تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,162,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,211,836 |
نقش الگوی تدریس بدیعهپردازی در خلاقیت هنری و تفاوت آن در دختران و پسران | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 4، فروردین 1392، صفحه 159-176 اصل مقاله (196.62 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهشته نیوشا* 1؛ آذر پاکدامن2؛ زهرا اویسی2 | ||
1نویسنده مسئول | ||
2نویسنده | ||
چکیده | ||
زمینه: الگوی تدریس بدیعهپردازی، روشی است که یادگیرندگان را برمیانگیزد تا ایدهها یا افکاری نو و خلاق را بپرورانند و ارائه کنند. این روشبه فرد فرصت ابتکار میدهد تا امکانات مورد نیاز برای ابراز خویشتن را بررسی کند و در رویارویی با مسائل از راهحلهای نوین بهره گیرد. هدف: بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در درس هنر. روش: تعداد 60 دانشآموز (30 دختر و 30 پسر) پایه چهارم ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در دو جنس پسر و دختر است که به صورت نمونهگیری در دسترس برای گروه آزمایشی و نمونه گیری تصادفی برای گروه کنترل صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات از فرم ب آزمون خلاقیت تورنس استفاده شد. دادههای این پژوهش با تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی در درس هنر دانشآموزان دختر و پسر تأثیر دارد. همچنین الگوی تدریس بدیعهپردازی بر مؤلفههای خلاقیت تورنس شامل سیالی، انعطاف، ابتکار و بسط دانشآموزان پسر و دختر نسبت به هم تفاوت معنیداری ایجاد نمیکند. به بیانی دیگر، اگر چه میزان خلاقیت دانشآموزان دختر در درس هنر بیشتر از دانشآموزان پسر است، اما این افزایش در هر دو جنس تقریباً به یک اندازه است. بحث و نتیجهگیری: روش بدیعهپردازی در پرورش خلاقیت هنری مناسب است ولی در دو جنس تأثیر یکسانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای وانمودی؛ شعر؛ خلاقیت؛ کودکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,553 |