تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,050 |
تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2، آذر 1392، صفحه 39-60 اصل مقاله (262.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زنگنه1؛ سیده رقیه موسوی موسوی1؛ مهدی بدلی* 2 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، به سمت نیازهای انسان نیز رهنمون شده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق نادیده گرفته شده است. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، بر پرورش تفکر خلاق بوده است. روش: در این پژوهش از روش شبه آزمایشیبا طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. در اجرای پژوهش ابتدا آزمون خلاقیت به هر دو گروه (آزمایش و کنترل) داده شد و سپس نمرات حاصل از آزمون با روش آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای این پژوهش، اثربخشی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را در خلاقیت به طور کلی و در عنصر ابتکار نشان داد. اما فرضیههای مربوط به عناصر دیگر خلاقیت یعنی سیالی، انعطافپذیری و بسط از نظر آماری تأیید نشدند. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نوید بخش رشد و شکوفایی خلاقیت به ویژه در عنصر ابتکار آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تفکر خلاق؛ ابتکار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,164 |