تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,926 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,652 |
مدل ساختاری نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4، خرداد 1393، صفحه 55-78 اصل مقاله (198.93 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اصغر شیرعلی پور1؛ ولی اله فرزاد2؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد3؛ مسعود اسدی* 4 | ||
1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی asgarshiralipoor@gmail.com | ||
2عضو هیئت علمی، دانشگاه خوارزمی vfarzad@yahoo.com | ||
3عضو هیئت علمی، دانشگاه خوارزمی hosseinnejad-1@yahoo.com | ||
4دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) masoudasadi_fc@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: ریاضی ازجمله دروس اصلی و تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی و آینده شغلی افراد است و عوامل متعددی مانند خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی در آن نقش دارند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان سوم تجربی انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیة دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان مرندبود برای انجام مطالعه تعداد 393 دانشآموز (136 پسر و 257 دختر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة ذهنیت فلسفی، خود کارآمدی ریاضی، خلاقیت و خودپنداره ریاضی بود. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و اندازه اثر تحلیل شد. یافتهها:نتایج برازش مدل نشان داد که تمامی اثرات مستقیم خودکارآمدی ریاضی بر متغیرهای خلاقیت، خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم متغیر خودکارآمدی ریاضی بر پیشرفت ریاضی تائید شد. همچنین تأثیر مستقیم متغیر خودپنداره ریاضی بر متغیر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت کرد. در این مطالعه علیرغم اینکه اثر مستقیم خلاقیت بر خودپنداره ریاضی مثبت و معنادار شد، تأثیر مستقیم و منفی این متغیر بر پیشرفت ریاضی بیانگر این مهم است که خلاقیت یک متغیر بازدارنده محسوب میشود. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که ذهنیت فلسفی یکی از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت است، ولی اثر مستقیم این متغیر بر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت نکرد نتیجهگیری: از این اطلاعات میتوان در راستای بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ ذهنیت فلسفی؛ خودکارآمدی ریاضی؛ خودپنداره ریاضی؛ پیشرفت ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 940 |