تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,489 |
بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارتهای اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 6، شماره 19، مرداد 1392، صفحه 91-110 اصل مقاله (937.05 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معصومه فریدی ثانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشگاه آزاد اسلمی واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اینتحقیق با هدف بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی با پذیرش اجتماعی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و همچنین تبیین آن از طریق عوامل گوناگون انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی در کنار بررسی رابطه آن با مهارتهای اجتماعیبود. علاوه بر آن، تبیین ارتباط آن با استفاده از مدل رگرسیونی به منظور تبیین هرچه بیشتر نیز مدنظر بود. روش تحقیق ازنوع همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون– مارلو و پرسشنامه محقق ساخته برای اندازهگیری سایر متغیرها نظیر مهارتهای اجتماعی طراحی شده بود، اطلاعات از گروه نمونه 400 نفری که با روش تصادفی– طبقهای از بین دانشجویان انتخاب شده بودند، گردآوری شد. نتیجهها که با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگیپیرسون، آنالیزواریانس و آزمونتفاوت میانگین انجامشده، نشان دادکه پذیرش اجتماعی درحد نسبتاً بالائی است. این میزان دربین دانشجویان دختر وپسر متفاوت نیست. همچنین رشته تحصیلی تفاوتهای بارزی را نشان میدهد. مهارتهای اجتماعی مناسب دانشجویان، مهمترین عامل مرتبط با پذیرش اجتماعی آنان است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پذیرش اجتماعی؛ رشته تحصیلی؛ مهارتهای اجتماعی؛ اطمینان به خود؛ شبستر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارتهای اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر[1] مجید ظروفی[2] تاریخ دریافت مقاله:1/9/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:2/3/1394 چکیده اینتحقیق با هدف بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی با پذیرش اجتماعی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و همچنین تبیین آن از طریق عوامل گوناگون انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی در کنار بررسی رابطه آن با مهارتهای اجتماعیبود. علاوه بر آن، تبیین ارتباط آن با استفاده از مدل رگرسیونی به منظور تبیین هرچه بیشتر نیز مدنظر بود. روش تحقیق ازنوع همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون– مارلو و پرسشنامه محقق ساخته برای اندازهگیری سایر متغیرها نظیر مهارتهای اجتماعی طراحی شده بود، اطلاعات از گروه نمونه 400 نفری که با روش تصادفی– طبقهای از بین دانشجویان انتخاب شده بودند، گردآوری شد. نتیجهها که با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگیپیرسون، آنالیزواریانس و آزمونتفاوت میانگین انجامشده، نشان دادکه پذیرش اجتماعی درحد نسبتاً بالائی است. این میزان دربین دانشجویان دختر وپسر متفاوت نیست. همچنین رشته تحصیلی تفاوتهای بارزی را نشان میدهد. مهارتهای اجتماعی مناسب دانشجویان، مهمترین عامل مرتبط با پذیرش اجتماعی آنان است. واژگان کلیدی: پذیرش اجتماعی، رشته تحصیلی، مهارتهای اجتماعی، اطمینان به خود، شبستر.
مقدمه در سالهای اخیر دربرخی از پژوهشها، به طور کلی به تاثیر برنامههای آموزش مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان اشاره شده است(گرشام[3] و دیگران، 1999). بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد که تاکنون در ایران پژوهشهای اندکی درباره تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سایر جنبههای رفتاری و شخصیتی دانشجویان انجام گرفته است. شایان ذکر است که اجرای اینگونه تحقیقات از اهمیت خاصی برخورداراست و نتیجههای به دست آمده میتواند راهکارها و شیوههای آموزش درست را به روانشناسان، مشاوران، و دستاندرکاران نهادهای آموزش و پرورش ارائه کند. از این رو، با توجه به وجود تعداد بسیار زیادی از نوجوانانیکه ازخلاقیت قابل توجهی برخوردار نیستند، و باتوجه به اهمیت بسیار زیاد مهارتهای اجتماعی در ارتباطات و تعاملات بین فردی و ارتقای خلاقیت جوانان و نوجوانان، همواره این سوال وجود داشته که آیا اجرای برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی بر میزان خلاقیت جوانان و نوجوانان موثر است یا نه؟ به نظر میرسد نبود مهارتهای اجتماعی بخشی از ناتوانیهای یادگیری است که میتواند مانع از شکلگیری روابط مثبت دانشآموزان با دیگران شود(1996 Kavale & Forness,). بعضی از تحقیقات نشان داده استکه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری، احتمال بیشتری برای نشان دادنکسری مهارتهای اجتماعی از همسالان غیر فعال خود دارند(1992 Lagreca, & Vaughn). این امر میتواند به عنوان مشکلی برای مربیانی باشد که تلاش میکنند تا یادگیری دانشآموزان معلول در محیط آموزش و پرورش را به ثمر رسانند(Trapani, 1990: 41). ادعا میکندکه " از آنجایی که بسیاری از دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری در حال حاضر در اکثر ساعات روز در مدرسه هستند، رفتار خود و پذیرش اجتماعی آنان را تبدیل به مسائل مهم میکند». با توجه به ارزیابی معلم و همکار، تخمین زده میشود که سه مورد از چهار دانشآموز با ناتوانیهای یادگیری، فاقد مهارتهای اجتماعی ضروری و مناسب و مورد قبول در کلاس درس آموزش عمومی هستند(1996 Kavale & Forness,). پذیرش اجتماعی: منظور از پذیرش اجتماعی، درک فرد از جامعه با توجه به خصوصیات سایر افراد است. پذیرش اجتماعی شامل پذیرش تکثر با دیگران، اعتماد به خوب بودن ذاتی دیگران و نگاه مثبت به ماهیت انسانها است که همگی آنها باعث میشوند فرد درکنار سایر اعضای جامعه انسانی، احساس راحتی کند. کسانیکه دیگران را میپذیرند به این درک رسیدهاندکه افراد بطورکلی سازنده هستند. همان گونه که سلامت روانی شامل پذیرش خود میشود، پذیرش دیگران در جامعه هم میتواند به سلامت اجتماعی بینجامد(Keyes, 1998: 121-140). افراد برخوردار از این بعد از سلامت، اجتماع را به صورت مجموعهای کلی و عمومی درک میکنند که از افراد مختلف تشکیل شده است و به دیگران به عنوان افراد با ظرفیت و مهربان، اعتماد و اطمینان دارند و باور دارند که مردم میتوانند ساعی و مؤثر باشند. این افراد دیدگاه مطلوبی دربارة ماهیت انسان دارند و با دیگران احساس راحتی میکنند. پذیرش اجتماعی مصداق پذیرش از خود است. در پذیرش اجتماعی، فرد نگرش مثبت و احساس خوبی نسبت به خودش و زندگی گذشتهاش دارد و با وجود ضعفها و ناتواناییهایی که دارد، همة جنبههای خود را میپذیرد(Keyes & Shapiro, 2004: 19-31). ساپ[4]و هارود[5] پذیرش اجتماعی را دیدگاه مرجعی تعریف کردهاندکه بیانگر نظرات یک نظام اجتماعی گسترده باشد. ساپ از آن به عنوان بعد جدیدی از نگرش هنجاری یاد میکند(Sapp & Harrod, 1989: 420-438)). ریشههای آغازین این نوع تعریف از پذیرش اجتماعی را باید به نظرات شیبوتانی(1955) تحت عنوان گروههای عمومی مرجع نسبت داد. بر طبق نظر ساپ و هارود، این مفهوم تکمیل یافته دو دسته از گروههای مرجع هستند. اولی نوع مقایسهایکه افراد در آن برای ارزیابی یک رفتار خاص استفاده میکنند و دومی نوع هنجاری آن که برای شکلگیری و ثبات رفتار کاربرد دارد. آدامز پذیرش اجتماعی را به جایگاه و اعتبار یک رفتار در بین گروههای هدف آن رفتار تعریف کرده است(Adams & et a1, 2000: 252-262). ون در وال[6] در تعریفی دیگر، پذیرش اجتماعی را نبود مانع و مخالفت برای اجرای یک سیستم تعریف نموده است(Vander Wal, 2004: 181-187). هوربی[7] وگروتر[8] پذیرش را نوعی تمایل و یا پاسخ مثبت دادن به چیزی دانستهاند(هارنبی و دیگران، 1376: 115). اریکسون و دیگران چگونگی پذیرش اجتماعی را میزان درجه ارزیابی مثبت یا منفی از یک موضوع خاص تعریف کردهاند(Eriksson & Nordlund, 2006: 15-26). از سوی دیگر اسچاد[9] و اسچلاگ[10] معتقد هستند که تعاریف ارائه شده در خصوص این موضوع با یکدیگر متناقض هستند. این دو در یک نگاه دقیقتر به موضوع، دو واژه پذیرش و میزان پذیرش را از یکدیگر جدا دانسته و برای هر یک معنای خاصی قائل شدهاند. بدین شکل که از پذیرش می توان دو معنا استنباط کرد. نخست نگرشی مثبت و تأییدگونه به سوی یک موضوع خاص و معنای دوم که عبارت است از مطابقت رفتار با اهداف کلان و عینی سیستمی که قرار است اجرا گردد. این دو اولی را پذیرش نگرشی و دومی را پذیرش رفتاری معنا نمودهاند. در واقع پذیرش نوعی رفتار به شکل کنش و واکنش نسبت به یک هدف خاص و میزان پذیرش نگرشی است تأییدی به سوی یک هدف خاص(Schade & Schlag, 2003: 45-61). محققین دیگری نیز از جمله شویتما[11](2010) از همین تعریف برای مطالعه خود استفاده کردهاند. این تحقیق با هدف بررسی میزان پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و همچنین رابطه آن با مهارتهای اجتماعی انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی بود. علاوه بر آن، شناخت ارتباط آن با مقیاسهای فرعی مهارتهای اجتماعی از جمله مهارتهای مناسب، مهارتهای نامناسب و مهارتهای تکانشی به منظور تبیین هر چه بیشتر نیز مد نظر بود. فرضیههای این تحقیق نیز به قرار زیر هستند: 1. میانگین پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است. 2. میانگین پذیرش اجتماعی در بین رشتههای مختلف دانشگاهی متفاوت است. 3. بین مهارت اجتماعی (مناسب) با پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. 4. بین مهارت اجتماعی (نامناسب) با پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. 5. بین مهارت اجتماعی (تکانشی) با پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. 6. بین مهارت اجتماعی (اطمینان بهخود) و پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. 7. بین مهارت اجتماعی (کنارهگیری) و پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. 8. بین شاخص مهارت اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد.
پیشینه تحقیق بر اساس مطالعه ثمری و لعلی(1384) که بر روی 15 گروه (244 نفر) در مراکز دولتی و غیر دولتی با روش شبهآزمایشی انجام شده است، آموزش مهارتهای زندگی در مجموع موجب بهبود نسبی شاخصهای سلامت روانی (استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی) درگروههای شرکتکننده شده است. اسماعیلی (1382) در پژوهش خود درباره کودکان ناتوان در یادگیری متوجه شد که این کودکان در موقعیت حل مساله اجتماعی اهداف اجتماع گرایانه که مهمترین آن حل مساله میباشد اهداف اجتماعی و ادراکی آنها درجهتی است که به پاسخ رفتارهای کنارهگیری و یا پرخاشگری منجر میشود که بهدنبال آن احساس تنهایی و اختلال هیجانی برای افراد بروز میکند. راضیه طبائیان در مطالعهای تحت عنوان"تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و بهبود روابط با همگنان درکودکان پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی مقطع ابتدائی" را مورد بررسی قرار داده که در نشریه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان چاپ شده است. پژوهش وی به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق آموزش مستقیم به کودکان و آموزش از طریق والدین در جهت افزایش مهارتهای اجتماعی و بهبود روابط با همگنان پرداخته است. نتیجهها نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان باعث افزایش مهارتهای اجتماعی و بهبود روابط با همگنان در گروههای آزمایشی گردید. استنلی و مارکمن در پژوهش خود نتیجهگیری میکنند افرادی که توانایی برقراری ارتباط مناسب را در آموزشهای گروهی فرا گرفتهاند، از روابط بین فردی رضایتمندانهتری نسبت به زوجهایی که فاقد مهارتهای یاد شده بودهاند، برخوردارند. شاید یکی از دلایل، افزایش سازگاری فرد با موقعیتها این باشد که فرد را ملزم به برقراری توازن میان خواستههای خود و دیگران میکند. ضمن این که موقعیتهای گروهی امکان تبادلات کلامی و غیرکلامی متقابل و رو در رو را فراهم میسازد و به این طریق مجالی را برای سوء تعبیرهای احتمالی باقی نمیگذارد(.(Stanley & Markman, 2003: 23 "میلر[12] "در پژوهش خود دریافت نوجوانانیکه دچار کمرویی هستند از نظر پذیرش اجتماعی به عنوان شخصی ضعیف قلمداد میشوند و ایجاد پذیرش اجتماعی ضعیف منجر به کاهش اعتماد به نفس در آنها شده است(Miller, 2003: 51-63). کارولین و میرنام در پژوهش خود دریافتند که آموزش مهارتهای مقابله با استرس به طور معناداری در افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود نمرات تحصیلی موثر بوده است(شاهمحمدی و دیگران، 1389: 75-63). در پژوهش دیگری غضنفری و قدمپور دریافتند که بهداشت روانی افراد تحت تأثیر شیوه مقابلهای فرد با مساله قرار دارد. شیوههای هیجانمدار در کاهش و شیوه مسالهمدار در افزایش بهداشت روانی آن نقش دارد. با اتکا به ادبیات و پیشینه موجود پژوهشگر در این پژوهش به دنبال تعیین رابطه بین پذیرش اجتماعی و راهبردهای مقابلهای در میان دانشآموزان دختر و پسر شهر بابل و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت مراکز آموزشی سطح کشور در زمینه مسائل تربیتی میباشد(غضنفری و دیگری، 1386: 47-15). تأثیر گروه همسالان در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان بالغ بر 40 سال است که مورد توجه محققان بوده، در زنجیره روابط تعاملات اجتماعی آنها در مدرسه مورد بحث قرار گرفته است(Johnson, 2000: 1)، و ونتزل[13] و کالدول[14] نشان دادهاند که بین دوستیهای دو جانبه و پذیرش همسالان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای 6 و 8 مدارس راهنمایی رابطۀ مثبت و معناداری وجود داردWentzel & Caldwell, 1997: 1198-1209)). در تحقیقی که توسط هورتاکسو[15] و همکارانش صورت گرفت، اثرات غیر مستقیم محبوبیت گروهی، جایگاه مهار و ادراک اثربخشی اجتماعی را به عنوان پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی معرفی نمودند Hortaçsu & et al, 1990: 538)) . طبق پژوهش لد[16] و همکاران پذیرش همسالان، دوستیهای دو جانبه و مشارکت و همکاری در بین بچههای کودکستانی میتواند پیشبینی کنندههای قابل اطمینانی برای سازگاری آنها در سالهای آینده در مدرسه باشد(Ladd, & et al, 1998: 1181-1196). وان دام[17] و مرتنس[18](2000) روابط علّی بین خودپنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی را در پنج ناحیه از فلمینگ در 6411 نفر دانشآموز در 59 مدرسه طی 7 سال دنبالکردند. عملکرد مدرسه و خودپنداره تحصیلی به عنوان عوامل پیشبینی کننده جهت بررسی تأثیر علّی دوجانبه بین هردو نوع خودپنداره بودند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که خودپنداره تحصیلی درسالهای بعدی تحت تأثیر پیشرفتهای قبلی بود، بهعلاوه، خودپنداره تحصیلی قبلی پیشرفت بعدی را شکل میداد. ضمناً ارتباط مؤثر خودپنداره با پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر نفوذ انگیزشی خودپنداره تحصیلی بود(یارمحمدیان و دیگران: 55-47). سوئیتزر در سال 1992 دربارة ارتباط بین مفهوم خود و سازگاری روانی نوجوانان تحقیقی انجام داد. نتایج نشان داد نوجوانانی که دارای اختلال در سازگاری بودند، نمرات مفهوم خود پایینتری داشتند(تقیزاده، 1379، 117). گران[19] و دیگران رابطۀ دوستیها، پذیرش همسالان و عزت نفس را در 542 نوجوان کلاس 9 مطالعه کردند پژوهش آنها ثابت کرد که تأثیر دوستیهای دوجانبه در دوران نوجوانی اهمیت بیشتری نسبت به پذیرش همسالان در سطوح عزت نفس آنها دارد و عزت نفس به عنوان اندازهای از خودپنداره مهمترین متغیر قاطع پیشبینیکننده انگیزش میباشد((Gronne & inderbitzen, 1992: 24-36. برنت[20] و دیگران، در پژوهشی با عنوان تأثیر دوستان بر سازگاریهای نوجوانان در مدرسه 297 نوجوان کلاس 7 و 8 را مورد آزمون قرار دادند. این پژوهشگران دریافتند هم ویژگیهای دوستان نوجوان و هم کیفیت این دوستیها در سازگاری با مدرسه تأثیر دارد(Berndt & keef, 1995: 1312-1329). ورشورن[21] با انجام پژوهشی مقبولیت اجتماعی و سازگاری رفتاری را در کودکان مورد بررسی قرار داد. یافتههای مطالعه نشان داد ساخت که رابطۀ مثبت و معناداری بین مثبتانگاری خود با میزان مقبولیتاجتماعی و نیز سازگاری اجتماعی دانشآموزان در مدرسه وجود دارد(Vrschuren, 1996: 2493-2511). براساس یافتههای پژوهشی براتوند(1376: 80(، مقبولیت گروهی با شاخصهای سازگاری فردی، اجتماعی و کلی و عزت نفس رابطۀ مثبت دارد، پیشرفت تحصیلی با سه شاخص سازگاری اجتماعی، فردی و کلی و عزت نفس رابطۀ مثبت دارد، و عزت نفس نیز با شاخصهای مقبولیت گروهی، سازگاری اجتماعی، فردی و کلی رابطۀ مثبت دارد. در تحقیقی که توسط اسلامی علیآبادی بر روی 174 دانشآموز پسر شهر تهران انجام گرفت، نیمرخ رفتاری و تحصیلی دانشآموزان طرد شده از طرف همسالان، با دانشآموزان عادی مقایسه شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در دو گروه طرد شده و عادی، هم از نظر نیمرخ رفتاری و هم از نظر نیمرخ تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(اسلامی علیآبادی، 1374: 160(. در تحقیق شکرکن افتخاری(1373) که بین دختران دبیرستانها انجام گردید، معلوم شد بین عزت نفس و عملکرد تحصیلی آنان رابطۀ مثبتی وجود دارد(براتوند، 1376: 1). درتحقیق شریفی در زمینۀ رابطۀ سازگاری فردی واجتماعی وعملکرد تحصیلی معلوم شد که رابطۀ مثبتی در این زمینه وجود دارد(شریفی، 1376: 1). کوثری با اتکا به تحقیق خود عنوان میکند که زندگی درمناطق محروم، فقرشدید، خانههای مخروبه، خانوادههای از هم پاشیده و عدم پذیرش و حمایت اجتماعی از طرف آنها و سایر نابسامانیها را منظومه عواملی میداند که باعث انحرافات رفتاری میگردد(کوثری، 1382: 74). مطالعات ارفورد در سال 1994 درخصوص علل اعتیاد درمیان دانشجویان درامریکا نشان میدهدکه عدم رسیدگی به خواستههای عاطفی آنان توسط اجتماع و عدم پذیرش از سوی آنها از علل گرایش آنان به اعتیاد است(نوابخش و دیگران، 1387: 63). دوره آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، زﻣﻴﻨﻪ ﭘﺬﻳﺮش و ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ ﺑﺎ ﻫمساﻻن را ﻧﻴﺰ اﻓﺰاﻳﺶ داده ﺑﻪ ﻃﻮریﻛﻪ اﻳﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان در ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ورزﺷﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﮔﺎﻫﻲ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻏﻴﺮدرﺳﻲ ﺟﺒﺮان و ﭘﻮﺷﺸﻲ ﺑﺮ ﻣﺸﻜﻼت ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺖ(خادمی و دیگری، 1392: 80-62).
روش پژوهش در این مطالعه از روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شده است. ابزارهای پژوهشی در تحقیق حاضر شامل دو پرسشنامه به شرح زیر می باشند: 1. برای سنجش متغیر مهارتهای اجتماعی، ابتدا متغیر بهصورت عملیاتی تعریف شده و به ابعاد جزئیتری تبدیل شده است. دربررسیهای محققان ازمهارتهای اجتماعی، مهارتهای مناسب، نامناسب، تکانشی، کنارهگیری و ... مورد استفاده قرار گرفتهاند. سپس هر یک از ابعاد آن، در قالب طیف لیکرت و به صورت سئوال (با پنج گزینه در قالب مقیاس لیکرت) به پاسخگویان ارائه شده است. پاسخگویان با انتخاب یکی از گزینهها، میزان موافقت و یا مخالفت خود را با هر یک از ابعاد مهارتهای اجتماعی اعلام نمودهاند. سپس بر اساس جهت معنائی (مثبت یا منفی)، سئوالها نمرهگذاری میشوند. مجموع نمرات هر پاسخگو در کلیه سئوالها، که به صورت عددی در دامنه از (تعداد سئوالها × 1) تا (تعداد سئوالها × 5) که با استفاده ازحاصل جمع نمره سئوالها به دست آمده نشاندهنده شدت وجود شاخصکلی مهارتهای اجتماعی و نیز جمع نمرات مربوط به هر بُعد، نشان دهنده میزان مهارت اجتماعی در آن بُعد است. تعداد سئوالهای هر بعد از مهارتها بهقرار زیر است: مهارتهای اجتماعی مناسب 18 سئوال مهارتهای اجتماعی نا مناسب 12 سئوال پرخاشگری رفتار تکانشی 13 سئوال مهارتهای اطمینان بهخود 9 سئوال مهارتهای کنارهگیری 10 سئوال شاخص مهارتها شامل جمع همه موارد 62 سئوال سایر متغیرها با استفاده از تعاریف عملیاتی به معرفهائی برگردانده شده و برای آنها نیز چند سئوال مناسب ساخته شده است. متغیرهای جنس و رشته تحصیلی که از درجه بالاتری از عینیبودن برخوردارند با استفاده از سئوال مستقیم اندازهگیری شدهاند. 2. اندازهگیری متغیر پذیرش اجتماعی نیز با استفاده از پرسشنامه پذیرش اجتماعی انجام شده است. آزمون پذیرش اجتماعی کراون و مارلو [22]دارای 33 سوال است که به صورت صحیح یا غلط پاسخ داده میشود. پاسخها به وسیله کلید مقیاس تطبیق داده میشود و جمع مطابقت پاسخها با کلید مقیاس نتیجه کلی را برای هرفرد مشخص میکند. در این مقیاس اشخاصی که بین صفر تا 8 امتیاز به دست میآورند، اشخاصی هستند که پاسخهای آنان پذیرش اجتماعی را به دنبال ندارد و احتمالاً مورد طرد قرارمیگیرند. اشخاصیکه بین 9 تا 19 امتیاز به دست آوردند، به طور متوسط دارای پذیرش اجتماعی هستند و رفتارهای آنان با قواعد و هنجارهای اجتماعی مطابقت میکند. جامعه آماری این بررسی شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در سال 92-1391 است. با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان براساس رشته تحصیلی وجنسیت، و در چهارچوب روش نمونهگیری طبقهای و براساس فرمول کوکران، تعداد 400 به عنوان گروه نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، آمارهاى توصیفى از جمله جداول فراوانى و آمارههاى مرتبط با آنها مانند میانگین، واریانس و دامنه تغییرات براى متغیرهاى فاصلهاى استفاده شده است. روابط مربوط به متغیرهای فاصلهای، با استفاده از آزمون r پیرسون مورد آزمون قرار گرفتهاند. رابطه میزان پذیرش اجتماعی و رشته تحصیلی با آزمون آنالیز واریانس بررسی شده است. همچنین برای بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی با "میزان مهارتهای اجتماعی" از آزمون همبستگی r پیرسون استفاده شده است.
یافتهها بر اساس مباحث مطرح شده در بخشهاى قبلى، پذیرش اجتماعی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه کراون و مارلو مورد بررسى قرار گرفته است. دامنه تغییرات نظری این متغیر بین 0 تا 33 است. اما دامنه تغییرات واقعی اندکی متفاوت است. حداقل نمره به دست آمده برابر 2 و حداکثر نمره برابر 33 است. بنابر این دامنـه تغییرات مشاهده شده برابر 31 است. جدول شماره (1) توزیع فراوانی طبقهبندی پذیرش اجتماعی را نشان میدهد. بیشترین فراوانی مربوطه به طبقه (19-9) میباشد. مهمترین شاخصهای آماری محاسبه شده عبارتند از: میانگین (9/19)، مد (18) میانه (20) و انحراف معیار (34/6). ملاحظه میشودکه میانگین 9/19 در دامنه از 0 تا 33 به میزان قابل توجهی ازمیانگین نظری (5/16) بیشتر است. این میزان که بر اساس آزمون تک متغیره تفاوت میانگین، با اطمینان بیش از 99/99 درصد معنیدار است، نشان دهنده بالا بودن میزان پذیرش اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر است.
جدول شماره (1): توزیع فراوانی پذیرش اجتماعی دانشجویان
نمودار شماره (1) توزیع پیوسته متغیر پذیرش اجتماعی را نشان میدهد. به این ترتیب میتوان با اطمینان بیش از 99 درصد، میانگین پذیرش اجتماعی جامعه آماری دانشجویان را در دامنهای از 28/19 الی 54/20 برآورد نمود. بر اساس آزمون کولوموگروف– سمیرونوفz محاسبه شده برابر (13/1) با sig برابر 155/0 توزیع متغیر پذیرش اجتماعی با توزیع نرمال تفاوت معنیداری نداشته و بنابراین میتوان با قبول فرض نرمال بودن آزمونهای پارامتریک در مورد این متغیر بهکار برد.
نمودارشماره (1): توزیع پیوسته نمرات پذیرش اجتماعی دانشجویان
در جدول زیر آمارههای مختلف متغیرهای وابسته و مستقل آمده است با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که میزان پیرش اجتماعی جامعه مورد مطالعه 9/19 بوده است.
جدول شماره (2): آمارههای توصیفی متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق
این تحقیق شامل 8 فرضیه است. برای آزمون فرضیهها به تناسب سطوح سنجش متغیرها، ازآزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون t (تفاوت میانگین) استفاده شده است. توضیحهای مربوط به هر یک از آزمون فرضیهها به ترتیب زیر است: فرضیه مربوط به تفاوت میانگین پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر با استفاده از آزمون تفاوت میانگین مورد بررسی قرار گرفته و نتیجههای بهدست آمده در جدول شماره (3) ثبت شده است. با توجــه به t محاسبه (76/0) شدهکه کمتر از t بحرانی جدول درسطح معنیداری محاسبه شده، با اطمینان بیش از 95% میتوان گفت که فرضیه اصلی رد و فرضیه صفر پذیرفته میشود و تفاوت معنیداری بین این دو گروه از نظر میزان پذیرش اجتماعی وجود ندارد.
جدول شماره (3): آزمون تفاوت میانگین، مقایسه میانگین مهارتهای اجتماعی بر اساس جنسیت
در جدول شماره (4) نتیجههای حاصل از آزمون آنالیز واریانس که مربوط به تفاوت میانگین پذیرش اجتماعی دانشجویان رشتههای مختلف، نوشته شده است. اطلاعات جدول نشان مىدهد که در بین کلیه دانشجویان اعم ازدختــر و پسر، میانگین پذیرش اجتماعی در بین رشتههای مختلف تحصیلی تفاوتهای معنىدارى نشان مىدهد. میزان f که با استفاده از آزمون تجزیه واریانس یکراهه محاسبه شده، برابر 81/2 است. نتیجه مــذکور حاکى از آن است که میانگین پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی، بسیار متفاوت است و با تفاوتهای رشتههای تحصیلی دانشجویان، میانگین پذیرش اجتماعی در بین آنان نیز تغییر میکند. بنابراین، بین این دو متغیر ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول شماره (4): آزمون آنالیز واریانس، مقایسه میانگین پذیرش اجتماعی در بین رشتههای تحصیلی
آزمونهای تعقیبی نشان میدهد که کمترین میزان میانگین پذیرش اجتماعی مربوط به دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و مدیریت امور بانکی (با میانگین 13)، علوم دامی و کشاورزی (با میانگین 16) و بیشترین میانگین پذیرش اجتماعی مربوط به رشتههای کامپیوتر، فیزیک و ریاضی (با میانگین 07/21) است. رشتههای برق و عمران و معماری و گرافیک با میانگین بالاتر از 20 به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. تفاوتهای مذکور مهمترین تفاوتهای مشاهده شده حاصل از آزمون آنالیز واریانس هستند. با توجه به معنیدار بودن آزمون، میتوان تفاوتهای مذکور را تفاوتهای بنیانی درنظر گرفت. نمودار شماره (2) مقایسه میانگینهای پذیرش اجتماعی در بین رشتههای تحصیلی را ممکن میسازد.
نمودارشماره (2): میانگینهای شاخص پذیرش اجتماعی در بین رشتههای تحصیلی
در جدول شماره (5) همبستگی پیرسون دو به دوی پذیرش اجتماعی با مهارتهای اجتماعی پنجگانه نوشته شده است. در این جدول همبستگیهای بین مهارتهای اجتماعی نیز درج شده است. به غیر از مورد مربوط به همبستگی بین مهارتهای تکانشی با مهارتهای مناسب، سایر همبستگیها نسبتاً قوی و از نظر آماری در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار هستند. جدول شماره (5): نتیجههای آزمون ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین پذیرش اجتماعی و ابعاد مهارتهای اجتماعی
یکی از فرضیههای این تحقیق به وجود رابطه آماری معنیدار بین دو متغیر میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی مناسب دانشجویان تأکید دارد. با در نظر گرفتن این که هم متغیر پذیرش اجتماعی و هم ابعاد پنجگانه متغیر مهارتهای اجتماعی (مهارتهای مناسب، مهارتهای نامناسب، مهارتهای تکانشی، مهارتهای اطمینان به خود و مهارتهای کنارهگیری) در مقیاس فاصلهای اندازهگیری شدهاند، به همین دلیل برای بررسی ارتباط آنها از آزمون r پیرسون استفاده شده است. ابتدا برای انجام آزمون ضریب همبستگی از آزمون نرمال بودن متغیرها استفاده شده است. آزمون کولوموگروف– سمیرونف که با استفاده از برنامه spss بهعمل آمده، نشان میدهد که همه متغیرها دارای توزیع نرمال هستند (مثلاً z برای متغیر مهارتهای اجتماعی مناسب برابر 03/1 با خطای 27/0 و برای متغیر میزان پذیرش اجتماعی برابر 4/1 با خطای 155/0 نرمال بودن هر دو متغیر را نشان میدهد).
نمودار شماره (3): دیاگرام پراکنش مهارتهای مناسب و شاخص پذیرش اجتماعی
میـزان همبستگی به دست آمده در حد نسبتاً ضعیف اما معنیدار است (225/0=r). جهت همبستگی نیز مثبت و همسو است. بنابراین، فرضیه مربوط به "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی مناسب" در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، پذیرفته میشود. تغییرات میزان مهارتهای اجتماعیمناسب دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان را تغییرداده و متناسب باهم کاهش یا افزایش مییابند. شکل (3) نیز رابطه دو متغیر را به صورت نمودار نشان میدهد، ضریب تعیین رابطه مذکور برابر 05/0 است. رابطه همبستگی مذکور با اطمینان بیش از 99 درصد قابلتعمیم به جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر است. رابطه بین دو متغیر میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی نامناسب دانشجویان بر اساس r پیرسون محاسبه شده برابر (107/0- =r) است. همبستگی بهدست آمده در حد نسبتاً ضعیف اما معنیدار است. جهت همبستگی نیز منفی و ناهمسو است. بنابراین، فرضیه مربوط به "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی نامناسب" دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، پذیرفته میشود. تغییرات میزان مهارتهای اجتماعی نامناسب دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان را تغییر داده و بصورت غیر هم جهت با هم، کاهش یا افزایش مییابند. ضریب تعیین رابطه 011/0 است. رابطه همبستگی مذکور با اطمینان بیش از 95 درصد قابل تعمیم به جامعه آماری است. میـزان همبستگی دو متغیر پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی تکانشی (082/0- =r) و باتوجه به میزان خطای تعمیم (103/0) ازنظر آماری معنیدار نیست. جهت همبستگی نیز منفی و ناهمسو است. بنابراین، فرضیه مربوط به "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی تکانشی" در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، رد و فرضیه صفر پذیرفته میشود. میـزان همبستگی بین دو متغیر میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود، در حد نسبتاً ضعیف اما معنیدار است (169/0=r). جهت همبستگی نیز مثبت و همسو است. بنابراین، فرضیه مربوط به "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود" در بیندانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیشبستر، پذیرفته میشود. تغییرات میزانمهارتهای اجتماعی اطمینان به خود دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان را تغییر داده و متناسب با هم کاهش یا افزایش مییابند.این رابطه همبستگی با اطمینان بیش از 99 درصد قابل تعمیم به جامعه آماری است. از سایر فرضیههای این تحقیق رابطه همبستگی آماری معنیدار بین دو متغیر میزان پذیرش اجتماعی و میزان مهارتهای اجتماعی کنارهگیری دانشجویان است.میـزان همبستگی به دست آمده درحد ضعیف است (086/0- =(r و با توجه به میزان خطای تعمیم (086/0) از نظر آماری معنیدار نیست. فرضیه "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی ومیزان مهارتهای اجتماعی کنارهگیری" دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، رد و فرضیه صفر پذیرفته میشود. تغییرات میزان مهارتهای اجتماعی کنارهگیری دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان را تغییرنمیدهد وکاهش یا افزایش پذیرشاجتماعی دانشجویان با مهارتهای کنارهگیری آنان مرتبط نیست. رابطهآماری شاخص مهارتهای اجتماعیکه حاصل جمعنمرات مهارتهای پنجگانه دانشجویان است، با متغیر میزان پذیرش اجتماعی از طریق آزمون r پیرسون آزمون شده است. همبستگی به دست آمدهدر حد ضعیف است(078/0- =(r و با توجه به میزان خطای تعمیم (117/0) از نظر آماری معنیدار نیست. جهت همبستگی نیز مثبت است. بنابراین، فرضیه "ارتباط بین میزان پذیرش اجتماعی و شاخص میزان مهارتهای اجتماعی" دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، رد و فرضیه صفر پذیرفته میشود. تغییرات میزان کل مهارتهای اجتماعی دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان را تغییر نمیدهد و کاهش یا افزایش پذیرش اجتماعی دانشجویان با این متغیر در بین آنان همبسته نیست. برای تبیین پذیرش اجتماعی براساس ابعاد پنجگانه مهارتهای اجتماعی، آزمون رگرسیون چندمتغیره به عمل آمده است. نتایج حاصل از این آزمون در جدولهای شماره (6) و (7) نوشته شده است. در جدول شماره (6) ضرایب همبستگی و ضرایب تعیین در چهار مرحله نوشته شده است. حداکثر همبستگی در مرحله چهارم 298/- وضریب تعیین برابر 158/0 است. درجدول شماره (6) باتوجه به ستون سطح معنیداری (Sig) که کمتر از 05/0 است، مدل کلی آزمون معنیدار است.
جدول شماره (6): خلاصه مدل رگرسیون تبیین پذیرش اجتماعی بر اساس ابعاد مهارتهای اجتماعی
ابعاد پنجگانه مهارتهای اجتماعی به ترتیب بیشترین میزان تأثیر برپذیرش اجتماعی در جدول شماره (7) نوشته شدهاند. ستون "وزن بتا" نشان دهنده سهم هر یک از متغیرهای (ابعاد) مهارتهای اجتماعی، در تبیین پذیرش اجتماعی است. در آخرین مرحله، مهارتهای اجتماعی مناسب با بیشترین بتا (335/0+) و ضریب b (248/0) مهمترین عامل تأثیرگذار بر پذیرش اجتماعی دانشجویان است. علامت مثبت این عامل نشان میدهدکه با افزایش میزان مهارتهای اجتماعی مناسب درنزد دانشجویان، پذیرش اجتماعی آنان نیز بهتر میشود. سطح معنیداری t محاسبه شده برابر 000/0 نشان دهنده معنیدار بودن رابطه مذکور است. "مهارتهای کنارهگیری" در ردیف دوم جدول قراردارد. وزن بتا برای این بُعد برابر 256/0- و ضریب b برابر (224/0-) است. در مقایسه با مهارتهای مناسب وزن تاثیرگذاری آن کمتر، و با توجه به ستونهای T و سطح معنیداری (000/0)، اثر آن بر پذیرش اجتماعی معنیدار است. اما علامت منفی ضریب نشان دهنده آن استکه درمجموعه چهارمهارت موثر برپذیرش اجتماعی، اثر این مهارت معکوس بوده و با افزایش مهارتهای کنارهگیری، میزان پذیرش اجتماعی دانشجویان کاهش مییابد. سومین دسته از مهارتها، "مهارتهای اطمینان به خود" است که اثر آن نیز بر پذیرش اجتماعی معنیدار است (سطح معنیداری T برابر 000/0)، وزن بتا برابر 238/0+ و ضریب b (215/0). جدول شماره (7): ضرایب بی و بتای محاسبه شده برای متغیرهای معادله رگرسیون
نشان میدهد که این متغیر نسبت به دو گروه از مهارتهای قبلی تأثیر کمتری بر پذیرش اجتماعی دارد اما این اثر نیز از نظر آماری معنیدار است. همانند مهارتهای مناسب، علامت مثبت ضریب بتا نشان دهنده تأثیر همسوی آن بر پذیرش اجتماعی است. یعنی با در نظر گرفتن تاثیر همزمان سایر مهارتها، با افزایش مهارتهای اطمینان به خود در نزد دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان نیز (با درنظر گرفتن میزان بتا) افزایش خواهد یافت. کمترین میزان تاثیر بر پذیرش اجتماعی دراین مدل رگرسیونی، مربوط به مهارتهای اجتماعی نامناسب استکه میزان بتای 198/0- آن برابر و ضریب b برابر (173/0-) و جهت تاثیرگذاری آن با توجه به علامت منفی ضریب، معکوس است. این دسته از مهارتها نیز همچون مهارتهای کنارهگیری، همزمان با وجود سه دسته از مهارتهای مذکور، در صورت افزایش در نزد دانشجویان، موجب کاهش پذیرش اجتماعی آنان خواهند شد(سطح معنیداری برابر 001/0). اثر متغیر مهارتهای تکانشی با توجه به اطلاعات مندرج در جدول معنیدار نمیباشند. بحث و نتیجهگیری فرضیه اول این تحقیق نشان داد که میانگین پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری ندارد. بنابر این در این مورد فرضیه اصلی رد و فرضیه صفر پذیرفته میشود. هر دو گروه دانشجویان دختر و پسر تقریباً از یک میزان پذیرش اجتماعی برخوردار هستند. این یافته با یافتههای گزارش تحقیقی بایدیک و بکال اوغلو(2009) مبنی بر نبود تفاوت پذیرش اجتماعی بین دختران و پسران و همچنین تشابهات پذیرش اجتماعی دو جنس هماهنگ است همچنین با برخی پژوهشها از جمله (گوتلیب و دیگران، 1986)، که میزان پذیرش اجتماعی را دربین دختران، کمتر از پسران گزارش کردهاند، و یا یافتههای تحقیقی کاملاً متفاوت(کویی و دیگران، 1982)، که نتیجه کار آنها حاکی ازمیزان پذیرش اجتماعی کمتر در بین پسران است، مغایر است. فرضیه دوم این تحقیق نشان دادکه بین رشته تحصیلی وپذیرش اجتماعی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر ارتباط معنیداری وجود دارد. f محاسبه شده که برابر 811/2 بود، نشان داد که بین رشته تحصیلی دانشجویان و پذیرش اجتماعی آنها رابطه معنیداری وجود دارد. کمترین میزان پذیرش اجتماعی مربوط به دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و امور بانکی و کشاورزی و علوم دامی و بیشترین میزان پذیرش اجتماعی مربوط به رشتههای برق، عمران و کامپیوتر، ریاضی و فیزیک است. رشتههای فنی و مهندسی، در مقایسه با علوم انسانی و کشاورزی از پذیرش اجتماعی بیشتری برخوردار هستند. این یافته اخیر با یافتههای "دوران" که تفاوتهای آشکاری را بین میزان پذیرش اجتماعی رشتههای مختلف تحصیلی به دست آورده، مغایر میباشد. بر مبنای کار تحقیقی "دوران" که تفاوتهائی را در این زمینه بر اساس رشته تحصیلی پیدا کرده، دانشجویان رشتههای علوم انسانی نسبت به دانشجویان رشتههای فنی از پذیرش اجتماعی بالاتری برخوردارند. همچنین (مساواتیان، 1373؛ و عبادی، 1375؛ و اکبری، 1375؛ و سنایی، 1377) نیز نتیجههای مشابهی را در بین دانشآموزان به دست آوردهاند. آزمون فرضیه سوم این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی مناسب و پذیرش اجتماعی در بین دانشجویانارتباط معنیداری وجوددارد. یعنی دانشجویانیکه دارای مهارتهای اجتماعی ازنوع مناسب بالاتری هستند، دارای پذیدش اجتماعی بالاتری نیز هستند. باتوجه به اینکه رابطه دو متغیر همسو است، این یافته با یافتههای(حسنزاده، 1390) و (شکوهی، 1996) و هندریکسون(1996)، همسو بوده و تائید میکند که مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود، بر پذیدش اجتماعی تاثیر چشمگیری دارد. آزمون فرضیه چهارم نیز نشان داد که با افزایش مهارتهای اجتماعی (از نوع نامناسب) در بین دانشجویان، پذیدش اجتماعی آنان نیز افزایش مییابد. در پی یافتههای به دست آمده از تحقیق حاضر، مشخص شدکه رابطه هم تغییری وهمبستگی بین متغیر هارتهای اجتماعی نامناسب وپذیرش اجتماعی رابطهای معکوس است. یعنی با افزایش مهارتهای نامناسب در نزد دانشجویان، میزان پذیرش اجتماعی آنان کاهش مییابد. فرضیه پنجم این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی تکانشی و پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر رابطه معنیداری وجود ندارد. یعنی دانشجویان با مهارتهای اجتماعی تکانشی بالاتر تقریباً دارای پذیدش اجتماعی یکسانی با دانشجویان دارای مهارتهای تکانشی پائینتر هستند. یعنی تغییرات این دو متغیر، مستقل از هم بوده و وابسته به همدیگر نیستند. آزمون فرضیه ششتم این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود و پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر ارتباط معنیداری وجود دارد. یعنی دانشجویان با مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود بالاتر، تقریباً دارای پذیرش اجتماعی بالاتری نیز هستند. با توجه به این که (169/0=r) بود و در پی یافتههای به دست آمده از تحقیق حاضر، مشخص شد که رابطه متغیر مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود با پذیرش اجتماعی رابطه معنیداری است. این یافته با یافتههای (شکوهی، 1996) و هندریکسون(1996) همسو بوده و تائید میکند که مهارتهای اجتماعی اطمینان به خود با پذیدش اجتماعی ارتباط چشمگیری دارد. بر اساس نتیجههای آزمونهای آماری، بین مهارتهای اجتماعی کنارهگیری و پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان رابطه معنیداری وجود ندارد یعنی دانشجویان با مهارتهای اجتماعی کنارهگیری، بالاتر تقریباً دارای پذیدش اجتماعی یکسانی با دانشجویان دارای مهارتهای کنارهگیری پائینتر هستند. یعنی تغییرات این دو متغیر، تا حدود زیادی مستقل از هم بوده و وابسته به همدیگر نیستند. فرضیه هشتم این تحقیق نشان داد که بین شاخص مهارتهای اجتماعی و پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر رابطه معنیداری وجود ندارد یعنی دانشجویان با مهارتهای اجتماعی بالاتر تقریباً دارای پذیدش اجتماعی یکسانی با دانشجویان دارای مهارتهای پائینتر هستند. یعنی تغییرات این دو متغیر، تا حدود زیادی مستقل از هم بوده و وابسته به همدیگر نیستند. در این بررسی چهار مورد از فرضیهها مورد تأیید قرار نگرفتند و سایر فرضیهها تأیید شدند. چون در تبیین هر پدیده انسانی عوامل متعددی دخالت دارند، پس پژوهشگران میتوانند متغیرهای دیگری را نیز (برای رسیدن به یافتههای جدید و تبیینهائی بهتر و بیشتر) مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. با در نظر گرفتن نتیجههای بدست آمده از این بررسی، لازم به نظر میرسدکه ارتباط تغییرات این متغیر با تغییرات روابط خانوادگی دانشجویان با در نظر گرفتن تغییرات این متغیر حتی با در نظر گرفتن متغیرهای اجتماعی ازقبیلگروه دوستان وسازمانهای محلی، شرایط محیطی، شخصیتی و مخصوصاً ابعاد و جنبههای دیگری از جمله نگرشهای دانشجویان مورد بررسی و کنترل قرار گیرد. پیشنهاد میشود این بررسی به همراه مقایسه آن با پذیرش اجتماعی دربین دانشجویان سایر دانشگاهها، انجام گیرد تا شناختهای همهجانبهتری از وضعیت پذیرش اجتماعی دانشجویان به دست آید. همچنین مطالعه روند تغییرات پذیرش اجتماعی در طول زمان در دانشگاه است و تغییر پذیرش اجتماعی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه تا فراغت از تحصیل از سایر پیشنهادهای پژوهشی است.
منابع اسلامی علیآبادی، م. (1374). بررسینیمرخرفتاریتحصیلیدانشآموزانطردشدهازطرفهمسالانو مقایسه آن با دانشآموزانعادی (شناختویژگیها). پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 160. براتوند، م. (1376).بررسیرابطهسادهوچندمتغیریمقبولیتگروهیوعزت نفسباپیشرفتتحصیلیو سازگاری فردیاجتماعیدانشآموزانسالسومراهنماییشهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسیتربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز، ص 80. تقیزاده، م، ا. (1379). بادبیآرامنوجوانی (باتأکیدبر تربیتوخودپنداری).اصفهان: انتشارات یکتا. ثمری، ع، ا؛ و دیگری. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال هفتم، شمارههای 26- 25، صص 55 -47. خادمی، م؛ و دیگری. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپنداره دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مجلهروانشناسیمدرسه. بهار، دوره 2، شماره 1، صص 80-62. حسنزاده کلاته، ز. (1390). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش محبوبیت در کودکان پیشدبستانی. دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى. دانشگاه فردوسی مشهد، ص 46. شاهمحمدی، ح؛ و دیگران. (1389). بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی با بهداشتروانی دانشآموزان دبیرستانهای شهر تبریز. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. صص 75-63. شریفی، ا. (1376).بررسیرابطهارضاءنیازهایعاطفیباسازگاریفردیاجتماعیوعملکردتحصیلیپسران سالسومراهنماییشهرستاناهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. طبائیان، ر. (1386). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش مهارت های اجتماعی و بهبود روابط با همگنان درکودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی مقطع ابتدائی. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، صص 89-11. ﻏﻀﻨﻔﺮی، ﻓ؛ و دیگران. (1386). ﺑﺮرﺳﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ در ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﺷﻬﺮ ﺧﺮمآﺑﺎد. اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﻲ. ﺳﺎل دﻫﻢ، ﺷﻤﺎره 37، صص 47- 15. کوثری، م. (1382). آنومی اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر. فصلنامه علمی پژوهشی سؤء مصرف مواد. سال دوم، شماره 5، ص 74. مساواتیان، آ. (1373). تأثیر آموزش ویژه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز کلاس اول مدارس ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 73-1372 (گزارش تحقیق). شیراز، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، صص 43-29. نوابخش، م؛ و دیگری. (1378). میزان تاثیر خشونت والدین بر گرایش فرزندان به اعتیاد. فصلنامه علمی پژوهشی. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره 4 . ص 63. ﻫﻮرن، ﺑ،؛ و دیگران. (1376). ﻣﺸﺎوره ﺑﺎ ﭘﺪران و ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ. ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣ، ﺣ، ﻧﻈﺮیﻧﮋاد. ﻣﺸﻬﺪ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﭼﺎپ و اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی. یارمحمدیان، م، ح؛ و دیگران. (1384). بررسی رابطه بین دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. اصولبهداشتروانی. سال هفتم، شمارههای 26 و 25، صص 55-47. Adams, C. R,. Hoover, L. C,. Arnett, D. B & Thompson, L,. D. (2000). Socialacceptabilitis role in an expanded rational expectations model of intention to consume an innovative meat product in a restaurant setting. Journal of Hospitality and Tourism Research, 24, (2), P.p: 252-262. Berndt, T., J. K., keef. (1995). Friends influence on adolescense, adjustment to school. Child Development. vol 66, N6, P.p: 1312-1329. Eriksson, L. J,. Garvill and A. M,. Nordlund. (2006). Acceptability of travel demand management measures: The importance of problem awareness, personal norm, freedom, and fairness. J. Environ.Psychol. 26, P.p: 15-26. Gottlieb, B. W. Gottlieb, J. Berkell, D. & Levy, L. (1986). Sociometric status and solitary. play of LD boys and girls. Journal of Learning Disabilities. 19, P.p: 619- 622. Gresham, F. & Elliot, s. (1990). Social skills rating system manual. Cirele pine, MN: American Guidance service. Gronne, J. A. and H. inderbitzen- pisaruk. (1992). popularity and friendship. An investigation of their on effects on self- esteems. Biennial Meeting of the society for Research in child development. (cited in Eric. Abstr. ED 350519), P.p: 24-36. http://www.Askeric. 0rg/cgibin [accessed 23 may 2001]. Johnson, A. K. (2000). The peer effect on academic achievement a mong public elementary school students. http: //www. Heritage. Org/library/cda /cd a00. 06 htm/: [accessed 22 July 2001]. Kavale, K. A. & Forness, S R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities. 29, P.p: 226-237. Retrieved on November 7, 2001, from EBSCOhost, Academic Search Elite Keyes, C,. M. and Shapiro, A. (2004). Social Well-being IN The U.S. ADescriptive Epidemology, Orville Brim. Keyes, C. L,. M. (1998). Social well– being. Social Psychology Quarterly. 2, P.p:121-140. Ladd, Gary W. J,. B. Kockenderfer and C. C. Coleman. (1998). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquery to children's school adjustment. Child development. December, vol 68, N 6, P.p: 1181-1196. Miller, Edythe S. (2003). Evolution and stasis. The institutional economics of David Hamilton.Journal of Economic Issues. 37, P.p:51-63. Sapp, S. G & Harrod, W. J. (1989). Social acceptability and intentions to eat beef. An expansion of the Fishbein- Ajzen model using reference group theory. Rural Sociology. 54 (3), P.p: 420-438. Schade, J. & Schlag, B. (2003). Acceptability of urban transport pricing strategies. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 6 (1), P.p: 45-61. Schuitema Geertje, (2010). PRICELESS POLICIES Factors influencing the acceptability of transport pricing policies. unpublished doctoral dissertation, Groningen University. Stanley, SM, Markman H, J. (2003). Facts about marital distress and divorce. Denver: University of Denver. 23. Trapani, C. (1990). Transition goals for adolescents with learning disabilities. Boston, MA: A college Hill Publication Little, Brown and Company. 92. Vander Wal JS. Eating and body image concerns among average-weight and obese African American and Hispanic girls. Eat Behav. 2004; 5 (2), P.p: 181-187. Vaughn, S. Hogan, A. Hagger, D. & Kouzekanani, K. (1992). Self- Concept and Peer Acceptance in Students With Learning Disabilities: A Four to Five-Year Prospective Study. Journal of Educational Psychology. 84, 1, P.p: 43-50. Vrschuren, K. (1996). the internal working model of self, attachment, and competence in five years old. Journal of child development. vol 67, N 5, P.p: 2493-2511.
[1]. این مقاله ازطرح تحقیقاتی مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر (کد 51952910324004) استخراج شده که لازم میدانم از حمایتهای معنوی و مادی آن معاونت محترم تشکر کنم. همچنین از همکاران گرامی این پژوهش، دکتر مهدی شاهنظری، وحید رحمانیعلمداری و مرتضی پورموسیکه از نظرها و همکاریهای ارزنده ایشان استفاده نمودهام، سپاسگزاری مینمایم. 2. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران. majid.zorofi@yahoo.comE- mail: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسلامی علیآبادی، م. (1374). بررسینیمرخرفتاریتحصیلیدانشآموزانطردشدهازطرفهمسالانو مقایسه آن با دانشآموزانعادی (شناختویژگیها). پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 160. براتوند، م. (1376).بررسیرابطهسادهوچندمتغیریمقبولیتگروهیوعزت نفسباپیشرفتتحصیلیو سازگاری فردیاجتماعیدانشآموزانسالسومراهنماییشهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسیتربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز، ص 80. تقیزاده، م، ا. (1379). بادبیآرامنوجوانی (باتأکیدبر تربیتوخودپنداری).اصفهان: انتشارات یکتا. ثمری، ع، ا؛ و دیگری. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال هفتم، شمارههای 26- 25، صص 55 -47. خادمی، م؛ و دیگری. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپنداره دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مجلهروانشناسیمدرسه. بهار، دوره 2، شماره 1، صص 80-62. حسنزاده کلاته، ز. (1390). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش محبوبیت در کودکان پیشدبستانی. دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى. دانشگاه فردوسی مشهد، ص 46. شاهمحمدی، ح؛ و دیگران. (1389). بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی با بهداشتروانی دانشآموزان دبیرستانهای شهر تبریز. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. صص 75-63. شریفی، ا. (1376).بررسیرابطهارضاءنیازهایعاطفیباسازگاریفردیاجتماعیوعملکردتحصیلیپسران سالسومراهنماییشهرستاناهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. طبائیان، ر. (1386). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش مهارت های اجتماعی و بهبود روابط با همگنان درکودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی مقطع ابتدائی. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، صص 89-11. ﻏﻀﻨﻔﺮی، ﻓ؛ و دیگران. (1386). ﺑﺮرﺳﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ در ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﺷﻬﺮ ﺧﺮمآﺑﺎد. اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﻲ. ﺳﺎل دﻫﻢ، ﺷﻤﺎره 37، صص 47- 15. کوثری، م. (1382). آنومی اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر. فصلنامه علمی پژوهشی سؤء مصرف مواد. سال دوم، شماره 5، ص 74. مساواتیان، آ. (1373). تأثیر آموزش ویژه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز کلاس اول مدارس ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 73-1372 (گزارش تحقیق). شیراز، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، صص 43-29. نوابخش، م؛ و دیگری. (1378). میزان تاثیر خشونت والدین بر گرایش فرزندان به اعتیاد. فصلنامه علمی پژوهشی. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره 4 . ص 63. ﻫﻮرن، ﺑ،؛ و دیگران. (1376). ﻣﺸﺎوره ﺑﺎ ﭘﺪران و ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ. ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣ، ﺣ، ﻧﻈﺮیﻧﮋاد. ﻣﺸﻬﺪ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﭼﺎپ و اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی. یارمحمدیان، م، ح؛ و دیگران. (1384). بررسی رابطه بین دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. اصولبهداشتروانی. سال هفتم، شمارههای 26 و 25، صص 55-47. Adams, C. R,. Hoover, L. C,. Arnett, D. B & Thompson, L,. D. (2000). Socialacceptabilitis role in an expanded rational expectations model of intention to consume an innovative meat product in a restaurant setting. Journal of Hospitality and Tourism Research, 24, (2), P.p: 252-262.
Berndt, T., J. K., keef. (1995). Friends influence on adolescense, adjustment to school. Child Development. vol 66, N6, P.p: 1312-1329.
Eriksson, L. J,. Garvill and A. M,. Nordlund. (2006). Acceptability of travel demand management measures: The importance of problem awareness, personal norm, freedom, and fairness. J. Environ.Psychol. 26, P.p: 15-26.
Gottlieb, B. W. Gottlieb, J. Berkell, D. & Levy, L. (1986). Sociometric status and solitary. play of LD boys and girls. Journal of Learning Disabilities. 19, P.p: 619- 622.
Gresham, F. & Elliot, s. (1990). Social skills rating system manual. Cirele pine, MN: American Guidance service.
Gronne, J. A. and H. inderbitzen- pisaruk. (1992). popularity and friendship. An investigation of their on effects on self- esteems. Biennial Meeting of the society for Research in child development. (cited in Eric. Abstr. ED 350519), P.p: 24-36. http://www.Askeric. 0rg/cgibin [accessed 23 may 2001].
Johnson, A. K. (2000). The peer effect on academic achievement a mong public elementary school students. http: //www. Heritage. Org/library/cda /cd a00. 06 htm/: [accessed 22 July 2001].
Kavale, K. A. & Forness, S R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities. 29, P.p: 226-237. Retrieved on November 7, 2001, from EBSCOhost, Academic Search Elite
Keyes, C,. M. and Shapiro, A. (2004). Social Well-being IN The U.S. ADescriptive Epidemology, Orville Brim.
Keyes, C. L,. M. (1998). Social well– being. Social Psychology Quarterly. 2, P.p:121-140.
Ladd, Gary W. J,. B. Kockenderfer and C. C. Coleman. (1998). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquery to children's school adjustment. Child development. December, vol 68, N 6, P.p: 1181-1196.
Miller, Edythe S. (2003). Evolution and stasis. The institutional economics of David Hamilton.Journal of Economic Issues. 37, P.p:51-63.
Sapp, S. G & Harrod, W. J. (1989). Social acceptability and intentions to eat beef. An expansion of the Fishbein- Ajzen model using reference group theory. Rural Sociology. 54 (3), P.p: 420-438.
Schade, J. & Schlag, B. (2003). Acceptability of urban transport pricing strategies. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 6 (1), P.p: 45-61.
Schuitema Geertje, (2010). PRICELESS POLICIES Factors influencing the acceptability of transport pricing policies. unpublished doctoral dissertation, Groningen University.
Stanley, SM, Markman H, J. (2003). Facts about marital distress and divorce. Denver: University of Denver. 23.
Trapani, C. (1990). Transition goals for adolescents with learning disabilities. Boston, MA: A college Hill Publication Little, Brown and Company. 92.
Vander Wal JS. Eating and body image concerns among average-weight and obese African American and Hispanic girls. Eat Behav. 2004; 5 (2), P.p: 181-187.
Vaughn, S. Hogan, A. Hagger, D. & Kouzekanani, K. (1992). Self- Concept and Peer Acceptance in Students With Learning Disabilities: A Four to Five-Year Prospective Study. Journal of Educational Psychology. 84, 1, P.p: 43-50.
Vrschuren, K. (1996). the internal working model of self, attachment, and competence in five years old. Journal of child development. vol 67, N 5, P.p: 2493-2511.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,449 |