه نمادین، اساس انسانی دارد و به قوای شناختی او وابسته است، همچنان که بنا بر ماهیت اجتماعیاش به چیزی اطلاق میشود که مردم، صواب یا ناصواب، آن را سرمایه به حساب میآوردند. شهرت و خرافات در شمار این سرمایه هستند. به هر تقدیر، سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و نمادی همانند سرمایه اقتصادی و تمایز و تفاوتگذاری اجتماعی میانجامند و ذات اقتصادی سرمایه مانع از آن میشودکه آن را نوعی ویژگی طبیعی قلمدادنمود(وب، 2002؛ به نقل ازجمشیدیها ودیگری، 1386: 23).
چارچوب نظری تحقیق چناچه نظریههای مختلف جامعهشناسان را بررسی کردیم هر یک بر مفروضات خاصی استوار بودند و هر کدام عوامل متعددی را برای بیان شهروندی و شکلگیری شهروندی موثر دانستهاند. میتوان نظریههای جامعهشناختی درباره شهروندی را به صورت نظریههایی که بر حقوق تاکید دارند، نظریههایی که بر وظیفه و مسولیتها تاکید دارند یا نظریههایی که بر حق و وظیفه تاکید دارند تقسیمبندی کرد. در واقع شهروندی میتواند از رویکرد های فردگرایانه و جمعگرایانه و ترکیبی ازآنها مورد بررسی قرار گیرد. «الگوی فردگرایانه و لیبرالی تاکید بر آن دارد که هیچ گونه فشار و مانع سیاسی فکر و عقیده و بیان و قلم و ارتباطات و مالکیت بر شهروند تحلیل نشود. فرد حق داشته باشد که هر طور میخواهد بیاندیشد و هر مذهبیکه میخواهد اختیار کند، بگوید، بنویسد و در اداره شهر وتنظیم آن، مداخله و مشارکت داشته باشد»(فرمهینی فراهانی، 1389: 167). «در دیدگاه جماعتگرایی، هویت انسان در قالب جماعات و به شکال هویت اجتماعی تصور میشود. این امر به نوبه خود تضمین کننده آزادی فردی و مسولیت جمعی است»(همان: 163). «مطابق الگوی جمهورگرایانه و نولیبرانی، تمام شهروندان در یک سرزمین و تحت یک دولت- ملت صرف نظر از هر طبقه اجتماعی اقتصادی، از حقوق عام و برابر برخوردار هستند»(همان: 167). در این تحقیق از روش یا مدل ترکیبی استفاده شده است و در این مدل وابستگی متقابل بین حقوق و مسولیتها در نظر گرفته شده است.
فرضیه های تحقیق - بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق شهروندی رابطه وجود دارد. - بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق اجتماعی رابطه وجود دارد. - بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق مدنی رابطه وجود دارد. - بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق سیاسی رابطه وجود دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق تعاریف مفهومی حقوق مدنی: حقوق مدنی به حقوق فرد در قانون اطلاق میشوند. این حقوق شامل امتیازاتی استکه بسیاری از ما آنها را امروز بدیهی میدانیم، اما به دست آوردن آنها زمانی دراز طول کشید (و به هیچ وجه در همه کشورها شناخته نشدهاند)(گیدنز، 1386: 342). حقوق اجتماعی: این حقوق به حق طبیعی هر فرد برای بهرهمند شدن از یک حداقل استاندارد رفاه اقتصادی و امنیت مربوط میشود. به سخن دیگر، حقوق اجتماعی به خدمات رفاهی مربوط میشود (همان: 342). حقوق سیاسی: حقوق سیاسی آن است که فرد بتواند در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور خود از راه انتخاب زمامداران و مقاومت سیاسی شرکت جوید و یا به تصدی مشاغل سیاسی واجتماعیکشور خود نائل شود و یا در مجامع، آزادانه عقاید و افکار خود را ابراز نماید. سرمایه نمادین: سرمایه نمادین از شرافت و وجهه شخص نشئت میگیرد(ریتزر، 1389: 318). این سرمایه جز در (یا با) احترام و بازشناسی و باور و اعتبار و اعتماد دیگران وجود خارجی پیدا نمیکند و تا زمانی که باور دیگران به وجود آن را به همراه نداشته باشد، نخواهد توانست دوام یابد(الف پ، 1997: 200؛ به نقل از شویره و دیگری، 1385: 100).
تعاریف عملیاتی حقوق مدنی: شامل معرفههای چون آزادی انتخاب مسکن، محل سکونت، آزادی مکاتبات و رفت و آمد، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تجمعات، تشکیلاحزاب، آزادی مالکیت، مساوات درمقابل قانون، مصونیت جان و حیثیت. حقوق سیاسی: حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق فعالیت سیاسی، حق دارا بودن تابعیت. حقوق اجتماعی: شاملمعرفههایی چون حقامنیت به معنای تامین زیستی، حق امنیتشغلی، بهداشت، حفاظت از محیط زیست، حق ازدواج، مسکن، حق احترام و ارزشگذاری (احترام به حریم خصوصی)، حق اشتغال، پرداخت حقوق و مزایای کافی، برخورداری از حداقل دستمزد، تامین اجتماعی، بیمههای درمانی، حق تعیین سرنوشت، عدم احساس تبعیض، حق تساوی حقوق و ... ). سرمایه نمادین: شهرت و محبوبیت در بین مردم، عضو شناخته شده در کارهای گروهی، منزلت و جایگاه بالا در بین مردم، توانایی اثرگذاری در مردم، میدانهایی مانند دینی، هنری، سیاسی، دانشگاهی، تولید کننده ثروتها و سرمایه نمادین هستند.
روش تحقیق روش مورد استفاده در این پژوهش، روش پیمایش است. مطالعه پیمایشی شامل جمعآوری اطلاعات به طور مستقیم از گروهی از افراد است که مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته میشوند. در تحقیق پیمایشی متغیرهای محدودی از افراد مورد مطالعه مورد تحقیق قرار گرفته و تبیین میشوند.
جامعه آماری جامعه آماری شهروندان 15 سال و بالاتر مناطق دهگانه شهر تبریز میباشند، که تعداد آنان طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال نود، 1194049 نفر میباشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 387 نفر میباشد.
شیوه نمونهگیری روش نمونهگیری، ترکیبی از روش نمونهگیری طبقهبندی(مطبق) و سیستماتیک انتخاب شده است.
شیوه گردآوری دادهها و ابزار مورد استفاده دراین تحقیق، از دو روش اسنادی وپیمایشی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده استکه در روش اسنادی از تکنیک فیشبرداری (از میان منابع و ماخذی از قبیل: کتب، مجلات و پایاننامهها)استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، تکنیک پرسشنامه محققساخته میباشد.
تعیین اعتبار ابزار پژوهش و پایایی آن در تحقیق حاضر از انواع موجود اعتبار، اعتبار صوری استفاده شده است. پرسشنامه بعد از طراحی در اختیار متخصصین و اساتید راهنما و مشاور قرار داده شد و نظرات آنها در مورد گویهها جمعآوری گردید و در طرح نهایی پرسشنامه اعمال گردید. برای اندازهگیری پایایی آن نیز از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آلفای محاسبه شده برای هر یک از مفاهیم بیش از 6/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آلفای کل 743/0 بدست آمد.
یافتههای توصیفی در این تحقیق 5/32 درصد از پاسخگویان زن و 5/67 درصد مرد بودند که میانگین سن آنها 34 با حداقل سن 18 وحداکثر 60 سال بود. همچنین 5/51 درصدمتاهل و 5/47 درصد مجرد و 1 درصد مطلقه میباشند. از نظر تحصیلات 2 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات ابتدایی، 5/4 درصد راهنماعی، 5/21 درصد دبیرستان، 5/19 درصد کاردانی، 36 درصد کارشناسی، 5/13 درصد کارشناسی ارشد و 4 درصد دکتری بودند. درجدول (1) شاخصهای توصیفی برای متغیرهای مورد بررسی دراین پژوهش ارائهشدهاند.
جدول شماره (1): شاخصهای توصیفی مربوط به متغیر های پژوهش
جدول بالا نشان میدهد که بیشترین میانگین مربوط به نمرات حقوق شهروندی و کمترین میانگین مربوط به نمرات حقوق سیاسی میباشد.
یافتههای استنباطی دراین قسمت یافتههای استنباطی درقالب بررسی فرضیهها و پاسخگویی به سوالات پژوهش گزارش میشود. درجدول (2) ماتریس همبستگی بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی گزارش شده است.
جدول شماره (2): ماتریس همبستگی سرمایه نمادین با نگرش به حقوق شهروندی
این ماتریس نشان میدهد بین سرمایه نمادین با حقوق شهروندی، مدنی و اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی با افزایش میزان سرمایه نمادین افراد، نحوه نگرش آنها به حقوق شهروندی، اجتماعی و مدنی نیز تغییر مییابد. با نتایج به دست آمده میتوان گفت افراد دارای سرمایه نمادین دارای نگرش مثبت به حقوق شهروندی هستند اما این رابطه درحد بسیار بالا و مطلوبی نیست، که نیاز به آگاهی بیشتر شهروندان نسبت به حقوق سیاسی احساس میشود. حقوق سیاسی از مهمترین حقوق بخصوص درجامعه کنونی ما میباشد و آگاهی شهروندان از این بعد از حقوق شهروندی میتواند کمک زیادی در پیشبرد اهداف جامعه بکند. از بین ابعاد حقوق شهروندی تنها بعد حقوق سیاسی با سرمایه نمادین رابطه معناداری نداشت. - بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی رابطه وجود دارد. چون هر دو متغییر سرمایه نمادین و حقوق شهروندی در سطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. چنانکه در جدول (3) مشاهده میشود، میزان ضریب همبستگی 146/0 بوده که در سطح 003/0 معنیدار است. بنابراین فرض صفر رد وفرض تحقیق تایید شده و میتوان گفت بین میزانسرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق شهروندی رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر قدر میزان سرمایه نمادین افزایش یابد به همان میزان نیز نگرش به حقوق شهروندی نیز مثبتتر میشود و بالعکس. این نتیجه نشانگر این موضوع است که افراد مورد تحقیق از حقوق شهروندی، آگاهی نسبتا متوسطی دارند. آشنایی آنها نسبت به حقوق شهروندی نیز درحد بسیار خوبی قرار ندارد و نیاز به آگاهی بخشی به قشر وسیعی از جامعه مورد بررسی احساس میشود. همچنین میتوان ماهیت نابرابریها در دسترسی به منابع اقتصادی- اجتماعی برای پیشرفت که بیشتر به ناآگاهی از حقوق خود و تلاش نکردن برای رسیدن به حد مطلوب در محیط زندگی خود بر میگردد را دریافت. آزادیهای زبان و مذهب/ دین در جامعهای که مردمان آن از حقوق شهروندی خود چیزی ندانند، غیر ممکن و دور از دسترس است و شاهد اقتدارگرایی و نمود آن در تمامی سطوح جامعه خواهیم بود که این نیز خود باعث جزماندیشی در تمامی بدنه جامعه خواهد شد.
جدول شماره (3): ضریب همبستگی بین سرمایه نمادین و حقوق شهروندی و سطح معنیداری آن
- بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق مدنی رابطه مستقیم وجود دارد. چون هر دو متغییر سرمایه نمادین و حقوق مدنی در سطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. چنانکه درجدول (4) مشاهده میشود، میزان ضریب همبستگی 13/0 بودهکه درسطح 01/0 معنیدار است. بنابراین فرض صفر رد و فرض تحقیق تایید شده و میتوانگفت بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق مدنی رابطه مستقیم وجود دارد. براساس نتیجه بدست آمده هرقدر میزان سرمایه نمادین افراد بیشتر شود به همان میزان نیز نحوه نگرش به حقوق مدنی نیز مثبتتر میشود و این نشانگر این مطلب است که افرادی که در جامعه دارای سرمایه نمادین هستند، نگرش مثبت و آگاهانهای به حقوق مدنی خود دارند و این نیز باعث تاثیرگذاری فرد در پیشبرد آگاهی بخشی به دیگر افراد جامعه و در نهایت تعالی افراد جامعه در شناخت حقوق مدنی خود خواهد بود.
جدول (4): ضریب همبستگی بین سرمایه نمادین و حقوق مدنی و سطح معنیداری آن
- بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق سیاسی رابطه مستقیم وجود دارد. چون هردو متغییر سرمایه نمادین و حقوق سیاسی درسطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. چنان که در جدول (5) مشاهده میشود، میزان ضریب همبستگی 06/0 بوده که در سطح 288/0 معنیدار نمیباشد. بنابراین فرض تحقیق رد وفرض صفرتایید میشود. بنابراین بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق سیاسی رابطهای وجود ندارد. این نتیجه بیشتر نشانگر این مطلب میباشد که در افراد دارای سرمایه نمادین در شناخت حقوق سیاسی در حد مطلوب و قابل قبولی قرار ندارند و این بعد از حقوق شهروندی سطح پایینی از آگاهی نسبت به دیگر ابعادحقوق شهروندی چون حقوقمدنی و اجتماعی را داراست و نیاز به آگاهی بخشی نسبت به حقوق سیاسی که از مهمترین ابعاد حقوق شهروندی میباشد وجود دارد. جدول شماره (5): ضریب همبستگی بین سرمایه نمادین و حقوق اجتماعی و سطح معنیداری آن
- بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. چون هردو متغییر سرمایه نمادین وحقوق اجتماعی درسطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. چنانکه درجدول (6) مشاهده میشود، میزان ضریبهمبستگی 12/0 بوده که درسطح 04/0 معنیدار است. بنابراین فرض صفر رد و فرض تحقیق تایید شده و میتوانگفت بین میزان سرمایه نمادین و نحوه نگرش به حقوق اجتماعی رابطه وجود دارد. این نتیجه نشانگر این موضوع است که افراد مورد تحقیق از ابعاد حقوق شهروندی، نسبت به حقوق اجتماعی خود آگاهی بیشتری دارند. آشنایی آنها نسبت به حقوق اجتماعی نیز در حد بسیار خوبی قرار ندارد اما نسبت به دیگر ابعاد حقوق شهروندی قابل قبولتر میباشد.
جدول شماره (6): ضریب همبستگی بین سرمایه نمادین و حقوق سیاسی و سطح معنیداری آن
سوال پژوهش - سهم مولفه سرمایه نمادین در پیشبینی هر یک از متغیرهای وابسته به چه مقدار است؟ برای پاسخ به این سؤال از روش رگرسیون خطیساده استفاده شد و با توجه به این نکته متغیر ملاک (حقوق شهروندی) و سه بعد آن مورد بررسی قرار میگیرد، لذا برای پاسخگویی به این سوال از چهار تحلیل رگرسیون جداگانه استفاده شد. برای پیشبینی حقوقشهروندی و دیگر ابعاد آن از روی سرمایه نمادین از روش رگرسیونخطی ساده استفاده شد که در این مدل سرمایه نمادین قادر به پیشبینی حقوق شهروندی و حقوق مدنی بود ولی مولفههای دیگربه سطح معنیداری نرسید، بنابراین ازتحلیل خارج شد. درجدول زیرنتایج تحلیل رگرسیون ارائه شدهاند. جدول شماره (7): خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده سرمایه نمادین بر حسب متغیرهای حقوق شهروندی و مدنی
باتوجه به جدول (7) سرمایه نمادین 2 درصد ازتغییرات حقوق شهروندی، 5/1 درصد ازتغییرات حقوق مدنی را پیشبینی میکند. همان طور که در جدول (7) مشاهده میشود، نتایج تحلیل واریانس براساس آزمون F نشان میدهند که سرمایه نمادین به ترتیب با (f=8/68, p<0/05)؛ f=6/81, p=<0/05)) اثرمعنیداری بر حقوق شهروندی و حقوق مدنی دارد. در جدول (8) ضرایب رگرسیون به دست آمده از تحلیل رگرسیون گزارش شده است.
جدول شماره (8): ضرایب حاصل از تحلیل رگرسیون سرمایه نمادین و حقوق شهروندی و حقوق مدنی
نتایج جدول (8) نشان میدهدکه سرمایه نمادین با t=2/61, t=2/94) p<0/05)، توان پیشبینی حقوق مدنی و حقوق شهروندی را دارد. مثبت بودن ضرایب مسیر β و t نشان میدهد که با افزایش میانگین نمرات متغیر پیشبین نمرات حقوق مدنی و حقوق شهروندی نیز افزایش مییابد و برعکس. یعنی هر چه قدرنمرات سرمایه نمادین افزایش مییابد، نمرات حقوق مدنی وحقوق شهروندی نیز افزایش مییابد و هر چه قدر نمرات سرمایه نمادین کاهش پیدا میکند، نمرات حقوق مدنی و حقوق شهروندی نیز کاهش مییابد. بنابراین سرمایه نمادین توان پیشبینی حقوق شهروندی و حقوق مدنی را دارد.
بحث و نتیجهگیری در این قسمت به بررسی نتایج آزمون به استناد مقایسهای با یافتههای تجربی و پیشینه تحقیق پرداخته میشود. در این پژوهش سعی کردیم بررسی جامعهشناختی از رابطه بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی را دریک نمونه آماری 400 نفری انجام دهیم ونقش سرمایه نمادین را درمورد نگرش به حقوق شهروندی مورد مطالعه قرار دهیم. نتایج حاصل از تحلیل فرضیهها نشان میدهدکه بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق شهروندی رابطه معنیداری وجود دارد، همچنین بین سرمایه نمادین و نگرش به حقوق اجتماعی و مدنی نیز رابطه وجود دارد که این نتایج همسو با تحقیقات اسکافی(85)، خدادوست (1387)، ابراهیمیمنش(1387)، طهماسبیفرد(1388)، میباشد. گیدنز(1994) نیز مینویسد: افرادی که درک خوبی از ساخت احساسی خودشان دارند و قادرند به گونهای موثر با دیگران برمبنای شخصی ارتباط برقرار کنند، احتمالاً برای وظایف گسترده شهروندی آمادگی خوبی دارند. مهارتهای ارتباطی درون عرصههای زندگی شخصی میتوانند به خوبی در زمینههای گستردهتری عمومیت داده شوند(فالکس، 1390: 165). تنها دریک فرضیهکه مربوط به رابطه سرمایه نمادین و نگرش به حقوق سیاسی بود، رابطه معناداری مشاهده نشد، و به نظرمیرسد چند دلیل باعث رد این فرضیه شده استکه نخست آشنایی کمتر شهروندان درمورد حقوق سیاسی خود و دیگری محافظهکاری درپاسخ به سوالات مربوط به حقوقسیاسی میباشد و در نهایت میتوان گفت تعلقات گروهی نیز از عوامل آن باشد، طبق نظریه کرچ، کرچفیلد و بالاکی میتوان گفت که نگرشهای شخصی نماینده اعتقادات و سنتهای گروههایی است که وی جزء آنهاست.
پیشنهادات تحقیق پیشنهادات کاربردی با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها توجه به نکات زیر شایسته توجه میباشد: 1. آموزش حقوق شهروندی در دوران کودکی ونوجوانی بخصوص توجه به این امر درمحتوای دروس مدارس. 2. توجه به نقش رسانههای ارتباط جمعی که قطعاً در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به طیف وسیعی از جامعه را میتواند انجام دهد. 3. رفع موانع موجود در راه تالیفات و ترجمهها درباره موضوع مورد نظر در سازمانهای مربوطه که نقش مهمی در ارضای نیازها در این حوزه میباشد.
پیشنهادات پژوهشی در صورتیکه محققان بعدی در زمینه حقوق شهروندی تمایل به انجام تحقیق داشته یاشند، به نکات زیر توجه کنند: الف) پیشنهاد میشود ابعاد مختلف سرمایه نمادین در ارتباط با حقوق شهروندی مورد پژوهش قرار گیرد. ب) پیشنهاد میشود برای مطالعه بهتر این موضوع تحقیق به صورت تطبیقی انجام گیرد. ج) همکاری و مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی مراکز علمی- تخصصی مرتبط با موضوع مورد بررسی.
منابع بوردیو، پ.(1390). تمایز. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: نشر ثالث. چاپ اول. بوردیو، پ. (1387). گفتارهایی در باره ایستادگی در برابر نولیبراسیم. ترجمه: ع، پلاسید. تهران: نشر اختران. چاپ اول. جمشیدیها، غ؛ و دیگری. (1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریه عمل پییر بوردیو. مجله نامه علوم اجتماعی. شماره سی، صص 32-1. ریتزر، ج. (1389). مبانی نظریه جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن. ترجمه: ش، مسمیپرست. تهران: نشر ثالث. چاپ اول. شویره، ک؛ و دیگری. ( 1385). واژگان بوردیو. ترجمه: م، کتبی. تهران: نشر نی. چاپ اول. طاهرخانی، ف. (1389). سرمایه نمادین امام خمینی و گفتمانهای موجود در جمهوری اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی. فالکس، ک. (1390). شهروندی. ترجمه: م، دلفروز. تهران: انتشارات کویر. چاپ دوم. فکوهی، ن. (1384). پیر بوردیو: پرسمان دانش و روشنفکری. مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد. شماره پنج، صص 161-141. فرمهینی فراهانی، م. (1389). تربیت شهروندی. تهران: آییژ. چاپ اول. کاستلز، ا؛ و دیگری. (1383). مهاجرت و شهروندی. ترجمه: ف، تقیلو. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی. چاپ اول. گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر نی. چاپ نوزدهم. منوچهری، ع؛ و دیگری. (1385). درآمدی بر نظریه شهروندی گفتگویی در فلسفه سیاسی هابرماس. نامه علوم اجتماعی. شماره 29، صص 28-1. یوسفی، ع؛ و دیگری. (1387). احساس شهروندی در مراکز استانهای ایران. مجله جامعهشناسی ایران. دوره نهم، شماره 3 و 4، انجمن جامعهشناسی ایران، صص 23-2. Bliege bird, R. and Alden smith, E. (2008). Siginaling Theory Strategic Interaction and Symbolic Capital. Current Anthropology, Volum 46, Pp 221-248. Ke, F. (2005). Relocation and Symbolic Capital. Open Times, Isse 2. Schinkel, W. Noordegraaf, M. (2011). Professionalism as Symbolic Capital: Materials for Bourdieusian Theory of Professionalism. Comparative Sociology, 10, 67- 96.
[1]. استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران- ایران. .[2] کارشناس ارشد جامعهشناسی.E-Mail: morteza_hazrati@gmail.com | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بوردیو، پ.(1390). تمایز. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: نشر ثالث. چاپ اول. بوردیو، پ. (1387). گفتارهایی در باره ایستادگی در برابر نولیبراسیم. ترجمه: ع، پلاسید. تهران: نشر اختران. چاپ اول. جمشیدیها، غ؛ و دیگری. (1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریه عمل پییر بوردیو. مجله نامه علوم اجتماعی. شماره سی، صص 32-1. ریتزر، ج. (1389). مبانی نظریه جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن. ترجمه: ش، مسمیپرست. تهران: نشر ثالث. چاپ اول. شویره، ک؛ و دیگری. ( 1385). واژگان بوردیو. ترجمه: م، کتبی. تهران: نشر نی. چاپ اول. طاهرخانی، ف. (1389). سرمایه نمادین امام خمینی و گفتمانهای موجود در جمهوری اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی. فالکس، ک. (1390). شهروندی. ترجمه: م، دلفروز. تهران: انتشارات کویر. چاپ دوم. فکوهی، ن. (1384). پیر بوردیو: پرسمان دانش و روشنفکری. مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد. شماره پنج، صص 161-141. فرمهینی فراهانی، م. (1389). تربیت شهروندی. تهران: آییژ. چاپ اول. کاستلز، ا؛ و دیگری. (1383). مهاجرت و شهروندی. ترجمه: ف، تقیلو. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی. چاپ اول. گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر نی. چاپ نوزدهم. منوچهری، ع؛ و دیگری. (1385). درآمدی بر نظریه شهروندی گفتگویی در فلسفه سیاسی هابرماس. نامه علوم اجتماعی. شماره 29، صص 28-1. یوسفی، ع؛ و دیگری. (1387). احساس شهروندی در مراکز استانهای ایران. مجله جامعهشناسی ایران. دوره نهم، شماره 3 و 4، انجمن جامعهشناسی ایران، صص 23-2. Bliege bird, R. and Alden smith, E. (2008). Siginaling Theory Strategic Interaction and Symbolic Capital. Current Anthropology, Volum 46, Pp 221-248. Ke, F. (2005). Relocation and Symbolic Capital. Open Times, Isse 2. Schinkel, W. Noordegraaf, M. (2011). Professionalism as Symbolic Capital: Materials for Bourdieusian Theory of Professionalism. Comparative Sociology, 10, 67- 96.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |