تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,161,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,207,435 |
گفتمان انتقادی توسعه اجتماعی در سینمای ایران(با تکیه بر مفاهیم عدالت اجتماعی، معلولیت و توانمندسازی ) | ||
فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی ) | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 13، فروردین 1393، صفحه 24-50 اصل مقاله (343.3 K) | ||
نویسندگان | ||
افسانه مظفری1؛ مونا اسدیان* 2؛ فرزانه شریفی3 | ||
1استاد یار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | ||
2دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی واحد علوم تحقیقات | ||
3دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتمعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
گفتمان در جهان امروز، ابزار بازتولید مفاهیم و نظمهای موجود در میدانهای گفتمانی متفاوت است. هنگامی که با رویکردی انتقادی از منظر گفتمان به جهان پیرامون مینگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروههای مختلف در جامعه هستیم. از جمله نظمهای گفتمانی مسلط، گفتمان سلامتی است که با قرار گرفتن در موضع قدرت، نظمهای گفتمانی دیگر نظیر معلولیت را به چالش میکشد. مفهوم معلولیت برخاسته از بستر معنایی توسعه اجتماعی است. این بعد از توسعه به اهمیت منابع انسانی و چگونگی ارتقای کیفیت زندگی و ارتباط انسانها با محیط اطراف و البته کیفیت روابط انسانی در متن توسعه میپردازد. معلولیت به مثابه مفهومی جامعه شناختی که از دیدگاه گافمن برساختی است از نحوه نگرش افراد سالم به انسان معلول، توسط رسانههای مختلف در قالب برنامههای رسانهای گوناگون به تصویر کشیده میشود. سینما در جایگاه رسانهای تصویری نقش مهمی در بازنمایی گفتمانهای مختلف ایفا میکند. پیوند سینما و گفتمان موجب شکلگیری دیدگاههایی نوین پیرامون مسایل مختلف اجتماعی خواهد شد. مقوله معلولیت در چهارچوب سینما و فضای تصویری متاثر از این رسانه، به خوبی از طریق نمایش جنبههای متفاوت زندگی افراد معلول دیده میشود. معلولیت و به تبع آن مفاهیمی که از بستر آن برمیخیزد نظیر عدالت اجتماعی، در متن جامعه و چگونگی برخورد افراد مختلف با معلولین به خوبی به چشم میخورد. در این میان روش تحلیل انتقادی گفتمان میتواند ابزار کارآمدی در چگونگی به تصویر کشیدن معلولیت و عدالت اجتماعی به مثابه عناصری از توسعه اجتماعی از کانال رسانه باشد. این رویکرد با استفاده از روششناسی نورمن فرکلاف و تبیین جامعه شناختی آن از طریق نظریه سه بعدی قدرت استیون لوکس و مدل معلولیت فایفر مورد تحلیل قرار گرفته است که بیانگر به حاشیه رانده شدن گفتمان توانمندسازی در سینمای ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ گفتمان انتقادی؛ توانمندسازی؛ عدالت اجتماعی؛ معلولیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |