بهادری, محمدجلیل, حسینی کازرونی, سید احمد. (1395). بررسی و تحلیل تمثیل «آب حیات» (با نگاهی به غزلیات حافظ). نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 8(30), 59-78.
محمدجلیل بهادری; سید احمد حسینی کازرونی. "بررسی و تحلیل تمثیل «آب حیات» (با نگاهی به غزلیات حافظ)". نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 8, 30, 1395, 59-78.
بهادری, محمدجلیل, حسینی کازرونی, سید احمد. (1395). 'بررسی و تحلیل تمثیل «آب حیات» (با نگاهی به غزلیات حافظ)', نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 8(30), pp. 59-78.
بهادری, محمدجلیل, حسینی کازرونی, سید احمد. بررسی و تحلیل تمثیل «آب حیات» (با نگاهی به غزلیات حافظ). نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 1395; 8(30): 59-78.
بررسی و تحلیل تمثیل «آب حیات» (با نگاهی به غزلیات حافظ)
1مربی آموزشکده فنی و حرفهای سما، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
چکیده
تمثیل را میتوان متنی با مفاهیم متنوع تعریف کرد که مفاهیم آن با معنای تحتاللفظیش تفاوت دارند. «آب حیات» یا آب زندگانی از دیرباز، یکی از تمثیلهای معروف و رایج در فرهنگ و ادبیات فارسی است که در ذهن و زبان بزرگان شعر و ادب، در مفاهیم گوناگونی تجلی یافته است. بررسی منشأ و اساس این تمثیل و استخراج مفاهیم گوناگون آن، هدف این جستار است؛ بدین منظور دیوان حافظ به عنوان منبع اصلی، انتخاب شد تا با شاهد مثالهایی از غزلیات وی، تنوع مفاهیم در این تمثیل باز نموده شود. حاصل این پژوهش نشان داد که حافظ به منظور آرایش کلام و تقویت معانی، 25 بار، ترکیب «آب حیات» و مترادفهای آن را به کار برده است و در آن کاربردها، با استفاده از استدلالهای خیالی، مفاهیمی چون «می»، «لب و دهان یار»، «قدرت بیان شاعر و شعر او»، «حالات عرفانی و واردات غیبی»، «شاهد» و «هوای منزل یار» را اراده کرده است.
اسفندیاری مهنی، فاطمه و خدیجه خدایاری؛ (پاییز 1391)، «جنبۀ خیر و شر و جاندارانگاری آب در شاهنامه»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، سال اول، شمارۀ اول، صص 20-30.
امینی لاری، لیلا؛ (پاییز 1385)، «رمزگشایی از ماجرای خضر و موسی- علیهما السلام»، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ بیست و پنجم، شمارۀ سوم (ویژهنامۀ زبان و ادبیات فارسی)، صص 31 – 43.
بهار، مهرداد؛ (1352)، اساطیر ایران، تهران: بنیاد و فرهنگ ایران، چ دوم.
پورنامداریان، تقی؛ (1364)، داستان پیامبران در کلیات شمس، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
__________؛ (1367)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی، چ دوم.
شریفیان، مهدی و بهزاد اتونی؛ (زمستان 1390)، «کهن نمونۀ «آب» و کارکرد آن در اسطوره و حماسه»، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشکدهی ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال سوم، شمارۀ 9، صص 107-130.
شمیسا، سیروس؛ (1374)، انواع ادبی، تهران: فردوس.
شوالیه، ژان و آلن گربران؛ (1384)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، ج 3، تهران: جیحون، چ دوم.
فردوسی، ابوالقاسم؛ (1363)، شاهنامه فردوسی، به تصحیح ژول مول، ترجمۀ جهانگیر افکاری، ج 5، تهران: امیرکبیر، چ سوم.
کرمی، محمدحسین و رضوان رحیمی؛ (بهار 1391)، «درنگی بر ناگزیری مرگ گیلگمش و اسکندر و جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر»، مجلۀ بوستان ادب دانشگاه شیراز، سال چهارم، شمارۀ اول، صص 149-174.
گرجی، مصطفی؛ (پاییز و زمستان 1384)، «تحلیل بوطیقایی قصۀ موسی و خضر در مثنوی و کشف الاسرار»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شمارۀ 9 و 10، صص 181-200.
مولوی، جلالالدین محمد بلخی؛ (1387)، کلیات شمس، مقدمه، گزینش و تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
Berthels,Y. E. (1965) “Roman ob Aleksandre i ego glavnye versii na vostoke,” in idem, Navoi i Dzhami, Moscow, pp. 283-413.
Fletcher, Angus, (1964) Allegory: The Theory of a Symbolic Mode,New York: Cornell, University Press.