تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,352,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,393,809 |
تأثیر محتوای برنامهٔ درسی خلاقیتمحور بر رشد درک خلاق کودکان دورهٔ پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، خرداد 1393، صفحه 79-104 اصل مقاله (271.38 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی سبحانی نژاد1؛ اشرف السادات حسینی* 2 | ||
1استاد دانشگاه شاهد sobhaninejad@shahed.ac.ir | ||
2فارغالتحصیل کارشناسی ارشد (نویسندة مسئول) a_hosseini7007@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه بدیهی است که خلاقیت آموزش دادنی است و مختص برخی اشخاص نیست. هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر محتوای برنامه درسی خلاقیت محور، بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع تجربی مقدماتی یا طرح یک گروهی پیشآزمون- پسآزمون، است. جامعه آماری این پژوهش شامل، کلیه کودکان پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران، با جمعیتی بالغبر 2433 نفر بوده است. از بین مناطق جامعه آماری موردنظر، منطقه دو و از بین مجموعه مراکز پیشدبستانی آن منطقه، یک مرکزپیشدبستانی بهتصادف انتخاب و در مرکز مذکور، کلاس پیشدبستانی دو، شامل 18 دانشآموز دختر و پسر، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش: اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان دوره پیشدبستانی در بعدهای سیالی و ابتکار تأثیر معنادار مثبت داشته است. از سوی دیگر، اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی در بعد تخیل، تأثیر معناداری نداشته است. نتیجهگیری: درنهایت، فرضیه اصلی مبنی بر تأثیر اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی در دو بعد سیالی و ابتکار تأیید گردید که نشانگر تأثیر مثبت برنامهٔ مذکور بر میزان خلاقیت کودکان در جامعة یادشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ درک خلاق؛ برنامهٔ درسی خلاقیتمحور؛ پیشدبستان؛ تجربی مقدماتی؛ تورنس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,752 |