تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,385 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,094 |
آموزههای اخلاقی – تعلیمی ِخردنامههای فیلسوفان یونان در اقبالنامه نظامی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 16، شهریور 1392، صفحه 57-80 اصل مقاله (189.91 K) | ||
نویسنده | ||
علی افضلی | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد دزفول - ایران | ||
چکیده | ||
نظامی یکی از معدود گویندگانی است که ردّپای حکمت یونان و آرای فلاسفه باستان را میتوان در آثارش جستجو کرد. وی با تلفیق آموزههای اسلامی و موازین فلسفی، به اصول حکیمانه، صبغهای دینی- مذهبی داد. بنیاد حکمت فلاسفه پیشین بر مبنای اصول انسانی و هدف آن، پرورش قوای روحانی بود. از این رو شاید به جرأت بتوان خاستگاه ادب تعلیمی را در حکمت فیلسوفان یافت؛ زیرا اینان در واقع، اولین معلمان اخلاق جهت تربیت بشریت بودند و با بهرهگیری از ادلّه و براهین عقلی و نیز ملموس و عینی ساختن مسائل، آدمیان را جهت رسیدن به کمال هدایت میکردند. نظامی در مجموعه اقبالنامه، با بهتصویر کشیدن مشرب فلسفی حکما، به نوعی سعی در تربیت مخاطب خویش و نصیحت کردن وی داشته است. آنچه که در این مقاله بررسی میشود، تحلیل دیدگاههای تربیتی سه فیلسوف نامدار یونانی (سقراط، افلاطون، ارسطو) با استناد به کلام نظامی در منظومه اقبالنامه است. دراصل برآنیم تا بنمایههای تربیتی آموزههای آنان و نیز نقش آنها را در پایهگذاری این نوع ادبیات مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
نظامی؛ اقبالنامه؛ ادب تعلیمی؛ حکمت یونانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |