تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,186,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,235,850 |
ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، فروردین 1392، صفحه 27-54 اصل مقاله (917.58 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس عباسپور1؛ محمد شرفی* 2؛ مینا مقدم1 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: در سالهای اخیر منابع مزیت رقابتی از سرمایههای ملموس و سخت به داراییهای غیر ملموس و نرم مانند دانش و سرمایه فکری تغییر داده است. به دلیل اهمیت سرمایه فکری و ارزیابی آن در نظامهای آموزش عالی، دست اندرکاران امر آموزش عالی به شناخت مؤلفههای سرمایه فکری و نحوه سنجش آن نیاز دارند. هدف: شناسایی مؤلفههای سرمایه فکری به مدیران نظام آموزش عالی و به ویژه دانشگاهها کمک میکند تا با شناخت حاصل از آن، به نحو مطلوب و مؤثری سرمایههای فکری را مورد سنجش قرار داده و به دنبال آن فرایند مدیریت سرمایههای فکری را بهبود بخشند. این تحقیق تلاش میکند تا با بررسی شیوههای سنجش سرمایه فکری، مدلی مطلوب و کاربردی برای سنجش سرمایه فکری بر اساس سه عنصر سرمایههای انسانی، سازمانی و رابطهای و شاخصهای سنجش هر کدام از این سرمایهها ارائه نماید. روش: این پژوهش به روش فرا تحلیل مدل ها و شیوههای موجود سنجش سرمایه فکری را از دیدگاه نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار میدهد و به ارائه مدلی میپردازد که قابلیت کاربرد بیشتری در نظام آموزش عالی دارد. یافتهها: مدلهای و شیوههای مختلفی برای سنجش سرمایه فکری وجود دارد که هر کدام دربردارنده نقاط قوت و ضعف هستند. مدل مناسب سنجش باید مبتنی بر اهداف، مأموریتها و استراتژیهای مؤسسات آموزش عالی طراحی و تدوین گردد. نتیجه گیری: به منظور دست یابی به تولید علم نافذ و استفاده حداکثری از ظرفیتها و قابلیتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ضرورت سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی در عصر اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست و این امر نیازمند تدوین شاخصهای و معیارهای مناسب با اهداف و مأموریتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ سرمایه فکری؛ سرمایه انسانی؛ سرمایه سازمانی؛ سرمایه رابطهای؛ سنجش سرمایه فکری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,045 |