تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,162,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,211,930 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، فروردین 1392، صفحه 121-140 اصل مقاله (191.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بختیار کرمی1؛ آزاد الله کرمی* 2؛ نظام هاشمی1 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی از متغیرهای کلیدی در نظام های آموزشی هستند که زمینه رشد و ارتقای شناخت، نگرش و مهارتهای دانش آموزان را فراهم می آورند، بنابراین اجرای برنامه ای که زمینه شکوفایی این متغیرها را فراهم آورد از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی صورت گرفته است. روش: این پژوهش به روش آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس در سال تحصیلی 91/1390 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای، 60 نفر از دانش آموزان انتخاب و در دو گروه 30 نفره جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس و مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور است. یافته ها: آموزش مهارتهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت، و خودپنداره تحصیلی مؤثر است. نتیجه گیری: با آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی می توان خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ خلاقیت؛ انگیزه پیشرفت؛ خودپنداره تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,714 |