تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,117 |
سازمان جهانی گمرک با رویکرد بررسی موانع پیش روی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این سازمان | ||||||||||||
فصلنامه مطالعات روابط بین الملل | ||||||||||||
مقاله 5، دوره 3، شماره 13 - شماره پیاپی 12، اسفند 1389، صفحه 125-166 اصل مقاله (552.42 K) | ||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | ||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||
علی طباطبایی1؛ عباس ثابتی2 | ||||||||||||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه علوم سیاسی | ||||||||||||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. | ||||||||||||
چکیده | ||||||||||||
چکیده سازمان جهانی گمرک در سال 1947، در ابتدا با تأسیس کمیته گمرکی حاصل از موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) شروع به کار و در سال 1952 به نام شورای گمرکی و در نهایت در سال 1994 به نام سازمان جهانی گمرک به یک نهاد بین المللی و جهانی تبدیل شد. این سازمان در حال حاضر 162 عضو دارد و تنها مرجع ذیصلاح مسائل و امور گمرکی در جهان است. ایران در سال 1373 عضو رسمی این سازمان گردید که همواره با توجه به چالش های موجود در بخش های سیاسی و اقتصادی که منبعث از زیر ساخت های این بخش ها می باشد، در راه رسیدن به منافع و مزایای این سازمان نتوانسته بهره کافی را ببرد. با توجه به از بین رفتن مرزهای فیزیکی، تأثیر سازمان های بین المللی در کسب منافع ملی کشورها و همچنین نقش تجارت جهانی در اقتصاد ملی کشورها مشهود می باشد. باعنایت به مزایای جغرافیایی و منطقه ای ایران، لزوم حضور فعال گمرک ایران در سازمان های همکاری تجاری بین المللی و منطقه ای و برخورداری از علم و تکنولوژی روز دنیا در جهت حفظ منافع کشور نمود بیشتری پیدا نموده و نقش گمرک حساس تر و اساسی تر می شود، لذا بازسازی و مکانیزه کردن گمرکات و ایجاد تجارت الکترونیک و ایجاد روش تک پنجره ای نمودن تشریفات گمرکی می تواند باعث جلوگیری از فرصت سوزی و ایجاد مکان امن رقابت بازارهای تجاری، جهت جذب سرمایه گذاریهای خارجی در منطقه شود. در این تحقیق سعی شده است گوشه ای از چالش های پیش روی ایران در این سازمان در بخش های سیاسی و اقتصادی و موانع قانونی موجود بازگو شود. | ||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||
واژگان کلیدی: سازمان جهانی گمرک (WCO)؛ گمرک ج.ا. ایران؛ تجارت جهانی؛ چالشها؛ جهانی شدن | ||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||
مقدمهگمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی، تأمین رفاه و حفاظت از جامعه دارد. دولتها برای به اجرا در آوردن مناسب برنامه ها و سیاست های مالی، اقتصادی و اجتماعی خود نیازمند سازمان گمرکی کارآمد و مؤثر می باشند. فعالیت های گمرک در ارتباط مستقیم با اهداف و اولویت های دولت در زمینه های اخذ حقوق و عوارض گمرکی، اعمال سیاست های بازرگانی، حفاظت از جامعه در مقابل کالاهای زیان آور، پرتوزا و تقلبی، حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی، حفاظتهای زیست محیطی و مقابله با قاچاق کالا دارد. امروزه گمرک به عنوان اولین و مهمترین مجری مقررات تجارت خارجی در کنار سایر عوامل در تجارت بین الملل اعم از بانک، بیمه و موسسات حمل ونقل متاثر از اوضاع و شرایط حاکم بر زنجیره تجارت بین الملل است. اهمیت موضوع تجارت بین الملل و نقش عمده گمرکات بعنوان مرزبان اقتصادی کشورها و همچنین تاثیر بسزای گمرکات در اجرای سیاستها و برنامه های توسعه اقتصادی و اقتدار آنها در عرصه بین الملل جهت تبیین منافع کشورها و همچنین الزام اشراف بر مبانی نظری تجارت بین الملل از یک سو و جنبه های کاربردی آن در سطح بین الملل و سازمان های بین المللی و از سوی دیگر نیز مذاکرات تجاری با کشورهای دیگر، باعث استفاده حداکثری از فرصت ها و منافع حاصله می باشد. از آنجا که گمرک مجری برنامه های اقتصادی کشور در امر بازرگانی خارجی می باشد، لذا حضور فعال در سازمانهای همکاری تجاری بین المللی و منطقه ای و برخورداری از امکانات بیشتر در این زمینه ضروری است تا بتواند نقش مؤثرتری در جهت حفظ منافع کشور در سطح بین المللی و منطقه ای، ایفا نماید. در یکصد سال اخیر سازمانهای بین المللی متعددی برای تنظیم و هماهنگ کردن روابط و مسائل بین المللی ایجاد شده اند. از آنجایی که گمرک کنترل کننده کالا و اشخاص بهنگام عبور از مرزها می باشد و برای این عبور حداقل باید از دو گمرک کشورهای مقابل تردد نماید، لذا وجود مقررات گمرکی بین المللی ساده و هماهنگ مورد نیاز است. گام جدی اولیه در این خصوص و بویژه در تدوین جدول طبقه بندی کالا توسط جامعه ملل با اقدام به تدوین نمانکلاتور ژنو آغاز گردید، ولی سازمانی که در تمام ابعاد گمرکی وارد و وظیفه اختصاصی خود را مصروف تدوین رویه ها و مقررات بین المللی گمرکی ساده و هماهنگ نمود، شورای همکاری گمرکی است که در بیش از نیم قرن قبل تأسیس گردید. امروزه این شورا به "سازمان جهانی گمرک" تغییر نام داده است. با توجه به اهمیت شناخت سازمان جهانی گمرک، در ابتدای این مقاله به معرفی تاریخچه، ساختار تشکیلاتی و وظایف این سازمان می پردازیم. در ادامه موانع و چالشهای پیش روی گمرک ایران در سازمان جهانی گمرک را در سه بخش سیاسی، اقتصادی و قوانین موجود بیان می نماییم و در انتها پیشنهادات و راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه می دهیم. آشنایی با سازمان جهانی گمرکمعادل واژه گمرک در زبان انگلیسی Customs و در زبان فرانسه Douane میباشد. طبق تعریف شورای همکاری گمرکی: "گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا میباشد." (آساکورا، 1381، 2) 1- تاریخچهتاریخ سازمان جهانی گمرک از سال 1947 هنگامی که در سیزدهمین اجلاس دولتهای اروپائی، کمیته همکاریهای اقتصادی اروپا با تشکیل یک "گروه مطالعاتی" موافقت نمود، شروع گردید. این گروه امکان تأسیس یک یا چند اتحادیه گمرکی اروپایی را براساس اصـول "موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت " (گات) مورد بررسی قرار داد. در سال 1948، گروه مطالعاتی مزبور دو کمیته تشکیل داد: 1- کمیته اقتصادی 2- کمیته گمرکی. کمیته اقتصادی "سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه" گردید و کمیته گمرکی تبدیل به شورای همکاریهای گمرکی شد. شورای همکاریهای گمرکی یک سازمان بین المللی بین الدولی می باشد که کنوانسیون ایجاد آن در 15 دسامبر 1950 به امضای چند دولت رسید. مقر آن در بروکسل و وظیفه آن به طور کلی رسیدگی به کلیه مسائل گمرکی در سطح جهان می باشد. نام انگلیسی این سازمان بدواً با علامت اختصاری CCC[1] بوده است. در سال 1952 کنوانسیون تأسیس شورای همکاری گمرکی رسماً به اجرا گذاشته شد. "شورا" هیأت اجرایی شورای همکاری گمرکی بوده و جلسه افتتاحیه شورا در 26 ژانویه 1953 در بروکسل با 17 عضو موسس برگزار گردید. هیأتهای نمایندگی هفده کشور اروپایی در اولین اجلاس شورای همکاری های گمرکی، شرکت کردند.(بهشتیان، 1383، 3) پس از چند سال شمار اعضا افزایش یافت و در سال 1994 شورا نام "سازمان جهانی گمرک" را به عنوان سازمان کاری این شورا، انتخاب کرد تا به طور واضح نشان دهد که واقعاً به یک نهاد بین المللی جهانی تبدیل شده است. اعضای آن در سرتاسر دنیا در حال فعالیت بوده و در مراحل مختلف توسعه اقتصادی قراردارند. امروزه، اعضای سازمان جهانی گمرک مسئولیت پردازش بیش از 95 درصد از تجارت بین المللی را بر عهده دارند. این سازمان جهانی به عنوان یک ساختار مستقل بین دولتی، مأموریت ارتقای اثربخشی و کارایی ادارات گمرک کشورها را عهده دار است. سازمان جهانی گمرک که هم اکنون 162 عضو دارد، تنها مرجع ذیصلاح مسایل گمرکی در جهان است. گمرک نهادی حیاتی برای "حاکمیت خوب" تأمین رفاه و کامیابی شهروندان و حفاظت از منافع جامعه محسوب می شود. (بهشتیان، 1383، 5-4) 2- ساختار سازمان جهانی گمرکسازمان جهانی گمرک توسط شورا وکمیسیون خط مشی گذاری (24 عضو) و با مشاوره مالی از جانب کمیته مالی (17 عضو) اداره می شود. سازمان جهانی گمرک به وسیله کمیته ها و دبیرخانه به کار خود ادامه می دهد و کارهایی را که شورا به طور سالانه به عنوان طرح راهبردی خود که هرساله به تأیید شورا می رسد، از خدمات کمیته ها و دبیرخانه سازمان بهره می گیرد. درکل دارای 115 پست که 61 پست آن کارشناسان فنی که توسط دبیرخانه بمدت 5 سال انتخاب می شوند. دبیرکل و معاون دبیرکل و مدیران توسط خود شورا با رای گیری انتخاب می شوند و پرسنل باید دو زبان رسمی شورا (انگلیسی وفرنسه) را بخوبی بدانند و تصمیمات، توصیه ها، کنوانسیونها و تمام موارد قانونی توسط شورا و کمیته های آن در فواصل زمانی معین سالی دو بار اتخاذ می گردد. دبیرخانه برای خدمت رسانی به شورا و کمیته ها از قبیل آموزش و غیره می باشد. (بهشتیان، 1383، 29)
کمیته های اصلی سازمان جهانی گمرک عبارتند از:
ساختار دبیرخانه در این سازمان به شکل زیر است:
در حال حاضر آقای مایکل دانت )فرانسوی) دبیرکل سازمان است و سه مقام انتخابی به وی یاری می رسانند که عبارتند از معاون دبیرکل، آقای لئونید لزبنکو (روسی)؛ مدیر تسهیل سازی و همگامی، آقای جوکو لمپینین ؛ مدیر امور تعرفه و تجارت، آقای هلم کاپلر. حدود 60 نفر از کارشناسان فنی که یا از طرف سازمان منصوب شده اند و یا وابسته های فنی هیأتهای کشورهای عضو هستند و دارای تجربه فنی بسیار بالا می باشند، در پروژه ها و برنامه های گوناگون سازمان جهانی گمرک شرکت دارند. کارمندان محلی معمولأ خدمات دبیرخانه ای را در ترجمه، تفسیر و خدمات عمومی ارائه می دهند. زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است. با این وجود از زبان اسپانیایی نیز در برخی جلسات فنی استفاده می شود. انتخاب کارمندان شورا بعهده دبیرکل و از بین متخصصان کشورهای عضوسازمان می باشد. (صفاری، 1388، 14) 3- نحوه عضویت در سازمانعضویت به سه روش زیر می باشد: 1- بوسیله امضاءآن بدون شرط تصویب 2- بوسیله تودیع سند تصویب بعد از امضاء به شرط تصویب مقامات مجاز (عضویت ایران در سال 1366امضاء و در سال 1373 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.) 3- بوسیله الحاق به کنوانسیون. 4- وظایف و مأموریت سازمان جهانی گمرکسازمان جهانی گمرک، یک سازمان مستقل بین المللی است که مأموریت آن بهبود کارایی و اثر بخشی گمرکات است و تنها سازمان جهانی ذیصلاح در امور گمرکی می باشد. سازمان جهانی گمرک در راستای اجرای مأموریت خود: - ابزارهای بین المللی را برای بکارگیری هماهنگ و یکسان رویه ها و سیستم های کارا و ساده شده گمرکی حاکم بر نقل و انتقال کالاها، مسافران و وسائل نقلیه در طول مرزهای گمرکی ایجاد، حفظ، حمایت و گسترش می دهد. - تلاشهای اعضا برای همگامی و پیروی از مقرراتشان را از طریق کوشش در جهت به حداکثر رساندن سطح اثر بخشی همکاری اعضا با یکدیگر و با سازمانهای بین المللی با هدف مبارزه با تخلفات گمرکی و سایر تخلفات معاملاتی، تقویت می نماید. - از طریق گسترش ارتباطات و همکاریهای میان اعضاء و با سایر سازمانهای بین المللی، ترویج درستکاری، توسعه منابع انسانی، شفاف سازی، بهبود مدیریت و روشهای کاری گمرکات و بهره گیری از بهترین شیوه ها، به اعضا در تلاشهایشان برای مواجهه با چالشهای جدید محیط تجاری و تطابق با شرایط در حال تغییر، کمک می نماید. - بررسی جنبه های فنی سیستمهای گمرکی، همچنین عوامل اقتصادی مربوط به آنها - اقدام درکسوت یک سازمان بین المللی آشتی دهنده در کلیه مواردی که ممکن است در رابطه با وظایف محول، اختلاف نظرهایی بروز می کند. (بهشتیان، 1383، 23-24) 5- کنوانسیونهاکنوانسیون ها به عنوان ابزارهای لازم برای تسهیل تجارت بین الملل و کنترل مرزها به تصویب رسیده است، که مهمترین آنها عبارتند از: (مرکز آموزش، 1388) 1-کنوانسیون ایجاد شورای همکاری گمرکی (CCC) 2-کنوانسیون ارزش بروکسل[2] (BDV) 3-کنوانسیون نمانکلاتور 4-کنوانسیون سیستم هماهنگ شده سیستم هماهنگ شده طبقه بندی کالاها[3] (HS) 5-کنوانسیونهای ورود موقت لوازم بسته بندی کالابرای عرضه درنمایشگاه، لوازم حرفه ای، لوازم رفاه دریانوردان، لوازم علمی، تربیتی وآموزشی. 6-کنوانسیون سیستم ورود موقت[4] (ATA): ابزاری برای توسعه تجارت جهانی 7-کنوانسیون کیوتو 8-کنوانسیون کیوتو تجدیدنظرشده 9-کنوانسیون نایروبی 10-کنوانسیون استانبول 6- برنامه های راهبرد سازمان جهانی گمرکیک راهبرد مشخص و معین تهیه و براساس آن فعالیتهای خود را هماهنگ و اجراء نماید. بطور خلاصه 5 وظیفه و زمینه های محوری برنامه راهبردی عبارتند از: 1- تدوین، توسعه، اجراء ونگهداری ابزارهای تجاری وگمرکی بین المللی 2- راهنمایی وکمک به اعضاء درزمینه تسهیلات ورویه های گمرکی 3- راهنمایی وکمک به اعضاءدر زمینه مبارزه با تخلفات در زمینه های تجاری و قاچاق 4- قراردادن سازمان جهانی گمرک بعنوان یک مقام مسئول فنی و سیاستگذار در خصوص مسایل گمرکی در سطح بین المللی 5- راهنمایی و کمک به اعضاء در مورد مسایل اداری و مدیریتی گمرک 7- WCO در قرن 21 و بررسی محیط عملیاتی در برابر چالشهای موجودعوامل و جریانات موثربر عملکرد گمرکات، فضایی که گمرکات در آن کارمی کنند و بالاخره نحوه رویکرد و تعامل گمرک با این عوامل و شرایط، مسائلی هستند که بررسی محیط عملیاتی را تشکیل می دهند. در بررسی محیط عملیاتی شرایط در حال تغییر جهان در عرصه بین الملل و چالشهای ناشی از آن جهت همراهی و هماهنگ نمودن دیدگاه، اهداف، اولویتها و برنامه های کاری سازمان جهانی گمرک و کشورهای عضو آن می باشد. (لوک دوولف و دیگران، 1388، 5-3) سازمان جهانی گمرک با پیش بینی روند تجارت و محیط اقتصادی در دهه های آینده و بخصوص افزایش روند جهانی شدن، منطقه گرایی، لزوم ظرفیت سازی برای رویارویی باتروریسم، استفاده ازتکنولوژی اطلاعات را در اولویت و نیازهای زمان در آینده و یک بیانیه دورنمای زمان درآینده و یک بیانیه ماموریت و رسالت برای خودتهیه کرده و برمبنای آنها برنامه کاربردی و سپس اقدامات عملی خود را برای رویارویی با این مشکلات تهیه نموده است که در ذیل پنج موضوع کلیدی و مهم بر فرآیند عملکرد سازمان جهانی گمرک و اعضای آن تکیه و تاکید شده است: (WCO,2003,1-22) P جهانی شدن وتجارت بین المللاقتصاد جهانی در مقایسه با گذشته وابستهتر است و تجارت و امور مالی در حال گسترش میباشد. ظهور بازارهای سهام شبانهروزی، گسترش کارتهای اعتباری در سراسر جهان، کاربرد روزافزای ارزهایی، مانند دلار، ین، یورو، در کل دنیا همگی بیانگر جهانی شدن اقتصاد است. به طور کلی اقتصاد جهانی دارای سه ویژگی عمده است: 1ـ جهانی است؛ 2ـ معطوف به اشیا و امور غیر ملموسی چون ایدهها، اطلاعات و ارتباطات است؛ 3ـ اجزای آن به شدت با هم در ارتباط است. این سه ویژگی، نوع جدیدی از بازار و جامعه را ایجاد و تاسیس کرده است که به وسیله شبکه الکترونیکی جهانی با هم در ارتباطاند. چالشهای گمرک در این زمینه عبارت خواهدبود از اجرای رویه ها و نظامهایی که بدون کاهش و ایجاد مانع در حجم و جریان تجارت جهانی امنیت را افزایش دهد. P توافقات تجاری منطقه ایظهور و تقویت جریانهایی چون جهانی شدن و تقویت اختیارات و اثرگذاریهای مقررات و سازمانهای تخصصی بین المللی، نظیر بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان جهانی تجارت، خواه ناخواه موجب پیدایش تنظیمات و بازیهای نوینی در عرصه اقتصاد بین المللی گشته که توافق یا عدم توافق، حضور یا غیاب کشور در صحنه های مربوطه، تأثیری در اصل موضوعات ندارد. در این شرایط چنانچه کشوری داوطلبانه، آگاهانه و یا ناآگاهانه در عرصه های یاد شده حضوری فعال نداشته باشد و یا آنکه دیگران وی را به دلایل سیاسی و اقتصادی از مشارکت فعال بازدارند، در نتیجه تابع قوانین و مقرراتی در زمینه داد و ستد و مبادلات جهانی میشود که خود در تنظیم آن نقشی منطبق با تأمین منافع ملی خویش، ایفا نکرده است واجرای تمام این قوانین با تعدد آنها برای کارکنان گمرکات امری مشکل می باشد. به موازات گسترش و توسعه احتمالی موافقت نامه های تجاری منطقه ای درآینده سازمان جهانی کمرک برای اطمینان از ارتقاء چشم انداز جهانی و مبادله ابتکارعمل ها یا تحولات در جامعه گمرکی وسیع تر به استمرار کنترل و نظارت بر فعالیتهای گمرکی گروههای منطقه ای نیاز خواهد داشت. P ظرفیت سازیدر همین راستا WCO باید اقدامات ذیل را انجام دهد: - توسعه و گسترش مدل امنیتی زنجیره تأمین - تشویق و ترغیب اعضاء به استفاده از ابزارها و فنون توسعه یافته توسط WCO - افزایش توسعه ظرفیت، کارآمدی و اثربخشی گمرکات. - جذب کمک های مالی. - تشریح و تبیین دقیق نقش WCO و ایجاد زیرساخت های لازم برای تسهیل در ظرفیت سازی گمرکات. - زمینه سازی برای استقرار یک گروه مدیریتی ویژه ظرفیت سازی. P نقش گمرکات واولویتها:در دو زمینه ارتباط گمرکات با بخش خصوصی و ارتباط گمرکات با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرد. P فنون ارتباطات واطلاعاتبراساس تعریف WCO تجارت الکترونیکی عبارت است از هر شکل تجارت که دو طرف به جای تماس فیزیکی از تجهیزات الکترونیکی استفاده نمایند. تجارت الکترونیکی شامل تجهیزات، استانداردها، قوانین، شبکهها، پروتکلها و برنامههای کاربردی میگردد. نقش سازمان جهانی گمرک در تجارت جهانیگمرکات در رشد تجارت جهانی و توسعه بازارهای بین المللی نقش حیاتی دارند. رویه های مؤثر و کارای گمرکی می توانند بطور مؤثر در اقتصاد رقابتی ملت ها تأثیر گذار باشند. در محیط بشدت رقابت آمیز جهانی، تجارت بین المللی و سرمایه گذاری به مکانهایی که کارآمد، حمایتی و تسهیل کننده هستند، جریان پیدا می کند. در عین حال، از محل هایی که به نظر تجار و صاحبان سرمایه، دیوانسالارانه، پرهزینه و پرخطر هستند، با سرعت تمام می گریزد. فرآیندها و سیستمهای گمرکی نباید بعنوان موانع تجارت جهانی و رشد اقتصادی عمل نمایند و یا چنین تصوری از آنها ایجاد شود. نظامهای تولید و توزیع نوین که به امکانات شگرف شیوه های تجارت الکترونیکی مرتبط هستند، ترخیص سریع و قابل پیش بینی کالا از گمرک را بصورت پیش شرطی مهم برای کامیابی ملی درآورده است. کنوانسیون بازنگری شده کیوتو سبب افزایش تسهیلات تجاری از طریق الزامات قانونی در قالب فصول، ضمائم و بندهای خاص خواهد شد. این الزامات، بکارگیری ساده اما کارای رویه ها در جهت به حداکثر رساندن تسهیلات برای کالاها و مسافران را به تفصیل بیان می دارد. ضمائم عمومی کنوانسیون بازنگری شده، اصول ذیل را که گمرکات پیشرفته باید به اجرا گذارند، توصیه می کند: 1- رویه های ساده و یکسان (رویه های استاندارد) 2- توسعه و بهبود و مستمر فن آورهای مربوط به کنترل های گمرکی 3- حداکثر استفاده از فن آوری اطلاعات 4- رویکرد مشارکتی بین گمرک و تجارت ادارات گمرک به طور سنتی، محمولات را وقتی که وارد مرزهای کشورشان میشود مورد بازرسی و انجام تشریفات گمرکی قرار میدهند. حجم عظیم تجارت بینالملل، اضافه شدن مسائل امنیتی، لزوم تسریع در ترخیص برای جلوگیری از هزینههای پنهان ناشی از رسوب کالا در مبادی ورود. لزوم اغلب کنترلها به هنگام صدور به جای ورود، .... باعث گردید که سازمان جهانی گمرک، به عنوان مسئول بینالمللی گمرکات عضو استانداردهایی را برای کنترل محمولات به هنگام عبور از مرز تدوین و به تایید کشورها و ارگانهای بینالمللی مسئول برسانید. این استانداردهای کنترلی بر دو پایه الف) "گمرگ با گمرک" (11 استاندارد) و ب) "گمرک با بازرگانی" (6 استاندارد) استوار است که خلاصه آنها به شرح زیر میباشد. (دفترهمکاریهای بین الملل، 1386) رکن اول: گمرک – گمرک گمرکات کشورها برای بالابردن امنیت و تسهیل زنجیره تجارت بین الملل توسط استانداردهای مشترک و پذیرفته شده بایستی با یکدیگر همکاری نمایند. این رکن امنیت لازم برای مقابله با تروریسم و جرائم فراملیتی فراهم خواهد کرد. لذا گمرکات بایستی توانایی بازرسی و کنترل کانتینر قبل از ورود را داشته باشند. بنابراین یکی از اصول این رکن شناسایی محموله های پرخطر با استفاده از اطلاعات الکترونیکی پیش از ورود می باشد. در عین حال با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس و گاما و دستگاههای کشف اشعه مانع کاهش سرعت تجارت گردد. این چارچوب از ابزارهایی نظیر کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو، دستور العمل مدیریت زنجیره تجارت یکپارچه و برنامه های ملی اقتباس شده است.
رکن دوم: بخش گمرک با بازرگانی
سازمان جهانی گمرک با پیش بینی روند تجارت و محیط اقتصادی در ده سال آینده و بخصوص افزایش روند جهانی شدن، منطقه گرایی، لزوم ظرفیت سازی برای رویارویی باتروریسم، استفاده از تکنولوژی اطلاعات را در اولویت و نیازهای زمان در آینده و یک بیانیه دورنمای زمان درآینده و یک بیانیه ماموریت و رسالت برای خود تهیه کرده و برمبنای آنها برنامه کاربردی و سپس اقدامات عملی خود را برای رویارویی با این مشکلات تهیه نموده است. در یک ارزیابی می توان نتیجه گرفت که سازمان جهانی گمرک یکی از سازمانهای بین الدولتی موفق بوده است و توانسته با شناسایی موقعیتها در صحنه های بین المللی، وظایف بس سنگین خود را بنحو مطلوبی انجام و اعضای سازمان را هدایت نماید گمرک جمهوری اسلامی ایرانگمرک ایران یکی از قدیمی ترین سازمانهای اقتصادی کشور است که به عنوان مرزبان اقتصادی نقش مؤثری در وصول درآمدهای دولت و اجرای سیاستها و خط مشی های اقتصادی، بازرگانی و حتی فرهنگی دارد. گسترش روز افزون مناسبات بین المللی در کلیه زمینه های تجاری و اطلاع رسانی افزایش حجم تجارت جهانی و ضرورت انتقال تکنولوژی و سایر ملاحظات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر اهمیت گمرک، سیاستهای گمرک و جایگاه آن در نظام اقتصادی کشور، می افزاید. اقتصاد تک محصولی کشور و اتکاء بیش از حد به درآمدهای نفتی، اهمیت توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی را خاطرنشان می سازد. نیاز به فن آوریهای جدید در صنعت و تولید، نوسازی صنایع و همچنین وابستگیهای اجتناب ناپذیر بخش صنعت و بازرگانی کشور به واردات و به طور کلی وارداتی بودن اقتصاد کشور در بسیاری از زمینه ها، نشانگر اهمیت واردات در نظام اقتصادی کشور است. از حیث مبانی، وظایف گمرک در کشور ما به وضوح تعیین نشده و از این حیث ابهام های بسیاری وجود دارد، در ماده 15 قانون وزارت مالیه کل مملکت ایران مصوب 1294 اصول وظایف اداره گمرکات به این شرح است: 1. اداره کردن گمرکات موافق قوانین و قراردادها و نظامنامه های گمرکی 2. دادن محاسبات کلیه عایدات گمرکی و صندوق جرایم و مخارج به اداره محاسبات کل در آخر هر برج 3. تحویل فاضل عایدات گمرکات و مازاد صندوق جرایم به خزائن اما در هر حال، صرفنظر از قانون مقررات صادرات و واردات، قانون مرجع برای گمرک در اجرای این مقررات و اداره امور گمرکات، قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن است. در یک بررسی شرح وظایف گمرک به قرار زیر می باشد. (جمالی، 1384، 10) ساختار گمرک ایران به شکل زیر است:
اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیل تجارت خارجی براساس توصیه های WCOگمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای رسالت حرفه ای و سازمانی خود بعنوان یکی از بازوهای اجرایی سیاستهای اقتصادی و تجاری دولت و با الهام از هدف استراتژیک رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر صدور نفت خام، از طریق افزایش درآمدهای حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی، حداکثر تلاش خود را مبذول می دارد و در این راستا اقدامات مؤثری انجام داده که اهم آن بطور اختصار به شرح زیر است: (دفتر همکاریهای بین الملل، 1384)
برنامههای تحول بخش در نظام گمرکیدر راستای تحقق اهداف اقتصادی و برای رفع مشکلات موجود، از جانب گمرک ارائه که اهم برنامهها عبارتند از: - تعامل فعال و موثر با مجامع بینالمللی - اصلاح قوانین و مقررات -تحقق گمرک الکترونیکی - افزایش اقتدار، بهرهوری و اثر بخشی سازمانی - اصلاح ساختار سازمانی گمرک - ارتقای سلامت اداری اقدامات موردنظر برای اصلاح نظام گمرکی عبارتند از:
گمرک ایران در انجام وظایف بسیار پیچیده اش به عنوان نماینده دولت در مرزها برای کنترل ورود و خروج کالا و اجرای مقررات صادرات و واردات با 49 سال عضویت در سازمان جهانی گمرک توانسته ضمن شرکت فعال در اجلاس های آن سازمان و ارائه نظریات سازنده از دستاوردهای این سازمان بهره لازم را ببرد. دولت باید با منظور نمودن نقش بسیار حساس گمرک در توفیق سیاست های تجارتهای خارجی و توجه کردن به وظایف بسیار دشوار این سازمان به ویژه در مرزها و نقاط نامناسب از نظر شرایط زندگی با افزایش ظرفیت و توان خود در انجام وظایفش و نیز در ارتباط با سازمان جهانی گمرک به منظور کسب تجربه و استفاده از دستاوردهای آن سازمان، گمرک را یاری نماید. تجارت در حال تغییرات اساسی و گذر از دوره ای به دوره دیگر در دهکده جهانی می باشد. گمرک ایران نیز باید با شناخت موقعیت جدید برای این چنین شرایطی خود را آماده و ظرفیت سازی نماید. چالشها و موانع پیش روی گمرک ایران در سازمان جهانی گمرکگمرک ایران در انجام وظایف بسیار پیچیده اش به عنوان نماینده دولت در مرزها برای کنترل ورود و خروج کالا و اجرای مقررات صادرات و واردات با 49 سال عضویت در سازمان جهانی گمرک توانسته ضمن شرکت فعال در اجلاس های آن سازمان و ارائه نظریات سازنده از دستاوردهای این سازمان بهره لازم را ببرد. دولت باید با منظور نمودن نقش بسیار حساس گمرک در توفیق سیاست های تجارتهای خارجی و توجه کردن به وظایف بسیار دشوار این سازمان به ویژه در مرزها و نقاط نامناسب از نظر شرایط زندگی با افزایش ظرفیت و توان خود در انجام وظایفش و نیز در ارتباط با سازمان جهانی گمرک به منظور کسب تجربه و استفاده از دستاوردهای آن سازمان، گمرک را یاری نماید. تجارت در حال تغییرات اساسی و گذر از دوره ای به دوره دیگر در دهکده جهانی می باشد. گمرک ایران نیز باید با شناخت موقعیت جدید برای این چنین شرایطی خود را آماده و ظرفیت سازی نماید. پس از آشنایی با سازمان جهانی گمرک، در صدد بیان موانع وچالشهای موجود پیش روی گمرک ایران درجهت کسب حداکثر منافع و تسهیلات موجود در سازمان جهانی گمرک در سه بخش موانع سیاسی، اقتصادی و قانونی می باشیم. 1- موانع و چالشهای سیاسی پیش روی گمرک ایران در WCOنگاهی به وضعیت کشور در دو دهه اخیر نشان میدهد که ایران نقش ناچیزی در اقتصاد جهانی دارد. این مهم با توجه به فشارهای سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی نمود بیشتری پیدا میکند. این وضعیت تصمیمگیرندگان جمهوری اسلامی ایران را برای دور نماندن و خارج نشدن از دور فرآیند جهانی شدن ناگزیر میسازد که در تصمیمات سیاست خارجی تجدیدنظر و خود را با تحولات جهانی به طور نسبی منطبق کنند. محور برنامهریزی جدید «اقتصادی کردن سیاست خارجی»، نگرش اقتصادی به تحولات بینالمللی یکی از ملزومات پذیرش روند جهانی شدن است. منطق اقتصادی در سیاست خارجی، منافع جدیدی در منطقه و جهان برای ایران پدید خواهد آورد و این منافع درهای جدیدی را بر روی کشور میگشاید. برنامهریزی جدید سیاست خارجی نیاز به هماهنگی و مشارکت بخش اقتصادی کشور دارد. دیگر «سیاست» و «امنیت» نمیتواند تنها ملاکهای برنامهریزی سیاست خارجی باشند. «اقتصاد» و «فرهنگ» از اهمیت روزافزونی در سطح جهان برخوردار شدهاند و تعیینکنندگی آنها در سیاست جهانی قابل قیاس با سالهای جنگ سرد نیست. در زیر به چالشها و مسائل مهمی که در عصر جهانی شدن تجارت و اقتصاد با درهم شکسته شدن مرزهای فیزیکی بر سیاست خارجی ایران تحمیل میشود تا منطبق با ویژگیهای جدید اقتصاد سیاسی بینالملل و بر اساس دیپلماسی اقتصادی نوین عمل نماید، اشاره میکنیم (ممیز، 1388، 10-4):
2- موانع وچالشهای کلان اقتصادی و تجاری پیش روی گمرک ایران در WCOاقتصاد ایران درگیر مشکلات و معضلات متعددی است که بازخورآن درفرایند همکاری با سازمانهای بین المللی موجب چالش می باشد. ایران علیرغم برخورداری از توانهای بالقوه و بالفعل طبیعی و منابع سرشار و داشتن سابقه طولانی در برنامهریزی اقتصادی، متاسفانه هنوز جزء کشورهای توسعه نیافته محسوب میشود. لذا لازم است برای مقابله با شرایط غیرقابل پیشبینی برنامهریزی کرد و با بکارگیری الزامات و ضرورتهای سازمان جهانی گمرک به منظور هماهنگی با جهانی شدن اقتصاد و حضور در اقتصاد جهانی، از ضربات مهلک احتمالی که ممکن است این امر بر اقتصاد ایران وارد سازد، جلوگیری شود و در نتیجه گمرک ایران در انعقاد کنوانسیونهای این سازمان دست به عصا حرکت نموده و محتاط باشد. در فرایند جهانی شدن، بزرگترین چالش امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران، بعد اقتصادی آن است. ایران در حالی که بیش از ۰۱/۰ درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد فقط حدود ۵۳/۰ درصد از صادرات جهان را داراست و پیشبینی برخی موسسات مانند واحد اطلاعات اکونومیست نیز حاکی از کاهش آن به ۳۰/۰ درصد در سال ۱۳۹۰ میباشد. در ذیل عوامل بازدارنده ایران در فعال شدن در سازمان جهانی گمرک و تجارت بین الملل که زوایای عقبافتادگی ایران از قافله اقتصادی جهان و تحولات مربوطه راروشن می سازد را متذکر می شویم (ممیز، 1388):
3- موانع و مشکلات قانونی مانع حضور فعال در WCO و بازرگانی و تجارت بین المللموانع و مشکلات قانونی مانع حضور فعال در بازرگانی و تجارت بین الملل به شش بخش اصلی تقسیم می شود که عبارتند از: (کمیجانی، 1376) P موانع موجود در قانون اساسیاصل ۴۴: نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برپایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است. بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بیمه، بانکداری و مانند اینهاست که به صورت مالکیت عمومی در اختیار دولت است. اصل ۷۷: عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسند. اصل ۸۱: دادن امتیاز تشکیل شرکتها و موسسات در امور تجاری، صنعتی، کشاورزی و... به خارجیان مطلقا ممنوع است. اصل ۱۳۹: صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به هر داوری در هر مورد موکول به تصویب هیات وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی، خارجی باشد و در موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد. موارد مهم را قانون تعیین میکند. P قانون انحصار تجارت خارجی
P مقررات صادرات و وارداتP قوانین و مقررات گمرکیP موانع موجود در قوانین بیمهP نارسایی قوانین و آییننامههای مربوط به سرمایهگذاری خارجیاصول ۴۴ و ۸۱ قانون اساسی از جمله موانع بر سر راه سرمایهگذاریهای خارجی محسوب میشوند که با توجه به سیاستهای جدید ابلاغی مقام معظم رهبری و بررسی آن توسط مجلس شورای اسلامی بخش عمدهای از موانع قانونی رفع خواهد شد. راهکارهای پیشنهادی1- بخش سیاست و دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایراندر دوران جهانی شدن اقتصاد و حاکمیت ساختار اقتصاد جهانی بر روابط تمامی عناصر نظام جهانی به ویژه دولتهای ملی، تأثیرگذاری و اهمیت آن بیش از همه مورد ملاحظه قرار میگیرد، به طوری که امروزه تقریباً هیچ یک از تصمیمات دولتها، چه تصمیمات اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی و چه تصمیمات اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی خارج از دایرهی تأثیرپذیری از اصل وابستگی متقابل در نظام جهانی قابل تصور نیست. بنابراین سیاست و رفتار خارجی دولتها از همان اصول و اهدافی پیروی میکنند که ساختار نظام اقتصاد سیاسی جهانی آنها را به وجود آوردهاند. در عصر وابستگی متقابل پیچیده اتخاذ سیاست درونگرایی اقتصادی موجب میشود کشورها از فرصتهای موجود در روند جهانی شدن بینصیب بمانند و شکاف تکنولوژیک آنها با جهان بیشتر شود و موقعیت کشور تضعیف شود. جهانی شدن واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و باور کرد و با آن همراه شد. همراه نشدن با این جریان برابر با عقبماندگی و انزوای بیشتر است. ساختار اقتصادی ایران با وجود برخورداری از شرایط بالقوه، فاقد پویایی، تحرک و انعطافپذیری لازم است. از این رو مهمترین عامل رونق اقتصادی یا ارتقاء منزلت ایران در اقتصاد جهانی، نگاهی برونگرایانه با هدف پیوند سنجیده و کارآمد با اقتصاد جهانی و جذب سرمایهگذاری خارجی است. این امر مهم علاوه بر تغییر بینش نخبگان سیاسی و تصمیمگیری در سیاست خارجی و توجه آنها به اهمیت عوامل اقتصادی در عصر حاضر و فراهم ساختن یا اصلاح ساختارهای قانونی، امنیتی و اعتباری اقتصاد ملی، مستلزم فعال شدن دیپلماسی اقتصادی بود که شرایط زیر را میبایست دارا باشد:
از این رو تصمیمگیرندگان سیاست خارجی ایران برای جلوگیری از انزوای فزاینده در دنیای سیبرنتیک، سیاستبرونگرایی جهت افزایش رشد ناخالص ملی و تکوین فرآیند جذب سرمایهگذاری خارجی را پیشه کردند. در واقع جهانی شدن، جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش مؤلفههای جدیدی در سیاست خارجی خود کرد. جهانی شدن اقتصاد و وابستگی متقابل اقتصادی موجب شد سیاست خارجی ایران هم از بعد بینش و هم اجرا، به طور نسبی تغییر کند. در دو دهه اول انقلاب یکی از معضلات کشور، ایدئولوژیک نگاه کردن به اقتصاد و تجارت بود. این نوع نگرش سبب شد که در عصر یکپارچگی بازارهای مالی، گسترش مبادلات تجاری، مقرراتزدایی و وابستگی متقابل، ایران به درون لاک خود فرو رود و بسیاری از فرصتهایی را که جهانی شدن به وجود آورد از دست بدهد. بنابراین باید با درک این واقعیات، از ایدئولوژیزدگی مسائل اقتصادی، مالی و تجاری احتراز و بر اساس قواعد بازی در اقتصاد سیاسی بینالملل عمل میکرد. در دهه سوم انقلاب تا حدودی این نگرش وارد سیاستگذاری اقتصادی شد، توسعه اقتصادی و بهرهمندی از منافع اقتصادی در دنیای وابستگی متقابل نیازمند تعقیب روابط خارجی منطقی و مستلزم از بین بردن تنشهای موجود در روابط خارجی و گسترش روابط دوستانه با طرفهای تجاری کشور است.
2- بخش اقتصادی و تجارت خارجیضمن یادآوری لزوم تمرکز در تصمیم گیریهای کلان اقتصادی کشور علی الخصوص در بخش تجارت خارجی، برای جلوگیری از انجام عملیات موازی و ضرورت انجام اقدامات لازم به منظور کاهش مراجع متعدد تصمیم گیر در تجارت خارجی و امور گمرکی و ایجاد ثبات در سیاستها، قوانین و مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی، پیشنهاداتی را به منظور حل برخی از مشکلات موجود در امور گمرکی و تجارت خارجی کشور به شرح زیر ارائه می نماید:
نتیجه گیریبا توجه به مطالب بیان شده، این نتیجه به دست میآید که تعمیق و گسترش فرآیند جهانی شدن اقتصاد، الزامات جدیدی به دولتها جهت اتخاذ سیاست خارجی خویش تحمیل کرده است. نهادهای اقتصادی جهانی نقش مهمی را در سیاست گذاری کشورها بر عهده دارند و کشورها باید خود را با این نهادها و اصول اقتصاد جهانی هماهنگ کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز تحت تأثیر روندهای اقتصادی جهانی، فعال شدن اقتصاد کشور، بهرهگیری از فرصتها و جذب سرمایهگذاری در اتخاذ سیاست خارجی به دیپلماسی اقتصادی روی آورده و در سیاست خارجی خویش سمتگیری همکاریجویانه را جانشین برخورد ستیزجویانه در روابط با کشورها و نظام بینالملل کرده است. در عصر وابستگی متقابل، دستگاه دیپلماسی کشور باید در مذاکرات و فعالیتهای دیپلماتیک خود توجه خاصی به ابزارهای اقتصادی داشته باشد. بجاست جمهوری اسلامی ایران برای تدوین و اجرای کارآمدتر سیاستگذاری داخلی و خارجی خود، رویکردهای زیر را مدنظر قرار دهد: 1ـ بهره گیری مناسب از ابزارهای اقتصادی در چانه زنی و مذاکرات برای حل مشکلات موجود در روابط ایران و قدرتهای بزرگ اقتصادی، با هدف از بین بردن تحریمهای اقتصادی، جذب اعتماد سرمایه گذاران خارجی و مؤسسات مالی و اعتباری، و فعالتر عمل کردن جمهوری اسلامی در سازمانهای بین المللی مالی و اقتصادی؛ 2ـ گرایش روزافزون دیپلماسی ایران در خارج از کشور به مسائل اقتصادی و تجاری، با توجه به غالب شدن رویکرد اقتصادی در سیاست خارجی، و فعالیت نمایندگی های ایران در خارج از کشور در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی، بازاریابی و فراهم کردن بستر همکاریهای اقتصادی، تجاری با دیگر کشورها؛ 3ـ تلاش دستگاه سیاست خارجی برای عملی کردن طرحهای اقتصادی و تجاری لازم؛ کوشش فزاینده دستگاه سیاست خارجی با رایزنی و ابتکار عمل به منظور عملی شدن طرحهای اقتصادی، مانند: طرح انتقال نفت و گاز آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس، هند و پاکستان، طرح کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب و انتقال نفت آسیای مرکزی به اروپا که ایران را به مرکز ثقل تجاری، ترانزیتی و انرژی جهان تبدیل می سازد؛ 4ـ برقراری ارتباط سازنده بین دستگاه سیاست خارجی و دستگاههای اقتصادی و تجاری کشور و ایجاد هماهنگی بین این نهادها با درک این امر که در جهان امروز تکنولوژیهای اطلاعاتی ـ ارتباطاتی از عوامل توسعه و گسترش نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی، و تیزهوشی در سطح اقتصادی و بازار میباشند که بیش از گذشته منابع قدرت عمومی و توانمندیهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور محسوب میگردند. لذا در فرایند جهانی شدن اقتصاد، که رقابت آزاد اقتصادی به سرعت و به شدت از توسعه تکنولوژی و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بهره مند می گردد، هر گونه فعالیت اقتصادی در درون مرزهای بسته ملی کاری مشکل یا حتی غیرممکن محسوب میشود. لذا وجود سازمانهای متعدد منطقه ای و بین المللی کنوانسیونهای مختلف در کلیه زمینه های مربوط به تجارت، حمل و نقل، حقوق، محیط زیست و غیره و تلاشهایی که در قالب کنوانسیونهای متعدد گمرکی، بازرگانی در سطح جهانی انجام میشود نمود می یابد. ظهور و تقویت جریانهایی چون جهانی شدن و تقویت اختیارات و اثرگذاریهای مقررات و سازمانهای تخصصی بین المللی، نظیر بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان جهانی تجارت، خواه ناخواه موجب پیدایش تنظیمات و بازیهای نوینی در عرصه اقتصاد بین المللی میگرددکه چون سیلی فراگیرشده است. استفاده از امکانات بین المللی و تسهیلات ایجاد شده در قالب کنوانسیونهای و قراردادهای مختلف بین المللی و منطقه ای، به نحوی که در برگیرنده منافع ملی کشور باشد، مستلزم ایجاد امکانات و سیاسیتهای مناسب گمرکی و توجه ویژه به گمرک و جایگاه آن در نظام اقتصادی کشور است و نامشخص بودن سیاست کلی و استراتژیک کشور در رابطه با مجامع و سازمانهای بین المللی اثرگذار در مناسبات و ترتیبات تجاری، اقتصادی، اثرات نامطلوبی بر روند تصمیم گیریها و برنامه ریزیهای اقتصادی و در نتیجه سیاستهای گمرکی و بازرگانی کشور دارد. آماده سازی گمرک (بعنوان یکی از مؤلفه های اجرایی مقررات WTO– در صورت عضویت کشور در سازمان مزبور) مستلزم همکاری نزدیک مسئولین محترم وزارت امور خارجه جهت اعزام کارشناسان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در سمینارها و کنفرانسهای بین المللی مربوطه و استفاده از تجارب بین المللی در این زمینه می باشد. از آنجا که گمرک مجری برنامه های اقتصادی کشور در امر بازرگانی خارجی می باشد لذا حضور فعال در سازمانهای همکاری تجاری بین المللی و منطقه ای و برخورداری از امکانات بیشتر در این زمینه ضروری است تا بتواند نقش مؤثرتری در جهت حفظ منافع کشور در سطح بین المللی و منطقه ای، ایفا نماید. با عنایت به اهمیت وضعیت موجود و لزوم حرکت هماهنگ در جهت برنامه های توسعه اقتصادی و نقش مهم گمرک در این راستا و در اجرای قانون مقررات صادرات و مقررات، ایجاب می نماید که نخست گمرک جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مناسب خود قرار گیرد تا با تنظیم برنامه ها وسیاستهای صحیح اقتصادی بعنوان ابزاری مناسب در تحقیق هدفهای برنامه هایی که جهت توسعه اقتصاد کشور ترسیم میشوند، بکار رود.
| ||||||||||||
مراجع | ||||||||||||
منابع
| ||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,380 |