تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,276,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,330,451 |
بررسی عوامل تأثیرگذار بر جذب مخاطبان تئاتر در شهر تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 6، شماره 20، آبان 1392، صفحه 129-146 اصل مقاله (703 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فاطمه کریموند1؛ حاجیمحمد احمدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی؛ تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه علوم ارتباطات اجتماعی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این مقاله برگرفته از پژوهشی است که با هدف بررسی و شناخت دلایل حضور مخاطبان در اجراهای تئاتر بوده که با روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه بوده و در بین 384 نفر از تماشاگران تئاتر در سالنهای تئاتر تهران از جمله تئاتر شهر، تالار وحدت، خانه هنرمندان و ... توزیع شده است. نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر است: مردان بیشتر به تماشای تئاتر میروند. مخاطبان تئاتر ازنظر توزیع سنی بین 16 تا 38 سال قرار دارند. افراد مجرد بیشتر به تئاتر میروند. اکثریت مخاطبان تئاتر تحصیلکرده و از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا هستند. مخاطبان تئاتر اغلب بدون برنامهریزی و به همراه دوستان خود به تماشای تئاتر میروند. بیشترین منبع کسب اطلاع از تئاترهاتوسط مخاطبان، اینترنت و دوستان بوده است. همچنین به ترتیب نمایشنامهنویس، کارگردان، بازیگران، سبک نمایش، طراحی صحنه، سالن نمایش و قیمت بلیط به عنوان معیارهای مخاطبان برای انتخاب یک تئاتر بوده است. با استفاده از آزمون تحلیل عاملی 5 عامل برای علاقهمندی مخاطبان به تئاتر تعیین شدکه عبارتند از: 1. زنده بودن تئاتر، 2. وجود صداقت وعدم سانسور در تئاتر، 3. ویژگیهای منحصر به فرد رسانه تئاتر، 4. خاص جلوه کردن مخاطبان تئاتر و 5. انگیزه و نیاز مخاطبان. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تئاتر؛ مخاطبان و عوامل موثر بر جذب مخاطب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی عوامل تأثیرگذار بر جذب مخاطبان تئاتر در شهر تهران فاطمه کریموند[1] دکتر حاجیمحمد احمدی[2] تاریخ دریافت مقاله:2/3/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:7/5/1394 چکیده این مقاله برگرفته از پژوهشی است که با هدف بررسی و شناخت دلایل حضور مخاطبان در اجراهای تئاتر بوده که با روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه بوده و در بین 384 نفر از تماشاگران تئاتر در سالنهای تئاتر تهران از جمله تئاتر شهر، تالار وحدت، خانه هنرمندان و ... توزیع شده است. نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر است: مردان بیشتر به تماشای تئاتر میروند. مخاطبان تئاتر ازنظر توزیع سنی بین 16 تا 38 سال قرار دارند. افراد مجرد بیشتر به تئاتر میروند. اکثریت مخاطبان تئاتر تحصیلکرده و از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا هستند. مخاطبان تئاتر اغلب بدون برنامهریزی و به همراه دوستان خود به تماشای تئاتر میروند. بیشترین منبع کسب اطلاع از تئاترهاتوسط مخاطبان، اینترنت و دوستان بوده است. همچنین به ترتیب نمایشنامهنویس، کارگردان، بازیگران، سبک نمایش، طراحی صحنه، سالن نمایش و قیمت بلیط به عنوان معیارهای مخاطبان برای انتخاب یک تئاتر بوده است. با استفاده از آزمون تحلیل عاملی 5 عامل برای علاقهمندی مخاطبان به تئاتر تعیین شدکه عبارتند از: 1. زنده بودن تئاتر، 2. وجود صداقت وعدم سانسور در تئاتر، 3. ویژگیهای منحصر به فرد رسانه تئاتر، 4. خاص جلوه کردن مخاطبان تئاتر و 5. انگیزه و نیاز مخاطبان. واژگان کلیدی: تئاتر، مخاطبان و عوامل موثر بر جذب مخاطب.
مقدمه بنابر تعریف مارشال مک لوهان از رسانههای سرد و گرم میتوان تئاتر را یک رسانه سرد نامید زیرا مشارکت بیشتری را ازجانب مخاطب میطلبد. اما این پرسش مطرح میشودکه مخاطبان تئاتر چه کسانی هستند؟ و تئاتر چه کسانی را جذب میکند؟ یکی از معضلات تئاتر در ایران، نداشتن مخاطب کافی یا ناتوانی جذب مخاطب عام در جامعه است. مخاطبان تئاتر در ایران به سه گروه روشنفکران، استادان و عدهای از جوانان دانشجو محدود میشود (آذری، 1391: 73). هم اکنون بیش از 500 سالن چند منظوره و مجموعههای فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد ولی با توجه به خلاء موجود و عدم ارتباط تنگاتنگ میان مخاطب و هنرمند هنوز جایگاه هنر و به ویژه هنر تئاتر آن گونه که شایسته است در بین مردم و جامعه نهادینه نشده است. تئاتر ایران در حال حاضر از نظر جذب و اقناع مخاطب در شرایطی بحرانی است. به نظر میرسد تئاتر ایران در راستای جذب حمایت مادی و معنوی مخاطب تاکنون موفقیتی کسب نکرده، چرا که حل بحران مخاطب، در گرو رفع اختلال ارتباطی تئاتر با مخاطب است. تئاتر، وابستهترین هنرها به مخاطب است. رخداد تئاتری بدون توانایی جذب مخاطب، به گفتمانی درون متنی محدود میشود و بسط و توسعه اجتماعی که ویژگی هنر تئاتر است نمییابد. آمار دقیقی از مخاطبان تئاتر وجود ندارد اما به طور متوسط سالانه دو میلیون نفر مخاطب تئاترها هستند(سعیدی، 1391)، و اینمیزان برای جمعیت 70 میلیونی ایران بسیارکم است و آمار تماشاگران تئاتر در سالهای اخیر به روشنی گویای این مطلب است که تا چه اندازه از اصل جهانی "تئاتر برای همه" فاصله داریم. اگر ازهم اکنون قدم موثری برای حل این مسئله برداشته نشود، با همین روال جاری، تاچند دهه آینده نیز نمیتوان به رشد مخاطب تئاتر در کشور امیدوار بود. شاید بتوان شناخت مخاطب و آگاهی از دلایل او برای حضور در اجرا های تئاتر را به عنوان اولین قدم برای حل بحران مخاطب این رسانه معرفی کرد. شناخت مخاطبان و آگاهی از سلایق و خواسته های آنان برای یک رسانه، سازندگان و دستاندرکاران یک اثر اهمیت بسیاری دارد. این شناخت و آگاهی از علایق مخاطبان ضروری است و میتوان با توجه به آن اثری بهتر و پر بینندهتر خلقکرد؛ در نتیجه رسانهها نیز میتوانند خدمات خود را به صورت کارآمدتری به مخاطبان ارائه کنند. مخاطب شناسی صرفاً به این معنی نیستکه کدام تئاتر چه قدر بیننده دارد و مثلاً طیف مخاطبان کدام تئاتر بیشتر است. البته این مسئله، عنصر مهمی در مخاطبشناسی است که وضعیت آماری مخاطبان مشخص باشد ولی کافی نیست. در شرایط ناشی از رقابت شدید بین رسانهها و تغییرات مداوم، داشتن آگاهی "تاریخی" در مورد میزان و ترکیب مخاطبان به هیچ وجه کافی نخواهد بود. در چنین شرایطی، ضروری است که سلایق و علایق مخاطبان نیز پیش بینی و هدایت شوند. البته چنین کاری اساساً به مهارت تخصصی، الهام و اقبال بستگی دارد، هر چند داشتن شناختی عمیق از عواملی که مخاطبان را به جنب و جوش میآورند، میتواند مفید باشد. نظریهپردازان، همچنین به عواملی که افراد را بر میانگیزانند تا به مخاطبان بپیوندند و نیز به عوامل مؤثری که مخاطبان را حفظ میکنند، توجه دارند(مککوایل، 1385: 97). اساساً امروزه درمطالعات اجتماعی و فرهنگی رویکرد کیفی در روش تحقیق بر روشهای کمی غالب شده است و محققان در پی این هستند که به لایههای درونیتر و عمیقتری از واقعیت دست یابند که قطعاً روشهایکمی صرفاً نمیتواند برای این هدف ابزار مناسبی باشد. مثلاً اینکه فلان تئاترطنز یا تئاتر خاص بیشترین بیننده را داشته است تصویری روشن و دقیق از مخاطب تئاتر ارائه نمیدهد و حداقل این که جایگاه یک تئاتر را در میان تئاترهای گوناگون مشخص میکند. این نوع نظرسنجیها و آمارگیریها در حین ضرورت به شناخت علمی مخاطب کمک چندانی نمیکند. بنابراین با بررسی و شناخت دلایل حضور مخاطبان در اجراهای تئاتر، به نوعی شناخت از مخاطبان تئاتر دست مییابیم. همچنین در این مقاله قصد داریم بدانیم مخاطبان تئاتر به لحاظ جمعیتی، سطح سواد، سطح درآمد، تعلقات گروهی و اجتماعی، نوع تئاتر مورد پسند چگونه هستند؟ و به طورکلی در این مقاله در پی شناخت کافی از فرهنگ، خواستهها، آرمانها و نیازهای مخاطب امروزی تئاتر هستیم.
تئاتر به مثابه یک هنر و یک رسانه فاخر تئاتر به مثابه یک رسانه از امکانات متفاوتی استفاده میکند تا پیام مورد نظر نویسنده و کارگردان را به مخاطب انتقال دهد. به عبارت دیگر تئاتر با وجود مشابهتهایی که با دیگر رسانهها دارد، اما در عین حال تفاوتهای بنیادینی هم با آنها دارد. برای مثال هنر تئاتر برخلاف هنری همانند نقاشی در سکوت رخ نمیدهد، یعنی تئاتر علاوه بر این که از نشانههای دیداری برای ارتباط با مخاطب سود میجوید، میتواند از امکانات کلامی هم استفاده نماید. از سوی دیگر تفاوت آن با رسانههایی مانند تلویزیون این است که در تئاتر ارتباطات رو در رو است و تأثیر و تأثرهای متقابلی رخ میدهد در حالی که در تلویزیون این گونه نیست. برخی نظریهپردازان معتقدند تلفیق همین نشانههای دیداری و کلامی رسانه تئاتر را شکل میدهد. اما برخی نیزعقیده دارند، این دو را میتوان در بازشناسی اجزای نمایش کاملاً از یکدیگر منفک کرد. ما روی صحنه تئاتر با دو دنیای کاملاً متفاوت روبرو هستیم. اول؛ دنیایی که تعدادی آدم در آن زندگی میکنند و روابطی درون متنی را در مواجهه با یکدیگر پشت سر میگذارند. دوم؛ دنیایی که بیننده نمایش، آنها را با فعل دیدن و درک کردن از سر میگذراند. درآغاز، کارگردان دنیایی را میسازدکه تعدادی شخصیت جهان زیسته خود را در آن سپری میکنند و در وهله بعد این جهان زیسته به تجربه غیر مستقیم تماشاگر بدل میشود. بنابراین زبانبصری تئاتر به ما کمک میکند تا جهان متن را درک کنیم. یعنی زبانبصری، زبانی است که صاحب اثر به مدد طراحی نشانهها از طریق آن با مخاطب خود سخن میگوید. در صحنه تئاتر کارگردان میتواند فرستنده باشد و تماشاگر گیرنده. از سوی دیگر پیامی وجود دارد که این پیام باید به بیننده منتقل شود. پیام کلی یک نمایش میتواند گفتمانی باشد که نویسنده و کارگردان آن را در طول اثر خود بسط میدهند و این در حالی ست که هر صحنه به طور مجزا میتواند دارای پیام ویژه خود نیز باشد. این پیام برای اینکه منتقل شود نیازمند یک مجراست. مجرا در یک اجرای تئاتری میتواند صحنه و اتمسفر و موردی باشد که یک تئاتر در طول زمان اجرا ایجاد میکند. از سوی دیگر پیامیکه از سوی این مجرا منتقل میشود باید دارای رمزهایی باشد که از عناصر مشترکی میان صاحب اثر و مخاطب شکل بگیرد. با این حال تئاتر دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود است. نظریهپردازان برای تئاتر 5 ریشه ترسیم کردهاند: 1. آموزش، انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر؛ 2. مقابله با نیروهای طبیعی و ماوراء طبیعی؛ 3. خودنمایی و ابراز وجود؛ 4. آیین و مراسم گروهی؛ 5. کسب لذت و سرگرمی(هولتن، 1364: 21). همه این مؤلفهها در قالب رسانه تئاتر در یک عنصر مشترک هستند و آن ایجاد ارتباط است. به واقع در تمام مراحل پروسه تئاتر، عنصر ارتباط امری حیاتی است. از همان ابتدا که الف قرار است در نقش ب ظاهر شود، به نوعی ارتباط با نقش و کاراکتر ایجاد میشود و آخرین مرحله که ج به تماشای آن مینشیند، امر ارتباط همچنان پابرجا است. از سوی دیگر مهمترین عنصر این ارتباط، یعنی بدن نیز به 5 شیوه پیام رسانی میکند: 1. برونافکنی عواطف و هیجانات: عمدتاً از راه چهره، بدن و صدا. 2. برونافکنی نگرشهای بین فردی: ما به کمک عوامل غیرکلامی مثل نزدیک کردن خود به دیگران، آهنگ یا لحن صدا، لمس، نگاه و حالت های چهره، روابط دوستی و ... با دیگران ارتباط برقرار میکنیم. 3. ملازمانت و عوامل پشتیبان کننده از گفتار: تعاملگرایان دائماً مشغول توالی پیچیدهای از سر تکان دادنها، برخورد نگاهها و آواگریهای غیرکلامی هستند که به طور تنگاتنگی با گفتار همزمانی داشته و نقشی اساسی در مکالمه بازی میکند. 4. خودنمایی: که عمدتاً به وسیله ظاهر و با درجهای کمتر، از طریق صدا حاصل میشود. 5. آداب تشریفات: علائم غیرکلامی در خوشامدگوییها، سلام و احوالپرسیها و سایرتشریفات، نقشی بارز و در خور توجه دارند(آرژیل، 1378: 18). از سوی دیگر، ارتباط در جهان هنر و به ویژه در تئاتر از طریق قراردادهاییکه بین مخاطب و هنرمند منعقد میشود صورت میگیرد. به همین دلیل است که گفته میشود تئاتر زبان خاص خودش را دارد. این زبان متشکل از عناصر گوناگونی است که به شیوههای متنوع، مطابق با قواعدی خاص، برای القای پیام یک نمایش ترکیب شدهاند(افشاریاصل، 1390). هولتون(1364) مهمترینعناصر قراردادی تئاتر را بازیگر، متن نمایشنامه، جایی برای اجرا، وجود نوعی زمینه نمایشی و یک سازمان دهنده معرفی میکند. با همه این توصیف ها تئاتر در همه ادوار کارکرد خود را حفظ کرده است و آن ایجاد ارتباط با مخاطب است چرا که تئاتر با تلقین و القاء سرو کار دارد(اظهری، 1375). اما در هر صورت اجرا به عنوان یک رسانه عمل میکند تا روایتی را توسط گروه اجرایی در صحنه جان ببخشد. اگر قدرت دایره تئاتر را گسترش دهیم و بافرض زنده بودن و بیواسطهگی به آن بنگریم خود اجرا به رسانهای وسیع تبدیلمیشود. چنین ویژگیهای منحصر به فرد تئاتر باعث میشود تا ما همیشه تئاتر را به عنوان نه تنها یک رسانه، بلکه آن را به مثابه یک رسانه فاخر در نظر بگیریم. به واقع در میان سایر رسانههای جمعی تنها تئاتر است که به عنوان یک هنر والا و فاخر نیز مد نظر قرار میگیرد. از این رو که تئاتر از بدو پیدایش تا به امروز تلاش کرده است تا در تعالی بشریت گام بر دارد دایره موضوعات آن وسعت کل جهان هستی است. به واقع همیشه تعالی و استعلای بشریت یکی از اهداف دیرینه تئاتر بوده است. چنین تعاملهایی معمولاً از طریق تقلید به دست میآید. طبیعت به منزله تصویری از کمال تلقی میشد، و هنر به مثابه چیزی که هدف تقلید از این کمال را دارد میدیدند.
تئاتر، وابستهترین رسانه به مخاطب خلق اثر در لحظه حضور مخاطب، تئاتر را در میان سایر شکلهای هنری دارای ویژگی منحصر به فردی کرده است و به جرأت میتوان گفت که تئاتر تنها هنری است که در تمام شکلهای آن به وجود و حضور مخاطب نیاز دارد. در سالهای اخیر، بحران مخاطب، درایران به شدت چشمگیر بوده است. این بحران زمانی پر رنگتر مینماید که به نقش و جایگاه مخاطب در تبیین و تعریف هنر تئاتر توجه کنیم. لزوم همزمانی حضور فیزیکی مخاطب و اجرا، وابستگی به خط زمانی و مؤلفههای پیشبینی نشده در فرایند ارتباط تئاتر با مخاطبان مختلف، از دلایلی است که مخاطب را جزئی از ساختار ماهوی نمایش قرار میدهد. تا جایی که میتوان گفت مخاطب، رکنی از اجرای تئاتر بوده و به طور مستقیم در سرنوشت اجرا دخالت داشته است. لازمه توسعه تئاتر اهمیت دادن به مخاطب و شناخت نیازهای او است. اتخاذ هر رویکرد در مورد هنر تئاتر در ایران در درجه نخست، منوط به شناخت مخاطب است، این امری است که تا به امروز مغفول مانده است. پرداختن به نقش و اهمیت تماشاگر در تئاتر، مختص به نگرشهای معاصر در نظریهپردازی تئاتر نیست. شواهد موجود از نخستین فعالیتهای تئاتری در تمدنهای مختلف نشانگر این واقعیت است که از گذشته دور، این نقش مورد توجه نمایشگران بوده و میزان توفیق یا عدم توفیق یک اثر نمایشی، تا حد بسیار بالایی متأثر از تعامل و رابطه تماشاگر با آن اثر خاص بوده است. در مجموع میتوان گفت که تعالی کمی و کیفی تئاتر ممکن نیست مگر زمانی که مخاطب آن به عنوان جامعه هدف، مورد بررسی و شناختی همه جانبه قرار گیرد. بدین منظور در این مقاله در پی شناسایی عوامل موثر بر جذب مخاطب، انواع مخاطب تئاتر و همچنین شناخت دستههای مختلف مخاطب، با ویژگیها و خصوصیت های اجتماعی آنها، همچون طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات، نوع شغل، سن و جنس مخاطبان هستیم، همچنین شناساییانواع نمایشهای مورد علاقه آنها نیز مدنظر قرار خواهد گرفت و سپس دلایل حضور این مخاطبان در اجراهای تئاترها مورد بررسی قرار میگیرد.
مخاطب و تحولهای آن مخاطب مفهومی متغیر است و به ویژه در دهههای اخیر پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییرهای اجتماعی منجر به تحول مفهوم مخاطب شدهاند. نقش تکنولوژی: پیشرفت و گسترش تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعی نقش مهم در شکلگیری و تحول مفهوم مخاطب داشته است و به طور کلی بخشی از پیشرفت دانش ارتباط ها تحت تأثیر گسترش و اختراع تکنولوژیهای پیشرفتهتر، سبکتر و کوچکتر، ارزانتر و قابل دسترستر بوده است. ظهور مخاطبان رسانههای جمعی عمدتاً با رواج کتابهای چاپی آغاز شد و اختراع فیلم و سینما به عنوان شکل جدید توزیع محتوا، اولین مخاطب جمعی واقعی را ایجاد کرد و با رواج دستگاههای گیرنده رادیویی برای اولین بار مخاطبان دارندگان تجهیز دریافت رسانهای شدند. پس از آن، با رواج تلویزیون تجربه مصرف رسانهای بیشتر خصوصی شد و مخاطبان تلویزیون بیشتر به عنوان پدیدهای تودهوار به نظر آمدند: گسترده، گمنام، معتاد و منفعل(مککوایل، 1380: 10-7). درحال حاضر تکنولوژیهای ارتباطی و رسانهای جدید چهارتغییر عمده را در مخاطبان رسانهای ایجاد کردهاند: اول، فراهم شدن امکانات جدید برای پخش برنامههای تلویزیونی از طریق ماهواره و کابل است. دوم، گسترش سریع شیوههای جدید ضبط، نگهداری و بازیابی صدا و تصویر است. سوم، به فراملی شدن بیشتر جریان برنامههای تلویزیونی و نیزامکان و ظرفیت زیاد پخش ماهوارهای برنامهها به ورای مرزهای ملی، و حجم بیشتر صادرات و واردات برنامههای تلویزیونی مربوط است. چهارم، امکان فزاینده استفاده دو سویه از بسیاری از رسانهها به واسطه سیستمهای کامپیوتری است(همان: 16-15). نقش عوامل اجتماعی: شاید بتوان گفتکه تحولهای تکنولوژیکی به طور نسبتاً یکسانی در همه جوامع برروی مخاطبان تأثیر میگذارد اما درمورد تحولها و مسائل اجتماعی وانسانی وضعیت به گونهای دیگر است. در اینجا به طور مختصر به موضوعهای مهمی که در رابطه با نوع، اندازه، ترکیب، نگرش و رفتار استفاده مخاطبان از رسانهها در یک سطح وسیع تأثیر میگذارد اشاره شود.
نظریههای مخاطب در مورد نظریههای مربوط به مخاطب همچون دستهبندی مخاطبان در منابع مختلف انسجام و یکدستی وجود ندارد مثلاً در کتاب «مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی» که بر گرفته از کتاب نظریههای "مک کوایل" است از چهار نظریه نام میبرد که عبارتند از:
نظریه استفاده و خشنودی رویکرد استفاده و رضامندی یکیاز رویکردهایی استکه نقش فعالی برای مخاطبان درجریان ارتباطها قائل است و با فاصله گرفتن از رویکردهای محرک- پاسخی که مخاطبان خود را افرادی منفعل نشان میداد که صرفاً در مقابل پیامهای آن واکنش نشان میدهند، ظهور خود را اعلام کرد. این نظریه بر این فرض استوار است که استفاده از رسانه حتماً برای رفع نیاز استکه این امر ممکن است به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه صورت پذیرد. آنچه در این رویکرد اهمیت دارد درک انگیزههایی است که موجب انتخاب یک رسانه یا محتوای خاصی از رسانه از سوی مخاطب میشود. کاتز و بلامر اولین کسانی بودندکه درسال 1974 درکتاب «استفاده از ارتباط های جمعی» این رویکرد را مطرح کردند. اولین مقالهکه کلیت های این نظریه تشریح شد درمقالهای از کاتز، خطاب به برلسون بیان شد. «در آن مقاله کاتز به ادعای برلسون(1959) که حوزه پژوهش ارتباطها به نظر مرده میآید، پاسخ داد»(سورین و دیگری، 1389: 420). تکیهگاه اصلی این رویکرد، چرخش ازسؤال «رسانهها با مردم چه میکنند» به سوی این سؤال که «مردم به رسانهها چه میکنند» قرار داشت. این جابجایی گویای چالش فکری بسیاری از محققان ارتباطهای جمعی بود که ضرورت بینشی تازه در نگاه به مخاطبان را مطرح میساخت. هر چند که دو دهه قبل از بیان آن توسط کاتز و بلامر نیز انتقادهای فراوانی به رویکرد تأثیر رسانهها وارد بود، اما کتابکاتز و بلامر را میتوان نقطه عطفی برای چرخش به طرف دیدگاه استفاده و رضامندی دانست. به واقع کاتز و همکارانش با توصیفیکه از رویکرد استفاده و رضامندی عرضه کردند، مؤثرترین نقش را بر عهده داشتند. این توصیف به اختصار چنین بود: ... فرد با خواستگاههای اجتماعی و روانشناختی نیازهای خود مواجهه استکه این نیازها موجد انتظار او از رسانه های جمعی و یا سایر منابع است و در نهایت به الگوهای متفاوت روی آوری به رسانهها (یا پرداختن به سایر فعالیتها) منتهی میشود وحاصل آن ارضای نیازها و یا پیامدهای دیگری استکه شاید در بسیاری از آنها تعمد دخیل نیست(نیکو و دیگران، 1381: 23). همانطور که ازاین توصیف بر میآید این رویکرد علاوه بر عناصر روانشناسی برای تعیین مخاطبان، برعوامل جامعهشناختی مخاطبان برای بر آوردن نیازهایش که نوع نیازهای فرد را تعیین میکند نیز تاکید دارد. رویکرد استفاده و رضامندی براین اصل استوار استکه پیام رسانه فعال استکه درآن مخاطب از آن رو فعال است که به دنبال رضامندی است و باور دارد که انتخاب رسانه رضامندی مورد نظرش را فراهم خواهد آورد. این مشارکت فعالانه از مخاطب با رسانه بر رضامندی حاصل از رفتار رسانه ای اثر میگذارد. این فعال بودن دارای ابعاد مختلفی استکه میتوان از موارد آن تعمدی بودن، انتخابی بودن، درگیر شدن و سودمندی را نام برد. البته نباید از نظر دور داشت که همه این موارد با هم همپوشانی دارند. این موارد همچنین بیان کننده این هستندکه مخاطبان به یک اندازه فعال نیستند و برخی از رسانهها ایجاب میکنند که مخاطب فعالیت بیشتری داشته باشد. میزان فعال انگاشته شدن مخاطب در درجه اول بستگی دارد به این که تا چه حد آگاهانه و با انگیزه دست به انتخاب میزند. اما به همین جا ختم نمیشود و به موضوع هایی مثل تأمل آگاهانه در رسانه و بهرهوری از آن چه از رسانه در سایر عرصه های زندگی به دست میآید نیز میکشد. «علت استفاده از رسانهها، تجربه کردن مسائلی است که از شرایط اجتماعی و روانی ناشی میشود»(مک کوایل، 1385: 332). مسائلی از قبیل جستجوی اطلاعات، تماس اجتماعی، انحراف توجه، فراگیری اجتماعی و رشد، و برای حل آنهاستکه مخاطب دست به دامن رسانهها میشود(ایستن وهمکاران، 2002: 396). در مقایسه انتقادی در مطالعه استفاده و خشنودی تلاش شده است مطالعه ها با نظریه روانشناختی انتظار ارزش مرتبط شود: ابهام تعاریف عملیاتی و مدل تحلیلی، مورد انتقاد قرار گرفته و همسازی درونی مورد تردید قرارگرفته و نیز فقدان توجیه نظری برای مدل عرضه شده، ذکرشده و گفته شده است "بحث خشنودی از نتایج خیلی دورتر میرود به طوری که از زیر بناهای نظری پشتیبانی نمیکند(استانفورد و همکاران، 2004). مککوایل(1985) پژوهشگران این حوزه را به خاطر افراط کاری مورد نقد قرار داده است. پژوهش استفاده و خشنودی اکنون میکوشد، فرهنگ (منشأ تولید، معنی و استفاده) افراد مخاطب (هویت، صفتها و دلایل حضور در جمع مخاطبان) رفتار فردی (نوع، فراوانی علل، آثار و پیوند های متقابل) و جامعه و کار رسانهها در آن را مطالعه کند. وی استدلال میکند که این کار بازگشتی است به برقراری پیوند میان علوم اجتماعی و علوم انسانی که کاتز در فراخوان خود برای پژوهش در استفاده از رسانهها توصیه کرد و هرگز تحقق نیافت. انتقاد دیگر آن که خیلی زیاد به فرد متمرکز شده است به طوری که با تکیه بر نیاز، ساختار اجتماعی و جایگاه رسانه های همگانی در آن ساختار را نادیده میگیرد. علاوه بر این موارد دیگری نیز به این رویکرد افزوده شده است که میتوان آن را به صورت زیر بیان کرد:
همچنین راههای طبقهبندی نیازها و خشنودی مخاطب نیز به صورت زیر ارائه میشود:
از سوی دیگر کاتز، گورویچ و بلومر(1974) رسانهها را ابزاری میدانند که افراد برای ارتباط یا عدم ارتباط خود با دیگران مورد استفاده قرار میدهند. بر همین اساس نیازها درباره کارکرد های اجتماعی و روانشناختی رسانههای جمعی گرفته شده در پنج دسته قرار دارند: 1) نیازهای شناختی (کسب اطلاع، آگاهی و شناخت) 2) نیازهای عاطفی (تجارب عاطفی، لذتبخش یا زیباییشناسانه) 3) نیازهای انسجامبخش شخصی (تقویت اعتبار؛ اعتماد؛ ثبات و پایگاه) 4) نیازهای گریز از تنش (فراغت و آسایش). اما شیوههای برآورده کردن نیازها نیز بسیار متنوع است. برای مثال، در نظریه دگرگونی فرهنگی اینگلهارت، شخص بیشترین ارزشها را برای آن چیزهایی قائل میشود که عرضه آنها نسبتاً کم است، و یا این که میتوان اینگونه بیان کرد که با توجه به سلسله مراتب نیازهای مازلو، عرضه نیازهای فیزیولوژیک کم است، بدین جهت هر رسانهای، به ویژه رسانههایی همچون تئاتر بیشتر به دنبال برآورده کرده نیازهای روحی افراد خواهد بود. پس با توجه به این نیازها، هرچه از نیازهایی که به بقا مربوط میشوند فراتر رویم، از وضوح اهمیت نیازهای مادی کاسته میشود و براهمیت نیازهای فرا مادی مانند نیاز به احترام، ابراز نظر و ارضای نیازهای زیباشناختی افزوده میشود و نیازهایی که درسطح بالای هرم قرار دارند تحقق مییابند و اینگلهارت با توجه به این تئوری، فرضیه خود را فرضیه کمیابی نام میگذارد، که این گونه اولویتهای فرد، بازتاب محیط اجتماعی و اقتصادی وی است، شخص بیشترین ارزشها را برای آن چیزهایی قائل میشود که عرضه آنها نسبتاً کم است(اینگهارت، 1378: 75). همانطور که ملاحظه میشود برخی از این نظریات با هم همپوشانیهایی دارند و نیز نقاط تفاوتی نیز در آنها مشاهده میشود. تفاوتها و تشابهات میتواند ناشی از مواردی مانند زمینههای اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی مخاطبان باشد. همچنین نوع رسانهای که مورد نظر است نیز میتوانند بسیار تعیین کننده باشد. از آن جا که پژوهشی در رابطه با تئاتر در این زمینه یافت نشد، این مطالعات میتواند ابعاد جدیدی را در این رابطه نشان دهد.
چارچوب نظری در این پژوهش از نظریات مختلفی که بر اهمیت مخاطب در رسانه تئاتر و ضرورت توجه به شناخت مخاطب این رسانه تاکید میکند و همچنین نظریاتی که دستهبندیهایی از مخاطبان رسانه ارائه میدهند و علاوه بر آن نظریههای ارتباطی که به دلایل مخاطبان برای انتخاب یک رسانه میپردازند مانند نظریه استفاده و رضامندی، نظریه وابستگی و نظریه انتظار و فایده به عنوان چارچوب نظری پژوهش خواهیم پرداخت. بنابر نظر سوزان بنت «هر راه تازهای در ابعاد نویسندگی و اجرای تئاتر چه به لحاظ موضوع و چه از نظرتکنیک، دقیقاً با مخاطب ارتباط دارد. چنانچه درتاریخ تئاتر خواهیم دیدکه در آغاز، نمایشنامهنویسان، سپس بازیگران و در این دوران، تهیه کنندگان همیشه در حال تغییر و تحول بودهاند ولی تماشاگران تنها هر ازچندی حرکتی درمیانشان ایجاد یا جایگاه اجتماعیشان عوض شده اما هرگز بهکلی تغییر نکردهاند. تماشاگر همیشه این قدرت را داشته تا نمایشی را بر پا نگاه دارد یا موجب از همپاشیدگی آن شود و همیشه اوست که مسئولیت حمایت از تئاتر را بر عهده دارد»(بنت، 1990: 9). به اعتقاد بسیاری از دستاندرکاران و صاحبنظران هنرهای اجرایی، اساساً تئاتر زمانی ماهیت وجودی میابدکه درحضور تماشاگران و مخاطبان خلق شود. حتی بقای تئاتر از منظر اقتصاد نیز با خواست تماشاگر گره خورده است؛ آن هم نه فقط تماشاگر که برای نشستن و دیدن یک اجرا پول میدهد بلکه آنهایی که از یارانه دولتی و غیردولتی حمایت میکنند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین تئاتر تنها هنری است که مخاطب آن برای اجرا تأثیر مستقیم میگذارد؛ یعنی یا اجرا را ویران میکند و یا آن را موفقتر پیش میبرد. برخلاف دیگر رسانهها مثلاً سینما که مخاطب نمیتواند با فیلم هیچ کاری کند اما نفس کشیدن مخاطب در سالن تئاتر، نگاه کردن او به سالن و به طور کلی کنشش بر حرکت بازیگر تأثیر میگذارد(فدایی حسین، 1388: 150)، همه این نظریهها بر اهمیت مخاطب تئاتر و شناخت انگیزههای وی برای تماشای تئاتر تاکید دارد. دنیس مککوایل مخاطبان رسانه را بر اساس شیوه دریافت به دو دسته مخاطبان خاص و عام تقسیم میکند. وی معتقداست مخاطبان عام، سلیقه نیاز و احساس خود را در رسانه میجوید و مخاطبان، خاص به وظیفه خود عمل میکند و رسانه را از نظر منافع و مصالح همگانی یا ویژه ازنظر میگذراند. مخاطبان خاص اعم از مخاطبان سیاسی که رسانه را از دیدگاه منافع یا ضررهای بالقوه سیاسی بررسی میکنند، مخاطبان تجاری از جمله آگهی دهندگان یا رقیبان آگهی دهندگان، رسانه را از دید منافع اقتصادی خود بررسی میکنند، مخاطبان دانشگاهی و علمی که با دیدی علمی و انتقادی به مطالب و مضمون رسانهها مینگرند و مخاطبان سازمانی که بسته به قدرت نفوذی که دارند، گاه با دید و روش خاص ممکن است بر مضمون و حتی سرنوشت رسانه تأثیر بگذارند. همچنین مخاطبان بر اساس میزان و نحوه فعالیت به 6 دسته تقسیم میشوند:
در این پژوهش در نظر داریم بر اساس این دستهبندیها، مخاطبان تئاتر را بررسی کرده و دریابیم که مخاطبان امروزی تئاتر بیشتر در کدام دستهبندی قرار میگیرند. آیا بیشتر مخاطبان تئاتر از نوع مخاطبان خاص هستند یا عام؟ جزء دسته مخاطبان گزینشگر محسوب میشوند یا نفعگرا؟ و یا تعمدی مخاطب تئاتر قرار گرفتهاند یا بر حسب اتفاق؟ برخی نظریههای ارتباطی به نیاز و دلایل مخاطب برای انتخاب یک رسانه توجه کردهاند. از جمله نظریه استفاده و رضامندیکه میگوید مخاطبان برای تأمین نیازهای معرفتیخود، آگاهانه رسانه و محتوای مورد نظرشان را انتخاب میکنند. «میزان ابهام» و «مناسبت داشتن» موضوع به کار و زندگی فرد، تعیینکننده تمایل فرد به رویارویی با وسایل ارتباطی و محتوای آن برای رفع نیازهای شناختی است(رزاقی،1381، 87). همچنین بر طبق نظریه وابستگی از دو منظر مخاطب به رسانه وابسته میشود: 1. نیاز به داشتن اطلاعات (رویدادهای جامعه). 2. نیاز به ندانستن وگریز از واقعیات (برنامههای طنز و تفریحی)؛(لیتلجان، 1384: 115)، و با توجه به نظریه انتظار- فایده، رسانهها پاداشهایی را ارائه میکنند که اعضای بالقوۀ مخاطبان، بر اساس تجارب گذشته خود، انتظار و (توقع) دارند. این پاداشها را میتوان مثل اثرات روانشناختی تجربه شدهای در نظرگرفتکه افراد برای آنها فایدهای متصور و ارزشی قائلاند (و این پاداشها بعضاً "رضایت" رسانهای نیز خوانده میشوند). پاداشهای فوق را میتوان با استفاده رسانه (مانند "یک مطالعه لذتبخش") یا از ژانرهای محبوب (مانند تئاتر) یا حتی از مقوله های عینی محتوا (یک تئاتر مشخص) به دست آورد. این پاداشها هستند که با افزودن بر اطلاعات رسانه ای افراد، گزینشهای آتی آنها را هدایت میکنند(مککوایل، 1382: 74). بنابراین باتوجه به این نظریه ها در پی شناخت مخاطب و دلایل حضور آنان در اجراهای تئاتر خواهیم پرداخت.
روششناسی در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده است، "ترزال، بیکر"(1988) معتقد است تحقیق های پیمایشی توصیفی ازنگرش و رفتار جمعیتی براساس انتخاب نمونه ای تصادفیکه معرف گروه مورد بررسی هستند و طرح سؤال هایی که باید از آنها پرسیده شود، آغاز میشود(ترزال، 1381: 25). جامعه آماری این پژوهش تماشاگرانی بودند که برای تماشای تئاتر به سالنهای تئاتر تهران از جمله تئاترشهر، تالار وحدت، خانه هنرمندان و ... مراجعه کردهاند. به دلیل اینکه ازجمعیت و آمار این مخاطبان اطلاعاتی در دست نبود با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر 384 نفر از تماشاگران تئاتر برآورد شد. جهت جمعآوری اطلاعات از «پرسشنامه محقق ساخته» استفاده شده است. پرسشنامه تدوین شده دارای 31 سؤال بود که اکثر آنها دارای طیف لیکرت بوده و با استفاده از نظر صاحبنظران امر به ویژه اساتید محترم راهنما و مشاور طراحی شده است. در این پژوهش برای رسیدن به روایی محتوایی مناسب اقداماتی درچند مرحله صورت گرفت که ابتداً به منظور طراحی پرسشنامه با 90 نفر از مخاطبان پرپاقرص و دستاندرکاران تئاتر مصاحبه عمیق انجام شد و پس از تحلیل محتوا و کدگذاری متن مصاحبهها مفاهیم اولیه محتوای پرسشنامه انتخاب شد و سپس با یاریاساتید راهنما و مشاور نسبت به بررسی و اصلاح آنها اقدام شد و دریک جمعبندی منطقی پرسشنامهای که به نظر میرسید بیشترین نزدیکی مفهومی با موضوع قابل سنجش داشته است به عنوان پرسشنامه انتخاب شد. از آنجا که پرسشنامه خود ساخته بر اساس رتبهبندی مقیاس لیکرت طراحی شده بود، برای بررسی اعتبار و همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد؛ و به این منظور پرسشنامه تدوین شده بر روی یک نمونه کوچک 30 نفری از جامعه مورد نظر به صورت تصادفی و آزمایشی اجرا و سپس داده های به دست آمده وارد رایانه شده و با نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج حاکی از آن است که پرسشنامه با ضریبی معادل 87/0 از اعتبار مناسبی برخوردار بوده است.
یافتههای تحقیق ازمجموع 384 نفر مخاطب تئاتریکه به پرسشنامه پژوهش حاضر پاسخ دادهاند، 210 نفر معادل 7/54 درصد مرد و 174 نفر معادل 3/45 درصد زن بودهاند. مخاطبان تئاتر از نظر توزیع سنی بیشتر در دو گروه سنی 28 تا 38 سال و 16 تا 27 سال قرار داشتهاند و گروه سنی 50 تا 60 سال کمتر مخاطب تئاتر بودهاند. همچنین میانگین سن مخاطبان تئاتر در نمونه مورد بررسی 54/32 سال بوده و پایینترین سن مخاطبان تئاتر 16 سال و بالاترین 71 سال بوده است. از نظر تحصیل، 3/45 درصد از مخاطبان تئاتر با لیسانس و فوق لیسانس، 4/40 درصد با دیپلم و فوق دیپلم، 2/10 درصد با دکتری و بالاتر و 2/4 درصد نیز زیر دیپلم بودهاند. از نظر وضعیت تأهل، 7/66 درصد از مخاطبان تئاتر مجرد و 3/33 درصد آنان نیز متأهل هستند. از نظر وضعیت شغلی مخاطبان تئاتر، 6/28 درصد مخاطبان تئاتر کارمند، 8/14 درصد محصل و یا دانشجو هستند. همچنین 7/11 درصد دارای شغلآزاد، 1/9 درصد فعال در رشتههای مختلف فنی و مهندسی، 5/5 درصد بازیگر، 2/4 درصد نویسنده و کارگردان، 9/3 درصد پزشک، 1/3 درصد استاد دانشگاه، 3/2 درصد روانشناس، 7/1 درصد روزنامهنگار، 8/0 درصد نقاش و طراح و 8/0 درصد نیزکارگر هستند. همچنین 6/2 درصد بیکار، 2/1 درصد بازنشسته و 8/1 درصد نیز خانهدار هستند در این میان 7 درصد نیز شغل خود را اعلام نکردهاند. جدول شماره (1) توزیع فراوانی درصدی مخاطبان تئاتر برحسب عوامل موثر بر تماشای تئاتر را نشان میدهد. جدول شماره (1): توزیع فراوانی و درصدی مخاطبان تئاتر بر حسب عوامل موثر بر تماشای تئاتر
به منظور دستهبندی و تقلیلگویههای عوامل موثر برتماشای تئاتر از روش تحلیل عاملی بهره گرفته شده است. جدول شماره (2): نتایج آزمون کایزر و بارتلت
همان طورکه جدول شماره (2) نشان میدهد باتوجه به مقدار معناداری آزمون بارتلت که کوچکتر از 0.05 است مشخص میشود که تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار و مدل عاملی مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد میشود. همچنین شاخص کایزر مایر با مقدار 828/0 که در ابتدای جدول بالا آمده است و چون مقدار آن نزدیک به یک است و این نشان دهنده آن است که تعداد نمونه برای تحلیل عاملی کافی است.
جدول شماره (1): نتایج آزمون تحلیل عاملی در زمینه عوامل موثر بر تماشای تئاتر
با توجه به جدول شماره (3) نتایج تحلیل عاملی نشان میدهد که از 14 گویه عوامل موثر بر تماشای تئاتر 5 عامل استخراج شده است. عامل یک را زنده بودن تئاتر، عامل دوم را وجود صداقت و عدم سانسور در تئاتر، عامل سوم را ویژگیهای منحصر به فرد رسانه تئاتر، عامل چهارم خاص جلوه کردن مخاطب تئاتر و عامل پنجم را نیز تحت عنوان انگیزهها و نیاز مخاطبان دستهبندی کردهایم.
نتیجهگیری بررسیها حاکی از آن است که مردان بیش از زنان به تماشای تئاتر میروند و جوانان بیشترین مخاطبان تئاتر را تشکیل میدهند. همچنین اکثریت قریب بهاتفاق مخاطبان تئاتر باتحصیلات دانشگاهی بوده و از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا هستند. افراد مجرد بیش از متأهلها به تئاتر میروند و دانشجویان بیشترین مخاطبان تئاتر محسوب میشوند. بررسیها نشان داد که اکثریت مخاطبان تئاتر (7/29 درصد) زمان، ترتیب و برنامهریزی مشخصی برای تئاتر رفتن ندارند و هر از گاهی به تئاتر میروند. 7/67 درصد مخاطبان به طور ناگهانی و اتفاقی، 5/57 درصد با برنامهریزی قبلی و 14 درصد آنان نیز به صورت مناسبتی مانند زمان برگزاری تئاتر فجر و غیره به تماشای تئاتر میروند. بررسی سن شروع تماشای تئاتر دربین مخاطبان تئاتری نشان دادکه 8/31 درصد از مخاطبان تئاتر اولین بار در سن کودکی یعنی سن 5 تا 11 سالگی به تئاتر رفتهاند. میانگین سن شروع تماشای تئاتر 72/14 سال بوده و بیشترین فراوانی مربوط به 10 سالگی و پایینترین سن 5 سال و بیشترین سن 36 سال بوده است. معمولاً افراد به همراه دوستان خود به تماشای تئاتر میروند. نمایشهای مدرن (8/69 درصد) و نمایشهای کلاسیک (5/55 درصد) بیشتر از سایر زیرشاخههای تئاتر مورد توجه مخاطبان بوده است. ژانر کمدی تراژیک (6/45 درصد) و ملودرام (7/41 درصد) بیش از سایر ژانرها مورد علاقه مخاطبان است. همچنین به ترتیب تئاتر با محتوای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد پسند مخاطبان بوده است. اکثریت مخاطبان هم نمایشنامههای خارجی و هم نمایشنامههای ایرانی را میپسندند. بررسیها نشان داد که بیشترین منبع کسب اطلاع از تئاترهای روی صحنه توسط مخاطبان تئاتر به ترتیب اینترنت (1/58 درصد) و دوستان (8/50 درصد) بوده و در مراتب بعدی مطبوعات (3/20 درصد)، مراجعه به مراکزتئاتر (9/9 درصد)، رادیو و تلویزیون (2/5 درصد)، بیلبوردها و تبلیغاتخیابانی (6/2 درصد) و همچنین پیام کوتاه (3/1 درصد) بوده است. مخاطبان معیارهای خاصی را برای انتخاب یک تئاتر خوب مدنظر قرار میدهند. نتایج نشان داد که برای انتخاب یک تئاتر نمایشنامهنویس در اولویت اول، کارگردان در اولویت دوم، بازیگران در اولویت سوم، سبک نمایش در اولویت چهارم، طراحی صحنه در اولویت پنجم، سالن نمایش در اولویت ششم و قیمت بلیط در اولویت هفتم معیارهای مخاطبان بوده است. به منظور بررسی عوامل موثر برحضور مخاطبان درسالنهای تئاتر و انتخاب این رسانه توسط آنان 14 گویه طراحی شده که با استفاده از روش تحلیل عاملی دستهبندی و تقلیل یافتهاند و از بین آنها 5 عامل استخراج شده است. عامل یک را زنده بودن تئاتر، عامل دوم را وجود صداقت و عدم سانسور در تئاتر، عامل سوم را ویژگیهای منحصر به فرد رسانه تئاتر، عامل چهارم خاص جلوه کردن مخاطبان تئاتر و عامل پنجم را نیزتحت عنوان انگیزه و نیاز مخاطبان دستهبندی کردهایم. بنابراین مخاطبان تئاتر به دلیل این 5 عامل به این رسانه علاقهمند شدهاند. به طورکلی مخاطبان تئاتر را میتوان ازجمله مخاطبان عام محسوبکرد زیرا به سلیقه نیاز و احساس خود در انتخاب رسانه توجه میکنند. یافتههای پژوهش حاکی از آن استکه 2/79 درصد مخاطبان تئاتر زندهبودن تئاتر وتماشای بازیگران از نزدیک و درک حالات و عواطف آنان را مهمترین دلیل خود برای تماشای تئاتر دانستهاند. 7/85 درصد آنان تئاتر را دوست دارند زیرا در آن حس بازیگر به فوریت به مخاطب انتقال داده میشود. 9/58 درصد مخاطبان تئاتر را انتخاب کردهاند زیرا معتقدند سانسور کمتری در مقایسه با سینما و تلویزیون دارد و با صداقت و احترام با مخاطب برخورد میکند (3/60 درصد). به چالش کشیده شدن ذهن هنگام تماشای تئاتر یکی دیگر از مهمترین دلایل مخاطبان برای انتخاب این رسانه است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مخاطبان درگیر تئاتر میشوند و به نوعی در تجربه رسانه ای غرق میشوند. رسانه تئاتر یک رسانه تعاملی است و مخاطب در پیشبرد آن بسیار نقش دارد و با حرکات بدن، سر، چشم و حتی نفس کشیدن بازخورد را بلافاصله انتقال میدهد. مخاطب تئاتر نفعگرا بوده و به دلیل برآورده شدن نیازهای خود از جمله تماشای حالات وحرکات بازیگران تئاتر ازنزدیک، به چالش کشیده شدن ذهن هنگام تماشای تئاتر، جذابیت طراحی صحنه، تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت و ... این رسانه را انتخاب میکند. مخاطب تئاتر در برابر تأثیر مقاوم است زیرا سانسور، عدم صداقت و بیاحترامی به مخاطب را بر نمیتابد.
پیشنهادهای تحقیق با توجه به نتایج پژوهش به منظور افزایش مخاطبان تئاتر پیشنهاد میشود:
منابع آذری، غ. (1391). تئاتر یک مدیوم ارتباطی. ماهنامه تخصصی تئاتر صحنه. شماره 37/36. آذری، غ. (1390). مخاطبشناسی رادیو. تهران: مرکز آموزش صدا و سیما، (گروه علمی و آموزشی صدا). زمستان. آرژیل، م. (1378). روانشناسی ارتباطات و حرکت بدن. ترجمه: م، فرجی. تهران: انتشارات مهتاب. چاپ اول. دریموف، آ. (1352). زیباییشناسی نوین. ترجمه: م، پرتوی. تهران: نشر سیمرغ. افشاری اصل، ا. (1390). تئاتر به مثابه رسانه. مجله تئاتر. شماره 149.صص 69-58. اظهری، ع. (1375). روانشناسی صحنه. تهران: نشر تکامل. چاپ اول. اینگهارت، ر. (1378). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: نشر کویر. بنت، س. (1385). تماشاگران تئاتر (یک نظریه در خصوص اجرا و دریافت). ترجمه: م، سرسنگی. فصلنامه هنر. شماره 69. ترزال، ب. (1381). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه: ه، نایبی. تهران: انتشارات سروش. رزاقی، ا. (1381). نظریههای ارتباطهای اجتماعی. تهران: نشر پیکان. چاپ اول. سورین، و؛ و دیگری. (1381). نظریههای ارتباطات. مترجم: ع، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول. سعیدیکیاسری، ع. (1391). بررسی علل به وجود آمدن بحران مخاطب در تئاتر ایران. 26 اردیبهشت. مککوایل، د. (1385). درآمدی بر نظریه ارتباطهای جمعی. ترجمه: پ جلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ دوم. مککوایل، د. (1385). مخاطبشناسی. مترجم: م، منتظرقائم. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ دوم. فدایی حسین، ح. (1388). تئاتر و مخاطب امروز. نشریه ویژه تئاتر. شماره سیزدهم. لیتل جان، ا. (1384) . نظریههای ارتباطات. ترجمه: م، نوربخش و دیگری. تهران: انتشارات جنگل. چاپ اول. نیکو، م؛ و دیگران. (1381). شناخت مخاطبان تلویزیون با رویکرد استفاده و خشنودی. تهران: انتشارات سروش و کانون پژوهشهای سیما. چاپ اول. هورتون، ا. (1364). درآمدی بر تئاتر. ترجمه: ع، قهرمانینژاد. تهران: انتشارات سمت. چاپ اول. Benntt, s. (1990). Theater Audiences,a Theory of Producrion and Reception. Routhlcdge, London, New York. McQuail, D. (1997). Media performance: Mass communication and the public interest. London: Sage. Meadow. Linn, T. (1996). Media methods that lead to stereotypes. In P.M.Lester (Ed.), Images that injure: Pictural stereotypes in the media, P.p: 15–18. Westport, CT: Praeger.
[1]. دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی؛ تبریز- ایران. f.karimvand@yahoo.comE- mail: [2]. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه علوم ارتباطات اجتماعی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول). Haj.Ahmadi_Balutaki@iauctb.ac.irE- mail:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آذری، غ. (1391). تئاتر یک مدیوم ارتباطی. ماهنامه تخصصی تئاتر صحنه. شماره 37/36. آذری، غ. (1390). مخاطبشناسی رادیو. تهران: مرکز آموزش صدا و سیما، (گروه علمی و آموزشی صدا). زمستان. آرژیل، م. (1378). روانشناسی ارتباطات و حرکت بدن. ترجمه: م، فرجی. تهران: انتشارات مهتاب. چاپ اول. دریموف، آ. (1352). زیباییشناسی نوین. ترجمه: م، پرتوی. تهران: نشر سیمرغ. افشاری اصل، ا. (1390). تئاتر به مثابه رسانه. مجله تئاتر. شماره 149.صص 69-58. اظهری، ع. (1375). روانشناسی صحنه. تهران: نشر تکامل. چاپ اول. اینگهارت، ر. (1378). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: نشر کویر. بنت، س. (1385). تماشاگران تئاتر (یک نظریه در خصوص اجرا و دریافت). ترجمه: م، سرسنگی. فصلنامه هنر. شماره 69. ترزال، ب. (1381). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه: ه، نایبی. تهران: انتشارات سروش. رزاقی، ا. (1381). نظریههای ارتباطهای اجتماعی. تهران: نشر پیکان. چاپ اول. سورین، و؛ و دیگری. (1381). نظریههای ارتباطات. مترجم: ع، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول. سعیدیکیاسری، ع. (1391). بررسی علل به وجود آمدن بحران مخاطب در تئاتر ایران. 26 اردیبهشت. مککوایل، د. (1385). درآمدی بر نظریه ارتباطهای جمعی. ترجمه: پ جلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ دوم. مککوایل، د. (1385). مخاطبشناسی. مترجم: م، منتظرقائم. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ دوم. فدایی حسین، ح. (1388). تئاتر و مخاطب امروز. نشریه ویژه تئاتر. شماره سیزدهم. لیتل جان، ا. (1384) . نظریههای ارتباطات. ترجمه: م، نوربخش و دیگری. تهران: انتشارات جنگل. چاپ اول. نیکو، م؛ و دیگران. (1381). شناخت مخاطبان تلویزیون با رویکرد استفاده و خشنودی. تهران: انتشارات سروش و کانون پژوهشهای سیما. چاپ اول. هورتون، ا. (1364). درآمدی بر تئاتر. ترجمه: ع، قهرمانینژاد. تهران: انتشارات سمت. چاپ اول. Benntt, s. (1990). Theater Audiences,a Theory of Producrion and Reception. Routhlcdge, London, New York. McQuail, D. (1997). Media performance: Mass communication and the public interest. London: Sage. Meadow. Linn, T. (1996). Media methods that lead to stereotypes. In P.M.Lester (Ed.), Images that injure: Pictural stereotypes in the media, P.p: 15–18. Westport, CT: Praeger.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,575 |