تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,685,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,741,935 |
بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس | |||
مطالعات جامعه شناسی | |||
مقاله 6، دوره 7، شماره 22، فروردین 1393، صفحه 91-107 اصل مقاله (487.1 K) | |||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||
نویسندگان | |||
مرضیه سرهنگزاده1؛ معصومه فریدی ثانی2 | |||
1گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. | |||
2دانشگاه آزاد اسلمی واحد تبریز | |||
چکیده | |||
ناهنجاریهای رفتاری از جمله عواملی هستند که به تدریج نظم اجتماعی را مختل میسازند بنابراین بررسی و شناخت علل ناهنجاری در هر اجتماعی میتواند در تصحیح روند جامعهپذیری و نظم اجتماعی موثر باشد. این مساله با توجه به جوانی جمعیت کشورمان اهمیتی مضاعف پیدا میکند. برای بررسی مشکلات یاد شده ابتدا باید علل و عوامل آن را به درستی شناخت. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس در سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفته است. تحقیق از نوع پیمایشی است و از نظر زمانی مقطعی بوده و از نظر دامنه پهنانگر میباشد و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور شهر هریس که برابر 1600 نفر میباشد، تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد300 نفر مشخص گردید. نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقهای صورت گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از ابراز پرسشنامه استفاده شد. اطلاعات به دست آمده ابتدا به صورت توزیع فراوانی توصیف و سپس با استفاده از آزمونF، T و rپیرسون تحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین عملکرد خانواده و ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین میزان دینداری افراد و ناهنجاری افراد و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین کجرو بودن دوستان و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین جنسیت و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین سطح تحصیلات والدین و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد. | |||
کلیدواژهها | |||
ناهنجاریهای رفتاری؛ عوامل اجتماعی؛ دانشجویان و عملکرد خانواده | |||
اصل مقاله | |||
بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس مرضیه سرهنگزاده[1] مجید ظروفی[2] تاریخ دریافت مقاله:22/7/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/11/1394 چکیده ناهنجاریهای رفتاری از جمله عواملی هستند که به تدریج نظم اجتماعی را مختل میسازند بنابراین بررسی و شناخت علل ناهنجاری در هر اجتماعی میتواند در تصحیح روند جامعهپذیری و نظم اجتماعی موثر باشد. این مساله با توجه به جوانی جمعیت کشورمان اهمیتی مضاعف پیدا میکند. برای بررسی مشکلات یاد شده ابتدا باید علل و عوامل آن را به درستی شناخت. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس در سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفته است. تحقیق از نوع پیمایشی است و از نظر زمانی مقطعی بوده و از نظر دامنه پهنانگر میباشد و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور شهر هریس که برابر 1600 نفر میباشد، تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد300 نفر مشخص گردید. نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقهای صورت گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از ابراز پرسشنامه استفاده شد. اطلاعات به دست آمده ابتدا به صورت توزیع فراوانی توصیف و سپس با استفاده از آزمونF، T و rپیرسون تحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین عملکرد خانواده و ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین میزان دینداری افراد و ناهنجاری افراد و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین کجرو بودن دوستان و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین جنسیت و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین سطح تحصیلات والدین و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژگان کلیدی: ناهنجاریهای رفتاری، عوامل اجتماعی، دانشجویان و عملکرد خانواده.
مقدمه جامعه انسانی و روابط اجتماعی براساس نظم اجتماعی و به واسطه هنجارهای اجتماعی اداره و تنظیم میشود. هنجارهای اجتماعی الگوها و شیوههای رفتار و قواعد تعیینکننده کنشمتقابل میان مردم هستند که پیروی از آنها موجب تعادل و نظم درجامعه میگردد. یک هنجار تعیین میکندکه در شرایط گوناگون چه رفتاری باید یا نباید داشته باشد. در این بین یکی از مسائل اجتماعی برآمده از ناهمنوایی، بروز رفتار انحرافی استکه همانند فقر، جهل وبیماری همواره درجوامع انسانی حضور چشمگیر داشته وگستره وسیع و انواع مختلفی را پوشش میدهد. دانشمندان اجتماعی و علمایدینی در ایران زمین از دیرباز به آموزش و پرورش جوانان توجه داشتهاند. کتابها و رسالههای زیادی در این زمینه چاپ و منتشر شده است: امام محمد غزالی، خواجه نظامالملک، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و مولانا جلالالدین رومی و بسیاری متفکران دیگر انسان را آمیختهای از نیروهای سهگانه خرد، غضب و شهوت میداند و معتقد است تعادل و توازن این نیروها موجب تعادل رفتار و عدم تعادل میان آنها سبب انواع کجرفتاریها است. سعدی نیز سرشت آدمی را اساس رفتار آدمی میداند، در عین حال از تاثیر تربیت در رفتار آدمی غافل نبوده است(مطهری، 1367: 40). هنجارهای اجتماعی تعیین میکند انسان چه باید بگوید و از گفتن چه چیزهایی باید اجتناب ورزد، باید چگونه بیندیشد و چگونه رفتار کند، چه اعمالی را انجام دهد و از انجام چه اعمالی اجتناب ورزد. به همین دلیل هر کس سعی میکند رفتارهای خود را با هنجارهای اجتماعی سازگار نماید تا جامعه او را به عضویت خود بپذیرد. زمینه بسیاری از کجرویهای اجتماعی و ناهنجاریها در جامعه نهفته است و آن زمانی است که جامعه کارکرد لازم را از دست بدهد و نتواند پاسخگوی نیازهای افراد باشد و چنانچه انسان در رسیدن به اهداف مورد نظر نتواند موفق شود و جامعه پتانسیل لازم جهت پاسخگویی به نیازها را نداشته باشد، نظم جامعه دچار خدشه میشود و نوعی آنومی و بیهنجاری به وجود خواهد آمد (اسفندیاری، 1381: 1). هر رفتاری که از آدمی سر میزند نشات گرفته از مجموعه عواملی است که هرگز نمیتوان جوانان را یکسره مقصر دانست و دیگران برای گناه ازاین رو در پیدایش بزهکاری و رفتارهای نابهنجار و آسیبزا عواملمتعددی بهعنوان عوامل پیدایش و زمینهساز موثر هستندکه فرد مرتکب شونده، تنها بخشی از قضیه میباشد. هنجارهای اجتماعی با سه ویژگی اجبار، عمومیت و خارجی بودن، جامعه را اداره نموده و نظم اجتماعی را برقرار میکنند. تضعیف هریک ازاین ویژگیها اختلال هنجاری و بینظمی را به همراه خواهد داشت. متاسفانه افراد یک جامعه همواره در مسیر بهنجار رشد روانی و اجتماعی قرار نمیگیرند و به دلایل گوناگون تعداد زیادی از جوانان توان دریافت محرکهای بیرونی و ایجاد توازون بین آثار این محرکها و انگیزههای درونی خود را ندارند و بدین ترتیب رشد موزون و همهجانبه که هدف اصلی تعالی انسان به طورکامل و حتی گاه به طور نسبی است، تحقق نمییابد. در این میان هرچه جامعه پیچیدهتر و ارتباطات فردی و اجتماعی وسیعترگردد، تعارضهای درونی و محیطی نیز سیر صعودی میکند و این همه سرگشتگی و آشفتگی بیشتر فرد میانجامد(طارمیان، 1379: 18). بر اساس آموزههای جامعهشناختی زمانیکه زمینه و بستر بروز ناهنجاری آماده باشد، ارتکاب بزهکاری بیشتر خودش را نشان میدهد. چون انسان در تعامل با جامعه، محیط و همچنین اجتماعی شدن و اجتماعی زیستن هویت پیدا میکند و در ارتباط با دیگران نیازهایش را مرتفع مینماید. گاهی افراد به خاطر عدم فرهنگپذیری و مخالفتهای هراسناک از یک طرف و عدم تطبیق خود با موقعیتهای جدید از طرف دیگر و تامین نشدن نیازهای اولیه به جهت ناکارایی و نداشتن مهارت از طرف دیگر موجب سرخوردگی و انزوا شده و موج مخالفت را در شکلهای بزهکاری و مجرمیت بارز میسازد(شریعتی رودسری، 1380: 12). دانشجویانی که در دانشگاه خوب عمل نمیکنند ممکن است از فقر، خشونت، ناامیدی یا بیماری روانی در خانوادهشان در رنج باشند و به علت از هم گسیختگی و مشکلات روانی، اجتماعی در دانشگاه حضور یابند همچنین به دلیل مشکلات بیشتر به چشم میآیند و همین امر موجب آسیبپذیری آنان میشود. مشکلات خانوادگی- هیجانی و یا احساس این که هیچ کس غمخوار آنها نیست یا به آنها توجهی ندارند، موجب میشود که آنان در مراحل زندگی خود به خوبی ایفای نقش نکنند از این رو میتوان گفت که کسانیکه دارای فقر مهارتهای زندگی که تحت فشار روانی و محیطی هستند، درصورت بیتوجهی در آینده از کارکرد مثبتی برخوردار نخواهند شد. نیروی انسانی و جمعیت به عنوان یکی از جلوههای قدرت و توانمندی هر کشور به حساب میآید، مشروط بر اینکه این جمعیت موجب نابسامانیهای داخلی نشود و آن کشور را به سوی وابستگی سوق ندهد، پرورش، هدایت و ساماندهی و همچنین فراهم ساختن زمینههای رشد و شکوفایی استعداهای جمعیت به ویژه نسل جوان و دور نگهداشتن آنها از انحراف از اهمیت خاص برخوردار است، در واقع جوانان و نوجوانان در استراتژی رشد و توسعه و در چشم انداز آینده هرجامعه یک عامل تعیینکننده وجزء سرمایههای ملی به حساب میآیندکه درحفظ و سلامتی آنان بایستی تلاشهای لازم به عمل آید(فولادی، 1381: 72). مشاهده آمارها و شواهد افزایش ناهنجاری در میان جوانان دال برگسترش و شکلگیری رفتارهای غیرمقبول ناهمنوایی با هنجارهای رسمی و مورد پذیرش عموم و در پی آن به مخاطره افتادن امنیت اجتماعی است. آنچه که مسلم است، در این برهه از زمان، هنجارشکنیها، کاهش آشکار انسجام و ثبات، تولید الگوهای تثبیت شده اجتماعی، فردگرایی و از سوی دیگر به علت گسترش ارتباطات ملی و جهانی بوده، تمامی اقشار اجتماعی و شهرهای کوچک و مناطق روستایی را در همان ابعاد و یا حتی بیشتر از مناطق شهری بزرگتر تحت تاثیر قرار داده است. ناهنجاریهای رفتاری به عنوان یک مساله اجتماعی در بین طبقات اجتماعی در شهر هریس بر بسیاری از ساختارهای جامعه تاثیرگذاشته و اثرات نامطلوب بیشماری را برجای نهاده است. پژوهش این پدیده در شرایط فعلی به دلیل افزایش بیرویه یک نیاز بنیادی است زیرا شهر هریس همانند با کل کشور با مسائل و چالشهای متعدد دوران گذار مواجه است. مسائلی که در نتیجه تضاد زندگی به شکل گذشته و سنتی با نیازهای ناشی از هجوم زندگی جدید و مدرن است. به طورکلی دادهها و آمارهای مربوط به پذیرفته شدهگان دانشگاهها، «به وجود آمدن 2 دانشگاه پیام نور و آزاد در این شهر طیف وسیعی از جوانان را به این سمت کشانیده» در سالهای اخیر حاکی از روند متفاوتتری از گذشته میباشد. حرکت جوانان به سوی دانشگاه، باعث به وجود آمدن خواستهها و انتظارات متفاوتی نسبت به گذشته میباشد و این مساله تاحدودی زمینه انحراف را فراهم نموده است. بیان مشکل و یا مساله در دانشگاههای شهر هریس که بر اساس نظر کمیته انضباطی دانشگاه بیشتر رخ میدهد عبارتند از درگیری بین دانشجویان در محیط دانشگاه، توهین به اساتید، تقلب در امتحانات، عدم رعایت مقررات دانشگاه، رابطه جنسی با جنس مخالف که سالیانه مشکلات بسیاری به وجود میآورند و موجب توبیخ بسیاری از دانشجویان و یا در مواردی موجب اخراج دانشجویان میشود. تحقیقات متعددی از جمله تحقیق جعفر سخاوت(1385) و سیمین شمس نشاندهنده این است که عوامل مختلف فردی و اجتماعی در بروز ناهنجاریها موثرند. از جمله این عوامل میتوان به عوامل زیر اشاره کرد. نقش ناهنجاریهای فرهنگی خانواده، سطح تحصیلات خانواده، عملکرد جامعه و تصویر از خود در بروز ناهنجاری رفتاری موثر است. از آنجا که خانواده به عنوان اولین عامل جامعهپذیری فرزندان به حساب میآید، نقش زیادی در بروز ناهنجاری رفتاری فرزندان دارد و از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان میباشد، بررسی و شناخت علل اجتماعی موثر در شکلگیری ناهنجاریهای رفتاری و برنامهریزی جهت کاهش یا حذف آنها امری ضروری است. پرسش اساسی که این تحقیق با آن رو به روست این است که مهمترین عوامل اجتماعی موثر در بروز ناهنجاری رفتاری دانشجویان چیست؟
اهداف هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس در سال تحصیلی93-1392 میباشد. علاوه برآن، هدفهای جزیی به شرح زیر میباشند: 1. تعیین تفاوت سطح تحصیلات پدر با ناهنجاری رفتاری دانشجویان. 2. تعیین تفاوت سطح تحصیلات مادر با ناهنجاری رفتاری دانشجویان. 3. تعیین ارتباط عملکرد خانواده با ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان. 4. تعیین ارتباط میزان کجرو بودن دوستان با ناهنجاری رفتاری دانشجویان. 5. تعیین ارتباط میزان دینداری افراد و ناهنجاری رفتاری دانشجویان. 6. تعیین تفاوت ناهنجاری رفتاری در بین دانشجویان دختر و پسر.
مبانی نظری شالوده تحقیقات در علوم اجتماعی مبتنی بر نظریات میباشد، در واقع نظریه پایه و اساس یک تحقیق اجتماعی میباشد و تحقیقات اجتماعی بدون اتکا به نظریه پشتوانه بسیاری ضعیفی خواهد داشت. از این رو بیشتر تحقیقات در علوم اجتماعی تلاش زیادی جهت استفاده از نظریه دارند. نظریه ناکامی منزلتی کوهن، نظریه فرصتهای نامشروع افتراقی (کلودارد و اوهلین)، نظریه مرتن، نظریه هگن، نظریه اجتماعی یا جامعهپذیری و نظریه خودآینهسان کولی و مید نظریههایی هستند که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته است. نظریههای کنترل بر این پیش فرض استوار است که برای کاستن از تمایل به رفتار نابهنجار، بزهکارانه و مجرمانه باید افراد کنترل شوند. آنها به این موضوع علاقمندند که چرا بعضی از مردم با هنجارها همنوا نمیشوند. پاسخی که آنها ارائه میدهند این است که افراد به دلیل اینکه نیروهای کنترل کننده در زندگی آنها تضعیف شده یا غایب باشد، احتمال مجرم شدن آنها افزایش مییابد نظریههای کنترل جرایم جوانان تاکید میکنند. پژوهشگران این نظریه در مورد دو دسته از عوامل کنترل، یعنی کنترلهای شخصی و اجتماعی اتفاق نظردارند و متعقدند نبودن این کنترلها موجب پیدایش بزهکاری و جرم میشوند. نظریهپردازان نظارت عقیده دارند که هرچه شخصی به فعالیتهای مرسوم معتقدتر و ملزمتر باشند و وابستگی بیشتری به دیگران داشته باشند احتمالاً از قوانین جامعه کمتر سرپیچی میکند. در نظریه آنان خانواده و سپس مدرسه، بیش از همه عوامل نظارت اهمیت دارند و متعقدند که در فرآیند اجتماعی کردن فرزندان اهمیت خاصی دارند. با توجه به اهمیت خانواده در اجتماعی کردن فرزندان، تعدادی از متغیرهای مهم مربوط به خانواده به عنوان متغیر مستقل انتخاب شدهاند که عبارتند از 1. سطح تحصیلات والدین 2. عملکرد خانواده به عنوان متغیر مستقل انتخاب شده است. در نظریه کنترل قدرت هاگان میزان متفاوتی از آزادی پسرها و دخترها در خانواده، یکی از عوامل اساسی متفاوت بودن انحرافات اجتماعی دو جنس دانسته شده است. یعنی پسران نسبت به دختران برای منحرف شدن آزادی عمل بیشتری دارند و این پدیده بیشتر در بین پسران رواج دارد. با توجه به این نظریه، متغیر جنسیت به عنوان متغیر مستقل انتخاب شده است. برطبق نظریه دورکیم که فرهنگهای سنتی وکوچک را زیر نفوذ دین میداند و شعایر دینی موجب پیدایش اندیشهها و مقولههای فکری تازه میشود و ارزشهای موجود را تحکیم و تثبیت میکند و این شعایر و مراسم جمعی حس انسجام و همبستگی گروهی را تحکیم میکند. بر اساس این نظریه انتظار میرود که هرچه افراد دیندارتر باشند، به علت همبستگی گروهی بیشتر و حس انسجام آنها که به واسطه دین ایجاد گشته، گرایش به کجروی در بین آنها کمتر دیده میشود. برطبق این نظریه دینداری افراد به عنوان متغیر مستقل انتخاب شد. از نکات اصلی دیدگاه ساترلند این است که افراد به این علت کجرفتار میشوند که تعداد تماسهای انحرافی آنان بیشتر از تماسهای غیر انحرافیشان است. نظریه انتقال فرهنگی بر این نقطه تاکید دارند که رفتارهای انحرافی از طریق معاشرت با دوستان ناباب آموخته میشود. بنابراین انتظار میرود که افراد دوستان کجروتری دارند، گرایش به کجروی بیشتر از خود نشان دهند با توجه به این دیدگاه کجرو بودن دوستان از مهمترین متغیرهای تئوریک این نظریه هست.
پیشینه تحقیق بشارت(1384) در مقالهای با عنوان (بررسی تاثیرهوش هیجانی برکیفیت روابط اجتماعی) به نتایج زیر دست یافت. بین هوش هیجانی و مشکلات شخصی دانشجویان، همبستگی منفی معناداری وجود دارد. هوش هیجانی، همچنین با زمینههای مختلف مشکلات بین دانشجویان، همچون قاطعیت، مردمآمیزی، صمیمیت و مسئولیتپذیری رابطه معناداری وجود دارد. هوش هیجانی با تقویت سلامت روانی، توان همدلی با دیگران، سازش اجتماعی، بهزیستی هیجانی، رضایت از زندگی و مشکلات بین شخصی را کاهش میدهد و زمینه بهبود روابط اجتماعی را فراهم میسازد. هوش هیجانی، همچنین از راه ویژگیهای هیجانی، آسانسازی هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت هیجانها و با ساز و کارهای پیشبینی، پیشگیری، افزایش کنترل و تقویت راهبردهای رویاروی کارآمد، به فرد کمک میکند تا کیفیت روابط اجتماعی را بهتر سازد. حجازی(1385) در مقاله خود با عنوان (عوامل موثر در بروز انحراف اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)) به نتایج زیر دست یافت: از کل واریانس تعیین شده، 05/24 درصد را عامل «خانواده وگروه همگنان»، 22/ 21 درصد را عامل «اعمال کنترل شدید» 16/22 درصد را عامل «وضعیت اقتصادی» و 47/21 درصد را عامل امور فرهنگی و آموزشی تبیین میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که چهار عامل«خانواده وگروه همگنان»، « اعمال کنترل شدید»، «وضعیت اقتصادی»، و « امور فرهنگی و آموزشی» 89/89 درصد از واریانس متغیرهای تحلیل را تبیین میکند که در بین این چهار عامل، عامل خانواده و گروه همگنان بالاترین میزان تبیین واریانس انحرافات اجتماعی را دارد. رئیسی(1382) در مقاله خود با عنوان (جوانان و ناهنجاریهای رفتاری جوانان شهرک رجایی شهر کرج) به این نتیجه دست یافت که ضعف کنترل اجتماعی، علقه خانوادگی ضعیف، ارتباط با دوستان و سابقه برحسب منفی خوردن در بروز ناهنجاریهای رفتاری جوانان موثرند. یزدانیورزی(1379) در تحقیق خود در قالب پایاننامه تحت عنوان (سنجش میزان همنوایی دانشآموزان با هنجارهای مدرسهای و بررسی عوامل موثر بر آن در دوره دبیرستان بخش بندپی شرقی) به نتایج زیر دست یافت: 1. بین جذابیت گروه برای فرد و همنوایی او با هنجارهای مدرسهای رابطه معناداری مشاهده شد. مخصوصاً هرچه جذابیت کلاس و همکلاسیها و دوستان در مدرسه برای فرد به عنوان گروههای اولیه و دوستان بیشتر باشد، همنوایی بالایی با هنجارها مشاهده میشود. 2. بین نوع دوستان، تحصیلات پدر و مادر با میزان همنوایی دانشآموزان با هنجارهای مدرسهای رابطه معناداری وجود دارد و از این جهت تاثیری بر ادعاهای تئوریک ادوین ساترلند است. تئوری ارتباط متمایز ساترلند تعریف مطلوب یا نامطلوب از رفتار جرمآمیز در ارتکاب جرم و یا رفتار انحرافی تاثیر مهمی دارد. بدین معنیکه افرادی که رفتار انحرافی و اعمال جرمآمیز را نامطلوب و زشت تعریف میکنند نسبت به افرادی که از این رفتارها تعریف مطلوب و مورد پسند دارند کمتر دچارکجروی و انحراف از هنجارها و معیارهای جامعه یا گروه میگردند. کهزادی(1384) در تحقیقی در قالب پایاننامه با عنوان (بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان دوره متوسطه عمومی مدارس متوسطه دولتی شهر برازجان) به این نتایج دست یافت میزان رفتارهای نابهنجار دانشآموزان پسر از دختر بیشتر است. بین میزان رضایت پاسخگویان از وضعیت آموزشی و رفاهی مدرسه با میزان رفتارهای نابهنجار آنها رابطه منعیدار و معکوس وجود دارد. احتمال بروز نابهنجاری رفتاری در میان دانشآموزانی که دوستان ناباب دارند نسبت به بقیه بیشتر است. رابطه مستقیم و معنیداری بین میزان کنترل خانوادگی و میزان بروز رفتار نابهنجار در بین پاسخگویان وجود دارد. بین علقه خانوادگی پاسخگویان و ناهنجاری رفتاری رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد و همچنین بین نگرش و پنداشت دانشآموزان از وضعیت زندگی و عملکرد تحصیلیشان با ناهنجاری رفتاری رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. در سال 1376 طی مطالعهای بر روی 842 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشخص شد که دانشجویان مقاطع علوم پایه نسبت به دانشجویان مقاطع کارورزی در سطح بالاتری از ناهنجاری رفتاری هستند. در این مطالعه 2/59 درصد از دانشجویان نمرات بالاتر از حد میانگین داشتند (عبداللهیان، 1376). در پژوهش دیگری که توسط واقعی(1376) صورت گرفت، 131 نفر از دانشجویان ورودی سال تحصیلی 77-1376 در زمان ثبت نام به صورت انفرادی مورد مصاحبه و آزمون شخصیتی وودورث قرار گرفتند(واقعی، 1376). نتایج این بررسی مشخص کرد که 5/23 درصد از دانشجویان حداقل یکی از رفتارهای ناهنجار را داشتند، نتایج ارتباط کاملاً رابطه معنی داری را بین تحصیلات والدین و برخی ناهنجاری نشان داد. یافتههای تحقیق افقی حاکی از این واقعیت بودند که دانشجویان پسر و دختر ساکن خوابگاه که در مقایسه با متاهلین از جمعیت قابل توجهی برخوردارند، در شرایط اجتماعی زندگی میکنند که در آن عادتهای اجتماعی ضعیف و دارای کارکرد منفی، از شیوع زیادی برخوردارند و آداب اجتماعی درصد بسیار اندکی از عناصر فرهنگی دانشجویان ساکن خوابگاه را تشیکل میدهد. دانشجویان در برابر تخلفات بیتفاوت این عوامل، زمینه ساز ایجاد شرایط آنومیک و تهدیدآمیز در محیط دانشگاه خواهند بود (افقی، 1388). فقدان یکی از والدین و میزان درآمد خانواده و اختلافات و از هم گسیختگی خانواده و ازدواج مجدد والدین(کاهنی، 1382) و نگرش منفی نوجوانان نسبت به والدین(موسوی، 1373؛ به نقل از حسنی، 1382) و عدم ارضای نیازهای اساسی فیزیولوژیکی و عاطفی(اصغری پور، 1383) و سطح پایین تحصیلات و نقص عضو و وضعیت جسمانی ضعیف و لاغراندام(اصغری، 1381) و ناهنجاریهای رفتاری رابطه معنیداری وجود دارد. ناهنجاری رفتاری با توجه به ماهیت رفتاری هر شخص فرق میکند و این مشکلات سدّ بزرگی در برابر تعلیم تربیت است(روبرت و همکاران، 1998؛ به نقل از بشاورد، 1382). تحقیقی با موضوع بررسی رابطه زمینههای اجتماعی در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان رامهرمز توسط منوچهر کرد زنگنه در سال 1385 انجام شده است . در این بررسی به برخی زمینههای اجتماعی آنومی بین دانشآموزان پیشدانشگاهی در شهرستان رامهرمز پرداخته شده است. از بین 907 نفر دانشآموز دختر و پسر سه رشته ریاضی، تجربی، علوم انسانی270 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از طریق پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات جمعآوری شده است و رابطه برخی زمینههای اجتماعی در بین دانشآموزان از جمله جنس، موفقیت تحصیلی، اقتصاد، رضایت از پایگاه اجتماعی، امید به آینده، اعتماد به مسئولین به عنوان متغیرهای مستقل بررسی شده است. براساس یافتههای تحقیق، آنومی بین پسران بیش از دختران است. نکته ظریف اینکه با توجه به ویژگیهای جوانان انتظار میرفت عوامل ذهنی از قبیل میزان رضایت از موقعیت اجتماعی، امید به آینده بیش از عوامل عینی بر آنومی موثر باشند. اما فرضیه رابطه پایگاه اقتصادی با آنومی تایید نشده است. به عبارتی احترام به جوانان و توجه به آنان برایشان مهمتر است. دیگر یافتهها رابطه موفقیت تحصیلی با آنومی و رابطه معکوس اعتماد به مسئولین با آنومی را نشان میدهد. با توجه به رگرسیون چند متغیره، میزان امید به آینده بیشترین تاثیر را بر میزان آنومی داشته است و 30% واریانس متغیر وابسته را توضیح میدهد. رضایی در سال 1389در تحقیقی با موضوع مقایسه و بررسی میزان ناهنجاری در دانشآموزان پسر و دختر دوره راهنمایی و دبیرستان، به نتایج زیر رسیده است. شواهد پژوهشی او نشان میدهد که میزان ناهنجاریها در افراد جوان در حال افزایش میباشد. هدف از این تحقیق، بررسی و مقایسه ناهنجاریهای دانشآموزان پسر و دختر مقاطع راهنمایی و اول دبیرستان است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مقطعی است که تعداد 26733 آزمودنی از بین دانشآموزان پایه دوم راهنمایی و اول دبیرستان (15602 دختر و 11131پسر) استان لرستان به عنوان نمونه، به صورت خوشهای– تصادفی و داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که 99/49 درصد پسران و 71/ 67 درصد دختران و 33/60 درصد مجموع آنها دارای ناهنجاری هستند. اختلاف فراوانیها بین دختران و پسران معنیدار بود و در نتیجه با توجه به شیوع بالای ناهنجاریها در میان دانشآموزان، توجه جدی به فراهم کردن زمینههای لازم برای اصلاح ناهنجاریها ضروری به نظر میرسد. تحقیقی توسط نوابخش و واحدی در سال 1389 با موضوع بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان انجام شده است. سرمایه اجتماعی ابزاری برای رسیدن به انواع دیگر سرمایهها از جمله سرمایه اقتصادی، انسانی و فرهنگی میباشد. یکی از حوزههای مهم تاثیرپذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش است. نمونه 410 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 بود. روش پژوهش، پیمایشی و دانشآموزان به طور خود اجرا به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی کمی وکیفی درون خانواده و ناهنجاریهای رفتاری نوجوانان رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که جنس و سرمایه اجتماعی کیفی درون خانواده بیشترین قدرت تبیین کنندگی ناهنجاریهای رفتاری را به نفع پسران داشته است، در صورتیکه سرمایه اجتماعی کمی درون خانواده بیشترین قدرت تبیین کنندگی ناهنجاریهای رفتاری در بین پاسخگویان دختر را دارد. کازلین با مطالعه روی 1253 نفر از دختران و پسران 24-18 ساله در فرانسه درتحقیقی تحت عنوان (نوجوانی و خرابکاری) با تاکید بر متغیرهای خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و مدرسهای نتیجه میگیرد که گرایشات و طرز تلقی جوانان نسبت به ارتکاب اعمال خرابکارانه، در نوع و میزان ارتکاب این اعمال توسط این گروه سنی، تاثیر به سزایی دارد. جوانان میخواهند که با رفتارهای خرابکارانه خودنمایی کنند و به خوبی حس کنند که بد بودن بهتر از هیچ بودن است و این هویت منفی است که ابهام و تردیدهایی که او در خود دارد، را با انجام اعمال خرابکارانه حس میکند(کازلین، 1989: 357). ساترلند(1942) در تحقیقی در مورد موضوع خانواده و بزهکاری در سال 1942 انجام داد بزهکاری را در اثر خطای خانوادهها داشته است که قادر به یاد دادن ارزشها و هنجارها نبودهاند. به نظر ساترلند نگرانیها و نیازهای ارضا نشده در افراد عادی و بزهکار، شبیه به هم است و تنها روشهای یادگرفته شده واکنش به این نگرانیها و محرکها در آنها متفاوت است و خانواده به عنوان محیط یادگیری اولیه جوانان بر بزهکاری موثراست(احمدی، 1384: 131). نای(1958) در پژوهشهایش به این نتیجه رسید که متغیرهای خانوادگی نظیر روابط فرزند والدین، تقلیدهای خانوادگی، انضباط، سرپرستی و پایگاه اقتصادی– اجتماعی با بزهکاری جوانان ارتباط معنیداری دارد(احمدی، 1384: 134). بررسیهای روتر(1982) در لندن نشان داد میزان شیوع نابهنجاری رفتاری در بین جوانان مناطق محروم نسبت به سایر مناطق بیشتر است، و رفتارهای از قبیل دزدی، مزاحمت، مصرف مواد مخدر و اختلالات هیجانیمنش در محلات مرکزی پرجمعیت شهرها بیشتر از محلات دیگر است. میزان رفتارهای ناهنجار اجتماعی نوجوانان در مدارس مختلف متفاوت است، این تفاوت به نظر نمیرسد با بزرگی یا کوچکی و قدمت مدرسه ربطی داشته باشد، بلکه بیشتر با محیط اجتماعی آن مربوط است (ساراسون، 1382). هربرت کارول(1979) در یکی از تحقیقات خود از گروهی از دانشجویان روستایی خواست که مشکلات و تعارضهایی را که دارند بنویسند. در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میشود: - مخالفت خانواده با شغل و یا حرفهای که دانشجو میخواهد برگزیند. - میل به تفریحهای متعدد اجتماعی در مقابل تمایل به درس خواندن. - احتیاج به پیشرفت در دروس در برابر احساس بیکفایتی و عدم فهم دروس. - ترس از ابراز شخصیت در برابر میل به خودنمایی. - همرنگ دیگران شدن. - تنفر از دیگران ولی قادر نبودن به آشکار کردن احساسات خود. - مشکلات اقتصادی که مانع از رسیدن به هدفهای هنری و علمی است. - رضایت خانواده در برابر رضایت شخصی(شاملو، 1369: 27 -26). جو و فوکادا(1997) اثرات استرس و حمایت اجتماعی را بر روی رفتار و احساس شادمانی بر روی 175 دانشجوی 13 دانشگاه ژاپن مطالعه کردند. نتایج نشان داد که فقط 10% از واریانس حمایت اجتماعی مورد لزوم به وسیله استرس توجیه میشود که این امر بیان کننده این است که روابط بین متغیرها قوی نبوده و کلاً مستقل هستند. با افزایش نمره در استرس و حمایت اجتماعی مورد لزوم و کاهش نمره در حمایت دریافت و ادراک شده، شدت ناهنجاری رفتاری افزایش مییابد. هرچه نمرات در حمایت اجتماعی ادراک و دریافت شده افزایش یابد، دانشجویان احساس شادمانی بیشتری را گزارش میکردند. به علاوه حمایت اجتماعی اثرات محافظت کنندهای در برابر شکایات جسمی داشتند. نهایتاً استرس و حمایت اجتماعی مورد لزوم تعامل جالبی بدین صورت دارند دانشجویانی که استرس بیشتری را گزارش میکردند و حمایت اجتماعی بیشتری را نیز دریافت کرده بودند، نسبت به آنهایی که حمایت اجتماعی کافی را تجربه نکرده بودند، ناهنجارتر بودند(رابرتسون، 1380). سلین و ولفگنگ، در دهه 1960 تحقیقی در چارچوب فکری اثباتگرایی لیبرال در آمریکا عهدهدار میشوند. هدف از این تحقیق بررسی ناهنجارها و عوامل دیگر در میان نوجوانان از طریق سنجش دقیق آماری است، آنها برای دقیقتر ساختن آمار موجود به اسناد پلیس رجوع کردند و در واقع آمار خام را تبدیل به آمار قابل استنادتر نمودند. آنها انواعی از ناهنجاریها را مورد بررسی قرار دادند که مورد توجه پلیس واقع شده بود. و به طور مداوم به وقوع میپیوست. آنها نشان دادند که میزان ارتکاب نوعی از ناهنجاریها در طول زمان ثابت است، بنابراین قوانین را میتوانستند ملاک خوبی برای وفاق اجتماعی در نظرگیرند. این مرحله اولیه تحقیق آنها را در بر میگرفت. درپی آن تصمیم گرفتندکه 141 مورد ازجرایم را برمبنای نوع ناهنجاری، شرایط وقوع و میزان آسیب وارد شده از 750 نفر دانشجو، اعضای هیات ژوری، قضات و مددکاران اجتماعی مورد نظرخواهی قرار دهند و به این ترتیب به یک شاخص برای این که چه عملی واقعاً ناهنجاری محسوب میشوند، دست یابند. کوشش آنها دستیابی به یک معیار اخلاقی بود که مورد قبول مردم قرار داشته باشد و بتواند بر مبنای آن علم اثباتی خود را بنا کنند. نتیجهگیری به دست آمده این بود که وفاق اجتماعی کم و بیش مشابهی در این زمینه دارد این اخلاق قابل توصیف و نهایتاً قابل کمی شدن است و میتوان آمار موجود را با دخل و تصرفهایی برای تحلیلهای علمی مورد استفاده قرار داد. همچنین کوشش اثبات گرایان لیبرال برای نشان دادن امکان وجود وفاق در میان مردم بود(ممتاز، 1381: 131). سلمی و کیویوری در سال(2006)، در مقاله خویش تحت عنوان همبستگی بین سرمایه اجتماعی و جرم جوانان، با کنترل شاخصهای سطح فردی و ساختاری سرمایه اجتماعی به بررسی رابطه بین این دو متغیر پرداختهاند. این تحقیق در یک نمونه 5142 نفره از جوانان 16- 15ساله انجام گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد هنگامی که متغیرهای سطح فردی و ساختاری(مثل خودکنترلی)، کنترل شده باشند، پایین بودن حمایت از سوی والدین، پایین بودن کنترل از سوی معلم و پایین بودن اعتماد بین اشخاص با رفتار بزهکارانه همبستگی برقرار میکند. کنترل از سوی والدین، حمایت معلمان و پیوند بین نسلی با بزهکاری، تنها در مدلهای دو متغیره همبستگی دارد. به نظر میرسد پیوندهای ضعیف والدین که باعث پیوند نوجوانان به بازار کار پاره وقت میشود او را در مقابل خطر بزهکاری حمایت نمیکند(نوابخش، 1389).
فرضیهها 1. بین جنسیت و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت وجود دارد. 2. بین سطح تحصیلات پدر و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت وجود دارد. 3. بین سطح تحصیلات مادر و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت وجود دارد. 4. بین عملکرد خانواده و میزان ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. 5. بین میزان دینداری افراد و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. 6. بین میزان کجرو بودن دوستان و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد.
روش تحقیق روش تحقیق پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه که با توجه به چارچوب تئوریکی، فرضیهها و متغیرهای به کار رفته، پرسشها یا گویههای مورد نیاز به صورت بسته طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضرکلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد و پیامنور شهر هریس میباشد که بر اساس آخرین آمار دانشگاه، تعداد کل دانشجویان در سال تحصیلی 93- 1392 برابر با 1600 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که برابر با300 نفر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران با دقت برآورد 5/0d= حداکثر واریانس 25/0 Pq=و سطح اطمینان 95 درصد، جامعه آماری 1600 نفری میباشد که با توجه به فرمول زیر نتیجه نمونه آماری 300 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای بود.
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها دینداری:داشتن اهتمام دینی به نحوی که نگرش، گرایش و کنشهای فرد را متاثر میسازد. تعریف عملیاتی: مصادیق عملیاتی و قابل اندازهگیری متغیر دینداری عبارتند از انجام دادن فردی عبادات و نمازهای یومیه، شرکت در نمازهای جماعت دانشگاه یا مساجد و یا شرکت درجشنها و اعیاد مذهبی، توسل به دعا در لحظات سخت زندگی، پوشیدن لباس براساس اصول دینی، اهتمام دینی دررفت و آمدهای فامیلی و دوستان خانوادگی و طهارت و نظافت. برای اندازهگیری از طیف لیکرت استفاده شده است(شهری مجارشین، 1389: 20). عملکرد خانواده: ایجاد فضای مطلوب خانوادگی و جلوگیری از فروپاشی کانون خانواده بر اثر فقدان یکی از والدین و یا اختلاف بین آنها و نیز عدم افراط در نازپروری در بین فرزندان از وظایف خانواده است(کینیا، 1370: 729). تعریف عملیاتی: توهین و سرزنش، اختلاف و درگیری، نوازش و محبت. عدم تفاهم اخلاقی و اختلاف نظر. از دانشجو پرسیده میشود در طول سال چند بار این اتفاقات برایشان افتاده است(قاسمزاده، 30:1388). کجروبودن دوستان: اشاره به فرآیند تعامل و ارتباط با دوستان بزهکار و یادگیری بزهکاری از آنها دارد. طبق گفته ساترلند، رفتار انحرافی از طریق داشتن روابط اجتماعی با انواع خاصی از مردم مانند تبهکاران آموخته میشود(ستوده، 1373: 149). تعریف عملیاتی: جهت سنجش متغیرکجرو بودن دوستان از پاسخگویان پرسیده میشود که هریک از دوستان نزدیک و دورشان درطول یک سال گذشته چه میزان ازموارد مطرح شده را انجام دادهاند. تخریب وسایل عمومی، اعمال زور برای گرفتن چیزی ازشخصی، استعمال دخانیات و موادمخدر و برهم زدن نظم عمومی(قاسمزاده، 1388: 28). ناهنجاریرفتاری: «ناهنجاری حالتآشفتهای از ناامنی استکه بربخش وسیعی ازجمعیت سایه افکنده و بالقوه بحرانساز است» طبق نظردورکیم «ناهنجاری» به معنای عدم توازن (نابرابری) و پیروی ناقص از هنجارها در راستای توسعه اجتماعی است که در سطوح درگیر در فرایند تغییر نفوذ میکند(مظاهری، 1376: 4). تعریف عملیاتی: مصادیق عملیاتی قابل اندازهگیری متغیر وابسته ناهنجاری رفتاری عبارتند از تقلب، با تاخیر به کلاس آمدن، دروغگویی، صدمهزدن به اشیا در دانشگاه، آوردن لوح فشرده غیرمجاز به دانشگاه، حمل چاقو، دعوا با سایردانشجویان، غیبت مکرر و بیاحترامی به استادان و سایر دانشجویان. از دانشجویان پرسیده میشود چند بار در سال تحصیلی این کارها را انجام دادهاند(قاسمزاده، 1388).
اعتبار و پایایی ابزار تحقیق اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از اعتبار صوری سنجیده شده است. برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر 718% به دست آمد.
نتایج و یافتهها در این تحقیق از میان مهمترین عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان شهرهریس متغیرهای زیر به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدند. سطح تحصیلات والدین، کجرو بودن دوستان، دینداری، جنسیت، عملکرد خانواده و رابطه آنها بر متغیر وابسته تحقیق «ناهنجاری رفتاری» سنجیده شد. برای تبین ناهنجاریهای رفتاری از دیدگاههای نظریه هویتپذیری افتراقی دانیل گلیدز و نظریه آنومی مرتن استفاده شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، دختران 3/43 و پسران 7/56 درصد حجم نمونه را تشکیل داده بودند. از بین گزینههای موجود برای سطح تحصیلات پدر بیشترین تکرار مربوط به گزینه لیسانس با 7/26 درصد میباشد. در مورد سطح تحصیلات مادر بیشترین تکرار مربوط به گزینه بیسواد با 27 درصد میباشد. میانگین کلی برای متغیر نوع عملکرد خانواده 31/22 و از بین گزینههای این متغیر، آگاهی از وظیفه تهیه وسایل و مایحتاج مورد نیاز فرزند توسط والدین با 61/3 درصد بالاترین و نیز اقدام به طلاق توسط والدین تا به حال پایینترین میانگین را با 08/2 درصد میباشد. میانگین کلی برای متغیر میزان دینداری 17/50 و از بین گزینههای این متغیر، عملکردن به توصیههای دینی در مورد احترام به پدر و مادر با20/4 درصد بالاترین و نیز عدم رعایت رنگهای مجاز برای پوشش در محیط دانشگاه، پایینترین میانگین را با 81 /2 درصد دارا میباشد. میانگین کلی برای متغیر میزان کجرو بودن دوستان 37/7 و از بین گزینههای این متغیر متوسل شدن به زور و تهدید برای کسب کالا یا چیزی طی یک سال گذشته توسط دوستان با 89/1 درصد بالاترین و نیز فریب دیگران هنگام خرید یا فروش چیزی طی یک سال گذشته توسط دوستان، پایینترین میانگین را با 78/1 درصد دارا میباشد. میانگین کلی میزان ناهنجاری رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور هریس 49/16 درصد میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق، میزان ناهنجاری رفتاری دانشجویان بر اساس جنسیت، تفاوت معنیداری نشان نمیدهد. ناهنجاری رفتاری دانشجویان در بین سطح تحصیلات والدین، تفاوت معنیداری نشان نمیدهد. بین عملکرد خانواده و میزان ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. ضریب همبستگی به دست آمده برابر صفر میباشد که از نظر آماری معنیدار است. کینیا میگوید مشاجرههای پیدرپی والدین و جدال آنها میتواند به احتمال زیاد همان نتایج جنگ را برای فرزندان فراهم کند. کینیا در مورد ازهم پاشیدگی کانون گرم خانواده در اثر اختلاف و درگیری و تاثیر آن بر فرزندان میگوید: "از پژوهشهای علمی و عینی جامعهسنجی خانوادههای نابسامان چنین بر میآید که آنها افراد ناسازگار زیادی را تحویل جامعه دادهاند". بین دینداری و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد در تایید رابطه این فرضیه از چارچوب نظری هیرشی و شیومیکر استفاده گردید. مبنی بر اینکه درگیر شدن جوانان در فعالیتهای قراردادی و دینی به آنها وقت کافی برای مشغول شدن در فعالیتهای بزهکارانه نمیدهد. اگر این درگیر شدن با اعتقاد به هنجارهای عادی همراه باشد فرد نه تنها در فعالیتهای متداول مشغول میشود بلکه به این باور میرسد که قواعد و قوانین حاکم بر جامعه صحیح است و خود را ملزم به پیروی از آنها میداند. اگر فرد خود را در این فعالیتها کمتر درگیر نماید احتمال بیشتری دارد که هنجارها را نقص و مرتکب رفتار بزهکارانه شود. در تایید بین کجرو بودن دوستان و ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان میتوان از چارچوب نظری نظریهپردازان کنترل اجتماعی (هیرشی، ساترلند و بلومر) استفاده کرد. الگوی بزهکاری معمولاً در گروههای همسال منتقل میشود و وابستگی جوانان به شبکههای روابط اجتماعی در گروهای دوستان و همسال بزهکار موجب گرایش آنان به رفتار نابهنجار میشود. جوانانی که با مشکلات خانوادگی و تحصیلی مواجهاند آمادگی بیشتری برای گرایش به گروه همسال بزهکار داشته و برای ارتکاب رفتار نابهنجار مستعدترند. نتایج تحقیات انجام شده در داخل کشور شکربیگی(1380)، فاضلینیا(1380)، یزدانی ورزی(1379) و کهزادی(1384) موید بر تایید گروه دوستان بر ناهنجاری رفتاری جوانان است.
نتیجهگیریفرد به عنوان موجود اجتماعی همواره در کنشمتقابل با افراد دیگر است و رفتار بهنجار و نابهنجار نتیجه فرایندهای دایمی کنشمتقابل بین اعضای جامعه است محیط اجتماعی رفتار فرد را متاثر، محدود، کنترل، تعدیل و یا تغییر میدهد. انحراف اجتماعی در فرآیندهای کنشمتقابل اجتماعی شکل میگیرد، بنابراین فرد در فرآیند مشاهده و یادگیری رفتار انحرافی، تقلید و الگوسازی از افراد منحرف، کنترلهای ضعیف درونی و بیرونی و جامعهپذیری ناقص و تغییر هویت که به علت برچسبهای اجتماعی در وی به وجود میآید، مرتکب جرم و بزهکاری میشود. رفتار اجتماعی و روابط اجتماعی از طریق هنجارها که منظور شیوههای جا افتاده رفتار است و حدود آن را تعیین میکند، تنظیم میشود. یک هنجار تعیین میکند که فرد در شرایط گوناگون چه رفتاری باید و یا نباید داشته باشد. البته همیشه این امکان هست که رفتار فرد با آنچه از او انتظار میرود مطابقت نداشته باشد همیشه جایی برای تغییر هنجارها وجود دارد و هر هنجار تاریخ مربوط به خود را دارد یعنی نظر گروه در طول زمان نسبت به رفتار مناسب یا نامناسب میتواند تغییرکند. ناهنجاریهای رفتاری از جمله عواملی است که به تدریج نظم اجتماعی را مختل میسازد. بنابراین بررسی و شناخت علل ناهنجاری اجتماعی میتواند در تصحیح روند جامعهپذیری و نظم اجتماعی موثر باشد. تحقیقات متعدد نشان دهنده این است که عوامل مختلف فردی و اجتماعی در بروز ناهنجاریها موثرند. از جمله این عوامل میتوان به این موارد اشاره کرد. ناهنجاریهای فرهنگی، روابط اجتماعی و گروه همسالان و پایگاه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی خانواده و ... گسترش روزافزون برخی ناهنجاریها در جوامع مترقی امروز تامل و تفکر فراوانی را میطلبد. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان میباشد، بررسی و شناخت علل اجتماعی موثر در شکلگیری ناهنجاری رفتاری و بررسی جهت کاهش یا حذف آنها امری لازم و ضروری است. براساس دانش موجود به نظر میرسد که اغلب رفتارهای نابهنجار، نتیجه یک واقعیت بحرانی نیست بلکه منتج از تجارب و یادگیریهای ناسالم در طی مدتهای طولانی هستند.
پیشنهادهای کاربردی- با توجه به تاثیر تقید مذهبی بر ناهنجاریها، ضروری است خانوادهها و دانشگاه با تقویت ارتباط خود و وسایل ارتباط جمعی اعم از رادیو تلوزیون، سینما، روزنامهها و نشریات از طریق پیامهای خود در طرز تفکر و رفتار افراد جامعه موثر واقع شوند. اگر پیامهای این رسانهها به سمت ارزشهای مذهبی جامعه گرایش پیدا کند، میتواند در جهت تربیت دینی نسل جوان موثر افتد. - در محیط آموزشی با تشویق کسانیکه رفتارهای متناسب با هنجارها و ارزشهای مورد انتظار را دارا هستند و تنبیه متناسب با دانشجویانی که فاقد چنین شرایطی هستند، میتوان رفتار دانشجویان را کنترل نمود. - استفاده از حداقل امکانات به منظور انجام مسابقات در زمینههای مختلف ورزشی فرهنگی و اعتقادی و ... میتواند در ارضای نیاز استقلالطلبی و خودشناسی دانشجویان به طور سالم موثر باشد و از بروز اشکال ناهنجاری، خودنمایی و ابراز وجود جوانان بکاهد. - تشکیل جلسات فوق برنامه با مسئولین کشور در جهت برآوردهکردن نیازهای نسل جوان و ارائه نتایجحاصل از رفتارهای نابهنجار برای افراد جامعه درمحیطهای آموزشی ازفعالیتهای لازم و موثر است.
منابع احمدی، چ. (1371). میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی اهواز. فصلنامه اندیشه و رفتار. دوره 1، شماره 4، صص 12-6. احمدی، ح. (1384). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت. اسفندیاری، م. (1381). نقش آموزش و پرورش در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی. نشریه همبستگی. ص6. افقی، ن. (1388). مطالعه تطبیقی ارزشها و هنجارها و رابطه آنها با آنومی، (مطالعه موردی دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه گیلان). بشارت، م. (1384). بررسی تاثیر هوش هیجان برکیفیت روابط اجتماعی. نشریه مطالعات روانشناختی. نشریه شمارهی 2 و 3، ص 25. بشاورد، س؛ و دیگری. (1382). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی رفتاری در دانشآموزان ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی. حجازی، ا. (1385). بررسی عوامل موثر در بروز انحرافات اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. نشریه شماره 22، ص 219. رابرتسون، ی. (1374). درآمدی بر جامعه. ترجمه: ح، بهروان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. رضائی، ر. (1389). بررسی ناهنجاری در نوجوانان راهنمایی و دبیرستانی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه گیلان. رئیسی، ج. (1382). جوانان و ناهنجاریهای رفتاری. فصلنامه علوم اجتماعی. نشریه 22، ص 135. ساراسون، ا؛ و دیگری. (1382). روانشناسی مرضی. ترجمه: ب، نجاریان و دیگران. تهران: انتشارات رشد. ستوده، ه. (1373). مقدمهای بر آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور. چاپ دوم. سخاوت، ج. (1385). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. شاملو، س. (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات چهر. شعریعتی رودسری، م. (1380). شناخت و درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات عابد. ص 7. شهری مجارشین، ز. (1389). نقش دینداری نوجوانان در میزان همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی در بین نوجوانان آذرشهر. پایاننامه کارشناسیارشد. طارمیان، ف. (1379). مهارتهای زندگی. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت. ص 18. عبداللهیان، ا؛ و دیگران. ( 1376). بررسی مسائل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. سال چهل و ششم، شمارهی هشتاد، ص 11. فولادی، ع. (1381). مشاوره همتایان. تهران: انتشارات طلوع دانش. ص 72. کاهنی، س. (1382). بررسی تاثیر جدایی والدین بر بروز رفتارهای نابهنجار. همایش سراسری بحران در خانواده. کردزنگنه، م. (1385). بررسی رابطه زمینههای اجتماعی با آنومی در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانرامهرمز.مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد شوشتر. پیش شماره 2. کهزادی، ن. (1384). بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان متوسطه عمومی مدارس عمومی و مدارس دولتی شهر برازجان در سال تحصیلی 84- 1383. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان. کینیا، م. (1370). مبانی جرمشناسی. تهران: دانشگاه تهران. مطهری، م. (1367). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا. مظاهری، ع. (1376). نتایج طرح تحقیقاتی ناهنجاری. نشریه مدیرساز. شماره صفر، زمستان 76، ص 4. ممتاز، ف. (1381). انحرافات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. نوابخش، م؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده بر ناهنجاری رفتاری دانشآموزان. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال چهارم، شمارهی چهارم، صص 89-82. یزدانی ورزی، م. (1379). سنجش میزان همنوایی دانشآموزان با هنجارهای مدرسهای و بررسی عوامل موثر بر آن در دوره دبیرستان بخش بندپی شرقی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، صص 154-133. CoslinT, p. (1986). Adolescence and vandalism, journal of orentaionsco. lairede Professionally. 1, n4. P.p: 357-364. Suchar, C. (1978). Social Deviance. usa:Holt, Rin ehart and Winston. Sykes, M. & Matza, D. (1982). Technigues of Neutraliz: Atheory of Delinguency. INr. Giallombardo (Ed). A Book of readings. New York: Willy. Welsh, Wayne N. Jacr. Jack R, Greene. & Patyiciah, Jenkins. (1999). School Disorder: The Influence of Individual factors. Criminoloyy. P.p: 73-115.
| |||
مراجع | |||
احمدی، چ. (1371). میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی اهواز. فصلنامه اندیشه و رفتار. دوره 1، شماره 4، صص 12-6. احمدی، ح. (1384). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت. اسفندیاری، م. (1381). نقش آموزش و پرورش در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی. نشریه همبستگی. ص6. افقی، ن. (1388). مطالعه تطبیقی ارزشها و هنجارها و رابطه آنها با آنومی، (مطالعه موردی دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه گیلان). بشارت، م. (1384). بررسی تاثیر هوش هیجان برکیفیت روابط اجتماعی. نشریه مطالعات روانشناختی. نشریه شمارهی 2 و 3، ص 25. بشاورد، س؛ و دیگری. (1382). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی رفتاری در دانشآموزان ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی. حجازی، ا. (1385). بررسی عوامل موثر در بروز انحرافات اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. نشریه شماره 22، ص 219. رابرتسون، ی. (1374). درآمدی بر جامعه. ترجمه: ح، بهروان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. رضائی، ر. (1389). بررسی ناهنجاری در نوجوانان راهنمایی و دبیرستانی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه گیلان. رئیسی، ج. (1382). جوانان و ناهنجاریهای رفتاری. فصلنامه علوم اجتماعی. نشریه 22، ص 135. ساراسون، ا؛ و دیگری. (1382). روانشناسی مرضی. ترجمه: ب، نجاریان و دیگران. تهران: انتشارات رشد. ستوده، ه. (1373). مقدمهای بر آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور. چاپ دوم. سخاوت، ج. (1385). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. شاملو، س. (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات چهر. شعریعتی رودسری، م. (1380). شناخت و درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات عابد. ص 7. شهری مجارشین، ز. (1389). نقش دینداری نوجوانان در میزان همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی در بین نوجوانان آذرشهر. پایاننامه کارشناسیارشد. طارمیان، ف. (1379). مهارتهای زندگی. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت. ص 18. عبداللهیان، ا؛ و دیگران. ( 1376). بررسی مسائل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. سال چهل و ششم، شمارهی هشتاد، ص 11. فولادی، ع. (1381). مشاوره همتایان. تهران: انتشارات طلوع دانش. ص 72. کاهنی، س. (1382). بررسی تاثیر جدایی والدین بر بروز رفتارهای نابهنجار. همایش سراسری بحران در خانواده. کردزنگنه، م. (1385). بررسی رابطه زمینههای اجتماعی با آنومی در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانرامهرمز.مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد شوشتر. پیش شماره 2. کهزادی، ن. (1384). بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان متوسطه عمومی مدارس عمومی و مدارس دولتی شهر برازجان در سال تحصیلی 84- 1383. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان. کینیا، م. (1370). مبانی جرمشناسی. تهران: دانشگاه تهران. مطهری، م. (1367). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا. مظاهری، ع. (1376). نتایج طرح تحقیقاتی ناهنجاری. نشریه مدیرساز. شماره صفر، زمستان 76، ص 4. ممتاز، ف. (1381). انحرافات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. نوابخش، م؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده بر ناهنجاری رفتاری دانشآموزان. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال چهارم، شمارهی چهارم، صص 89-82. یزدانی ورزی، م. (1379). سنجش میزان همنوایی دانشآموزان با هنجارهای مدرسهای و بررسی عوامل موثر بر آن در دوره دبیرستان بخش بندپی شرقی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، صص 154-133. CoslinT, p. (1986). Adolescence and vandalism, journal of orentaionsco. lairede
Professionally. 1, n4. P.p: 357-364.
Suchar, C. (1978). Social Deviance. usa:Holt, Rin ehart and Winston.
Sykes, M. & Matza, D. (1982). Technigues of Neutraliz: Atheory of
Delinguency. INr. Giallombardo (Ed). A Book of readings. New York: Willy.
Welsh, Wayne N. Jacr. Jack R, Greene. & Patyiciah, Jenkins. (1999). School Disorder:
The Influence of Individual factors. Criminoloyy. P.p: 73-115.
| |||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |