تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,554 |
تأثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دوبونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 1، مرداد 1393، صفحه 159-188 اصل مقاله (331.38 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسکندر فتحی آذر1؛ رحیم بدری گرگری2؛ غفور احراری* 3 | ||
1استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز e-fathiazar@tabrizu.ac.ir | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز badri_rahim@yahoo.com | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول) aweendar@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: تفکر انتقادی، گرایش آن و تفکر خلاق، مهارتهایی هستند که همواره مدنظر عالمان تعلیم و تربیت بوده است. امروزه به دلیل تغییر و تحولات سریع در تمام عرصهها، انفجار اطلاعات و آموزش ندادن مهارتهای استفاده درست از آنها، لزوم فراگیری این مهارتها بهعنوان خروجی آموزشوپرورش و بهویژه آموزش عالی، بیشتر احساس میشود. هدف: این مطالعه در پی آن است تا با کمک فن شش کلاه تفکر دوبونو، مهارتهای تفکر انتقادی و خلاق را در دانشآموزان پرورش دهد. در این فن افراد با تصور پوشیدن کلاههایی به رنگهای مختلف (شش رنگ) مسئله و موضوع بحث را از شش جنبهٔ مثبت، منفی، عاطفی، خلاقانه، بیطرفانه و کنترلی در نظر میگیرند. روش: برای بررسی نتیجه این امر از طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. به دلیل انتخاب طبیعی گروهها (کلاس درس)، پس از مداخله، نتایج آزمونهای اصلی و زیر مقیاسهای آنها با تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، تفاوت بین گرایش به تفکر انتقادی در گروه آزمایش و گواه معنیدار بوده است اما اختلاف معنیداری در خلاقیت دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با استفاده از فنهای آموزشی چون شش کلاه تفکر دوبونو میتوان مهارتهای تفکر انتقادی و نه خلاقیت را در دانشآموزان ارتقا داد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ گرایش به تفکر انتقادی؛ تفکر خلاق؛ شش کلاه تفکر؛ آموزش تفکر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,519 |