تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,802,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,844,964 |
بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان | ||
مطالعات جامعه شناختی ایران | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 10، آذر 1392، صفحه 75-91 اصل مقاله (304.33 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم اسکافی؛ فاطمه سلطانی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویتبندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان است. به این منظور بر اساس نظریه اجتماعی پارسونز به بررسی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی در چهار بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از منظر پاسخگویان پرداخته شد. روش تحقیق، روش پیمایش است و در پرسشنامه محقق ساخته، مقیاس برش قطبین بکارگرفته شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شده تا طی محرک «فارغالتحصیل دانشگاه» به کارکردهای تحصیلات دانشگاهی نمره بدهد. این پرسشنامه توسط 471 جوان شهر گناباد تکمیل شد. نتایج نشان میدهند که کارکردهای تحصیلات دانشگاهی توسط پاسخگویان «در حد متوسط» ارزیابی شده است. کارکرد اجتماعی (کسب منزلت و موقعیتهای بهتر اجتماعی)، فرهنگی (کسب دانش و ذهن باز و خلاق)، سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقتصادی (فرصت شغلی مناسب، درآمد کافی و کارایی در جامعه) به ترتیب در اولویت کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دید تمامی جوانان قرار دارند. جنسیت، سن، مقطع تحصیلی (دانشآموز، دانشجو و فارغالتحصیل)، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، علاقه برای ورود به دانشگاه بر میزان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان موثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبهایی مجموعاً حدود 13 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: دانشگاه؛ کارکردهای تحصیلات دانشگاهی؛ جوانان؛ مدل AGIL پارسونز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |