تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,358,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,389,958 |
بررسی تأثیر توانمندسازی بر افزایش تعهد سازمانی (مورد مطالعه: دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) | ||
مدیریت کسب و کار | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 22، تیر 1393، صفحه 9-26 اصل مقاله (679.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیّد محمد علی خاتمی فیروزآبادی1؛ احسان ابوئی مهریزی* 2 | ||
1دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرائی(گرایش استراتژیک) | ||
چکیده | ||
توانمندی کارکنان فرآیند نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان از طریق ایجاد و گسترش نفوذ مبتنی بر صلاحیت افراد و گروهها در تمام حوزهها و وظایف است که بر عملکرد آنها و عملکرد کلّی سازمان اثر میگذارد. توانمندی روانشناختی با توجه به مدل پیشنهادی «اسپریتزر» و تحقیقات «میشرا» مبتنی بر پنج بُعد متشکل از: احساس موثربودن، احساس شایستگی، احساس معناداربودن کار، احساس داشتن حق انتخاب یا خودسامانی و احساس اعتماد است؛ همچنین تعهد، وابستگی افراد به سازمان را نشان میدهد و بر اساس مدل مییر و آلن (1993)، دارای سه بُعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. پژوهش حاضر تأثیر توانمندی بر افزایش تعهد سازمانی را در دانشکده مدیریت «دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بررسی میکند و مدلی مفهومی مبتنی بر مدلهای «اسپریتزر» و مییر و آلن (1993) را پیشنهاد میکند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و پژوهشی پیمایشی از شاخه همبستگی و از نوع همبستگی دومتغیری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشکده مدیریت «دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز» به تعداد 58 نفر است. برای بهدست آوردن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. از میان پرسشنامههای توزیعشده در میان جامعه آماری، 36 مورد جمعآوری شد که نسبت پاسخدهندگان حدود 62 درصد بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است و دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدهاند که نتایج وجود رابطه معنادار مستقیم بین توانمندی و تعهد در نمونه موردمطالعه را نشان میدهد و از میان ابعاد توانمندی، احساس مؤثربودن و احساس معناداربودن، رابطه معناداری با افزایش تعهد سازمانی دارند و رابطهی بین سایر ابعاد و تعهد سازمانی تأیید نشد. در پایان با استفاده از آزمون «فریدمن» و آزمون «تعقیبی فریدمن» مؤلفههای توانمندی و تعهد سازمانی اولویتبندی شدند که احساس معناداربودن کار، احساس شایستگی و تعهد هنجاری، بالاترین اولویت را در جامعه نمونه دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندی؛ تعهد سازمانی؛ کارکنان دانشکده مدیریت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |