تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,857 |
اعتباریابی و ساختار عاملی آزمون حل خلاق مسئله باسادر | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4، خرداد 1393، صفحه 127-146 اصل مقاله (222.21 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع1؛ حمیدرضا ایمانی فر* 2؛ علی مصطفایی3؛ مجید برادران4 | ||
1استاد دانشگاه پیام نور h_zare@pnu.ac.ir | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور (نویسندة مسئول) imanifar@gmail.com | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور mostafaiee_a@yahoo.com | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور psycho_2000mbb@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: حل خلاق مسئله با کارهای والاس از سال 1926 شروع شد، اما یکی از معتبرترین مدلهای حل خلاق مسئله در حال حاضر، متعلق به میم باسادر است. هدف: هدف از این تحقیق بررسی اعتبارسنجی و ساختار عاملی پرسشنامه 16 گویهای حل خلاق مسئله باسادر است. روش پژوهش: پژوهش حاضر حاصل یک طرح مطالعاتی توصیفی- زمینهیابی است. جامعه آماری این پژوهش را همه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز فسا (حدود 3000 نفر) تشکیل دادند. یافتهها: پایایی آزمون به روش آزمون- بازآزمایی (762/0r=) و آلفای کرونباخ (884/0) نشان داد که این آزمون از روایی قابلقبولی برخوردار است. نتایج آلفای کرونباخ بهشرط حذف هر گویه نیز نشان داد که لزومی به حذف هیچ گویهای نیست. همبستگی این آزمون با آزمون خلاقیت تورنس، با خرده مقیاسهای انعطافپذیری (603/0r=، 01/0p<)، سیالی (596/0r=، 01/0p<) و ابتکار (464/0r=، 01/0p<) نشان از قابلقبول بودن روایی همزمان آزمون حل خلاق مسئله باسادر دارد. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که 5 عامل با مقدار ویژه بالاتر از یک توانستهاند 049/71 درصد از واریانس گویهها را تبیین کنند. همچنین ماتریس چرخش یافته دادهها نیز نشان داد که همه سؤالات مؤثرند و نیازی به حذف هیچیک از سؤالات پرسشنامه نیست. نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی، شاخص برازش افزایش (CFI) و ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده (RMSEA) قابلقبول است. نتیجهگیری: آزمون 16 گویهای باسادر ابزاری معتبر برای سنجش خل خلاق مسئله است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار؛ باسادر؛ حل مسئله؛ حل خلاق مسئله باسادر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,665 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |