تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,293,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,348,050 |
بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر | ||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 6، شماره 19، مرداد 1392، صفحه 21-38 اصل مقاله (1.08 M) | ||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||
خدیجه صادقیان1؛ محمود علمی2 | ||||||||||||||||||
1گروه علوم اجتماعی دانشگا ه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||
2گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||
در این مقاله به دنبال مطالعه و تعیین رابطه میزان مسئولیت اجتماعی با رضایت اجتماعی دبیران دبیرستانهای شهرستان عجبشیر میباشیم. براین اساس فرضیههایی از دیدگاههای نظریه آلن و مییر، مبادله هومنز، دورکیم، پارسنز و ... و هم چنین از مطالعات و تحقیقات پیشین جهت تبیین متغیرها استناج گردیده است. روش کار ما دراین تحقیق پیمایش است و تکنیک جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد و از روش اسنادی نیز برای جمعآوری متون نظری و پیشینه تجربی استفاده نمودهایم. جامعه آماری ما در این تحقیق کلیه دبیران دبیرستانهای عجبشیر است که تعداد کل 301 نفر که در سال 93-1392 در این شهر مشغول میباشند. از این تعداد طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس به دست آمده از پیش آزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری به تعداد 170 نفر از دبیران به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه ازطریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است و با توجه به نتایج آن، پرسشنامه به لحاظ صوری و پایایی در سطح بالایی قرار دارد. برای آزمون فرضیهها از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین (t-test) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید که از برآوردهای نرمافزار spss نسخه 20 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیر میزان مسئولیت اجتماعی با ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل با میزان رضایت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. و بین متغیر زمینهای (جنسیت و تحصیلات با میزان مسئولیت اجتماعی دبیران تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مسئولیت اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. در پایان میزان مسئولیت اجتماعی دبیران با سطح معنیداری بیشتر از حد متوسط میباشد و میزان رضایت اجتماعی با سطح معنیداری درحد متوسط میباشد. | ||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||
مسئولیت اجتماعی؛ بعد قانونی؛ بعد اخلاقی؛ بعد بشر دوستانه؛ بعد اقتصادی؛ رضایت اجتماعی؛ دبیران | ||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||
بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر خدیجه صادقیان[1] دکتر محمود علمی[2] تاریخ دریافت مقاله:7/11/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:2/3/1394 چکیده در این مقاله به دنبال مطالعه و تعیین رابطه میزان مسئولیت اجتماعی با رضایت اجتماعی دبیران دبیرستانهای شهرستان عجبشیر میباشیم. براین اساس فرضیههایی از دیدگاههای نظریه آلن و مییر، مبادله هومنز، دورکیم، پارسنز و ... و هم چنین از مطالعات و تحقیقات پیشین جهت تبیین متغیرها استناج گردیده است. روش کار ما دراین تحقیق پیمایش است و تکنیک جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد و از روش اسنادی نیز برای جمعآوری متون نظری و پیشینه تجربی استفاده نمودهایم. جامعه آماری ما در این تحقیق کلیه دبیران دبیرستانهای عجبشیر است که تعداد کل 301 نفر که در سال 93-1392 در این شهر مشغول میباشند. از این تعداد طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس به دست آمده از پیش آزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری به تعداد 170 نفر از دبیران به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه ازطریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است و با توجه به نتایج آن، پرسشنامه به لحاظ صوری و پایایی در سطح بالایی قرار دارد. برای آزمون فرضیهها از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین (t-test) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید که از برآوردهای نرمافزار spss نسخه 20 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیر میزان مسئولیت اجتماعی با ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل با میزان رضایت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. و بین متغیر زمینهای (جنسیت و تحصیلات با میزان مسئولیت اجتماعی دبیران تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مسئولیت اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. در پایان میزان مسئولیت اجتماعی دبیران با سطح معنیداری بیشتر از حد متوسط میباشد و میزان رضایت اجتماعی با سطح معنیداری درحد متوسط میباشد. واژگان کلیدی: مسئولیت اجتماعی، بعد قانونی، بعد اخلاقی، بعد بشر دوستانه، بعد اقتصادی، رضایت اجتماعی، دبیران.
مقدمه امروزه گسترش نظام شهرنشینی و پیچیده شدن هر چه بیشتر روابط در قالب نقشهای متعدد باعث شده است تا مسئولیتپذیری اجتماعی به یک موضوع جامعهشناختی مهم تبدیل گردد. موضوعی که در حوزههای گوناگون، سیاسی- اقتصادی، فرهنگی و جامعهایی و زیستمحیطی قابل توجه و بررسی است (کلبری، به نقل از طالبی). مسئولیت اجتماعی بیانگر احساس و عملی است که افراد در چارچوب موقعیت و نقشهای خود به طور آگاهانه و آزادانه نسبت به امور گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره از خود بروز میدهند. انسان موجودی اجتماعی است که از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر میبرد و دائماً درتعامل با انسانهای دیگر میباشد. وی همواره باید یاد بگیرد چگونه در جمع زندگیکند و نیازهای خود را ارضا نماید. این امر نیازمند به یک سری مهارتهای اجتماعی است که فرد در طی فرایند جامعهپذیری آنها را فرا میگیرد ویادگیری درست آنها میتواند منجر به شکلگیری مسئولیت اجتماعی شود. روند کسب و کارهای اخیر تاکید میکند که از سازمانها انتظار میرود فراتر از سود محوری فعالیت کنند و افزایش رفاه جامعه را در اولویت قرار دهند. این بدان معنی است که بخش کسب و کار نباید فقط تابع تولید کالا و ساخت سود باشد، بلکه فعالیت خود را حولمحور جامعه باید تنظیم کنند(نیکولا، 2008). امروزه مسئولیتپذیری اجتماعی به مراتب فراتر ازحوزه فعالیت و تاثیر خود درگذشته که "انسان دوستی" بود گام مینهد، مسئولیتپذیری اجتماعی در عرصه کسب و کار برای رسیدن به توسعه پایدار، در مورد ارائه راهحلهای پیشگیرانه برای چالشهای اجتماعی و زیستمحیطی و عرصههایی از این دست نقش و جایگاه خود را پیدا کرده است(واسیلسکو و همکاران، 2010؛ به نقل از قلاوندی و همکاران). مسئولیت اجتماعی از مهمترین و هدفمندترین بخش تربیت آدمی است که اثرات آن را به گونهای همه جانبه میتوان در زندگی انسانها و درابعاد مختلف اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، فکری و غیره آنها مشاهده کرد(سبحانینژاد، 1379). مطالعه رفتار آدمی و شناخت عواملی که موجب تقویت یا تغییر آن میشود از موضوعات مورد بحث میان اندیشمندان علوم اجتماعی و رفتاری است. یکی از این مسائل، رضایت اجتماعی و پایبندی فرد به اصول وقوانین حاکم درجامعه است. بدون شک تعهداجتماعیکه به معنی هماهنگی اجزای نظام اجتماعی جهت دستیابی به اهداف نظام است در راستای رضایت اجتماعی پدید آمده و این امریکی از خصوصیات مهم جامعه ایدهآل است و زمانی حاصل میشود که اعضای آن جامعه به عنوان عناصر تشکیل دهنده اجزای نظام اجتماعی وظایف خود را شناخته، به آن عمل کرده و همچنین خود را در برابر همنوعان مسئول بدانند. رضایت کلی از زندگی، ترکیبی از شرایط فردی و اجتماعی است و در واقع خود نشانهای از نگرشهای مثبت نسبت به جهان و محیطی که وی را فرا گرفته و در آن زندگی میکند میباشد. ونتزل مسئولیت اجتماعی را مراعات و احترام به حقوق دیگران، رقابت میان فردی و توسعه اخلاقی میداند و آن را مستقیماً به یادگیری مرتبط دانسته است. وی مسئولیت اجتماعی را در داشتن احساس تصمیمگیری، خلاقیت و تفکر مستقل میداند که نقطه مقابل اطاعت و رفتار سلطهپذیر است(ونتزل، 1991). کاسکا و بالزارووا نیز مسئولیت اجتماعی را تعهد مداوم برای رفتار به شیوه اخلاقی و با بهبود کیفیت زندگی افراد و خانوادههایشان به علاوه بهبود اجتماع و جامعه در مقیاس وسیعتر میدانند(کاسکا و دیگری، 2007). مسوولیت پذیری اجتماعی یک استراتژی مقابلهای برای پاسخگویی به نگرانیهای اجتماعی- زیست محیطی و توسعه پایدار است(هیدگر، 2010). بحث مسئولیت اجتماعی پدیدهای فراگیر و حتی به دغدغه اصلی سازمانها تبدیل شده است و به کاهش پیچیدگی روابط اجتماعی کمک میکند، آموزش و پروش هم یکی از این سازمانها است که مسئولیتپذیری درآن اهمیت دارد. به طورکلی، در این پژوهش میتوان به اهمیت این موضوع به صورت ذیل اشاره کرد: نخست، شناخت مسئولیتپذیری اجتماعیکارکنان میتواند فرصتهای یک سازمان را برای پیشرفت توسعه دهد. دوم، مسئولیتپذیری، افراد را به کارمندان فعال تبدیل نموده، رضایت شغلی و بهره وری را افزایش میدهد. سوم، مسئولیت اجتماعی کارکنان عاملی مهم در به کارگیری انگیزه ها و توجه و حفظ کیفیت خاص کارکنان است. نهایتاً، با توجه به شرایط خاص کشور و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعدد آن، بررسی و پژوهش از یک سو و ترغیب کارکنان به مسئولیت اجتماعی از طرف دیگر میتواند نقش مهمی در رفع مشکلات فوق داشته باشد. چنانچه افراد در گروه و سازمانها و موسسات مختلف جامعه خود را نسبت به رویدادها و اتفاقات و بحرانهای مخالف مسئول بدانند، هر یک در محدود مسئولیت و حیطه کاری خویش در حل بحرانهای فوق تلاش خواهند کرد(مرادی و همکاران، 1392). و رضایت اجتماعی، مقوله اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم و پیچیدهای است که در عین حال، اندازهگیری آن نیز بسیار دشوار است. بررسی و تحقیق حاضر میتواند دانش علمی را در این زمینه فراهم کرده و گسترش دهد. هدف عمده این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با رضایت اجتماعی دبیران متوسطه عجبشیر از منظر علمی و راهکارهای مناسبی جهت بهبود عملکرد کارایی آنان ارائه کرده و در جهت بالا بردن توانمندیها و کارایی سازمان آموزش و پرورش ارائه داد.
رویکردهای جامعهشناختی از دیدگاه پارسونز، در ارتقای تعهد سازمانی کنشگران در سازمان، دو مقوله زیر دارای اهمیت زیادی است: نخست نوع نگرش کنشگران به اهداف سازمانی. اگر کنشگران سازمان از روی علاقه و دلبستگی وظیفه و تعهد خویش را انجام دهند، تعهد سازمانی آنها به سازمان افزایش مییابد. همان که دورکیم آن را پیوند عاطفی و یا تمایل عاطفی مثبت به نوعی دیگر میداند. دوم نوع ارزیابی و ارزشیابی کنشگران سازمانی. ارزیابی کنشگران در سازمان، براساس ملاکهای ذهنی مدیران سازمانی، در کاهش تعهد سازمانی اعضا تأثیر به سزایی دارد. چنانچه ارزشیابی بصورت نگرش عینی، براساس قوانین و هنجارهای سازمانی انجام شود تعهد سازمانی اعضا نیز افزایش خواهد یافت. استرایکر تعهد را راهی برای مفهومسازی بین خود و رفتار اجتماعی میبیند. مسئولیت اجتماعی در قالب همین تعهد مطرح میشود و تعیین کننده درجه ارتباط فرد با دیگران است. در روند شکلگیری و انجام مسئولیت اجتماعی هویت شخص تا حدودی با توجه به نگاه دیگران ارزیابی میشود و موفقیتی که فرد در این موضوع کسب میکند منجر به افزایش مسئولیت اجتماعی در وی میشود. هر چه قدر دامنه روابط فرد گستردهتر باشد تعهد وی به دیگران بیشتر و میزان مسئولیت اجتماعی او بیشتر خواهد بود. طبق نظریه مبادله هومنز شرط احساس مسئولیت افراد هرجامعهای نسبت به جامعه و مشارکت در فعالیتهای جمعی به میزان پاداشی برمیگردد که افراد از رفتار خود دریافت کرده باشند. اگر مشارکت و یا احساس مسئولیت یک جانبه باشد و فقط از سوی افراد جامعه باشد و جامعه خود را مقید و ملزم به برآورده کردن خواسته و نیازهای مادی و معنوی افراد آن جامعه نکند مسلماً تمایل مردم هم برای انجام رفتارهای داوطلبانه کمتر شده و کمکم به خاموشی میگراید. پاداشهایی که در این میان رد و بدل میشوند میتوانند درون ذاتی (مانند عشق، محبت، احترام) یا برون ذاتی، (مانند پول و کار جسمانی) باشند(ریتزر، 1386: 435). تعهد در یک مدل توسط «آلن و مییر»(1987) سه شیوه مطرح شده و با عنوان «تعهد عاطفی»، «تعهد مستمر»، و «تعهد تکلیفی یا هنجاری»، طبقهبندی شدند. کارکنانی با تعهدعاطفی قوی در سازمان باقی میمانند به خاطر اینکه اینها میخواهند (تمایل دارند)، افرادی که تعهد مستمر قوی دارند به خاطر اینکه نیاز دارند و آنهایی که تعهد تکلیفی قوی دارند میمانند زیرا احساس میکنند باید همچنان بمانند (حسینی، 1382).
نظریه تمایزات جنسیت و تعهد اجتماعی گیلیگان به طرح این اندیشه که زنان رشد اخلاقی متفاوتی از مردان دارند، میپردازد. وی معتقد است که اخلاق زنان بیشتر روی اندیشههای تعهد و مسئولیت متمرکز است تا حقوق افراد و قوانین. از نظر مارتین سنت فلسفه اخلاق به طور عمده تحت سیطره حقگرایی و عدالتگرایی بوده است و این سیطره نشان سوگیری مردانه در اخلاق و فلسفه آن است و وجود برخی ویژگیها در اخلاق عدالتگرا و حقگرا نشانههایی از این سوگیری است. از این نظر عدالتگرایی (که ریشه در اندیشه اخلاقی ارسطو و افلاطون دارد) گرفتار سوگیری مردانه است (به نقل از باقری، 1382).
پیشینه تحقیق سیدان و محمدی(1389) تحقیقی را با عنوان عوامل مؤثر بر میزان تعهد اجتماعی در زنان و مردان شاغل انجام دادند. هدف کلی این پژوهش، سنجش و مقایسه میزان تعهد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در میان زنان و مردان میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین زنان و مردان به دلیل وابستگی عاطفی، میزان مبادلات و آمده روابط اجتماعی و نوع جامعهپذیری تفاوت معناداری وجود دارد. براساس نتایج به دست آمده میزان تعهد اجتماعی زنان تا حد قابل ملاحظهای بیش از مردان است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشاندهنده وجود رابطه معناداری بین متغیرهای جنسیت، وابستگی عاطفی، روابط و مبادلات اجتماعی، عضویت اجتماعی و نوع جامعهپذیری به عنوان متغیرهای مستقل و تعهد اجتماعی، به عنوان متغیر وابسته پژوهش است. درتحقیقیکه ایمان و جلاییان بخشنده(1389) باعنوان «بررسی وتبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز» انجام دادند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی مستقیما تحت تاثیر متغیرهای سرمایه اجتماعی (27/0=B)، عزت نفس (13/0=B)، (13/0=B)، سن (21/0=B) و جنسیت (11/0=B) قرارگرفته است و در مجموع این متغیرها توانستهاند 20 درصد از واریانس مسئولیت اجتماعی را تبیین کنند. درمدل تحلیل مسیر، چهار متغیر به صورت مستقیم و سایر متغیرها به صورت غیر مستقیم تاثیر معناداری بر روی مسئولیت اجتماعی داشته است. بیشترین تاثیر مستقیم بر مسئولیت اجتماعی متعلق به سرمایه اجتماعی و بیشترین تاثیر غیر مستقیم را تحصیلات مادر داشته است. لاور و یون(1993) در تحقیقی با استفاده از نظریه مبادله به ویژه نظریه بلاو و امرسون، عواملی که باعث افزایش یا کاهش تعهد میشوند را مورد بررسی قرار دادهاند. آنها تکرار و فراوانی مبادله و فشار قدرت حاصل از آن را بر روی احساس تعهد در روابط متقابل درون یک شبکه مبادله کوچک بررسی نمودهاند. آنها نتیجه گرفتهاند که فراوانی مبادلات عامل ایجاد تعهد و برابری قدرت و انسجام در مبادله، عامل موثر بر افزایش مبادله است. لانس بری و دیگران(2003) در پژوهشی که در زمینه ارتباط صفات شخصیتی و رضایت شغلی انجام دادند، مشخص کردند سه ویژگی شخصیت، انعطافپذیری هیجانی، خوشبینی، و سائق (اشتیاق کاری) همواره با رضایت در حرفه ارتباط داشته و 17% از واریانس رضایت را توجیه میکند. همچنین، صفات برونگرایی و دلپذیر بودن، اعتماد به نفس و آشنایی با خدمات مشتری و آشنایی با مدیریت روابط انسانی با رضایت حرفه رابطه داشت.
تعاریف مفاهیم تعریف نظری رضایت اجتماعی: احساس خرسندیای است که هر فرد از زندگی خود و از رابطه با دیگران دارد (مکینتاش، 2001: 37؛ به نقل از ایمان ودیگری، 1388: 164). درواقع، رضایت اجتماعی میزان خشنودی و احساس مثبت فرد از زندگی اجتماعی است که موجب پیوستگی و افزایش فعالیتهای اجتماعی فرد و افزایش همبستگی اجتماعی خواهد شد(زکی، 1384: 10). مسئولیت اجتماعی: ترنر، در بحث مسئولیت اجتماعی به رفتار اخلاقی، قانونی و نوعدوستانه در محل کار، بازار و اجتماعات اشاره دارد(ترنر، 2003). ونتزل مسئولیت اجتماعی را مراعات و احترام به حقوق دیگران، رقابت میان فردی و توسعه اخلاقی میداند و آنرا مستقیماً به یادگیری مرتبط دانسته است (ونتزل، 1991). مسئولیت اقتصادی: مسئولیت اقتصادی پایه و اساس همه ابعاد در هرم مسئولیتپذیری اجتماعی توصیف میشود، زیرا همه مسئولیتهای کسب وکارهای دیگر بر پیشبینیهای مسئولیت اقتصادی نهاده شده است به عبارت دیگر مسئولیت فرد کسب سود است. مسئولیت قانونی (حقوقی): افراد ملزم میشوندکه در چارچوب قانون و مقررات عمومی عمل کنند این بعد را (التزام اجتماعی) نیز میگویند(فلمینگ، 2002). مسئولیت اخلاقی: به عنوان انتظارات جامعه از سازمان مبنی بر اینکه ارزشها و هنجارهای جامعه را مدنظر داشته باشد و به آنها احترام بگذارد، توصیف میشود و فراتر از چهارچوب قوانین مکتوب است. به بعد اخلاقی مسئولیت نیز (پاسخگویی اجتماعی) میگویند(همان). مسئولیت بشر دوستانه: در فرهنگ یونان بشر دوستانه، عشق به انسان همکار و همکاران تعریف شده است. بعد بشر دوستانه مجموعه وظایف و تعهداتی را در بر میگیردکه سازمان باید درجهت حفظ و کمک به جامعه با نگرش همه جانبه و رعایت حفظ وحدت و مصالح عمومی کشور انجام دهد(فیلیزوز و دیگری، 2011؛ به نقل از مشبکی و همکاران، 1389).
تعاریف عملیاتی رضایت اجتماعی: سنجش ابعاد مختلف رضایت را از جهات مختلف مانند: خرسندی از اوضاع فردی و رضایت از اوضاع اجتماعی نیز مبین نگرش نسبت به محیط اجتماعی است که با سایر مردم در آن زندگی میکند. مسئولیتهای اقتصادی: تلاش در جهت رفع تنگناهای اقتصادی، افزایش کیفیت خدمات، معرفهایی از قبیل صرفهجویی در مصرف استفاده بهینه از انرژی، ترویج فرهنگ کار و تلاش در افراد، ترویج فرهنگ پرداخت مالیات. مسئولیت قانون: تلاش در جهت حفظ محیط زیست و ترویج آن فرهنگ در بین افراد جامعه، توجه به بهداشت روانی وجمعی و ایمنی افراد، رعایت حقوق دیگران، همکاری، مشارکت وسازگاری با یکدیگر، درک حدود آزادی، لزوم اطاعت از قوانین و همزیستی مسالمتآمیز و ...). مسئولیت اخلاقی: تلاش در جهت حفظ ارزشها، هنجارها و باورهای جامعه، سنجش معرفهایی چون انصاف، صداقت، احترام و ... از قلمرو این نوع مسئولیتها است. مسئولیت بشر دوستانه: تلاش در جهت شهروند خوب بودن، معرفهایی چون، کمک به همنوع، مسئول در قبال حفاظت محیطزیست، احساس رضایت از رفع مشکلات دیگران، ترویج فرهنگ در جهت رعایت حقوق دیگران، احساس رضایت از کمک به افراد معلول، رعایت و حفظ ارزشهای جامعه و ... سنجش میشود.
اهداف تحقیق هدف این تحقیق بررسی رضایت اجتماعی و رابطه آن با مسئولیت اجتماعی و ابعاد آن (اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشر دوستانه ) در میان دبیران دبیرستانهای عجبشیر میباشد.
فرضیههای تحقیق 1) بین میزان مسئولیت اجتماعی دبیران با میزان رضایت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر رابطه وجود دارد. 2) میزان مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر در حد متوسط به بالا میباشد. 3) میزان رضایت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر در حد متوسط است. 4) بین میزان مسئولیت اجتماعی دبیران دربعد قانونی با میزان رضایت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجود دارد. 5) بین میزان مسئولیت اجتماعی دبیران در بعد اقتصادی با میزان رضایت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجود دارد. 6) بین میزان مسئولیت اجتماعی دبیران دربعد اخلاقی با میزان رضایت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجود دارد. 7) بین میزان مسئولیت اجتماعی دبیران در بعد بشر دوستانه با میزان رضایت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجود دارد. 8) بین جنس دبیران با میزان مسئولیت اجتماعی آنان با میزان رضایت اجتماعی تفاوت وجود دارد. 9) بین وضعیت تاهل دبیران با میزان مسئولیت اجتماعی آنان تفاوت معنیدار وجود ندارد. 10) بین سطح تحصیلات دبیران با میزان مسئولیت اجتماعی آنان تفاوت معنادار وجود دارد.
شکل شماره (1): رابطه مسئولیت اجتماعی با ابعاد و متغیرهای زمینهای با رضایت اجتماعی
انواع متغیرها متغیر مستقل: مسئولیت اجتماعی با ابعادش و متغیر وابسته: رضایت اجتماعی دبیران.
روش تحقیق تحقیق حاضر از نظر هدف یک مطالعهکاربردی و ازنظر زمان مطالعه مقطعی و از نظرگردآوری دادهها یک بررسی پیمایشی میباشد.
روش و ابزار جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران دبیرستانهای (دخترانه و پسرانه) عجبشیر هستند که تعداد آنها طبق آخرین آمار آموزش و پرورش عجبشیر در سال 93- 1392برابر با 301 نفر است که به تفکیک، 139 نفر زن و 162 نفر مرد است.
حجم نمونه آماری نمونه آماری در این تحقیق تعداد 170n= نفر از دبیران زن و مرد مدارس است که به صورت نمونهگیری از نوع روش طبقهای تصادفی استفاده میشود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. - اندازه جامعه آماری N=301، - ضریب اطمینان 95/ 0t=1/96 ، - احتمال وجود صفت p=0/05، - دقت احتمالی مطلوب d=0/05 ، - اندازه نمونه آماری n=170
روش نمونهگیری مناسبترین روش نمونهگیری برای تحقیق حاضر، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. دراین روش نمونهگیری با توجه به هدف اصلی تحقیق، ابتدا بعد از تخصیص یافته برای هر کدام از دبیرستانها بصورت تصادفی در میان دبیران مدارس دخترانه و پسرانه پرسشنامهها توزیع و جمعآوری شده است. بعد از آن از میان دبیران مدارس دخترانه و پسرانه 170 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها ابزار جمعآوری اطلاعات دراین پژوهش پرسشنامه میباشد. سوالات براساس چارچوبنظری تحقیق و پیشینه به صورت بسته طراحی شده است. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیر مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه مدل کارول در قالب 35 گویه به گونه تفکیکی و پرسشنامه رضایت اجتماعی در قالب 15 گویه و با استفاده از مقیاس پنج درجهای لیکرت و در سطوح اندازگیری (اسمی، رتبهای و فاصلهای) طراحی شده است.
اعتبار و پایایی ابزار تحقیق برای ارزیابی اعتبار در پژوهش حاضر از شیوه اعتبارسنجی صوری استفاده شده است. اعتبار صوری به معنی شناسایی اعتبار شاخصها یا معرفهای پژوهش ازطریق مراجعه به داوران میباشد. بدین ترتیب، در پژوهش حاضر از طریق بررسی ادبیات موضوع و نظر خبرگان این حوزه به این نتیجه رسیدهایم که شاخصهای گنجانده شده در سوالات پرسشنامه معرف حوزه معنایی مفاهیم مورد مطالعه هستند. برای تعیین پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای بالای 70/0 خیلی خوب و بین 50/0 تا 70/0 هم قابل قبول میباشد. جدول شماره (1 ): ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق
یافتههای تحقیق برای توصیف متغیرهای کیفی از در صد و فراوانی و برای توصیف متغیرهای کمی از شاخصهای پراگندگی و مرکزی از قبیل میانگین، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر استفاده شد. - توزیع فراوانی برحسب جنس دبیران براساس اطلاعاتجمعآوری شده 60 درصـد (102نفر) پاسخگویان را زنان و 40 درصـد پاسخگویان ( 68 نفر ) را مردان تشکیل میدهند. - توزیع فراوانی بر حسب وضیعت تاهل دبیران براساس اطلاعات جمعآوری شده 6/20 درصـد (35 نفر) پاسخگویان را مجرد و 4/79 درصـد پاسخگویان (135 نفر) را متاهل تشکیل میدهند. - توزیع فراوانی سطح تحصیلات دبیران براساس اطلاعات جمعآوری شده مقطع کارشناسی با 1/67 درصد پاسخگویان دارای بیشترین میزان و مقطع کاردانی با 1/7 درصد داری کمترین فروانی میباشند. بعد از کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد با 9/25 درصد قرار دارد. - توزیع پراکندگی میزان بعد قانونی مسئولیت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه بر اساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه میشود که متوسط میزان مسئولیت اجتماعی در بعد قانونی در میان دبیران مورد مطالعه برابر 04/4±8/27 محاسبه گردیده که حداقل میزان مسئولیت در بعد قانونی 17 و حداکثر 35 میباشد و ضریب کجی (چولگی) 323/0sk=- است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد.
جدول شماره (2): توزیع پراکندگی میزان ابعاد مسئولیت اجتماعی و رضایت اجتماعی
_ توزیع پراکندگی میزان بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه براساس اطلاعات جدول شماره (3) ملاحظه میشود که متوسط میزان مسئولیت اجتماعی در بعد اقتصادی در میان دبیران مورد مطالعه برابر 58/3±20/22 محاسبه گردیده که حداقل میزان مسئولیت در بعد اقتصادی 12 و حداکثر 35 میباشد و ضریب کجی (چولگی) 502/0sk= است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد. _ توزیع پراکندگی میزان بعد اخلاقی مسئولیت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه براساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه میشود که متوسط میزان مسئولیت اجتماعی در بعد اخلاقی در میان دبیران مورد مطالعه برابر 16/3±09/34 محاسبه گردیده که حداقل میزان مسئولیت در بعد اخلاقی 28 و حداکثر 43 میباشد و ضریب کجی (چولگی) 575/0sk= است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد. _ توزیع پراکندگی میزان بعد بشر دوستانه مسئولیت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه براساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه میشود که متوسط میزان مسئولیت اجتماعی در بشر دوستانه در میان دبیران مورد مطالعه برابر 76/3±02/44 محاسبه گردیده که حداقل میزان مسئولیت در بعد بشردوستانه 29 و حداکثر 58 میباشد وضریبکجی (چولگی) 458/0sk= است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد. _ توزیع پراکندگی میزان مسئولیت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه بر اساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه میشود که متوسط میزان مسئولیت اجتماعی در میان دبیران مورد مطالعه برابر 05/10±20/128 محاسبه گردیده که حداقل میزان مسئولیت اجتماعی 104 و حداکثر 167 میباشد و ضریب کجی (چولگی) 896/0sk= است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد. _ توزیع پراکندگی میزان رضایت اجتماعی در دبیران مورد مطالعه براساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه میشود که متوسط میزان رضایت اجتماعی در میان دبیران مورد مطالعه 28/6±56/33 محاسبه گردیده که حداقل میزان رضایت اجتماعی 42 و حداکثر 75 میباشد و ضریب کجی (چولگی) 100/0 sk=است. و بیانگر توزیع نسبتاً نرمال (برابری میانگین، میانه، مد) مقادیر صفت مورد نظر در جامعه مورد مطالعه میباشد. برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و مقایسه میانگینها
جدول شماره (3): آزمون همبستگی پیرسون برای مسئولیت اجتماعی و رضایت اجتماعی متغیرها رضایت اجتماعی
بعد قانونی مسولیت
بعد اقتصادی
بعد اخلاقی
بعد دوستانه مسئولیت
مسئولیت اجتماعی
- رابطة میان مسئولیت اجتماعی در بعد اقتصادی با میزان رضایت اجتماعی دبیران براساس اطلاعات جدول (3)ضریب همبستگی پیرسون برابر 224/0- وسطح معنی داری آزمون برابر 003/0 است. یعنی بین دو شاخص مسئولیت اجتماعی در بعد اقتصادی و رضایت اجتماعی دبیران، رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین معنی که هرچه قدر میزان مسئولیت اجتماعی در بعد اقتصادی بیشتر باشد میزان رضایت اجتماعی دبیران نیز بیشتر خواهد بود. - رابطة میان مسئولیت اجتماعی در بعداخلاقی با میزان رضایت اجتماعی دبیران براساس اطلاعات جدول (3) ضریب همبستگی پیرسون برابر 439/0 وسطح معنیداری آزمون برابر 000/0 است. یعنی بین دو شاخص مسئولیت اجتماعی در بعد اخلاقی و رضایت اجتماعی دبیران، رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین معنی که هر چه قدر میزان مسئولیت اجتماعی در بعد اخلاقی بیشتر باشد میزان رضایت اجتماعی دبیران نیز بیشتر خواهد بود. - رابطة میان مسئولیت اجتماعی در بعد بشر دوستانه با میزان رضایت اجتماعی دبیران براساس اطلاعات جدول (3) ضریب همبستگی پیرسون برابر 498/0 و سطح معنیداری آزمون برابر 000/0 است. یعنی بین دو شاخص مسئولیت اجتماعی در بعد بشر دوستانه و رضایت اجتماعی دبیران، رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین معنیکه هرچه قدر میزان مسئولیت اجتماعی دربعد بشردوستانه بیشتر باشد میزان رضایت اجتماعی دبیران نیز بیشتر خواهد بود. - رابطة میان مسئولیت اجتماعی با میزان رضایت اجتماعی دبیران براساس اطلاعات جدول (3) ضریب همبستگی پیرسون برابر 613/0 و سطح معنیداری آزمون برابر 000/0 است. یعنی بین دو شاخص مسئولیت اجتماعی و رضایت اجتماعی دبیران، رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین معنی که هرچه قدر میزان مسئولیت اجتماعی بیشتر باشد میزان رضایت اجتماعی دبیران نیز بیشتر خواهد بود. - تفاوت میان دو جنس و میزان مسئولیت اجتماعی همانطور که در جدول زیر ملاحظه میگردد، بین دو گروه زنان و مردان و مسئولیت اجتماعی تفاوت معنیدار وجود دارد. میزان گرایش زنان به مسئولیت اجتماعی بیشتر از مردان میباشد. سطح معنیداری (009/0) است و کوچکتر از (05/0) میباشد، بنابراین تفاوت دو جنس (زن/ مرد) و میزان مسئولیت اجتماعی تایید میگردد. جدول شماره (4): آزمون تی بین دو متغیر جنس ومسئولیت اجتماعی
- بررسی تفاوت میان وضعیت تاهل دبیران با میزان مسئولیت اجتماعی همانطور که در جدول (5) ملاحظه میگردد، با توجه به سطح معنیداری (580/0) که بزرگتر از (05/0) میباشد بین دو گروه مجرد و متاهل و مسئولیت اجتماعی تفاوت معنیدار وجود ندارد. به عبارتی دیگر بین مسئولیت اجتماعی دبیران مجرد و دبیران متاهل همسان میباشد. بنابراین تفاوت بین دو گروه (متاهل و مجرد) و مسئولیت اجتماعی وجود ندارد.
جدول شماره (5): آزمون تی بین دومتغیر وضعیت تاهل ومسئولیت اجتماعی وضعیت تعداد میانگین انحراف معیار تی درجه آزادی معنیداری مسئولیت اجتماعی متاهل 135 085/129 71110/9 580/0 168 563/0 با فرض برابری واریانس مجرد 35 977/127 40013/11 527/0 569/47 600/0 با فرض برابر نبودن واریانس - بررسی تفاوت سطح تحصیلات دبیران با میزان مسئولیت اجتماعی با توجه به جدول (6) برای آزمون این فرضیه، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. با توجه به اینکه سطح معنیداری (26/0) کمتر از 05/0 باشد فرضیه تایید خواهد شد. در نتیجه میزان مسئولیت اجتماعی دبیران در سطوح مختلف تحصیلات تفاوت معنیداری دارد. نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان میدهدکه میزان مسئولیت اجتماعی دربین دبیران دارای مدرک کارشناسی ارشد به طور معنیداری بیشتر از دبیران دارای مدرک کاردانی و کارشناسی است.
جدول (6): نتایج تحلیل واریانس برای بررسی تفاوت سطح تحصیلات و میزان مسئولیت اجتماعی
- میزان رضایت دبیران شهرستان عجبشیر بیشتر از حد متوسط باشد. با توجه به جدول (7) میانگین متغیر رضایت اجتماعی برابر (33/56) و سطح معنیداری آزمون (488/0) است. با توجه به اینکه سطح معنیداری بیشتر از (05/0) است فرض تایید نمیشود. بنابراین نتیجه گرفته میشود که میزان رضایت اجتماعی دبیران شهرستان عجبشیر در حد متوسط میباشد.
جدول (7): میانگین متغیر رضایت اجتماعی دبیران شهرستان عجب شیر
- میزان مسئولیت اجتماعی دبیران شهرستان عجبشیر بیشتر از حد متوسط باشد. با توجه به جدول (9) میانگین متغیر مسئولیت اجتماعی برابر (20/128) و سطح معنیداری آزمون (000/0) است. با توجه به اینکه سطح معنیداری کمتر از (05/0) است فرض تایید میشود. بنابراین نتیجه گرفته میشودکه میزان مسئولیت اجتماعیدبیران شهرستان عجبشیر بیشتر ازحد متوسط میباشد. جدول (8): میانگین متغیر مسئولیت اجتماعی دبیران شهرستان عجبشیر
متغیر تعداد میانگین انحراف معیار تی درجه آزادی معنیداری میانگین اختلاف متغیر با مقدارآزمون مسئولیت اجتماعی 170 20/128 05/10 750/6 169 000/0 205/5
بحث و نتیجهگیری هدف مطرح شده دراین تحقیق، بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران میباشد علاوه بر هدف اصلی تعیین رابطه میزان مسئولیت اجتماعی با میزان رضایت اجتماعی، به دنبال تعیین رابطه ابعاد مسئولیت اجتماعی با میزان رضایت اجتماعی نیز میباشیم. بدین منظور پس از بررسی رویکردهای تئوریکیمختلف در زمینة رضایت اجتماعی و ابعاد مسئولیت اجتماعیکه درچهار بخش شامل تئوریهایی ابعاد قانونی، اقتصادی، اخلاقی، بشر دوستانه و متغیرهای زمینهای بود، مدل تحلیلی مبتنی بر تلفیق تئوریها به دست آمد. سپس به بررسی مدل فوق، با توجه به دادههای حاصل از روش پیمایش که در سطح دبیرستانهای شهر عجبشیردر بین دبیران از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای به دست آمد، پرداختیم. به طور کلی فرضیات تحقیق نشان میدهند که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر مسئولیت اجتماعی (با ابعادش) و متغیر رضایت اجتماعی وجود دارد. و تمام فرضیات به جز فرضیه تفاوت وضعیت تاهل و مسئولیت اجتماعی مورد تائید میشود و چهارچوب نظری تحقیق حاضرهم حکایت از رابطه مثبت بین این دو متغیر داشت. برای مثال در یک مدل تعهد که توسط «آلن و مییر»(1987) سه شیوه مطرح شده (تعهد به عنوان وابستگی عاطفی و روانی به سازمان، تعهد به عنوان درک هزینههای مربوط به ترک سازمان و تعهد بعنوان تکلیف به ماندن در سازمان) به ترتیب به عنوان «تعهد عاطفی»، «تعهد مستمر»، و «تعهد تکلیفی یا هنجاری»، طبقهبندی شدند. وجه اشتراک این سه شیوه، این نظریه است که مطرح میکند تعهد حالتی روانی است که رابطه فرد با سازمان را مشخص میکند، به طور ضمنی به تصمیم به ماندن یا ترک سازمان اشاره میکند. در رویکرد گیلیگان اخلاق، احساس تعهد و مسؤولیت نسبت به دیگران، مفهومی محوری است که با فلسفه مبتنی بر حق و عدالت آشکارا تقابل دارد. نخستین تقابل، تقابل با فردگرایی است. در حالی که در اخلاق حقگرا دیدگاهی فردگرایانه حاکم است. ولی در رویکرد گیلیگان دیدگاهی جمعگرایانه مورد توجه قرار میگیرد. دردیدگاه اخلاق حقگرا، افراد باتوجه به حقوق خود برای تامین آنها از طریق قرارداد اجتماعی با دیگران رابطه برقرار میکنند تقابل دیگر میان عقل و عاطفه است. در اخلاق حقگرا، عقل به معنای محاسبهگرانه آن حاکم است. در مقابل، وابستگی عاطفی در اخلاق مسؤولیتگرا غالب است. زنان جامعهپذیری و رشد اخلاقی متفاوتی از مردان داشته، جامعهپذیری زنان بیشتر بر اندیشههای تعهد و مسؤولیت متمرکز است، درحالیکه سنت فلسفه اخلاق بطور عمده تحت سیطره حقگرایی و عدالتگرایی ارسطویی و افلاطونی قرار داشته و گرفتار سوگیری مردانه است که به طور عمده مبتنی بر رقابت، فردیت و استقلال است. همچنین براساس تحلیل پارسونزی، کنش عبارت است از تمامی رفتار انسانی، اعم از فردی یا جمعی، آگاه یا ناآگاه در سازمان. بنابراین، اصطلاح کنش و رفتار انسانی در اینجا و در ابعاد وسیع کلمه، نه فقط شامل رفتارهای بیرونی قابل مشاهده، بلکه شامل تفکرات، احساسات، تمایلات و امیالِ کنشگران در سازمان نیز میشود. از دیدگاه پارسونز، در ارتقای تعهد سازمانی کنشگران در سازمان، دو مقوله زیر دارای اهمیت زیادی است: نخست) نوع نگرش کنشگران به اهداف سازمانی. دوم) نوع ارزیابی و ارزشیابی کنشگران سازمانی. ارزیابی کنشگران در سازمان، براساس ملاکهای ذهنی مدیران سازمانی، در کاهش تعهد سازمانی اعضا تاثیر به سزایی دارد. بنابراین یافتههای تحقیق حاضردر راستای نظریات آلن و مییر و پارسونز و ... درباره رابطه تعهد و مسئولیت با رضایت میباشد.
پیشنهادهای کاربردی - در سازمانها به ویژه مراکز آموزشی بهداشت محیط کار رعایت شود تا علاوه بر تقویت روابط بین کارکنان، افزایش تعامل آنها، تقویت رفتارها و گفتارها افزایش یابد. - با توجه به اینکه دراین پژوهش رابطه بین مسئولیت اجتماعی و رضایت تایید شده است، پیشنهاد میگردد برای بالا نگه داشتن رضایت معلمان، از معلمان متعهد و مسئولیتپذیر در مدرسه استفاده شود. مسئولین جذب هم باید درجذب معلمان دقت بیشتری داشته باشند و افراد مسئولیتپذیر را جذب سازمان آموزش و پرورش کنند تا کارمندان همیشه رضایت داشته باشد. - با توجه به اینکه میزان رضایت معلمان از ترفیع شغلی خود در حد پایینی بود، پیشنهاد میشود که نحوه ارزشیابی و ارتقا و ترفیع معلمان مورد تجدید نظر قرار گرفته و قوانین جدیدی تدوین شود. درتدوین این قوانین به گونهای عمل شود که معلمان رضایت بیشتری از نحوه ارتقا و ترفیع داشته باشند.
منابع ایمان، م؛ و دیگری. (1386). بررسی عوامل اقتصادی– اجتماعی مرتبط با تعهد اجتماعی جوانان شهر شیراز. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز. سال دوازدهم، شماره 24. ایمان، م؛ و دیگری. (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و یکم، شماره پیاپی (37). باقری، خ. (1382). مبانی فلسفی فمنیسم. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران: دفتر برنامهریزی و مطالعات اجتماعی و مطالعات فرهنگی. حسینی، م. (1382). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران دانشکدهها و گروههای آموزشی با کانون کنترل و تعهد خود و اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی و در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایاننامه دکتری رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران. ریتزر، ج. (1386). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م. ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ دهم. زکی، م. (1384). بررسی تاثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله مصباح مدیریت. شماره 51. ساروخانی، ب. (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی. جلد اول. تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انسانی. سبحانینژاد، م. (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس. طالبی، ا؛ و دیگری .(1391). مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 59. قلاوندی، ح؛ و دیگران. (1393). رابطه مسوولیتپذیری اجتماعی و کار تیمی کارکنان دانشگاه ارومیه. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و پنجم، شماره پیاپی 53، شماره اول، صص 120-111. محسنی، م؛ و دیگری. (1382). رضایت اجتماعی در ایران.تهران: انتشارات آرون. مرادی، گ؛ و دیگران. (1392). بررسی تاثیر جامعهپذیری سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه). جامعهشناسی کاربردی. دوره 24، شماره 3. Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48. Fleming, M. (2002). What is safety culture? Rail way Safety Ever green House, available at www.googl.com Problem of All? International Journal ofSocial Economics. Vol. 32, No. 8, P.p: 682-703. Turner, H, J. (2003). The structure of sociological theory. California, university of Riverside Thomson wadsworth, seventhedition. Wentzel, K, R. (1991). Social Competence at School: Relationn between Social Responsibility and Academic Achievement. Reviewed Educational Researc. Vol. 61, P.p: 1-24.
| ||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||
ایمان، م؛ و دیگری. (1386). بررسی عوامل اقتصادی– اجتماعی مرتبط با تعهد اجتماعی جوانان شهر شیراز. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز. سال دوازدهم، شماره 24. ایمان، م؛ و دیگری. (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و یکم، شماره پیاپی (37). باقری، خ. (1382). مبانی فلسفی فمنیسم. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران: دفتر برنامهریزی و مطالعات اجتماعی و مطالعات فرهنگی. حسینی، م. (1382). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران دانشکدهها و گروههای آموزشی با کانون کنترل و تعهد خود و اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی و در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایاننامه دکتری رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران. ریتزر، ج. (1386). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م. ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ دهم. زکی، م. (1384). بررسی تاثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله مصباح مدیریت. شماره 51. ساروخانی، ب. (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی. جلد اول. تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انسانی. سبحانینژاد، م. (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس. طالبی، ا؛ و دیگری .(1391). مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 59. قلاوندی، ح؛ و دیگران. (1393). رابطه مسوولیتپذیری اجتماعی و کار تیمی کارکنان دانشگاه ارومیه. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و پنجم، شماره پیاپی 53، شماره اول، صص 120-111. محسنی، م؛ و دیگری. (1382). رضایت اجتماعی در ایران.تهران: انتشارات آرون. مرادی، گ؛ و دیگران. (1392). بررسی تاثیر جامعهپذیری سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه). جامعهشناسی کاربردی. دوره 24، شماره 3. Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48.
Fleming, M. (2002). What is safety culture? Rail way Safety Ever green House, available at www.googl.com
Problem of All? International Journal of Social Economics. Vol. 32, No. 8, P.p: 682-703.
Turner, H, J. (2003). The structure of sociological theory. California, university of Riverside Thomson wadsworth, seventhedition.
Wentzel, K, R. (1991). Social Competence at School: Relationn between Social Responsibility and Academic Achievement. Reviewed Educational Researc. Vol. 61, P.p: 1-24. | ||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,935 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,069 |