تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,644 |
تعیین میزان آگاهی مردم شهر گرمی (مغان) از بیماری ایدز و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و اقتصادی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 5، شماره 17، بهمن 1391، صفحه 119-141 اصل مقاله (977.68 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نورالدین حسینپور1؛ صمد صباغ2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز – ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه حاضر یک مطالعه پیمایشی مقطعی، با هدف تعیین میزان آگاهی مردم شهر گرمی (مغان) از بیماری ایدز میباشد. در این پژوهش 378 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که دادههای آن با استفاده از برآوردهای نرمافزار spss نسخه20 بر اساس روشهایآماری مطابق بافرضیات تحقیق، شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین میزان سرمایه اجتماعی و سن افراد، با میزان آگاهی افراد ازبیماری ایدز رابطه مستقیم معنیدار، بین میزان دینداری و میزان آگاهی از ایدز رابطه معکوس و معنیداری، و همچنین بین جنسیت، وضعیت تاهل و پایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد با میزان آگاهی از ایدز رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد 25.9% از افراد آگاهیشان از بیماری ایدز در سطح بالا، 61.9 درصد در سطح متوسط و 12.2 درصد نیز درسطح پایین قرار دارند. همچنین بالاترین سطح آگاهی مربوط به روشهای انتقال با 56.6٪ و کمترین آن دربعد علائم و نشانههای بیماری ایدز با 7.1٪ گزارش شد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جامعهشناسی پزشکی؛ آگاهی؛ بیماری ایدز؛ سرمایه اجتماعی؛ دینداری | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعیین میزان آگاهی مردم شهر گرمی (مغان) از بیماری ایدز و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و اقتصادی نورالدین حسینپور[1] دکتر صمد صباغ[2] تاریخ دریافت مقاله:7/8/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:13/12/1393 چکیده مطالعه حاضر یک مطالعه پیمایشی مقطعی، با هدف تعیین میزان آگاهی مردم شهر گرمی (مغان) از بیماری ایدز میباشد. در این پژوهش 378 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که دادههای آن با استفاده از برآوردهای نرمافزار spss نسخه20 بر اساس روشهایآماری مطابق بافرضیات تحقیق، شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین میزان سرمایه اجتماعی و سن افراد، با میزان آگاهی افراد ازبیماری ایدز رابطه مستقیم معنیدار، بین میزان دینداری و میزان آگاهی از ایدز رابطه معکوس و معنیداری، و همچنین بین جنسیت، وضعیت تاهل و پایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد با میزان آگاهی از ایدز رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد 25.9% از افراد آگاهیشان از بیماری ایدز در سطح بالا، 61.9 درصد در سطح متوسط و 12.2 درصد نیز درسطح پایین قرار دارند. همچنین بالاترین سطح آگاهی مربوط به روشهای انتقال با 56.6٪ و کمترین آن دربعد علائم و نشانههای بیماری ایدز با 7.1٪ گزارش شد. واژگان کلیدی: جامعهشناسی پزشکی، آگاهی، بیماری ایدز، سرمایه اجتماعی، دینداری.
مقدمه بشر از بدو پیدایش، مصایب بیشماری را تحمل کرده که برخی از آنان ناشی از عملکرد سوء خود او بوده است. از جمله این مصایب خودساخته، بیماری ایدز استکه تبدیل به یک مصیبت بشری شده است. این بیماری که در سال 1981 برای اولین بار تشخیص داده شد، محدود به منطقه، قوم و نژاد خاص در جهان نیست، بلکه همانگونه که انسانی گناهکار در اوج گمنامی و در یک کشور توسعه نیافته مبتلا به ویروس این بیماری میشود، خبرمرگ آقای راک هودسون[3] هنرپیشه معروف و ثروتمند آمریکایی نیز به علت ابتلا به این بیماری در جهان منتشرشد(هانگفن و دیگری،1381). ایدز کلمه مرکبی از حروف مرضی است که عارضه آن نارسایی اکتسابی سیستم مصونیتی بدن[4] میباشد(کروزه، 1368: 127). اواخر سال1982به طور قطع دانسته شد که بیماری ایدز، اکتسابی است. و ویروس مولد آن نیز در ماه سپتامبر 1983، توسط لوک مونتانییر و رابرت گالوی آمریکایی در انیستیتو پاستور پاریس کشف شد(همان: 169). در ایران اولین مورد مبتلا به ایدز در سال 1366 گزارش شد که مربوط به یک کودک مبتلا به هموفیلی بود(بختیاری، 1387: 116). فرهنگ نامناسب غربی که رابطه جنسی آزاد را ترویج میدهد بر روی سبک زندگی سایر کشورها تاثیر گذاشته و یکی از علل گسترش خطر ابتلا به این بیماری محسوب میگردد (سینگارلاکی[5]، 2008). HIV به عنوان ویروس و ایدز به عنوان بیماری به این دلیل توجه همگان را به خود جلب کرد که قادر است به سرعت جمع کثیری را مبتلا کند و مهمترین آن که اصلیترین راههای انتقال آن خون و ارتباط جنسی است. اینخصوصیت باعث شده استکه از جنینهای خفته دررحم مادران تا سالخـوردگان آرمیـده در آسایشگاهها تهدید شوند. بیماری ایدز در قرن گذشته (20) مهمترین تهدید برای سلامت مردم بود(هابلی، 1368: 11-9). در خصوص بیماریهای منتقله به روش جنسی اگر چه به دلیل تغییرات درسیستمهای گزارشدهی و نیزعدم وجود سیستمهای ثبت منسجم دربسیاری ازکشورهای رو به توسعه نمیتوان آمار دقیقی ارائه داد ولی شواهد و مستندات دال برافزایش آمار ابتلا به ایدز درسطح بینالمللی است(نیکلا[6]، 2002). براساس آمار منتشر شده در نیمه اول سال 1389 در مجموع 21,435 نفر مبتلا به اچ آی وی و ایدز در کشور شناسایی شدهاند که 6/92% آنان را مردان و 4/7% را زنان تشکیل میدهند(لطفیپور، 1390: 32). ایدز بزرگترین قاتل جوانان جهان محسوب میگردد به طوری که روزانه در سراسر جهان6800 نفر مبتلا به ویروس ایدز شده و بیش از5700 نفر هم به دلیل عدم دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی، جان خود را از دست میدهند آمار جهانی نشان دهنده آن است که 5% بیماران در سنین زیر 14 سالگی، 85% آنان در سنین 15 تا 49 سالگی و 10% آنان در سنین 50 سالگی و بالاتر میباشندکه 28% آنان را زنان و72 % آنها را مردان تشکیل میدهند. تاکنون هیچیک از مبتلایان به ایدز بهبود نیافته است و انسان تنها مخزن شناخته شده ویروس عامل ایدز است. بیشترین موارد آلودگی در ایران بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، مربوط به ردههای سنی 34-25 سال (3/39%) و 44 -35 سال (4/33%) است. در حال حاضر هر 16 دقیقه یک نفر در جهان به این ویروس آلوده میشود(عزتی، 1390: 67-66). اثبات شده استکه درمان دارویی هر بیمار بین 8000 تا11000 دلار آمریکا هزینه در بر دارد که این مبلغ شامل هزینه آزمایشگاه و سایر هزینههای تکنیکی نمیشود(رمضانخانی و دیگری، 1382: 42). بیماری ایدز، یک معضل پزشکی و بهداشتی نیست، بلکه این بیماری ابعاد اجتماعی و اقتصادی زیادی را در بر دارد و میتواند سد راهی برای پیشرفت بشر باشد(اسدی، 1390: 8). باتوجه به فقدان واکسن موثر یا سایر مداخلات پیشگیرانه زیستپزشکی[7] در این بیماری، پیشگیری مبتنی بر رفتار، اساس تلاشهای جهانی به منظور کنترل ایدز را تشکیل میدهد(گنگ[8]، و دیگری، 2009: 28). بنابراین مسائلی که در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به آنها هستیم شامل: 1. میزان آگاهی افراد از بیماری ایدز چقدر است؟ 2. کدام عوامل اجتماعی و اقتصادی در میزان آگاهی افراد از بیماری ایدز دخیل هستند؟ ایدز به عنوان دومین عفونت مهم منجر به مرگ، در سطح جهان بوده و پیشبینی میشود خسارت اقتصادی ناشی از ایدز تا سال2020 تا 20 درصد تولیدناخالص مالی درکشورهایی باشدکه بدترین وضعیت ابتلای به ایدز را دارند (آفریقا، جنوب و جنوبشرقی آسیا، خاورمیانه و ...)(دلفانآذری و دیگری، 1389: 116). از بیماری ایدز به عنوان "طاعون سیاه"،"بیماریخون"، "اندوه قرن بیست و یکم" یاد میکنند. بیماری ناشناختهایکه فقط نامآن برای ما شاید واژه آشنایی باشد ولی دلایلبروز، نحوه پیشگیری، درمان و حتی نشانههای بالینی را به درستی نمیشناسیم. بیشک تمامی ما تاکنون بارها و بارها واژه ایدز را شنیده و شاید فقط برای لحظهای گذرا به آن اندیشیدهایم، لیکن هیچگاه پیش خود درباره این بیماری فکر و تامل نکردهایم که واقعاٌ این بیماری چیست؟ از کجا به وجود میآید؟ مبتلایان به آن چه افرادی هستند؟ علائم و نشانههای بروز این بیماری چیست؟ کدام طبقه از افراد جامعه را در بر میگیرد؟ نحوه پیشگیری و درمان آن چیست؟ و سوالاتی از این قبیل ... ولی آیا تاکنون توانستهایم برای تمامی این سوالات پاسخ جامعی بیابیم؟ پس برای این که از این بلای خانمانسوز که به تعبیرگروهی از کارشناسان نوعی جرم محسوب میشود در امان باشیم میبایستی اطلاعاتی کامل و جامع درباره این بیماری داشته باشیم. یقیناً مطالعه، آگاهی درباره این بیماری میتواند کمک شایانی به تمامی افراد جامعه نماید(دژکام، 1387: 12-11). از آنجا که ایدز ارتباط تنگاتنگی با مواد مخدر و ارتباط جنسی دارد که در تضاد با ارزشهای مذهبی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از جوامع است، نگاه بسیاری از این جوامع به افراد مبتلا به ویروس یا مشکوک بهابتلا نگاهی طردگونه میشود و انگ و تبعیضیکه مبتلایان باآن روبرویند مضاعف و پیچیدهتر میگردد. معمولاً این افراد به عنوان افرادی گناهکار، مقصر وخاطی شناخته میشوند، نه کسانیکه نیازمند کمک و یاری هستند و این انگ نه تنها گریبان خود فرد را میگیرد بلکه خانواده و فرزندان آنها را نیز در معرض این اتهام و تبعیض قرار میدهد. بدین ترتیب نیاز مبرمی برای رفع تبعیض و رعایت حقوق مبتلایان به بیماری ایدز احساس میشود و این مشکل جز از طریق آگاهسازی مردم از این بیماری نمیباشد. هدف عمده این پژوهش نیز تعیین میزان آگاهی مردم شهر گرمی از بیماری ایدز و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و اقتصادی جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم از بیماری ایدز و بالطبع سطح سلامت عموم از بعد کاربردی میباشد. - یافتههای پژوهش درباره بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و نگرش مردم شهر ایلام از بیماری ایدز در سال 1390نشان میدهد که بیشترین میزان آگاهی از راههای انتقال بیماری ایدز، مربوط به انتقال از طریق تماس جنسی (96 درصد) و سرنگ و سر سوزن آلوده (96 درصد) و کمترین میزان آگاهی از راههای انتقال ایدز مربوط به زنان خانهدار بوده است. نتایج نشان داد که با افزایش سن میزان نگرش افراد نسبت به ایدز مثبتتر میشود. بیشترین میزان آگاهی از ایدز در گروه سنی 35-20 سال و میانگین آگاهی از بیماری ایدز در بین دختران دانشجو و زنان خانهدار تفاوت معنیدار وجود داشته است(امینی، 1392: 3 -1). - نتایج مطالعه مقطعی در خصوص نیازسنجی آموزشی مردم شهر بندرعباس از بیماری ایدز در سال 1381، نشان داد که رابطه بین تحصیلات و سن افراد با شناخت راههای انتقال بیماری معنیدار بود ولی بین جنس ومیزان آگاهی رابطه معنیدار وجود نداشت. 48.7/0 افراد معتقدبودند درصورت ابتلا به ویروس ایدز بدنشان ضعیف خواهد شد و 34/72% معتقد بودند درصورت ابتلا درمعرض بیماریهای مختلف قرار خواهند گرفت. 87.18% مردم عدم وجود واکسن علیه بیماری را مانعی در راه پیشگیری از آن میدانستند. دراین مطالعه 28/68 درصد مصاحبهشوندگان به سوالهای مرتبط با راههای سرایت بیماری پاسخ صحیح دادند 39/45 درصد از افراد انتقال از طریق سرفه و عطسه و 87/94 درصد خون و مایعات بدن را عامل انتقال ویروس ایدز دانستند. همچنین نتیجهگیری شدجهت ارتقای سلامت جامعه، حفظ سطح مطلوب دانش مردم و تصحیح نگرش آنها، به برنامههای بازآموزی و نوآموزی نیاز است(صالحی و دیگری، 1388: 76-74). - نتایج مطالعهای با عنوان آگاهی از ایدز در میان جوانان در سن 24-15 سال روستایی سوراشترا از گجرات در هند که بر روی 1237 نفر که در بررسی شرکت کردند، نشان داد که: بیش از 90٪ افراد مورد مطالعه از راههای انتقال ایدز اطلاع داشتند و بیشاز 80٪ از حالت پیشگیری از ایدز آگاه بودند. یک پنجم از افراد تصورات غلط در رابطه با HIV داشتند. بیش از نیمی (61٪) از افراد جوان درگیر در مطالعه در موردHIV شنیده بودند. در این میان، 92.4% میدانستند که این بیماری از طریق مقاربت جنسی منتقل میشود، 91.11% در مورد انتقال از طریق انتقال خون، 87.84% در مورد انتقال از طریق به اشتراکگذاری سوزن و سرنگ، و 83.86% در مورد انتقال از مادر به کودک آگاهی داشتند. 86.01% اهمیت داشتن یک رابطه جنسی با یک همسر غیر آلوده را در جلوگیری ازHIV میدانستند. 69.67% از نقش کاندوم در پیشگیری از اچ آی وی و 84.58% نقش ایمنی خون آگاهی داشتند. 20.78% فکر میکردند که میتوان با فرد آلوده به HIV زندگی کنند؛ 17.25% نیز انتقال از طریق غذا خوردن با افراد مبتلا بهHIV را مثبت اعلام کردهاند، 18.5% فکر میکردند کهHIV را میتوان با نیش پشه منتقل داد؛ همچنین جوانان باسواد در تمام سطوح سواد ازHIV آگاهی بیشتری نسبت به بیسوادان داشتند. در مورد شغل، مشاهده شد که دانشآموزان و کسانیکه درحال کسب وکار هستند در موردHIV درمقایسه با کارگران آگاهتر بودند دانش ایدز در میان گروه سنی 15 تا 19 سال نسبت به گروه سنی20 تا 24 ساله بالاتر بود اگرچه مردان و زنان در مورد ایدز تفاوت در دانششان معنیدار نبود(سودها[9]و دیگری، 2011). نتایج تحقیق با عنوان اچ آی وی و ایدز مربوط به دانش، آگاهی و روشها در ماداگاسکار نشان میدهد که 93% از شرکتکنندگان به درستی خطر رابطه جنسی از طریق واژن محافظت نشده با کسی که دارای اچآی وی یا ایدز و دریافت خون کنترل نشده ازکسیکه با اچ آی وی یا ایدز را شناسایی کردند. با این حال، 68٪ نمیدانستند که اگر رابطه جنسی ازطریق واژن و با کاندوم درست استفاده شود کم خطر است. اکثر شرکتکنندگان معتقد بودندکه بوسه صمیمی، پشه وعطسه میتواندHIV و ایدز را منتقل کنند در این تحقیق بین سن و آگاهی از روشهای انتقال ایدز بطور قابلتوجهی با نمرات آزمونهای همبسته، با شرکتکنندگان جوانتر رابطه معنیدار وجود داشت. تفاوت معنیداری درمیانگین نمرات آزمون مردان و زنان ویا بین شرکتکنندگان شهری و روستایی مشاهده شد. همچنین یک گرایش به سمتنمرات بهتر در شرکتکنندگانیکه قبلاً با کارکنان مراقبتهای بهداشتی درمورد اچآی وی یا ایدز سخنگفته بودند به ثبت رسید( نیکلا[10] و دیگری، 2003). - نتایج مطالعه مقطعی با عنوان نگرش، آگاهی و اعتقادات عموم مردم نسبت به ایدز در شهرستان حیدرآباد پایتخت آندرا پراش (جنوبهند) که به مدت 2 ماه در سال 2004 در 800 نفر از افراد انجام شد. نشان داد که: در حدود 80.63% از افراد مورد مطالعه به طرزی از ایدز آگاه بودند، اما تا به حال برداشت نادرست در مورد نحوه انتقال و یا پیشگیری با وجود برنامههای توسعه شدید، که دولت و سازمانهای دیگر در شهرستان انجام داده است، بسیاری از مردم تصورات غلط در موردHIV و یا در مورد افراد مبتلا به ایدز داشتند. آگاهی بیشتری در میان باسوادان بود این مطالعه نشان داد که 89.32% از مردان از ایدز آگاهی بیشتری نسبتبه 71.39% از زنان بود. و تفاوت جنسیتی درآگاهی از ایدز را میتوان به میزان سواد نسبت داد. از آنجا که سواد زنان در حیدرآباد کمتر از سواد مردان هستند، آنها از ویروس HIV آگاهی کمتری دارند.حدود 88.35% از باسوادان در مقایسه با آگاهی از عفونت در 12.73% از افراد با سواد کم از عفونت آگاه بودند بالاترین سطح آگاهی (97.62%) در دانشآموزان، پس از آن 83.62% از مردم که در خدمات، کسب وکارماهر، غیرماهر و پایینترین آن69.89% در زنانخانهدار، کشاورزان، کارگران کشاورزی و کارگران صنعتی دیده شد. 97% افراد در گروه سنی 14 تا 29 سال ازHIV آگاهتر نسبت به 65.48% افراد از سن 30 سال یا بیشتر بودند. به طورکلی، دانش 80.63% ازHIV نسبتاً خوب گزارش شد(سودها[11] و دیگری، 2005). مطالعات انجام شده نشان میدهدکه شناخت زن ومرد نسبتبه بیماری متفاوت است براساس بررسی کلودین هرتسلیک درفرانسه وقتی از افراد در مورد محتوای بیماری سوال میشود حالاتی مانند: تغییرخلق و خوی تظاهر خارجی بیماری، تب، و خستگی در میان زنان بیشتر مورد تاکید قرار میگیرد و حال آنکه مردان به حالاتی نظیر: تغییر روابط با دیگران، عدم فعالیت اقتصادی و درد و ناراحتی بیشتر توجه میکنند(محسنی، 1388 :72). به نظر فوکویاما میتوان نبود سرمایه اجتماعی را به عبارتی انحرافات اجتماعی از قبیل جرم و جنایت، فروپاشی خانواده، مصرف مواد مخدر، طرح دعاوی و دادخواهی، خودکشی، فرار از پرداخت مالیات و موارد مشابه را به روشهای مرسوم اندازهگیریکرد. فرض براین استکه چون سرمایهاجتماعی وجود هنجارهای مبتنی بر تشریک مساعی را منعکس میکند. انحرافات اجتماعی نیز بازتاب نبود سرمایه اجتماعی خواهد بود. فوکویاما معتقد است جامعه مدرن بدون پشتوانه مذهب، فرهنگ و سنت از پایه فرو خواهد ریخت. او در خصوص موفقیت جوامع مدرن معتقد است تنها به این علت توفیق یافتهاند که قادر به زنده نگه داشتن سرمایهاجتماعی انباشته شده قرون متمادی بودند(علمی ودیگری، 1388: 131- 129). به اعتقاد پاتنام، چنین به نظر میرسدکه سرمایه اجتماعی سد محافظی در برابر بیماریهای اجتماعی باشد. برای مثال چنین گفته شده جوامعی که در آنها سرمایه اجتماعی بالاست از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و میزان جرم و جنایت در آنها کمتر از دیگران است(پاتنام، 2000). به اعتقاد کلمن مجموعه منابعی که در ماهیت روابط خانوادگی و در سازمان اجتماع وجود دارند برای توسعه شناختی و اجتماعی کودک و جوان مفید هستند. این منابع برای افراد مختلف متفاوت هستند و میتوانند مزیت مهمی را برای نوجوانان و جوانان در توسعه سرمایه انسانی آنها باشند. بنابراین سرمایه اجتماعی برای کسب چیزهای با ارزش، در توسعه شناختی و در کسب یک هویت فردی مطمئن ارزشمند است(فیلد، 1385: 39-38). ارتباط میان طبقه اجتماعی، بیماری و رفتار ازاین جهت قابل طرح استکه درطبقات مختلف اجتماعی رفتارها و نحوه عکسالعملهای فردی به هنگام بیماری متفاوت است. از بررسیهای انجام شده در این زمینه در کشورهای اروپای غربی میتوان نتیجه گرفتکه به طور کلی طبقات پایین مثل کارگرانی که به کارهایبدنی اشتغال دارند، بیشتر از افراد طبقات بالا از بیمارشدن احساس تنفر میکنند و با وضع عمومی خود آشنایی کمتری دارند. طبقات گوناگون اجتماعی درک واحدی از مفهوم بیماری ندارند، در مطالعهای که در یک منطقه کوچک روستایی در شمال ایالت نیویورگ صورت گرفت سه طبقه اجتماعی اول، دوم و سوم تمیز داده شده بودندکه درطبقه اول ظهور علائم مشخصه بیماری اهمیت زیادی داشت و به نظر 75 درصد از این عده در موارد بیاشتهایی[12] و کمردرد[13] نیز باید به پزشک مراجعه کرد. در طبقه دوم حساسیت نسبت به علائم بیماری ضعیفتر بود، با اینحال در مورد تمام انواع بیماری به استثنای دردهای مفصلی[14] و ماهیچهای[15] و کمردرد، درصد مراجعه به پزشک قریب به 50 درصد بود. در طبقه سوم نوعی بیتفاوتی نسبت به علائم اغلب بیماریها مشاهده شد(محسنی، 1388: 196-195). دورکیم میگوید که اگر خودمان به خودمان واگذار شویم، این آگاهی فردی ما نسبت به دیگران مسدود میماند و افکار جدای ما نمیتواند با یکدیگر ارتباط برقرار کند، مگر این که از خودشان بیرون بیایند و به این ترتیب با شکلگیری وضعیتهای فکری مشترک و آگاهی و عاطفه جمعی، احساسات مثبت فرد نسبت به کسانی که با او حشر و نَشر دارند جهت مییابد که این خود زمینهساز دوستی و صمیمیتها و تقویت حسنظن فرد نسبت به آنها میشود. دورکیم معتقد است وقتی جمعیت زیاد شود، مردم برای انجام بهتر کارها و برطرف کردن نیازهای متنوع و متعددشان مجبورند با همدیگر همکاری کنند که این منجر به تقسیم کار بین آنها میشود؛ این همکاریها و ازدیاد جمعیت، باعث میشود تعاملات اجتماعی زیاد شود که اینها خود باعث میشود آنها باهم احساس همدلی و یکی بودن کنند و درنهایت مردم به همدیگر اعتماد کنند. ازجهت دیگر دورکیم میگوید برگزارکردن مراسم و مناسکهای جمعی (جشنها، اعیاد و مراسمهای مذهبی) سبب تعامل میان مردم میشود که همین تعامل، بین آنها ایجاد اعتماد میکند(افشانی و دیگری، 1388: 198-197). به نظر دورکیم، آنچه که افراد یک جامعه را گرد هم میآورد و باعث پیوند آنها میشود، یک اخلاق مشترک نیرومند و یا وجدان جمعی استکه شیرازهبند جوامع ابتدایی تا نوین است. وجدانجمعی در جوامع ابتدایی بسیار نیرومند است، ولی در جوامع نوین، قدرت این نوع وجدانجمعی کاهش یافته است که به نظر دورکیم تقسیم کار پیچیده اجتماعی تا اندازهای فقدان وجدان جمعی را در این نوع جوامع ترمیم میکند(ریتزر، 1384: 57). به اعتقاد هریآلپر مناسک دینی به افراد انضباط شخصی و زهدگراییکه ازضروریات زندگی اجتماعی است، میآموزند و به این ترتیب آنان را برای زندگی اجتماعی آماده میکند مراسم دینی مردم را گرد هم جمع میکند و ازاین رو پیوندهای مشترک آنها را تثبیت و انسجام اجتماعی را تقویت مینماید. از طریق مراسم دینی اعضای جامعه از میراث اجتماعی خود عمیقاً آگاه میشوند و اصلیترین عناصر وجدان جمعی زنده میماند. سرانجام این که دین در پیروانش احساس خوشسعادتی و خوشبختی اجتماعی را به وجود میآورد و در نتیجه احساس ناکامی، بیایمانی و تردید را از دل آنان میزداید فایده بینهایت ارزشمند مراسم و مناسک دینی برای هر گروه این است که پیامدهای مخرب اضطراب و شکست و ناکامی را، که همه افراد و جوامع در معرض آن هستند را کاهش میدهد(آلپر، 1961: 203-198).
فرضیههای تحقیق - بین میزان آگاهی از بیماری ایدز و سن افراد رابطه وجود دارد. متغیرهای پیشبین: سرمایه اجتماعی، دینداری. متغیرهای زمینهای: سن، جنسیت، وضعیت تاهل، پایگاه اجتماعی و اقتصادی. متغیر ملاک: آگاهی از بیماری ایدز.
ابزار و روش تحقیق باتوجه به ماهیت موضوع مورد مطالعه وگستردگی آن و همچنین بررسی ابعاد مختلف و موثر برمیزان آگاهی از بیماری ایدز شهروندان گرمی و سنجش میزان آگاهی از ایدز و همچنین تاثیر میزان سرمایه اجتماعی و میزان دینداری بر آگاهی شهروندان در رابطه با موارد مطروحه از روش تحقیق پیمایشاستفاده شده است. هدف در اینگونه تحقیقات، تبیین روابط بین پدیدهها و واقعیتها است. جامعه آماری تحقیق شهروندان در گروه سنی 64-15 سال میباشد که بر اساس سرشماری سال 1390 جمعیت شهر گرمی 31.497 نفر بوده و از این تعداد، جمعیتی که در گروه سنی 64-15، قرار دارند به تعداد 22.231 نفر میباشند که بر این اساس جامعه آماری تحقیق، همان 22.231 نفر، حجم نمونه نیز طبق فرمول کوکران 378 نفر میباشد. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر شیوه «نمونهگیری تصادفی طبقهای»میباشد. شیوه گردآوری دادهها و ابزار مورد استفاده در این تحقیق، از دو روش اسنادی و پیمایش جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده استکه در روش اسنادی از تکنیک فیشبرداری (از میان منابع و ماخذی از قبیل: کتب، مجلات و پایاننامهها) استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، تکنیک پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در این تحقیق متغیرهای پیشبین، ملاک، در سطح سنجش فاصلهای و متغیرهای زمینهای نیز در سطح سنجش ترتیبی و اسمی بررسی شدند؛ به همین دلیل با توجه به سطح سنجش آنها از ضریب همبستگی پیرسون، و مقایسه میانگینها (آزمون تیتست و تحلیل واریانس یا Anova) برای بررسی روابط دو متغیری استفاده شده است.
یافتههای تحقیق دراین تحقیق 31 درصد از پاسخگویان درگروه سنی 24-15 سال، 29.9 درصد در گروه سنی 34-25 سال، 20.1 درصد در گروه سنی 44-35 سال، 12.4 درصد در گروه سنی 54-44 سال و 6.6 درصد نیز در گروه سنی 64-55 سال قرار داشتند. همچنین 50.8 درصد زن و 49.2 درصد نیز مرد بودند. وضعیت تاهل 33.6 درصد مجرد و 66.4 درصد نیز متاهل بودند. از نظر سطح طبقه اجتماعی 35.2 درصد از پاسخگویان در سطح پایین، 55.6 درصد در سطح متوسط و 9.3 درصد نیز در سطح بالا قرار داشتند.
جدول شماره (1): شاخصهای توصیفی مربوط به متغیر ملاک تحقیق
جدول بالا نشان میدهد که بیشترین میانگین مربوط به نمرات روشهای انتقال و کمترین میانگین مربوط به نمرات خطرات و نشانههای بیماری ایدز میباشد.
جدول شماره (2): شاخصهای توصیفی مربوط به متغیر پیشبین سرمایه اجتماعی
جدول شماره (2) نشان دهنده این است که بیشترین میانگین مربوط به نمرات امنیت اجتماعی و کمترین آن، مربوط به نمرات اعتماد اجتماعی میباشد.
جدول شماره (3): شاخصهای توصیفی مربوط به متغیر پیشبین دینداری
جدول بالا نشان میدهدکه بیشتریننمرات میانگین مربوط به شاخص اعتقادی وکمترین نمره میانگین مربوط به شاخص تجربی میباشد. - بین میزان آگاهی از ایدز و سن افراد رابطه مستقیم وجود دارد. چون هر دو متغیر سن و آگاهی از ایدز در سطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جدول شماره (4) برای بررسی رابطه بین متغیرسن و متغیر ملاک آگاهی از بیماری ایدز نشان دهنده میزان همبستگی منفی (464.-) و با درجه معنیداری (000.) میباشد با توجه به کمتر بودن از سطح آلفا (05.) فرض H0 رد شده است. پس میتوان گفت که بین سن و آگاهی از ایدز رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش سن آگاهی افراد نسبت به بیماری ایدز کمتر شده است. همچنین بالاترین میزان هبستگی با متغیر مستقل در بین ابعاد متغیر وابسته مربوط به ماهیت و پیدایش ایدز میباشد. جدول شماره (4): ضریب همبستگی پیرسون بین آگاهی از ایدز و سن افراد مورد مطالعه
بین میزان آگاهی از ایدز افراد و جنسیت (مرد- زن) تفاوت وجود دارد: فرضیه مذکور با استفاده از آزمون تفاوت میانگین مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل در جدول شماره (5) ثبت شده است. باتوجه به T محاسبه (2.818) شده و سطح معنیداری (005/0)، با اطمینان 95% میتوان گفتکه فرضیـه اصلی و پذیرفته صفر رد، و تفـاوت معنـیداری بین دو گروه زنان و مردان از نظر میزان آگـاهی از ایدز وجود دارد. میانگین آگاهی از ایدز مردان که برابر 28.4 است بیشتر از میانگین آگاهی از ایدز زنان با 26.2 میباشد. همچنین در بررسی تفاوت میانگین مردان و زنان مورد مطالعه با ابعاد پنجگانه بیماری ایدز، ماهیت و روشهای انتقال ایدز با سطح معنیداری به ترتیب (027/0) و (000.) مورد تایید میباشند.
جدول شماره (5): آزمون تفاوت میانگین، مقایسه میانگین آگاهی از ایدز در بین زنان و مردان مورد مطالعه
بین میزان آگاهی از ایدز افراد و وضعیت تاهل (مجرد - متاهل) تفاوت وجود دارد: فرضیه مذکور با استفاده از آزمون تفاوت میانگین مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل در جدول شماره (6) ثبت شده است. با توجه به T محاسبه (6.086) شده و سطح معنیداری (000/0)، با اطمینان 95% میتوان گفت که فرضیـه اصلی و پذیرفته صفر رد، و تفـاوت معنـیداری بین دو گروه مجردین و متاهلین از نظر میزان آگـاهی از ایدز وجود دارد میانگین آگاهی از ایدز مجردان که برابر30.47 است بیشتر از میانگین آگاهی از ایدز متاهلین با 25.7 میباشد. همچنین در بررسی تفاوت میانگین با ابعاد پنج گانه بیماری ایدز، تمامی ابعاد بیماری ایدز با سطح معنیداری کمتر از(05/0) مورد تایید میباشند.
جدول شماره (6): آزمون تفاوت میانگین، مقایسه میانگین آگاهی از ایدز در بین مجردان و متاهلین مورد مطالعه
- بین میزان آگاهی از ایدز و پایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد تفاوت وجود دارد. برای بررسی تفاوت این فرضیه از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد و نتایج آن مطابق جدول شماره (7) نشان دهنده این است که متوسط میزان آگاهی در بین افراد طبقه اجتماعی پایین برابر با 72/21، با انحراف استاندارد 66/6، طبقه متوسط برابر با 53/29، با انحراف استاندارد 5.99 و افراد در طبقه اجتماعی بالا میزانآگاهی از ایدز برابر 4/35 و انحراف استاندارد 64/2 بدست آمدکه مطابق آزمون تحلیل واریانس مقدار 09/103F= با سطح معنیداری 000/0P= محاسبه گردیده که نشان میدهد میزان آگاهی از ایدز در بین افراد بر اساس طبقه اجتماعی معنیدار میباشد و میزان آگاهی از ایدز در بین افراد طبقه اجتماعی بالا بیشتر از سایر گروهها میباشد.
جدول شماره (7): مقایسه میزان آگاهی از ایدز افراد بر اساس طبقه اجتماعی
جدول شماره (8 ): مقایسه چندگانه LSD متغیر ملاک: میزان آگاهی از ایدز
* اختلاف میانگین در سطح 0.05 معنادار است. جدول شماره (8) بیانگر این است که کمترین تفاوت معنیداری میانگین بین دو طبقه بالا و متوسط به مقدار ( 5.86T=) و بیشترین آن بین دو طبقه پایین و بالا به مقدار (13.67-T=) میباشد و همه طبقات بالا، متوسط و پایین در بررسی دو به دو با یکدیگر تفاوت معنیداری (000.) باهم دارند. - بین میزان آگاهی از ایدز و میزان دینداری افراد رابطه وجود دارد. چون هر دو متغیر میزان دینداری و میزان آگاهی از ایدز در سطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جدول شماره (9) برای بررسی رابطه بین متغیر دینداری و متغیر ملاک آگاهی از بیماری ایدز نشان دهنده میزان همبستگی منفی (105/0-) و با درجه معنیداری (042/0) میباشد. با توجه به کمتر بودن از آلفا (05.) فرض H0 رد شده است، پس میتوان گفت که بین میزان دینداری افراد و آگاهی از ایدز رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش دینداری میزان آگاهی افراد نسبت به بیماری ایدز کمتر شده است. دربین شاخصهای دینداری بیشترین میزان همبستگی مربوط به بعدمعرفتی (354) و کمترین آن مربوط به بعدتجربی میباشدکه سطح معنیداری آن نیز برابربا 266/0 است، بنابراین رابطه این مولفه با متغیر وابسته آگاهی از ایدز مورد تایید نمیباشد.
جدول شماره (9): ضریب همبستگی پیرسون
- بین میزان آگاهی از ایدز و میزان سرمایه اجتماعی افراد رابطه وجود دارد. چون هر دو متغیر میزان سرمایه اجتماعی و میزان آگاهی از ایدز در سطح فاصلهای هستند، برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جدول شماره(10) برای بررسی رابطه بین متغیرسرمایه اجتماعی و متغیر ملاک آگاهی از بیماری ایدز نشان دهنده میزان همبستگیمثبت (547/0) و با درجه معنیداری (000/0) میباشد باتوجه به کمتر بودن از آلفا (05.) فرض H0 رد شده است، پس میتوان گفت که بین میزان سرمایه اجتماعی افراد و آگاهی از ایدز رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش سرمایه اجتماعی، میزان آگاهی افراد نسبت به بیماری ایدز بیشتر شده است. در بین ابعاد سرمایه اجتماعی، رابطه اعتماد اجتماعی با توجه به سطح معنیداری (150/0) و بالاتر بودن از آلفا (05/0) رابطه آن با متغیر وابسته میزان آگاهی از ایدز تایید نمیگردد. جدول شماره (10): ضریب همبستگی پیرسون
تبیین میزان آگاهی از ایدز بر اساس متغیرهای مستقل: دینداری، پایگاه اجتماعی، سن، سرمایه اجتماعی. به منظور تبیین میزان آگاهی از ایدز براساس مجموع متغیرهایمستقل از رگرسیون چندگانه به روش حذف تدریجی استفاده شد که در نهایت طبق اطلاعات جدول شماره (11) ملاحظه میشودکه در مجموع 3 متغیر مستقل مهم در شکل رگرسیونی باقی ماندند که ضریب همبستگی چندگانه آنها با میزان آگاهی از ایدز برابر با 75/0r= باضریب تبیینی برابر با 57/0R2= میباشند مقدار به دست آمده ازاین ضرایب نشان دهنده آن است که حدود 57 درصد واریانس آگاهی از ایدز توسط متغیرهای مستقل موجود در شکل رگرسیونی تبیین میگردد. همچنین شکل رگرسیونی تبیین شده بر اساس آزمون تحلیل واریانس، در جدول شماره (12)، خطی است، زیرا مقدار آزمون Fبرای تعیین معنیداری اثر متغیرهای مستقل بر میزان آگاهی از ایدز برابر با 167.394F= با سطح معنیداری 000/0P= میباشد.
جدول شماره (11): ضریب همبستگی چندگانه برای تبیین میزان آگاهی از ایدز در بین افراد مورد مطالعه
جدول شماره (12): تحلیل واریانس برای معنیداری شکل رگرسیونی
متغیر ملاک: میزان آگاهی از ایدز در بین افراد مورد مطالعه. متغیرهای پیشبین موجود در شکل: سرمایه اجتماعی، دینداری، پایگاه اجتماعی، سن. درمجموع طبق اطلاعات جدول شماره (14) و باتوجه به ضرایب بتاهای استاندارد نشده ملاحظه میشود که با مقدار ثابت (a) برابر 107/16، سرمایه اجتماعی با بتای 233/0=β، سن 1.856-β= ، پایگاه اجتماعی با بتای 941/0=β در تبیین میزان آگاهی از ایدز سهم معنیداری دارند. در نهایت با حذف مقدار ثابت آلفا (a) از طریق استاندارد کردن مقادیر متغیرهای مستقل ملاحظه میشود که به ترتیب طبقه اجتماعی با بتای 49/0=β، سن با بتای 30/0=β، سرمایه اجتماعی با بتای 18/0=β به ترتیب بیشترین تاثیر را در پیشبینی آگاهی از ایدز در بین افراد مورد مطالعه دارند. جدول شماره (13) با عنوان متغیر از مطالعه حذف شده نیز نشاندهنده حذف متغیر دینداری به دلیل معنیدار نبودن از مدل رگرسیونی میباشد.
جدول شماره (13): متغیرهای از مطالعه حذف شده
جدول شماره (14): ضرایب متغیرهای مستقل باقیمانده در شکل رگرسیونی به روش حذف تدریجی
نتیجهگیری در فرضیه اول با توجه به نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون مبنی بر میزان همبستگی منفی (464.-) و درجه معنیداری (000/0) و با توجه به کمتر بودن از مقدار آلفا (05/0) فرض H0 رد و این رابطه تایید شده است. پس نتیجه میگیریم که بین سن و میزان آگاهی از بیماری ایدز رابطه معکوس و معنیدار برقرار است، بدین صورتکه با افزایش سن میزان آگاهی افراد کمتر شده است. نتایج این فرضیه با اکثر تحقیقات داخلی و خارجی اعم از تحقیقات انجام شده توسط محسن امینی در ایلام، شهره سیام در رشت، آزیتا گشتاسبی در استان کهکیلویه و بویر احمد، فاطمه بلالی میبدی در کرمان، آتسسا پاکفطرت در مشهد، فرهاد جعفری در تهران، و با تحقیقات خارج از کشور همانند تحقیقات انجام شده در سوراشترا هند در میان جوانان روستایی، در ماداگاسکار و شهرستان حیدرآباد هند همسویی دارد. درفرضیه دوم با درنظر گرفتن آزمون تحلیل واریانس انجام گرفته بر رویاین فرضیه و سطح معنیداری آن (000/0) و کمتر بودن ازسطح (05/0) بین پایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد و میزان آگاهی آنها تفاوت معنیدار وجود دارد. همانگونه که در مطالب فوق آورده شده است میزان آگاهی افراد سه طبقه اجتماعی در سه سطح بالا، متوسط و پایین، به طور فاحشی نسبت به یکدیگر متفاوت میباشد. و کسانی که طبقه اجتماعی آنها بالاتر است نسبتبه ایدز آگاهی بالایی دارند. نتایج این فرضیه با تحقیقات انجام شده در رشت توسط شهره سیام، فاطمه بلالی میبدی در کرمان، آتسسا پاکفطرت در مشهد، غلامعلی قربانی بر روی پرستاران در تهران، و همچنین با نتایج تحقیق در سوراشترا و حیدرآباد هند همسویی دارد. همچنین به نقل ازمنوچهر محسنی طبق بررسیهای انجام شده در کشورهای اروپای غربی افرادی که در طبقات اجتماعی پایین قرار دارند. آشنایی کمتری با وضع عمومی خود در هنگام بیماری نسبت به طبقات بالاتر دارند. و براساس آمارهای موجود بیماریهای عفونی همانند ایدز در افراد طبقه پایین به نسبت افراد طبقه بالا بیشتر است. همچنین بر طبق مطالعاتی که در یک منطقه روستایی در شمال ایالت نیویورگ صورت گرفت در افراد طبقه سوم (پایین) نسبت به علائم اغلب بیمارها نوعی بیتفاوتی مشاهده شد. درفرضیه سوم مبنی براینکه بین میزان آگاهی ازبیماری ایدز و وضعیت تاهل افراد تفاوت وجود دارد. آزمونT مستقل برای بررسی تفاوت میزان آگاهی از بیماری ایدز میان مجردین و متاهلین نشان داد که در هر دو صورت (با فرض برابری و برابر نبودن واریانسها)، سطح معنیداری (000/0) و با توجه به کوچکتر بودن از مقدار (05/0) بین وضعیت تاهل و میزان آگاهی تفاوت معنیداری وجود دارد. با استناد به نتایج تحقیق، میزان آگاهی مجردین نسبت به متاهلین بیشتر بوده است. نتایج این فرضیه با نتایج تحقیقات انجام شده توسط آتسسا پاکفطرت بر روی مراجعین به دندانپزشکی درمشهد، و فرهاد جعفری برروی مراجعین به مراکز بهداشتی درشرق تهران و ازهمه بهتر با تحقیق زهرا پناهنده برروی دانشجویان دانشگاه گیلان همسویی دارد. در فرضیه چهارم بین میزان آگاهی از بیماری ایدز و جنسیت (مرد و زن) تفاوت وجود دارد که برای معنیدار بودن این فرضیه از آزمون T مستقل استفاده شد و با فرض برابری مقدار T2.818 و برابر نبودن واریانسها 2.824 و سطح معنیداری آن درهر دو فرض(005/0) به دستآمد و باتوجه به کوچکتر بودن از سطح معنیداری (05/0) فرض H0 رد، و فرضیه مورد نظر تایید شد. بدینترتیب بین جنسیت و میزان آگاهی از بیماری ایدز تفاوت معنیدار وجود دارد و با استناد به نتایج، میزان آگاهی مردان نسبت به زنان بیشتر است. نتایج اینفرضیه تحقیق بامطالعات انجام شده توسط فرهاد جعفری برروی رابطان و مراجعین مراکز بهداشتی در شرق تهران، مریم توفیقی نیاکی بر روی دانشجویان دانشگاه مازندران، و همچنین تحقیقات انجام شده در ماداگاسکار، حیدرآباد هند بر روی روستائیان و همچنین دانشجویان هند همسویی دارد. درفرضیه پنجم مبنی بر اینکه بین میزان آگاهی از بیماری ایدز و میزان سرمایه اجتماعی افراد رابطه وجود دارد. برای آزمون معنیداربودن این فرضیه از آزمونپیرسون استفاده شدکه میزان ضریب همبستگی (547.) و سطح معنیداری (000/0) به دست آمد و به دلیل کوچکتر بودن از سطح آلفا (05/0) رابطه مستقیم و مثبت و معنیدار بین میزان سرمایه اجتماعی و میزان آگاهی از بیماری ایدز وجود دارد به این معنی که هرچه میزان سرمایه اجتماعی افراد بالاتر میرود میزان آگاهیشان نیز نسبت به بیماری ایدز نیز افزایش مییابد. نتایج این تحقیق نیز با نظریات فوکویاما که اذعان داشت نبود سرمایه اجتماعی در جامعه باعث انحرافات اجتماعی ازقبیل مصرف موادمخدر و فروپاشی خانواده میشود سنخیت دارد، به این معنی که افراد با سرمایه اجتماعی بالا آگاهی و شناخت بیشتری نسبت به بیماری ایدز پیدا کرده و احتمال کمی وجود دارد که به سوی مواد مخدر و تزریق آن که یکی از راههای رایج انتقال ایدز در کشور است بروند. همچنانکه پاتنام نیز سرمایه اجتماعی را سد محکمی در محافظت از بیماریها میداند. و کلمن نیز آن را در توسعه شناختی جوانان مفید میداند. در فرضیه ششم مبنی بر این که بین میزان آگاهی از بیماری ایدز و میزان دینداری افراد رابطه وجود دارد. برای آزمون معنیدار بودن این فرضیه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و با توجه به منفی بودن مقدار ضریب همبستگی (105.-) و سطح معنیداری (042/0) رابطه معکوس و معنیدار بین میزان دینداری و میزان آگاهی از بیماری ایدز وجود دارد. بدین معنی هر چه میزان دینداری افراد بیشتر میشود میزان آگاهیشان نسبت به بیماری ایدز کاهش مییابد. براساس نظریات دورکیم که اگر خودمان را به حال خودمان واگذار کنیم آگاهی فردی ما نسبت به دیگران مسدود خواهد ماند و افکار جدای ما نمیتواند با یکدیگر ارتباط برقرار کند، مگر این که از خودشان بیرون بیایند و به این ترتیب با شکلگیری وضعیتهای فکری مشترک و آگاهی و عاطفه جمعی، احساسات مثبت فرد نسبت به کسانیکه با او حشر ونَشر دارند جهت مییابدکه این خود زمینهساز دوستی و صمیمیتها و تقویت حسنظن فرد نسبت به آنها میشود. و یا اینکه هری آلپر دین را مایه حیات و خوشبختی میداند. طبق نتایج تحقیق این فرضیه، درست است که آگاهی از بیماری، در بین افراد با دینداری کمتر، بیشتر است ولی طبق آمار ارائه شده نزدیک به 90 درصد از افراد مورد مطالعه میزان دینداریشان درسطح بالا و تنها 10 درصد از افراد، آن هم دینداریشان در حد متوسط و نه در حد پایین، میباشد. بنابراین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (105.-) و همچنین با در نظر گرفتن تاثیرگذاری سطح سواد و شغل افراد و درحالت کلی تاثیر متغیر پایگاه اجتماعی افراد دربالا بردن سطح آگاهی از بیماری ایدز به احتمال زیاد نمیتوان نتیجه گرفت که افراد با دینداری بالا آگاهی کمتری نسبت به بیماری ایدز دارند. با در نظر گرفتن ابعاد بیماری ایدز و عوامل تاثیرگذار بر میزان آگاهی افراد در این تحقیق میزان آگاهی مردم شهرگرمی دربعد ماهیت: 34.4٪ آگاهی بالا48.1٪ آگاهیمتوسط و 17.5درصد آگاهی پایین، در بعد علائم و نشانهها: 7.1٪ آگاهی بالا 46.3% آگاهی متوسط و 46.6٪ آگاهی پایین، در بعد روشهای انتقال: 56.6٪ آگاهیبالا، 41.3٪ آگاهیمتوسط و 2.1٪ آگاهی پایین، دربعد روشهای پیشگیری و درمان: 29.9٪ آگاهیبالا، 52.1% آگاهی متوسط و 18٪ آگاهی پایین، دربعد خطرات و پیامدهای ایدز هم 14.3٪ آگاهی بالا 46.8٪ آگاهی متوسط و 38.9٪ آگاهی پایین و در حالت کلی 25.9 درصد آگاهی بالا، 61.9% آگاهی متوسط و 12.2 درصد نیز آگاهی پایین دارند. بنابراین بیشترین آگاهی درخصوص روشهای انتقال و کمترین آگاهی به ترتیب درباره علائم و نشانههای بیماری ایدز، خطرات و پیامدها، راههای پیشگیری و ماهیت بیماری ایدز میباشد.
پیشنهادهای اجرایی تحقیق 1. با توجه به معنیداری بودن رابطه بین میزان آگاهی از بیماری ایدز و سن افراد و همچنین گروه سنی 15 الی 34 سال که قشر جوان جمعیت بوده و بیش از 60 درصد جمعیت شهر را تشکیل میدهند و با درنظر گرفتن اینکه کمتر ازیک سوم آنها آگاهی بالایی نسبت به بیماری ایدز دارند. جای خالی کتاب درسی یا واحد دانشگاهی درمدارس و دانشگاهها درحوزه بهداشت و آشنایی با بیماریها به شدت احساس میشود. 2. با در نظر گرفتن اینکه بیش از90 درصد مبتلایان درکشور را مردان تشکیل میدهند و طبق نتایج این تحقیق که زنان به خصوص زنان خانهدار آگاهی کمتری نسبت به بیماری ایدز دارند و بالطبع روستانشینان این شهرستان نیز آگاهی به مراتبکمتری خواهند داشت و با هشدار اخیرانجمن ایدز درایران مبنی بر افزایش آمار مبتلایان زنان به ایدز از سهم 10 درصد به 40 درصد که این هشداری است جدی برای افزایش ناخواسته آمار مبتلایان زن درکشور، به خاطر عدم استفاده مردان ازکاندوم در ارتباط جنسی، توصیه میشود در مراکز بهداشت بیمارستان و حتی درخانههای بهداشت روستائیان برای مراجعه کنندگان مشاورههایی به خصوص درزمینه راههای پیشگیری و خطرات و علائم ونشانههای ایدز برای زنان مراجعه کنندگان داده شود و فقط به نصب پلاکارتهای هشداردهنده ایدز بسنده نکنند تا زنان با تحصیلاتکمتر و مخصوصاً بیسوادان شناخت بیشتری نسبتبه این بیماری داشته باشند و برای راههای پیشگیری از این بیماری اقدامات لازم را یاد گرفته و جانب احتیاط در مسائل جنسی را رعایت کنند. 3. باتوجه به مرزی بودن استان اردبیل و شهرگرمی و شهرستانهای اطراف، همانند پارسآباد و بیلهسوار و داشتن گمرگ مرزی مشترک با کشور آذربایجان و همچنین با در نظر گرفتن سهولت رفت وآمد از نظر گذرنامهای طی مصوبات اخیر دولت، و همچنین با توجه به پزشکی بودن علت مراجعه اکثر اتباع آذری و اقامت آنها دراستانهای آذربایجانشرقی و اردبیل، به استانداریهای این دو استان پیشنهاد میشود با هماهنگی مسئولین مراکز بهداشتی از ایمن بودن نسبت به بیماری ایدز از جانب مهاجران آذری اطمینان حاصل فرمایند. 4. با توجه به نتایج تحقیق حاضر و رابطه معکوس و معنیدار بین میزان آگاهی از ایدز و میزان دینداری و آگاهی نسبتاً کمتر به بیماری ایدز ازسوی افراد با سطح دینداری بالا و با در نظر گرفتن این نکته که نزدیک 90 ازحجم نمونه بررسیشده شهرگرمی میزان دینداریشان درسطح بالا میباشد به مسئولین برگزاری این مراسمات پیشنهاد میشود در مکانهایی که مردم در اعیاد، جشنها و مراسمات مذهبی شرکت میکنند با توزیع کتابچههای راهنمای بیماری ایدز ویا حضور یکی از کارشناسان این امر و تشریح این بیماری برای مردم در زمان کوتاه به خصوص درباره راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز در بالا بردن سطح آگاهی مردم قدمی برداشته شود.
پیشنهادهای پژوهشی 1. به پژوهشگران و دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی و پزشکی پیشنهاد میشود درصورت اجرای پیشنهادهای فوقالذکر از سوی مسئولین ذیربط تحقیقی با عنوان چگونگی نگرش مردم به بیماری ایدز و مبتلایان به آن انجام داده تا بدین گونه اثرگذار بودن این تحقیق و تلاشهای مسئولین امر درخصوص بالا بردن آگاهی و شناخت مردم از بیماری ایدز مشخص شود. 2. مطالعه و بررسی در مورد بیمار و چگونگی مدیریت بدن از سوی آنها قبل از بیماری و یا بحث جالب در مورد ارتباط بین طبقه اجتماعی و چگونگی واکنش به بیماری جای تامل و بحث دارد. 3. پژوهش در باب ساختار سازمان ارائه خدمات پزشکی- سلامت، نیز از جمله تحقیقاتی است که میتوان بر روی آن مطالعه و بررسی نمود. 4. تحقیقاتی با عنوان حقوق بیمار و پزشک در حوزه جامعهشناسی از جمله تحقیقاتی است که جای تحقیق و پژوهش دارد و به ندرت در کشورمان انجام شده است.
منابع اسدی، س. (1390). ایدز. تهران: انتشارات اشجع. چاپ اول. افشانی، ح؛ و دیگری. (1388). پژوهشی در باب رابطه دینداری و اعتماد اجتماعی. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 49، صص 217-186. امینی، م؛ و دیگری. (1392). بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و نگرش مردم شهر ایلام در مورد بیماری ایدز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره بیست و یکم. شماره 1، صص 7-1. علمی، م؛ و دیگری. (1391). سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی؛ نشانههای آسیبشناختی روابط اجتماعی در ایران. مجله مطالعات جامعهشناسی دانشگاه آزاد تبریز. سال دوم، شماره 5، زمستان 1388، صص 138-125. بختیاری، ص؛ و دیگری. (1385). میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای منطقه 1 شهر تهران در مورد ایدز در سال 1385. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی. دوره بیست و ششم، شماره 2، صص 124-115. حاج عبدالباقی؛ م و دیگری. (1388). راهنمای کاربردی مواجهه با ایدز (اچ. آی. وی./ ایدز). تهران: انتشارات اوسانه. چاپ اول. دژکام، م. (1387). دانستنیهای نوین ایدز (ایدز، بیماری یا جرم). تهران: انتشارات دژ با همکاری نشر منشا دانش. چاپ سوم. دلفانآذری؛ آ و دیگری. (1389). بررسی میزان آگاهی زنان پیرایشگر شهرستانهای نوشهر و چالوس درباره بیماری ایدز و هپاتیت (ب). فصلنامه زن و بهداشت. سال اول. شماره 1، صص 126-115. رمضانخانی، ع؛ و دیگری. (1382). بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر تهران درباره ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. سال یازدهم، ضمیمه شماره 1، صص 47-42. ریتزر، ج. (1384). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ نهم. صالحی، ل؛ و دیگری. (1388). نیاز سنجی آموزشی مردم شهر بندر عباس در خصوص بیماری ایدز. مجله علمیدانشگاهعلومپزشکیقزوین. سال سیزدهم، شماره 1 پی در پی 50، بهار، صص 78-73. عزتی، ن. (1390). تعیین و مقایسه میزان تاثیر روشهای مختلف آموزش در مورد بیماری ایدز برآگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. زن و مطالعات خانواده. سال سوم. شماره 12، ص 6965. فان، ه؛ و دیگری. (1381). مبانی علمی و اجتماعی ایدز. مترجمان: س، س، سیدمرتاض؛ و دیگری. تهران: انتشارات دانشگاه شاهد. چاپ اول. فیلد، ج. (1385). سرمایه اجتماعی. ترجمه: ا، ر، اصغرپور. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. کروزه، ک. (1368). بیماریهای مهلک ایدز. ترجمه: ک، خواجویها. تهران: انتشارات امیر کبیر. چاپ اول. لطفیپور، ر؛ و دیگری. (1390). بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راههای انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان. مجله پژوهشپرستاری. دوره ششم، شماره 22، صص 39-31. محسنی، م. (1388). جامعهشناسی پزشکی. تهران: انتشارات طهوری. چاپ نهم. هابلی، ج. (1386). ایدز (پیدایش، نشانهها، انتقال، پیشگیری و امید درمان). ترجمه: ع، غفاری. تهران: انتشارات جوانه رشد. Alpert, Harry. (1961). EmileDurkhiem andhis Sociology. New York: Russell& Russell. Gong J, Stantan B, Lunn S, Deveaux L, Li X, Marshall S. (2009). Effects throughmonths of an HIV/AIDS prevention interrention program based on protection motivation theory among preadolescents in the Bahamas. Pediatrics. 123 (5), P.p. 28-917. Nicole M. Lanouette, BA, Rivo Noelson, DU, Andriamahenina Ramamonjisoa, DEM, Sheldon Jacobson, MD, and Jeffrey M. Jacobson. (2003). MD Am J Public Health. June; 93 (6), P.p. 917–919 Sigarlaki, HG. (2006). Characteristics and knowledge about HIV/AIDS an drug abuse associated with inmates education level within prison populations in singkawang. west Brneo in. Acta Medica indonesiana 2008. 40 (3), P.p. 34-129. Sudha B. Yadav, Naresh R. Makwana, Bhavin N. Vadera, Kishor M. Dhaduk, Kapil M. Gandha. (2011). M. P. Shah Medical College, Jamnagar (Gujarat), India. J Infect Dev Ctries; 5 (10), P.p. 711-716. Sudha R., T, Vijay D,. T, Lakshmi, V. (2005). Awareness, attitudes, and beliefs of the general public towards HIV/Aids in Hyderabad, a capital city from South India. Indian J Med Sci 2005; 59, P.p. 16-307.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسدی، س. (1390). ایدز. تهران: انتشارات اشجع. چاپ اول. افشانی، ح؛ و دیگری. (1388). پژوهشی در باب رابطه دینداری و اعتماد اجتماعی. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 49، صص 217-186. امینی، م؛ و دیگری. (1392). بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و نگرش مردم شهر ایلام در مورد بیماری ایدز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره بیست و یکم. شماره 1، صص 7-1. علمی، م؛ و دیگری. (1391). سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی؛ نشانههای آسیبشناختی روابط اجتماعی در ایران. مجله مطالعات جامعهشناسی دانشگاه آزاد تبریز. سال دوم، شماره 5، زمستان 1388، صص 138-125. بختیاری، ص؛ و دیگری. (1385). میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای منطقه 1 شهر تهران در مورد ایدز در سال 1385. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی. دوره بیست و ششم، شماره 2، صص 124-115. حاج عبدالباقی؛ م و دیگری. (1388). راهنمای کاربردی مواجهه با ایدز (اچ. آی. وی./ ایدز). تهران: انتشارات اوسانه. چاپ اول. دژکام، م. (1387). دانستنیهای نوین ایدز (ایدز، بیماری یا جرم). تهران: انتشارات دژ با همکاری نشر منشا دانش. چاپ سوم. دلفانآذری؛ آ و دیگری. (1389). بررسی میزان آگاهی زنان پیرایشگر شهرستانهای نوشهر و چالوس درباره بیماری ایدز و هپاتیت (ب). فصلنامه زن و بهداشت. سال اول. شماره 1، صص 126-115. رمضانخانی، ع؛ و دیگری. (1382). بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر تهران درباره ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. سال یازدهم، ضمیمه شماره 1، صص 47-42. ریتزر، ج. (1384). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ نهم. صالحی، ل؛ و دیگری. (1388). نیاز سنجی آموزشی مردم شهر بندر عباس در خصوص بیماری ایدز. مجله علمیدانشگاهعلومپزشکیقزوین. سال سیزدهم، شماره 1 پی در پی 50، بهار، صص 78-73. عزتی، ن. (1390). تعیین و مقایسه میزان تاثیر روشهای مختلف آموزش در مورد بیماری ایدز برآگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. زن و مطالعات خانواده. سال سوم. شماره 12، ص 6965. فان، ه؛ و دیگری. (1381). مبانی علمی و اجتماعی ایدز. مترجمان: س، س، سیدمرتاض؛ و دیگری. تهران: انتشارات دانشگاه شاهد. چاپ اول. فیلد، ج. (1385). سرمایه اجتماعی. ترجمه: ا، ر، اصغرپور. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. کروزه، ک. (1368). بیماریهای مهلک ایدز. ترجمه: ک، خواجویها. تهران: انتشارات امیر کبیر. چاپ اول. لطفیپور، ر؛ و دیگری. (1390). بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راههای انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان. مجله پژوهشپرستاری. دوره ششم، شماره 22، صص 39-31. محسنی، م. (1388). جامعهشناسی پزشکی. تهران: انتشارات طهوری. چاپ نهم. هابلی، ج. (1386). ایدز (پیدایش، نشانهها، انتقال، پیشگیری و امید درمان). ترجمه: ع، غفاری. تهران: انتشارات جوانه رشد. Alpert, Harry. (1961). Emile Durkhiem and his Sociology. New York: Russell& Russell.
Gong J, Stantan B, Lunn S, Deveaux L, Li X, Marshall S. (2009). Effects throughmonths of an HIV/AIDS prevention interrention program based on protection motivation theory among preadolescents in the Bahamas. Pediatrics. 123 (5), P.p. 28-917.
Nicole M. Lanouette, BA, Rivo Noelson, DU, Andriamahenina Ramamonjisoa, DEM, Sheldon Jacobson, MD, and Jeffrey M. Jacobson. (2003). MD Am J Public Health. June; 93 (6), P.p. 917–919
Sigarlaki, HG. (2006). Characteristics and knowledge about HIV/AIDS an drug abuse associated with inmates education level within prison populations in singkawang. west Brneo in. Acta Medica indonesiana 2008. 40 (3), P.p. 34-129.
Sudha B. Yadav, Naresh R. Makwana, Bhavin N. Vadera, Kishor M. Dhaduk, Kapil M. Gandha. (2011). M. P. Shah Medical College, Jamnagar (Gujarat), India. J Infect Dev Ctries; 5 (10), P.p. 711-716.
Sudha R., T, Vijay D,. T, Lakshmi, V. (2005). Awareness, attitudes, and beliefs of the general public towards HIV/Aids in Hyderabad, a capital city from South | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |