تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,276,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,329,600 |
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانوادهها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 8، شماره 28، مهر 1394، صفحه 95-110 اصل مقاله (866.2 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معصومه بابازاده1؛ صمد رسولزاده2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه مطالعات خانواده؛ تبریز - ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر اجرا یک بررسی همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز به تعداد 26860 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران به تعداد 380 نفر محاسبه شده است و روش نمونهگیریاش، تصادفی طبقهای نسبتی بوده است. ابزار اندازهگیری متغیرها پرسشنامه بوده و در طراحی سوالات از طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تحلیل واریانس به دست آمده، مشخص شد که: 1. بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها، 2. بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها 3. بین ساختارشناختی درون خانوادهها و 4. بین ساختارشناختی بیرون خانوادهها با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، همچنین، بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر، برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نیز؛ بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر و برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوتمعنیداری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانوادهعمدهترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند، این متغیر، با قدرت تبیین و تاثیر 23 درصدی و قابلیت پیشبینی 51 درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سرمایه اجتماعی خانوادهها؛ سرمایه اجتماعی ساختاری خانوادهها؛ سرمایه اجتماعی شناختی و موفقیت تحصیلی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانوادهها و معصومه بابازاده[1] دکتر صمد رسولزاده[2] تاریخ دریافت مقاله:19/1/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/5/1395 چکیده این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر اجرا یک بررسی همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز به تعداد 26860 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران به تعداد 380 نفر محاسبه شده است و روش نمونهگیریاش، تصادفی طبقهای نسبتی بوده است. ابزار اندازهگیری متغیرها پرسشنامه بوده و در طراحی سوالات از طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تحلیل واریانس به دست آمده، مشخص شد که: 1. بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها، 2. بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها 3. بین ساختارشناختی درون خانوادهها و 4. بین ساختارشناختی بیرون خانوادهها با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، همچنین، بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر، برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نیز؛ بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر و برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوتمعنیداری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانوادهعمدهترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند، این متغیر، با قدرت تبیین و تاثیر 23 درصدی و قابلیت پیشبینی 51 درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد. واژگان کلیدی:سرمایه اجتماعی خانوادهها، سرمایه اجتماعی ساختاری خانوادهها، سرمایه اجتماعی شناختی و موفقیت تحصیلی.
مقدمه نقش و اهمیّت روزافزون آموزش و پرورش درشکلگیری ساختارهای اجتماعی برکسی پوشیده نیست، در عصر کنونی قابلیت این نهاد اجتماعی به حدّی رسیده است که خانوادهها در سطح خرد و رهبران و اندیشهوران اجتماعی در سطح کلان فرایند تعلیم و تربیت را مهمترین و اصلیترین مسیر رشد، توسعه و تعالی فرد و جامعه میپندارند، بر کسی پوشیده نیست که انگیزهی حقیقی اغلب خانوادهها از بهرهمندی فرزندانشان از خدمات آموزشی مناسب و با کیفیت، موفقیّت تحصیلی در کوتاه مدت و کسب پایگاه اجتماعی مناسب و برتر در دراز مدت است. بیشک عوامل متعدّدی در تحقق این هدف مهم موثرند که «سرمایه اجتماعی خانواده» یکی از مهمترین آنهاست. سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوین است که در بررسیهای اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن مطرح شده است. بررسیکلمن با عنوان برابری در فرصت- های تحصیلی، زمینه شکلگیری تئوری سرمایه اجتماعی را فراهم ساخت. طبق دیدگاه کلمن[3] (1988) مفهوم سرمایه اجتماعی نشاندهنده آن استکه چگونه ساختار اجتماعی یکگروه میتواند به عنوان منبعی برای افراد آن گروه عمل کند. سرمایه اجتماعی خانوادهها، منبع و عامل مهمی در موفقیت تحصیلی فرزندان به شمار میرود. سرمایه اجتماعی سبب تقویت آموزش و تحصیلات فرد میشود. وجود سرمایه اجتماعی در درون خانواده از این جهت اهمیت دارد که به فرزندان در همان دوران کودکی اجازه دسترسی به سرمایه انسانی والدین را میدهد. سرمایه اجتماعی متفاوت خانوادهها، سطوح مختلف سرمایه اجتماعی قابل دسترس را برای افراد ایجاد میکند(نازکتبار و دیگری، 1387: 37). سرمایه اجتماعی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارت است از: اعتماد، مشارکت، روابط اجتماعی، اطلاعات و انتظارات، بنابراین هرگاه وجود هر یک از این مولفهها از سطح فردی و خانوادگی فراتر رود و در سطح جامعه گسترش یابد و به عبارتی تعمیم یابد دارای ارزش بسیاری میگردد و در صورت نقصان، کارایی خود را که به تعبیر گیدنز[4] همانا تسهیلکننده روابط اجتماعی، کاهنده هزینههای زائد، کاهش نظام دیوانسالاری، ارمغانآورنده عدالت، آزادی و دموکراسی، توسعه اقتصادی و ارتقاء فرهنگی است از دست میدهد(فاضل و همکاران، 1390: 20). پژوهشهای انجام گرفته نشان دادهاند که موفقیت تحصیلی در مدارس با زمینه و پیشینه طبقاتی- اجتماعی دانشآموزان ارتباط دارد(مهری، 1384: 27). یافتههای پژوهشی معاصر بهویژه درحوزه جامعهشناختی آموزش وپرورش(نظیر بوردیو، 1986؛ کلمن، 1988؛ پاتنام، 1993 و پورتز، 1998)، گویای دو واقعیّت اساسی است. اولاً علیرغم نگاه و باوری که در خصوص نقش و تاثیر مدرسه در میزان موفقیّت تحصیلی و پایگاه اجتماعی آتی کودکان در اندیشه والدین و برنامهریزان آموزشی وجود دارد، نتایج تحقیقات جدید حاکی ازآن استکه در تبیین پیشرفت تحصیلی و موقعیّت پایگاه اجتماعی افراد، «خاستگاههای خانوادگی» نقش به مراتب والاتری نسبت به درجه، کیفیت و نوع مدارس دارند، بنابراین نقش مدرسه در کسب موفقیّت اجتماعی افراد کمتر از خانواده است، دلیل این امر این است که مدرسه و دیگر مراکز رسمی آموزشی، بیشتر دروندادهای خاصّی را مانند: «فرصتها»، «تقاضاها» و «پاداشها» وارد فرایند جامعهپذیری میکند ولی خانواده دروندادهایی نظیر «نگرشها»، «تلاشها» و «تصوّر ازخود» را که نسبت به دروندادهای اول با ارزشترند درونی میکند. ثانیاً در میان انواع خاستگاههای خانواده، سرمایه اجتماعی از اهمیّت و اعتبار بیشتری نسبت به سایر سرمایهها برخوردار است. نتایج پژوهشهای فوق در کنار کارکردهای نظام آموزشی موجب گردید تا خردمندان حوزهی تعلیم و تربیت به ویژه اندیشمندان جامعهشناسی آموزش و پرورش به مقوله بسیار مهم به نام «سرمایه اجتماعی» بپردازند (شریفی، 1388: 21). در شهر تبریز هم به علت توسعه روزافزون همه جانبه این شهر و تبدیل شدن آن به یک کلانشهر، سرمایه اجتماعی خانوادهها به خصوص در زمینه نگرش به تحصیلات فرزندان به ویژه دختران در دهه و سالهای اخیر تغییر نموده و نوعی فضای رقابتی شدید بین خانوادهها در زمینه موفقیت تحصیلی فرزندان و به ویژه دختران، در جریان است که پژوهش حاضر هم درصدد بررسی و پاسخگویی به این سوال استکه آیا بین سرمایه اجتماعی خانوادهها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی در شهر تبریز رابطه وجود دارد؟
اهداف تحقیق هدف کلی - تعیین رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز
اهداف جزئی - تعیین رابطه بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز - تعیین رابطه بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز - تعیین رابطه بین ساختارشناختی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز - تعیین رابطه بین ساختارشناختی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز - تعیین تفاوت بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر - تعیین تفاوت بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر - تعیین تفاوت بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی - تعیین تفاوت بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر - تعیین تفاوت بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر - تعیین تفاوت بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی - تعیین تفاوت بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب وضعیت زندگی با پدر و مادر.
مبانی نظری در این پژوهش موفقیت تحصیلی یک طرف رابطه و سرمایه اجتماعی خانواده با ابعاد چهارگانه: 1. ساختار سرمایه اجتماعی درون خانواده و ساختار سرمایه اجتماعی بیرون خانواده (بر گرفته از نظریههای پاتنام، کلمن و لین) 2. ساختار سرمایه شناختی درون و ساختارشناختی بیرون خانواده (بر گرفته از نظریههای پاتنام، لین و فوکویاما) طرف دیگر رابطه هستند.
فرضیهها - بین میزان سرمایه اجتماعی خانواده و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. - بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. - بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. - بین ساختارشناختی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. - بین ساختارشناختی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی پاسخگویان برحسب وضعیت زندگی با والدین تفاوت معنیداری وجود دارد. روش پژوهش این تحقیق ازنظر هدف، ازنوع کاربردی و ازنظر زمانی، مقطعی است و همچنین از نظر کنترل شرایط پژوهش؛ یک بررسی پیمایشی است چون برای گردآوری دادهها ازپرسشنامه استفاده میشود و نیز میدانی است؛ چون در محیط واقعی یعنی آموزش و پروش (مدارس دخترانه) شهر تبریز اجرا میشود.
جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میدهند، با توجه به آمار اخذ شده از اداره آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی تعداد کل دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 94 برابر 26860 نفر میباشد.
جدول شماره (1): جامعه آماری به تفکیک نمونه
به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست میآید.
نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای نسبتی انجام شد. به این ترتیب که هر یک از نواحی پنجگانه به عنوان یک طبقه انتخاب و پس از آن به نسبت تعداد دانشآموزان هر ناحیه، از آنها نمونهگیری میشود. نمونهگیری در بین هر ناحیه به صورت تصادفی انجام شد، از هر ناحیه به تعداد 4 تا 6 مدرسه انتخاب شده و از مدارس انتخاب شده به صورت تصادفی از دانشآموزان نمونهگیری شد.
تعریف متغیرها سرمایهاجتماعىخانواده اصطلاح سرمایه اجتماعى خانواده، نشان دهنده یک گروه، شبکه اجتماعى و روابط بین افراد بالغ و کودکان است که در زمان رشد کودکان بسیار مهم است. آن چه که در سرمایه اجتماعى خانوادهها مهم است ارتباطات درون خانوادگى و بین خانوادگى است، کلمن دو نوع سرمایه اجتماعى را از هم تفکیک میکند: سرمایه اجتماعى در داخل خانواده و سرمایه اجتماعى خارج از خانواده. سرمایه اجتماعی درون خانواده شامل: سرمایه ساختاری درون خانواده و سرمایه شناختی درون خانواده و سرمایه اجتماعی خارج از خانواده نیز شامل: سرمایه ساختاری بیرون خانواده و سرمایه شناختی بیرون خانواده میشود(کلمن، 1990: 33). ساختار اجتماعی درون خانواده در این تحقیق با نوع و میزان تعاملات بین اعضای خانواده و میزان حضور والدین در خانه تعریف و سنجش میشود. ساختار اجتماعی بیرون خانواده در این تحقیق با نوع و میزان تحرک و جابجایی مکانی، فروبستگی (شکاف) بین نسلی و ارتباطات اجتماعی تعریف و سنجش میشود. سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده در این تحقیق با سطح انتظارات والدین، آگاهی والدین، صمیمیت بین اعضای خانواده، اعتماد در درون خانواده و حمایت خانواده از فرد تعریف و سنجش میشود و سرمایه اجتماعی شناختی بیرون خانواده دراین تحقیق بامیزان اعتماد بیرون خانواده، همکاری و حمایت اجتماعی تعریف و سنجش میشود.
جدول شماره (2): تعریف عملیاتی سرمایه اجتماعی خانواده
موفقیت تحصیلی موفقیت تحصیلی عبارت است از: مسئول نهایی فرآیند یادگیری فعال که با کمک آموزش فعالیتهای تربیتی انجام میگیرد، همچنین، سرعتی که دانشآموز در تکمیل پایهها و درجات گوناگون دارد و برحسب مقدار پیشافتادگی و سرعت یا عقبماندگی وی اندازهگیری میشود(بیابانگرد، 1383: 32). موفقیت تحصیلی با استفاده از معدل کل دانشآموزان اندازهگیری میشود. موفقیت تحصیلی از روی معدل دانشآموزان در سه گروه تقسیمبندی میشود:
جدول شماره (3): تعریف عملیاتی موفقیت تحصیلی
ابزار اندازهگیری برای اندازهگیری متغیرها از سوال و برای اندازهگیری سازهها از ابزار (مقیاس) طیف لیکرت استفاده میشود. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار صوری و برای بررسی پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جدول شماره (4): جدول واریانس کل متغیرها
جدول شماره (5): جدول آلفای کرونباخ
چون ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیش از 70/0 محاسبه گردد، پایایی پرسشنامه مطلوب ارزیابی میشود.
یافتهها 8/20 درصد از پاسخگویان در پایه اول، 7/25 درصد در پایه دوم، 4/27 درصد در پایه سوم و 1/20 درصد در پایه چهارم مشغول به تحصیل بودهاند. 8/20 درصد از پاسخگویان اول عمومی، 5/25 درصد علوم انسانی، 1/32 درصد علوم تجربی، 5/10 درصد رشته ریاضی و فیزیک و 1/11 درصد هم دانشآموز کاردانش و فنیحرفهای هستند. 4/24 درصد از پاسخگویان معدلیکمتر از 14 داشتهاند، درحالی که 1/46 درصد بین 14 تا 17 و 5/29 درصد معدلی بالای 17 داشتهاند. 2/20 درصد از پاسخگویان معدلی کمتر از 14 داشتهاند، در حالی که 3/51 درصد بین 14 تا 17 و 4/28 درصد معدلی بالای 17 داشتهاند. میزان تحصیلات پدر 5/5 درصد از پاسخگویان در سطح ابتدایی، 6/22 درصد در سطح راهنمایی، 4/23 درصد در سطح راهنمایی، 1/8 درصد در سطح فوق دیپلم، 5/25 درصد در سطح لیسانس و 7/17 درصد، فوق لیسانس یا بالاتر بوده است. میزان تحصیلات 4/9 درصد از پاسخگویان در سطح ابتدایی، 4/23 درصد در سطح راهنمایی، 2/24 درصد در سطح راهنمایی، 2/4 درصد در سطح فوق دیپلم، 4/28 درصد در سطح لیسانس و 3/10 درصد فوق لیسانس یا بالاتر بوده است. 3/7 درصد از پدران پاسخگویان بیکار بودهاند، همچنین 2/49 درصد از پدران پاسخگویان، شغل آزاد داشتهاند، درحالیکه 1/28 درصدکارمند، 8/1 درصد پزشک بودهاند، 8/5 درصد در مشاغل پزشکی و 6/7 درصد نیز درمشاغل نظامی و انتظامی مشغول بودهاند. 3/62 درصد از مادران پاسخگویان خانهدار بودهاند، همچنین 3/2 درصد از مادران پاسخگویان شغل آزاد داشتهاند، در حالی که 6/13 درصد کارمند، 1/1 درصد پزشک بودهاند، 1/8 درصد در مشاغل پزشکی و 6/1 درصد نیز در مشاغل نظامی و انتظامی مشغول بودهاند. پدر و مادر 2/94 درصد از پاسخگویان هر دو درقید حیات هستند، درحالیکه 1/3 درصد از پدران و 1/2 درصد از مادران فوت نمودهاند و 5/0 درصد نیز هم پدر و هم مادرشان فوت نمودهاند، 5/86 درصد از پاسخگویان با هر دو والدشان زندگی میکنند، 1/1 درصد نیز با هیچ یک زندگی نمیکنند، درحالی که 4/2 درصد با پدر و 2/4 درصد فقط با مادرشان زندگی میکنند. تعداد فرزندان خانوادههای 6/12 درصد از پاسخگویان 1 نفر، 2/75 درصد 2 نفر، 7/8 درصد 3 نفر و تنها 4/3 درصد بیش از 3 نفر بودهاند. - بین میزان سرمایه اجتماعی خانواده و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به ضریب همبستگی پیرسون (762/0) مستقیم و قوی میباشد، به طوری که میتوان گفت: با افزایش میزان سرمایه اجتماعی خانواده، میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. - بین ساختار اجتماعی درون خانواده و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به عدد مقابل ضریب همبستگی پیرسون (674/0) مستقیم و قوی میباشد، به طوری که میتوان گفت: با تقویت ساختار اجتماعی درون خانواده، میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. - بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به عدد مقابل ضریب همبستگی پیرسون (619/0) مستقیم و قوی میباشد، به طوری که میتوان گفت: با تقویت ساختار اجتماعی بیرون خانواده، میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. - بین ساختارشناختی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به عدد مقابل ضریب همبستگی پیرسون (749/0) مستقیم و قوی میباشد، به طوری که با تقویت ساختارشناختی درون خانواده، میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. - بین ساختار شناختی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به عدد مقابل ضریب همبستگی پیرسون (737/0) مستقیم و قوی میباشد، به طوریکه با تقویت ساختارشناختی درون خانواده، میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادر تفاوت معنیداری وجود دارد. - بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده عمدهترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند، این متغیر با قدرت تبیین و تاثیر 23 درصدی و قابلیت پیشبینی 51 درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد، پس از سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده، بعد سرمایه اجتماعی ساختاری درون خانواده با تاثیر 20 درصدی و قدرت پیشبینی 40 درصدی در رتبه دوم، سرمایه اجتماعی شناختی بیرون خانواده در رتبه سوم و سرمایه اجتماعی ساختاری بیرون خانواده در رتبه چهارم قرار میگیرند. نتیجه کلی این تحقیق نشان داد که:بین میزان سرمایه اجتماعی خانواده و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، این نتیجه با نتایج تحقیقات محبوبی(1387)، سمیعى(1389)، نازکتبار و ویسی(1390)، وایت(1998)، موریس(2010) و گلیسپیه(2013) کاملاًهمخوانی دارد و با نتایج تحقیقات شریفی و کاکاوندی (1388)، فاضل وهمکاران(1390) و خانی(1393) دربرخی نتایج همخوانی دارد ولی دربرخی نتایج همخوانی ندارد و با نتایج تحقیق مهری(1384) کاملاً ناهمخوان است.
نتیجهگیری و بحث در این پژوهش موفقیت تحصیلی یک طرف رابطه و سرمایه اجتماعی خانواده با ابعاد چهارگانه پارسونز: 1. ساختار سرمایه اجتماعی درون خانواده و ساختار سرمایه اجتماعی بیرون خانواده (بر گرفته از نظریههای پاتنام، کلمن و لین) 2. ساختار سرمایه شناختی درون و ساختارشناختی درون خانواده (بر گرفته از نظریههای پاتنام، لین و فوکویاما) طرف دیگر رابطه بودند. اصطلاح سرمایه اجتماعى خانواده، نشان دهنده یک گروه، شبکه اجتماعى و روابط بین افراد بالغ و کودکان است که در زمان رشد کودکان بسیار مهم است، آن چه که در سرمایه اجتماعى خانوادهها مهم است ارتباطات درون خانوادگى و بین خانوادگى است. کلمن دو نوع سرمایه اجتماعى را از هم تفکیک میکند: 1. سرمایه اجتماعى در داخل خانه و 2. سرمایه اجتماعى خارج از خانواده، به عبارتى کلمن و بسیارى از پژوهشگران براى سنجش سرمایه اجتماعی، ارتباطهای درون خانوادگى و بین خانوادگى را به عنوان شاخصهاى اساسى مورد نظر قرار دادهاند. سرمایه اجتماعى داخل خانواده زمانى را در بر میگیرد که والدین با یکدیگر و بچههایشان میگذرانند. ارتباطهای درون خانواده به عبارت دیگر، تعاملات والدین- کودکان در دل خانواده، سرمایه اجتماعی درون خانواده به شمار میآید. سرمایه اجتماعى بیرون خانواده به روابط خارج خانه، در درون اجتماع کلىتر میپردازد که هنجارهاى قوىترى براى کمک به اعضاى خانواده نسبت به اعضاى غیر خانواده به وجود مىآورد. سرمایه اجتماعى بیرون خانواده شامل: ارتباط با گروهها و نهادها ازجمله خویشاوندان و همسایگان و ارتباط بااولیاء و مربیان و مسئولان مدرسه است، بنابراین سرمایه اجتماعى به دو بعد سرمایه اجتماعى درون خانوادگى و بیرون خانوادگى تقسیم میشود:
الف)سرمایهاجتماعىدرونخانواده سرمایه اجتماعى درون خانواده شامل: هنجارها، شبکههاى اجتماعى و روابط بین والدین و فرزندانشان است که براى فرزندان به ویژه در دوران جامعهپذیرى بسیار گرانبها است، این سرمایه اجتماعى از طریق سرمایهگذارى در کنش متقابل بین افراد خانواده و با ایجاد فرصت براى کنشهاى بین شخصى و همچنین فراوانى و مدت زمان کنش ظاهر مىشود. کلمن بر روابط والدین- فرزندان تاکید میکند و از حضور فیزیکى والدین در خانواده و رسیدگى به فرزندان به عنوان شاخص اندازهگیرى استفاده مىکند. کلمن نمونهاى از دانشآموزان را مطالعه کرد و پیوندى بین سرمایه انسانى و اجتماعى به وجود آورد. پیشفرض او این بود که سرمایه اجتماعى متفاوت خانوادهها، سطوح مختلف سرمایه اجتماعى قابل دسترسى را براى کودکان ایجاد میکند. او سرمایه اجتماعى را با چند عامل زیر در ارتباط مىدانست: - حضور والدین در خانه (یک یا هر دو نفر) - تعداد فرزندان - ترکیب متفاوت والدین -انتظار مادران از آموزش بچه - تحرک خانواده - حضور در کلیسا کلمن بیان مىکند: سرمایه اجتماعى خانواده همانند سرمایههاى دیگر، در خوشبختى کودک به ویژه دستاوردهاىآموزشى او اثرات مهم و یکسانى دارد. وى سرمایه اجتماعى را درتسهیلات خوشبختى کودکان بهعنوان منبعى لازم و ضرورى مىشناسد. به نظرکلمن سرمایه اجتماعى، ذاتاً در روابط والدین و فرزند وجود دارد. او در مورد نحوه این روابط به میزان وقت و انرژىکه والدین در کمک به فرزندانشان سرمایه- گذارى مىکنند اشاره دارد. سرمایه اجتماعى درون خانواده ساز و کار مهمى است که ازطریق آن انتظار- های تحصیلى والدین به فرزندان انتقال مییابد و انتظارهای تحصیلى آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. کلمن به اهمیت سرمایه اجتماعى بیرون خانواده تاکید نموده است، این سرمایه به شبکه اجتماعى خانواده دراجتماع و رابطه آن با دیگر نهادهاى اجتماع و اعضاى اجتماع مانند مدارس و سازمانهاى اجتماعى اشاره دارد. وى پیشنهاد مىکندکه تماس بینکودک و خانواده، دوستان، جامعه و مدرسهاش مىتواند به دستاورد- هاى آکادمیک بالایى تبدیل شود، این تماسها محصول روابط و درگیرىهاى اجتماعى است که سرمایه اجتماعى نام دارد. بر اساس پژوهشهای آموزشى، میزان ترک تحصیل بالا به آسانى یک رخداد و اتفاق نیست، بلکه حاصل یک فرایند طولانىتر از عقب گرد تحصیلى است. بسیارى از شرایط و عوامل مختلف با فرایند رهایى تحصیلى، جمع شدهاندکه دستاوردهاى تحصیلی پایین، مدرسهگریزى، رفتار مخرب و ابعاد آموزشى پایین حاصل آنها است. پاول و پارسل شاخصهای زیر را براى سرمایه اجتماعى خانواده در نظر گرفتهاند: - توجه والدین به فعالیتهاى فرزندان - شناخت والدین از دوستان و همکلاسىهاى فرزندانشان - توجه والدین به فعالیتهاى مدرسه یا برنامهریزى در مورد آنها
ب)سرمایهاجتماعىبیرونخانواده این نوع سرمایه شامل گروههای زیر است: - دوستان و همسایگان پوتنام، شبکههاى همسایگى را درتقویت سرمایه اجتماعى مفید و موثر مىداند پیش از او نیز مطالعات دقیقى پیرامون شبکههاى دوستان و همسایگان انجام شده بود. مطالعه پوتنام در زمینه زندگى آمریکایى نشان مىدهد که این نوع زندگی، انواع مختلف شبکههاى اجتماعى سرمایه اجتماعى را حمایت مىکند (استون، 2000). - خویشاوندان خویشاوندان به عنوان گروههایى که مىتوانند حمایت اجتماعى فراهم سازند، کمتر در مطالعات مربوط سرمایه اجتماعى مورد توجه قرار گرفتهاند به عبارت دیگر، مطالعات اندکى درباره شبکههاى اعضاى خانواده و خویشاوندان که متعلق به یک گروه خانگى است انجام شده است (اگر چه حمایت درون نسلى اجتماعى خودش یک مرکز مطالعات تلقى مىشود). - تحرک و جابجایی مکانی جابجایی خانه و مدرسه یا به عبارت دیگر تغییر محل سکونت و محل تحصیل با ایجاد گروههای جدید برای فرد بر سرمایه اجتماعی تاثیر میگذارد. - فروبستگی بین نسلی فاصله گرفتن نسل والدین و فرزندان نیز عاملی است که موجب دگرگونی سرمایه اجتماعی فرد میشود. کلمن بر اهمیت سرمایه اجتماعى که در خارج از خانواده قرار دارد نیز تاکید کرده است. این سرمایه به شبکه اجتماعى خانواده در اجتماع و رابطه آن با دیگر نهادهاى اجتماعى و اعضاى اجتماع اشاره دارد. سرمایه شناختی درون خانواده شامل شاخصهایی مانند: سطح انتظارات والدین، آگاهی والدین، صمیمیت بین اعضای خانواده، اعتماد در درون خانواده و حمایت خانواده و سرمایه اجتماعی شناختی بیرون خانواده شامل شاخصهایی مانند: اعتماد بیرون خانواده، همکاری و حمایت اجتماعی را در بر میگیرد. مکانیل و رالف(1999) براى سرمایه اجتماعى خانواده، ابعاد مختلفى را پیشنهاد کردهاند: - بحث بین والدین و فرزندان - نظارت بر امور تحصیلى فرزندان - توجه و مشغولیت والدین در امور مربوط به اولیاء و آموزگاران پژوهشهای هوگان در مورد سرمایه اجتماعى در خانوادهها نشان داده است که سرمایه اجتماعى در خانواده شامل ارتباط بین نسلها، بین بچههاى جوان و والدین سالخورده آنها، بین بچهها و پدربزرگها و مادربزرگها، نامادرىها و ناپدرىها و دیگر اعضاى خانواده است، با جمعبندی درادبیات سرمایهاجتماعى، تعاملات والدین و دانشآموز و دانشآموز با خویشاوندان و آشنایان به عنوان یکى از شکلهاى مهم سرمایه اجتماعى، نقش مهمى در عملکرد تحصیلى و موفقیتهاى تحصیلی دانشآموزان دارد، وى خاطر نشان مىسازدکه دانشآموزانى که والدین آنها از طبقه متوسط هستند از توجه زیاد والدین خود درمنزل و مدرسه برخوردارند، این والدین از طریق متناسب ساختن برنامههاى تحصیلى با نیازهاى فرزندانشان و ارائه کمکهاى فراوان به فرزندانشان در منزل در مقایسه با کودکان متعلق به طبقات فقیر، مزایاى تحصیلى بیشترى را براى فرزندانشان فراهم میکنند. همچنین پژوهشها نشان میدهد که افزایش سطح حمایت والدین، نظیر کمک تحصیلى در منزل، شیوه فرزندپرورى، نظارت بر فرزندان، واکنش به نمرات کسب شده و توجه به موضوعهای درسى، دانشآموزان را تشویق مىکند که دبیرستان را به اتمام برسانند. داگلاس علاوه بر توجه به نقش والدین در تشویق کودکان به تحصیل به تمایزهاى بین والدین نیز توجه دارد، به نظر وى علاقهمندى والدین و شور و شوق آنها به تعلیم و تربیت فرزندانشان را نمىتوان از کیفیت تحصیلى و فرهنگى خود والدین و محیط خانوادگى که براى فرزندان فراهم مىکنند جدا کرد، دراین مورد نمىتوان گفتکه چیزى به نام علاقهمندى درخلأ وجود دارد. والدینىکه خوب تحصیلکردهاند علاقه دارند فرزندشان نیز مانند خودشان از تعلیم و تربیت خوب بهرهمند شوند و آمادهاندکه شرایط و در مواردى پول لازم را براى این امر فراهم آورند، در خانوادههاییکه والدین از طریق کلام و رفتار به علم دانشآموز و معلم او احترام میگذارند موفقیت تحصیلی در این خانوادهها بیشتر مشاهده میشود، همچنین در خانوادههایی که والدین با کتاب، روزنامه و مطالعه سر و کار دارند علاقهمندی فرزند هم به مطالعه و به خصوص درس افزایش مییابد، در خانوادههایی که فرزندان احساس امنیت روانی میکنند و پیوسته پدر و مادر را حامی و پشتوانه خود میدانند انرژیهای روانی آنها برای تحصیل و موفقیت صرف میشود. والدین باید این اصل تربیتی را بیاموزند که همه دانشآموزان در یک زمان ثابت به یک سطح یادگیری نمیرسند بلکه زمان برای آنها متفاوت است. گاهی لازم است ساعات درسی افزایش یابد و یا استفاده از معلم کمکی، کتاب راهنما، سیدیهای آموزشی و حضور در کلاسهای جبرانی بسیار مناسب و مفید خواهد بود، در خانوادههایی که والدین با ویژگیهای روانی و شخصیتی فرزندان خود آشنایی دارند و آنها را ارضا میکنند، تشویق فرزندان و پاداشدهی به موقع، علاقهمندی آنها را برای یادگیری بالا برده و موجب پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود.
پیشنهادها نتایج این تحقیق نشان دادند: - بین ساختار شناختی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد. در این راستا پیشنهاد میشود: دولت و مسئولین فرهنگیکشور در برنامهریزیهای آموزشی درکنار عوامل اقتصادی به عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کنند، زیرا پرداختن به امور فرهنگی و سرمایهگذاری در این زمینه، شرایط لازم برای تقویت سرمایه اجتماعی را فراهم خواهدکرد این سرمایهگذاری نوعی سرمایهگذاری زیربنایی استکه موجب ارتقاء و موفقیت تحصیلی دانشآموزان خواهد شد. معلمان با رفتار صادقانه و مبتنی بر احترام و البته قانونمدار خود، حس اعتماد را در بین دانشآموزان و خانوادههایشان ایجاد نمایند تا خانوداهها با افزایش اعتماد به معلمان و مسئولین مدرسه با شرکت فرزندانشان در برنامهها و فوقبرنامههای آموزشی مدرسه، زمینه موفقیت تحصیلی دانشآموزان را فراهم نمایند. حمایت دولت از خانوادهها و به ویژه خانوادههای آسیبپذیر از طریق روشهایی مانند آموزش درسی همگانی در رسانهها نیز میتواند موجب موفقیت تحصیلی دانشآموزان شود. - بین ساختارشناختی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: والدین انتظارات معقولی از فرزندانشان در زمینه تحصیلی داشته باشند و از مقایسه بیاساس فرزندان خود با سایرین پرهیز کرده و استرس را از فرزندانشان دور کنند. در صورت برآورده نشدن حتی انتظارات معقول یا بخشی از آن، فوراً به فکر تنبیه جسمی یا روحی فرزندان نیافتند و به فکر علت و راه چاره برای تلاش مجدد باشند. والدین سعی کنند محیطی عاری از ترس و بر مبنای احترام، اعتماد و احساس مسئولیت در درون خانواده حاکم سازند. والدین آگاهی خود را با مطالعه، استفاده بهینه از رسانهها و مشاوره با متخصصان برنامهریزی درسی و روانشناسان تربیتی افزایش دهند. - بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: والدین با برنامهریزی اوقات فراغت درون منزل مانند مشاعره، بحث سیاسی، تعریف لطیفه و روایت و ...، میزان صحبت، درد دل و مشورت اعضای خانواده با همدیگر را افزایش دهند، این امور موجب تقویت سرمایه اجتماعی ساختاری درون خانوادهها شده و بر موفقیت تحصیلی فرزندان تاثیر مثبتی میگذارد. پدر و مادر با مطالعه کتب روانشناسی خانواده و تربیت فرزند برآستانه تحمل خود افزوده و از دعواها و قهرهای مداوم و بیاساس پرهیز کنند، این کار موجب آرامش فضای درون خانواده و در نتیجه موفقیت تحصیلی فرزندان میشود. پدر و مادر با بیان مشکلات کاری و مالی خود حس مسئولیتپذیری را در خانواده افزایش دهند، این امر موجب میشود حس مسئولیتپذیری فرزندان افزایش یافته و الزامی خود خواسته در ایشان نسبت به تلاش برای موفقیت تحصیلی ایجاد گردد. اعضای خانواده در امورات هم به یکدیگر کمک کنند. یکی از این زمینههای کمک کردن، کمک به امور تحصیلی همدیگر است که موجب موفقیت تحصیلی اعضای خانواده میشود. پدر و مادر حضور همزمان خود در خانه را افزایش دهند، این حضور ضمن نظارتی نامحسوس، میتواند کمیها و کاستیهای تحصیلی فرزندان را جبران نموده و موجب موفقیت تحصیلی شود. - بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها و میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: - اگر احساس میشودکه تحرک و جابجایی مکانی (منزل یا حداقلمدرسه) موجب موفقیت تحصیلی فرزندان خواهد شد، در صورت امکان آن را انجام دهند و در صورت عدم امکان نظارت بیشتری بر روابط فرزندان در محله و مدرسه داشته باشند. - روابط اجتماعی خود را با فامیل، همسایهها، دوستان و همکارانشان، خانواده دوستان یا همکلاسیهای فرزندان و ... افزایش دهند تا بر سرمایه اجتماعیشان افزوده شود، البته این روابط باید کنترلشده و بر اساس ضوابطی باشد، این افزایش سرمایه موجب میشود خانوادهها از تجارب سایر خانوادههایی که فرزندان موفقی در تحصیل داشتهاند استفاده کنند، همچنین از تجارب خانوادههایی که فرزاندانشان در تحصیل موفق نبودهاند نیز میتوان برای پیشگیری و عبرت استفاده نمایند. خانوادهها و به ویژه والدین عضویت و میزان فعالیت خود را درانجمنهایی مانند: هیئت امنای مسجد، انجمن شعر و ادب، انجمنهای علمی، انجمنهای شغلی، انجمنهای خیریه، انجمنهای ورزشی، حفظ محیطزیست، احزاب سیاسی، بسیج و به خصوص انجمن اولیا و مربیان مدرسه افزایش دهند تا بر سرمایه اجتماعیشان افزوده شود، این افزایش سرمایه بر تجارب والدین افزوده و موجب برنامهریزی بهتر برای تحصیل و موفقیت تحصیلی فرزندان خواهد شد البته این فعالیتها نیز باید کنترل شده و بر اساس ضوابطی باشد. والدین به شرایط نوجوانی و ارزشهای نسل جدید و تفریحات مورد علاقه فرزندانشان احترام قائل شوند و محیطی مبتنی بر تفاهم در منزل ایجاد نمایند تا فرزندان با احساس راحتی در خانواده، بر موفقیت خود بیافزایند.
منابع بیابانگرد، ا .(1381). روش پژوهش. تهران: انتشارات سنجش. چاپ اول. پاتنام، ر. (1380).سرمایه اجتماعی (تعاریف و مفاهیم). ترجمه: م، دلفروز. تهران: انتشارات امیرکبیر. شریفی، ا؛ و دیگری. (1388). رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با هویت جوانان. فصلنامهتخصصیپژوهشجوانان،فرهنگو جامعه. شماره 4. فاضل، ر؛ و همکاران. (1390). سرمایه اجتماعی خانواده و عوامل موثر بر آن، (مطالعه موردی شهر قم). فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیایران. سال1، شماره 2. کلمن، ج. (1387). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریههای جامعهشناسی. ترجمه: م، میردامادی. تهران: نشر نی. گیدنز، آ. (1383). تجدد و تشخص. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی. چاپ دوم. مهری، ک. (1384). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهر تبریز. فصلنامه خانواده و پژوهش. سال 2، شماره 2. نازکتبار، ح؛ و دیگری. (1390). واکاوی رابطه سرمایه اجتماعی با تحصیل فرزندان. فرایند مدیریت و توسعه. شماره 68 و 69. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York: Greenwood Press. Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press. Gillespie, B. (2013). Adolescent behavior and achievement, social capital, and the timing of geographic mobility. Advances in Life Course Research. Vol. 18, Issue 3, P.p: 223–233. Reeskens Tim and MarcHooghe. (2007). cross-cultural measurement equivalence of generalized trust. soc zndic Res (2008), P.p: 515-532. Winter, I. (2000). Family Life and Social Capital:toward a theorized understanding, Working Paper No. 21. Australian Institute of Family Studies ,Melbourn. No.18, ISBN 0-8213-5-566.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بیابانگرد، ا .(1381). روش پژوهش. تهران: انتشارات سنجش. چاپ اول. پاتنام، ر. (1380).سرمایه اجتماعی (تعاریف و مفاهیم). ترجمه: م، دلفروز. تهران: انتشارات امیرکبیر. شریفی، ا؛ و دیگری. (1388). رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با هویت جوانان. فصلنامهتخصصیپژوهشجوانان،فرهنگو جامعه. شماره 4. فاضل، ر؛ و همکاران. (1390). سرمایه اجتماعی خانواده و عوامل موثر بر آن، (مطالعه موردی شهر قم). فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیایران. سال1، شماره 2. کلمن، ج. (1387). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریههای جامعهشناسی. ترجمه: م، میردامادی. تهران: نشر نی. گیدنز، آ. (1383). تجدد و تشخص. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی. چاپ دوم. مهری، ک. (1384). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهر تبریز. فصلنامه خانواده و پژوهش. سال 2، شماره 2. نازکتبار، ح؛ و دیگری. (1390). واکاوی رابطه سرمایه اجتماعی با تحصیل فرزندان. فرایند مدیریت و توسعه. شماره 68 و 69. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York: Greenwood Press.
Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press.
Gillespie, B. (2013). Adolescent behavior and achievement, social capital, and the timing of geographic mobility. Advances in Life Course Research. Vol. 18, Issue 3, P.p: 223–233.
Reeskens Tim and MarcHooghe. (2007). cross-cultural measurement equivalence of generalized trust. soc zndic Res (2008), P.p: 515-532.
Winter, I. (2000). Family Life and Social Capital:toward a theorized understanding, Working Paper No. 21. Australian Institute of Family Studies ,Melbourn. No.18, ISBN 0-8213-5-566.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 772 |