تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,358,196 |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود رابطه معلم – شاگرد و عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر تهران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 45، اسفند 1394، صفحه 43-56 اصل مقاله (531.14 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عصمت رادمنش* 1؛ اسماعیل سعدی پور2؛ حسن اسدزاده2 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: مهارتهای اجتماعی در کارکرد اجتماعی، تحصیلی و موفقیت دانشآموزان مهم میباشد و نقش حائز اهمیتی در اجتناب یا بازداری واکنشهای دیگران ایفا میکند. هدف از اجرای پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر تهران بود. روش: با روش پژوهشی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون از بین کلیه دانش آموزان پایه دوم دبیرستان دختران منطقه 18 شهر تهران که مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-93 بودند تعداد 30 نفر از دانش آموزان پایه دوم از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا بر روی دو گروه پرسشنامة معلم-شاگرد مورای زوویچ (2010) اجرا شد، و معدل نوبت اول افراد مشخص شد، سپس بر گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارتهای اجتماعی طی هشت جلسه یک ساعته انجام و گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند، در پایان مجددا پرسشنامه معلم-شاگرد مورای زوویچ اجرا و معدل نوبت دوم مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، رابطه معلم_شاگرد و پیشرفت تحصیلی، گروه آزمایش از دانشآموزان که تحت تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتهاند نسبت به گروه کنترل، بیشتر است. از یافتههای این پژوهش میتوان برای بهبود پیشرفت تحصیلی و بهبود رابطه معلم-شاگرد دانشآموزان استفاده کرد. نتیجهگیری: هدف همهی فعالیتهای آموزشی بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است که در سایه آموزش مهارتهای اجتماعی می-تواند افزایش معناداری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت اجتماعی؛ رابطه معلم_شاگرد؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,508 |