تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,545,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,582,720 |
بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 8، شماره 27، تیر 1394، صفحه 81-97 اصل مقاله (81.39 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ندا تاج روشن1؛ مجید ظروفی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشدکه در سال تحصیلی 94-1393 برابر 25947 تعداد است، آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. جهت تعیین نمونهها و مراجعه به آنها، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 45 گویه است که بر پایه مقیاس شش رتبهای لیکرت تنظیم شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از آلفای کرونباخ استفاده شد، پس از تعیین روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامهها در بین نمونه تحقیق توزیع و جمعآوری شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میزان مدرکگرایی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و همچنین بین میزان تشویق دیگران و سرمایه فرهنگی با معیار علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علاقه شخصی؛ پرستیژ اجتماعی؛ رشته تحصیلی؛ مدرکگرایی و سرمایه فرهنگی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته ندا تاج روشن[1] آقای مجید ظروفی[2] تاریخ دریافت مقاله:16/1/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:31/5/1395 چکیده هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشدکه در سال تحصیلی 94-1393 برابر 25947 تعداد است، آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. جهت تعیین نمونهها و مراجعه به آنها، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 45 گویه است که بر پایه مقیاس شش رتبهای لیکرت تنظیم شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از آلفای کرونباخ استفاده شد، پس از تعیین روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامهها در بین نمونه تحقیق توزیع و جمعآوری شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میزان مدرکگرایی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و همچنین بین میزان تشویق دیگران و سرمایه فرهنگی با معیار علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. واژگان کلیدی: علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، رشته تحصیلی، مدرکگرایی و سرمایه فرهنگی.
مقدمه مسئله علاقه و رغبت به رشته تحصیلی، مسئلهای است که به شدت مورد توجه ادامه دهندگان راه علم است. پویندگان راه دانش همواره در پی آن هستند تا راه و مقصدی را انتخاب کنند که در آن بتوانند حداکثر تواناییهای خود را به مرحله ظهور برسانند و ازاین طریق به نیازهای روحی و روانی خود پاسخگو باشند، بنابراین میتوان ادعا داشت که مسئله انتخاب درست رشته تحصیلی یکی از ارکان پیشرفت در سطح شخصی و نیز در سطح کلان در جامعه نیز میباشد، به طوری که آثار مثبت و منفی این مقوله به طور کاملاً آشکارا قابل لمس است. همچنین رقابت شدید جهت ورود به دانشگاه برای کسب تحصیلات عالی باعث شده است که افراد از طبقات گوناگون جامعه و با انگیزههای مختلف و گاهی بدون شناخت کافی، آگاهی و علاقه نسبت به رشته انتخابی وارد رشته مختلف آموزشی شوند، این امر باعث صرف هزینه اتلاف وقت این قبیل افراد شده و نتیجه لازم را نیز به بار نمیآورد. عدم توجه به این مساله باعث شده است که تعدادی از دانشجویان علیرغم وقت، هزینه و تلاشی که در انتخاب رشته داشتهاند، اقدام به تغییر رشته نمایند که بعدها از آن و شرایط متناسب با آن احساس رضایت نکنند(مصطفوی و همکاران، 1391). فرایند انتخاب رشته داوطلبان، میتواند مطابق با شرایط زمانی و مکانی از عوامل و ملاکهایی تاثیرپذیر باشد. داوطلبی که با رشتههای متنوع دانشگاهی رو به رو میشود در واقع مجبور است تصمیم خویش را اتخاذ نماید و در این بین عوامل متعدد را درنظر میگیرد، چون این امر به آینده وی بر میگردد و در زندگی آتی تاثیر میگذارد(عبدی و دیگری، 1387). افراد از معیارهای مختلفی در انتخاب رشته خود میتوانند استفاده نمایند، از جمله این معیارها که در تحقیق حاضر نیز از آنها استفاده شده است میتوان به معیارهای علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، درآمد و بازار کار اشاره کرد، هر یک از این معیارها به تناسب شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد، از فردی به فرد دیگر تغییر جدی میکند، همچنین عوامل مختلفی مانند عوامل اجتماعی و فرهنگی میتواند در این معیارها تاثیرگذار باشد. در انتخاب رشته افراد به طور کلی هر فردی معیارهایی برای خود دارد که به نظر میرسد عوامل اجتماعی و فرهنگی با این معیارها ارتباط دارد، از جمله عوامل اجتماعی و فرهنگی که میتواند در انتخاب رشته دانشگاهی تاثیر داشته باشد میتوان به مدرکگرایی، نفوذ افراد مهم، طبقه اجتماعی، ویژگیهای جمعیتشناختی و سرمایه فرهنگی اشاره کرد. منظور از نفوذ افراد مهم، فرد یا افرادی است که شخص آنها را مهم میداند. دیگران مهم کسانی هستند که فرد سعی میکند خود را شبیه و همانند آنها سازد، چون انسان متناسب با تواناییهایش در تعامل با دیگران قرار میگیرد و از میان آنها کسانی بیشتر او را تحت تاثیر قرار میدهند و برایش مهم میشوند(کوئن، 1373). منظور از مدرکگرایی، شرایطی است که در آن ارزش و اعتبار کمیت بر کیفیت برتری دارد. سرمایه فرهنگی را لامونت[3] و لارو[4] اینگونه تعریف میکنندکه سرمایه فرهنگی عبارت است از: مجموعهای از نمادهای فرهنگی نهادی شده، مشترک و عالی رتبه(لامونت و دیگری، 1988)، با در نظر گرفتن مطالب مذکور به نظر میرسد عوامل فرهنگی اجتماعی از جمله مدرکگرایی، نفوذ افراد مهم، طبقه اجتماعی، ویژگیهای جمعیتشناختی و سرمایه فرهنگی در انتخاب و علیالخصوص انتخاب رشته تحصیلی دخیل باشند، لذا سوال اساسی تحقیق این است که آیا عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه دارند؟
اهداف تحقیق - تعیین رابطه بین عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - تعیین رابطه بین میزان مدرکگرایی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - تعیین رابطه بین میزان تشویق دیگران مهم با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - تعیین رابطه بین میزان سرمایه فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - تعیین رابطه بین سن با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - تعیین تفاوت معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس جنسیت - تعیین تفاوت معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس وضعیت تاهل - تعیین تفاوت معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس پایگاه اجتماعی - تعیین تفاوت معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس رشته تحصیلی
بررسی پیشنه تجربی نعمتالهی و همکاران(1393)، پژوهشی تحت عنوان بررسی انگیزهها و دیدگاههای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد پیرامون انتخاب رشته تحصیلی خویش انجام دادند. انگیزههای نمونههای موردمطالعه در انتخاب رشته دندانپزشکی به ترتیب عبارت بودند از: درآمد مالی مناسب، موقعیت اجتماعی، امنیت شغلی و زمان کاری مناسب. توجه نمونههای مونث به فاکتور کمتر بودن خطرات تهدید کننده حیات بیماران در دندانپزشکی، تفاوت معنیداری با نمونههای مذکر داشت. تغییر دیدگاه دانشجویان سال ششم نسبت به رشته دندانپزشکی درمقایسه با دانشجویان سالاول بیشتر بودکه این تغییر دیدگاه در دانشجویان سال ششم بیشتر جنبه منفی داشت. فاکتورهای اقتصادی و عوامل وابسته به شغل بیشترین تاثیر را در انتخاب رشته دندانپزشکی در دانشجویان مورد مطالعه در این تحقیق داشتهاند. مسلم است که این نوع گرایش به رشته دندانپزشکی میتواند در آینده تاثیرات منفی بر آینده شغلی فارغالتحصیلان دندانپزشکی داشته باشد. عنایتی نوینفر و همکاران(1391)، پژوهشی باعنوان بررسی مقایسهای عوامل موثر برانتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران انجام دادند. نتایج نشان داد که عوامل تاثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته فنی و مهندسی به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل فردی، موسسهای- آموزشی، کنکور سراسری و عوامل اجتماعی- فرهنگی و عوامل تاثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی به ترتیب عواملکنکور سراسری، موسسهای، اجتماعی- فرهنگی، فردی و اقتصادی بود. افزون بر این، درمیان عوامل پنجگانه بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده شد. عابدیان و شاهحسینی(1391)، در پژوهشی تحت عنوان عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود (یک مطالعه مقطعی) به این نتیجه رسیدند که اکثریت مشارکتکنندگان «فرصتی برای کسب مدارک عالی تحصیلی» را به عنوان بالاترین انگیزه خود از انتخاب رشته پرستاری بیان نمودند، همچنین دانشجویان پسر و دختر به ترتیب «محتوای علمی رشته پرستاری» و «کسب موقعیت شغلی» را به عنوان اولویت دوم خود برای انتخاب رشته پرستاری، ذکر نمودند، با توجه به این که عوامل مرتبط با انگیزههای فردی درمقایسه با سایر عوامل، درانتخاب رشته پرستاری موثرتر میباشند، لذا، به نظر میرسد که نتایج حاصل از این تحقیق میتواند، برای استادان مشاور دانشجویان پرستاری در شناسایی علایق و انگیزههای ادامه تحصیل آنان و راهنمایی بهتر دانشآموزان در انتخاب آگاهانه رشته پرستاری توسط مشاوران مدرسه موثر باشد. هاشمی و همکاران(1385)، پژوهشی با عنوان بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام دادند. یافتهها نشان داد که اولاً دانشآموزان گروه ریاضی در مقایسه با دانشآموزان گروههای هنر و علوم انسانی از هوش منطقی - ریاضی بالاتری برخوردار بودند و این تفاوت در مقایسه با گروه علوم تجربی مشاهده نشد. ثانیاً میزان هوش دیداری - فضایی در نزد دانشآموزان گروه هنر بیشتر از سایر گروهها بود و ثالثاً از لحاظ هوش کلامی- زبانی دانشآموزان گروه ریاضی در مقایسه با گروه هنر برتری نشان دادند. یافتههای پژوهش حاضر نشاندهنده میزان قابل توجهی از ارتباط میان برخی مقولههای هوشی، انتخاب رشته تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان است. پیروی نامجو و همکاران(1391)، پژوهشی با عنوان، عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام دادند. 6/71% شرکتکنندگان علت انتخاب رشته فعلی را نیاز جامعه میدانستند، 8/70% دانشجویان در هنگام انتخاب رشته به درآمد رشته توجه داشتند و 2/34% دانشجویان علت انتخاب رشته فعلی را علاقه به رشته اعلام کردند، بنابراین لازم است شرایطی فراهم شودکه داوطلبان با آگاهی و شناخت کافی انتخاب رشته نمایند. مرادی و اخوان تفتی(1392)، پژوهشی با عنوان بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن انجام دادند. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری میان رضایت دانشآموزان و متغیر علاقه شخصی و همبستگی منفی و معناداری میان رضایت دانش- آموزان و کیفیت خدمات مشاورهای و نحوه انتخاب رشته در سطح خطای کمتر از 01/0 وجود دارد، اما رابطه اینمتغیر با متغیر نظر والدین درسطح خطای کمتر از 05/0 معنادار نمیباشد. نتایج آزمون مجذورکا نیز نشان داد که بین تناسب رشته تحصیلی با تواناییهای دانشآموزان و رضایت آنان از انتخاب رشتهشان رابطه معناداری وجود دارد، همچنین نتایج بیانگر وجود ارتباط بین اولویت شغلی آینده و رضایت از انتخاب رشته بوده است، دراین پژوهش عوامل موثر بررضایت از انتخاب رشته به ترتیب، علاقه شخصی، اولویت شغلی آینده و توصیه مشاور بوده و نظر والدین کمترین نقش را داشته است. علاوه بر آن نتایج مجذورکا نشان دادکه بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین دانشآموزان رشتههای مختلف نظری از لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداری است، بدین صورت که بیشترین رضایت را دانشآموزان رشته علوم انسانی و کمترین رضایت را دانشآموزان رشته علوم ریاضی- فیزیک از انتخاب رشتهشان دارند، از یافتههای دیگر این پژوهش رضایت دانشآموزان از الزام انتخاب رشته در سال اول دبیرستان بوده است. همایونی و کدیور(1385)، در پژوهشی با عنوان رابطه بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته- های تحصیلی، نشان دادند که آزمودنیهای برخوردار از سبک شناختی مستقل از زمینه، بیشتر ریاضی و علوم تجربی را به عنوان رشتههای تحصیلی انتخاب میکنند، در حالی که آزمودنیهای دارای سبک شناختی وابسته به زمینه بیشتر علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی بر میگزیند، همچنین آزمودنی- های دارای سبک یادگیری همگرا و جذب کننده بیش از آزمودنیهایی که از سبکهای واگرا و انطباقی بهره میجویند به انتخاب رشتههای ریاضی و علوم تجربی میپردازند، اما دانشآموزان دارای سبکهای واگرا و انطباقی در مقایسه با گروه همگرا و جذب کننده بیشتر علوم انسانی را بر میگزینند. تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده نشان دادکه حدود دامنه میانگین نمرههای داوطلبان با تبدیل دامنه اطمینان میانگین به نقطه درصدی به ترتیب عامل فردی با 45/77 % در عاملشغلی با 8/76 % و عامل خانوادگی دوستان با 50 %، مهمترین عوامل موثر بر انتخاب رشته میباشند، در مقایسه بین دو جنس، انجام آزمونهای t گروههای مستقل، تفاوت معنیداری بین دختران و پسران داوطلب مجاز به انتخاب رشته در عامل شغلی و نیز خانوادگی دوستان در انتخاب رشته وجود داشت؛ اما تفاوتی بین دختران و پسران در عامل فردی به دست نیامد، همچنین نتیجه آزمون تحلیل واریانس، نشاندهنده تفاوت بین عوامل شغلی و نیز خانوادگی دوستان در میان داوطلبان گروههای آزمایشی بود؛ اما تفاوت معنیداری بین داوطلبان گروههای آزمایشی در عامل فردی وجود نداشت. بوداربت و مونتمارکوئیت[5] (2009)، در پژوهشی درباره نقش جنسیت و تحصیلات والدین در انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان بررسی کردند و نشان دادند که تفاوت معناداری بین جنسیت و انتخاب رشته وجود دارد و نقش والدین هم درانتخاب رشته تحصیلی دانشجو موثر است. دیویس[6] و همکاران(2001)، در ایالات تنسی آمریکا مطالعهای انجام دادند و دریافتند که تصمیمگیری برای ورود به دانشگاه در بین دانشآموزان بیشتر جنبه اقتصادی دارد و بیشترین انگیزه داوطلبان دستیابی به اهداف شغلی است، از یافتههای دیگر این مطالعه آن است که زنان نسبت به همسالان مرد خود تمایل بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند. ماکسول و کلیجیو[7] (2000)، دستیابی به بهترین شغل و درآمد بالاتر ازمهمترین انگیزه- های دانشآموزان برای ورود به دانشگاه گزارش شده است. دومین انگیزه مهمیکه آنها در مطالعه خود به آن اشاره کردهاند، یادگیری بیشتر در زمینههای مورد علاقه در دانشگاه است. رهایی از خانه و ناتوانی در یاد گرفتن در صورت نرفتن به دانشگاه از مواردی بود که بیشتر دانشآموزان آن را رد کرده بودند، ضمن اینکه 80 درصد از دانشآموزان دبیرستانی قصدرفتن به دانشگاه را داشتند و درعین حال، دختران نسبت به پسران تمایل بیشتری برای ادامه تحصیل ابراز کرده بودند. کرن[8] (2000)، در مطالعه خود به این نتیجه رسید که تاثیر والدین و سپس، در نظر گرفتن شغل آینده مهمتر از سایر عوامل در انتخاب رشته تحصیلی است.
فرضیههای تحقیق 1. بین میزان مدرکگرایی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. 2. بین میزان تشویق دیگران مهم با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. 3. بین میزان سرمایه فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. 4. بین سن با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. 5. بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس جنسیت آنها تفاوت وجود دارد. 6. بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس وضعیت تاهل آنها تفاوت وجود دارد. 7. بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس پایگاه اجتماعی آنها تفاوت وجود دارد. 8. بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس رشته تحصیلی آنها تفاوت وجود دارد.
روش تحقیق تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است، زیرا اصول و فنون تدوین شده در تحقیق میتواند برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار گرفته شود و کاربرد عملی دارد، همچنین از نظر سطح مشاهده از نوع خرد[9] هست؛ زیرا واحد تحلیل دراین جا فرد است، اینکار از نظر وسعت از نوع مطالعات پهنانگر[10] است به این معنا که محقق صفت مشخص را بر روی گروه وسیعی از افراد جامعه بررسی میکند و از نظر زمان نیز، از نوع مقطعی است؛ زیرا بررسی و توصیف یک صفت یا ارتباط بین صفات را در محدوده زمانی مشخص انجام میدهد نه در زمانهای مختلف.
جامعه آماری جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشد که در سال تحصیلی 94-1393 برابر 25974 تعداد است.
نمونه و روش نمونهگیری به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد.
جهت تعیین نمونهها و مراجعه به آنها، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد، بدین ترتیب که ابتدا با توجه به ناهمگنی جامعه آماری و وجود دانشجویان از همه قشر (زن و مرد، کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشکدهها و رشتههای متفاوت) برای تعیین نمونههای مورد نظر و مراجعه به آنها از شیوه تقسیمات دانشگاهی بر اساس دانشکدهها استفاده و هر دانشکده به صورت یک طبقه در نظر گرفته شد، سپس با در نظر گرفتن نسبت جامعه آماری تعداد نمونههای هر طبقه مشخص شد.
جدول شماره (1): جامعه آماری و نمونه دانشجویان به تفکیک دانشکده و جنسیت
تعریف متغیرها در این تحقیق، معیارهای انتخاب رشته تحصیلی به عنوان متغیر وابسته و مدرکگرایی، تشویق دیگران مهم، سرمایه فرهنگی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، پایگاه اقتصادی– اجتماعی و رشته تحصیلی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است، در جدول زیر تمام متغیرها و سطح سنجش آنها آورده شده است. جدول شماره (2): تعریف متغیرهای تحقیق
مدرکگرایی در شرایطی که در جامعه به دستاوردهای آموزشی (کمیت) بیش از محتوای آموزشی (کیفیت) توجه شود این همان شرایط مدرکگرایی است(آییننامه آموزشی کارشناسیارشد ناپیوسته به نقل از کولینز، 1971). مدرکگرایی با شاخصهای مهم و باکلاس بودن مدرک، اهمیت مدرک، نحوهگرفتن مدرک و ارزش مدرک در جاهای مختلف اندازهگیری شده است.
تشویق دیگران مهم فرد یا افرادی که شخص آنها را مهم میداند دیگری مهم هستند. دیگران مهم کسانی هستند که فرد سعی میکند خود را شبیه و همانند آنها سازد چون انسان متناسب با تواناییهایش در تعامل با دیگران قرار میگیرد و از میان آنها کسانی بیشتر او را تحتتاثیر قرار میدهند و برایش مهم میشوند(کوئن، 156: 1373). تشویق دیگران مهم، با شاخصهای میزان اهمیت و نفوذ دوستان، والدین، معلمان، اساتید و افراد صاحبنظر در تصمیمگیری اندازهگیری شده است.
سرمایه فرهنگی از دیدگاه بوردیو، سرمایهی فرهنگی عبارت است از: شناخت و ادراک فرهنگ و هنرهای متعالی، داشتن ذائقه خوب و شیوههای عمل متناسب(فاضلی، 1386: 47). از نظر لامونت و لارو، سرمایهی فرهنگی عبارت است از: مجموعهای از نمادهای فرهنگی نهادی شده، مشترک و عالیرتبه(بوردیو، 1983: 53 ). سرمایه فرهنگی، با شاخصهای مطالعه غیردرسی، کلاسهای ویژه، آشنایی به زبانهای خارجی، اهمیت دادن به کارهای هنری و ایجاد روابط بینفرهنگی اندازهگیری شده است.
پایگاه اقتصادی- اجتماعی جایی است که هر کس در ساخت اجتماعی اشغال میکند، وضع یا مرتبتی است که شخص به طور ذهنی حفظ میکند. جایی که یک فرد خاص در نظامی مخصوص و در زمانی معین اشغال میکند پایگاه او در برابر این نظام خوانده میشود(بیرو، 1370). وبر طبقه و گروه منزلت را چنین تعریف میکند: «طبقه یک دسته انسانها را در بر میگیرد که: 1. در ترکیب بختهای زندگیشان یک عنصر علی مشترک داشته باشند، عنصری که 2. منحصراً با منافع اقتصادی در تصاحب کالاها و فرصتهای کسب درآمد باز نموده میشود و 3. تحت شرایط تولید کالایی یا بازار کار متجلی میگردد»(کوزر، 1378: 313). پایگاه اقتصادی- اجتماعی با شاخصهای میزان درآمد خانوار، قیمت تقریبی منزل یا سایر داراییهای غیرمنقول، قیمت تقریبی ماشین، تحصیلات پدر و تحصیلات مادر اندازهگیری شده است.
علاقهشخصی علاقه شخصی تمایل به یک موضوع خاص را نشان میدهد. علاقه به معنى ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام تصمیمگیرى است؛ به عبارتى دیگر علاقه، نوعى انگیزه بالفعل است. علاقه و رغبت، یاد گرفتنى هستند و بر اثر تعامل با محیط خارج حاصل مىشوند(بهمن آبادی و دیگری، 1391).
پرستیژ اجتماعی پرستیژ اجتماعی نوعى ارزیابی است که بر پایه معیارهای ارزش اجتماعی معتبر در جامعه از پایگاه اجتماعی یک شخص درذهن دیگران به عمل میآید و نشان میدهدکه پایگاه شخص نسبت به اشخاص دیگر در فضای اجتماعی کجاست(رفیعپور، 1378: 41).
درآمد و بازار کار معیاری است که فرد انتظار دارد پس از فارغالتحصیلی جذب بازار کار شده و درآمد قابل قبولی از آن رشته کسب نماید(معمارپور و همکاران، 1392).
ابزار گردآوری تحقیق برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 45 گویه است که بر پایه مقیاس شش رتبهای لیکرت تنظیم شده است.
اعتبارو پایایی ابزار اندازهگیری جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از آلفای کرونباخ استفاده شد، ضرایب آلفای کرونباخ برای تمام مولفههای پرسشنامه بزرگتر از 7/0 به دست آمد.
یافتهها هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشدکه در سال تحصیلی 94-1393 برابر 22085 تعداد است، به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. جهت تعیین نمونهها و مراجعه به آنها، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای آزمون فرضیههای تحقیق از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید. از کل نمونه مورد بررسی، 5/43 درصد مرد و 6/56 درصد زن هستند. 3/67 درصد مجرد و 7/32 درصد متاهل هستند. مقطع تحصیلی 2/66 درصد لیسانس و 8/33 درصد فوق لیسانس است. رشته تحصیلی 7/42 درصد علوم انسانی، 5/23 درصد علوم پایه و 8/33 درصد فنی و مهندسی است. پایگاه اقتصادی-اجتماعی 2/28 درصدپایین، 1/40 درصد متوسط و 7/31 درصد بالا است. میانگین سن برابر 77/26 سال، کمترین مقدار برابر 18 و بیشترین مقدار برابر 43 است. میانگین معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی برابر 16/3، کمترین مقدار برابر 71/0 و بیشترین مقدار برابر 86/4 است. میانگین معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی برابر 28/3، کمترین مقدار برابر 43/1 و بیشترین مقدار برابر 60/4 است. میانگین معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی برابر 01/3، کمترین مقدار برابر 71/1 و بیشترین مقدار برابر 43/4 است. میانگین مدرکگرایی برابر 82/2، کمترین مقدار برابر 30/1 و بیشترین مقدار برابر 20/4 است. میانگین تشویق دیگران مهم برابر 72/2، کمترین مقدار برابر 43/0 و بیشترین مقدار برابر 57/4 است. میانگین سرمایه فرهنگی برابر 87/2، کمترین مقدار برابر 0/1 و بیشترین مقدار برابر 71/4 است. فرضیه 1: بین میزان مدرکگرایی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 088/0- و سطح معنیداری آزمون 089/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون بزرگتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد نمیشود، یعنی بین میزان مدرکگرایی با معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. برای معیار پرستیژ اجتماعی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 056/0- و سطح معنیداری آزمون 273/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون بزرگتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد نمیشود، یعنی بین میزان مدرکگرایی با معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. برای معیار درآمد و بازار کار، ضریب همبستگی پیرسون برابر 321/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان مدرکگرایی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. فرضیه 2: بین میزان تشویق دیگران مهم با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 335/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان تشویق دیگران مهم با معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. برای معیار پرستیژاجتماعی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 459/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان تشویق دیگران مهم با معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. برای معیار درآمد و بازارکار ضریب همبستگی پیرسون برابر 273/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان تشویق دیگران مهم با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. فرضیه 3: بین میزان سرمایه فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 273/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان سرمایه فرهنگی با معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. برای معیار پرستیژاجتماعی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 337/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان سرمایه فرهنگی با معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. برای معیار درآمد و بازارکار ضریب همبستگی پیرسون برابر 244/0 و سطح معنیداری آزمون 001/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود، یعنی بین میزان سرمایه فرهنگی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. فرضیه 4: بین میزان سن با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 075/0 و سطح معنیداری آزمون 144/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون بزرگتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد نمیشود، یعنی بین میزان سن با معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. برای معیار پرستیژ اجتماعی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 077/0 و سطح معنیداری آزمون 133/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون بزرگتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد نمیشود، یعنی بین میزان سن با معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. برای معیار درآمد و بازارکار، ضریب همبستگی پیرسون برابر 08/0 و سطح معنیداری آزمون 122/0 است، با توجه به اینکه سطح معنیداری آزمون پیرسون بزرگتر از 05/0 است فرض مستقل بودن متغیرها رد نمیشود، یعنی بین میزان سن با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. فرضیه 5: بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس جنسیت آنها تفاوت وجود دارد. میانگین معیار علاقه شخصی در دانشجویان مرد برابر 07/3 و در دانشجویان زن برابر 24/3 و سطح معنیداری برابر 048/0 است، باتوجه به سطح معنیداری آزمون t که کوچکتر از 05/0 است فرض صفر رد میشود، درنتیجه میزان معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان زن به طور معنی- داری بیشتر از دانشجویان مرد است. میانگین معیار پرستیژ اجتماعی در دانشجویان مرد برابر 28/3 و در دانشجویان زن برابر 27/3 و سطح معنیداری برابر 983/0 است، با توجه به سطح معنیداری آزمون t که بزرگتر از 05/0 است فرض صفر رد نمیشود، درنتیجه میزان معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان مرد و زن تفاوت معنیداری ندارد. میانگین معیار درآمد و بازارکار در دانشجویان مرد برابر 97/2 و در دانشجویان زن برابر 03/3 و سطح معنیداری برابر 346/0 است، با توجه به سطح معنیداری آزمون t که بزرگتر از 05/0 است فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار درآمد و بازارکار انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان مرد و زن تفاوت معنیداری ندارد. فرضیه 6: بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس وضعیت تاهل آنها تفاوت وجود دارد. میانگین معیار علاقه شخصی در دانشجویان مجرد برابر 21/3 و در دانشجویان متاهل برابر 07/3 و سطح معنیداری برابر 155/0 است، با توجه به سطح معنیداری آزمون t که بزرگتر از 05/0 است فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معنیداری ندارد. میانگین معیار پرستیژ اجتماعی در دانشجویان مجرد برابر 23/3 و در دانشجویان متاهل برابر 37/3 و سطح معنیداری برابر 071/0 است، با توجه به سطح معنیداری آزمون t که بزرگتر از 05/0 است فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معنیداری ندارد. میانگین معیار درآمد و بازار کار در دانشجویان مجرد برابر 0/3 و در دانشجویان متاهل برابر 03/3 و سطح معنیداری برابر 668/0 است، با توجه به سطح معنیداری آزمون t که بزرگتر از 05/0 است فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معنیداری ندارد. فرضیه 7: بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس پایگاه اقتصادی- اجتماعی آنها تفاوت وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 001/0 است، با توجه به کوچکتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد میشود، در نتیجه میزان معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پایگاه اقتصادی- اجتماعی مختلف تفاوت معنیداری دارد. نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی است که میزان معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دارای پایگاه اقتصادی- اجتماعی بالا بیشتر از پایگاه متوسط و پایین و در پایگاه متوسط بیشتر از پایگاه پایین است. برای معیار پرستیژ اجتماعی، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 001/0 است، با توجه به کوچکتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد میشود، در نتیجه میزان معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پایگاه اقتصادی- اجتماعی مختلف تفاوت معنیداری دارد. نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی است که میزان معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دارای پایگاه اقتصادی- اجتماعی بالا و متوسط بیشتر از پایگاه پایین است و بین پایگاه بالا و متوسط تفاوت وجود دارد. برای معیار درآمد و بازارکار، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 74/0 است، باتوجه به بزرگتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پایگاه اقتصادی- اجتماعی مختلف تفاوت معنیداری ندارد. فرضیه 8: بین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس رشته تحصیلی آنها تفاوت وجود دارد. برای معیار علاقه شخصی، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 024/0 است، با توجه به کوچکتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد میشود، در نتیجه میزان معیار علاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف تفاوت معنیداری دارد. نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی استکه میزان معیارعلاقه شخصی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان علوم انسانی و فنی و مهندسی بیشتر از علوم پایه است. برای معیار پرستیژ اجتماعی، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 524/0 است، با توجه به بزرگتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد نمیشود، در نتیجه میزان معیار پرستیژ اجتماعی انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف تفاوت معنیداری ندارد. برای معیار درآمد و بازار کار، سطح معنیداری آنالیز واریانس برابر 367/0 است، با توجه به بزرگتر بودن سطح معنیداری آنالیز واریانس از 05/0، فرض صفر رد نمیشود، درنتیجه میزان معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف تفاوت معنیداری ندارد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش و بررسیهای علمی صورت گرفته درباره نحوه انتخاب رشته دانشجویان حکایت از این واقعیت داردکه بسیاری از داوطلبان با تفکر بازارکار و درآمد و بدون نیازسنجی شغلی دست به انتخاب رشته میزنند و نتیجه آن نیز سیل عظیم فارغالتحصیلان بیکار و مدرکگرایی است. افزایش جوانان بیکاری که بسیاری از آنها نیز فارغالتحصیلان دانشگاه هستند این واقعیت را نشان میدهد که آنها بدون نیازسنجی شغلی و تنها به خاطر گرفتن مدرک وارد دانشگاه میشوند. انتخاب رشته بر اساس عرف جامعه و نه بر اساس نیاز جامعه یکی از معضلاتی است که کارشناسان بارها نسبت به آن هشدار دادهاند و نیازمند فرهنگسازی است. یافتههای این پژوهش و دیگر پژوهشها حاکی از این است که آشنایان و دوستان و اعضای خانواده (به غیر از والدین) بیشترین تاثیر را در انتخاب رشته دانشجویان داشتهاند. عدهای از پژوهشگران نقش دوستان و همسالان، تأثیر خانواده و عوامل اجتماعی را در انتخاب رشته تحصیلی یا دانشگاه پر رنگتر ازعوامل دیگر میدانند، به طورکلی افراد به میزان اهمیتیکه به افراد میدهند به همان میزان نیز از آنها تاثیر میپذیرند، به عبارتی اگر فرد اهمیت زیادی به دیگراندهد به همان اندازه تاثیر زیادی درامر انتخاب رشته از آنها میپذیرند. در مورد تاثیر سرمایه فرهنگی بر انتخاب رشته میتوان گفت سرمایه فرهنگی بوردیو تحلیل ساز و کار موفقیتهای تحصیلی با عنایت به میزان برخورداری گروهها و طبقات اجتماعی از این سرمایه است. دانشآموزانی که سرمایه فرهنگی بیشتری دارند، دانشآموزان خانوادههایی که مهارتها و برتریهای فرهنگی مسلط را در اختیار دارند، بهتر میتوانند قواعد بازی را رمزگشایی کنند و بهتر میتوانند مهارتها و برتریهای فرهنگی را که در مدارس پاداش میگیرند در خود پرورش دهند، بنابراین، بهتر میتوانند به سطوح بالای تحصیلی برسند، بر این اساس، میتوان گفت که طبقات مسلط نسبت به سایر طبقات سهم بیشتری از سرمایه فرهنگی میبرند و لذا بیشتر قادرند این نوع سرمایه را در فرزندانشان به ودیعه بگذارند. با افزایش سرمایه فرهنگی در نزد طبقات متوسط، عملکرد تحصیلی فرزندان افزایش مییابد، بنابراین سرمایه فرهنگی میتواند در معیاهای انتخاب رشته تاثیر داشته باشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که پایگاه اجتماعی- فرهنگی عامل بعدی تاثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان بود، در واقع، قرب و منزلتی که یک رشته خاص در جامعه دارد، میتواند به عنوان عامل مهمی در انتخاب رشته تحصیلی فرد باشد، همچنین افراد بر اساس اینکه در چه مقطع سنی قرار دارند میتواند معیار خاصی برای خود داشته باشند. جنسیت نیز عامل دیگری است که میتواند در انتخاب معیارها موثر باشد. شرایط فرهنگی و اجتماعی برای زنان و مردان مطمئناً معیارهای این دو جنس را تحت شعاع قرار میدهند. برای مثال اگر جامعه رشتههای فنی را برای پسران و رشته هنری را برای دختران مناسب بداند بازار کار و نگرش نیز متعاقب آن تغییر میکند.
پیشنهادهای اجرایی - توصیه میشود دانشگاهها به سمتی حرکت کنند که از غلظت مدرکگرایی در جامعه کاسته شود و رشتههای تحصیلی بیشتر به سوی کاربردی شدن حرکت نمایند. - تشویق افراد مهم، عامل مهمی در انتخاب رشته تحصیلی افراد است. داشتن افراد نزدیکی که بتوانند راهنماییهای درست و سازندهای ارائه کنند برای دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی مفید خواهد بود، لذا پیشنهاد میشود والدین و اطرافیان نزدیک به مطالعه عمیق در حال و آینده رشتههای تحصیلی، در روند انتخاب رشته موثر واقع شوند. - سرمایه فرهنگی از جمله عواملی است که بر انتخاب رشته تاثیر دارد. بالا بردن سرمایه فرهنگی از طرق مختلف تاثیر مهمی در انتخاب درست رشته تحصیلی خواهد گذاشت.
منابع بهمن آبادی، س؛ و دیگری. (1391). اعتباریابی پرسشنامه علاقهمندی به پژوهش دانشجویان: سنجه عملکرد آموزش پژوهش در دانشگاهها. چهارمین همایش ملی آموزش. 27 و 28 اردیبهشت. دانشگاه تربیت دبیر رجائی. پیروی، ن؛ و همکاران. (1391). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. دوره 16، شماره 2. رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار. رفیعپور، ف. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راهحلهای آن. تهران: موسسه انتشار. عابدیان، ک؛ و دیگری. (1391). عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود، (یک مطالعه مقطعی). نسیم تندرستی (سلامت خانواده). دوره 1، شماره 3. عنایتی نوینفر، ع؛ و همکاران. (1391). بررسی مقایسهای عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی. شماره 166، صص 167-145. فاضلی، م. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات. مرادی، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن. روانشناسی تربیتی دوره جدید. سال 9، شماره 28. مطالعه موردی شهر تهران. نامه علوم اجتماعی. شماره 20، صص 147-133. معمارپور، م؛ و همکاران. (1392). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. مجلهآموزشدرعلوم پزشکی. دوره 13، شماره 4. نعمتالهی، ح؛و همکاران. (1393). بررسی انگیزهها و دیدگاههای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد پیرامون انتخاب رشته تحصیلی خویش در سال 1389. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد. دوره 38، شماره 1. هاشمی، و؛ و همکاران. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی. دوره 10، شماره 3. Boudarbat, B.& Montmarquett, C. (2009). Choice of fields of study of university Canadian graduates: The role of gender and their parents’ education. Education Economics, Taylor and Francis Journals. 17(2), P.p: 185-213. Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the Judgments of taste. London: R.K.P. Davis, H. D. & etal. (2001). Novel approaches to college choice: A survey of postsecondary opportunities. Annual Meeting of the Association Research. Retrieved from: www.state.tn.us/ thec/policyinit.html.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهمن آبادی، س؛ و دیگری. (1391). اعتباریابی پرسشنامه علاقهمندی به پژوهش دانشجویان: سنجه عملکرد آموزش پژوهش در دانشگاهها. چهارمین همایش ملی آموزش. 27 و 28 اردیبهشت. دانشگاه تربیت دبیر رجائی. پیروی، ن؛ و همکاران. (1391). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. دوره 16، شماره 2. رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار. رفیعپور، ف. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راهحلهای آن. تهران: موسسه انتشار. عابدیان، ک؛ و دیگری. (1391). عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود، (یک مطالعه مقطعی). نسیم تندرستی (سلامت خانواده). دوره 1، شماره 3. عنایتی نوینفر، ع؛ و همکاران. (1391). بررسی مقایسهای عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی. شماره 166، صص 167-145. فاضلی، م. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات. مرادی، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن. روانشناسی تربیتی دوره جدید. سال 9، شماره 28. مطالعه موردی شهر تهران. نامه علوم اجتماعی. شماره 20، صص 147-133. معمارپور، م؛ و همکاران. (1392). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. مجلهآموزشدرعلوم پزشکی. دوره 13، شماره 4. نعمتالهی، ح؛و همکاران. (1393). بررسی انگیزهها و دیدگاههای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد پیرامون انتخاب رشته تحصیلی خویش در سال 1389. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد. دوره 38، شماره 1. هاشمی، و؛ و همکاران. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی. دوره 10، شماره 3. Boudarbat, B.& Montmarquett, C. (2009). Choice of fields of study of university Canadian graduates: The role of gender and their parents’ education. Education Economics, Taylor and Francis Journals. 17(2), P.p: 185-213.
Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the Judgments of taste. London: R.K.P.
Davis, H. D. & etal. (2001). Novel approaches to college choice: A survey of postsecondary opportunities. Annual Meeting of the Association Research. Retrieved from: www.state.tn.us/ thec/policyinit.html. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 863 |