تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,352,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,393,773 |
مقایسه اثربخشی چندرسانه ای های تعاملی وغیر تعاملی (CD های آموزشی)بر خودنظم دهی دانشجویان تربیت معلم | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1387، صفحه 125-140 اصل مقاله (205.59 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رویا رحمانی نیشابور1؛ عصمت دویران2؛ مونا احمد مخبری2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش به مقایسه ی اثربخشی رسانه های تعاملی وغیرتعاملی(CD) بر یادگیری خودنظم دهی دانشجویان پرداخته است.که به صورت پژوهشی شبه آزمایشی انجام شده است. پژوهش با دو گروه آزمایشی انجام گرفته که اعضای دو گروه به صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تربیت معلم زنجان انتخاب شدند و هرگروه از 15 نفر تشکیل شده است. ابتدا پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودنظم ده در بین دو گروه آزمایشی به عنوان پیش آزمون اجرا شد وسپس هر دو گروه به یادگیری با استفاده ازچندرسانه ای ها پرداختند. یکی از گروه ها با چندرسانه ای تعاملی و گروه دیگر با چندرسانه ای غیر تعاملی به یادگیری پرداخت. پس از پایان جلسات که مشتمل بر چهار جلسه بود، پس آزمون اجرا شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند و فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش می توان ادعا کرد که یادگیری از طریق چندرسانه ای های تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر دارد و می توان از این رسانه برای افزایش یادگیری خودنظم دهی در فراگیران استفاده کرد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چند رسانه ای؛ تعاملی؛ غیر تعاملی؛ یادگیری؛ یادگیری خودنظم دهی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقایسه اثربخشی چندرسانه ای های تعاملی وغیر تعاملی (CD های آموزشی)بر خودنظم دهی دانشجویان تربیت معلم دکتررویا رحمانی نیشابور[1] عصمت دویران[2] مونا احمد مخبری[3] چکیده این پژوهش به مقایسه ی اثربخشی رسانه های تعاملی وغیرتعاملی(CD) بر یادگیری خودنظم دهی دانشجویان پرداخته است.که به صورت پژوهشی شبه آزمایشی انجام شده است. پژوهش با دو گروه آزمایشی انجام گرفته که اعضای دو گروه به صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تربیت معلم زنجان انتخاب شدند و هرگروه از 15 نفر تشکیل شده است. ابتدا پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودنظم ده در بین دو گروه آزمایشی به عنوان پیش آزمون اجرا شد وسپس هر دو گروه به یادگیری با استفاده ازچندرسانه ای ها پرداختند. یکی از گروه ها با چندرسانه ای تعاملی و گروه دیگر با چندرسانه ای غیر تعاملی به یادگیری پرداخت. پس از پایان جلسات که مشتمل بر چهار جلسه بود، پس آزمون اجرا شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند و فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش می توان ادعا کرد که یادگیری از طریق چندرسانه ای های تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر دارد و می توان از این رسانه برای افزایش یادگیری خودنظم دهی در فراگیران استفاده کرد.
کلمات کلیدی :چند رسانه ای ، تعاملی ، غیر تعاملی ، یادگیری ، یادگیری خودنظم دهی. مقدمه امروزه حجم یافته ها وپیشرفت های علمی آن قدر زیاد است که به قول یکی از متفکران، آن چه که در یک روز در قرن حاضر اتفاق می افتد گاهی معادل با یک صد سال اکتشافات قرون گذشته به حساب می آید. وسعت آن چه که به عنوان«انفجار دانش» موسوم است نیز یکی دیگر از معضلات و مشکلات آموزشی است و نکته ی جالب آن است که پنجاه درصد مشاغلی را که فارغ التحصیلان مدارس عالی اشغال می کنند هنگامی که خود آنان متولد شده اند وجود نداشته است (احدیان، 1373). رسانه ها وخود فرد دو عامل مؤثر در امر یادگیری به شمار می آیند خود محوری فرد در یادگیری موجب یادگیری سریعتر می شود چون افراد باید خود عهده دار یادگیری باشند و یادگیری خود را برنامه ریزی کنند، به عبارتی افراد باید خودنظم ده باشند. افراد خودنظم ده[4]دارای ویژگی های زیر هستند: 1- به شناخت خود آگاهی دارند. 2- از راهبردهای شناختی مناسب استفاده می کنند. 3- انگیزش مداوم دارند(شارپ[5]، 2002). 4- فراگیران خودنظم ده به طور کارآمدی به شیوه های مختلف برنامه ریزی می کنند(زیمرمن[6]، 1998). نظریه های جدید روان شناسی، بیشتر از آن چه که هوش واستعدادهای ذاتی را عامل یادگیری بدانند، اعمال شناختی و فراشناختی قابل آموزش و یادگیری را عامل مهم در یادگیری می دانند(سیف، 1380).بنابراین فراگیران، بایستی یادگیری خود را با دنیای فناوری واطلاعات تطبیق دهند، و آن چه که در این میان مهم است، این است که فراگیران چگونه یادگیری را باید بیاموزند؟ شاید بتوانند از طریق فناوری، همگام با فناوری شوند. چندرسانه ای ها به عنوان یک ابزار قوی و دارای تعامل، قابل استفاده در کلاس های سنتی، محیط های وب و حتی یادگیری های الکترونیکی به شمار می آیندکه می توانند به فراگیران کمک کند تا بتوانند از توانایی های خودنظم دهی در یادگیری، بیشتر استفاده کنند وفراگیرانی فعال و هدفمند باشند.
بیان مساله مطابق پژوهشهای انجامشده، مردم در تمام مدت در حال یادگیری هستند اما لزوما یادگیری آنها به بهترین شکل در جهت منافعشان انجام نمیشود(میگر وموریس، ترجمهی مهاجر و فتاحزاده، 1383). یادگیری که در آن اهداف در نظر گرفته نشود، مطابق با تغییرات نباشد و حتی با نیازهای افراد مطابق نباشد نمی تواند کارساز باشد و نیازهای افراد و جامعه را در برگیرد. بنابراین افراد باید بر فرایندهای یادگیری خود کنترل داشته باشند و سمت وسوی یادگیری خود را شکل دهند. اصول یادگیری که یوریچ[7](1962) بدان تاکید دارد اشارهمیکند که هرآن چه که فراگیر میآموزد باید به شخصه یادبگیرد، هیچ کس نمیتواند به جای او یادبگیرد. هنگامی که مسئولیت یادگیری به خود فرد واگذار میشود، او بیشتر تحریک وترغیب به یادگیری میشود(دیویس، ترجمهی نوروزی و امیرتیموری، 1373). برای این که افرادکنترل یادگیری خود را به عهده گیرند می بایستی خود نظم ده باشند و بتوانند یادگیری خود را نظم بخشند. یعنی برای یادگیری خود اهدافی را تعیین نمایند بر اساس اهداف تعیین شده برنامه ریزی کنند و از خود ارزشیابی به عمل آورند و سپس بازخورد لازم به خود ارائه دهند و دوباره اهداف جدیدی را برای خود تعیین کنند. پس به نظر می آید راه حلی برای حصول اطمینان از موفقیت افراد در مسئولیت یادگیریشان وجود دارد، بله بسیار ساده است باید به افراد کمک کرد که خودنظم ده شوند. حالا که قرار است افراد یادگیری خود را نظم بخشند و بر آن کنترل ونظارت داشته باشند. دوباره سوال دیگری مطرح می شود، از چه طریقی می توان این ویژگی را در افراد که لازمه زندگی در دنیای پرشتاب است، به وجود آورد؟ برای همه ی ما مشخص است که میزان اطلاعات و سرعت انتقال آن با سرعت غیر قابل تصوری در حال پیش روی است و باندهای عریض اطلاعاتی برای انتقال اطلاعات وجود دارد که هم باید از آن ها برای آموختن استفاده کرد و هم با آن ها ارتباط برقرار کرد و هم روش های استفاده از آن را یادگرفت، تا از این تکنولوژی عقب نماند . و یا به شکل بسیار ساده تر از طریق خود تکنولوژ ی همگام با تکنولوژی قدم برداشت. حضور چندرسانه ای ها را می توان در جای جای آموزش دید. با توجه به گسترش چند رسانه ای ها می توان از آنها برای افزایش راهبردهای یادگیری خودنظم ده در فراگیران استفاده کرد.چند رسانه ای ها به صورت تعاملی و غیر تعاملی ارائه می شوند و باتوجه به این که افراد باید مسوولیت یادگیری خود را به عهده بگیرند، گرفتن بازخورد از رسانه در ارزیابی و نظارت فراگیران بر یادگیریشان مهم است. در صورت استفاده از چندرسانهایها، یادگیرندگان میتوانند از طریق رسانهی تعاملی: کنترل، نظارت، برنامهریزی وحتی مسئولیت یادگیری خود را به عهدهبگیرند. چندرسانه ای ها انگیزه ی بیشتری در فراگیر برای یادگیری ایجاد می کنند که می تواند یکی از عوامل ایجاد یادگیری خودنظم ده نیز محسوب شود. در عین حال چندرسانه ای های تعاملی به وسیله ی ارائه ی بازخورد می توانند امکان کنترل در یادگیری را در فرد به وجود آورند. راهبردهای یادگیری خودنظم ده قابل آموزش می باشند، و با توجه به این نکته که یادگیری خودنظم ده برای زندگی در دنیای حال و فردا یعنی برای یاد گیری مادام العمر لازم است، بایستی از رسانه ای استفاده کرد که محدودیت مکانی و زمانی نداشته باشد. این ویژگی را به راحتی در چندرسانه ای های کامپیوتری می توان دید. پژوهش های با موضوع ارتباط بین خودنظم دهی و چندرسانه ای ها انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد که داشتن و استفاده از راهبردهای یادگیری خود نظم ده می تواند به موفقیت درمحیط های چند رسانه ای بینجامد. واین و استاکلی[8](زیمرمن، 2001) یک سیستم یادگیری به کمک کامپیوتر[9] به منظور کمک به فراگیران برای افزایش سطح خود نظمدهی پیشنهاد کردهاند. "بررسی ومقایسه ی خودتنظیمی یادگیری و سازگاری در فراگیران کاربر اینترنت و فراگیران غیر کاربر اینترنت " پژوهشی است که توسط نیکدل(1385) انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین فراگیران کاربر اینترنت و فراگیران غیر کاربر اینترنت در داشتن مهارت های یادگیری خودتنظیمی وجود دارد. یعنی فراگیران کاربر اینترنت دارای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بیشتری هستند. سلیمان نژاد(1379) به بررسی "رابطهی بین منبع کنترل وخودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی" پرداخت ونشان داد که بین خود تنظیمی دانشآموز با پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت ومعناداری وجود دارد. پژوهش حاضر سعی دارد بررسی کند که آیا چندرسانه ای های تعاملی بر افزایش راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیری دارند و آیا تفاوت این تاثیر در مقایسه با چندرسانه ای های غیر تعاملی معنی دار است؟پژوهش حاضر درصدد پاسخ به سوالات فوق است. هدف پژوهش هدف این پژوهش مقایسه ی تاثیر روش چندرسانه ای تعاملی وچندرسانه ای غیر تعاملی بر یادگیری خودنظم دهی است. این پژوهش سعی دارد مشخص کند که آیا می توان به وسیله ی چندرسانه ای تعاملی، یادگیری خودنظم ده را رشد داد؟ و آیا یادگیری شیوه های یادداشت برداری، خلاصه کردن، برنامه ریزی ، راهبردهای مطالعه و تعیین هدف از طریق چندرسانه ای تعاملی بر خودنظم دهی موثراست؟ تحقیقی توسط چیرلی و وایپ[10](2004) انجام شدهاست که در این تحقیق بررسی میشود که چگونه فراگیران در یک دورهی مبتنی بر وب، یادگیری خود را خودنظمدهی میکنند؟تحلیل دادهها نشانداد که مهمترین انگیزهی موثر در استراتژیهای SRL خودبازخوردی، انتخاب هدف و علاقهمندی است. که به میزان زیادی توسط فراگیران موفق استفاده میشود زیمرمن ومارتینز پونز(1998) از محاسبهی سازمانیافتهای برای مقایسهی کاربرد راهبردهای خودنظمدهی توسط دانشآموزان موفق وعادی استفادهکردند به عنوان مثال دانشآموزان دارای سطح بالای پیشرفت به طور معنیداری از تعداد بیشتر ی راهبرد استفادهمیکنند. پنتریج ودیگروت (1990) به بررسی" رابطهی گرایشهای انگیزشی ویادگیری خودنظمده با عملکردهای دانشآموزان" پرداختند ونشان دادند که یادگیری خودنظمده، کارآمدی شخصی واضطراب امتحان پیشبینی کنندهی عملکرد شناختی و تحصیلی دانشآموزان است. حال پژوهش حاضر سعی دارد با پاسخ به سوال پژوهش، اهمیت و تاثیر چندرسانه ای ها، خصوصا چندرسانه ای های تعاملی را در یادگیری خودنظم ده فراگیران بررسی کند. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی است که با دو گروه آزمایشی صورت می گیرد. این طرح از دو گروه آزمودنی تشکیل یافته است که هر دو گروه باید مورد اندازه گیری قرار گیرند. اولین اندازه گیری با اجرای پیش آزمون و دومین اندازه گیری با اجرای پس آزمون است(دلاور، 1374). طرح پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه آزمایشی ----------------------------------------------------------- تفاوت گروه های آزمایشی پس آزمون متغیرهای مستقل پیش آزمون ----------------------------------------------------------- E1 R O1 X1 O2 O2-O1=d1 E2 R O1 X2 O2 O2-O1=d2
E1, E2 نشانه ی وجود دو گروه آزمایشی است. R نشانه ی گزینش تصادفی گروه های آزمایش است. O نشانه ی اندازه گیری متغیر وابسته است که در هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا می شود. X1, X2 معرف دو متغیر مستقل در پژوهش است. D1, D2 نشانه ی تفاوت بین نمره های دو گروه آزمایشی است که در پیش آزمون وپس آزمون دیده شده است.
روش گردآوری اطلاعات ابزار این پژوهش، پرسشنامه ی 22 سوالی راهبردهای یادگیری خودنظم ده پنتریچ ودی گروت می باشد. پرسشنامه بسته پاسخ است، که به هر سوال در پنج سطح به صورت کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملامخالفم پاسخ داده می شود.. پرسشنامه از دو قسمت راهبردهای شناختی وفراشناختی تشکیل یافته است. سوالات 1، 2، 4، 6، 7، 8، 9، 12، 14، 17، 19، 20 و 22 مربوط به راهبردهای شناختی است.سوالات3، 5، 10، 11، 13، 15، 16، 18 و 21 مربوط به راهبردهای فراشناختی می شود. در این پرسشنامه سوالات 4، 5، 15 و 16 به صورت عکس نمره گذاری می شود. یعنی کاملا موافقم1، موافقم2، نظری ندارم3، مخالفم4 وکاملا مخالفم5 نمره داده می شود. روایی و پایایی ابزار پنتریچ ودی گروت (1990) روایی وپایایی این ابزار را تایید کرده اند. آنان پایایی را (82/0= α) اعلام کرده اند در داخل کشورطلوعی تکمیلی(1383) پایایی این آزمون را (68/0= α) گزارش داده است. جامعه ی آماری، روش نمونه گیری وحجم نمونه جامعه ی آماری این پژوهش دانشجویان دختر مرکز تربیت معلم (الزهرا) زنجان می باشد. پژوهش حاضر دارای دو گروه آزمایشی است که از بین کلاس های تربیت معلم انتخاب شده اند.مرکز تربیت معلم دارای رشته ها، مقاطع و همین طور ترم های تحصیلی مختلف می باشد. از میان کلاس های تربیت معلم دو کلاس دارای مقطع، رشته و ترم تحصیلی یکسانی بودند به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند. تعداد نفرات هر کلاس 22 نفر بود. یعنی بررسی در بین دو گروه 22 نفری انجام شد ولی به دلیل افت نمونه ها در پایان اجرای پژوهش نمونه ها به 15 نفر رسیدند. در این پژوهش پس از تشکیل گروه های آزمایشی، به هر دوگروه پرسشنامه پیش آزمون ارائه شد و سپس فراگیران به صورت انفرادی به یادگیری از طریق چندرسانه ای های تعاملی وغیر تعاملی پرداختند. این آموزش در طی 4 جلسه اجرا شد. قابل توجه است که محتوای هر دو رسانه مشابه بودند. پس از پایان جلسات پس آزمون به عمل آمد. روش تجزیه وتحلیل داده ها در تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی مثل میانگین، انحراف معیار و... و همین طور از آمار استنباطی که شامل آزمون های t برای گروه های مستقل و وابسته استفاده شده است. از t مستقل برای ارزیابی نتایج در بین دو گروه آزمایشی استفاده می شود که معناداری سوال اصلی پژوهش از طریق این آزمون آماری نتیجه می شود. و از t وابسته برای بررسی تاثیر متغیر ها در تک تک گروه ها استفاده می شود . به دلیل این که تعداد نمونه ها از تعداد جامعه کمتر از 30 نفر است از آزمون t مستقل و t وابسته برای تحلیل آماری استفاده شده است. و به دلیل این که سوالات این پژوهش جهت دار نمی باشند از آزمون t دو طرفه استفاده شده است. این پژوهش دارای دو گروه آزمایش می باشد که هر گروه دارای 15 عضو است وبا توجه به یکسان بودن نمونه ها همسانی واریانس ها عموما صادق است. در ذیل نتایج آماری به دست آمده ارائه می شود. فرضیه تحقیق بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند وفراگیرانی که از طریق چندرسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند، تفاوت معنی داری وجوددارد. توصیف داده های فرضیه جدول1میانگین های گروه رسانه های تعاملی وغیر تعاملی درفرضیه
در جدول 1 مشاهده می شود که میانگین ها تفاوت آشکاری باهم دارند. ودر عین حال نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل به شرح زیر می باشد: 478/2- t= 28 = df 05/0 ≥ P ، 020/0 = P مقدارt محاسبه شده(478/2)در مقایسه با tجدول (048/2) با درجه ی آزادی 28 و سطح احتمالی 5 درصد بزرگتر می باشد. می توان نتیجه گرفت که بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند وفراگیرانی که از طریق چندرسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند، تفاوت معنی داری وجوددارد، بنابراین فرضیه تحقیق تأیید می شود. در ادامه ی گزارش نتایج آماری، به ارائه ی نتایج به دست آمده از مقایسه ی پیش آزمون وپس آزمون در دو گروه آزمایشی می پردازیم.
جدول 2 مقایسه ی پیش آزمون وپس آزمون گروه چندرسانه ای غیر تعاملی
396/0- t= 14 = df 05/0 < P ، 698/0 = P به دلیل این که مقدارt محاسبه شده (396/0) در مقایسه با tجدول (145/2) با درجه ی آزادی 14 و سطح احتمالی 5 درصد کوچکتر می باشد، می توان نتیجه گرفت که یادگیری از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیری نداشته است.
جدول 3 مقایسه ی پیش آزمون وپس آزمون گروه چندرسانه ای تعاملی
733/5- t= 14 = df 05/0 ≥ P ، 0 = P به دلیل این که مقدارt محاسبه شده (733/5) در مقایسه با tجدول (145/2) با درجه ی آزادی 14 و سطح احتمالی 5 درصد بزرگترمی باشد، می توان نتیجه گرفت که یادگیری از طریق چند رسانه ای تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر داشته است. بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر استفاده از چند رسانه ای تعاملی و غیر تعاملی بر یادگیری خود نظم دهی در بین دانشجویان تربیت معلم زنجان انجام پذیرفت. در این راستا فرضیه زیر مطرح شد: بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند وفراگیرانی که از طریق چندرسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند، تفاوت معنی داری وجوددارد . نتایج بررسی های آماری نشان داد که تفاوت معنا داری بین راهبردهای یادگیری خود نظم ده فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای های تعاملی یاد گرفته اند با فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای های غیر تعاملی یادگرفته اند وجود دارد. بیشتر پژوهش ها تاثیر چند رسانه ای تعاملی را در یادگیری به اثبات رسانده اند، مانند خرامیده (1384)، ابراهیمی(1382) و وندرهون و کالاگان(2007) که نشان دادند چند رسانه ای تعاملی بر یادگیری و سرعت یادگیری موثر است. این پژوهش بانتایج پژوهشهای مندل و سوزان (2000) ،کاوالیره و وبر (2002)،کراماسکی و زیچنر(2001) و مایر(2001) نیز هماهنگ می باشد. وین[11] (1995) بازخورد را به عنوان عامل اصلی در خودنظم دهی می داند. وی عنوان می کند که برای همه ی فعالیت های خودنظم دهی بازخورد اصلی مهم است. وجود بازخورد در چندرسانه ای تعاملی را می توان از دلایل معنی دار بودن تفاوت بین دو گروه چندرسانه ای تعاملی وغیر تعاملی دانست. بنابراین تفاوت معنی داری که بین چند رسانه ای تعاملی و غیر تعاملی در این پژوهش دیده می شود را می توان ناشی از ارائه بازخورد در چند رسانه ای تعاملی دانست. در یادگیری خودنظم ده فعال بودن و داشتن انگیزه از اهمیت زیادی برخوردار است. در عین حال چندرسانه ای های تعاملی در ایجاد انگیزه و همین طور فعال بودن فراگیر نقش عمده ای دارند. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که به دلیل تاثیر چندرسانه های تعاملی بر انگیزه و فعال بودن، این رسانه بر یادگیری خودنظم ده تاثیر به سزایی داشته است.
پیشنهادات کاربردی 1. در مجموعه ی دروس فراگیران و دانشجویان واحد درسی در ارتباط با یادگیری راهبردهای خودنظم دهی در نظر گرفته شود. 2. به افزایش راهبردهای یادگیری خودنظم ده در بین فراگیران در جهت یادگیری مادام العمر توجه بیشتری شود. 2. از روش های جدید یادگیری درجهت افزایش مهارت های یادگیری استفاده شود. 3. مدارس به تکنولوژی های جدید در جهت تسهیل یادگیری مادام العمر مجهز شوند. 4. مهارت های استفاده از کامپیوتر و رسانه های جدید به معلمان و فراگیران آموزش داده شود. 5. محیط های سنتی آموزشی و یادگیری با چندرسانه ای ها آمیخته شود.
منابع فارسی - احدیان، محمد(1373). مقدمات تکنولوژی آموزشی. نشر وتبلیغ بشری. تهران - دلاور، علی.(1374). مبانب نظزی وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی. رشد.تهران - دیویس، آرگی(1373).مدیریت یادگیری(ترجمه ی داریوش نوروزی و محمدحسن امیرتیموری). راهگشا. شیراز - سلیمان نژاد، اکبر(1379). بین منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی فراگیران پسر سال سوم دبیرستان رشته ی ریاضی فیزیک شهر تهران در سال تحصیلی79-1378 . پایان نامه کارشناشی ارشد دانشگاه تربیت معلم. تهران - سیف، علی اکبر(1383). روان شناسی تربیتی. آگاه، چاپ ششم. تهران - طلوعی تکمیلی ترابی، نادره(1382). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی(توضیح مستقیم) بر میزان یادگیری خودگردانی فراگیران کلاس پنجم ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناشی ارشد دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی. تهران - میگر، ویلیام.ال و موریس، لانگدون(1383). نسل چهارم R&D مدیریت دانش، فناوری واطلاعات (ترجمه ی علیرضا مهاجری و مریم فتاح زاده). جهاد دانشگاهی. تهران . - نیکدل، فریبرز(1387).بررسی و مقایسهی خود تنظیمی یادگیری و سازگاری در فراگیران کاربر اینترنت و غیر کاربراینترنت فراگیران دبیرستان های پسرانه ی شهر تهران در سال تحصیلی 1385-1384. پایان نامه ی کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم . تهران
منابع انگلیسی -Cavalire,Robert&Weber,Keith(2002),Learning medianced, the case of dax cowerd:Acomparison of text, filk and interactive multimedia. -Chiarelli, Stephannie&Whipp,Joanl(2004) self regulation in a web based cours.Educational technology research and development.V.52,N.3.
-Mandel, Susan(1999)Effect of secondery student creation of hyper media mathematics and computer(doctorol dissertation purdue university 1999)dissertation abstract international. -Kramarski, Bracha&Zeichner,Orit(2001)Using technology to enhance mathematical.Education media international.Israel available: http://www.tandf.co.uk/journals -Mayer, Richard E. (2001)Multimedia lerrning, University of California,Satabarbara. -Pantrich, P.R & Degroot, E. V(1990)Motivational and self regulation lerrning components of classroom academic performance,journal of educational psychology. -Pape S.J, Wange.C(2003) Middle school childeren's strategic behavior, classification and relation to academic achievement and mathematical problem solving , Instructional scince,V.31. -Sharp,Caroline(2002) Study support and the development of the self regulated learner, educational research,V.99, spring. -Winne P.H(1995) Inherent details in self regulated learning, educational psychologist,V.30,N.173. - Zimmerman B.J(1998) Academic studing and the development of personal skill,a self regulatory perspective,Educational psychologyist,V.33,N.213. -Zimmerman B.J (2001)Achieving academic excellence,Aself regulatory perspective En M. Ferrari(Ed) The pursuit of excence through education, Mahwah, NJ.Erlbaum. - Zimmerman B.J&Martinez&Pons(1998) Development of a structured interview for assessing student use of self regulated learning strategies,American educational research journal,V.23.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع فارسی - احدیان، محمد(1373). مقدمات تکنولوژی آموزشی. نشر وتبلیغ بشری. تهران - دلاور، علی.(1374). مبانب نظزی وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی. رشد.تهران - دیویس، آرگی(1373).مدیریت یادگیری(ترجمه ی داریوش نوروزی و محمدحسن امیرتیموری). راهگشا. شیراز - سلیمان نژاد، اکبر(1379). بین منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی فراگیران پسر سال سوم دبیرستان رشته ی ریاضی فیزیک شهر تهران در سال تحصیلی79-1378 . پایان نامه کارشناشی ارشد دانشگاه تربیت معلم. تهران - سیف، علی اکبر(1383). روان شناسی تربیتی. آگاه، چاپ ششم. تهران - طلوعی تکمیلی ترابی، نادره(1382). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی(توضیح مستقیم) بر میزان یادگیری خودگردانی فراگیران کلاس پنجم ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناشی ارشد دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی. تهران - میگر، ویلیام.ال و موریس، لانگدون(1383). نسل چهارم R&D مدیریت دانش، فناوری واطلاعات (ترجمه ی علیرضا مهاجری و مریم فتاح زاده). جهاد دانشگاهی. تهران . - نیکدل، فریبرز(1387).بررسی و مقایسهی خود تنظیمی یادگیری و سازگاری در فراگیران کاربر اینترنت و غیر کاربراینترنت فراگیران دبیرستان های پسرانه ی شهر تهران در سال تحصیلی 1385-1384. پایان نامه ی کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم . تهران
منابع انگلیسی -Cavalire,Robert&Weber,Keith(2002),Learning medianced, the case of dax cowerd:Acomparison of text, filk and interactive multimedia. -Chiarelli, Stephannie&Whipp,Joanl(2004) self regulation in a web based cours.Educational technology research and development.V.52,N.3.
-Mandel, Susan(1999)Effect of secondery student creation of hyper media mathematics and computer(doctorol dissertation purdue university 1999)dissertation abstract international. -Kramarski, Bracha&Zeichner,Orit(2001)Using technology to enhance mathematical.Education media international.Israel available: http://www.tandf.co.uk/journals -Mayer, Richard E. (2001)Multimedia lerrning, University of California,Satabarbara. -Pantrich, P.R & Degroot, E. V(1990)Motivational and self regulation lerrning components of classroom academic performance,journal of educational psychology. -Pape S.J, Wange.C(2003) Middle school childeren's strategic behavior, classification and relation to academic achievement and mathematical problem solving , Instructional scince,V.31. -Sharp,Caroline(2002) Study support and the development of the self regulated learner, educational research,V.99, spring. -Winne P.H(1995) Inherent details in self regulated learning, educational psychologist,V.30,N.173. - Zimmerman B.J(1998) Academic studing and the development of personal skill,a self regulatory perspective,Educational psychologyist,V.33,N.213. -Zimmerman B.J (2001)Achieving academic excellence,Aself regulatory perspective En M. Ferrari(Ed) The pursuit of excence through education, Mahwah, NJ.Erlbaum.
- Zimmerman B.J&Martinez&Pons(1998) Development of a structured interview for assessing student use of self regulated learning strategies,American educational research journal,V.23.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,041 |