تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,597 |
رابطه بین سطوح عملکرد ورزشی کشتیگیران و هویت فردی و اجتماعی آنان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 5، شماره 17، بهمن 1391، صفحه 91-105 اصل مقاله (692.51 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ایوب بنینصرت1؛ باقر حسینپور2؛ امیر قیامیراد3؛ حبیب محمدپور4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دکترای جامعهشناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، ارومیه- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دکترای بیومکانیک ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ورزش از روزگارانکهن با اهدافی نظیر سرگرمی و یا مسابقه وجود داشته است اما به معنای جدید آن مصادف با توسعه صنعتی جوامع پدیدار شده است. از نظر جامعهشناختی، ورزش با اینکه در وهله اول به اهداف بلاواسطهای چون رقابت، تفریح و مهارت و در کل نشاط و سرزندگی جامعه مرتبط میشود، اما به واقع مسائل اجتماعی بسیار فراتری با آن پیوند خورده است. یکی ازابعاد مهم زندگی اجتماعیکه مستقیماً تحت تاثیر رفتار ورزشی افراد دچار تغییر میگردد، هویت ورزشکاران است. بسیاری از تحقیقات نشان میدهندکه ورزشکاران درمقایسه بادیگران برخوردار ازویژگیهای هویتی متفاوتی هستند. درتحقیق حاضر سعی شده تاتغییرات هویتی ورزشکاران نه درمقایسه با غیر ورزشکاران، بلکه دربین خود ورزشکاران و در طول فعالیت ورزشی ایشان مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین سه گروه کشتیگیر بالغ بر 362 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که میانگین متغیرهای حس رقابتجویی، اعتماد به نفس، و تعلق گروهی با توجه به سطح عملکرد ورزشی کشتیگیران اختلاف معنیداری پیدا میکرد. همچنین هویت غالب در سطوح بالاتر از نوع اجتماعی و در سطوح پائینتر فردی بود. نهایتاً در سطوح بالاتر ورزشی همگنی بیشتری بین هویت فردی و اجتماعی مشاهده گردید. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سطح عملکرد ورزشی؛ هویت فردی؛ هویت اجتماعی؛ کشتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رابطه بین سطوح عملکرد ورزشی کشتیگیران و هویت فردی و اجتماعی آنان ایوب بنینصرت[1] باقر حسینپور[2] امیر قیامیراد[3] حبیب محمدپور[4]
تاریخ دریافت مقاله:7/8/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/12/1393 چکیده ورزش از روزگارانکهن با اهدافی نظیر سرگرمی و یا مسابقه وجود داشته است اما به معنای جدید آن مصادف با توسعه صنعتی جوامع پدیدار شده است. از نظر جامعهشناختی، ورزش با اینکه در وهله اول به اهداف بلاواسطهای چون رقابت، تفریح و مهارت و در کل نشاط و سرزندگی جامعه مرتبط میشود، اما به واقع مسائل اجتماعی بسیار فراتری با آن پیوند خورده است. یکی ازابعاد مهم زندگی اجتماعیکه مستقیماً تحت تاثیر رفتار ورزشی افراد دچار تغییر میگردد، هویت ورزشکاران است. بسیاری از تحقیقات نشان میدهندکه ورزشکاران درمقایسه بادیگران برخوردار ازویژگیهای هویتی متفاوتی هستند. درتحقیق حاضر سعی شده تاتغییرات هویتی ورزشکاران نه درمقایسه با غیر ورزشکاران، بلکه دربین خود ورزشکاران و در طول فعالیت ورزشی ایشان مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین سه گروه کشتیگیر بالغ بر 362 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که میانگین متغیرهای حس رقابتجویی، اعتماد به نفس، و تعلق گروهی با توجه به سطح عملکرد ورزشی کشتیگیران اختلاف معنیداری پیدا میکرد. همچنین هویت غالب در سطوح بالاتر از نوع اجتماعی و در سطوح پائینتر فردی بود. نهایتاً در سطوح بالاتر ورزشی همگنی بیشتری بین هویت فردی و اجتماعی مشاهده گردید. واژگان کلیدی: سطح عملکرد ورزشی، هویت فردی، هویت اجتماعی، کشتی.
مقدمه اگر ورزش را به عنوان فعالیتی مبتنی بر تواناییهایی اکتسابی جسمانی و مهارتهای رفتاری تمرین شده بر پایه یک رشته قوانین تعریف شده مشخص و با هدف مسابقه یا دستیابی به ورزیدگی و یا نشاط و تفریح تعریف کنیم، در آن صورت ورزش کنشی است اجتماعی که افراد به واسطه استفاده از توانمندیهای بدنی خود درمناسبات اجتماعی به اهدافی نظیر رقابت، تفریح، مهارت و یا ترکیبی از آنها نائل میآیند. از نظر جامعهشناختی، ورزش با این که در وهله اول به اهداف بلاواسطهای چون رقابت، تفریح و مهارت و در کل نشاط و سرزندگی جامعه مرتبط میشود، اما به واقع کارکردهای اجتماعی بسیار فراتری با آن پیوند خورده استکه جامعهشناسی ورزشی به طور اخص و جامعهشناسی بدن به طور اعم به مطالعه آنها میپردازند. یکی از زمینههایی که ورزش بعنوان یک فعالیت بدنی سیستماتیک تحت تاثیر قرار میدهد، موضوع هویت افراد است. هویت طبق تئوریهای جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی، در حقیقت چیستی اجتماعی افراد را تعریف مینماید. این چیستی کیفیتی پویا و اکتسابی داشته و طی روابط اجتماعی متقابل مختلفی که افراد تجربه میکنند، شکل میگیرد. مطابق با تئوریهای جامعهشناختی، هویت ماهیتی پایدار و ثابت نداشته و در طول زمان شکل گرفته و متحول میشود. هویت درجوامع معاصر نه موجودیتی ثابت، که بر عکس ماهیتی دائماً در حال شدن دارد(Collinson, 2006; Davies, 1992). مفاهیم "هویت"1 و "خود"2 طی دهههای اخیر به خصوص مقارن باتوسعه مباحث تئوریکی مرتبط با "فمینیسم"3 و "پستمدرنیسم"4 از گسترش بیشتری برخوردار گردیده است. در فمینیسم عمدتاً پیرامون نقش "مردانگی"5 و رابطه آن با سلطه جنسیتی و نهایتاً سلطه در سایر ابعاد اجتماعی و در پست مدرنیسم این مباحث غالباً پیرامون "سابجکتیویتی"6 و خصلت سیال بودن آن شکل گرفتهاند(Collinson, 2006). سیالیت و سابجکتیویتی و هویت همانگونه که دیویس و بنکس بیان میدارند، در فضای کنش متقابل شکل میگیرند(Davies, 1992). اما با این حال سیالیت همانگونه که در کارهای پستمدرن ملاحظه میکنیم، ویژگی عمده جوامع بسیار مدرن و به عبارتی پستمدرن میباشد. در این جوامع محیط اجتماعی به گونهای سازماندهی شدهکه درمقایسه با ساختار متعلق به دوران مدرن ازپایداری بسیارکمتری برخوردار میباشد و الگوهای اجتماعی و به تبعآن هویت دائماً و سریعاً درحال شدن هستند. اما در حالت کلی و به ویژه در نظامهای اجتماعی مدرن (در مقایسه با نظامهای پستمدرن) نظریات کنش متقابل نمادین در رابطه با بحث هویت، از توان تحلیلی نسبتاً بالاتری برخوردار هستند. "خود" و "هویت" در این نظریات از طریق بر هم کنش فرد و دیگران در یک پروسه پویا در نظر گرفته میشود و درواقع به عنوان انعکاسی ازهویت ویژه هرفرد طی روابط متقابل بادیگران ساخته میشود(جنکینز، 1381: 29). اسنو7 و بین هویت اجتماعی افراد و هویت فردی آنها تمایز قائل میشوند. هویت اجتماعی به عنوان چیزهائیکه به دیگران نسبت میدهیم و تحت امور و اشیاء اجتماعی قلمداد میکنیم، تعریف میشود در حالی که هویت فردی اشاره به معانی دارد که به خود نسبت میدهیم. این فرمها البته ممکن است که با یکدیگر منطبق نبوده و در تضاد باشند(Snow and colleagues, 1995: 240). تمایل به نمایش بدن به عنوان موجودیتیکه در حال شدن است به طور وافری درغرب به چشم میخورد: پروژهایکه باید روی آن کار کرده و بعنوان بخشی ازهویت فرد تکمیل کرد. شیلینگ8 بیان میدارد که سلامتی تن احتمالاً متداولترین شکل پروژه بدن میباشد. برای کسانیکه بطورجدی ورزش میکنند، چه درسطح حرفهای و چه درسطح آماتور، تمرین رویبدن و برآیند آن به صورت اندامی ورزشی درکانون هویت قهرمانی قرار دارد. این موضوع برای این قبیل ورزشکاران هم میتواند حاوی نتایج مثبت و هم نتایج منفی باشد(Shilling, 1991). زیرا همان گونه که بروور و همکارانش خاطرنشان میسازند، در کنار مزایای مشخصی همچون حس خودی قوی، تعهد زیاد به تمرینات بلند مدت، عملکرد ورزشی بالا و ... هرگونه آسیب و اتفاقی که تن و عملکرد آن را مختل نماید، به طور منفی بر هویت قهرمانی فرد تاثیر میگذارد (Brewer and colleagues, 1993). "واحد محرومیت اجتماعی"9 دولت بریتانیا، محرومیت اجتماعی را به عنوان چیزی که در هنگامه مشکلات جدی از قبیل بیکاری، تبعیض، فقدان مهارت، کمبود درآمد، سکونت در خانههای حقیر، میزان بالای جرم، ضعف بهداشت، و متلاشی شدن خانواده بروز مینماید، تعریف مینماید ... و در همین راستا، ورزش به عنوان بخشی از برنامههای رفاهی و فعالیتی که منجر به پذیرش اجتماعی افراد میشود، در بسیاری از دولتهای اروپایی درطول دهههای اخیر به کار گرفته شده است(Kenntt, 2005). مشارکت در ورزش میتواند کیفیت زندگی افراد و اجتماعات را بهبود بخشد، منجر به افزایش پذیرش اجتماعی گردد، بهداشت و سلامت را ارتقا دهد، به عنوان مانعی در راه رفتارهای ضد اجتماعی عمل نماید، عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش دهد، و افقهای پیشروی افراد را گستردهتر سازد(Coalter, 2005). بنابراین ورزش از آنجا که عرصهای جهت برقراری روابط اجتماعی مبتنی بر توانمندیهای جسمی فراهم میسازد، تاثیرکاملاً مشخصی برهویت ورزشکاران بر جای میگذارد. درخصوص ارتباط بین فعالیت ورزشی و هویت، کارهای بسیاری صورت گرفته و عمدتاً رابطه معنیداری بین ورزش با متغیرهایی چون عزت نفس، تفاوتهای جنسیتی و ویژگیهای مردانه، خودمحوری- تکلیفمحوری، هویت اخلاقی، بهداشت روانی- اجتماعی، رقابتجویی، سبکهای هویتی (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر درگم)، تمایزات قومی- نژادی، و برخی متغیرهای دیگر توسط محققین مختلف مورد مطالعه و تایید قرار گرفته است. قریب به اتفاق این مطالعات باانجام مقایسههایی ازنوع صفر و یک بین گروههای ورزشکار و غیرورزشکار، تاثیر و نقش کلی ورزش را در رابطه با متغیر یا متغیرهائی خاص (وابسته) بررسی نمودهاند. بعبارتی دیگر به تفاوتهای موجود بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران از جهت نوع هویت پرداختهاند. با توجه به این که هویت ماهیتی ثابت نداشته و دائماً در حال تحول و شدن است، لذا مسالهای که در کارهای صورت گرفته عموماً مورد غفلت واقع شده این استکه آیا تغییرات درمتغیرهای اثرپذیر (وابسته) در طول پروسه فعالیت ورزشی بهطور مساوی و یکنواخت درجریان بوده است؟ و یا برعکس، این تغییرات درطول مراحل مختلف فعالیت ورزشی دچار نوساناتی شده و در هر مقطع یا مرحلهای از شکوفایی و توسعه فعالیت ورزشی، کم و کیف ویژهای به خود گرفتهاند؟ چنین بنظر میرسدکه افراد ورزشکار در طول پروسه ورزشی ماهیتهای متفاوتی به خود میگیرند و با توسعه و تکامل فعالیت ورزشی خود، وارد مناسبات اجتماعی متفاوتی گشته و تعاملات متفاوتی با دیگران برقرار مینمایند و از همین روی هویتشان مدام تحت تاثیر رشد و تکامل ورزشیشان دگرگون میشود. بنابراین طرح حاضر در محدوده یک رشته ورزشی خاص (کشتی) با استناد به خصلت پویا و سیال بودن هویت اجتماعی درصدد بررسی این است که آیا بین سطوح مختلف فعالیت ورزشکشتی و محتوای هویتی افراد ارتباط معنیداری وجود دارد؟ به عبارتی دیگر، آیا با ارتقاء سطح عملکردی ورزشکاران کشتیگیر، هویت آنان دچار تغییر و تحول میشود؟ اگر چنین است، در آن صورت مفاهیمی چون هویت فردی و اجتماعی و ویژگیهایی از قبیل رقابتجویی، اعتماد به نفس، عزت نفس و تعلق گروهی چگونه و در چه جهتی دگرگون میشوند؟
پیشینه تحقیق توجه به نقش بدن درپدیدههای اجتماعی دیربازی استکه جامعهشناسی بدن شکلگرفته و با پیدایش نظریات فمینیستی و پستمدرن از رشد چشمگیری برخوردار شده است. اما علیرغم چنین قدمتی و وجود پشتوانه تئوریک خوبی در رابطه با نقش اجتماعی بدن، آثار اجتماعی فعالیت ورزشی (ورزش به عنوان شکلی از رشد و بهبود عملکرد بدن) به طور اعم و رابطه بین ورزش و هویت به طور اخص، عرصه نسبتاً جدیدی استکه عمر آن به زحمت به دو دهه میرسد، ولی با اینحال کارهای علمی ارزندهای (درخارج از کشور) در این مدت صورت پذیرفته است که نوید بخش گسترش توجهات به این زمینه از موضوعات اجتماعی و تئوریپردازیهای موثر و قوی در این زمینه میباشد. درایران، عمر این عرصه بسیار کوتاهتر است و اندیشمندان اجتماعیداخلی توجه چندانی به این عرصه از واقعیتهای اجتماعی ننمودهاند و لذا تعداد مطالعاتی که در این خصوص انجام گرفته معدود میباشد. ذیلاً به اختصار بخشی از منابع موجود مورد بررسی قرار میگیرد: کشتیدار و همکاران در تحقیقی به بررسی تاثیرات هدفگرایی و هویت اخلاقی بر رفتار و قضاوت مثبت و اجتماعی ستیز در فوتبال پرداخته و نشان میدهد که تاثیرات اصلی خودمحوری و هویت اخلاقی در تبیین رفتار و قضاوت مثبت اجتماعی معنیدار نیست(کشتیدار و دیگری، 1389). شجیع و همکاران با مقایسه بین سبکهای هویتی (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر در گم) دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار و رابطه آن بامیزان تعهداتشان به این نتیجه رسیدکه بین سبکهای هویتی دانشجویان و میزان تعهد آنها رابطه معنیداری وجود دارد اما بین سبکهای هویتی دوگروه (دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار) تفاوتی دیده نشد(شجیع و همکاران، 1385). عبداللهیان در یک مطالعه کلان، فوتبال را به عنوان یک جریان فرهنگی مورد مطالعه قرار داده و به کارکردهای اجتماعی- فرهنگی آن در ایران میپردازد. وی دراین بررسی اتفاقات حاشیهای ورزش فوتبال را به مثابه وجه رفتاری کنش اجتماعی طرفداران و برایند نیازهای ارزشی و فرهنگی نسلها قلمداد مینماید که این نیازها در نهایت به جریانهای تغییر فرهنگی کمک مینماید(عبداللهیان، 1381). "وان دانیل"10و همکاران دربررسی خودبه رابطه مثبت بینتعلق به یک تیم ورزشی محلی و بهداشت روانی- اجتماعی اشاره مینماید. وی بیان میدارد که تعلق تیمی آسایش زندگی فردی و اجتماعی را از طریق برقراری روابط اجتماعی تفریحی تسهیل مینماید(Daniel and colleagues, 2007). "جفری"11 (1995) طی تحقیقی در مورد هویت قهرمانی و جهتگیری ورزشی شناگران بزرگسال دارای ناتوانی جسمی به این نتیجه میرسد که این شناگران دارای هویت قهرمانی بسیار قوی بوده و این هویت برایشان بسیار با اهمیت بود. آنها همچنین برخوردار از یک هویت خودی قوی، یک هویت اجتماعی متعادل، حالت عاطفی منفی نسبت به سطوح پایین ویژه، حس رقابت و هدفگرایی بالا و در نهایت پیروزیگرایی نسبتاً متعارف بودند. هویت خودی آنها با رقابتآمیزی دارای ارتباط معنیداری بود و نوعی میل قوی بسمت اهداف رقابتی در آنها دیده میشد(Jeffrey,1995). "سانچز"12(2008) در تحقیق خودنشان میدهد که در بین کوهنوردان اسپانیایی یک هویت کاملاً جنسیتی وجود دارد. همچنین هویت جنسیتی این کوهنوردان بر فرصتهایی که در زمینههای کوهنوردی پیش میآیند حالت تعیینکنندهای دارند(Sanchez, 2008). " کیسلاک"13(2004) درتحقیقی با هدف تعریف و توسعه چهارچوبی مفهومی برای هویت قهرمانی، فاکتورهایی از قبیل حالت "عاطفی مثبت"14، هویت اجتماعی، "ویژه بودن"15، حالت "عاطفی منفی"16، و "هویت خودی"17 را به کارهای نظری قبلی اضافه نمود. بعلاوه وی اقدام به بررسی رابطه بین این فاکتورها با هویتهای دیگری دردرون خود همچون هویت خانوادگی، دوستی، قهرمانی، دینی، آکادمیک، و رمانتیک نمود(Cieslak, 2004). "اگیمانگ"18(2010) و همکاران طی تحقیقی که به روش کیفی روی ورزشکاران سیاهپوست مرد انجام دادند، از "تئوری انتقادی نژادی"19 جهت بررسی نگرش این افراد نسبت به موضوعات نژاد و کنشگرایی موجود در سطح آمریکا در زمینه ورزش استفاده نمودند. نتایج مصاحبههای انجام شده چهار موضوع را روشن نمود: 1. اینکه موضوع نژادگرایی کماکان درجامعه و ورزشامریکا وجود دارد. 2. داشتن اطلاعات ازگذشته برایکنشگرایی ورزشکاران سیاهپوست دارای اهمیت است. 3. نگرشذهنی ورزشکاران سیاهپوست فعلی و پیشین در امریکا نسبت به کنشگرایی ورزشی متفاوت است. 4. ورزشکاران سیاهپوست در خود احساس مسئولیت میکنند تا در خصوص مسائل اجتماعی روز به طور فعال صحبت نمایند (Agyemang and colleagues, 2010). " کایمت"20(2010) و همکاران در تحقیقی با عنوان "مرد بودن در حین انجام ورزش زنانه: ساخت هویت مردانه در پسرانی که ژیمناستیک ریتمیک انجام میدهند"، نشان میدهند چگونه پسرانی که در ورزشهای زنانه مشارکت میکنند، هویت مردانه خود را میسازند. برای اینکه به عنوان یک مرد در نظر بیایند، این پسران مجبورندکه هویت خود را در رابطه با امور وکارهای فردیشان و نیز در روابط خانوادگی و دوستانهشان بسازند. پسرانی که ورزشهای ژیمناستیک ریتمیک انجام میدهند از ناحیه بزرگسالان (والدین و یا سایر اعضای فامیل) و همسالان خود احساس فشار مینمایند تا با هنجارهای مردانه سنتی همساز شوند و لذا ساخت هویت ایشان میتواند وابسته به این موضوع و همچنین روابطی باشد که با دختران مشارکت کننده در ژیمناستیک ریتمیک دارند. این مردان جوان استراتژیهایی را به کار میگیرند تا با تصویرهای مختلفی که از مرد بودن مواجه میشوند آشتی برقرار کنند و بدین وسیله هویت خود را بسازند(Chimot and colleagues, 2010) . "ریسکا"21 درتحقیقی باهدف بررسی رابطه بین هویت ورزشی واهداف انگیزشی نسبت به رقابتهای جهانی دانشجویان به این نتیجه رسید که روابط مثبتی بین ابعاد مختلف هویت ورزشی و رقابت اجتماعی و رفتاری وجود دارد(Ryska, 2002). "گروز"22 و همکاران اثرتمرینات ورزشی برروی تقویت هویت و عزتنفس را درسه دانشگاه بریتانیائی مقایسه نموده و دریافتندکه ورزش میتواند موجب ارتقای عزت نفس و هویت فردی گردد(Groves, 2008).
روششناسی تحقیق حاضر به روش پیمایشی به طور مستقیم و از طریق پرسشنامه غیر حضوری از پاسخگویان دادههای مورد نیاز را گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مهمترین متغیرهایی که در این راستا بررسی شدند شامل "سطوح عملکرد ورزشی" (متغیر مستقل) و "هویت فردی"، "هویت اجتماعی"، "رقابتجویی"، "اعتماد به نفس"، و "تعلق گروهی" (متغیرهای وابسته) بودند. با توجه به این که در تحقیق حاضر سطوح عملکرد ورزشی کشتیگیران به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است، لذا جامعه آماری متشکل از سه گروه به شرح ذیل انتخاب و سپس با استفاده از فرمول حداقل حجم نمونه کوکران نسبت به تعیین حجم نمونه و انتساب آن به هر یک از طبقات جامعه آماری اقدام گردید: گروه یک: کشتیگیرانی که طی پنج سال گذشته حداقل یک مقام سومی استان احراز کرده باشند. گروه دو: کشتیگیرانی که طی پنج سال گذشته حداقل یک مقام سومی کشوری احراز کرده باشند. گروه سه: کشتیگیرانی که طی پنج سال گذشته حداقل یک مقام سومی بین المللی احراز کرده باشند. فرضیههای تحقیق - بین سطح عملکرد ورزشی کشتیگیران (قهرمانی استان، قهرمانی کشور، قهرمانی بینالمللی) و نوع هویت غالب (هویت فردی یا اجتماعی) آنها رابطه وجود دارد. - بین سطح عملکرد ورزشی کشتیگیران و میزان همگنی بین هویت فردی و اجتماعی آنها رابطه وجود دارد. - حس رقابتجویی بین کشتیگیران با توجه به سطح عملکرد ورزشی ایشان متفاوت است. - میزان اعتماد به نفس بین کشتیگیران با توجه به سطح عملکرد ورزشی ایشان متفاوت است. - بین میزان تعلق گروهی کشتیگیران با توجه به سطح عملکرد ورزشی ایشان اختلاف وجود دارد.
یافتههای تحقیق جهت بررسی دادههای تحقیق ابتدا آمارههای توصیفی به شرح زیر ارائه میشوند. جدول (1) آمارههای توصیفی برخی از متغیرهای محوری تحقیق را ارائه کرده است.
جدول شماره (1): آمارههای توصیفی متغیرهای محوری تحقیق
- فرضیه اول: رابطه بین سطح عملکرد و هویت غالب با توجه به اینکه هویت افراد در سطح اسمی دو ارزشی در دو رده فردی و اجتماعی اندازهگیری شده، لذا سطح عملکرد ورزشی را نیز که دارای سه ارزش منفک ترتیبی میباشد را در یک سطح متنازلتر به عنوان یک متغیر اسمی تلقی کرده و از آزمون کای اسکوئر جهت بررسی همبستگی بین این دو متغیر استفاده مینمائیم. به نحویکه مشاهده میشود میزان آماره محاسبه شده برابر 921/36 با درجه آزادی 2 و میزان آلفای صفر میباشد. بنابراین بین توزیع دو متغیر مذکور همبستگی معنیداری وجود دارد و جهت این رابطه نیز بر اساس جدول دو بعدی مربوطه به این صورت است که در بین ورزشکاران سطح بینالمللی هویت اجتماعی و در بین سطوح پایینتر هویت فردی غالبیت دارد.
a. 0 cells (.0%) have expected count less than 5. The minimum expected count is 12.35.
همچنین آزمون فی وکرامرز نشان میدهندکه شدت همبستگی بهمیزان 319/0 استکه گویای شدت همبستگی نسبتاً ضعیف بین دو متغیر میباشد.
جدول شماره (3): محاسبات سیمتریک مربوط به کایاسکوئر محاسبه شده بین سطح عملکرد و هویت غالب
- فرضیه دوم: رابطه بین سطح عملکرد و همگنی هویتی (همگنی بین هویت فردی و اجتماعی) طبق محاسبات انجام گرفته (جدول 4) میزان همبستگی بین دو متغیر برابر 727/0 با میزان آلفای صفر میباشد. این میزان همبستگی درحد نسبتاً شدید و باعلامت مثبت بیانگر آن استکه با افزوده شدن برسطح عملکرد ورزشی کشتیگیران، میزان همگنی بین هویتفردی و اجتماعی ایشان نیزبیشتر میشود. بدین ترتیب، ورزشکارانیکه درسطوح بالاتری ورزش مینمایند، کاراکترها و هویت فردیشان در راستای هویت اجتماعی و انتظاراتی که جامعه ایجاد و تعریف مینماید تغییر شکل و توسعه مییابد و لذا تضاد آن چنانی بین ابعاد فردی و اجتماعی هویت ایشان به چشم نمیخورد.
جدول شماره (4): آزمون اسپیرمن بین دو متغیر سطح عملکرد ورزشی و میزان همگنی هویتی
**. Correlation is significant at the 0.01 level (1-tailed).
- فرضیه سوم: رابطه بین سطح عملکرد و حس رقابتجویی آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت مقایسه میانگین رقابتجویی در بین سه گروه از ورزشکاران (گروه یک: سطح بینالمللی، گروه دو: سطح ملی، گروه سه: سطح استانی) به کار گرفته شده و نتایج زیر بدست آمد:
جدول شماره (5): نتایج محاسبات مربوط به تحلیل واریانس یکطرفه مابین سطح عملکرد ورزشی و میزان رقابتجویی
طبق آماره محاسبه شده F برابر 507/152 با درجه آزادی 2 و میزان آلفای صفر میباشد که بیانگر معنیدار بودن اختلاف در میانگینهای سه گروه از نظر میزان رقابتجویی میباشد. آزمون تعقیبی توکی نیز نشان میدهد که میانگین رقابتجویی مابین ورزشکاران گروه اول (سطح عملکرد بینالمللی) و گروه دوم (سطح عملکرد ملی) که دارای اختلاف میانگین 55/4- با آلفای 29/0 میباشد معنیدار نیست اما درمورد گرو اول وسوم (سطح عملکرد استانی) و نیزگروه دوم وسوم اختلاف معنیداری ازنظر رقابتجویی وجود دارد. بنابراین معنیداری تفاوت درتحلیل واریانس ناشی ازگروههای اول و دوم با گروهسوم میباشد.
جدول شماره (6): آزمون تعقیبی توکی مرتبط با تحلیل واریانس بین متغیرهای سطح عملکرد ورزشی و میزان رقابتجویی
*. The mean difference is significant at the 0.05 level. - فرضیه چهارم: رابطه بین سطح عملکرد و اعتماد به نفس جهت آزمون این فرضیه نیز از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید.
جدول شماره (7): نتایج محاسبات مربوط به تحلیل واریانس یک طرفه مابین سطح عملکرد ورزشی و میزان اعتماد به نفس
محاسبات مربوط به تحلیل واریانس نشان میدهندکه مقدارF برای این آزمون برابر 995/714 بادرجه آزادی2 و آلفای صفر استکه به معنای معنیداربودن تفاوت بین میانگین اعتماد به نفس دربین سه گروه از ورزشکاران (سطوح بینالمللی، ملی و استانی) میباشد. طبق فرضیه پیشین، در این مورد نیز به منظور مشخص کردن منبع تغییرات معنیدار از آزمون تعقیبی توکی به شرح ذیل استفاده گردید:
جدول شماره (8): آزمون تعقیبی توکی مرتبط با تحلیل واریانس بین متغیرهای سطح عملکرد ورزشی و میزان اعتماد به نفس
به طوری که مشاهده میشود، میانگینهای دو به دوی محاسبه شده توکی بین هر سه گروه معنیدار هستند و این بدان معنی است که به ازاء افزایش در سطح عملکرد ورزشی، میزان اعتماد به نفس از گروه سوم به دوم و سپس از دوم به اول نیز با شیب نسبتا معنیداری رو به افزایش میگذارد. - فرضیه پنجم: رابطه بین سطح عملکرد و تعلق گروهی جهت آزمون این فرض هم از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید.
جدول شماره (9): نتایج محاسبات مربوط به تحلیل واریانس یک طرفه مابین سطح عملکرد ورزشی و میزان تعلق گروهی
طبق یافتههای ارایه شده در جدول فوق میزانF معادل 392/88 با درجه آزادی2 و آلفایصفر میباشد. بنابراین پذیرفته میشودکه میانگین تعلقگروهی بین سهگروه ورزشکار (سطوح بینالمللی، ملی و استانی) تفاوت معنیداری با یکدیگر دارد. نتایج مربوط به آزمون تعقیبی توکی نیز نشان میدهند که میانگینهای مربوطه بین هر سه گروه دارای اختلاف معنیداری هستند و این بدان معنی است که با افزایش سطح عملکرد ازاستانی به ملی و سپس به سطح بینالمللی، تعلقگروهی نیز به تدریج ولی بطور معنیدار روندی افزایشی به خود میگیرد.
جدول شماره (10): آزمون تعقیبی توکی مرتبط با تحلیل واریانس بین متغیرهای سطح عملکرد ورزشی و میزان تعلق گروهی
*. The mean difference is significant at the 0.05 level.
بحث و نتیجهگیری دیدگاههاییکه درنظریات جامعهشناسی ورزشی ارایه شدهاند دربرگیرنده طیف بسیارگستردهای ازمسایل و مفاهیم اجتماعی میشوند و در سطح خرد از روابطی که بین کنشگران اجتماعی و بازیگران نقشهای اجتماعی جریان دارد گرفته تا سطح کلان جامعهکه در برگیرنده ساختارها و نظامهای اجتماعی بزرگ هستند را در بر میگیرد. یکی از محورها و مباحث مهمی که در سطح تحلیل خرد اجتماعی توسط پیروان مکتب کنش متقابل نمادین و نیز روانشناسان مورد توجه قرارگرفته است، مفهوم هویت اجتماعی است. طبق آنچه که مطرح گردید، مفهوم هویت درکنش متقابل نمادین اشاره به ماهیت روندی "خود" و هویت و توسعه آن ازطریق کار و ارتباط متقابل بین کنشگر اجتماعی و دیگران در یک پروسه در حال جریان دینامیک و بین فاعلی دارد. در واقع مفاهیم خود وهویت به عنوان مفاهیمی مجاور هم فرض شدهاند به نحویکه خود به عنوان احساس انعکاسی هرفرد از هویت ویژهاشکه ازطریق تشابهات و تفاوتهایش بادیگران مشخص میشود تعریف شده است. بررسی ادبیات موضوع نشان میدهدکه درخصوص ارتباط بین فعالیت ورزشی وهویت مطالعات بسیاری صورت گرفته و عمدتاً رابطه معنیداری بین ورزش با متغیرهایی چون عزت نفس، تفاوتهای جنسیتی و ویژگیهای مردانه، خودمحوری- تکلیف محوری، هویت اخلاقی، بهداشت روانی- اجتماعی، رقابتجویی، سبکهای هویتی (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر درگم)، تمایزات قومی- نژادی، و برخی متغیرهای دیگر مورد تایید قرار گرفته است. بررسی متون موجود حاکی ازآن استکه تقریباً تمام مطالعات پیشین با انجام مقایسههایی از نوع صفر و یک بین گروههای ورزشکار وغیر ورزشکار، تاثیر و نقش ورزش را در رابطه با متغیر یا متغیرهایی خاص (وابسته) بررسی نمودهاند. به عبارتی دیگر عمدتاً به بررسی این موضوع پرداختهاند که ورزشکاران از نظر مولفهها و عناصر هویتی همچون عزت نفس، استقلال، هویت اخلاقی، بهداشت روانی و غیره چه تفاوتی با غیر ورزشکاران دارند در حالی که سوال اساسی بررسی حاضر برخلاف تحقیقات پیشینیان این بود که با افزایش یا کاهش در میزان عملکرد یک ورزشکار، هویت وی دستخوش چه تغییراتی میگردد؟ بنابراین هدف ما در این تحقیق نه مبتنی بر مقایسه ورزشکاران با غیر ورزشکاران، بلکه انجام مقایسهای درون گروهی بر اساس میزان عملکرد و کارایی ورزشی ورزشکاران استوار شده بود و منطقی که در پس چنین جهتگیری وجود داشت معطوف به سیال بودن هویت و پروسهای بودن آن بود و این واقعیت که ما هر لحظه در حال شدن و تغییر و تبدلی در هویت خود هستیم. بنابراین بدیهی است تغییراتی که در عملکرد ورزشی ما حادث میشوند، موقعیت ما و در پی آن روابط ما را دستخوش تغییرات و بالطبع هویت ما را نیز دگرگون میسازند. نتایج حاصل از بررسی مفروضات نشان میدهد که به طور کلی هر گونه تغییری در حیطه عملکردی ورزشکاران مستقیماً هویت ایشان را دستخوش تغییرات مینماید. رابطه بین سطحعملکرد و هویت حاکی است به میزانی که ورزشکاران حرفهایتر میشوند و به سطوح عملکردی بالاتری نایل میشوند، بیشتر اقدام به هویتیابی خود براساس ارزشها و فرهنگ اجتماعی حاکم مینمایند تا کاراکترها و ارزشهای فردی و انحصاری خودشان. بعبارتی دیگر در سطوح بالاتر ورزشی، ما مواجه با میزان بیشتری از اجتماعی شدن هستیم تا سطوح پایینتر فعالیت ورزشی. منطقاً تصور اینکه فردی بطور کامل فاقد هویت فردی باشد محال به نظر میرسد. ما همیشه نسبتی ازهویت فردی را درکنار نسبتی از هویت اجتماعی توامان دارا هستیمکه یقیناً با یکدیگر تفاوتدارند. نتایج بررسی نشان میدهد به میزانی که بر سطح عملکرد ورزشی افزوده میشود، ورزشکاران بیشتر میتوانند بین دوبعد از هویتشان هماهنگی برقرارکرده و از بروزتضاد و دوگانگی بین هویت فردی و اجتماعی خود جلوگیری نمایند. تحقیقات پیشین نشان میدهند که ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران دارای حس رقابتجویی بیشتری هستند. آنها به دلیل ماهیت فعالیتیکه انجام میدهند درگیر مسابقات و رقابتهایی میشوند که جوهره اصلی آنها مبتنی بر رقابت است و لذاستکه این قبیل افراد ورزشکاردارای کاراکتری رقابتیتر میشوند. حال سوال اینجاست که آیا همه ورزشکاران به یک اندازه رقابتجو هستند؟ درکدام مرحله این حسکمتر یا بیشتر میشود؟ بررسیهای تحقیق حاضر نشان میدهند افرادیکه در سطح استانی موفق به خودنمایی و کسب موفقیت میشوند در مقایسه با دو گروه عملکردی بالاتر از خود از حس رقابتجویی کمتری برخوردارند. بنابراین حس رقابتجویی در بین ورزشکاران بسته به سطح عملکرد ورزشی ایشان نوسان مییابد. در رابطه با میزان اعتماد به نفس نیز نتیجهگیری مشابهی مبنی بر این که سطوح عملکردی بالاتر برخوردار از اعتمادبه نفس بیشتری هستند حاصل آمدکه طبیعتاً منشاء چنین اعتمادبه نفس بالاتر میتواند مرتبط به موفقیت هایی باشد که در میادین مهمتر ورزشی به دست آمدهاند. نهایتاً در رابطه با این سوالکه کدام گروه از ورزشکاران به گروه ورزشی خود تعلقخاطر بیشتری دارند، در ابتدا چنین به نظر میرسیدکه با افزایش سطح عملکرد ورزشی، فرد از استقلال عمل بیشتری برخوردار شده و کمتر به گروه و تیم خود وابسته باشد. دادههای تحقیق نتایجی کاملاً بر عکس را نشان داده و نمایان ساخت که ورزشکاران سطوح بالاتر، در مقایسه با سطوح پایینتر از خود تعلق گروهی بیشتری به هم تیمیها و هم گروههای خودشان دارند. ورزشکاران به اندازهای که حرفهایتر شده و در سطوح بالاتری فعالیت مینمایند، به همان اندازه با ارزشهای اجتماعی مقبول جامعه سازگارتر شده و ازهویتی اجتماعیتر برخوردار میگردند. این بدان معنی استکه این قبیل ورزشکاران انتظارات دیگران را به خوبی دریافته وجهت حفظ احترام خود و ایشان، خود را ملزم به رعایت قوانین و قواعداجتماعی و ارزشهای حاکم برآن میبینند درحالی که ورزشکاران سطوح پایینتر به واسطه گمنامیشان، باچنین انتظارات الزامآوری مواجه نمیباشند و درنتیجه به راحتی میتوانند بر روی کاراکترهای شخصی خود پافشاری نمایند. در سطوح بالاتر ورزشی، ورزشکاران به دلیل عملکرد حرفهای خود ناچار از حفظ گروههای پیرامون و تیمهایی که سکوی پرش و عملکرد موفقیتآمیز ایشان هستند میباشند. نادیده گرفتن تیم ورزشی برای ورزشکاری که در سطوح بالایی فعالیت مینماید احتمالاً تبعات ناخوشایندی در برداشته باشد در حالی که برای یک ورزشکار آماتور چنین ریشههایی هنوز شکل نگرفتهاند و لذا قطع این تعلقات نمیتواند منتهی به تبعات چندان ناخوشایندی برای ایشان گردد. بنابراین تعلق گروهی ورزشکاران سطوح بالاتر بیشتر از کسانی است که در سطوح پایینتر قرار دارند.
پینوشتها: 1. Identity 2. Self 3. Femenism 4. Post-modernism 5. Masculinity 6. Subjectivity 7. Snow 8. Shilling 9. Social Exclusion Unit 10. Daniel L. Wann 11. Jeffry 12. David Moscoso-Sanchez 13. Thomas J. Cieslak 14. Positive Affectivity (PA) 15. Exclusivity 16. Negative Affectivity (NA) 17. Self-Identity 18. Kwame Agyemang 19. Critical Race Theory 20. Caroline Chimot and Catherine Louveau 21. Ryska, T., A. 22. Groves, M.
منابع حبیبی، ع؛ و دیگری. (1389). جفتشدنویژگیشخصیتیرقابتجوییونوعمحیطتمرینیدریادگیرییکمهارت ورزشی. مجله رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی. شماره 117. روسک، ج. (1355). مقدمهای بر جامعهشناسی. ترجمه: ب، نبوی و دیگری. انتشارات فروردین. چاپ دوم. کشتیدار، م؛ و دیگری. (1389). نقش هدفگرائی و هویت اخلاقی در پیشبینی کارکردهای اخلاقی مثبت و منفی در فوتبال. مجله مدیریت ورزشی. شماره هفتم. عبداللهیان، ح. (1381). فوتبال و کشف علایم تغییرات فرهنگی. نامه علوم اجتماعی. شماره 19. شجیع، ر؛ و دیگری. (1385). مقایسه سبک هویت (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر در گم) دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه فردوسی مشهد و ارتباط آن با میزان تعهد در آنان. چکیده مقالات هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تبریز. جنکینز، ر. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. تهران: نشر شیرازه. Agyemang, K.; and colleagues. (2010). An Exploratory Study of Black Male College Athletes’ Perceptions on Race and Athlete Activism, International Review for the Sociology of Sport. V. 45. Brewer, B.; and colleagues. (1993). Athletic identity: Hercules’ muscles or Achilles’ heel?. International Journal of Sport Psychology. V. 24. Chimot, C.; and colleagues. (2010). Becoming a Man While Playing a Female Sport: The Construction of Masculine Identity in Boys Donig Rhythmic Gymnastics. International Review for the Sociology of Sport. V. 45. Coalter, F. (2005). The Social Benefits of Sport: an Overview to Inform the Community Planning Process. Sport Scotland Research Report. V. 98. Collinson, J. A. (2006). ‘Working Out’ Identity: Distance Runners and the Management of Disrupted Identity. University of Exeter: School of Sport and Health Sciences. Daniel, L. W.; and colleagues. (2007). The Positive Relationship Between Sport Team Identification and Belief in the Trustworthiness of Others. North American Journal of Psychology. V. 9. Davies, B.; and colleagues. (1992). The gender trap: a feminist poststructuralist analysisof primary school children’s talk about gender. Journal of Curriculum Studies. V. 24 (1). Groves, M.; and colleagues. (2008). Exercise Dependence, Self-esteem and Identity Reinforcement: A Comparison of Three Universities in the United Kingdom. Sport in Society. V. 11 (1). Jeffery, M. J.; and colleagues. (1995). Athletic identity and sport orientation of adolescent swimmers with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly. V. 12 (2). Kennett, C. (2005). Sport, immigration and multiculturality [online article]. Barcelona: Centre d’Estudis Olímpics UAB. Leary, M. R.; and colleagues. (2005). Self and Identity. Guilford Press. Ryska, T. A. (2002). The Effects of the Athletic Identity and Motivation Goals on Global Competence Preceptions of Student-Athletes. Journal of Child Study. V. 32. Sanchez, D. M. (2008). The Social Construction of Gender Identity Amongst Mountaineers. European Journal for Sport and Society. V. 5 (2). Shilling, C. (1991). Educating the Body: Physical Capital and the Production of Social Inequalities. Sociology. V. 25 (4). Snow, D. A.; and colleagues. (1995). The problem of identity construction among the homeless, in: N. J. Hermann & L. T. Reynolds (Eds). Symbolic Interaction: An Introduction to Social Psychology. New York: General Hall, Inc. Cieslak, T. J. II. (2004). Describing and Measuring the Athletic Identity Construct: Scale Development and Validation. Ph.D Dissertation; The Ohio State University.
[1]. کارشناس ارشد تربیت بدنی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران. [2]. دکترای جامعهشناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، ارومیه- ایران. E- mail: hoseinpour.b@gmail.com [3]. دکترای بیومکانیک ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حبیبی، ع؛ و دیگری. (1389). جفتشدنویژگیشخصیتیرقابتجوییونوعمحیطتمرینیدریادگیرییکمهارت ورزشی. مجله رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی. شماره 117. روسک، ج. (1355). مقدمهای بر جامعهشناسی. ترجمه: ب، نبوی و دیگری. انتشارات فروردین. چاپ دوم. کشتیدار، م؛ و دیگری. (1389). نقش هدفگرائی و هویت اخلاقی در پیشبینی کارکردهای اخلاقی مثبت و منفی در فوتبال. مجله مدیریت ورزشی. شماره هفتم. عبداللهیان، ح. (1381). فوتبال و کشف علایم تغییرات فرهنگی. نامه علوم اجتماعی. شماره 19. شجیع، ر؛ و دیگری. (1385). مقایسه سبک هویت (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر در گم) دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه فردوسی مشهد و ارتباط آن با میزان تعهد در آنان. چکیده مقالات هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تبریز. جنکینز، ر. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. تهران: نشر شیرازه. Agyemang, K.; and colleagues. (2010). An Exploratory Study of Black Male College Athletes’ Perceptions on Race and Athlete Activism, International Review for the Sociology of Sport. V. 45.
Brewer, B.; and colleagues. (1993). Athletic identity: Hercules’ muscles or Achilles’ heel?. International Journal of Sport Psychology. V. 24.
Chimot, C.; and colleagues. (2010). Becoming a Man While Playing a Female Sport: The Construction of Masculine Identity in Boys Donig Rhythmic Gymnastics. International Review for the Sociology of Sport. V. 45.
Coalter, F. (2005). The Social Benefits of Sport: an Overview to Inform the Community Planning Process. Sport Scotland Research Report. V. 98.
Collinson, J. A. (2006). ‘Working Out’ Identity: Distance Runners and the Management of Disrupted Identity. University of Exeter: School of Sport and Health Sciences.
Daniel, L. W.; and colleagues. (2007). The Positive Relationship Between Sport Team Identification and Belief in the Trustworthiness of Others. North American Journal of Psychology. V. 9.
Davies, B.; and colleagues. (1992). The gender trap: a feminist poststructuralist analysisof primary school children’s talk about gender. Journal of Curriculum Studies. V. 24 (1).
Groves, M.; and colleagues. (2008). Exercise Dependence, Self-esteem and Identity Reinforcement: A Comparison of Three Universities in the United Kingdom. Sport in Society. V. 11 (1).
Jeffery, M. J.; and colleagues. (1995). Athletic identity and sport orientation of adolescent swimmers with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly. V. 12 (2).
Kennett, C. (2005). Sport, immigration and multiculturality [online article]. Barcelona: Centre d’Estudis Olímpics UAB.
Leary, M. R.; and colleagues. (2005). Self and Identity. Guilford Press.
Ryska, T. A. (2002). The Effects of the Athletic Identity and Motivation Goals on Global Competence Preceptions of Student-Athletes. Journal of Child Study. V. 32.
Sanchez, D. M. (2008). The Social Construction of Gender Identity Amongst Mountaineers. European Journal for Sport and Society. V. 5 (2).
Shilling, C. (1991). Educating the Body: Physical Capital and the Production of Social Inequalities. Sociology. V. 25 (4).
Snow, D. A.; and colleagues. (1995). The problem of identity construction among the homeless, in: N. J. Hermann & L. T. Reynolds (Eds). Symbolic Interaction: An Introduction to Social Psychology. New York: General Hall, Inc.
Cieslak, T. J. II. (2004). Describing and Measuring the Athletic Identity Construct: Scale Development and Validation. Ph.D Dissertation; The Ohio State University.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 801 |