تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,290,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,345,681 |
بررسی ظرفیّت های فیلم نامه نویسی نفثة المصدور | ||
مطالعات نقد ادبی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 39، شهریور 1394، صفحه 89-112 اصل مقاله (222.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی خزانه دار لو1؛ فخری رسولی گروی* 2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
نفثةالمصدور از جمله متونی است که به خاطر استفاده از شگردهای ادبی، علاوه بر تاریخی مستند، به متنی خلّاق بدل شده است؛ لذا میتواند یکی از منابع مهم در مبحث اقتباس به شمار آید. این پژوهش در پی آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد میانرشتهای، اثبات کند متونی مانند نفثةالمصدور هم، با وجود داشتن مختصّاتی مانند پریشان بودن نوع جملهبندی آن و تکگو بودن متن، میتوانند خاصیّت سینمایی شدنداشته باشند؛ از ویژگیهای این کتاب، که میتوان آن را امتیازی برای یک فیلمنامة خوب به حساب آورد، همین تکگوییهای درونی است که غالباً زیدری آنها را به صورت تصویری، به مخاطب عرضه داشته و همین امر، امتیازی برای فیلمنامهنویس است که بتواند امور ذهنی را به بهترین وجهی، عینی نماید.گفتوگو هم عنصر مهمی در بحث فیلمنامه است که کتاب حاضر از آن محروم است؛ لذا این عنصر، از مواردی است که نویسندة فیلمنامه باید با تخیّل آفرینشگر خویش و با سرنخهایی که زیدری از نحوة رفتار شخصیّتها به دست داده، آن را به شکلی مطلوب تنظیم نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نفثة المصدور؛ فیلمنامه؛ پیرنگ؛ گفت و گو | ||
مراجع | ||
انوشیروانی، علیرضا.(1389). ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران، نشریة ادبیات تطبیقی: ویژهنامة نامة فرهنگستان، شمارة اوّل، 6ـ 38. بوردول، دیوید.(1373). روایت در فیلم داستانی، جلد اوّل، ترجمة سیّد علاالدّین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی. بوردول، دیوید و کریستین تامسون.(1392). هنر سینما. ترجمهی فتّاح محمّدی، تهران: مرکز. پورنامداریان، تقی و حیاتی، زهرا.(1388). نسبت بیان سینمایی با تمثیلهای ادبی در اشعار مولانا، پژوهشهای ادبی، شمارة 26، 53ـ 76. پورشبانان، علیرضا و بزرگ بیگدلی، سعید.(1390). بررسی ظرفیّتهای نمایشی نفثةالمصدور، پژوهشهای ادبی، شمارة 33، 35ـ 56. حاجتی، سمیّه و رضی، احمد.(1391). کارکرد کنشهای ارتباطی برون زبانی در داستانهای مصطفی مستور،کاوشنامه، شمارة 25، 165ـ 196. حیاتی، زهرا.(1383). تطبیق ساختار داستان شیخ صنعان با الگوی فیلمنامه، پژوهشهای ادبی، شمارة 3، 45ـ 64. خرندزی زیدری نسوی، شهابالدّین محمّد.(1370). نفثةالمصدور، تصحیح امیرحسن یزدگردی، چاپ دوم، تهران: ویراستار. رضی، احمد و حاجتی، سمیّه.(1390). تحلیل نشانههای ارتباط غیر کلامی در داستان دو دوست، مطالعات ادبیات کودک، شمارة اوّل، 91ـ 114. شهبازی، شاهپور.(1392). تئوریهای فیلمنامه در ادبیات داستانی، تهران: زاوش. فیلد، سید.(1379). تلما و لوئیز، ترجمة عبّاس اکبری، تهران: فرهنگ کاوش. همو.(1392).کتاب دستور کار فیلمنامهنویسان، ترجمة حمیدرضا گرشاسبی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی. گلیزاده، پروین و یاری، علی.(1388). بررسی قابلیّتهای نمایشی داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی، جستارهای ادبی، شمارة 166، 69ـ 86. مککی، رابرت.(1392). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی، ترجمة محمّد گذرآبادی، چاپ چهاردهم، تهران: هرمس. میرصادقی، جمال.(1385). عناصر داستان، چاپ پنجم، تهران: سخن. نوبل، ویلیام.(1385). راهنمای نگارش گفتگو، ترجمة عبّاس اکبری، چاپ دوم، تهران: سروش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 576 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |