تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,375,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,402,822 |
بررسی مقایسهای باورهای وسواسی و ویژگیهای شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 29، آذر 1394، صفحه 113-134 اصل مقاله (221.38 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر پناهعلی1؛ فاطمه کریمیآذر2 | ||
1استادیارگروه مشاوره وروانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی مقایسهای باورهای وسواسی و ویژگیهای شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر فرهنگیان زن ناحیه 2 شهر تبریز بود که از این جامعه تعداد 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی مازلاک، ویژگیهای شخصیتی مککری وکوستا و باورهای وسواسی انجمن وسواسی فکری و عملی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای وسواسی و مؤلفههای آن با فرسودگی شغلی بالا و پایین معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین ویژگیهای «رواننژندی»، «برونگرایی»، «دلپذیر بودن»، «باوجدان بودن» و «انعطافپذیری» معلمان با «فرسودگی شغلی بالا و پایین» تفاوت معناداری وجود دارد (001/0<P). | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ باورهای وسواسی؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
مراجع | ||
- احمدی، محمد. (1386). بررسی روابط بین فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران دبیرستانهای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تربیت معلم. - آهنگر، احمد. (1385). بررسی میزان فرسودگی شغلی و رابطه آن با تیپهای شخصیتی مشاوران تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی. - باباپورخیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج؛ احمدی، عزت اله. (1391). رابطه ی مؤلفههای فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 1(4): 23-38. - جلالی فراهانی، مجید؛ سجادی، سیدنصراله؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم؛ اسلامی، یوسف. (1390). ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1): 37-48. - حسنی، فریبا. (1392). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت و سبکهای مقابلهای با فرسودگی شغلی معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. - علاقه بند، علی. (1393). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: نشر دوران. - گروسی فرشی، محمدتقی. (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز، انتشارات جامعه پژوه. - لطفینیا، حسین؛ محسنینیا، حسین. (1389). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی تبریز. مجله علوم تربیتی، 3(11): 93-106. - وحدانی، محسن؛ محرمزاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسین. (1391). ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل 5 عاملی) و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 112: 5-14. - Bakker, A.B., Vanderzee, K., Lewig, K. A., Dollard, M.F. (2006). The relationship between the big five personality factors and burnout: A study among volunteer counselors. The Journal of psychology, 146(1):31-50. - Brich, P. L. (2003). The need for an operational definition of burnout. Family and community Health, 6: 12-24 -Foa, E. B., & kozak. M. J. (1986). Emotional processing of fear: Exposure to corrective information, Psychological Bulletion, 99, 20-35. - Ghorpade, J., Lackritz, J., Singh, G. (2007), Burnout and personality: Evidence from Academia, Journal of Career Assessment, 15(2): 240-256. - Louw, G.J. (2014). Burnout, vigour, big five personality traits and social support in a sample of police officers. SA Journal of Industrial Psychology, 40(1): 11-16. -Maslach, C., & Jackson, S. E. (1994). The measurement of experienced, J, occupational Behavior, No (2), vol (2), 99-113. -Russel Altmaier , Velzen. (1987).Job-related stress, social support and among class room teachers burnout, APP. Psychobgy. 2(72), 269-274. -Schaufeli, W. B. Maslack, C., & Marek, T. (1994). Professional burnout: recent developments in theory and research (1 s+ e d), Washington: taylorand Francis, (P.P. 201-211). - Schell, B.H. and V.M. DeLuca. (1991). Task-Achievement, Obsessive-Compulsive, Type A Traits, and Job Satisfaction of Professionals in Public Practice Accounting,” Psychological Reports 69: 611-630. - Subburaj, A., Shunmuga, M., Sekar, M., Sumathi, P. (2012). Big five personality traits-a tool for managing stress. Tactful Management Research Journal; 1 (2): 1-6. - Tunde, A. O., & Onabanjo, O. C. (2013). Influence of Personality and Self-Esteem on Teachers’ Proness to Burnout Syndrome in Lagos Metropolis. American Journal of Applied Psychology, 1(1): 7-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |