تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,951 |
بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و مسئولیتپذیری با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شرق گلستان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 40، آبان 1393، صفحه 17-32 اصل مقاله (440.05 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن صائمی1؛ سمانه دیلم2؛ حمزه اکبری داغی3 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر، ایران | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی،واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی ،آزاد شهر، ایران | ||
3استادیارگروه روانشناسی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شرق گلستان بود. برای رسیدن به این هدف تعداد 295 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شرق گلستان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990)، مقیاس مسئولیت پذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) و مقیاس فرسودگی تحصیلی بروسو (1983) را تکمیل نمودند و داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین یادگیری خودتنظیم و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. بین مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین یادگیری خودتنظیم و مسئولیت پذیری دانشآموزان رابطه وجو د دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که مؤلفه های اضطراب امتحان و خودتنظیمی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار دارد و حدود 53 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکند. همچنین، مسئولیتپذیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار دارد و حدود 16 درصد فرسودگی تحصیلی را تبیین میکند. بنابراین، شاید بتوان با آموزش یادگیری خودتنظیم و مسئولیت پذیری به کاهش فرسودگی تحصیلی کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودتنظیم؛ مسئولیت پذیری؛ فرسودگی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,080 |