تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,692 |
مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی شبکه سه و Gem Tv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 6، شماره 21، بهمن 1392، صفحه 111-124 اصل مقاله (424.9 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نگین حاتمی1؛ مهران صمدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز – ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه ارتباطاتاجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در دو شبکه، سه سیما و Gem Tv میپردازد. برای رسیدن به این مقصود، از نظریههای بازنمایی ساختاری، فمینیستی لیبرال، الگوی تحلیلی گافمن و کلیشههای جنسیتی میشل بر مبنای روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس استفاده شدهاست. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق 140 آگهی بازرگانی پخششده از شبکههای سه سیما و Gem Tv(باحضور مستقیم و غیرمستقیم زن) در ساعات 18 تا 23 طی ماههای بهمن و اسفند 1392 و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1393 است. آمارهای بهدست آمده در نهایت نشان میدهد، شبکه سه، ضمن نشان دادن نقشهای کلیشهای زنان، درصدد ایجاد تغییرات در بازنمایی آنان بوده و شبکه Gem Tv، در تلاش برای نشان دادن زنان به دور از نقشهای کلیشهای است. در هر دو شبکه، از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نشده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زن؛ تبلیغات بازرگانی؛ با زنمایی؛ شبکه سه سیما؛ .Gem Tv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی شبکه سه و Gem Tv نگین حاتمی[1] دکتر مهران صمدی[2] تاریخ دریافت مقاله:18/3/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:3/10/1394 چکیده تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در دو شبکه، سه سیما و Gem Tv میپردازد. برای رسیدن به این مقصود، از نظریههای بازنمایی ساختاری، فمینیستی لیبرال، الگوی تحلیلی گافمن و کلیشههای جنسیتی میشل بر مبنای روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس استفاده شدهاست. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق 140 آگهی بازرگانی پخششده از شبکههای سه سیما و Gem Tv(باحضور مستقیم و غیرمستقیم زن) در ساعات 18 تا 23 طی ماههای بهمن و اسفند 1392 و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1393 است. آمارهای بهدست آمده در نهایت نشان میدهد، شبکه سه، ضمن نشان دادن نقشهای کلیشهای زنان، درصدد ایجاد تغییرات در بازنمایی آنان بوده و شبکه Gem Tv، در تلاش برای نشان دادن زنان به دور از نقشهای کلیشهای است. در هر دو شبکه، از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نشده است. واژگان کلیدی: زن، تبلیغات بازرگانی، با زنمایی، شبکه سه سیما، .Gem Tv مقدمه در کشور ما مساله زنان و خانواده، یکی از مهمترین مسایل جامعه در سه سطح اقتصاد، سیاست و اجتماع محسوب میشود و تحولات در زندگی زنان و الگوهای خانواده، یکی از بارزترین مصادیق تغییر و تحول در جامعه ایرانی پس از انقلاب است(ساروخانی، 1387: 30). بر همین اساس، مساله زنان در رسانه و یا رسانه و جنسیت از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. پیشرفت رسانهای و ماهوارهای طی بیست سال اخیر فرصتهای تازهای برای مشارکت زنان در ارتباطات و رسانهها پدید آوردهاست، که از جمله مهمترین آنها حضور زنان در پیامهای تبلیغاتی است. تبلیغات بازرگانی، در کشور ما طی سالهای اخیر با تحولات بسیاری رو به رو بوده و تغییرات وسیعی در محتوا و شکل پیامهای مورد استفاده به چشم میخورد که از جمله آنها ایجاد تغییر در نوع پوشش، گویش و رفتار زنان بوده که ممکن است برای برخی از بینندگان زن به عنوان الگوی زندگی طرح شده و به آنان در سبک زندگیشان جهت دهد(رضی، 1376: 47). استفاده از زنان در تبلیغات رسانهای در همه کشورها یکسان نیست و به تناسب هنجارها و فرهنگهای هر جامعه تغییر میکند. اما به دلیل تاثیرپذیری فرهنگ ملل گوناگون، چگونگی این بازنمایی و تغییر در تصورات قالبی گذشته و یا تثبیت آنها و نیز گرایش و پیشروی به سوی تصورات و الگوهای جدید در خور توجه است. با توجه به موارد یاد شده، تحقیق حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که بازنمایی زن در دو شبکه سه سیما و Gem Tvچه شباهتها و تفاوتهایی باهم دارند؟
نظریه بازنمایی ساختاری هم بر واقعیت عینی و هم بر واقعیت ذهنی اصرار می ورزد و درحقیقت معانی، به واسطه یک مجموعه از نظامهای معناساز خلق میشود. و ما با چگونگی بازنمایی پدیدهها، برای آنها معنی خلق میکنیم(مهدیزاده و دیگری، 1391: 49).
نظریه گافمن[3] او معتقد بود که روابط جنسیتی به طور اجتماعی تعریف و ساخته میشوند. وی معتقد است جنسیت به صورت تصویری به اشکال مختلف در تبلیغات رسانهای ساخته میشود. گافمن برای بیان نتایج تحقیقات خود اصطلاحات تازهای میآفریند، مثل فرامنسکی شدن. او میگوید نمایشها به واسطه مناسک، اجرا میشوند. مناسک میتواند به عنوان اعمال صوری و قراردادی تعریف شود، که از طریق آنها هر فرد نظرش را برای دیگران به نمایش میگذارد. گافمن با این رویکرد، به تحلیل جنسیتی تبلیغات میپردازد(همان: 45).
کلیشههای جنسیتی میشل[4] از نظر میشل کلیشههای جنسیتی را در چهار دسته کلی میتوان جای داد: نقشهای مختلف در درون خانواده، خصوصیات شخصیتی، نقشهای اجتماعی و سیاسی و نقشهای حرفهای(صادقی فسایی و دیگری، 1384).
نظریههای بازنمایی از نظر ریچارد دایر[5] مفهوم بازنمایی در رسانه عبارت است از: ساختی که رسانههای جمعی از جنبههای مختلف واقعیت مثل افراد، مکانها، اشیا، اشخاص، هویتهای فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد میکنند. تجلی بازنماییها ممکن است بهصورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد. بازنمایی میتواند در انواع انعکاسی، ارادی، ساختاری و فلسفی رسانهای نشان داده شود(مهدیزاده و دیگری، 1391: 50). تاکنون تحقیقی که بهطور مستقیم به بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی دو شبکه تلویزیونی درون و برون مرزی پرداخته باشد، انجام نشدهاست. بر این اساس در بررسی پیشینه تحقیق به تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش یعنی بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی اشاره میشود: عبداللهیان و حسنی (1391) تحقیقی با عنوان (تحلیل نشانه شناختی آگهیهای تلویزیونی در ایران) انجام دادهاند. پاینده(1385) تحقیقی با عنوان (قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون) انجام دادهاست. عبدالرحمن عواض(1383) تحقیقی با عنوان ( بازنمایی تصویر زن در رسانههای عربی) را به انجام رسانیده است. عبدی و اسدی(1391) تحقیقی با عنوان (نقش و عملکرد زن در تبلیغات بازرگانی تلویزیون ایران با تاکید بر شبکه سه) را انجام دادهاند. حقیقینسب و هدایتی(1384) پژوهشی با عنوان (بررسی تصویر سازی نقش جنسیت در آگهیهای بازرگانی سیمای جمهوری اسلامی ایران) را مورد بررسی قرار دادهاند. با توجه به موارد یاد شده و اینکه تاکنون پژوهشی مبنی بر مقایسه بازنمایی زن در آگهیهای بازرگانی دو شبکه سه و Gem Tv انجام نپدیرفتهاست، اهداف کلی و جزیی تحقیق حاضر به شرح زیر میباشد: 1. شبکه سه سیما در آگهیهای خود زنان را چگونه بازنمایی میکند؟ 2. شبکه Gem Tv در آگهیهای خود زنان را چگونه بازنمایی میکند؟ 3. بازنمایی زنان در آگهیهای این دو شبکه چه تفاوتها و شباهتهایی با یکدیگر دارند؟ 4. راهکارهای مناسب برای بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی رسانهملی کدامند؟ باتوجه به بحثهای نظری و مرور پیشینه تحقیق و نیز با استناد به پژوهشهای انجام شده مقولهها و زیر مقولههای مورد بررسی در پیامهای بازرگانی این مقاله به شرح ذیل عنوان شدهاست:
جدول شماره (1): مقولات متن آگهیها
ابزار و روش تحقیق این تحقیق بر مبنای هدف، جزء تحقیقات توصیفی- اکتشافی میباشد.در مطالعه حاضرساعات 18 تا 23 طی ماههای بهمن و اسفند سال 1392 و ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر سال 1393 برای مطالعه انتخاب گردید. کل پیامهای بازرگانی پخش شده از شبکههای سه سیما و Gem Tv در این بازهزمانی، 269 آگهی بازرگانی بوده که در مجموع 140 آگهی با حضور مستقیم و غیر مستقیم زن همراه بودهاست. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی یا پرسشنامه معکوس و نمونهگیری تصافی ساده استفاده شده است.
روایی و پایایی تحقیق برای کسب روایی، ابزار مورد استفاده تحقیق حاضر و انطباق تعریف عملیاتی متغیر مورد اندازهگیری با تعریف نظری مورد ارزیابی، از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. برای افزایش قابلیت اعتماد، محقق مدت زمان طولانی 6 ماه را به بازبینی و مطالعه پیامهای بازرگانی اختصاص دادهاست، تا آنچه استخراج میشود به متن نزدیک باشد.
نتایج و یافتهها تحلیل یافتههای شبکه سه سیما
جدول شماره (2): فراوانی درصدی گویندگان آگهی
با توجه به جدول فوق، به نظر میرسد که آمار بهدست آمده، یعنی کم بودن درصد گویندگی زن نسبت به مرد، حاکی از آن است که نباید از صدای زن استفاده ابزاری شود. اما اختلاف تنها 14/7 درصدی بین گویندگی زن و مرد و نیز درصد بالای گویندگی مرد و زن به طور همزمان، نشان از این امر دارد که در برخی موارد از صدای زنانه برای جذب مخاطب بیشتر جهت تبلیغ کالا نیز استفاده میشود.
جدول شماره (3): فراوانی درصدی نقش اصلی و گوینده پیام اصلی در آگهی ها
بر اساس دادههای فوق، فاصله 14 درصدی بین صدای زن به عنوان گوینده اصلی در مقایسه با صدای مرد حاکی از همان دیدگاه عدم استفاده ابزاری از صدای زنانه در آگهیهای بازرگانی است. همچنین اختلاف معنیدار در ایفای نقش اصلی از سوی زن و مرد نیز میتواند حاکی از نقش کلیشهای زن در امور روزمره باشد. این اختلاف قابل توجه، همچنین اشاره به (رتبهبندی نقشها) در دیدگاه گافمن دارد که مردان نسبت به زنان از درصد بالایی در ایفای نقشهای اصلی دارند.
جدول شماره (4): فراوانی درصدی فضای به وقوع پیوستن آگهی
با توجه به دادههای فوق، درصد بالای حضور زنان در خانه بر دیدگاه فمینسیم و آن چیزی که از آن به عنوان "سیاست زندگی روزمره" عنوان میشود اذعان دارد. اینکه تصویر فرهنگی زنان در رسانه جمعی در جهت حمایت و تداوم تقسیم کار جنسیتی و تقویت مفاهیم پذیرفته شده درباره زنانگی و مردانگی است. با توجه به آمار در این مقوله زنان همواره در فضای درون خانه حضوری بیشتری نسبت به بیرون از خانه داشته و دارند. اما افزایش درصد حضور در محل کار و فضای سبز نسبت به تحقیقات مشابه انجامشده به نوعی حاکی از روند تغییر دارد. در بین آگهیهای پخش شده 70 درصد را گروه سنی جوان (بین 19 تا 35 سال)، 57/8 درصد را کودکان (زیر 8 سال)، 28/4 درصد را نوجوانان (بین 9 تا 18 سال) و 14/7 درصد را میانسالان (36 تا 55 سال) به خود اختصاص دادهاند. با توجه به آمار قابل توجه بهدست آمده در این خصوص نظر بر اینکه زنان جوان درصد بالایی را در آگهیها به خود اختصاص دادهاند، حاکی از این امر است که تبلیغگران تمایل بالایی به استفاده از زنان جوان در آگهیهای خود دارند و این موضوع به نظریه گافمن در مورد نمایش جنسیت اشاره میکند.
جدول شماره (5): فراوانی درصدی نقش ایفای زن
بر اساس دادههای جدول فوق، درصد بالای پرداختن زنان به امور خانهداری حاکی از فعالیت کلیشهای زنان در تایید دیدگاه کلیشهای میشل دارد. اما نقطه قابل توجه دیگر، افزایش درصد اشتغال زنان به مشاغل حرفهای، نسبت به نتایج به دست آمده از تحقیقات و پژوهشهای مشابه در سالهای گذشته است که میتواند بیانگر ایجاد تغییرات در دیدگاه کلیشهای نسبت به زن باشد.
جدول شماره (6): فراوانی درصدی فعالیت غالب زن
با توجه به آمار بهدست آمده، نکته قابل توجه این است که در تحلیل پیامهای بازرگانی هیچ موردی مبنی بر زن در حال تماشای تلویزیون یافت نشد. بالا بودن درصد پرداختن به امور منزل، دلالت بر فعالیتهای کلیشهای زنان دارد. اما در مقابل، افزایش درصد پرداختن زنان به امور فنی و کارشناسی نسبت به تحقیقات مشابه انجامشده در سالهای گذشته، حاکی از ایجاد تغییرات در نمایش کلیشهای زن میتواند باشد. در این 70 آگهی که با حضور مستقیم و غیر مستقیم زنان پخش و بازبینی شد، 57/18درصد از زنان نقش فعال و 42/61 درصد از زنان نقش منفعل داشتند. این اختلاف آشکار صحه بر ادعای گفتمان رایج مردسالاری که زنان را به صورت منفعل و نه مشغول به فعالیتهای مستقل دانسته، به طوریکه حتی در انجام امور تخصصی نیز به نوعی وابسته به مردان نشان داده شدهاند. "خصوصیات شخصیتی" یکی از موارد کلیشههای جنسیتی از نظر میشل در مورد زنان در دیگاه فمینیستی است. اینکه دختران و زنان همواره وابسته به مردان و در نقشهای منفعلانه نمایش داده میشوند. در آگهیهای مورد بررسی 14/37 درصد از زنان پوششهایی با رنگهای گرم و 42/41 درصد از آنان پوششهایی با رنگهای سرد داشتند. نکته قابل توجه اینکه از 42/41 درصد رنگ سرد مورد استفاده در پیامهای بازرگانی در 57/28 درصد از رنگ آبی استفاده شده است. با توجه به علم رنگشناسی، رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن آورده و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است. به نظر میرسد درصد بالای استفاده از رنگهای سرد در برابر رنگهای گرم، نشانگر القای حس آرامش، پاکی، معصومیت و خوشبختی به مخاطب است، همانطور که زن و دختر نیز در فرهنگ اسلامی نشانه معصومیت و پاکی میباشند. همچنین با توجه به جذابیت بیشتر رنگهای گرم، استفاده از این رنگها برای زنان تا حدی منع شدهاست.
جدول شماره (7): فراوانی درصدی موضوع تبلیغ
آمار جدول فوق نشان میدهد، مواد غذایی و لوازم آرایشی- بهداشتی، بیشترین موضوعات مربوط به پیامهای بازرگانی را تشکیل میدهد، که زنان در آنها حضور داشتهاند. توجه به موضوعات آرایشی و بهداشتی با حضور زنان، گامی نو در مسیر تبلیغات تلویزیونی ایران تلقی میشود. و همچنین بالا بودن درصد موضوع مواد غذایی و ارتباط آن با پخت و پز همواره در تایید کلیشههای جنسیتی دیدگاه فمینیسم است. از مجموع 70 آگهی بازرگانی پخش شده از شبکه سه سیما که زن به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن حضور داشته است، با صرف نظر از 20 درصد آگهیها که زن حضور فیزیکی نداشت در 28/89 درصد زنان، لاغر و در 71/10 درصد زنان، چاق بودند. این اختلاف آشکار به نوعی نشان از تغییر رویکرد در اندازه نسبی گافمن را نشان میدهد. اینکه قبلاً مردان به لحاظ قد و وزن ایدهآلتر به تصویر کشیده میشدند، اما امروزه زنان نیز با اندامی متناسب به تصویر کشیده میشوند. در 70 پیام بازرگانی مورد بررسی که زن بهطور مستقیم و غیر مستقیم در آن مورد توجه قرار گرفت، روابط زن با سایرین مورد بررسی قرار گرفت که 71/15 درصد زن در نقش دوست یا فامیل، 14/27 درصد در نقش همسری، 42/11 درصد در نقش دختر خانواده و 20 درصد در نقش مادر ظاهر شدهاست. در 71/5 درصد از آگهیها نیز زنان رابطه خاصی با سایرین نداشتهاند. گرچه بالا بودن درصد رابطه همسری زن در آگهیهای بازرگانی، با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده در خصوص ارزیابی رابطه همسری، به نوعی تداعیکننده "آیینیشدن و فرودستی و فرمانبرداری " از موارد دیدگاه گافمن میباشد، اما با توجه به فرهنگ ایرانی، رابطه و نقش همسری جزء روابط دارای اولویت بوده و با توجه به تفسیر عنوان شده مطرح نمیشود. همچنین بالا بودن درصد رابطه مادری نیز مبنی بر دیدگاه میشل در خصوص کلیشههای جنسیتی در نظریه فمینیسم میباشد که زن بیشتر به عنوان مادر و خدمترسان در خانوادهها ظاهر میشود، اما این موضوع نیز جزء ارزشهای فرهنگ ایرانی بوده و جزء روابط کلیشهای عنوان نمیشود.
تجزیه و تحلیل دادههای شبکه Gem Tv جدول شماره (8): فراوانی درصدی گویندگان آگهی
اختلاف آشکار و قابل توجه بین گویندگی زن با دیگر گویندگان در جدول فوق، نشان از تمایل بسیار بالای تبلیغگران غربی در استفاده از صدای زنانه برای جذب مخاطب بیشتر جهت تبلیغ کالا میباشد. به این ترتیب استفاده ابزاری از صدای زن کاملاً مشهود و قابل توجه است.
جدول شماره (9): فراوانی درصدی نقش اصلی و گوینده پیام اصلی در آگهیها
طبق آمار فوق، اختلاف آشکار بین گویندگی اصلی زن در مقایسه با مرد در تایید همان استفاده ابزاری از صدای زنانه در آگهیهای بازرگانی است.
جدول شماره (10): فراوانی درصدی فضای به وقوع پیوستن آگهی
در جدول فوق، درصد بالای فضای بیرونی به عنوان محل وقوع آگهی، حاکی از این است که حضور زن تنها محدود به منزل نبوده و در محیط بیرون از منزل حضور فعالتر و بیشتری داشتهاست. 57/68 درصد آگهیها را زنهای جوان و 28/4 درصد را کودکان به خود اختصاص دادند. نکته جالب و قابل توجه اینکه در مجموع 70 آگهی پخش شده نوجوانان و میانسالان هیچ سهمی نداشتند. با توجه به آمار قابل توجه مشاهدهشده، این نتیجه حاصل میشود که تبلیغگران تمایل بالایی به استفاده از زنان جوان در آگهیهای خود دارند و این موضوع به نظریه گافمن در مورد نمایش جنسیت اشاره میکند.
جدول شماره (11): فراوانی درصدی روابط زن با سایرین
بر اساس این آمار، زنها همچنان در نقشهای کلیشهای (مادر، همسر و ...) به تصویر کشیده میشوند. اما طبق آمار رابطه زن با همسر خود، بیشتر از رابطه مادر - دختری و به ویژه مادری مورد توجه قرار گرفته است. این امر میتواند مصداق "آیینیشدن فرودستی و فرمانبرداری" دیدگاه گافمن باشد. جدول شماره (12): فراوانی درصدی نقش ایفای زن
برل فوق، نکته جالب توجه اینکه در هیچ کدام از آگهیها، زنان در نقش مشاغل حرفهای درصد بالای پرداختن زنان به امور خانهداری حاکی از فعالیت کلیشهای زنان دارد. بالا بودن درصد به تصویر کشیدن زنان در مشاغل حرفهای نشان از اصلاح دیدگاه پرداختن زنان به امور کلیشهای و حضور آنان در محافل حرفهای و تخصصی است. این امر نفی تقریبی "نقش حرفهای" میشل در دیدگاه فمینیستی است، مبنی بر اینکه مشاغل حرفهای صرفاً در اختیار مردان بوده و زنان سهم کمتری در به تصویر کشیدن آن دارند. همچنین در سویی دیگر با توجه به درصد بالای ایفای نقش خریدار نسبت به نقشهای دیگر، میتوان اذعان کرد، تبلیغگران همچنان بر استفاده ابزاری زن در تبلیغ کالایهای مورد نظر با توجه به خریدار بودن زن استفاده میکنند.
جدول شماره (13): فروانی درصدی فعالیت غالب زن
طبق آمار به دست آمده، در هیچ کدام از آگهیهای پخش شده، زنان به اموری چون تماشای تلویزیون، رانندگی، کار با کامپیوتر و فعالیتهای بانکی مشغول نبودهاند.
جدول شماره (14): فراوانی درصدی موضوع تبلیغ
آمار جدول فوق نشان میدهد، لوازم آرایشی- بهداشتی و موضوعات آموزشی بعد از سایر موارد که شامل تبلغاتی از قبیل ویلا، منازل مسکونی و ... میشد، بیشترین موضوعات مربوط به پیامهای بازرگانی که زنان در آنها حضور داشتهاند را به خود اختصاص دادهاند. موضوعات آرایشی و بهداشتی، نحوه ایفای نقشها را به زنان میآموزد و سعی میکند آن را در ذهن زنان طبیعی جلوه دهد و این همان بازتولید فرهنگی میشل است. اما توجه به مسایل آموزشی در حوزه زنان به نوعی نفی دیگر در خصوص بازنمایی نقشهای کلیشهای زنان است. در بازبینی آگهیهای بازرگانی شبکهGem Tv طبق جامعه آماری در نظر گرفتهشده، در 14/27 درصد آگهیها زنان نقش فعال و در 28/44 درصد آنها نقش منفعل داشتند. این اختلاف مدعی گفتمان رایج مردسالاری و به نوعی وابستگی زنان به مردان در انجام امور است. در آگهیهای مورد بررسی، 85/42 درصد از زنان پوششهایی با رنگهای گرم و 30 درصد از آنان پوششهایی با رنگهای سرد داشتند. نکته قابل توجه اینکه از 30 درصد رنگ گرم مورد استفاده در پیامهای بازرگانی، در 60 درصد موارد، از رنگ قرمز و بنفش استفاده شدهاست. با توجه به علم رنگشناسی، قرمز، رنگ پرشوری است، نگاه را به خود میکشاند و به گردش خون سرعت میبخشد. بنفش نیز رنگ دلفریبی است که از دیرباز، ملکه رنگها بوده است. این رنگ در طبیعت کمیاب بوده و بیشتر رنگ آتلیه و کارهای هنری است. بنفش رنگ رازگونهای است. استفاده بالا از رنگهای گرم در جهت جذب مخاطب بیشتر و جذابیت زن میباشد. غیر از 14/27 درصد آگهیهای بازرگانی پخش شده از شبکه Gem Tv که زن حضور فیزیکی در آن نداشت، در60/19 درصد، زنان چاق و در 39/80 درصد، زنان لاغر بودند.
یافتههای استنباطی دو شبکه سه وGem Tv هر دو به میزان بالایی به بازنمایی زنان در گروه سنی جوان و با اندامی متناسب و لاغر پرداختهاند. با توجه به موارد یاد شده علاوه بر نقض دیدگاه گافمن درخصوص اینکه معمولاً در رسانهها مردان به لحاظ قد و وزن ایدهآلتر از زنان نمایش داده میشوند، تصور میشود هر دو شبکه بر مبنای کلیشههای جنسیتی میشل عمل کرده و درصدد طبیعی جلوهدادن و نیز تقویت این تصور است که زن خوب، همواره زنی جوان و با اندامی متناسب است، میباشد. بهعبارت دیگر میتوان چنین برداشت کرد که زنان میانسال و نیز کودکان و نوجوانان، همینطور زنان چاق نمیتوانند در بازنماییهای رسانهای و القای پیام مورد نظر تبلیغگران اثر بسزایی داشتهباشند. اینکه زنان همواره برای جذاب و دوست داشتنی بودن باید لاغر باشند و کودکان و نوجوانان سهم کمتری در امورات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته و میانسالان نیز همینطور. در خصوص ایفای نقش زنان در هر دو شبکه هیچ موردی مبنی بر انجام مشاغل حرفهای زنانه مشاهده نشدهاست. زنان در آگهیهای بازرگانی هر دو شبکه، به صورت منفعل بازنمایی شدهاند. این در واقع همان دیدگاه فمینیسم و کلیشههای جنسیتی میشل است. اینکه زنان، خدمترسان خانواده و وابسته به دیگرانند. همچنین تقویت مفاهیم پذیرفته شده درباره زنانگی و مردانگی نیز میباشد. همچنین از دیگر تشابههای بازنمایی زن بین دو شبکه سه سیما و Gem Tv اینکه، در هیچ کدام موردی مبنی بر تماشای تلویزیون بهعنوان فعالیت غالب جنسیت مورد نظر یافت نشدهاست. آخرین وجه تشابه در بازنمایی زن در آگهیهای بازرگانی شبکه سه سیما وGem Tv ، به تصویر کشیدن زن در پیامهایی با موضوع لوازم آرایشی و بهداشتی است. به نظر میرسد این موضوع بر مبنای دیدگاه فمینیستی آنچنان در بین عوام تثبیت و تقویت شده که خلاف آن در نظر همه موضوعی عجیب مینماید. با توجه به موارد و نتایج اشاره شده، به نظر میرسد هر دو شبکه سیاستهای نسبتاً یکسانی در خصوص مقولات عنوان شده به کار گرفتهاند. با بررسی شباهتها، اینک به بررسی تفاوتها بین مقولههای دیگر میپردازیم. نریشن (صدا روی تصویر) آگهیهای بازرگانی شبکه سه در اختیار مردان بوده و در درجه دوم (زن و مرد) میزان گویندگی بیشتری را به خود اختصاص دادهاند. در مقابل نریشن شبکه Gem Tv در اختیار زنان بوده و در درجه دوم مردان کار گویندگی روی تصویر را برعهده داشتند. براساس نتایج بهدست آمده، شبکه سه رویکردی مبنی بر عدم استفاده ابزاری از صدای زنانه داشتهاست. در مقابل شبکه Gem Tv استفاده ابزاری از صدای زنانه را به عنوان رویکرد خود در نظر گرفتهاست. گوینده و بازیگر اصلی تبلیغات تلویزیونی شبکه سه سیما، مرد و بازیگر و گوینده اصلی پیامهای بازرگانی شبکهGem Tv زن بودهاند. ترتیب حضور زن در فضایی که آگهی به وقع پیوسته در شبکه سه سیما به ترتیب اولویت: فضای درونی، فضای بیرونی، محل کار و خرید و تلفیقی از اماکن بودهاست. همین ترتیب در شبکه Gem Tv به صورت: فضای بیرونی، خرید، تلفیقی از اماکن و فضای درونی به تصویر کشیده شدهاست. قائل بودن حضور زن به فضای درونی از طرف شبکه سه سیما و اولویت حضور زن در فضای بیرونی از طرف شبکه Gem Tv بار دیگر تضاد بین سیاستگذاریهای دو شبکه طبق دیدگاه فمینیسیتی را به تصویر کشیدهاست. زنان در شبکه سه سیما، در نقش یک خانهدار بازنمایی شدهاند. نگهداری از کودک و در اولویت بعدی مشاغل حرفهای، نقشهای ایفا شده وی در شبکه سه سیماست. در سویی دیگر، زنان شبکه Gem Tv ضمن معرفی به عنوان خریدار، در مشاغل حرفهای و سپس همسرداری به ایفای نقش پرداختهاند. به نظر میرسد شبکه سه سیما، به تقویت کلیشههای جنسیتی پرداخته و شبکهGem Tv مدیریت خرید و امور مصرفی خانواده را برعهده زن دانستهاست. براساس نتایج تحقیق، سیاستگذاریهای دو شبکه در القای نقش ایفا شده از زنان در جامعه کاملاً متفاوت است. فعالیت غالب زنان شبکه سه سیما، انجام امور منزل و سپس فعالیتهای فنی بودهاست. اولویتهای زنان شبکهGem Tv ابتدا انجام فعالیتهای فنی و سپس انجام امور ورزشی عنوان شدهاست. بر اساس نتایج تحقیق، شبکه سه سیما اصلیترین فعالیت زن را انجام امور منزل چون نظافت، آشپزی و ... عنوان کردهاست. اما شبکهGem Tv در این مورد سعی بر تغییر مفاهیم پذیرفته شده در جامعه دارد. همچنین زنان شبکه سه سیما از انجام امورات بانکی و کار با رایانه بیبهره نبودهاند و این در حالی است که زنان شبکه Gem Tv در این دو مورد بیبهره بودهاند. هیچکدام از زنان دو شبکه به تماشای تلویزیون نپرداختهاند. در بازه زمانی تعیین شده جهت بررسی پیامهای بازرگانی دو شبکه تلویزیونی و جمعآوری نمونههای مورد نظر، از مجموع 130 آگهی بازرگانی پخش شده از شبکه Gem Tv ، 38 آگهی به دلیل تکراری بودن و 21 آگهی به دلیل عدم حضور و تاثیر زن از تحلیل و بررسی حذف شده و از 28 آگهی تکراری و 41 آگهی بدون حضور زن از مجموع 139 آگهی شبکه سه سیما صرف نظر شد. با توجه به فرهنگ متفاوت غربی و ایرانی اسلامی در خصوص اولویت قائل شدن به رابطه مادری، در هر دو شبکه در بازنمایی روابط زن با سایرین، رابطه همسری به میزان بالایی مشاهده شده است. اما در پیامهای بازرگانی شبکهGem Tv رابطه مادری در اولویت 4 و در شبکه سه سیما در اولویت 2 به تصویر کشیده شده است. پیامهای بازرگانی شبکه سه سیما از تنوع موضوعی بالاتری نسبت به شبکهGem Tv برخوردار است. تبلیغات بازرگانی شبکه Gem Tv از میزان تکراری بودن بالایی نسبت به شبکه سه برخوردار بوده است. همچنین، تبلیغات بازرگانی بدون حضور و تاثیر زنان در شبکه سه سیما بیشتر به چشم میخورد. با توجه به مقولات و زیر مقولههای مورد بررسی شامل منفعل بودن، خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی، تقسیم کار جنسیتی، تقویت مفاهیم پذیرفته شده به عنوان مصرفکننده اصلی لوازم آرایشی بهداشتی، انجام امور منزل بهعنوان فعالیت غالب زنان و ... در پیامهای بازرگانی هر دو شبکه بیشتر بر پایه کلیشههای جنسیتی میشل به بازنمایی زنان پرداختهاند. همچنین هر دو شبکه به طور نسبی از لمس زنانه دیدگاه گافمن نیز در پیامهای بازرگانی خود استفاده کردهاند. شبکه سه (اسپری اینسی، اسپری رزونیت، کرم رژودرم، رنگ موی آنیکا) شبکه Gem Tv (پوشک بچه My Baby، اسپری پاریس، شامپو شون، پوشک Molfix).
نتیجهگیری با توجه به موارد یاد شده، باید در نظر داشت که در امر تبلیغ غیر از کالا، موضوعات بسیار دیگری به مخاطب عرضه میشود. آنچه واقعیت است، این است که، زن امروزی با تمام وجود سعی در اثبات خود دارد. بنابراین رسانه نیز باید دست از دیدگاههای کلیشهای و فمینیستی خود برداشته و از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نکند. با توجه به اینکه تحقیق مشابهی مبنی بر مطالعه پیامهای بازرگانی شبکه برون مرزی و به ویژه Gem Tv در ایران توسط نگارنده یافت نشده است. بنابراین روند تغییرات در پیامهای بازرگانی این شبکه آنچنان قابل لمس نبوده، اما با استناد به تحقیقات مشابه انجامشده در خصوص بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی رسانه ملی و به ویژه شبکه سه سیما میتوان نتیجهگرفت، طی چند سال گذشته تغییرات چشمگیری در این حوزه صورت گرفته است. که از جمله آن میتوان به افزایش حضور زنان جوان در تبلیغات، پرداختن آنان به اموری چون رانندگی و امور بانکی (بانک صادرات و بانک ملت)، استفاده از رنگهای شاد در پوشش زنان، تغییر در پوشش زنان (تبلیغات محصولات غذایی)، پرداختن حتی در موارد جزیی به امور فنی و تخصصی اشاره کرد.
پیشنهادهای کاربردی - ضمن عدم توجه به جاذبههای جنسیتی زنان، بر حیا، عفت، متانت و ویژگیهای برجسته زنان به جای اشوهگریهای زنانه توجه بیشتری شود. - صرفاً روی یکسری از ویژگیهای زنانه تاکید نشود و زنی سرشار از ارزشها برای خروج از کلیشهها بازنمایی شود. - در تبلیغات محصولات ویژه زنان، از خود زنان استفاده شود و به جای پرداختن به گفتگوهای طولانی و کلیشهای از گفتگوهای کوتاه، اما تاثیرگذار استفاده شود. - با توجه به رویکرد جامعه حاضر مبنی بر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و نیز پوشش ایرانی اسلامی، رسانه ملی میتواند از تبلیغات، بهترین و به صرفهترین استفاده را در این جهت نماید و در این جهت از پوششها و رنگهای سنتی در لباس زنان استفاده شود. - واقعیتهای جامعه در خصوص زنان امروزی، خواستهها و فعالیتهایشان در نظر گرفته و به تصویر کشیده شود، نه خواسته و نیازها و واقعیتهای شکلگرفته و مورد خواست برنامهسازان.
پیشنهادهای پژوهشی - رسانه ملی پیش از هر چیز دیگری باید تحقیقات لازم مبنی بر نیازسنجی و شناسایی اولویتهای زنان را در تیررس برنامههای تبلیغاتی خود قرار دهد. - با توجه به اینکه تبلیغ، به تصویر کشیدن ایدهآلهای هر جامعه است، رسانه ملی با انجام تحقیقاتی در حوزه شناسایی ایدهآلهای افراد جامعه به ویژه زنان به تغییر، تقویت و تحکیم آنها بپردازد. - با توجه به انجام تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه، لازم و ضروری به نظر میرسد تحقیقات دیگر به روش پیمایشی بین زنان انجام شود و بازخورد بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی سنجیده شود و معیارشناسی و ارزششناسی صورتگیرد.
منابع امینی، ا. (1389). بازنمایی زن در تبلیغات تجاری ایران و جهان. کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره 26. رضی، ف. (1376).تبلیغات بازرگانی، سه رویکرد تازه. فصلنامه رسانه. دوره 4، شماره 8. ساروخانی، ب. (1387). نشست گروه علمی،تخصصی جامعهشناسی خانواده در ایران. ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. مهدی زاده، م. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ اول. مهدیزاده، م؛ و دیگری. (1391). نشانه شناختی تصویر زن در سینمای حاتمی کیا. فصلنامهزندر فرهنگوهنر. دوره اول، شماره 4.
1. دانشآموخته کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز – ایران. E-mail: negin1986_h@yahoo.com 2. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه ارتباطاتاجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). Email: m_samadi426@yahoo.com
[3]. Erving Gaffman [4]. Andree Michel [5]. Richard dayer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امینی، ا. (1389). بازنمایی زن در تبلیغات تجاری ایران و جهان. کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره 26. رضی، ف. (1376).تبلیغات بازرگانی، سه رویکرد تازه. فصلنامه رسانه. دوره 4، شماره 8. ساروخانی، ب. (1387). نشست گروه علمی،تخصصی جامعهشناسی خانواده در ایران. ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. مهدی زاده، م. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ اول. مهدیزاده، م؛ و دیگری. (1391). نشانه شناختی تصویر زن در سینمای حاتمی کیا. فصلنامهزندر فرهنگوهنر. دوره اول، شماره 4. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,899 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |