تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,983 |
تعداد مقالات | 83,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,453,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,581,396 |
رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی شهرستان مشگین شهر در سال تحصیلی 89-88 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 2، شماره 8، اسفند 1388، صفحه 107-128 اصل مقاله (201.52 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عادل زاهد1؛ یوسف نامور2؛ شهرام نوبخت3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه محقق اردبیل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (نوینده و مسئول) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی مشگین شهر انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه ی آماری پژوهش را کلیه معلمان راهنمایی مشگین شهر به تعداد 739 نفر تشکیل می دادند که از بین آنان تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) اسمیت،کندال و هایلین و آزمون خودکارآمدی چیپسون و دمبو استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها را صاحبنظران تایید کرده اند و پایایی پرسشنامه های رضایت شغلی و خودکارآمدی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 62/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t برای مقایسه ی دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان همبستگی معنی داری وجود دارد (01/0>p و29/0=r) از بین مولفه های رضایت شغلی، مولفه های ماهیت کار (33/0r= )، سرپرستی (34/0r=) و حقوق و دستمزد (17/0r=) با خودکارآمدی همبستگی معنی داری دارند.نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که رضایت شغلی حدود 14 درصد تغییرات واریانس خود کارآمدی را به گونه معنی دار تبیین می کند (143/0Adj. R2=) از بین مولفه های رضایت شغلی ماهیت کار، سرپرستی و حقوق به ترتیب پیش بین معنی داری برای خودکارآمدی هستند اما مولفه های علاقه، ترفیعات و روابط با همکاران تبیین معنی داری ندارند. همچنین براساس یافته های پژوهش معلمان زن و مرد از نظر رضایت شغلی و خودکارآمدی تفاوت معنی داری ندارند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: رضایت شغلی؛ خودکارآمدی؛ ماهیت کار؛ سرپرستی و حقوق | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی شهرستان مشگین شهر در سال تحصیلی 89-88
دکتر عادل زاهد[1] دکتر یوسف نامور[2] شهرام نوبخت[3] چکیده این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی مشگین شهر انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه ی آماری پژوهش را کلیه معلمان راهنمایی مشگین شهر به تعداد 739 نفر تشکیل می دادند که از بین آنان تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) اسمیت،کندال و هایلین و آزمون خودکارآمدی چیپسون و دمبو استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها را صاحبنظران تایید کرده اند و پایایی پرسشنامه های رضایت شغلی و خودکارآمدی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 62/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t برای مقایسه ی دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان همبستگی معنی داری وجود دارد (01/0>p و29/0=r) از بین مولفه های رضایت شغلی، مولفه های ماهیت کار (33/0r= )، سرپرستی (34/0r=) و حقوق و دستمزد (17/0r=) با خودکارآمدی همبستگی معنی داری دارند.نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که رضایت شغلی حدود 14 درصد تغییرات واریانس خود کارآمدی را به گونه معنی دار تبیین می کند (143/0Adj. R2=) از بین مولفه های رضایت شغلی ماهیت کار، سرپرستی و حقوق به ترتیب پیش بین معنی داری برای خودکارآمدی هستند اما مولفه های علاقه، ترفیعات و روابط با همکاران تبیین معنی داری ندارند. همچنین براساس یافته های پژوهش معلمان زن و مرد از نظر رضایت شغلی و خودکارآمدی تفاوت معنی داری ندارند.
کلید واژه ها: رضایت شغلی، خودکارآمدی، ماهیت کار، سرپرستی و حقوق
مقدمه امروزه اهمیت آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نیست، سرمایه ی امروز و آینده ی ماست، سرمایه ای که نمی توان قیمتی بر آن نهاد و همان چیزی است که بشر را از عصر تاریکی و جهل به عصر روشنایی و نور سوق بخشیده است (یونسکو[4]، نقل از نوری 1388). بنابراین معلمی یکی از مشاغل مهم و اساسی هر جامعه ای محسوب می شود. مسئولیت هدایت و پرورش یک نسل بر عهده معلمان جامعه است (زارعی، 1381 ). رضایت شغلی[5]یکی از عوامل مهم در افزایش میزان کارایی و موفقیت شغلی تلقی می شود. توسعه یافتگی، توسط منابع انسانی کارآمد علاقمند و دارای پیوند روانی عمیق با شغل، به وجود می آید. معلمین و مربیان تربیت دهنده ی نیروی عظیم دانش آموزی باید به شغل خود علاقه مند باشند تا بتوانند استعدادهای بالقوه ی دانش آموزان را شکوفا سازند (قهرمانی عرصه دوگاه، 1381). رضایت شغلی هم اهمیت روانی و هم اهمیت اقتصادی دارد (لوراای[6]، 1383).کنش متقابل سازگارپذیر در رابطه « انسان – شغل » رشد و بهسازی توانایی های انسان را تقویت می کند. داشتن شغل مطلوب توسط هر کس، استعدادهای او را پرورش می دهد، شغل را کامل تر می کند و توانایی های بالقوای را که طبیعت در آدمی به ودیعه گذاشته است تکامل می بخشد ( ویکتور پکلیس، 1373 ). طبق نظریه شناختی – اجتماعی یا دگیری البرت بندورا عوامل شخصی مطالعه فرا تحلیلی از 68 پژوهش منتشر شده در زمینه ی خودکارآمدی که بین سال های 1997 تا 1989 انجام شده اند نشان داده اند که باورهای خودکارآمدی به طور مثبت با اقدامات افراد رابطه دارند (به نقل از احمدیان، 1384). چنانچه معلمی به سازگاری با خود و سازگاری با دیگران دست یافته باشد، این امر موجب ارضاء روانی، عاطفی و آرامش روحی آنها می شوند و هم چنین موجب ارتقاء روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت و فعالیت اثر بخش و نهایتاً موجب تحقق اهداف فردی، گروهی و سازمانی می شود (صلب صیادی، 1388). به همین دلیل شناخت نیازها، انگیزه ها، تمایلات، و عوامل رضایت کارمندان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاست های صحیح، راهبردهای مناسب و برنامه های مناسب ضروری می باشد. رضایت شغلی نتایج مثبت گوناگونی از جهت فردی و سازمانی به همراه دارد و بر احساس فرد درباره ی سازمان و علایق وی به مشارکت در حفظ همبستگی کمک می کند و تأثیر قابل توجهی در شیوه تقرب و نزدیکی افراد نسبت به مشاغل خود، میزان تلاش، تعهدات آنان در اثر بخشی سازمان و مهم تر از همه در خودکارآمدی[7] معلمان دارد (بیک لیک، 1385). از دیدگاه صاحبنظران رضایت شغلی عبارت از نگرش کلی فرد نسبت به شغل می با شد.(سید جوادین، 1382). نگرشی که چگونگی احساس مردم را نسبت به مشاغل شان به طور کلی و یا نسبت به حیطه های مختلف آن نشان می دهد (اسپکتور[8]، نقل از حسینی نسب و جویانی، 1387). بررسی نظریه های انگیزش شغلی و پیشرفت درباره ی رضایت شغلی نشان می دهد که رضایت شغلی مفهومی چند بعدی است و با عوامل متعددی ارتباط دارد (ساعتچی، 1388). الف) نظریه سلسله مراتب نیاز مازلو: مازلو معتقد است که آدمی به طور مداوم و پیوسته در حال برانگیختگی است و فقط برای مدت کوتاهی می تواند به ارضای کامل نیازها برسد وقتی یک نیاز ارضا شد، نیاز دیگری جای آن را می گیرد و می توان نیازها را به صورت سلسله مراتب و به ترتیب تقدم و تأخر و مانند یک هرم نشان داد (ساعتچی، 1388).
شکل سلسله مراتب نیازها (اقتباس از ساعتچی، 1388)
ب) نظریه ی انگیزشی_ بهداشتی هرزبرگ:این نظریه در واقع اظهار می دارد که خشنودی شغل تابعی از آن فعالیتهای شغلی یا محتوای شغلی، که تلاش انگیز ج) نظریه ی سه وجهی آلدرفر[9]: آلدرفر با اعتقاد به وجود تفاوت های اساسی بین نیازها آنها را به سه دسته، زیستی[10] وابستگی و تعلق[11] و رشد[12] تقسیم نموده است (شهبازی، 1388). د) نظریه برابری آدامز: براساس نظریه آدامز، مردم درباره ی آنچه با انجام دادن وظایف شغلی و کار خود به دست می آورند (پرداخت حقوق و دستمزد واقعی، مشارکت در سود و مزایا، کسب منزلت اجتماعی، ارضای انگیزه ها و علایق فرد برای کارکردن) و نیز آنچه برای انجام دادن وظایف شغلی ارائه یا صرف می کنند (ویژگی های شخصیتی لازم برای ایفای نقش خود در سازمان، مهارت ها، سطح تحصیلات، میزان کوشش و تلاش وی در سازمان و نظایر آن) اعتقادات و باور داشت های خاصی دارند (ساعتچی، 1388). فرد داده ها و ستاده های خود را در سازمان با داده ها و ستاده های دیگران مقایسه کرده و براساس قضاوت خود احساس برابری یا نابرابری می کند (شهبازی، 1388). در کل ایجاد رضایت شغلی در فرد بستگی به عوامل متعددی دارد که در کنار هم موجب حصول نتیجه مطلوب می شوند و چه بسا نبود یک عامل فرد را در زمره اشخاص ناراضی از شغل خویش قرار دهد. این عوامل عبارت اند از: عوامل سازمانی، عوامل محیطی، ماهیت کار و عوامل فردی (حسینی نسب و جویانی، 1387). برای عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و نتایج رضایت یا عدم رضایت شغلی مدلی طراحی شده است که در نمودار آمده است.
پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی عوامل موثر در رضایت شغلی
نمودار پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی (اقتباس از مقیمی، 1385)
بندورا بر این باور است که خودکارآمدی مهم ترین عامل تعیین کننده در دیدگاه شناختی – اجتماعی بندورا افراد نه به وسیله نیروهای درونی برانگیخته می شوند و نه به وسیله نیروهای بیرونی به طور خودکار کنترل می شوند. نظریه شناختی – اجتماعی، دیدگاهی بافتی است زیرا بر این فرض استوار است که رفتار، نشان دهنده ی تعامل فرد با محیط است (پنتریچ و شانک[15]، 2002 ). بندورا برای ایجاد و تغییر نظام باور خودکارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است که عبارتند از: الف) تجربه های موفق یا مستقیم[16]، ب) تجربه های جانشینی[17]، ج) ترغیب کلامی یا اجتماعی[18]، د) حالات عاطفی و فیزیولوژیک[19] (نقل از عبداللهی، 1385). خودکارآمدی نقش تعیین کننده ای بر خودانگیزشی[20] افراد دارد. زیرا باور خودکارآمدی بر گزینش اهداف چالش آور به میزان تلاش و کوشش در انجام وظایف، میزان استقامت و پشتکاری در رویارویی با مشکلات و میزان تحمل فشارها اثر می گذارد (بندورا، 2000). تجربیات ناشی از موفقیت و یا شکست کارکنان در طول سال های خدمت، تصورات آنان را در رابطه با توانایی هایشان نسبت به انجام وظایف شغلی تحت تأثیر قرار می دهد(عبداللهی، 1385). معمولا افراد فعالیت ها و موقعیت هایی را می جویند و با شور و شوق به آنها گرایش دارند که احساس کنند می توانند خود را با آنها سازگار نموده یا از پس آنها برآیند، در حالی که از فعالیت ها و موقعیت هایی که فکر می کنند توانایی مقابله کردن آنها را از پای در می آورند، دوری می جویند(مارشال ریو،1386 ). به دلیل اهمییت موضوع تحقیقات گوناگونی درباره ی رضایت شغلی و خود کار آمدی و متغیرهای مربوط به آنها انجام پذیرفته است که به برخی از آنها که در راستای این پژوهش هستند اشاره می شود. وروم[21] نشان داد که بین رضایت شغلی و میزان کارآیی رابطه مثبت وجود دارد. یعنی رضایت شغلی افزایش کارآیی را باعث می گردد ( نقل از پایدار، 1378 ). نتایج تحقیق (وولفک هوی[22]، به نقل از مانوئل و آریاس[23]، 2007) نشان می دهد که کارآمدی عمومی تدریس معلمان به مرور زمان کمتر می شود.در پژوهش علیشاهی بجستانی (1376) میانگین نمره رضایت شغلی دبیران مرد از میانگین بالاتر بوده است، هم چنین از عوامل مختلف مؤثر، عامل انگیزش بیش از همه عوامل بر رضایت شغلی مؤثر بوده (مسئولیت، ترقی، قدردانی، ماهیت کار) و سپس از آن سابقه تدریس بر رضایت شغلی دبیران مؤثر بوده است. پژوهش نعمتی (1377) نشان داد: 1- بین رضایت شغلی و کارآیی معلمان بر اساس گزارش بیشای[24] ( 1996 ) رضایت شغلی معلم و انگیزش معلم همبستگی معنی داری با سطح مسئولیت پذیری، جنسیت، سن و سالهای تجربه تدریس و فعالیت آنان دارد. کلکر و لودمن[25] ( 1997 ) اظهار می دارد که معلمان با سابقه تدریس 5 سال و یا کمتر از رضایت شغلی بیشتری نسبت به معلمان با سابقه تدریس بالاتر برخوردارند. زین و مک میلان [26] ( 1999 ) دریافتند که معلمان زن از نقش حرفه ای خود به عنوان معلم در مقایسه با همکاران مرد خود از رضایت بیشتری برخوردارند. آنها در بررسی هایی دریافتند که شرایط کاری، کفایت تدریس و فرهنگ سازمانی به ترتیب از اهمیت زیادی در رضایت شغلی برخوردارند. شولتز[27] می افزاید: به نظر می رسد احساس خودکارآمدی در سنین مختلف و در دو جنس متفاوت است چرا که یافته های پژوهشی نشان داده است که مردان به طور کلی از نظر احساس خودکارآمدی بالاتر از زنان هستند پاداشی ( 1388 ) نشان داد که بین رضایت شغلی و خودکارآمدی رابطه تبز و هاکت در پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که تفاوت های جنسیتی روی خودکارآمدی اثر می گذارد. مردان در تمام مشاغل خود را کارآمد می دانند در حالیکه زنان فقط در حیطه مشاغلی که معمولاً مردانه است خود را ناکارآمد و بی کفایت احساس می کنند (نقل از نوری، 1388). تفاوت خودکارآمدی بین زن و مرد در تحقیق انجام یافته توسط فتحی
فرضیه های تحقیق: 1- بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت وجود دارد. 2- بین خودکارآمدی و مؤلفه های رضایت شغلی رابطه مثبت وجود دارد. 3- بین سنوات خدمت معلمان با خودکارآمدی آنان رابطه مثبت وجود دارد. 4- بین سنوات خدمت با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت وجود دارد.
سؤالات تحقیق: 1- آیا مؤلفه های رضایت شغلی خودکارآمدی معلمان را پیش بینی می کنند؟ 2- آیا بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد تفاوت وجود دارد؟ 3- آیا بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان راهنمایی مشگین شهر است که در سال تحصیلی 89 – 88 مشغول به تدریس هستند و تعداد آنان طبق آمار دریافت شده از آموزش و پرورش، 739 نفر شامل 344 معلم زن و 395 معلم مرد می باشد (مدیریت آموزش و پرورش مشگین شهر). برای انتخاب افراد نمونه، روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی مورد استفاده قرار گرفت و تعداد نمونه نیز براساس جدول مورگان،250 نفر در نظر گرفته شد که از این 250 نفر،117 نفر زن و 133 نفر مرد می باشند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی می باشد. در این تحقیق به منظور گردآوری اطلاعات رضایت شغلی از پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) که توسط اسمیت، کندال و هایلین در سال 1985 طراحی شده است، (هومن، 1381، نقل از پاداشی 1388) استفاده شده است. پرسشنامه رضایت شغلی 75 سوال و 6 مولفه دارد که میرباقری طباطبایی، 1379 ضریب اعتبار پرسش نامه را برای نمونه 300 نفری و یزدی،1381 برای نمونه 67 نفری بدست آروده اند. میرباقری: ماهیت کار 84/0، علاقه و سرپرستی 87/0، حقوق 90/0، ترفیعات 84/0 همکاران 89/0 کل پرسشنامه 93/0 و پژوهش یزدی: ماهیت کار 79/0، علاقه 91/0، سرپرستی 81/0، حقوق 83/0، ترفیعات 83/0، همکاران 81/0، کل پرسشنامه 89/0 گزارش کرده اند (پاداشی، 1388). هم چنین جهت گردآوری اطلاعات خودکارآمدی از پرسشنامه خود کارآمدی گیبسون و دمبو که براساس الگوی دو عاملی بندورا در زمینه خودکارآمدی ابداع شده است و شامل 30 گویه در مقیاس شش درجه ای لیکرت (کاملاً موافق تا کاملاً مخالف) می باشد استفاده شده است. محققانی مانند اندرسون، گرین، لوون، 1998، بارس و هال، 1991، هوی و ولفوک،1993، پایایی این پرسشنامه را باذکر آلفا کرونباخ بین 71/0 – 81/0 برای مقیاس خودکارآمدی گزارش کرده اند( نوری، 1388). در تحقیق حاضر پایایی پرسشنامه رضایت شغلی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 88/0 و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی با استفاده از 30 مورد پاسخ معلمان به پرسشنامه و با استفاده از آلفای کرونباخ 62/0 بدست آمد. در خصوص روایی هر دو پرسشنامه از نظرات متخصصین استفاده شد.
یافته های پژوهش: فرضیه 1 ): بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت وجود دارد.
جدول شماره 1: آماره های مربوط به همبستگی رضایت شغلی و خودکارآمدی
با توجه به اینکه داده های بدست آمده از هر دو متغیر از نوع کمی است و مقیاس هر دو متغیر از نوع فاصله می باشد لذا از روش آماری همبستگی پیرسون در تجزیه و تحلیل استفاده گردید. همانطور که در جدول 1 مشخص است بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان همبستگی معنی داری وجود دارد. یعنی اینکه با افزایش رضایت شغلی میزان خودکارآمدی هم تغییر می کند. فرضیه2): بین خودکارآمدی و مؤلفه های رضایت شغلی رابطه مثبت وجود دارد.
جدول2: نتایج آزمون ضریب همبستگی بین مؤلفه های رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان
با توجه به اینکه داده های بدست آمده از این متغیرها از نوع کمی بوده و با مقیاس فاصله ای بدست آمده است لذا در تعیین میزان و نوع رابطه از روش همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج حاصل نشان می دهد که بین خودکارآمدی و مؤلفه های ماهیت فرضیه 3) : بین سنوات خدمت معلمان با خودکارآمدی آنان رابطه ی مثبت وجود دارد.
جدول 3 نتایج مربوط به همبستگی سنوات خدمت با خودکارآمدی معلمان
با توجه به اینکه داده های بدست آمده از این سه متغیر از نوع کمی بوده و با مقیاس فاصله ای بدست آمده است. بنابراین روش آماری مناسب، همبستگی پیرسون می باشد. نتایج بدست آمده در جدول فوق با ضریب همبستگی 037/0 r= با سطح فرضیه4): بین سنوات خدمت معلمان با رضایت شغلی آنان رابطه ی مثبت وجود دارد.
جدول 4 نتایج مربوط به همبستگی سنوات خدمت با رضایت شغلی معلمان
همانطور که در جدول آمده است ضریب همبستگی بدست آمده 044/0 با سطح معنی داری 486/0 نشان می دهد که بین سنوات خدمت معلمان و رضایت شغلی آنان رابطه ی معین وجود ندارد و این میزان همبستگی در حد شانس و تصادفی می باشد لذا فرض صفر یعنی عدم دلیل رابطه بین سنوات خدمت و رضایت شغلی تأیید می گردد. سوال 1: آیا مؤلفه های رضایت شغلی خودکارآمدی معلمان را پیش بینی
جدول 5 پیش بینی خودکارآمدی براساس مولفه های رضایت شغلی
ضرایب
نتایج جدول 5 نشان می دهد که مولفه های رضایت شغلی حدود 14 ( 143/0 R=، 910/7 = (243، 6 ) F، 01/0 P)
از بین مولفه های رضایت شغلی، ماهیت کار (321/0Beta=) سرپرستی سؤال 2 – آیا بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟
جدول شماره 6 آزمون t برای تفاوت خودکارآمدی معلمان زن و مرد
با توجه به نتایج به دست آمده جدول7، t مشاهده شده برابر با 270/0 – t= بوده و چون سطح معنی داری به دست آمده (787/0P= ) بزرگتر از 05/0 می باشد بنابراین فرضیه صفر تایید می گردد یعنی بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد و تفاوت مشاهده شده تصادفی می باشد.
سؤال 3 – آیا بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟
جدول شماره 8 آزمون t برای تفاوت رضایت شغلی معلمان زن و مرد
با توجه به نتایج بدست آمده جدول 8،t مشاهده شده برابر با 637/1 t= بوده و چون سطح معنی داری بدست آمده (103/0p= ) بزرگتر از 05/0 می باشد بنابراین فرض صفر تایید می گردد یعنی بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت
بحث و نتیجه گیری با توجه به جدول 1 مشخص شد که بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان، همبستگی معنی داری وجود دارد. (29/0= r) این یافته بر خلاف یافته های کلارالین و هس (نقل از پاداشی، 1388 )، اصغری طبق جدول 2 مشخص شد که بین خودکارآمدی و مؤلفه های ماهیت کار، سرپرستی و حقوق همبستگی معنی داری وجود دارد اما بین مؤلفه های علاقه، ترفیعات و روابط با همکاران همبستگی معنی داری وجود ندارد. می توان چنین استدلال کرد که عدم معنی داری سه مؤلفه یا خرده آزمون رضایت شغلی با خودکارآمدی احتمالاً به ماهیت این نوع خرده آمون ها مربوط باشد مثلاً ممکنست تعدادی از افراد با خودکارآمدی خوب تحت تأثیر سایر عامل های مؤثر بر خودکارآمدی از جمله هوش، زمینه خانوادگی، سلامت جسمانی، وضعیت اقتصادی نسبت به شغل معلمی علاقه چندانی نشان نداده اند و یا اینکه ترفیعات در آموزش و پرورش عمدتاً بر مبنای سلیقه های مقطعی صورت گرفته و در آن جدول 3 بیانگر اینست که بین سنوات خدمت و خودکارآمدی معلمان همبستگی معنی داری وجود ندارد. استدلال عقلی حکم می کند که خودکارآمدی معلمان با افزایش سنوات خدمت همسو و هماهنگ بوده و رابطه داشته باشد. ولی در مطالعه حاضر این استدلال ظاهر نشده است. این عدم هماهنگی یا استدلال عقلانی و نتایج تحقیقات وولفلک و هوی 1990،به نقل از مانوئل و آریاس (2007) احتمالاً به خاطر عوامل دیگری نظیر شرایط محیطی – خانوادگی و فرهنگی، پایین بودن میزان علاقه، سلیقه ای بودن ترفیعات و ارتقای شغلی معلمان باشد که در شغل آنان تأثیرگذار بوده است. در جدول 4 مشخص شد که بین سنوات خدمت و رضایت شغلی معلمان همبستگی معنی داری وجود ندارد. این یافته با یافته های نعمتی (1377) همسو از یافته های دیگر تحقیق حاضر اینست که بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. که این نتیجه با نتایج تحقیق طباطبائی، ابراهیمی هم چنین در این تحقیق مشخص شد که بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد که نتیجه بدست آمده از این تحقیق با یافته های نریمانی و همکاران (1386) همسویی دارد اما با یافته های بیشایی (1996) ، در مجموع در تحقیق حاضر بین رضایت شغلی و تعدادی از مؤلفه های آن با خودکارآمدی رابطه ای معناداری بدست آمده است. لذا این استدلال صورت
منابع آبراهام. ک. کورمن. (1384). روان شناسی صنعتی و سازمانی، (ترجمه ی حسین شکرکن، احمدیان، فاطمه. ( 1384 ). رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکارآمدی و سلامت اصغری، آرزو. ( 1385 ). رابطه توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی در بیک لیک، سودابه.( 1385 ). بررسی میزان رضایت شغلی زن شاغل در وزارت مسکن و پاداشی، سجاد. ( 1388 ). رابطه ی هوش هیجانی و رضایت شغلی با خودکارآمدی و پایدار، زهرا. (1378). بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و پنتریچ، پال آر و شانک، دیل. اچ. (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت نظریه های، تحقیقات و حسینی نسب، سید داوود - مهناز حویانی.( 1387 ). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت ذبیحی حصاری، نرجس خاتون. (1384). رابطه باورهای خودکارآمدی با پیشرفت ریو، جان مارشال. (1386). انگیزش و هیجان(ترجمه یحیی سید محمدی). تهران، نشرویرایش. زارعی، حیدر علی. ( 1381 )، بررسی رابطه منبع کنترل با استرس شغلی و رضایت ساعتچی، محمود.( 1388 ). روانشناسی کار، کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، سید جوادین، سید رضا. ( 1382 ). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور سیف، علی اکبر. ( 1387 ). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، شهبازی، بهزاد. (1388). دوره انگیزشی در کار ویژه مدیران پایه. برگرفته از: http://www.aeoi.org/porta/file/showfile.aspx?ID=OfaOacOe-9da3 صلب صیادی، لیلا. (1388). رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و پیشرفت تحصیلی عبداللهی، بیژن. (1385). نقش خودکارآمدی در توانمند سازی کارکنان. ماهنامه علمی، عزیزی، محسن. (1379). نظریه انگیزش – نگهداری (دو عاملی) هرز برگ. برگرفته از: http://mohsenazizi.blogfa.com/post-2988-aspx علیشاهی بجستانی، مجید. (1376). بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مرد آموزش و قهرمانی عرصه دوگاه، اسفندیار. (1381). بررسی رضایت شغلی معلمان ابتدایی و تأثیر لوراای.برک. (1383). روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. مترجم : یحیی سید نریمانی، محمد و همکاران. (1386). بررسی ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان نعمتی، ناصر. ( 1377 ). مقایسه کارایی و رضایت شغلی آموزگاران دارای مدرک نوری، مسعود. (1388). بررسی رابطه ی کیفیت آموزشی معلمان ابتدایی با ویکتور پلیکس. (1373). توانایی های خود را بشناسید. ترجمه محمد تقی فرامرزی. هرگنهان، بی. آروالسون، متیو، آچ. (1386). نظریه های یادگیری. ترجمه ی علی اکبر، سیف. Bandura , Albert. (1997). Self-effecacy: The exercise of control. Bandura , Albert. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and Bishay, a. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: a study Denobil, J,J & Mc Cormick. J. (2002). Biographical differences and Klecker, b. Loadman, w. E. (1997). Exploring teachers job Manual J. De la torro-cruz. Pedrof. Casanova arias. (2007). Xin, m. Macmillan, R. (1999). Influence of work place conditions of [4]. unesco [5]. job satisfaction [6]. Berk , Laura E [7]. self-efficacy [8]. Spector [9]. C.P.Alderfer [10]. existence [11]. relatedness [12]. growth [13]. Hergen Hahn & Olson [14]. social cognition theory [15]. Pintrich & Schunk [16]. enactive , mastry experieness [17]. vicarious experiencess [18]. persuasion verbul or social [19]. plyciological and affective states [20]. self-motivation [21]. Wrom [22]. Woolfolk Hoy [23]. Manuel & Arias [24]. Bishay [25]. Klecker & Loadman [26].Xin & Macmillan [27]. Schutz [28].Kostellios [29]. Manuel & Arias | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آبراهام. ک. کورمن. (1384). روان شناسی صنعتی و سازمانی، (ترجمه ی حسین شکرکن، احمدیان، فاطمه. ( 1384 ). رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکارآمدی و سلامت اصغری، آرزو. ( 1385 ). رابطه توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی در بیک لیک، سودابه.( 1385 ). بررسی میزان رضایت شغلی زن شاغل در وزارت مسکن و پاداشی، سجاد. ( 1388 ). رابطه ی هوش هیجانی و رضایت شغلی با خودکارآمدی و پایدار، زهرا. (1378). بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و پنتریچ، پال آر و شانک، دیل. اچ. (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت نظریه های، تحقیقات و حسینی نسب، سید داوود - مهناز حویانی.( 1387 ). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت ذبیحی حصاری، نرجس خاتون. (1384). رابطه باورهای خودکارآمدی با پیشرفت ریو، جان مارشال. (1386). انگیزش و هیجان(ترجمه یحیی سید محمدی). تهران، نشرویرایش. زارعی، حیدر علی. ( 1381 )، بررسی رابطه منبع کنترل با استرس شغلی و رضایت ساعتچی، محمود.( 1388 ). روانشناسی کار، کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، سید جوادین، سید رضا. ( 1382 ). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور سیف، علی اکبر. ( 1387 ). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، شهبازی، بهزاد. (1388). دوره انگیزشی در کار ویژه مدیران پایه. برگرفته از: http://www.aeoi.org/porta/file/showfile.aspx?ID=OfaOacOe-9da3 صلب صیادی، لیلا. (1388). رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و پیشرفت تحصیلی عبداللهی، بیژن. (1385). نقش خودکارآمدی در توانمند سازی کارکنان. ماهنامه علمی، عزیزی، محسن. (1379). نظریه انگیزش – نگهداری (دو عاملی) هرز برگ. برگرفته از: http://mohsenazizi.blogfa.com/post-2988-aspx علیشاهی بجستانی، مجید. (1376). بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مرد آموزش و قهرمانی عرصه دوگاه، اسفندیار. (1381). بررسی رضایت شغلی معلمان ابتدایی و تأثیر لوراای.برک. (1383). روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. مترجم : یحیی سید نریمانی، محمد و همکاران. (1386). بررسی ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان نعمتی، ناصر. ( 1377 ). مقایسه کارایی و رضایت شغلی آموزگاران دارای مدرک نوری، مسعود. (1388). بررسی رابطه ی کیفیت آموزشی معلمان ابتدایی با ویکتور پلیکس. (1373). توانایی های خود را بشناسید. ترجمه محمد تقی فرامرزی. هرگنهان، بی. آروالسون، متیو، آچ. (1386). نظریه های یادگیری. ترجمه ی علی اکبر، سیف. Bandura , Albert. (1997). Self-effecacy: The exercise of control. Bandura , Albert. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and Bishay, a. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: a study Denobil, J,J & Mc Cormick. J. (2002). Biographical differences and Klecker, b. Loadman, w. E. (1997). Exploring teachers job Manual J. De la torro-cruz. Pedrof. Casanova arias. (2007). Xin, m. Macmillan, R. (1999). Influence of work place conditions of | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,780 |